Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Francesco Farioli

Deze normale topic is open en bestaat uit 30 pagina's: 1 2 3 4 ... 24 25 26 27 28 29 30

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 16 januari 2025 om 19:50:

ElSimao2 schreef op 16 januari 2025 om 12:49:

Farioli was in het begin zo inventief, zowel met nieuwe taktieken als met ideeen omtrent spelers. Sinds PSV lijkt dit volkomen in elkaar gezakt te zijn en lijkt hij te vertrouwen op wat hij tot dan toe bedacht had.

Hopelijk komt hij op tijd tot inkeer. De beker is verloren maar dat is de minst belangrijke competitie, in de ED staan we er nog goed voor en kwalificeren voor de volgende ronde in de EL behoort ook nog tot de mogelijkheden.

Dat is niet helemaal waar. Alleen tegen PSV, Feyenoord en tegen de twee spitsen van Willem II heeft hij het team echt aangepast. Voor de rest was het hooguit wat accenten anders leggen. Het is ook niet nodig om iets te veranderen. De manier van spelen is het probleem niet.

Nou de speelwijze aanpassen aan de selectie zou geen overbodige luxe zijn ipv een hoop spelers in zijn speelwijze te persen terwijl dat duidelijk niet is wat ze gewend zijn en waar ze de ploeg meer in de weg lopen dan helpen. Akpom op linksbuiten, Berghuis op 10, vd Boomen op VM, Hato op linksback, Rasmussen überhaupt speeltijd geven, Weghorst laten spelen zonder spelers die een hoge voorzet willen én kunnen geven etc.

+1/-0

Mike1976 schreef op 16 januari 2025 om 21:23:

Nou de speelwijze aanpassen aan de selectie zou geen overbodige luxe zijn ipv een hoop spelers in zijn speelwijze te persen terwijl dat duidelijk niet is wat ze gewend zijn en waar ze de ploeg meer in de weg lopen dan helpen. Akpom op linksbuiten, Berghuis op 10, vd Boomen op VM, Hato op linksback, Rasmussen überhaupt speeltijd geven, Weghorst laten spelen zonder spelers die een hoge voorzet willen én kunnen geven etc.

De meeste spelers passen prima in de manier van spelen. Alleen op de vleugels en met Berghuis, Van den Boomen (en in mindere mate Klaassen) op het middenveld is het verre van het ideaalplaatje. Hato doet het juist uitstekend als inverted back en is een van de betere spelers dit seizoen. Hij is bij veel goals en aanvallen betrokken en heeft zeker ook als hij de Europese top wil halen echt toekomst op deze positie. Weghorst heeft aanzienlijk meer doelpunten met zijn voeten dan met zijn hoofd gemaakt in zijn carrière.

+1/-0

thomas83 schreef op 16 januari 2025 om 22:59:

De meeste spelers passen prima in de manier van spelen. Alleen op de vleugels en met Berghuis, Van den Boomen (en in mindere mate Klaassen) op het middenveld is het verre van het ideaalplaatje. Hato doet het juist uitstekend als inverted back en is een van de betere spelers dit seizoen. Hij is bij veel goals en aanvallen betrokken en heeft zeker ook als hij de Europese top wil halen echt toekomst op deze positie. Weghorst heeft aanzienlijk meer doelpunten met zijn voeten dan met zijn hoofd gemaakt in zijn carrière.

Het zou best kunnen dat Weghorst vaker met zijn voeten gescoord heeft dan met het hoofd, echter zou dat niet terzake doen, omdat hij zeer waarschijnlijk ook veel meer kansen met zijn voeten gekregen heeft dan bruikbare ballen op zijn bolletje.

Je moet naar mijn mening kijken naar waar hij relatief sterker in is. Hoewel hij best wel eens leuke dingen over de grond gedaan heeft is het voor mij duidelijk dat zijn capaciteiten in de lucht vele malen beter zijn. Als je hem opstelt zouden voorzetten minimaal een component van het spel uit moeten maken.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 17 januari 2025 om 00:08:

Je moet naar mijn mening kijken naar waar hij relatief sterker in is. Hoewel hij best wel eens leuke dingen over de grond gedaan heeft is het voor mij duidelijk dat zijn capaciteiten in de lucht vele malen beter zijn. Als je hem opstelt zouden voorzetten minimaal een component van het spel uit moeten maken.

