Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Francesco Farioli

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 26 mei 2024 om 00:08:

Zojuist even een rondje media en forums van 'de concurrenten' gedaan om te zien wat men zoal vindt en zegt over de komst van Farioli naar Ajax. Met speciale aandacht voor de kritische/negatieve geluiden.

Wat je dan veel leest:
- Hij is te jong
- Hij heeft 'geen Ajax-DNA'
- Te weinig ervaring, 'omhooggevallen keeperstrainer'
- Nog nooit iets gewonnen
- Kritiek op uitspraken als 'slapen op de club', dat vinden mensen hielenlikkerij

Kortom, weinig inhoudelijke kritiek over de speelwijze/werkwijze/voetbalfilosofie van deze trainer. Dat zie ik als iets positiefs.

Veel kritische mensen komen dan met namen als Frank de Boer of Dennis Bergkamp als alternatieven die ze beter hadden gevonden. Dat neem ik niet heel serieus. Wim Jonk komt ook voorbij, dat had ik zelf ook wel een optie gevonden eerlijk gezegd. Maar goed, die heeft als trainer ook nog nooit iets gewonnen, als we het daar dan toch over hebben.

Al met al zie ik weinig echt gefundeerde kritiek die op feiten is gebaseerd. Dat geeft me wel vertrouwen. Er is inhoudelijk niet zoveel op hem af te dingen op dit moment, klaarblijkelijk.

Ik hoop heel erg dat hij het goed gaat doen. Als dit faalt, zit je de komende 20 jaar weer aan het vooroordeel vast dat je per se Nederlandse trainers moet hebben met 'Ajax-DNA'. Dan worden de Van 't Schipjes zo weer binnengehaald, let maar op.

Trouwens, heel opvallend (maar ook weer niet): op het forum van PSV Supporters is het Ajax-topic met afstand het grootste topic met ook verreweg de meeste activiteit :D
Ze raken maar niet uitgepraat over Ajax daar, haha :D
Het blijven droeftoeters.



Daarbij, voor de Valentijn Driessens en aanverwanten is het toch nooit goed. Als Farioli Cruijff noemt, is het voor de bühne. Noemt hij zulke namen niet dan "is duidelijk dat ie niks met Ajax heeft".

Hij is te jong en als hij niet jong was, heeft ie vast wel ergens slecht gepresteerd en wordt dat aangehaald. Als ie overal een feestnummer van geweest, komt ie niet naar dit Ajax.

Hij neemt een mannetje of 4 aan assistenten mee. Ook niet goed volgens Valentijn. "Als je een goede trainer bent, kun je het toch ook allemaal wel alleen?".

Het begint bijna komedie te worden.

 

+5/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 26 mei 2024 om 20:21:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 26 mei 2024 om 00:08:

Zojuist even een rondje media en forums van 'de concurrenten' gedaan om te zien wat men zoal vindt en zegt over de komst van Farioli naar Ajax. Met speciale aandacht voor de kritische/negatieve geluiden.

Wat je dan veel leest:
- Hij is te jong
- Hij heeft 'geen Ajax-DNA'
- Te weinig ervaring, 'omhooggevallen keeperstrainer'
- Nog nooit iets gewonnen
- Kritiek op uitspraken als 'slapen op de club', dat vinden mensen hielenlikkerij

Kortom, weinig inhoudelijke kritiek over de speelwijze/werkwijze/voetbalfilosofie van deze trainer. Dat zie ik als iets positiefs.

Veel kritische mensen komen dan met namen als Frank de Boer of Dennis Bergkamp als alternatieven die ze beter hadden gevonden. Dat neem ik niet heel serieus. Wim Jonk komt ook voorbij, dat had ik zelf ook wel een optie gevonden eerlijk gezegd. Maar goed, die heeft als trainer ook nog nooit iets gewonnen, als we het daar dan toch over hebben.

Al met al zie ik weinig echt gefundeerde kritiek die op feiten is gebaseerd. Dat geeft me wel vertrouwen. Er is inhoudelijk niet zoveel op hem af te dingen op dit moment, klaarblijkelijk.

Ik hoop heel erg dat hij het goed gaat doen. Als dit faalt, zit je de komende 20 jaar weer aan het vooroordeel vast dat je per se Nederlandse trainers moet hebben met 'Ajax-DNA'. Dan worden de Van 't Schipjes zo weer binnengehaald, let maar op.

Trouwens, heel opvallend (maar ook weer niet): op het forum van PSV Supporters is het Ajax-topic met afstand het grootste topic met ook verreweg de meeste activiteit :D
Ze raken maar niet uitgepraat over Ajax daar, haha :D
Het blijven droeftoeters.



Daarbij, voor de Valentijn Driessens en aanverwanten is het toch nooit goed. Als Farioli Cruijff noemt, is het voor de bühne. Noemt hij zulke namen niet dan "is duidelijk dat ie niks met Ajax heeft".

Hij is te jong en als hij niet jong was, heeft ie vast wel ergens slecht gepresteerd en wordt dat aangehaald. Als ie overal een feestnummer van geweest, komt ie niet naar dit Ajax.

Hij neemt een mannetje of 4 aan assistenten mee. Ook niet goed volgens Valentijn. "Als je een goede trainer bent, kun je het toch ook allemaal wel alleen?".

Het begint bijna komedie te worden.


