Vak: -
Forumreacties: 3.483
Reg.: 14 december 2005
Favoriete opstelling: geen
Man van de Wedstrijd PSV-Ajax: -
open/sluit de onderstaande quote:s0lido schreef op 14 februari 2025 om 00:36:
open/sluit de onderstaande quote:Mike1976 schreef op 14 februari 2025 om 00:04:
open/sluit de onderstaande quote:spelbos schreef op 13 februari 2025 om 21:36:
Hij heeft het voor elkaar gekregen dat de spelers voor elkaar door het vuur gaan.
Ik dacht dat hij met de opstelling vandaag het Europees voetbal wou beëindigen maar heeft het weer voor mekaar gekregen dat we met de winst huiswaarts gaan.
Toppertje onze coach.
Nou was dat Union ook wel bedroevend slecht.
Maar met Pasveer, Gaaei, Sutalo, Baas en Hato staat er qua bezetting bijna dezelfde verdediging als de gatenkaas van vorig jaar die nu juist een ijzersterke verdediging vormen. Van Schreuder, Heitinga, Steijn en Schip zou per direct hun trainerslicentie moeten worden afgenomen wegens volslagen incompetentie. Een trainer maakt wel degelijk het verschil.
Wat Heitinga betreft, die komt pas kijken en is inmiddels assistent bij een topclub, dus is nog lerende. Heb nog hoop dat hij uitgroeit tot een goede trainer.
Derk Johanssen
Fan van Ajax
Uit: Enschede
Forumreacties: 7.253
Reg.: 3 mei 2004
Favoriete opstelling: 4-3-3
Uit: Dordrecht
Forumreacties: 4.797
Reg.: 25 april 2004
Was eigenlijk best wel blij met die ouderwetse variant met een valse spits die tussen de linies probeert te spelen en verdedigers voor de keuze stelt om ze of aan de bal te laten of uit te stappen om dan ruimtes prijs te geven. Op zo'n manier krijg je vaak veel meer voetbal dan wanneer je Brobbey in de spits hebt voor een kaats terug of een pass in de breedte.
Kluivert_beste_9_ooit
Fan van Ajax
Uit: Breskens
Forumreacties: 5.472
Reg.: 28 november 2010
Ajax voetbalt vooral vanuit de reactie. Zelfs met het vele balbezit.
De wil om te voetballen is er totaal niet. Het vele balbezit zegt weinig. Ajax straalt helaas angst uit, heel veel angst.
In balbezit op een tergend langzame manier de bal naar elkaar spelen is te afschuwelijk voor woorden om naar te kijken.
Wedstrijd na wedstrijd hetzelfde gedrocht van een voetbal. Natuurlijk is het een zo-zo selectie, maar dan alsnog wordt er qua voetbal veel te weinig uitgehaald. Het is vaak meer geluk dan wijsheid dat een wedstrijd van Ons Aller Ajax loopt zoals die loopt. Bijvoorbeeld de wedstrijd tegen Fortuna. In de eerste helft mogen we van geluk spreken dat de lat en paal doelpunten verhinderen, anders gaan we rusten met 3-0 of 4-0.
Met de huidige selectie is er veel meer uit te halen. Ik heb het niet over rendement, dat ook, maar bovenal het voetbal of beter gezegd het veelal ontbreken daarvan.
De en lafheid voeren de boventoon en dat maakt mij extreem verdrietig.
Farioli zal Ajax absoluut niet des-Ajax laten voetballen, ook een eventueel volgend seizoen niet. De vooruitzichten zijn git- en gitzwart.
Volgend seizoen moet er anders gevoetbald worden, de angst om veelal vooruit te voetballen moet eruit geband worden. Het niét durven te voetballen in ruimtes waar het wel kan, een doorn in het oog is het.
Maar aangezien we Champions League moeten halen, puur na de ranglijst kijkend zijn we er goed op weg naar, is dit spel misschien wel noodzakelijk is wellicht de gedachte bij Farioli en consorten.
Uit de grond van mijn hart hoop ik dat er volgend seizoen weer tekenen zijn (heel wat meer als nu het geval is) van des-Ajax voetbal. Anders wordt het opnieuw een zwaar seizoen.
