Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Favoriete opstelling Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 15 pagina's: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14 15

Ik hoop dat we na het echec tegen Benfica direct weer afscheid kunnen nemen van de onzalige suggestie om met Itakura op 6 te gaan spelen. Ik loop al aardig wat jaartjes mee inmiddels en eens in de zoveel tijd is het weer raak en voelen trainers en supporters de neiging om met verdedigers op het middenveld te gaan spelen. De Boer zette op een zeker moment Viergever linkshalf en onze vriend Alvarez heeft er ook jaren staan houthakken. Dat terwijl we in succesvolle periodes letterlijk altijd met drie technisch begaafde middenvelders speelden die beter konden voetballen dan de tegenstander.

Van Gaal kocht aanvallers en zette ze op de backposities, omdat hij doorzag dat je op die plekken spelers nodig had die aanvallend konden denken vanuit balbezit en de technische bagage hadden om over de middellijn iets bij te dragen. Dat is wel even een 'different cookie'.

Om uit de malaise te komen zou ik nu eens gewoon één pure verdediger kiezen (in mijn beleving is dat Sutalo) en daarnaast voor 9 spelers die voor hun positie comfortabel zijn aan de bal. Dat betekent dus dat je de Rosaatjes van deze wereld even links laat liggen. Ik twijfel momenteel zelfs over Taylor omdat ik hem steeds meer een postbodevoetballer vind die het spel vertraagt, onnodig met de bal loopt, onnodig in duels verzeild raakt en daardoor balverlies inluidt.

Godts, Dolberg, Moro
Gloukh, Fitz-Jim, Bounida
Mokio, Baas, Sutalo, Gaaei

Voetballen.

(In de echte wereld zul je Taylor wel moeten blijven opstellen, al is het maar om hem zijn transferwaarde niet te laten verliezen, maar goed, ik benader het nu even als een purist.)

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 27 november 2025 om 10:07:

Ik hoop dat we na het echec tegen Benfica direct weer afscheid kunnen nemen van de onzalige suggestie om met Itakura op 6 te gaan spelen. Ik loop al aardig wat jaartjes mee inmiddels en eens in de zoveel tijd is het weer raak en voelen trainers en supporters de neiging om met verdedigers op het middenveld te gaan spelen. De Boer zette op een zeker moment Viergever linkshalf en onze vriend Alvarez heeft er ook jaren staan houthakken. Dat terwijl we in succesvolle periodes letterlijk altijd met drie technisch begaafde middenvelders speelden die beter konden voetballen dan de tegenstander.

Van Gaal kocht aanvallers en zette ze op de backposities, omdat hij doorzag dat je op die plekken spelers nodig had die aanvallend konden denken vanuit balbezit en de technische bagage hadden om over de middellijn iets bij te dragen. Dat is wel even een 'different cookie'.

Om uit de malaise te komen zou ik nu eens gewoon één pure verdediger kiezen (in mijn beleving is dat Sutalo) en daarnaast voor 9 spelers die voor hun positie comfortabel zijn aan de bal. Dat betekent dus dat je de Rosaatjes van deze wereld even links laat liggen. Ik twijfel momenteel zelfs over Taylor omdat ik hem steeds meer een postbodevoetballer vind die het spel vertraagt, onnodig met de bal loopt, onnodig in duels verzeild raakt en daardoor balverlies inluidt.

Godts, Dolberg, Moro

Voetballen.

(In de echte wereld zul je Taylor wel moeten blijven opstellen, al is het maar om hem zijn transferwaarde niet te laten verliezen, maar goed, ik benader het nu even als een purist.)

Idealiter verkopen we Taylor deze winter. Mocht er een club 8M+ neertellen moet dat bod wat mij betreft met beide handen aangenomen worden.

