Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Favoriete opstelling Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 12 pagina's: 1 2 3 4 ... 6 7 8 9 10 11 12

Berghuis heeft weer eens alles verkeerd gedaan. Op een gegeven moment kwam een statistiek in beeld dat hij van alle spelers het meeste op doel schiet. Hij geeft ook veel riskante passes en het rendement is laag. Leuk als er een keer een rebound invliegt maar afgezet tegen alle keren dat hij balverlies veroorzaakt is het nog steeds niet voldoende. Naar de bank ermee. Traoré op rechtsbuien en Gloukh op 10.

Met wie de man wel of niet loopt te klikken doet niet zo terzake.

+4/-0

Heitinga doet weer alles waar je vantevoren bang voor bent en voor waarschuwt, zoals het belangrijk maken van de verkeerde spelers, vertrouwen geven aan nietsnutten en vertrouwen slopen van creatievelingen, de teugels laten vieren etc. Het blijft maar kleven aan Ajax trainers, Farioli uitgezonderd.

Zo’n Itakura schijnt vier jaar lang niet geblesseerd te zijn geweest en kan nu nog niet eens een wedstrijd volmaken tegen degradatiekandidaten in de Eredivisie?

+6/-0

Lastig om spelers die er net zijn of nog niet hebben gespeeld nu al evalueren, maar op dit moment lijkt me dit geschikt:

Godts Weghorst Moro
Itakura Gloukh McConnell
Mokio Baas Sutalo Rosa

- Godts toch maar vertrouwen geven
- Itakura en McConnell verdedigend ingesteld, maar hebben wel voetballend vermogen. Helaas voor Taylor op de bank anders gaan we tegen een hoop tegen doelpunten aan lopen.
- Baas Sutalo dit duo laten staan, zijn aan elkaar gewend, 1 van de weinige vastigheden ten opzichte van vorige seizoen.

4-2-3-1 zou ook kunnen maar komt ongeveer op het zelfde neer:
Weghorst
Godts Gloukh Moro
Itakura McConnell
Mokio Baas Sutalo Rosa

+2/-0

Ik kan me niet voor het laatst herinneren wanneer iemand een goede wedstrijd heeft gespeeld op een vleugel.

Weghorst Traoré
Gloukh
Taylor McConnell Fitz-Jim Gaaei
Itakura Baas Sutalo
Jaros

Als iemand komt om Brobbey op te volgen, kan die op de plek van Bertrand. We hebben helaas geen goede rechtsbuiten, maar 1 degelijke spits en een aantal linksbuitens.

Taylor en Gloukh gaan graag naar links toe en Gaaei en Traoré rechts. Wout staat vaak op een eiland, dus allicht met 2 spitsen spelen is beter. Gloukh, McConnell, Fitz-Jim en Baas vormen een spelmakende ruit.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 1 september 2025, 15:13:01.

+2/-0

De selectie bestaat bij dit schrijven uit:

Keepers: Jaros, Pasveer
Verdedigers: Gaaei, Rosa, Sutalo, Itakura, Baas, Wijndal
Middenvelders: Regeer, McConnell, Van den Boomen, Fitz-Jim, Klaassen, Taylor, Gloukh
Aanvallers: Berghuis, Edvardsen, Dolberg, Weghorst, Moro, Godts

Aanvulling vanuit Jong Ajax: o.a. Heerkens, Alders, Bouwman, Jetten, Mokio, Steur, Bounida, Konadu

Het is lastig om een opstelling plaatsen waar ik vrolijk van wordt, want hoe je het went of keert kom je gewoon kwaliteit tekort. Met misschien een alternatief systeem zoals een 3-4-2-1 (zoals Atalanta) met Gaaei en Taylor dan op de flanken en twee "tienen" kun je misschien elk geval onze potentiële cash cows, dure aankopen en grote talenten in hun kracht laten spelen.