Of dit met Farioli zal zijn, heb ik mijn twijfels bij.
open/sluit de onderstaande quote:Kluivert_beste_9_ooit schreef op 19 februari 2025 om 21:51:
De wil om te voetballen is er totaal niet. Het vele balbezit zegt weinig. Ajax straalt helaas angst uit, heel veel angst.
In balbezit op een tergend langzame manier de bal naar elkaar spelen is te afschuwelijk voor woorden om naar te kijken.
Wedstrijd na wedstrijd hetzelfde gedrocht van een voetbal. Natuurlijk is het een zo-zo selectie, maar dan alsnog wordt er qua voetbal veel te weinig uitgehaald. Het is vaak meer geluk dan wijsheid dat een wedstrijd van Ons Aller Ajax loopt zoals die loopt. Bijvoorbeeld de wedstrijd tegen Fortuna. In de eerste helft mogen we van geluk spreken dat de lat en paal doelpunten verhinderen, anders gaan we rusten met 3-0 of 4-0.
Met de huidige selectie is er veel meer uit te halen. Ik heb het niet over rendement, dat ook, maar bovenal het voetbal of beter gezegd het veelal ontbreken daarvan.
Farioli zal Ajax absoluut niet des-Ajax laten voetballen, ook een eventueel volgend seizoen niet. De vooruitzichten zijn git- en gitzwart.
Volgend seizoen moet er anders gevoetbald worden, de angst om veelal vooruit te voetballen moet eruit geband worden. Het niét durven te voetballen in ruimtes waar het wel kan, een doorn in het oog is het.
Maar aangezien we Champions League moeten halen, puur na de ranglijst kijkend zijn we er goed op weg naar, is dit spel misschien wel noodzakelijk is wellicht de gedachte bij Farioli en consorten.
Uit de grond van mijn hart hoop ik dat er volgend seizoen weer tekenen zijn (heel wat meer als nu het geval is) van des-Ajax voetbal. Anders wordt het opnieuw een zwaar seizoen.
De bal achterin rondspelen in je eigen zestien zou ik nou niet bepaald angstig voetbal noemen. Dat vraagt een hoop lef. Het is ook een misvatting dat een langzame opbouw per se een slechte opbouw is. Als je je er steeds makkelijk onderuit weet te voetballen (zoals ook bijna altijd gebeurt) en daarna in staat bent om het spel te versnellen dan verloopt de opbouw gewoon uitstekend. Dat het vervolgens voorin vaak wordt verprutst ligt niet aan de spelers achterin. Die hebben de juiste voorwaarden gecreëerd voor de aanvallers.
Het lijkt wel alsof veel critici echt alleen maar naar de aanvallers kijken of zo. Van Basten en Kieft zeggen nu ook ineens dat Ajax leuk voetbalt, terwijl er aan het spel toch echt niets is veranderd. Het enige serieuze verschil is dat er voorin meer effectiviteit was afgelopen zondag, en dat we daardoor ook heel de tijd comfortabel op de helft van Heracles hebben kunnen spelen.
Uit: Nijmegen
Forumreacties: 2.166
Reg.: 16 augustus 2007
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 19 februari 2025 om 22:02:
open/sluit de onderstaande quote:Kluivert_beste_9_ooit schreef op 19 februari 2025 om 21:51:
Is het logischer dat een team altijd "geluk" heeft of dat er toch een logisch mechanisme is dat wedstrijden zo gaan zoals ze gaan?