Ik zou de door jou aangegeven opstelling graag zien, maar denk dat ie wel erg optimistisch is. Dat middenveld wordt overal weggeblazen. Ik denk dat ik met een vertrek van Taylor dit zou willen:

Godts Weghorst / Dolberg Bounida

Gloukh Itakura Mokio

Wijndal Baas Sutalo Gaaei

Denk dat het centrale duo baat heeft bij extra ondersteuning in de persoon van Itakura zodat de back zich ook meer op de aanval kunnen richten. Mokio linksback vind ik tot dusver niet heel succesvol, dus die zie ik graag op het middenveld. Regeer, FJ en misschien wel Steur als backups op het middenveld en Moro en Edvardsen op de flanken. Klaassen en Berghuis moeten we misschien gewoon maar niet meer inzetten zodat ze hopelijk zelf vertrekken.

+1/-0

Klaassen kan nog nut hebben vanaf de bank. Berghuis is godzijdank geblesseerd. En dat Taylor er nog steeds is, is misschien wel een van de grootste blunders van Kroes. Nu heb je én geen geld, én Taylor wordt minder waard, én hij blokkeert de doorstroom. Maar je moet hem wel blijven opstellen, als een van de weinige jonge routiniers met een hoge piek. Desalniettemin wisselen in de 60e minuut voor Fitz-Jim/Mokio/Steur.

Ik hoop dat we na het echec tegen Benfica direct weer afscheid kunnen nemen van de onzalige suggestie om met Itakura op 6 te gaan spelen. Ik loop al aardig wat jaartjes mee inmiddels en eens in de zoveel tijd is het weer raak en voelen trainers en supporters de neiging om met verdedigers op het middenveld te gaan spelen.

Ik ben het met je eens, maar dat is idealiter, en deze situatie is daar het spiegelbeeld van. Ik blijf erbij dat je gedwongen bent om met het trio Baas/Sutalo/Itakura te spelen, en dat je daar zo snel mogelijk vastigheden in moet kweken. Als die vastigheden er eenmaal zijn, kun je weer nadruk op een aanvallender middenveld gaan leggen. Het is ook maar de vraag hoe lang het trio heel blijft, hopelijk tot aan de winterstop.

Mij maakt het niet of ze met z'n drieën vast achterin staan, of met Itakura naar voren geschoven, maar in het laatste geval is onze Japanner wel makkelijker door Regeer te vervangen.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 27 november 2025 om 10:40:

Godts, Dolberg, Moro

Voetballen.

Idealiter verkopen we Taylor deze winter. Mocht er een club 8M+ neertellen moet dat bod wat mij betreft met beide handen aangenomen worden.

Ik zou de door jou aangegeven opstelling graag zien, maar denk dat ie wel erg optimistisch is. Dat middenveld wordt overal weggeblazen. Ik denk dat ik met een vertrek van Taylor dit zou willen:

Gloukh Itakura Mokio

Denk dat het centrale duo baat heeft bij extra ondersteuning in de persoon van Itakura zodat de back zich ook meer op de aanval kunnen richten. Mokio linksback vind ik tot dusver niet heel succesvol, dus die zie ik graag op het middenveld. Regeer, FJ en misschien wel Steur als backups op het middenveld en Moro en Edvardsen op de flanken. Klaassen en Berghuis moeten we misschien gewoon maar niet meer inzetten zodat ze hopelijk zelf vertrekken.

Wat betekent dat, 'weggeblazen'? Wat gebeurt er dan concreet in het veld? Kopduels die verloren worden, mannetjes die we laten lopen, ...?

Met Mokio en Itakura ga je ook geen kopduels winnen. En Itakura kan ook nog eens niet echt goed voetballen. Als CV gaat het prima, maar op het middenveld gaat die de oplossing vooruit echt niet vinden. En met je man meelopen, tsjah... dat kun je elke speler leren, is mijn beleving. Farioli kreeg Godts en Berghuis ook zover dat ze stoïcijns met hun man meeliepen. Dan doe dat liever met een speler die daarnaast ook nog goed kan voetballen.

Overigens vind ik dat Mokio eerst maar eens zijn contract moet verlengen voordat we aan basisplaatsen beginnen, maar goed, da's meer een beleidsmatig argument.

