Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 57
Reg.: 13 september 2022
Favoriete opstelling: 4-3-3
Kun je niet met Itakura-Baas-Sutalo spelen, en dan aan de buitenkanten daarvoor Gaaei rechts en nog iemand links. Een soort 3-4-3, zeg maar. Of 3-3-1-3, waarbij die 1 de 10 is (Gloukh)?
Ik zeg maar wat. Ik heb nooit enig verstand van tactiek gehad. Ik probeer iets te bedenken waarbij je met alle drie de CV's speelt.
Zeg maar zo:
---------------Jaros---------------
------Sutalo---Baas---Itakura------
-Gaaei----------------------Taylor-
--------------Gloukh---------------
-Berghuis----Dolberg---------Godts-
Met eventueel Moro op een van beide flanken (niet allebei natuurlijk). Op zich heb ik een voorkeur voor Berghuis, zodat Moro kan acclimatiseren, en als Berghuis naar binnen trekt, kan Gaaei de ruimte induiken.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 3 september 2025, 22:13:53.
Forumreacties: 3.455
Reg.: 21 januari 2021
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 03 september 2025 om 22:04:
Kun je niet met Itakura-Baas-Sutalo spelen, en dan aan de buitenkanten daarvoor Gaaei rechts en nog iemand links. Een soort 3-4-3, zeg maar. Of 3-3-1-3, waarbij die 1 de 10 is (Gloukh)?
Ik zeg maar wat. Ik heb nooit enig verstand van tactiek gehad. Ik probeer iets te bedenken waarbij je met alle drie de CV's speelt.
Zeg maar zo:
[LINIE]Jaros[/LINIE][LINIE]Sutalo[EN]Itakura[EN]Baas[/LINIE][LINIE]Gaaei[EN]Taylor[/LINIE][LINIE]Gloukh[/LINIE][LINIE]Berghuis[EN]Dolberg[EN]Godts[/LINIE]
Met eventueel Moro op een van beide flanken (niet allebei natuurlijk). Op zich heb ik een voorkeur voor Berghuis, zodat Moro kan acclimatiseren, en als Berghuis naar binnen trekt, kan Gaaei de ruimte induiken.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 4 september 2025, 23:37:13.
Uit: Nijmegen
Vak: -
Forumreacties: 2.905
Reg.: 16 augustus 2007
Ik zie hier allemaal inventieve opstellingen voorbijkomen, met Atalanta-systemen en dubbele tienen en weet ik veel wat allemaal. Dat is leuk en aardig, maar aan al die opties ligt één randvoorwaarde ten grondslag: een enigszins capabele coach die zo'n systeem erin kan slijpen. Want met clown Bassie aan het roer speelt Atalanta ook als een klamme zak snot met hun systeem. Helaas hebben wij dus inderdaad clown Bassie aan het roer staan, of in ons geval clown Sjonnie.
Ik heb het volgens mij al eerder gezegd, dus vergeef me de herhaling, maar onder Sjon zou ik opteren om het allemaal zo simpel mogelijk te houden, want elke complicerende factor is direct een enorm risico op chaos en desorganisatie. Speel dus maar gewoon een klassieke 4-3-3 waarbij je hoogstens varieert tussen punt naar voren of naar achteren. En gezien Sjon (en Gloukh) zou ik punt naar voren spelen, omdat dat nog het meest eenvoudig is. Dan kun je je 10 een vrije rol geven en heb je twee zessen om de stabiliteit te bewaren. Punt naar achter betekent dat je halven meer meters moeten maken, op de juiste momenten al moeten starten en nauwkeuriger hun taken moeten uitvoeren. Taken die Sjon ze niet zal meegeven. Die verspeelt punten tegen promovendi en begint dan te ijlen over 'duels winnen op het middenveld' terwijl je Fitz-Jim daar zelf hebt opgesteld. Compleet ongeloofwaardig en volledig incapabel als hoofdcoach, zou direct weggestuurd moeten worden, maar goed.