• Jaros
  • Pasveer
  • Heerkens

• Itakura
  • Rosa
  • Sutalo
  • Bouwman
  • Van den Boomen
  • Baas
  • Mokio

• Gaaei
  • Edvardsen
  • Alders
  • Klaassen
  • Regeer
  • McConnell
  • Fitz-Jim
  • Steur
  • Taylor
  • Wijndal
  • Jetten

• Moro
  • Berghuis
  • Gloukh
  • Godts
  • Bounida

• Dolberg
  • Weghorst
  • Konadu

+2/-0

Dit zijn de meest voor de handliggende 30 Ajacieden waarmee we het seizoen ingaan, inclusief langdurige geblesseerde Branco en een aantal JA-talenten:

Jaros
Pasveer
Heerkens
Reverson
Gaaei
Rosa
Alders
Sutalo
Bouwman
Itakura
Baas
Wijndal
Jetten
Mokio
Regeer
Van den Boomen
McConnell
Fitz-Jim
Steur
Taylor
Klaassen
Berghuis
Gloukh
Bounida
Dolberg
Weghorst
Konadu
Edvardsen
Godts
Moro

29 van de 30 staan in de reactie hierboven, dus enkel Reverson als 4e doelman heb ik toegevoegd t.o.v.

Ik tel 0 rechtsbuitens (soort van...), inclusief Jetten 2 linksbacks (met Mokio 3, met Rosa 4...), want Baas zie ik als centrale verdediger en zou ik sowiewo in de basis houden en Sutalo naast hem zetten weer.

Voor de rest veel vraagtekens: de zijkanten en het middenveld, maar ook Wout vs Dolberg. Gloukh zou ik op 10 gooien met de punt naar voren.

+1/-0

Ben toch wel benieuwd hoe de linkerkant eruit gaat zien. Taylor en Wijndal daar heb ik toch niet echt vertrouwen in. Wijndal aanvallend ingesteld, wordt in Europa denk wel een drama. Met Hato en Taylor had je daar toch wel een mooi koppel met voldoende defensieve kracht van Hato. Ik zou toch Mokio linksback zetten en Itakura als controleur op linksmidden of Itakura linksback(heeft hij vaker gespeeld) en dan met Taylor ervoor. Ben gewoon niet zo fan van het koppel Taylor-Wijndal.

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

3LittleBirds schreef op 03 september 2025 om 09:08:

Ben toch wel benieuwd hoe de linkerkant eruit gaat zien. Taylor en Wijndal daar heb ik toch niet echt vertrouwen in. Wijndal aanvallend ingesteld, wordt in Europa denk wel een drama. Met Hato en Taylor had je daar toch wel een mooi koppel met voldoende defensieve kracht van Hato. Ik zou toch Mokio linksback zetten en Itakura als controleur op linksmidden of Itakura linksback(heeft hij vaker gespeeld) en dan met Taylor ervoor. Ben gewoon niet zo fan van het koppel Taylor-Wijndal.

Als Wijndal niet goed genoeg is, dan zou ik ook voor Mokio gaan. Veel andere smaken hebben we daar niet. Rosa lijkt mij ook niet ideaal. Laat hem maar strijden met Gaaei op rechts wat ik momenteel als een 50/50 strijd zie.

Itakura op het middenveld vind ik moeilijk inschatten. Ik zou inderdaad Baas en Sutalo als koppeltje behouden. Baas is de speler in beste vorm en vorig seizoen onmisbaar gebleken en Sutalo was zo ongeveer de beste speler dat seizoen en normaal gesproken onze beste verdediger. Itakura blijft een bijzondere aankoop. Goede verdediger, maar ik zou hem als stand-in gebruiken van Baas en Sutalo. Veel geld voor een bankzitter, maar stand-in voor 2 spelers, moet te doen zijn.

Dan zou ik met de échte middenvelders richten op het vormen van het juiste middenveld. Als je ondanks de contributies van Berghuis (misleidend) gewoon Gloukh op 10 zet, moet je met Fitz-Jim, McConnell, Taylor, Regeer, Klaassen en Mokio wel iets kunnen vinden, toch? Hopelijk...

Met Godts, Moro, Edvardsen en eventueel Bounida genoeg linksbuitens. Dan moet je eentje daarvan op rechts zetten, omdat we geen rechtsbuitens hebben op het moment. Berghuis kan niet meer.

Met Dolberg en Wout heb je duidelijk 2 spitsen, met Konadu in JA als extra backup. Geen idee welke spits in de basis meestal gaat spelen. Laten we hopen dat ze elkaar scherp houden.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 3 september 2025, 11:04:58.