+2/-0

Sevic schreef op 27 november 2025 om 11:43:

ElSimao2 schreef op 27 november 2025 om 10:40:

Godts, Dolberg, Moro

Voetballen.

Gloukh Itakura Mokio

Wat betekent dat, 'weggeblazen'? Wat gebeurt er dan concreet in het veld? Kopduels die verloren worden, mannetjes die we laten lopen, ...?

Met Mokio en Itakura ga je ook geen kopduels winnen. En Itakura kan ook nog eens niet echt goed voetballen. Als CV gaat het prima, maar op het middenveld gaat die de oplossing vooruit echt niet vinden. En met je man meelopen, tsjah... dat kun je elke speler leren, is mijn beleving. Farioli kreeg Godts en Berghuis ook zover dat ze stoïcijns met hun man meeliepen. Dan doe dat liever met een speler die daarnaast ook nog goed kan voetballen.

Overigens vind ik dat Mokio eerst maar eens zijn contract moet verlengen voordat we aan basisplaatsen beginnen, maar goed, da's meer een beleidsmatig argument.

Die 3 middenvelders kunnen voetballen maar moet je voornamelijk dicht bij het doel van de tegenstander hebben. Zodoende kom je vrij hoog te spelen en omdat het spelers zijn die doorgaans veel balverlies hebben, zal het vaak voorkomen dat je de bal inlevert en er gigantische ruimtes ontstaan. Deze 3 zijn meeverdedigend en qua duelkracht dramatisch en ook Baas en (met name) Sutalo weten zich geen raad met zulke ruimtes. Qua backs heb je defensief ook niet veel, met name Gaaei is wat dat betreft erg kwetsbaar dus ook daar kun je in de omschakeling zwaar in de problemen komen.

Ik ben echter niet per se tegen jouw visie. Het zou geweldig zijn als dat lukt en je zult terecht aanwijzen dat wij in 2018/2019 ook geen echte brekers op het middenveld hadden en dat PSV nu ook alles op het voetbal inzet en daarmee succesvol is. Met deze spelersgroep verwacht ik dat we minder spectaculair zullen zijn maar stabielere resultaten neer kunnen zetten met een iets conservatievere insteek.

+1/-0

Taylor is gewoon een enorm blok aan je been op dit moment. Hij kan niet goed samen met Gloukh omdat hij vanuit dezelfde zones speelt. En als je hem in een meer verdedigende rol zet dan speelt hij totaal niet in zijn kracht. Als je als ploeg stappen wil maken dan is het echt belangrijk om hem zo snel mogelijk te verkopen.

Vind het ook wel echt een teken van hoe diep de club gezakt is dat er nog best veel supporters een basisspeler in Fitz-Jim zien.

Ik loop al aardig wat jaartjes mee inmiddels en eens in de zoveel tijd is het weer raak en voelen trainers en supporters de neiging om met verdedigers op het middenveld te gaan spelen.

Heb jij niet lange tijd voor Mokio als verdedigende middenvelder gepleit?

Om uit de malaise te komen zou ik nu eens gewoon één pure verdediger kiezen (in mijn beleving is dat Sutalo) en daarnaast voor 9 spelers die voor hun positie comfortabel zijn aan de bal. Dat betekent dus dat je de Rosaatjes van deze wereld even links laat liggen.

Rosa is aanzienlijk comfortabeler aan de bal dan Gaaei.

Sevic schreef op 27 november 2025 om 11:43:

Kijk de wedstrijd tegen Volendam maar eens terug, toen we met Fitz-Jim, Taylor en Berghuis op het middenveld speelden en totaal gesloopt werden daar. Zelfs als het helemaal klopt met je team en de linies altijd kort op elkaar staan kan je het nog niet per se met allerlei kleine mannetjes doen. Xavi en Iniesta hadden ook Busquets achter zich (en ze zijn zelf gedurende hun carrière ook een stuk breder geworden). Spelers als Frenkie en Davids waren ook fysiek dik in orde. Zelfde verhaal voor Anita. Of Neeskens en Wouters.