Mijn opstellinkje voorlopig, waarbij ik zoveel mogelijk rekening houd met de (ernstige en zorgelijke) beperkingen van onze trainer:
Jaros
Gaaei, Sutalo, Baas, Wijndal
Fitz-Jim, Taylor
Gloukh
Godts, Dolberg, Moro
Vleugelspelers beetje van flank laten wisselen, als Wijndal eind oktober nog geen verbetering laat zien kun je Baas op linksback overwegen en Itakura in het centrum zetten, al heb ik daar liever linkspoot-rechtspoot omdat we het spel willen maken en dus achterin snel de bal moeten kunnen laten rondgaan. Taylor krijgt een verbod op diepgaan zolang ie het spel nog achter zich heeft en tegen Oscar mag Sjon alleen maar zeggen: have fun.
Derk Johanssen
Fan van Ajax
Uit: Enschede
Forumreacties: 7.311
Reg.: 3 mei 2004
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 08 september 2025 om 09:06:
Ik zie hier allemaal inventieve opstellingen voorbijkomen, met Atalanta-systemen en dubbele tienen en weet ik veel wat allemaal. Dat is leuk en aardig, maar aan al die opties ligt één randvoorwaarde ten grondslag: een enigszins capabele coach die zo'n systeem erin kan slijpen. Want met clown Bassie aan het roer speelt Atalanta ook als een klamme zak snot met hun systeem. Helaas hebben wij dus inderdaad clown Bassie aan het roer staan, of in ons geval clown Sjonnie.
Ik heb het volgens mij al eerder gezegd, dus vergeef me de herhaling, maar onder Sjon zou ik opteren om het allemaal zo simpel mogelijk te houden, want elke complicerende factor is direct een enorm risico op chaos en desorganisatie. Speel dus maar gewoon een klassieke 4-3-3 waarbij je hoogstens varieert tussen punt naar voren of naar achteren. En gezien Sjon (en Gloukh) zou ik punt naar voren spelen, omdat dat nog het meest eenvoudig is. Dan kun je je 10 een vrije rol geven en heb je twee zessen om de stabiliteit te bewaren. Punt naar achter betekent dat je halven meer meters moeten maken, op de juiste momenten al moeten starten en nauwkeuriger hun taken moeten uitvoeren. Taken die Sjon ze niet zal meegeven. Die verspeelt punten tegen promovendi en begint dan te ijlen over 'duels winnen op het middenveld' terwijl je Fitz-Jim daar zelf hebt opgesteld. Compleet ongeloofwaardig en volledig incapabel als hoofdcoach, zou direct weggestuurd moeten worden, maar goed.
Mijn opstellinkje voorlopig, waarbij ik zoveel mogelijk rekening houd met de (ernstige en zorgelijke) beperkingen van onze trainer:
Jaros
Gaaei, Sutalo, Baas, Wijndal
Fitz-Jim, Taylor
Gloukh
Godts, Dolberg, Moro
Vleugelspelers beetje van flank laten wisselen, als Wijndal eind oktober nog geen verbetering laat zien kun je Baas op linksback overwegen en Itakura in het centrum zetten, al heb ik daar liever linkspoot-rechtspoot omdat we het spel willen maken en dus achterin snel de bal moeten kunnen laten rondgaan. Taylor krijgt een verbod op diepgaan zolang ie het spel nog achter zich heeft en tegen Oscar mag Sjon alleen maar zeggen: have fun.
waarbij ik zoveel mogelijk rekening houd met de (ernstige en zorgelijke) beperkingen van onze trainer
open/sluit de onderstaande quote:Kiki schreef op 08 september 2025 om 10:19:
waarbij ik zoveel mogelijk rekening houd met de (ernstige en zorgelijke) beperkingen van onze trainer
Hoe zou jij spelen als Heitinga vandaag wordt ontslagen en morgen een trainer naar jouw keuze wordt gepresenteerd?
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 08 september 2025 om 10:33:
open/sluit de onderstaande quote:Kiki schreef op 08 september 2025 om 10:19:
Hoe zou jij spelen als Heitinga vandaag wordt ontslagen en morgen een trainer naar jouw keuze wordt gepresenteerd?
Dan zou ik er een systeem met de punt naar achter van maken en Taylor als 6 introduceren. Verder in eerste instantie wel dezelfde namen denk ik, al twijfel ik over Wijndal (maar: weinig alternatieven) en over Dolberg (eerst maar eens zien hoe die het doet, anders vind ik Konadu interessant).