'Heeft zelf nergens op niveau gevoetbald, wat gaat die een profvoetballer van Ajax nou leren' gaan we ongetwijfeld ook nog krijgen.

Inderdaad belachelijk dat ze mensen als Mourinho, Wenger, Sacchi en Eriksson ooit trainer hebben laten worden. :denk

Ik zou het goed vinden als zulke journalisten nu eens serieus in zijn (inderdaad nog prille) trainerscarrière waren gedoken en een analyse van de speelstijlen bij zijn vorige clubs hadden gemaakt. Maar daarvoor moet je op plaatsen als dit forum zijn. Journalisten die ervoor betaald worden, zijn alleen maar druk met slecht onderbouwde opiniestukjes. Heel zonde.

 

+5/-0

Journalisten, zeker van de Telegraaf, worden snel zuur en vals. Vooral indien hun input en mening totaal worden genegeerd.

Persoonlijk denk ik dat we blij moeten zijn met Farioli. Hoewel bij iedereen bekend, wil ik dat toch even uitleggen wetende dat vermoedelijk niemand zit te wachten op een uitgebreide analyse van een saaie belastingbetaler zonder enige betekenis. Ik probeer het daarom kort te houden. In willekeurige volgorde:

Man van buitenaf. Dit is een groot pluspunt wanneer een organisatie volledig is vastgelopen en geïmplodeerd. Out-of-the-box is nu een noodzaak. Buiten de lijntjes denken en handelen, zoals dat heet;

Ajax heeft momenteel behoefte aan ijzeren discipline en veeleisendheid. Kijkend naar het verleden: Michels was loeihard. Idem dito Van Gaal. Farioli heeft dat ook; plus de menselijke kant zoals dan anno 2024 vereist is;

Farioli is een communicator. Jonge mensen zijn niet meer gewend om direct te praten met leidinggevenden e.d.. Alles gaat via digitale hulpmiddelen en apps. Veel jongeren zijn daardoor sociaal communicatief op zijn minst onhandig te noemen. Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat direct veelvuldig inhoudelijk contact veel meer impact heeft voor mensen. Farioli communiceert direct en zover ik kan inschatten op een plezierige wijze. Daarnaast is hij didactisch van een hoog niveau, dat merk je nu al;

Farioli heeft inhoud. Sterker nog hij is hoog intelligent. Filosofie is een van de moeilijkste studie die er zijn (niet te vergelijken met bedrijfskunde om maar wat te noemen). Als je dat in je mars hebt, zit het in je bovenkamer wel goed. Je merkt dat ook in zijn antwoorden. Er staat geen Frank de Boer of Wesley Sneijder (met alle respect overigens) voor de groep;

Zijn voetbalvisie sluit perfect aan op de onze. Initiatief nemen en durven te voetballen. Domineren etc etc

Kwaliteit is belangrijker dan ervaring. Talent is belangrijker dan ervaring. We moeten eens ophouden met zeuren over ervaring. Dit wordt schromelijk overschat. Er zijn nu eenmaal zaken die je niet kan leren met ervaring. Was het maar zo makkelijk Het draait om kwaliteit en talent. In het verlengde hiervan: Ajax heeft altijd sterren gemaakt. Ook trainers. Dus zijn aanstelling past daar perfect in;

Natuurlijk zijn er ook risico's, maar die zijn er altijd. En natuurlijk zijn er nadelen, en ook die zijn er altijd. Al met al denk ik een hele veelbelovende trainer waarmee we ontzettend gelukkig moeten zijn.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 27 mei 2024, 18:15:23.

 

+6/-0

Ja hoor, daar hebben we weer zo'n droeftoeter:

"Ik weet het niet. Hij zit er goed uit. Frisse baard, goed geknipt", begint Van Basten bij Rondo op Ziggo Sport ironisch. "Hij is vijf of zes jaar trainer. Daarvoor was hij keeperstrainer, vervolgens reservetrainer. Bij Nice was hij bij een serieuze club. Dat is alles wat ik in principe weet."

"Ik vind dat Ajax een groot risico neemt", benadrukt de voormalig topspits.


En daarna een hele berg kritiek. Uiteraard voornamelijk wegens gebrek aan ervaring.

Mooi hoe zo'n redenering gaat he. "Ik weet in principe alleen dat hij een baard heeft en ik heb z'n Wikipedia-pagina even bekeken, en op basis daarvan zal ik nu eens wat kritiek gaan leveren."

Als Van Basten rechtlijnig was, had hij volgens deze logica destijds natuurlijk die baan als bondscoach moeten afzeggen en nooit een contract als hoofdtrainer bij Ajax moeten tekenen. Maar toen gold zijn eigen redenering natuurlijk niet, want... ja, waarom eigenlijk...

Dit bericht is gewijzigd op 28 mei 2024, 05:52:43.

 

+5/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 28 mei 2024 om 02:55:

Ja hoor, daar hebben we weer zo'n droeftoeter:

"Ik weet het niet. Hij zit er goed uit. Frisse baard, goed geknipt", begint Van Basten bij Rondo op Ziggo Sport ironisch. "Hij is vijf of zes jaar trainer. Daarvoor was hij keeperstrainer, vervolgens reservetrainer. Bij Nice was hij bij een serieuze club. Dat is alles wat ik in principe weet."