Leuk item wel op NU.nl over de Ajaxselectie onder Farioli's leiding:
https://www.nu.nl/algemeen/6346978/ijsbad-en-sauna-cruciaal-bij-nieuwe-survivaltocht-ajax-race-tegen-de-klok.htmllink
3LittleBirds
Fan van Ajax
Forumreacties: 193
Reg.: 24 november 2003
Lees over veel kritiek dat Farioli niet uitspreekt dat hij voor het kampioenschap gaat. Ik vind dat persoonlijk wel verstandig, de spelers moeten niet gaan denken dat ze er al zijn. We staan 'maar' 5 punten voor en er moeten nog 11 potjes worden afgwerkt. We krijgen nog AZ waar we het dit seizoen erg lastig mee hebben. Al 2 keer verloren. De week daarna PSV uit, winst zou echt prachtig zijn, maar op zeker geen garantie. De 2e plek, 13 punten voor op 010, mag je natuurlijk nooit meer laten schieten. Voor mij is het seizoen geslaagd als we 2e worden. Kampioenschap zou een kers op de taart zijn, wat zullen ze Eindhoven dan balen
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 587
Reg.: 14 mei 2024
open/sluit de onderstaande quote:3LittleBirds schreef op 24 februari 2025 om 12:20:
Lees over veel kritiek dat Farioli niet uitspreekt dat hij voor het kampioenschap gaat. Ik vind dat persoonlijk wel verstandig, de spelers moeten niet gaan denken dat ze er al zijn. We staan 'maar' 5 punten voor en er moeten nog 11 potjes worden afgwerkt. We krijgen nog AZ waar we het dit seizoen erg lastig mee hebben. Al 2 keer verloren. De week daarna PSV uit, winst zou echt prachtig zijn, maar op zeker geen garantie. De 2e plek, 13 punten voor op 010, mag je natuurlijk nooit meer laten schieten. Voor mij is het seizoen geslaagd als we 2e worden. Kampioenschap zou een kers op de taart zijn, wat zullen ze Eindhoven dan balen
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 24 februari 2025, 13:21:38.
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 20 februari 2025 om 09:03:
Het huidige spel heeft niets met angst te maken, maar is ook bewuste strategie van Farioli. Hij wil geen snel spel in zijn verdediging, hij wil snel spel op het middenveld en in de voorhoede. Dat laatste kan alleen als je op het middenveld en in de voorhoede ruimte hebt om snel te combineren. Dat moment wachten we telkens af. Wij vinden de opbouw traag, maar wat er in wezen gebeurt, is dat we wachten op de tegenstander om een move te maken, zodat we daar op kunnen acteren en dan met 2, 3 snelle passes aan de overkant staan.
Forumreacties: 587
Reg.: 14 mei 2024
Analisten durven niet toe te geven dat ze het verkeerd hebben gezien en dat Farioli een toptrainer is die de juiste keuzes maakt. Dus gooien ze het op Lucky Ajax.
Wat is lucky? Dat Ajax veel kansen mist? Dat scheidsrechters/VAR terechte beslissingen nemen?
Het spel is niet des Ajax en er wordt vaak nipt gewonnen, maar dat heeft toch niets met geluk te maken? Eerder met tactiek. Farioli verdient alle lof. Hij presteert iets moois met een op het oog matige selectie. Iets dat eigenlijk niemand had zien aankomen. Dat PSV punten laat liggen is hun probleem, maar deze ploeg heeft ook PSV opgerold, maar toen werd er gesproken over een off-day van PSV. Men wilde ook toen niet inzien dat een toptrainer de ploeg zo had gemotiveerd en neergezet dat PSV er ineens geen zak van kon.
Farioli is een topper die weet wat hij doet. Inmiddels zie je hem ook veel jeugdspelers de kans geven om zo de selectie fit te houden. Ik had vaak kritiek op zijn roulatiesysteem, maar ben inmiddels om als ik zie waarom hij het doet. Had zels verwacht dat we regelmatig op onze bek zouden gaan, maar deze man heeft een vechtmachine gecreëerd die tot de laatste seconden strijdt om een goed resultaat te halen. Des Ajax? Nee. Daar hebben we de selectie ook niet voor. Gelukkig een trainer die dat inziet en ervoor heeft gezorgd dat ook de aanhang het accepteert en achter de ploeg staat (op hier en daar een fluitconcertje na).
Wat ik knap vind is aan het roulatiesysteem is dat je nooit echt kwaliteit inlevert. Misschien komt dat ook wel doordat je topspelers eigenlijk allemaal achterin spelen, en in de eerste seizoenshelft heeft Farioli die bijna altijd wel laten staan. Voorin zijn de verschillen ook niet zo groot.