Out-of-the-box optie zou kunnen zijn om achterin met Sutalo, Itakura en Baas te spelen, met Gaaei in de Frimpong-rol die de hele rechterflank bestrijkt. Je kunt dan Gloukh als rechtsbinnen opstellen om een overwicht op het middenveld te creëren. Vergelijkbaar met hoe Ziyech speelde onder Ten Hag.
Op papier kom je dan op zoiets:
-----------Jaros
-----Itakura, Sutalo, Baas
Gaaei
-------Fitz-Jim, Taylor
-----Gloukh ------ Bounida/Klaassen/Berghuis
---------- Dolberg --- Moro/Godts
Uit: Dordrecht
Forumreacties: 5.010
Reg.: 25 april 2004
Jaros; Rosa, Sutalo, Itakura, Baas; Klaassen, McConnell, Gloukh; Moro, Dolberg, Edvardsen.
Achterin zijn de keuzes op rechtsback na vrij makkelijk. Rosa vind ik technisch en defensief wat betrouwbaarder dan Gaaei. Hij heeft in Spanje ook al met Moro voor hem gespeeld. McConnell is nog een groot vraagteken, maar er is geen andere serieuze optie. Klaassen is nog altijd je meest effectiever loper. Als Heitinga het licht gaat zien en hem en Gloukh allebei opstelt dan gaat dat nog wel wat moois opleveren verwacht ik. Daarnaast brengt Klaassen ook ervaring en betrouwbaarheid. Edvardsen heeft dat laatste ook, en hij is ook een buitenspeler die daadwerkelijk loopacties maakt. Moro gaat hopelijk ook wat meer loopacties maken en wat sneller en simpeler spelen als je hem op rechts zet. Tot nu toe bevalt hij me daar best wel goed. Het lijkt geen onwennige positie voor hem.
Sjakie Meulemans
Fan van Ajax
Forumreacties: 940
Reg.: 3 september 2005
open/sluit de onderstaande quote:Sjakie Meulemans schreef op 09 september 2025 om 00:43:
Heerkens;
Bouwman, Sutalo, Itakura, Mokio;
Taylor, Baas, Gloukh;
Moro, Dolberg en Godts.
Sjakie Meulemans
Fan van Ajax
Forumreacties: 940
Reg.: 3 september 2005
Dat blijven spelers van Liverpool.open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 09 september 2025 om 01:00:
open/sluit de onderstaande quote:Sjakie Meulemans schreef op 09 september 2025 om 00:43:
Heerkens;
Bouwman, Sutalo, Itakura, Mokio;
Taylor, Baas, Gloukh;
Moro, Dolberg en Godts.
Kudos voor het niet opnemen van Jaros en McConnell.
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 08 september 2025 om 20:27:
Jaros; Rosa, Sutalo, Itakura, Baas; Klaassen, McConnell, Gloukh; Moro, Dolberg, Edvardsen.
Achterin zijn de keuzes op rechtsback na vrij makkelijk. Rosa vind ik technisch en defensief wat betrouwbaarder dan Gaaei. Hij heeft in Spanje ook al met Moro voor hem gespeeld. McConnell is nog een groot vraagteken, maar er is geen andere serieuze optie. Klaassen is nog altijd je meest effectiever loper. Als Heitinga het licht gaat zien en hem en Gloukh allebei opstelt dan gaat dat nog wel wat moois opleveren verwacht ik. Daarnaast brengt Klaassen ook ervaring en betrouwbaarheid. Edvardsen heeft dat laatste ook, en hij is ook een buitenspeler die daadwerkelijk loopacties maakt. Moro gaat hopelijk ook wat meer loopacties maken en wat sneller en simpeler spelen als je hem op rechts zet. Tot nu toe bevalt hij me daar best wel goed. Het lijkt geen onwennige positie voor hem.