+1/-0

thomas83 schreef op 27 november 2025 om 19:52:

Taylor is gewoon een enorm blok aan je been op dit moment. Hij kan niet goed samen met Gloukh omdat hij vanuit dezelfde zones speelt. En als je hem in een meer verdedigende rol zet dan speelt hij totaal niet in zijn kracht. Als je als ploeg stappen wil maken dan is het echt belangrijk om hem zo snel mogelijk te verkopen.

Hij had afgelopen zomer verkocht moeten worden, had ook een goede productie vorig seizoen dus ik had daar goede hoop op. Enorm zonde dat Kroes 'm nergens heeft weten te slijten. Nu presteert hij minder en zit hij in zijn voorlaatste contractjaar. Dat worden Arveladze-bedragen.

Vind het ook wel echt een teken van hoe diep de club gezakt is dat er nog best veel supporters een basisspeler in Fitz-Jim zien.

Tja, je moet er 11 opstellen. Fitz-Jim valt in de categorie 'omdat er niks beters is'. Regeer vind ik een slagje minder (scheelt niet veel hoor) en Mokio is nog enorm grillig en speelt vooral voor zichzelf. Branco begin ik niet meer aan en McConnell is een huurling en moet dus opbokken.

Heb jij niet lange tijd voor Mokio als verdedigende middenvelder gepleit?

Nee. Ik vond hem in JA op het middenveld juist bijzonder zwak. Ik heb voor Mokio als (reserve-)linksback gepleit.

Rosa is aanzienlijk comfortabeler aan de bal dan Gaaei.

Helaas kan hij er vervolgens niks mee. Gaaei en Rosa zijn allebei geen Cafú, maar bij Gaaei heb je er tenminste nog één staan met een goede trap en voorzet. Rosa voorziet vooral in penalty's tegen dit seizoen.

Kijk de wedstrijd tegen Volendam maar eens terug, toen we met Fitz-Jim, Taylor en Berghuis op het middenveld speelden en totaal gesloopt werden daar. Zelfs als het helemaal klopt met je team en de linies altijd kort op elkaar staan kan je het nog niet per se met allerlei kleine mannetjes doen. Xavi en Iniesta hadden ook Busquets achter zich (en ze zijn zelf gedurende hun carrière ook een stuk breder geworden). Spelers als Frenkie en Davids waren ook fysiek dik in orde. Zelfde verhaal voor Anita. Of Neeskens en Wouters.

Ik heb het helemaal niet over klein of groot of breed of smal gehad. Het gaat mij om de voetballende kwaliteiten. Of ze dan 1,60 of 2 meter zijn maakt me niet uit. Ze moeten kunnen voetballen.

Kijk ik snap best dat je tegenwoordig op het middenveld (ook) gas moet kunnen geven en meters moet kunnen maken, maar mijn overtuiging is dat je dat ook van technisch begaafde spelers kunt eisen. Ziyech maakte bij ons ook de meters (bij Twente niet, daar had hij er geen zin in).

Overigens vind ik Fitz-Jim fysiek een stuk beter overkomen dan een jaar geleden. Beter dan bijvoorbeeld een Regeer.

Wat betreft Busquets: die kon geweldig voetballen, uitstekende passing en subliem in het positiespel. Exact mijn punt: je moet middenvelders hebben die wat met een bal kunnen.

+1/-0

Toen Farioli vertrok en Heitinga en Keizer hem gingen vervangen, had je eigenlijk alle spelers moeten verkopen die hun beste seizoen hadden gehad onder Farioli.

+1/-0

Sevic schreef op 28 november 2025 om 13:54:

Hij had afgelopen zomer verkocht moeten worden, had ook een goede productie vorig seizoen dus ik had daar goede hoop op. Enorm zonde dat Kroes 'm nergens heeft weten te slijten. Nu presteert hij minder en zit hij in zijn voorlaatste contractjaar. Dat worden Arveladze-bedragen.

Mee eens ja. Dit was op Hato na eigenlijk gewoon je belangrijkste transfer, ook door de timing met zijn contractsituatie en het sterke seizoen dat hij net had gedraaid, zoals Kiki al aangeeft.