Dat het voetbal niet des Ajax is daar ben ik het absoluut niet mee eens. De enige reden waarom het soms zakelijk oogt is omdat we te weinig scoren. Het ontbreken van een geschikte spelmaker op het middenveld alleen al is een goede verklaring voor de gemiddeld ongeveer 1 goal per wedstrijd die we minder maken dan PSV.
Ik zat ook eens wat Youtube-filmpjes te kijken over Farioli zijn speelwijze net, en daar kan je ook wel zien hoeveel kansrijke aanvallen om zeep worden geholpen door slechte keuzes of uitvoering van de spelers. Fitz-Jim en Brobbey die overzicht en handelingssnelheid missen in de eindfase, Godts die te laat bij de tweede paal is, Traoré die niet doelgericht genoeg is, Rasmussen die veel te wild voorgeeft, dat is allemaal kwaliteit.
Voor de liefhebber:
https://www.youtube.com/watch?v=JxWw9HI-3p0link
https://www.youtube.com/watch?v=DRwWVUKPbSglink
https://www.youtube.com/watch?v=yiv00Ne_qVwlink
https://www.youtube.com/watch?v=51OfHStlNZslink
Uit: Amsterdam
Vak: 117
Forumreacties: 15.459
Reg.: 1 juli 2006
Favoriete opstelling: 3-4-3
De analisten en journalisten weten niet wat hun overkomt, geen van ze zag dit scenario überhaupt voor ogen.
Vanaf het begin was er kritiek op het rouleer systeem van Farioli.
Nu zien ze dat dit de juiste manier was om dit Ajax weer vertrouwen te geven maar dat durven ze niet toe te geven en dan gaan ze maar dingen verzinnen.
De meeste van de journalisten zijn sowieso anti Ajax.
Gabriel_Batistuta
Fan van Ajax
Forumreacties: 2.538
Reg.: 20 juni 2002
Ik begrijp dit soort kritiek echt totaal niet. Hoe kun je zo kortzichtig zijn? Ajax speelt met nagenoeg dezelfde selectie als vorig jaar, financieel was er weinig mogelijk en er ontbreekt gewoon kwaliteit in deze selectie. Bij vlagen laten ze zien dat ze echt prima voetbal spelen, maar Farioli speelt enorm goed naar de mogelijkheden en beperkingen van deze selectie.open/sluit de onderstaande quote:Kluivert_beste_9_ooit schreef op 19 februari 2025 om 21:51:
open/sluit de onderstaande quote:Gabriel_Batistuta schreef op 26 februari 2025 om 11:30:
Ik begrijp dit soort kritiek echt totaal niet. Hoe kun je zo kortzichtig zijn? Ajax speelt met nagenoeg dezelfde selectie als vorig jaar, financieel was er weinig mogelijk en er ontbreekt gewoon kwaliteit in deze selectie. Bij vlagen laten ze zien dat ze echt prima voetbal spelen, maar Farioli speelt enorm goed naar de mogelijkheden en beperkingen van deze selectie.open/sluit de onderstaande quote:Kluivert_beste_9_ooit schreef op 19 februari 2025 om 21:51:
Verdedigend staat het als een huis. Aanvallend houdt het niet over omdat je, naar mijn mening en smaak, met teveel controleurs speelt op het middenveld. Maar er is nou eenmaal geen creatieve middenvelder.
Het allerbelangrijkste is het halen van Champions League voetbal en vooral het geld dat daarmee gegarandeerd binnenkomt. PSV heeft geloof ik al 75 miljoen aan prijzengeld binnen geharkt dit seizoen, en dan zit je pas bij de laatste 16. Als Ajax CL voetbal haalt kun je ook aan een andere categorie spelers denken en word je aantrekkelijker als club. Ik geloof echt dat Ajax echt niet zijn cultuur verloochend heeft en nu altijd zo blijft spelen. Ik denk dat sommige supporters echt onderschatten wat een gevolgen vorig seizoen heeft gehad, en hoe veel erger dat gaat zijn als Ajax dit jaar niet minimaal 2e wordt (evt 3e, maar voorrondes zijn kut). Buiten dat Ajax dan die ~70 miljoen misloopt, krijgt een concurrent dat wel.