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 09 september 2025 om 08:22:
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 08 september 2025 om 20:27:
Wat ik zeer problematisch vind aan deze opstelling, is dat er eigenlijk maar 4 spelers in het veld staan die op den duur serieus geld voor ons kunnen opleveren. Dat terwijl Ajax alleen stappen kan zetten als er spelers met veel winst worden verkocht, zodat die winst kan worden geherinvesteerd. We hebben geen suikeroom en de operationele inkomsten ex Europees voetbal zijn relatief laag.
In mijn beleving moeten we om die reden altijd spelen met minimaal 7 spelers in het veld die waarde vertegenwoordigen en in waarde toenemen bij goede prestaties. 4 vind ik onacceptabel weinig. Op korte termijn win je dan wellicht wat potjes, maar op lange termijn is het dodelijk. Overigens is dat op korte termijn potjes winnen ook nooit een zekerheid natuurlijk. Dus kies dan (ook) maar voor die lange termijn.
Op basis waarvan mensen McConnell nu in de basis zetten, is mij trouwens een raadsel. Je kunt geen fan zijn van spelers als Regeer, Mokio, Fitz-Jim - allemaal prima. Maar niemand hier heeft McConnell al serieus zien spelen. Die gozer heeft 10 potjes of zo meegedaan op het hoogste niveau. Als je op basis daarvan een basisplaats bij Ajax zou kunnen afdwingen, en onze eigen spelers aan de kant kan duwen, dan is het triest gesteld hoor. Laat die gozer eerst maar eens iets laten zien op de training en in invalbeurten, en dan zien we daarna wel weer verder. Achteraan aansluiten.
Forumreacties: 167
Reg.: 8 oktober 2023
Jaros; Gaaei, Sutalo, Itakura, Wijndal; Regeer, Baas, Gloukh; Berghuis, Dolberg, Moro.
Baas en Regeer als de twee verdedigende middenvelders. Baas kan dan meer de lijnen uitzetten, terwijl Regeer meer allround is. Loopvermogen, kan een bal afpakken en sluit ook aanvallend aan wanneer het nodig is. Hij is me nog niet meegevallen in de beperkte speeltijd, maar misschien komt hij beter uit de verf in een systeem met de punt naar voren. Het is het proberen waard.
Qua balansbewaking heb ik meer vertrouwen in hem dan in Klaassen of Taylor, die veel meer de drang naar voren hebben. Dat zou dan in de omschakeling weer feest worden. De flanken blijven kwetsbaar, maar ik hoop dat Regeer en Baas de gaten kunnen opvullen, die er ongetwijfeld gaan komen.
Moro op links en Berghuis dan maar hangend op rechts, beetje in de Ziyech rol. Toevalligerwijs kon die Dolberg goed bedienen, dus ik hoop dat Berghuis dat ook een beetje voor elkaar krijgt. Dolberg is vrij compleet, dus aanvoer vanaf het centrum met Gloukh en meer vanaf de flank van Berghuis. Wie moeten het anders doen?
Iedereen en z'n moeder gooit Baas ineens op 6 maar mag ik er dan even op wijzen dat die jongeman daar welgeteld 0 wedstrijden gespeeld heeft in zijn carrière tot nu toe?
Kijk, het zou zomaar een goede 6 kunnen blijken, zoals hij het in het centrum ook onverwacht goed deed toen Farioli hem daarneer zette. Maar we hebben niet heel veel om die aanname zomaar te doen. Ik denk zelf dat hij wat wendbaarheid en dynamiek mist voor die positie. Dat kun je compenseren met een bovengemiddeld goed inzicht en gevoel voor positie (zoals Poulsen en Blind bijvoorbeeld), maar dat zie ik ook niet echt bij Youri.
Ik zou het experimenteren lekker bewaren voor de training en friendlies. Gewoon een middenvelder op 6 graag, als het aan mij ligt.
Forumreacties: 167
Reg.: 8 oktober 2023
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 09 september 2025 om 13:55:
Iedereen en z'n moeder gooit Baas ineens op 6 maar mag ik er dan even op wijzen dat die jongeman daar welgeteld 0 wedstrijden gespeeld heeft in zijn carrière tot nu toe?