"Ik vind dat Ajax een groot risico neemt", benadrukt de voormalig topspits.


En daarna een hele berg kritiek. Uiteraard voornamelijk wegens gebrek aan ervaring.

Mooi hoe zo'n redenering gaat he. "Ik weet in principe alleen dat hij een baard heeft en ik heb z'n Wikipedia-pagina even bekeken, en op basis daarvan zal ik nu eens wat kritiek gaan leveren."

Als Van Basten rechtlijnig was, had hij volgens deze logica destijds natuurlijk die baan als bondscoach moeten afzeggen en nooit een contract als hoofdtrainer bij Ajax moeten tekenen. Maar toen gold zijn eigen redenering natuurlijk niet, want... ja, waarom eigenlijk...



Ik heb van Basten lang intellectueel hoger ingeschat dan de Sneijders, VDV´s etc. Maar als ook hij dan met dit soort makkelijke en goedkope retoriek komt, is het ook extra teleurstellend.

Ze denken allemaal zoals VDV als ie zegt: "Wij moeten dat soort functies natuurlijk bekleden". Ze vinden dat ze op basis van hun status als speler overal binnen zouden moeten kunnen komen ondanks dat ze er niks van kunnen als trainer.

 

+6/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 28 mei 2024 om 02:55:

Ja hoor, daar hebben we weer zo'n droeftoeter:

"Ik weet het niet. Hij zit er goed uit. Frisse baard, goed geknipt", begint Van Basten bij Rondo op Ziggo Sport ironisch. "Hij is vijf of zes jaar trainer. Daarvoor was hij keeperstrainer, vervolgens reservetrainer. Bij Nice was hij bij een serieuze club. Dat is alles wat ik in principe weet."

"Ik vind dat Ajax een groot risico neemt", benadrukt de voormalig topspits.


En daarna een hele berg kritiek. Uiteraard voornamelijk wegens gebrek aan ervaring.

Mooi hoe zo'n redenering gaat he. "Ik weet in principe alleen dat hij een baard heeft en ik heb z'n Wikipedia-pagina even bekeken, en op basis daarvan zal ik nu eens wat kritiek gaan leveren."

Als Van Basten rechtlijnig was, had hij volgens deze logica destijds natuurlijk die baan als bondscoach moeten afzeggen en nooit een contract als hoofdtrainer bij Ajax moeten tekenen. Maar toen gold zijn eigen redenering natuurlijk niet, want... ja, waarom eigenlijk...



Van Basten kan je als analist en als gast bij voetbalpraatprogramma's totaal niet serieus nemen. Verdiept zich nergens in, weet nog minder dan de gemiddelde voetbalfan die iedere zondag Studio Sport kijkt. Volgt de ontwikkelingen in het buitenland niet, volgt de ontwikkelingen op tactisch vlak niet en alles wat zich niet onder zijn neus afspeelt heeft hij geen ogen voor, en dat is dan per definitie slecht.

Het is zo jammer dat sommige ex-(top)voetballers de drang hebben om maar op TV te komen, want bij veel komt er alleen maar onzin uit. Van der Vaart, Van der Meyde en Sneijder wil ik alleen als toeschouwer in de Arena zien. Gelukkig lijkt Kroes niet gevoelig voor druk van buitenaf om iemand uit dit groepje een officiële rol te geven. Dat hij hen allemaal passert en bij Chivu uitkomt, geeft mij aan dat hij "Ajax-DNA" en kwaliteit aan elkaar wil koppelen, en ook duidelijk zien als iemand geen kwaliteit heeft.

Wat betreft Farioli: De Nederlandse media zijn al begonnen met het spel. Bij iedere trainer waar ze geen "connectie" mee hebben (lees: iemand lekt geen info), beginnen ze al met zagen voordat iemand goed en wel is aangesteld. Als iemand een totale vakidioot is en aangeeft soms op de club te slapen (nadat hier naar werd gevraagd), wordt dat meteen negatief uitgelicht. Als hij aangeeft dat hij gevormd is door de ideeën van Cruijff, is dat ook meteen hielenlikkerij. Is dit ook zo als Guardiola of Xavi vergelijkbare uitingen doen?

Ik heb vertrouwen in deze man: Hij is tactisch erg sterk, er zit een duidelijk idee achter en hij is in staat om zijn visie over te brengen naar de groep, zowel op groepsniveau als individueel. Is naast de tactiek ook erg bezig met het mentale, de motivatie en bereidheid om te willen werken.

Ik hoop dat Ajax de selectie redelijk vroeg rond kan krijgen, zodat hij met het team aan de slag kan.

 

+7/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 28 mei 2024 om 08:14:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 28 mei 2024 om 02:55:

Ja hoor, daar hebben we weer zo'n droeftoeter:

"Ik weet het niet. Hij zit er goed uit. Frisse baard, goed geknipt", begint Van Basten bij Rondo op Ziggo Sport ironisch. "Hij is vijf of zes jaar trainer. Daarvoor was hij keeperstrainer, vervolgens reservetrainer. Bij Nice was hij bij een serieuze club. Dat is alles wat ik in principe weet."

"Ik vind dat Ajax een groot risico neemt", benadrukt de voormalig topspits.


En daarna een hele berg kritiek. Uiteraard voornamelijk wegens gebrek aan ervaring.