Dus nee, de amusementswaarde is nu even niet hoog, maar het doel heiligt op dit moment alle middelen. Als je van 56 punten en 61 tegengoals vorig seizoen naar de situatie van nu gaat en dan nog zeurt over het spel, zie je echt de ernst van de situatie niet in.
En misschien is Farioli op lange termijn niet de trainer die Ajax nodig heeft, maar op dit moment is het de juiste man. En misschien gaat ie na dit seizoen wel weg en komt er een aanvallender trainer (al zou ik even niet weten wie, ten Hag?), maar na het slechtste seizoen dat ik Ajax ooit heb gezien is Farioli een zegen.
Derk Johanssen
Fan van Ajax
Uit: Enschede
Forumreacties: 7.253
Reg.: 3 mei 2004
Eens met de tendens hier. De heren analisten waren eerst kritisch op Farioli, want het liep niet echt, en elke wedstrijd was weer een andere opstelling. Als je dan puntjes laat liggen is dat een makkelijk puntje wat lekker scoort natuurlijk. Maar ja, nu blijkt dat Ajax' selectie topfit is, punten pakt en nu ook zo af en toe best wel lekker speelt. Dus wat doen ze nu: het ligt aan het geluk dat we hebben.
Maar welk geluk dan? Dat we PSV en Feyenoord helemaal kapotspeelden? Gewoon tactisch overklasten? Feyenoord zelfs tweemaal? Dat Farioli met zijn wissels zoveel goals afdwingt? Dat we na een 120 minuten wedstrijd, waarvan 100 met 10 man, we er zondag ook weer gewoon staan?
VAR beslissingen die meevallen? Hoezo dan? Want je kunt zeggen, die penalty tegen Feyenoord had misschein geen penalty geweest, maar dan was het wel een vrijetrap en rode kaart geweest. Dus wat was precies het voordeel daar dan? Die goal van GAE is toch gewoon aanvallend hands? Regel is toch duidelijk? Die rode kaart van GAE is geen VAR beslissing, maar ook aan die beslissing is weinig op aan te merken.
dan gaan ze Joey Kooij afzeiken omdat het zo'n pedant mannetje is. Nou, dat is ie altijd al geweest, dus daar kun je je spelers ook op voorbereiden. En Nijhuis is ook zo'n pedante lul, die kan ook een kaart trekken als je ff niet luistert, maar dan vinden ze het geweldig en is het 'karakter'.
Sorry, maar ik zie die tendens bij Valentijn, Johan Derksen en consorten gewoon niet.
Daarnaast dwing je geluk ook af. Dat is iets ongrijpbaars, want vorig jaar hadden we altijd pech. Ik herinner me een spookgoal bij Heerenveen(?), waar een camera voor de var dan net niet goed hangt om een goal te kunnen dien. Een niet gegeven penalty tegen PSV, en dat zijn de dingen die me nu te binnen schieten. Dat is de pech die hoort bij een club waar alles tegenzit, en misschein hebben we nu dan een beetje de wind mee. Maar het nu gooien op puur geluk is echt onzin...
Als Farioli met deze selectie kampioen wordt, dan kunnen we alvast een klein standbeeldje gaan maken. Dat is echt een prestatei van formaat. Zeker als je nagaat dat PSV nagenoeg hetzelfde is gebleven qua selectie die vorig jaar halverwege op 17 winst, 0 gelijk en 0 verlies stond. Het is geen gelijkwaardige competitite waar wij toevallig net het minste punten verliezen. We liggen op koers voor een kampioenschap met 83+ punten (max 90 nu), waarbij de nummer 2 (waarschijnlijk PSV), ook gewoon 80 punten gaat halen waarschijnlijk. (Kunnen nu max 85 punten halen), waarbij we nog een keer tegen elkaar moeten, dus het kan ook 87 - 85 worden. Dat is best wel goed...
Dus geluk? No way. Dit is kwaliteit. Maar goed, dit komt uit de koker van de familie drogreden, die altijd vinden dat oud-voetballers het voor het zeggen moeten hebben.
Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Francesco Farioli