Kijk, het zou zomaar een goede 6 kunnen blijken, zoals hij het in het centrum ook onverwacht goed deed toen Farioli hem daarneer zette. Maar we hebben niet heel veel om die aanname zomaar te doen. Ik denk zelf dat hij wat wendbaarheid en dynamiek mist voor die positie. Dat kun je compenseren met een bovengemiddeld goed inzicht en gevoel voor positie (zoals Poulsen en Blind bijvoorbeeld), maar dat zie ik ook niet echt bij Youri.
Ik zou het experimenteren lekker bewaren voor de training en friendlies. Gewoon een middenvelder op 6 graag, als het aan mij ligt.
open/sluit de onderstaande quote:Kroepoek schreef op 09 september 2025 om 14:18:
Alsof er hapklare oplossingen zijn met deze onevenwichtige selectie. Baas is een centrale verdediger die ook linksback kan spelen met kwaliteiten aan de bal. Met zijn defensieve kwaliteiten kan hij ook corrigeren in zijn ‘zone’, wanneer Wijndal en Moro vergeten dat ze ook een defensieve taak hebben. Hetzelfde geldt met Regeer, maar dan aan de rechterkant. Ik probeer hiermee iets meer defensieve zekerheid te krijgen, aangezien het gênant is hoe makkelijk de tegenstander het veld kan oversteken.
Uiteraard ben ik er niet voor om nu te experimenteren, maar dat mag je op het conto van Heitinga pleuren. Die heeft de volledige zomer de tijd gehad om hierover na te denken. Ik vind het het proberen waard, zeker in vergelijking met jouw harakiri middenveld, in combinatie met Wijndal en Moro op de flanken.
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 09 september 2025 om 14:27:
open/sluit de onderstaande quote:Kroepoek schreef op 09 september 2025 om 14:18:
Alsof er hapklare oplossingen zijn met deze onevenwichtige selectie. Baas is een centrale verdediger die ook linksback kan spelen met kwaliteiten aan de bal. Met zijn defensieve kwaliteiten kan hij ook corrigeren in zijn ‘zone’, wanneer Wijndal en Moro vergeten dat ze ook een defensieve taak hebben. Hetzelfde geldt met Regeer, maar dan aan de rechterkant. Ik probeer hiermee iets meer defensieve zekerheid te krijgen, aangezien het gênant is hoe makkelijk de tegenstander het veld kan oversteken.
Uiteraard ben ik er niet voor om nu te experimenteren, maar dat mag je op het conto van Heitinga pleuren. Die heeft de volledige zomer de tijd gehad om hierover na te denken. Ik vind het het proberen waard, zeker in vergelijking met jouw harakiri middenveld, in combinatie met Wijndal en Moro op de flanken.
Nou ja, het zegt wel wat over de kwaliteit van onze middenvelders dat veel fans geneigd zijn om er andere spelers neer te zetten. Maar verdedigers op het middenveld posteren onder het mom van 'extra stabiliteit', daar ben ik nooit zo happig op. Het resultaat is vaak dat je aan de bal slechter wordt en dus inderdaad meer aan het verdedigen bent.
Kijk, in onze meest recente hoogtijdagen speelden we met Schöne, De Jong en Van de Beek op het middenveld. Daar zit geen dedicated VM bij. Twee technische passers en een loper met scorend vermogen. Nu is Fitz-Jim geen De Jong, maar ik probeer een middenveld samen te stellen met drie gasten die goed kunnen voetballen. Dan kun je dat laatdunkend 'harakiri' noemen, maar mijn ogen doen nu nog pijn van de jaren met Alvarez op rechtshalf, dat weet ik wel.
Als je wilt domineren en je defensie wilt ontlasten, moet je middenvelders opstellen die goed kunnen voetballen en comfortabel zijn aan de bal. Da's mijn overtuiging. Dan zie ik meer in, pak 'm beet, Taylor dan in Baas.
En ja, ons materiaal is niet denderend - maar dan moet je alsnog roeien met de riemen die je hebt, vind ik. Jij kijkt Heitinga er overigens op aan, maar laten we vooral ook ome Alex erop aankijken, want die heeft binnen de huidige selectie eigenhandig 5 middenvelders aangetrokken of verlengd, en er staat nog steeds geen overtuigend middenveld. Daar mag ook wel eens een conclusie uit getrokken worden.
Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Favoriete opstelling Ajax