Tja, je moet er 11 opstellen. Fitz-Jim valt in de categorie 'omdat er niks beters is'. Regeer vind ik een slagje minder (scheelt niet veel hoor) en Mokio is nog enorm grillig en speelt vooral voor zichzelf. Branco begin ik niet meer aan en McConnell is een huurling en moet dus opbokken.

Klaassen is duidelijk je beste rechtshalf op dit moment, ook als je gaat kijken wie er Gloukh het beste aanvult. Als de nieuwe trainer bijvoorbeeld 4-2-3-1 gaat spelen dan zou Fitz-Jim naast je verdedigende middenvelder nog wel werken. Maar dan zie ik liever Mokio daar, er van uitgaande dat je nieuwe verdedigende middenvelder geen linkspoot is.

Nee. Ik vond hem in JA op het middenveld juist bijzonder zwak. Ik heb voor Mokio als (reserve-)linksback gepleit.

Ok, dat zal dan iemand anders zijn geweest. Als linksback heeft hij zich ook nog niet echt bewezen vind ik, maar als je bijvoorbeeld speelt met een back die veelvuldig het middenveld inkomt dan zou hij wel geschikt moeten zijn. Ik heb sowieso liever Mokio daar dan Wijndal.

Helaas kan hij er vervolgens niks mee. Gaaei en Rosa zijn allebei geen Cafú, maar bij Gaaei heb je er tenminste nog één staan met een goede trap en voorzet. Rosa voorziet vooral in penalty's tegen dit seizoen.

Dat is echt zwaar overdreven. Hij kan gewoon voetballen en als back hoef je niet per se aanvallend heel bijzonder te zijn om het team goed te ondersteunen. Als een type als Moro voor hem speelt kan het ook goed zijn om juist weg te blijven.

Ik heb het helemaal niet over klein of groot of breed of smal gehad. Het gaat mij om de voetballende kwaliteiten. Of ze dan 1,60 of 2 meter zijn maakt me niet uit. Ze moeten kunnen voetballen.

Kijk ik snap best dat je tegenwoordig op het middenveld (ook) gas moet kunnen geven en meters moet kunnen maken, maar mijn overtuiging is dat je dat ook van technisch begaafde spelers kunt eisen. Ziyech maakte bij ons ook de meters (bij Twente niet, daar had hij er geen zin in).

Overigens vind ik Fitz-Jim fysiek een stuk beter overkomen dan een jaar geleden. Beter dan bijvoorbeeld een Regeer.

Wat betreft Busquets: die kon geweldig voetballen, uitstekende passing en subliem in het positiespel. Exact mijn punt: je moet middenvelders hebben die wat met een bal kunnen.

Maar als je te veel fysiek zwakke middenvelders hebt dan gaat het in de praktijk gewoon niet werken vaak en krijg je situaties zoals in Volendam. Regeer is gewoon prima in de duels en mist alleen echt snelheid of wendbaarheid. Fitz-Jim heeft dat niet maar verliest veel te veel duels. Een combinatie van voetballende kwaliteit en kracht is inderdaad waar je naar op zoek moet.

+2/-0

Onder de huidige omstandigheden heb je sowieso op het middenveld iemand nodig die vuile meters maakt, want je hebt aanvallend met Godts, Gloukh en Moro/Bounida spelers die (nog) meer dan eens dom balverlies lijden. Dat komt natuurlijk ook door een gebrek aan vastigheid en slecht positiespel. Focus moet nu eerst op het verdedigen en van daaruit kun je aanvallend bouwen. Daarom vind ik het jammer dat er niet is voortgeborduurd op het werk van Farioli. Vertrek van Hato en Henderson is cruciaal gebleken. Volgens mij zag iedereen, behalve Kroes het aankomen.

Het liefst zou ik eerst een middenveld willen zien met 2 lopers en Gloukh; in mijn ogen zou Taylor daar een van kunnen zijn en Regeer de andere (bij gebrek aan beter).