+1/-0

Ik heb dit al eerder gepost over Itakura, maar de data op Transfermarkt gaat terug tot 2015 en daar staat geen enkele vermelding dat hij linksback heeft gespeeld. Alleen CV en VM.

+1/-0

Ik zou rouleren, maar in de belangrijkste wedstrijden zou dit idealiter mijn opstelling zijn:

Jaros
Gaaei
Sutalo
Itakura
Baas
Mokio
Taylor
Gloukh
Moro
Dolberg
Godts

Een aanvallende back en een meer verdedigend ingestelde back voor de balans dus in geval van Rosa aan de andere kant Mokio. In balbezit dus met drie achterop spelen. Als je twee heel goede verdedigers hebt moet je ze ook in hun kracht gebruiken. Baas kan op linksback itt Itakura dus Baas naar de linksback. Zolang Wijndal maar niet speelt.

McConnell heeft nog niks bewezen dus voorlopig zet ik Mokio daar neer. Bij een gelijk niveau eigen contractspelers voorrang geven.

Taylor want Klaassen, Fitz-Jim en Regeer vind ik nog minder en Steur gaat van Heitinga toch nooit de voorkeur krijgen boven al die na Taylor genoemde troep.

Van de weinige opties is Moro de minst slechte rechtsbuiten. Bij Spanje O21 speelde hij daar prima, maar die spelen dan ook een hoog tempo met veel beweging en diepte in hun spel. Zo'n beetje het anti-Ajax onder Heitinga zeg maar.

Weghorst is een pinchhitter. Voor roulatie met Dolberg zou ik eerder voor Konadu kiezen als meer gelijksoortige speler.

Godts ben ik niet onverdeeld gelukkig mee en ik zou persoonlijk net zo lief Edvardsen of Bounida daar neer zetten momenteel. Maar net wie er op dat moment in vorm lijkt te zijn zeg maar.

+3/-0

Mike1976 schreef op 03 september 2025 om 13:35:

Ik heb dit al eerder gepost over Itakura, maar de data op Transfermarkt gaat terug tot 2015 en daar staat geen enkele vermelding dat hij linksback heeft gespeeld. Alleen CV en VM.

Best kans dat Baas naar linksback gaat en Sutalo - Itakura het centrale duo wordt. Wijndal is na dit seizoen nog maar 1 jaar contract, dus weinig restwaarde. Baas heeft gewoon verdiend om te blijven staan.

+3/-0

Derk Johanssen schreef op 03 september 2025 om 13:57:

Wijndal is na dit seizoen nog maar 1 jaar contract, dus weinig restwaarde.

Ik denk dat ze er bij Ajax vooral naar uitkijken om dat salaris van €2m te kunnen schrappen. Muv Heitinga dan want die denkt waarschijnlijk nog steeds over de helft van de beste linkerflank van Europa te beschikken.

+1/-0

Als ik de voornaamste 30 Ajacieden bestudeer, is met de punt naar voren spelen the way to go. Echter, we hebben géén enkele rechtsbuiten. Als ik per speler kijk wat de beste positie is, kom ik hier op uit:

Jaros dm
Pasveer dm
Heerkens dm
Reverson dm
Gaaei ra
Alders ra
Rosa ra
Sutalo cv
Bouwman cv
Itakura cv
Baas cv
Wijndal la
Jetten la
Mokio cm
McConnell cm
Van den Boomen cm
Fitz-Jim cm
Steur cm
Taylor cm
Regeer am
Klaassen am
Berghuis am
Gloukh am
Dolberg sp
Weghorst sp
Konadu lb
Edvardsen lb
Moro lb
Godts lb
Bounida lb

LB(5) SP(2) RB(0)
AM(4)
CM(6/2) CM(6/2)
LA(2) CV(4/2) CV(4/2) RA(3)
DM(4)

Een aantal spelers zijn het beste als AM en niemand als VM (behalve McConnell allicht, maar 50/50 between VM en CM voor hem; en Alders doet ervaring op daar, maar ik denk nog altijd dat hij m.n. een RA is). Veel spelers zijn het beste als CM en die kunnen ook als VM spelen, dus 'perfect' voor een double pivot achter de AM.