Mooi hoe zo'n redenering gaat he. "Ik weet in principe alleen dat hij een baard heeft en ik heb z'n Wikipedia-pagina even bekeken, en op basis daarvan zal ik nu eens wat kritiek gaan leveren."

Als Van Basten rechtlijnig was, had hij volgens deze logica destijds natuurlijk die baan als bondscoach moeten afzeggen en nooit een contract als hoofdtrainer bij Ajax moeten tekenen. Maar toen gold zijn eigen redenering natuurlijk niet, want... ja, waarom eigenlijk...



Ik heb van Basten lang intellectueel hoger ingeschat dan de Sneijders, VDV´s etc. Maar als ook hij dan met dit soort makkelijke en goedkope retoriek komt, is het ook extra teleurstellend.

Ze denken allemaal zoals VDV als ie zegt: "Wij moeten dat soort functies natuurlijk bekleden". Ze vinden dat ze op basis van hun status als speler overal binnen zouden moeten kunnen komen ondanks dat ze er niks van kunnen als trainer.


Dat laatste valt me ook op ja, ze lijken het doodnormaal te vinden om op basis van hun status als international later maar gewoon direct trainer te kunnen worden bij een topclub.

De KNVB helpt wat dat betreft ook niet echt mee door internationals een sterk verkorte cursus tot oefenmeester aan te bieden. Vervolgens zakken ze achter elkaar door het ijs.

Kijk, ik snap best dat je bij een club als Cambuur of FC Oss nog wel toegevoegde waarde hebt als je Wesley Sneijder heet en 130 keer een oranje shirt aan hebt gehad. Dan kun je die gasten op basis van die ervaring wel iets bijbrengen. Maar dan heb je het over spelers die al blij zijn als ze 'm naar iemand met hetzelfde kleur shirt aan krijgen.

Maar je dacht toch niet dat Klopp op de training aan Van Dijk en Matip staat uit te leggen hoe je mandekking geeft of hoe je met druk moet omgaan bij een belangrijke wedstrijd? Als je op topniveau traint, heb je weinig tot niets meer aan je ervaring als speler, daar ben ik van overtuigd.

De voorbeelden van toptrainers die nooit op serieus niveau, of zelfs helemaal niet, hebben gevoetbald, zijn talrijk. Sterker nog, er zijn maar weinig echte toptrainers die ook echte topspelers waren.

Bij Milan maakten ze er een jaar of 10 geleden een gewoonte van om telkens oud-spelers aan te stellen als coach. Seedorf, Inzaghi, Montella, achter elkaar vlogen ze de laan uit. Nu met Pioli eindelijk een jaar of 5 (relatieve) continuïteit en stabiliteit in de ploeg. Spoiler: die heeft nooit op hoog niveau gevoetbald.

Gasten als Van der Vaart zouden gewoon onderaan de ladder moeten beginnen. Zoals Davids destijds ook gewoon startte bij Barnet. Ga maar het tweede van FC Utrecht of zo trainen en kijk of je er iets van bakt. Direct een plaats opeisen aan de top is waanzin en ik vind het uitstekend dat Ajax hier niet aan meewerkt en op basis van ratio en feiten kiest voor een trainer die waarschijnlijk goed bij de club en het team past.

 

+6/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 28 mei 2024 om 02:55:

Ja hoor, daar hebben we weer zo'n droeftoeter:

"Ik weet het niet. Hij zit er goed uit. Frisse baard, goed geknipt", begint Van Basten bij Rondo op Ziggo Sport ironisch. "Hij is vijf of zes jaar trainer. Daarvoor was hij keeperstrainer, vervolgens reservetrainer. Bij Nice was hij bij een serieuze club. Dat is alles wat ik in principe weet."

"Ik vind dat Ajax een groot risico neemt", benadrukt de voormalig topspits.


En daarna een hele berg kritiek. Uiteraard voornamelijk wegens gebrek aan ervaring.

Mooi hoe zo'n redenering gaat he. "Ik weet in principe alleen dat hij een baard heeft en ik heb z'n Wikipedia-pagina even bekeken, en op basis daarvan zal ik nu eens wat kritiek gaan leveren."

Als Van Basten rechtlijnig was, had hij volgens deze logica destijds natuurlijk die baan als bondscoach moeten afzeggen en nooit een contract als hoofdtrainer bij Ajax moeten tekenen. Maar toen gold zijn eigen redenering natuurlijk niet, want... ja, waarom eigenlijk...



Het is jammer om te zien dat Van Basten een beetje een karikatuur geworden is. Meerdere pundits hebben daar wel last van vind ik, het is vooral zaaks om zoveel mogelijk sappige quotes uit te spreken, zodat je opgepikt wordt door de vele "nieuws"sites om je status nog wat te bevestigen. Maar er zijn er maar weinig die inhoudelijks veel te vertellen hebben. Ook aangeven dat je te weinig kennis hebt om een mening te hebben is in deze maatschappij blijkbaar niet meer mogelijk. Recht lullen wat krom is, is belangrijker.

