Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Favoriete opstelling Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 14 pagina's: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14

Ik hoop dat we na het echec tegen Benfica direct weer afscheid kunnen nemen van de onzalige suggestie om met Itakura op 6 te gaan spelen. Ik loop al aardig wat jaartjes mee inmiddels en eens in de zoveel tijd is het weer raak en voelen trainers en supporters de neiging om met verdedigers op het middenveld te gaan spelen. De Boer zette op een zeker moment Viergever linkshalf en onze vriend Alvarez heeft er ook jaren staan houthakken. Dat terwijl we in succesvolle periodes letterlijk altijd met drie technisch begaafde middenvelders speelden die beter konden voetballen dan de tegenstander.

Van Gaal kocht aanvallers en zette ze op de backposities, omdat hij doorzag dat je op die plekken spelers nodig had die aanvallend konden denken vanuit balbezit en de technische bagage hadden om over de middellijn iets bij te dragen. Dat is wel even een 'different cookie'.

Om uit de malaise te komen zou ik nu eens gewoon één pure verdediger kiezen (in mijn beleving is dat Sutalo) en daarnaast voor 9 spelers die voor hun positie comfortabel zijn aan de bal. Dat betekent dus dat je de Rosaatjes van deze wereld even links laat liggen. Ik twijfel momenteel zelfs over Taylor omdat ik hem steeds meer een postbodevoetballer vind die het spel vertraagt, onnodig met de bal loopt, onnodig in duels verzeild raakt en daardoor balverlies inluidt.

Godts, Dolberg, Moro
Gloukh, Fitz-Jim, Bounida
Mokio, Baas, Sutalo, Gaaei

Voetballen.

(In de echte wereld zul je Taylor wel moeten blijven opstellen, al is het maar om hem zijn transferwaarde niet te laten verliezen, maar goed, ik benader het nu even als een purist.)

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 27 november 2025 om 10:07:

Ik hoop dat we na het echec tegen Benfica direct weer afscheid kunnen nemen van de onzalige suggestie om met Itakura op 6 te gaan spelen. Ik loop al aardig wat jaartjes mee inmiddels en eens in de zoveel tijd is het weer raak en voelen trainers en supporters de neiging om met verdedigers op het middenveld te gaan spelen. De Boer zette op een zeker moment Viergever linkshalf en onze vriend Alvarez heeft er ook jaren staan houthakken. Dat terwijl we in succesvolle periodes letterlijk altijd met drie technisch begaafde middenvelders speelden die beter konden voetballen dan de tegenstander.

Van Gaal kocht aanvallers en zette ze op de backposities, omdat hij doorzag dat je op die plekken spelers nodig had die aanvallend konden denken vanuit balbezit en de technische bagage hadden om over de middellijn iets bij te dragen. Dat is wel even een 'different cookie'.

Om uit de malaise te komen zou ik nu eens gewoon één pure verdediger kiezen (in mijn beleving is dat Sutalo) en daarnaast voor 9 spelers die voor hun positie comfortabel zijn aan de bal. Dat betekent dus dat je de Rosaatjes van deze wereld even links laat liggen. Ik twijfel momenteel zelfs over Taylor omdat ik hem steeds meer een postbodevoetballer vind die het spel vertraagt, onnodig met de bal loopt, onnodig in duels verzeild raakt en daardoor balverlies inluidt.

Godts, Dolberg, Moro

Voetballen.

(In de echte wereld zul je Taylor wel moeten blijven opstellen, al is het maar om hem zijn transferwaarde niet te laten verliezen, maar goed, ik benader het nu even als een purist.)

Idealiter verkopen we Taylor deze winter. Mocht er een club 8M+ neertellen moet dat bod wat mij betreft met beide handen aangenomen worden.