Luuk de Jong die er verder niet zoveel van kan heeft er een carrière aan over gehouden.

+1/-0

Mike1976 schreef op 17 januari 2025 om 18:24:

Luuk de Jong die er verder niet zoveel van kan heeft er een carrière aan over gehouden.

Luuk de Jong is een betere kopper dan Weghorst.

+1/-0

Het zou best kunnen dat Weghorst vaker met zijn voeten gescoord heeft dan met het hoofd, echter zou dat niet terzake doen, omdat hij zeer waarschijnlijk ook veel meer kansen met zijn voeten gekregen heeft dan bruikbare ballen op zijn bolletje.

Waarom zou je voorspelbaar alles door de lucht spelen als hij het ook over de grond kan? Je maakt je aanvalsspel dan alleen maar eenzijdig, waar variatie juist belangrijk is.

+1/-0

thomas83 schreef op 17 januari 2025 om 19:48:

Waarom zou je voorspelbaar alles door de lucht spelen als hij het ook over de grond kan? Je maakt je aanvalsspel dan alleen maar eenzijdig, waar variatie juist belangrijk is.

Ik zeg letterlijk dat voorzetten "minimaal een component van het spel uit zouden moeten maken" waar jij doodleuk van maakt dat ik zou stellen dat alles door de lucht zou moeten.

Los daarvan, als je je afvraagt waarom het een goed idee zou zijn om een kopsterke gozer van bijna 2 meter wat meer door de lucht te zoeken is een discussie sowieso overbodig. Wat ik overigens al constateerde aan het begin van deze saga.

+2/-0

ElSimao2 schreef op 17 januari 2025 om 21:09:

Ik zeg letterlijk dat voorzetten "minimaal een component van het spel uit zouden moeten maken" waar jij doodleuk van maakt dat ik zou stellen dat alles door de lucht zou moeten.

Los daarvan, als je je afvraagt waarom het een goed idee zou zijn om een kopsterke gozer van bijna 2 meter wat meer door de lucht te zoeken is een discussie sowieso overbodig. Wat ik overigens al constateerde aan het begin van deze saga.

Ik vind alleen niet dat je geforceerd steeds naar voorzetten moet zoeken. Tenzij dat echt een zwak punt is van de tegenstander misschien. Ander soort voorzetten zijn vaak veel gevaarlijker.

+1/-0

thomas83 schreef op 17 januari 2025 om 23:38:

ElSimao2 schreef op 17 januari 2025 om 21:09:

Ik vind alleen niet dat je geforceerd steeds naar voorzetten moet zoeken. Tenzij dat echt een zwak punt is van de tegenstander misschien. Ander soort voorzetten zijn vaak veel gevaarlijker.

Ik reageer simpelweg niet meer op je als je gewoon niet leest wat ik opschrijf.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 17 januari 2025 om 23:44:

Als jij zegt dat voorzetten een minimaal onderdeel van het spel uit moeten maken als Weghorst op het veld staat dan lees ik dat als zeggen dat er sowieso voorzetten moeten komen met hem in de ploeg. Dat vind ik een stap te ver gaan. Het hangt maar net van de tegenstander en de wedstrijd af. Soms zijn er van die wedstrijden waarin hoge voorzetten nauwelijks zin hebben.

+1/-0

thomas83 schreef op 17 januari 2025 om 23:55:

Als jij zegt dat voorzetten een minimaal onderdeel van het spel uit moeten maken als Weghorst op het veld staat dan lees ik dat als zeggen dat er sowieso voorzetten moeten komen met hem in de ploeg. Dat vind ik een stap te ver gaan. Het hangt maar net van de tegenstander en de wedstrijd af. Soms zijn er van die wedstrijden waarin hoge voorzetten nauwelijks zin hebben.

Wat vind jij van het huidige aanvalsspel?

+1/-0

ElSimao2 schreef op 18 januari 2025 om 13:20:

Zeer ondermaats. Een paar maanden geleden ging het echt de goede kant op en begon je verschillende spelpatronen te zien. Dat is er alleen niet echt beter op geworden. Je ziet vaak dat er genoeg kansen liggen om het uit te spelen, alleen duurt het dan veel te lang, waardoor je veel wedstrijden hebt waarin je maar tot weinig doelpogingen komt. Dat ligt puur aan de keuzes die de spelers voorin maken.