Ik heb nooit iets moeten hebben van Gert Verheyen als voetballer, maar als analist is hij echt wel een verademing. Maakt degelijke analyses, zit niemand af te breken enkel met het doel om af te breken en kan het op een onderbouwde en interessante manier overbrengen. Elders ben ik nog maar weinig mensen tegengekomen die op hetzelfde niveau acteren.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 29 mei 2024 om 02:41:

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 28 mei 2024 om 08:14:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 28 mei 2024 om 02:55:

Ja hoor, daar hebben we weer zo'n droeftoeter:

"Ik weet het niet. Hij zit er goed uit. Frisse baard, goed geknipt", begint Van Basten bij Rondo op Ziggo Sport ironisch. "Hij is vijf of zes jaar trainer. Daarvoor was hij keeperstrainer, vervolgens reservetrainer. Bij Nice was hij bij een serieuze club. Dat is alles wat ik in principe weet."

"Ik vind dat Ajax een groot risico neemt", benadrukt de voormalig topspits.


En daarna een hele berg kritiek. Uiteraard voornamelijk wegens gebrek aan ervaring.

Mooi hoe zo'n redenering gaat he. "Ik weet in principe alleen dat hij een baard heeft en ik heb z'n Wikipedia-pagina even bekeken, en op basis daarvan zal ik nu eens wat kritiek gaan leveren."

Als Van Basten rechtlijnig was, had hij volgens deze logica destijds natuurlijk die baan als bondscoach moeten afzeggen en nooit een contract als hoofdtrainer bij Ajax moeten tekenen. Maar toen gold zijn eigen redenering natuurlijk niet, want... ja, waarom eigenlijk...



Ik heb van Basten lang intellectueel hoger ingeschat dan de Sneijders, VDV´s etc. Maar als ook hij dan met dit soort makkelijke en goedkope retoriek komt, is het ook extra teleurstellend.

Ze denken allemaal zoals VDV als ie zegt: "Wij moeten dat soort functies natuurlijk bekleden". Ze vinden dat ze op basis van hun status als speler overal binnen zouden moeten kunnen komen ondanks dat ze er niks van kunnen als trainer.


Dat laatste valt me ook op ja, ze lijken het doodnormaal te vinden om op basis van hun status als international later maar gewoon direct trainer te kunnen worden bij een topclub.

De KNVB helpt wat dat betreft ook niet echt mee door internationals een sterk verkorte cursus tot oefenmeester aan te bieden. Vervolgens zakken ze achter elkaar door het ijs.

Kijk, ik snap best dat je bij een club als Cambuur of FC Oss nog wel toegevoegde waarde hebt als je Wesley Sneijder heet en 130 keer een oranje shirt aan hebt gehad. Dan kun je die gasten op basis van die ervaring wel iets bijbrengen. Maar dan heb je het over spelers die al blij zijn als ze 'm naar iemand met hetzelfde kleur shirt aan krijgen.

Maar je dacht toch niet dat Klopp op de training aan Van Dijk en Matip staat uit te leggen hoe je mandekking geeft of hoe je met druk moet omgaan bij een belangrijke wedstrijd? Als je op topniveau traint, heb je weinig tot niets meer aan je ervaring als speler, daar ben ik van overtuigd.

De voorbeelden van toptrainers die nooit op serieus niveau, of zelfs helemaal niet, hebben gevoetbald, zijn talrijk. Sterker nog, er zijn maar weinig echte toptrainers die ook echte topspelers waren.

Bij Milan maakten ze er een jaar of 10 geleden een gewoonte van om telkens oud-spelers aan te stellen als coach. Seedorf, Inzaghi, Montella, achter elkaar vlogen ze de laan uit. Nu met Pioli eindelijk een jaar of 5 (relatieve) continuïteit en stabiliteit in de ploeg. Spoiler: die heeft nooit op hoog niveau gevoetbald.

Gasten als Van der Vaart zouden gewoon onderaan de ladder moeten beginnen. Zoals Davids destijds ook gewoon startte bij Barnet. Ga maar het tweede van FC Utrecht of zo trainen en kijk of je er iets van bakt. Direct een plaats opeisen aan de top is waanzin en ik vind het uitstekend dat Ajax hier niet aan meewerkt en op basis van ratio en feiten kiest voor een trainer die waarschijnlijk goed bij de club en het team past.



Helemaal eens. Trainer/coach/manager is een heel ander vak dan speler, en die ervaring kan handig zijn, maar is geen vereiste. Een groep managen, een tactische visie creëren en deze kunnen overbrengen (zowel individueel als in een groep), motiveren, coachen etc. is heel wat anders dan tegen een bal aan trappen. Nu zijn er spelers die tijdens hun carriere al laten zien over veel tactisch inzicht te beschikken, maar dat zijn er niet veel. Mannen als Sneijder, Van der Vaart en Van der Meyde moeten ver wegblijven bij Ajax. Sneijder loopt in 7 sloten tegelijk en heeft geeft er bij de eerste de beste tegenslag de brui aan, en Van der Vaart en Van der Meyde heb ik nog nooit iets zinnigs horen zeggen op TV.