Ondanks dat Moro een paar leuke wedstrijden voor Jong Spanje speelde op RB, is hij op LB beter. Net als Mika en Edvardsen veel beter rendement daar. Edvardsen zou mogelijk het minst inleveren van alle LB's als je hem op RB zet.

Conclusie hier is dat we met deze formatie overal goed genoeg voorzien moeten zijn, behalve op RB: zero, nada, noppes! Spits en linksback kennen een dunne spoeling, maar je kunt natuurlijk schuiven met spelers waar nodig. Heitinga en Kroes hebben samen veel gesprekken gehad omtrent het transferbeleid. Hoe krijgen ze het voor elkaar om het seizoen te beginnen met een handvol linksbuitens en géén enkele rechtsbuiten?

+2/-0

Mike1976 schreef op 03 september 2025 om 13:51:

Ik zou rouleren, maar in de belangrijkste wedstrijden zou dit idealiter mijn opstelling zijn:

Jaros
Gaaei
Sutalo
Itakura
Baas
Mokio
Taylor
Gloukh
Moro
Dolberg
Godts

Een aanvallende back en een meer verdedigend ingestelde back voor de balans dus in geval van Rosa aan de andere kant Mokio. In balbezit dus met drie achterop spelen. Als je twee heel goede verdedigers hebt moet je ze ook in hun kracht gebruiken. Baas kan op linksback itt Itakura dus Baas naar de linksback. Zolang Wijndal maar niet speelt.

McConnell heeft nog niks bewezen dus voorlopig zet ik Mokio daar neer. Bij een gelijk niveau eigen contractspelers voorrang geven.

Taylor want Klaassen, Fitz-Jim en Regeer vind ik nog minder en Steur gaat van Heitinga toch nooit de voorkeur krijgen boven al die na Taylor genoemde troep.

Van de weinige opties is Moro de minst slechte rechtsbuiten. Bij Spanje O21 speelde hij daar prima, maar die spelen dan ook een hoog tempo met veel beweging en diepte in hun spel. Zo'n beetje het anti-Ajax onder Heitinga zeg maar.

Weghorst is een pinchhitter. Voor roulatie met Dolberg zou ik eerder voor Konadu kiezen als meer gelijksoortige speler.

Godts ben ik niet onverdeeld gelukkig mee en ik zou persoonlijk net zo lief Edvardsen of Bounida daar neer zetten momenteel. Maar net wie er op dat moment in vorm lijkt te zijn zeg maar.

Juiste formatie en op 2 spelers na staat iedereen op hun beste plek. Op rechtsbuiten móet je iemand neerzetten wie elders beter is. De vleugels zijn momenteel zorgwekkend, ja. Met Gloukh op 10 moet iets moois kunnen ontstaan en hopelijk ook Dolberg als spits. Ik weet niet hoe goed Konadu als spits gaat fungeren; lijkt mij beter als linksbuiten. Hij scoort zelden als spits namelijk. Niet dat we een extra linksbuiten nodig hebben...

Baas op linksback is een gok, denk ik. Hij maakt carrière centraal achterin. Hierdoor mis ik ook een speler die goed aan de bal is (spelverdeler vanuit achteruit): Sutalo, Itakura, Mokio en Taylor. Baas i.p.v. Itakura zou dat verbeteren. Ook al is McConnell gehuurd, hoop ik dat hij net als Jaros gewoon een goede basisspeler wordt. We kunnen wel wat hulp gebruiken en hij is een spelmakende middenvelder. Ik snap de gedachte om Wijndal te passeren. We hebben op die positie niet veel smaken. En ja, Klaassen en Berghuis hoef ik ook niet per se in de basis te zien.

+2/-0

volgens deze link slechts 1 keer linksback en 4 keer rechtsback en een enkele keer CM. Dus de meest logische keuze is dat hij voor centrale verdediging is gehaald. Maar je gaat toch zeker geen man halen van 10 miljoen met een dik salaris als je Sutalo en Baas al hebt, een heel degelijk duo, in deze financiele situatie.