+1/-0

thomas83 schreef op 18 januari 2025 om 13:33:

ElSimao2 schreef op 18 januari 2025 om 13:20:

Zeer ondermaats. Een paar maanden geleden ging het echt de goede kant op en begon je verschillende spelpatronen te zien. Dat is er alleen niet echt beter op geworden. Je ziet vaak dat er genoeg kansen liggen om het uit te spelen, alleen duurt het dan veel te lang, waardoor je veel wedstrijden hebt waarin je maar tot weinig doelpogingen komt. Dat ligt puur aan de keuzes die de spelers voorin maken.

Dus in jouw ogen ging het de goede kant op maar gingen spelers ineens verkeerde keuzes maken?

Is er bij jou ruimte voor de gedachte dat het taktische plan ook niet altijd optimaal is?

+1/-0

ElSimao2 schreef op 18 januari 2025 om 13:47:

Dus in jouw ogen ging het de goede kant op maar gingen spelers ineens verkeerde keuzes maken?

Is er bij jou ruimte voor de gedachte dat het taktische plan ook niet altijd optimaal is?

Het is geen toeval dat spelers verkeerde keuzes maken. Dat heeft niet alleen met spelpatronen en een ingespeeld team te maken, kwaliteit speelt ook een rol. Tegen teams als Besiktas wordt een gebrek aan aanvallende kwaliteit een beetje verbloemd doordat je dan meer kan doen met goede pressing en omschakelmomenten. Spelers als Godts en vooral Fitz-Jim zijn dan een stuk productiever.

Zou het ook aan het tactisch plan kunnen liggen? Misschien. Maar ik zie in elk geval ook vaak nog een verkeerde uitvoering, en dat is dan het eerste waar je naar moet kijken. Daarbij kan niet genegeerd worden dat het wat de voorhoede betreft zwaar improviseren is voor Farioli. Als je punt is dat hij bij een gebrek aan buitenspelers maar anders moet gaan spelen, dat lijkt me zeer onverstandig. De ploeg is nog volop in opbouw. Je kan dan niet eens totaal anders gaan spelen.

+2/-1

Vorig seizoen in de Eredivisie gemiddeld 1.8 tegengoals per wedstrijd. Dit seizoen gemiddeld 0.9 tegen. En dat is eigenlijk ook de basis dat we zo hoog staan. Het is voor mij wennen, omdat ik weinig zie dat met Ajaxvoetbal te maken heeft, maar na afloop van iedere wedstrijd vol irritatie, denk ik dan weer aan vorig seizoen. En ben ik deze man dankbaar. Het is nu ff zoals het is, met deze selectie kom je in de problemen als je op balbezit gaat spelen.

+2/-0

s0lido schreef op 20 januari 2025 om 09:52:

Vorig seizoen in de Eredivisie gemiddeld 1.8 tegengoals per wedstrijd. Dit seizoen gemiddeld 0.9 tegen. En dat is eigenlijk ook de basis dat we zo hoog staan. Het is voor mij wennen, omdat ik weinig zie dat met Ajaxvoetbal te maken heeft, maar na afloop van iedere wedstrijd vol irritatie, denk ik dan weer aan vorig seizoen. En ben ik deze man dankbaar. Het is nu ff zoals het is, met deze selectie kom je in de problemen als je op balbezit gaat spelen.

Het is een beetje een raar seizoen. Gisteren keek ik er ook weer van op toen ik zag dat Heerenveen meer balbezit had dan wij. Maar we creëerden best veel, 18 schoten volgens mij. En de goals die we maken? Twee standaardsituaties.

Het tegenovergestelde hebben we ook al vaak gezien dit seizoen: veel balbezit, maar weinig kansen en kansloze spelhervattingen.

Ik denk dat heel veel zou schelen als Farioli een tweede echte linksbuiten tot zijn beschikking had, en wellicht een extra aanvallende middenvelder (vond Klaassen weer dramatisch invallen gisteren). Maar eerlijk is eerlijk, hij kan er ook zelf gewoon voor kiezen om Faberski en Bounida op die posities een kans te geven, en dat doet hij niet. Je gaat mij niet vertellen dat Faberski minder zou presteren op linksbuiten dan Akpom. Leuk dat kopballetje, maar verder weer letterlijk niets bijgedragen.

Bottom line is dat Farioli ontegenzeggelijk levert, maar dat het nog altijd broos is allemaal.