Bounida komt net kijken, dus ik zou hem op rechtsbuiten neerzetten zodat hij kan gaan wennen aan het niveau en van daaruit geleidelijk richting een positie op het middenveld.

+2/-0

s0lido schreef op 28 november 2025 om 23:51:

Onder de huidige omstandigheden heb je sowieso op het middenveld iemand nodig die vuile meters maakt, want je hebt aanvallend met Godts, Gloukh en Moro/Bounida spelers die (nog) meer dan eens dom balverlies lijden. Dat komt natuurlijk ook door een gebrek aan vastigheid en slecht positiespel. Focus moet nu eerst op het verdedigen en van daaruit kun je aanvallend bouwen. Daarom vind ik het jammer dat er niet is voortgeborduurd op het werk van Farioli. Vertrek van Hato en Henderson is cruciaal gebleken. Volgens mij zag iedereen, behalve Kroes het aankomen.

Het liefst zou ik eerst een middenveld willen zien met 2 lopers en Gloukh; in mijn ogen zou Taylor daar een van kunnen zijn en Regeer de andere (bij gebrek aan beter).

Bounida komt net kijken, dus ik zou hem op rechtsbuiten neerzetten zodat hij kan gaan wennen aan het niveau en van daaruit geleidelijk richting een positie op het middenveld.

Het issue is alleen dat Grim (en hiervoor ook Heitinga, en ook Farioli trouwens) met een enkele zes en twee halven spelen, en niet met een 10 en twee lopers erachter. Gevolg daarvan is (wat Thomas ook al eens terecht aankaartte) dat je met Taylor en Gloukh eigenlijk twee spelers hebt voor dezelfde positie (zelfde als Moro en Godts voor links, dankjewel Alex!) en geen overtuigende basisspeler voor de 6-positie. Ja, die hadden we met Mannsverk wel, maar die moest weg omdat er te veel concurrentie was voor zijn positie (dankjewel Alex!).

Gezien het materiaal zou je veel beter met twee controleurs kunnen gaan spelen met Gloukh er in een vrije rol voor. De vraag is dan wel of je Taylor en Klaassen nog goed kunt gebruiken. Regeer, Mokio en Fitz-Jim kun je in zo'n systeem wel kwijt.

Bounida op rechtsbuiten lijkt me voorlopig trouwens geen slecht plan. Het is wat opportunistisch, maar het is gewoon een positie die dit seizoen bij ons een hoofdpijndossier is. Bounida heeft een streepje voor omdat ie voor een rechtspoot ook behoorlijk veel met links kan. We noemen Taylor vaak tweebenig maar feitelijk is Bounida met z'n linkerpoot veel bedrevener dan Taylor met z'n rechter, schat ik zo in. Dat is wel een wapen op de vleugel, als je 'm zowel weg- als indraaiend kunt inbrengen. Met Godts heb je op links dan ook een wat ander type staan. Moro en Godts vind ik niet echt complementair aan elkaar, Bounida en Godts/Moro veel meer.

+2/-0

Moro en Godts is een gevalletje 60/30 wat mij betreft. De speler beter in vorm speelt 60 minuten, de ander 30. Ze moeten allebei spelen, ook vanwege blessurerisico. Bounida en Berghuis aan de andere kant, maar daar kan 90/0 ook.

+2/-0

Mie Toe schreef op 29 november 2025 om 15:07:

Moro en Godts is een gevalletje 60/30 wat mij betreft. De speler beter in vorm speelt 60 minuten, de ander 30. Ze moeten allebei spelen, ook vanwege blessurerisico. Bounida en Berghuis aan de andere kant, maar daar kan 90/0 ook.

Liever Bounida en Edvardsen (of Moro) aan de andere kant. Prima voor de Eredivisie. Berghuis hoef ik niet meer te zien op die positie. Juist hem had Kroes in de uitverkoop moeten doen.