Ik ben blij met Farioli en Vos in de staf. Ter Rouwelaar weet ik niet in-depth, maar als je je inleest lijkt hij een zeer vernieuwende, goede keeperstrainer te zijn. Mocht Vermaelen nog komen voor Jong Ajax heb ik het volste vertrouwen. De assistenten van Farioli ken ik niet, maar als hij er specifiek om vraagt neem ik aan dat ze wat bijdragen. Maduro is gelukkig weg en Bakkati zal denk ik volgen. Dan is de staf rond en kunnen we volle bak aan de slag richting volgend seizoen. Voor het eerst sinds lange tijd verheug ik mij op de transferzomer en het volgende seizoen.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 29 mei 2024 om 02:41:

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 28 mei 2024 om 08:14:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 28 mei 2024 om 02:55:

Ja hoor, daar hebben we weer zo'n droeftoeter:

"Ik weet het niet. Hij zit er goed uit. Frisse baard, goed geknipt", begint Van Basten bij Rondo op Ziggo Sport ironisch. "Hij is vijf of zes jaar trainer. Daarvoor was hij keeperstrainer, vervolgens reservetrainer. Bij Nice was hij bij een serieuze club. Dat is alles wat ik in principe weet."

"Ik vind dat Ajax een groot risico neemt", benadrukt de voormalig topspits.


En daarna een hele berg kritiek. Uiteraard voornamelijk wegens gebrek aan ervaring.

Mooi hoe zo'n redenering gaat he. "Ik weet in principe alleen dat hij een baard heeft en ik heb z'n Wikipedia-pagina even bekeken, en op basis daarvan zal ik nu eens wat kritiek gaan leveren."

Als Van Basten rechtlijnig was, had hij volgens deze logica destijds natuurlijk die baan als bondscoach moeten afzeggen en nooit een contract als hoofdtrainer bij Ajax moeten tekenen. Maar toen gold zijn eigen redenering natuurlijk niet, want... ja, waarom eigenlijk...



Ik heb van Basten lang intellectueel hoger ingeschat dan de Sneijders, VDV´s etc. Maar als ook hij dan met dit soort makkelijke en goedkope retoriek komt, is het ook extra teleurstellend.

Ze denken allemaal zoals VDV als ie zegt: "Wij moeten dat soort functies natuurlijk bekleden". Ze vinden dat ze op basis van hun status als speler overal binnen zouden moeten kunnen komen ondanks dat ze er niks van kunnen als trainer.


Dat laatste valt me ook op ja, ze lijken het doodnormaal te vinden om op basis van hun status als international later maar gewoon direct trainer te kunnen worden bij een topclub.

De KNVB helpt wat dat betreft ook niet echt mee door internationals een sterk verkorte cursus tot oefenmeester aan te bieden. Vervolgens zakken ze achter elkaar door het ijs.

Kijk, ik snap best dat je bij een club als Cambuur of FC Oss nog wel toegevoegde waarde hebt als je Wesley Sneijder heet en 130 keer een oranje shirt aan hebt gehad. Dan kun je die gasten op basis van die ervaring wel iets bijbrengen. Maar dan heb je het over spelers die al blij zijn als ze 'm naar iemand met hetzelfde kleur shirt aan krijgen.

Maar je dacht toch niet dat Klopp op de training aan Van Dijk en Matip staat uit te leggen hoe je mandekking geeft of hoe je met druk moet omgaan bij een belangrijke wedstrijd? Als je op topniveau traint, heb je weinig tot niets meer aan je ervaring als speler, daar ben ik van overtuigd.

De voorbeelden van toptrainers die nooit op serieus niveau, of zelfs helemaal niet, hebben gevoetbald, zijn talrijk. Sterker nog, er zijn maar weinig echte toptrainers die ook echte topspelers waren.

Bij Milan maakten ze er een jaar of 10 geleden een gewoonte van om telkens oud-spelers aan te stellen als coach. Seedorf, Inzaghi, Montella, achter elkaar vlogen ze de laan uit. Nu met Pioli eindelijk een jaar of 5 (relatieve) continuïteit en stabiliteit in de ploeg. Spoiler: die heeft nooit op hoog niveau gevoetbald.

Gasten als Van der Vaart zouden gewoon onderaan de ladder moeten beginnen. Zoals Davids destijds ook gewoon startte bij Barnet. Ga maar het tweede van FC Utrecht of zo trainen en kijk of je er iets van bakt. Direct een plaats opeisen aan de top is waanzin en ik vind het uitstekend dat Ajax hier niet aan meewerkt en op basis van ratio en feiten kiest voor een trainer die waarschijnlijk goed bij de club en het team past.



Ik denk wel dat het een voordeel is als je zelf als speler in de top gespeeld hebt. Stel dat je 15 jaar gespeeld hebt onder Guardiola, Klopp, Mourinho (in zn goede tijd) en andere toptrainers dan leer je daar natuurlijk wel van: hoe ze wedstrijden benaderen, hoe ze een team motiveren, hoe ze spelers individueel benaderen, wat voor taktische overwegingen ze hebben etc.

Dat laat echter onverlet dat je alsnog als persoon bepaalde capaciteiten moet hebben zoals intelligentie, communicatief vermogen, managementskills etc. Daar houdt het bij de Sneijdertjes, Vaartjes etc. op voordat het begint.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Bjorn121 schreef op 29 mei 2024 om 08:10:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 28 mei 2024 om 02:55:

Ja hoor, daar hebben we weer zo'n droeftoeter:

"Ik weet het niet. Hij zit er goed uit. Frisse baard, goed geknipt", begint Van Basten bij Rondo op Ziggo Sport ironisch. "Hij is vijf of zes jaar trainer. Daarvoor was hij keeperstrainer, vervolgens reservetrainer. Bij Nice was hij bij een serieuze club. Dat is alles wat ik in principe weet."