Kijk heb je voldoende geld en wil je flink presteren dan kan je best een goede back-up hebben voor 2 plekken in de centrale verdediging. Maar als je daar omheen nog wat zwakke plekken hebt zoals linksback dan is zo'n aankoop toch eigenlijk van de zotte. Al ben ik wel blij met Itakura, want het is een goede speler. Ik snap alleen Kroes hier totaal niet.

Ben nu toch wel heel benieuwd wat Heytinga gaat doen als Itakura, Baas en Sutalo allemaal fit zijn. Of wordt Baas dan de nieuwe Hato richting linksback. Ik kan hier nog heel veel over schrijven, maar we gaan het zien komende weken.

+3/-0

Onze voormalige centrale verdediger Joël Veltman is op een gegeven rechtsback gaan spelen. In hoeverre zou onze huidige rechter centrale verdediger Josip Sutalo rechtsback kunnen spelen? Dan kunnen Ko Itakura en Youri Baas ons centrale verdediging bemannen met Jorthy Mokio op linksback.

+1/-0

Sutalo lijkt me te groot en niet wendbaar genoeg voor rechtsback. Doe daar dan Itakura.

Verder eens met de initiële opstelling en uitleg van Mike1976. Misschien zou een van de centrale verdedigers moeten inschuiven om het gebrek aan een goede CM te compenseren?

+1/-0

Mie Toe schreef op 03 september 2025 om 20:52:

Sutalo lijkt me te groot en niet wendbaar genoeg voor rechtsback. Doe daar dan Itakura.

Verder eens met de initiële opstelling en uitleg van Mike1976. Misschien zou een van de centrale verdedigers moeten inschuiven om het gebrek aan een goede CM te compenseren?

Maar dan moet je daar niet én Sutalo én Itakura opstellen. En dat is de grote vraag (naast de 6 en wie er op de flanken staat), wil je met deze selectie via de backs opbouwen of via de CVs?

Met de sterkste verdedigers op het veld moet het via de zijkanten en Baas in het centrum zetten om via het centrum op te bouwen betekent dan weer dat je één van de twee dure ervaren CVs op de bank moet zetten waar je waarde mee verdampt en je geheid onrust mee gaat krijgen.

+2/-0

Jaros
Galei - Sutalo - Baas - Mokio
Itakura
Glouk Taylor
Moro Dolberg Godts

+2/-0

Mike1976 schreef op 03 september 2025 om 21:35:

Mie Toe schreef op 03 september 2025 om 20:52:

Maar dan moet je daar niet én Sutalo én Itakura opstellen. En dat is de grote vraag (naast de 6 en wie er op de flanken staat), wil je met deze selectie via de backs opbouwen of via de CVs?

Met de sterkste verdedigers op het veld moet het via de zijkanten en Baas in het centrum zetten om via het centrum op te bouwen betekent dan weer dat je één van de twee dure ervaren CVs op de bank moet zetten waar je waarde mee verdampt en je geheid onrust mee gaat krijgen.

Is dat laatste voldoende reden om een onmisbare schakel (Baas) te verplaatsen, zodat hij en dus het elftal minder in zijn/hun kracht staat? Laatste wedstrijd bleef Baas zo ongeveer als enige staande. Ik kan vrij weinig goede wedstrijden van hem herinneren als linksback. Farioli's meest briljante move: Baas op LCV zetten! We werden er bijna mee kampioen... hij werd gemist op het einde! Baas weghalen uit de LCV-positie zou onverstandig zijn. Ik dacht voorheen aan het idee om hem op 6 te zetten, want ik denk dat hij dat kan, maar why change a good thing? (Én we hebben nu een nieuwe 6.) Baas+Sutalo is a good thing! Dan komt Itakura maar op de bank, wat mij betreft. Rugani was ook een grootverdiener. En met Baas, Sutalo, Itakura en Bouwman hebben we maar 4 CV's, dus ik vind het prima zo. Of Ko moet zichzelf onmisbaar maken op het veld, zoals Youri dat deed! Josip was extreem goed, maar minder onmisbaar dan Youri, denk ik. Baas heeft iets bijzonders.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 12 pagina's: 1 2 3 4 ... 6 7 8 9 10 11 12

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Favoriete opstelling Ajax