+1/-0

Ik vind het een goed idee om Moro als linksbuiten te gebruiken. Godts kent het beste rendement, dus Moro wordt diens backup/stand-in/uitdager. Bounida in de basis op rechts. Ik geloof dat hij met beide benen best goed is. Edvardsen kent geen rendement op rechts vooralsnog, maar het ziet ook niet altijd mee met kansen daadwerkelijk afronden en je moet wat, dus hij dan maar als Bounida's backup/stand-in/uitdager. En Berghuis...

+1/-0

s0lido schreef op 29 november 2025 om 15:44:
Liever Bounida en Edvardsen (of Moro) aan de andere kant. Prima voor de Eredivisie. Berghuis hoef ik niet meer te zien op die positie. Juist hem had Kroes in de uitverkoop moeten doen.

Eens, maar Berghuis is geblesseerd (zoals verwacht), dus dat probleem is al opgelost.

Ik zou gewoon Moro en Godts afwisselen, tijdens wedstrijden al (60/30). Laat Moro rustig in de luwte focussen op z'n beste positie, ipv dat geforceer op rechts. Als je toch al moet forceren, doe dan Bounida.

+1/-0

Mie Toe schreef op 29 november 2025 om 21:24:

Eens, maar Berghuis is geblesseerd (zoals verwacht), dus dat probleem is al opgelost.

Ik zou gewoon Moro en Godts afwisselen, tijdens wedstrijden al (60/30). Laat Moro rustig in de luwte focussen op z'n beste positie, ipv dat geforceer op rechts. Als je toch al moet forceren, doe dan Bounida.

Ja, Berghuis is vaker defect. Vandaar ook schandalig dat uitgerekend zijn contract werd verlengd. Het is ook niet zo dat hij iets extras toevoegt als hij wel fit is. Ervaring is leuk, maar heb je niets aan als daar geen kwaliteit aan verbonden is. Op dit moment zijn juist de ervaren spelers die het als eerst laten afweten.

+1/-0

s0lido schreef op 29 november 2025 om 21:57:

Ja, Berghuis is vaker defect. Vandaar ook schandalig dat uitgerekend zijn contract werd verlengd. Het is ook niet zo dat hij iets extras toevoegt als hij wel fit is. Ervaring is leuk, maar heb je niets aan als daar geen kwaliteit aan verbonden is. Op dit moment zijn juist de ervaren spelers die het als eerst laten afweten.

Het schijnt dat Steven een contract heeft met een relatief grote prestatiecomponent. Dat in combinatie met de vergoeding die we vangen als een speler langdurig geblesseerd is, is enigszins een pleister op de wonde van deze contractverlenging.

+1/-0

Sevic schreef op 29 november 2025 om 23:09:

s0lido schreef op 29 november 2025 om 21:57:

Het schijnt dat Steven een contract heeft met een relatief grote prestatiecomponent. Dat in combinatie met de vergoeding die we vangen als een speler langdurig geblesseerd is, is enigszins een pleister op de wonde van deze contractverlenging.

Ik las net een artikel dat VoetbalPrimeur erin gedoken zou zijn (wat er letterlijk op neerkomt dat ze Capology raadplegen) en daar staat dat ie tegen de 3M verdient. Nou is dat volgens mij ook maar een schatting van die lui, dus zo zwaar hoeven we er niet aan te tillen. Wat is jouw bron dat hij een grote prestatiegerelateerde component heeft?

Wie is trouwens die instantie die Ajax een vergoeding geeft bij een langdurige blessure?

+1/-0

Mie Toe schreef op 26 november 2025 om 15:59:

Het is mijn ogen duidelijk dat Baas, Sutalo en Itakura allemaal moeten spelen
(injuries be damned). Ik dacht eerst aan een driemansverdediging met vooruitgeschoven backs, maar misschien is met Itakura op 6 ook mogelijk. Wat vooral ook belangrijk is, is om aan dit basisgeraamte vast te houden. Dan krijg je vastigheden en kun je in de 60e minuut, als het kan, 3 spelers wisselen zodat iedereen vertrouwd raakt met de opstelling (zoals Farioli het deed).