"Ik vind dat Ajax een groot risico neemt", benadrukt de voormalig topspits.


En daarna een hele berg kritiek. Uiteraard voornamelijk wegens gebrek aan ervaring.

Mooi hoe zo'n redenering gaat he. "Ik weet in principe alleen dat hij een baard heeft en ik heb z'n Wikipedia-pagina even bekeken, en op basis daarvan zal ik nu eens wat kritiek gaan leveren."

Als Van Basten rechtlijnig was, had hij volgens deze logica destijds natuurlijk die baan als bondscoach moeten afzeggen en nooit een contract als hoofdtrainer bij Ajax moeten tekenen. Maar toen gold zijn eigen redenering natuurlijk niet, want... ja, waarom eigenlijk...



Het is jammer om te zien dat Van Basten een beetje een karikatuur geworden is. Meerdere pundits hebben daar wel last van vind ik, het is vooral zaaks om zoveel mogelijk sappige quotes uit te spreken, zodat je opgepikt wordt door de vele "nieuws"sites om je status nog wat te bevestigen. Maar er zijn er maar weinig die inhoudelijks veel te vertellen hebben. Ook aangeven dat je te weinig kennis hebt om een mening te hebben is in deze maatschappij blijkbaar niet meer mogelijk. Recht lullen wat krom is, is belangrijker.

Ik heb nooit iets moeten hebben van Gert Verheyen als voetballer, maar als analist is hij echt wel een verademing. Maakt degelijke analyses, zit niemand af te breken enkel met het doel om af te breken en kan het op een onderbouwde en interessante manier overbrengen. Elders ben ik nog maar weinig mensen tegengekomen die op hetzelfde niveau acteren.



Ik vraag me ook af of dat soort mensen niet in een logische spagaat komen op een gegeven moment. Iedereen is het erover een dat Kroes een ware Ajacied is met het juiste-DNA die de club komt verlossen van al het kwaad dat de niet-Ajacieden aangericht hebben.

Nou, als zo'n man dan lyrisch is over Farioli, wie ben je dan als Haagse Valentijn om om een ander te schreeuwen? Heeft hij bij Ajax in de jeugd gevoetbald en bij de concurrentie gewerkt maar dat continu gekokketteerd het met feit dat ie voor Ajax is? Juist als je Ajax-DNA zo belangrijk zegt te vinden, zou je dan niet moeten luisteren naar iemand waarvan iedereen het erover eens is dat ie een echte Ajacied is?

En dan komt wat jij zegt naar voren: het gaat niet om inhoud maar om spectakel en relletjes. Gewoon lekker recalcitrant doen en overal tegenaan schoppen, wat dat wordt bekeken. Het is ook de reden waarom niemand het meer inhoudelijke Studio Voetbal volgt maar iedereen en zijn moeder inschakelde voor Voetbal Insite.

Die Verheyen zal een leuke analyse hebben, maar op een klein percentage voetbalvolgers na zal het niemand wat boeien.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 29 mei 2024 om 09:39:

Ik ben blij met Farioli en Vos in de staf. Ter Rouwelaar weet ik niet in-depth, maar als je je inleest lijkt hij een zeer vernieuwende, goede keeperstrainer te zijn. Mocht Vermaelen nog komen voor Jong Ajax heb ik het volste vertrouwen. De assistenten van Farioli ken ik niet, maar als hij er specifiek om vraagt neem ik aan dat ze wat bijdragen. Maduro is gelukkig weg en Bakkati zal denk ik volgen. Dan is de staf rond en kunnen we volle bak aan de slag richting volgend seizoen. Voor het eerst sinds lange tijd verheug ik mij op de transferzomer en het volgende seizoen.



Ten Rouwelaar is wel erg interessant. Die schijnt inderdaad best vernieuwend bezig te zijn en vrij gefocust zijn op het cognitieve aspect, wat helemaal aansluit bij de richting die er nu onder Beuker in is geslagen. Daarnaast heeft hij ook zowel met Verbruggen, Olij en Noppert gewerkt in het verleden. Dat zijn wat van de beste Nederlandse keepers van dit moment.

Die Italiaanse assistent heeft niet op een heel hoog niveau gecoacht, maar hij is wel een ervaren coach. En die Spanjaard is net als Farioli nog vrij jong en tactisch ook vrij onderlegd volgens mij. Iemand op AS linkte laatst een artikel waarin er uitgebreid werd ingegaan op de manier waarop er onder hem werd opgebouwd en druk werd gezet etc. Dat zag er goed uit.

 

+4/-0

Ik ben het heel erg eens met alle reacties omtrent oud (top)voetballers die zonodig hun mening op TV willen delen. Echter hun houding, opvatting en status is enkel en alleen gebaseerd op diens sportverleden én niet op hun intelligente knowhow en eigenzinnige beargumenteerde blik op zaken.
Helaas blijft het beperkt tot "Ik kon goed voetballen dus ik heb er verstand van' en 'Ik heb meer dan 100 wedstrijden voor Ajax gespeeld dus ik zou er eigenlijk moeten zitten'. Het is in een woord bespottelijk en grappig tegelijk.