Ik zou de door jou aangegeven opstelling graag zien, maar denk dat ie wel erg optimistisch is. Dat middenveld wordt overal weggeblazen. Ik denk dat ik met een vertrek van Taylor dit zou willen:

Godts Weghorst / Dolberg Bounida

Gloukh Itakura Mokio

Wijndal Baas Sutalo Gaaei

Denk dat het centrale duo baat heeft bij extra ondersteuning in de persoon van Itakura zodat de back zich ook meer op de aanval kunnen richten. Mokio linksback vind ik tot dusver niet heel succesvol, dus die zie ik graag op het middenveld. Regeer, FJ en misschien wel Steur als backups op het middenveld en Moro en Edvardsen op de flanken. Klaassen en Berghuis moeten we misschien gewoon maar niet meer inzetten zodat ze hopelijk zelf vertrekken.

+1/-0

Klaassen kan nog nut hebben vanaf de bank. Berghuis is godzijdank geblesseerd. En dat Taylor er nog steeds is, is misschien wel een van de grootste blunders van Kroes. Nu heb je én geen geld, én Taylor wordt minder waard, én hij blokkeert de doorstroom. Maar je moet hem wel blijven opstellen, als een van de weinige jonge routiniers met een hoge piek. Desalniettemin wisselen in de 60e minuut voor Fitz-Jim/Mokio/Steur.

Ik hoop dat we na het echec tegen Benfica direct weer afscheid kunnen nemen van de onzalige suggestie om met Itakura op 6 te gaan spelen. Ik loop al aardig wat jaartjes mee inmiddels en eens in de zoveel tijd is het weer raak en voelen trainers en supporters de neiging om met verdedigers op het middenveld te gaan spelen.

Ik ben het met je eens, maar dat is idealiter, en deze situatie is daar het spiegelbeeld van. Ik blijf erbij dat je gedwongen bent om met het trio Baas/Sutalo/Itakura te spelen, en dat je daar zo snel mogelijk vastigheden in moet kweken. Als die vastigheden er eenmaal zijn, kun je weer nadruk op een aanvallender middenveld gaan leggen. Het is ook maar de vraag hoe lang het trio heel blijft, hopelijk tot aan de winterstop.

Mij maakt het niet of ze met z'n drieën vast achterin staan, of met Itakura naar voren geschoven, maar in het laatste geval is onze Japanner wel makkelijker door Regeer te vervangen.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 27 november 2025 om 10:40:

Godts, Dolberg, Moro

Voetballen.

Idealiter verkopen we Taylor deze winter. Mocht er een club 8M+ neertellen moet dat bod wat mij betreft met beide handen aangenomen worden.

Ik zou de door jou aangegeven opstelling graag zien, maar denk dat ie wel erg optimistisch is. Dat middenveld wordt overal weggeblazen. Ik denk dat ik met een vertrek van Taylor dit zou willen:

Godts Weghorst / Dolberg Bounida

Gloukh Itakura Mokio

Wijndal Baas Sutalo Gaaei

Denk dat het centrale duo baat heeft bij extra ondersteuning in de persoon van Itakura zodat de back zich ook meer op de aanval kunnen richten. Mokio linksback vind ik tot dusver niet heel succesvol, dus die zie ik graag op het middenveld. Regeer, FJ en misschien wel Steur als backups op het middenveld en Moro en Edvardsen op de flanken. Klaassen en Berghuis moeten we misschien gewoon maar niet meer inzetten zodat ze hopelijk zelf vertrekken.

Wat betekent dat, 'weggeblazen'? Wat gebeurt er dan concreet in het veld? Kopduels die verloren worden, mannetjes die we laten lopen, ...?

Met Mokio en Itakura ga je ook geen kopduels winnen. En Itakura kan ook nog eens niet echt goed voetballen. Als CV gaat het prima, maar op het middenveld gaat die de oplossing vooruit echt niet vinden. En met je man meelopen, tsjah... dat kun je elke speler leren, is mijn beleving. Farioli kreeg Godts en Berghuis ook zover dat ze stoïcijns met hun man meeliepen. Dan doe dat liever met een speler die daarnaast ook nog goed kan voetballen.

Overigens vind ik dat Mokio eerst maar eens zijn contract moet verlengen voordat we aan basisplaatsen beginnen, maar goed, da's meer een beleidsmatig argument.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 14 pagina's: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Favoriete opstelling Ajax