--------------------------Pasveer (Jaros)--------------------------
----------------Sutalo (Bouwman)---Baas (Mokio)--------------------
-Gaaei (Rosa)-------------------------------------Alders (Wijndal)-
-------------------------Itakura (Regeer)--------------------------
------------------------------------------Taylor (Fitz-Jim)--------
-----------------------Gloukh (Klaassen)---------------------------
-Bounida (Berghuis)-----Dolberg (Weghorst)------------Godts (Moro)-

Klaassen en Weghorst vooral als supersubs gebruiken, zonde anders van je wissels. Nooit in de basis als het niet hoeft.

Je moet sowieso in elke wedstrijd minstens twee jeugdspelers veel minuten en vertrouwen geven, zodat er een positieve energie ontstaat. Dan worden contracten verlengd en gaat Jong Ajax wedstrijden winnen.

Op Berghuis na, kan ik met de aanval eens zijn, net als Oscar op 10. Om dan gelijk door te gaan naar mijn vragen:

Waarom eigenlijk? En als je daarvoor kiest; wetende dat Itakura een centrale verdediger is en liever niet op 6 speelt; heb je ook overwogen om gewoon met 3 centrale verdedigers te spelen? Hoe vind je Alders als linksback zover? Waarom liever Berghuis dan Edvardsen op rechtsbuiten?

+1/-0

Kiki schreef op 30 november 2025 om 11:42:
Waarom eigenlijk?

Om de simpele reden dat het verdedigend zo kwetsbaar is.

heb je ook overwogen om gewoon met 3 centrale verdedigers te spelen?

Ja, dat deed ik al in september, met een bijna identieke opstelling, maar net de nadruk anders:

---------------Jaros---------------
------Sutalo---Baas---Itakura------
-Gaaei----------------------Taylor-
--------------Gloukh---------------
-Berghuis----Dolberg---------Godts-

Ik denk nu dat het beter is als een van die 3 centrale verdedigers iets meer naar voren staat omdat dat gat op het middenveld gewoon te groot is, en vooral Sutalo enorm kwetsbaar is als tegenstanders op snelheid richting Ajax-doel gaan.

Maar als ik dan hoor dat Itakura één dag van tevoren te horen krijgt dat hij op 6 staat, dan zinkt de moed me wel in de schoenen...

Hoe vind je Alders als linksback zover? Waarom liever Berghuis dan Edvardsen op rechtsbuiten?

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik nauwelijks voetbalwedstrijden kijk. Maar ik heb dan wel de arrogantie om te denken dat ik Ajax zó lang intensief heb gevolgd dat ik aan een paar flarden informatie genoeg heb om me een beeld te vormen. Ja, jullie mogen me uitlachen. :B :D

Alders heb ik dus zo goed als niet gezien, maar zoals ik al eerder schreef: Het is gezien de noodsituatie waarin Ajax zich bevindt, van cruciaal belang dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van dit als verloren beschouwbare seizoen, en in mijn ogen is een belangrijk aspect daarvan het hoop geven aan jonge spelers, door er standaard twee op te stellen danwel veel te laten spelen. Bounida is er daar voorlopig een van, en die tweede bevindt zich in wat mij betreft het groepje Alders-Mokio-Steur-Bouwman (misschien al een Ünuvar of iemand die ik over hoofd zie, zoals Johnson?). Bij blessures kunnen dat het er natuurlijk meer worden. Als een van de drie centrale verdedigers geblesseerd raakt, bijvoorbeeld.

Berghuis heeft in mijn ogen een dusdanige creatieve klasse, dat ik hem - mits in goeden doen en positief ingesteld - in een 60/30-constructie met Bounida zou kunnen tolereren. Maar goed, hij is geblesseerd, en dus is dat een dilemma minder.

Edvardsen zie ik meer als een energiek werkpaard dat op beide flanken een bepaalde functie kan vervullen als de wedstrijd daarom vraagt. Net als dat Klaassen en Weghorst in principe alleen als supersub het veld in mogen komen.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 30 november 2025, 16:17:29.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 15 pagina's: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14 15

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Favoriete opstelling Ajax