Ontzettend veel respect voor hun sportprestaties waarvoor ik ze ook dankbaar blijf, maar als persoon zijn ze allemaal hooguit sympathiek maar domweg te oppervlakkig met veels te veel ego. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Zo vond ik Rijkaard altijd een bescheiden man en Jan Mulder een vrijdenker.

Overigens heb ik met de reactie van Van Basten minder moeite. Hij zegt tenminste eerlijk dat hij het niet weet en dus ook geen positief en negatief oordeel kan geven. Behalve dan dat het een groot risico is. En strikt genomen is dat het ook, omdat de impact van een (nieuwe) trainer altijd ongelofelijk hoog is vanwege diens cruciale positie. Jammer dat hij dat er niet bij vertelde. We weten daarnaast ook dat hij liever had gezien dat zijn vriend Van 't Schip had gebleven als hoofdtrainer. En dat mag hij natuurlijk vinden :-)

Terug naar Farioli: Een talentvolle vernieuwende trainer waarvan ik denk dat Ajax zo'n type in huidige fase hard nodig heeft. We gaan het zien :-)

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 1 juni 2024, 12:30:52.

 

+4/-0

Voor het eerst met de spelers op het veld vandaag, mooi om te zien.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 19 juni 2024 om 20:37:

Voor het eerst met de spelers op het veld vandaag, mooi om te zien.


Ja, alleen dat trainingspak doet "in het wild" nog meer pijn aan de ogen :I

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 29 mei 2024 om 16:44:

Ik denk wel dat het een voordeel is als je zelf als speler in de top gespeeld hebt. Stel dat je 15 jaar gespeeld hebt onder Guardiola, Klopp, Mourinho (in zn goede tijd) en andere toptrainers dan leer je daar natuurlijk wel van: hoe ze wedstrijden benaderen, hoe ze een team motiveren, hoe ze spelers individueel benaderen, wat voor taktische overwegingen ze hebben etc.

Dat laat echter onverlet dat je alsnog als persoon bepaalde capaciteiten moet hebben zoals intelligentie, communicatief vermogen, managementskills etc. Daar houdt het bij de Sneijdertjes, Vaartjes etc. op voordat het begint.

Natuurlijk is dat een voordeel, maar weet niet of het veel scheelt of je in de top hebt gespeeld of wat lager (als prof). Veel goede coaches die ex-voetballer zijn, waren als voetballer tactisch al goed en het verlengstuk van een trainer. Guardiola en Xabi Alonso zijn daar de beste recente voorbeelden van. Types als Van der Vaart deden alles op talent, daar zat weinig tactisch verstand in als voetballer.

Ook de mindere goden als spelers als van Gaal, Mourinho en nog wel een paar waren als speler al druk met coachen en tactiek.

 

+4/-0



Dit ziet er niet verkeerd uit.

 

+3/-0

Wat mij vooral aanspreekt is dat hij in zijn interview met de NOS aangeeft dat hij de huidige spelers echt beter wil leren kennen. Hij is ook lovend over Kroes, en is in zijn hele houding duidelijk een echte verbinder die voor positiviteit en hard werken staat. Dat is precies wat je nu nodig hebt, en precies wat Steijn en Van 't Schip niet brachten.

 

+3/-0

Ja, al weet ik niet zo goed wat ik hiervan moet denken:

'Farioli en Kroes nemen grote maatregelen om van Ajax weer een topclub te maken'

Wat die maatregelen dan zijn:
- Bedjes op een zaaltje
- Samen ontbijten
- Engels spreken

Ok dan.

Volgens mij ga je van die drie zaken niet direct beter voetballen.

Maar de trainingen onder Farioli zien er een stuk professioneler uit dan onder zijn talrijke voorgangers. Als je zelfs figuren als Bergwijn al zo ver krijgt dat ze op eigen initiatief gaan bijtrainen, moet je je sowieso afvragen waar je mee bezig bent.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 21 juni 2024 om 09:39:

Ja, al weet ik niet zo goed wat ik hiervan moet denken:

'Farioli en Kroes nemen grote maatregelen om van Ajax weer een topclub te maken'

Wat die maatregelen dan zijn:
- Bedjes op een zaaltje
- Samen ontbijten
- Engels spreken

Ok dan.

Volgens mij ga je van die drie zaken niet direct beter voetballen.

Maar de trainingen onder Farioli zien er een stuk professioneler uit dan onder zijn talrijke voorgangers. Als je zelfs figuren als Bergwijn al zo ver krijgt dat ze op eigen initiatief gaan bijtrainen, moet je je sowieso afvragen waar je mee bezig bent.



Wat was de voertaal dan hiervoor? Arabisch? Als het iets is om figuren als Sutalo, Mikautadze etc. te dwingen om vanaf de start Engels te leren, kan ik er de voordelen nog wel van inzien. Al is dat iets waarvan het bizar is dat het er nog niet was. Gezien de figuren waar we mee te maken hebben ben ik allang blij dat de voertaal niet Nederlands wordt.

Meer trainen dan onder inderdaad Schip is een goed plan maar verder ook niet iets waar je nou hoogbegaafd voor moet zijn om het te bedenken.

Bedjes op de toekomst in een zaal om het groepsgevoel te verbeteren is echt een heel cringe idee. Alsof een speler denkt: "Ik had niet zoveel met deze groep, maar toen op bed naast Brobbey lag, werd dat even helemaal anders". Lachwekkend.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Francesco Farioli