+6/-0

s0lido schreef op 20 januari 2025 om 09:52:

Het is ook wel echt een Ajax dingetje he dat wij ons bijzonder druk maken op de manier waarop er resultaat gehaald wordt.
Ik weet zeker als Feyenoord of Psv uit een situatie hadden gekomen van waar Ajax vorig seizoen kwam en dat een nieuwe trainer dit presteerde dan had je niemand gehoord over het spel bij die clubs, ik denk zelfs de media niet.
Al zouden we 2e worden zal het al standbeeldwaardig zijn voor deze man, denk even terug aan vorig jaar John van het Schip, gatenkaas, blessures aan de lopende band, geen tactisch plan, geen conditie, geen ruggengraat of mentaliteit, sowieso geen topsportklimaat hij heeft het er wel allemaal ingebracht laten we eerlijk zijn.
En Psv moet niet nog een maandje in de huidige `flow` blijven want dan gaat hij dat cadeautje ook nog uitpakken.

+5/-0

Sevic schreef op 20 januari 2025 om 10:12:

Het is een beetje een raar seizoen. Gisteren keek ik er ook weer van op toen ik zag dat Heerenveen meer balbezit had dan wij. Maar we creëerden best veel, 18 schoten volgens mij. En de goals die we maken? Twee standaardsituaties.

Het tegenovergestelde hebben we ook al vaak gezien dit seizoen: veel balbezit, maar weinig kansen en kansloze spelhervattingen.

Ik denk dat heel veel zou schelen als Farioli een tweede echte linksbuiten tot zijn beschikking had, en wellicht een extra aanvallende middenvelder (vond Klaassen weer dramatisch invallen gisteren). Maar eerlijk is eerlijk, hij kan er ook zelf gewoon voor kiezen om Faberski en Bounida op die posities een kans te geven, en dat doet hij niet. Je gaat mij niet vertellen dat Faberski minder zou presteren op linksbuiten dan Akpom. Leuk dat kopballetje, maar verder weer letterlijk niets bijgedragen.

Bottom line is dat Farioli ontegenzeggelijk levert, maar dat het nog altijd broos is allemaal.

Grotendeels mee eens. Ik vind ons ook echt wel Ajaxvoetbal spelen. Er wordt steeds gesproken over de Italiaanse trainer, maar het soort ploegen waar daarbij op wordt gedoeld laten echt geen aanvallen die helemaal van achteruit worden opgebouwd zien. Het verschil zit hem echt in een stuk of twee specifieke spelers. Dan creëer je meer uit aanvallen die nu vaak spaak lopen, verlies je minder de bal, en heb je dus uiteindelijk ook meer balbezit.

Klaassen speelde trouwens helemaal niet als aanvallende middenvelder en vond ik ook niet dramatisch invallen. Je bent alleen wel een stuk meer beperkt in defensief opzicht als je hem en Henderson op het middenveld hebt. Ook wat betreft zijn die versterkingen welkom.

Akpom viel op zijn eigen manier verdienstelijk in. Hij droeg zeker meer bij dan alleen de goal. Een speler die al zijn duels wint is best fijn als je maar 1 goal voorstaat. Maar goed, we hebben allemaal liever daar een echte buitenspeler.

+4/-0

Schijnt dat AS Roma interesse heeft in Frans.
Zou het wel jammer vinden als hij na 1 jaar weg zou gaan, de man is goed bezig.

+3/-0

thomas83 schreef op 17 januari 2025 om 23:55:

Dit is onzin. Weghorst is gewoon een hele goede kopper, dus bij welke tegenstander zou je dan niet kiezen voor voorzetten? Daarnaast is het niet gezegd dat die voorzet altijd tot een goal van Weghorst moet leiden. Maar als je voorzetten geeft die weggekopt worden heb je ook die tweede bal nog. Of ballen die er tussen vallen, of weet ik wat. Natuurlijk moeten voorzetten richting Weghorst onderdeel zijn van het spel als Weghorst erin staat. Net als dat je met Brobbey op 9 juist Brobbey met z'n rug naar de goal in de 16 moet aanspelen. Zoals tegen Heerenveen. Met een beetje betere afwerking had ie er 2 of 3 assists bij gehad.

+3/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 30 pagina's: 1 2 3 4 ... 24 25 26 27 28 29 30

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Francesco Farioli