Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Francesco Farioli

Deze normale topic is open en bestaat uit 8 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8

De huidige ontwikkelingen onder Farioli lijken zodanig te gaan worden dat mijn Ajax-hart officieel en volledig gebroken is. Ik zal wachten tot het sluiten van de transfermarkt om uitgebreid verslag hierover te doen, maar ik zie het niet meer zitten. Intern ben ik al in protest tegen dit beleid.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 24 juli 2024 om 16:55:

De huidige ontwikkelingen onder Farioli lijken zodanig te gaan worden dat mijn Ajax-hart officieel en volledig gebroken is. Ik zal wachten tot het sluiten van de transfermarkt om uitgebreid verslag hierover te doen, maar ik zie het niet meer zitten. Intern ben ik al in protest tegen dit beleid.


Ramaj laten banken ten faveure van Pasveer is waanzin, laat daar geen misverstand over bestaan.

Aan de andere kant is Ramaj ook wel een enorme druiloor als hij nu direct de handdoek gooit en weg wil. Dan ben je gewoon een slapjanus. Vecht eens voor je plek, zeg. Je ziet nu dat iedereen bij Farioli een kans krijgt op een basisplek, haal daar inspiratie uit zou ik zeggen.

Henderson zegt tijdens de persco trouwens iets interessants over de afgelopen weken. Hij geeft aan dat:
- De intensiteit 'vele malen hoger' is dan in de eerste maanden dat hij bij de club was
- Hij 'namens alle spelers' spreekt als hij dat zegt
- Spelers elke dag weer met plezier aan het werk zijn en dat dat belangrijk is.

Voor zover Schip nog spartelend op de grond lag, is hij bij dezen definitief de nek omgedraaid. Schip was de reden dat Henderson weg wilde. Die blijft en wordt een inspirerende aanvoerder dit seizoen, als ik het zo inschat.

Dat krijgt Farioli dan wel weer voor elkaar. Zo wisselen de plussen en minnen elkaar af...

 

+6/-1

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 24 juli 2024 om 18:12:

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 24 juli 2024 om 16:55:

De huidige ontwikkelingen onder Farioli lijken zodanig te gaan worden dat mijn Ajax-hart officieel en volledig gebroken is. Ik zal wachten tot het sluiten van de transfermarkt om uitgebreid verslag hierover te doen, maar ik zie het niet meer zitten. Intern ben ik al in protest tegen dit beleid.


Ramaj laten banken ten faveure van Pasveer is waanzin, laat daar geen misverstand over bestaan.

Aan de andere kant is Ramaj ook wel een enorme druiloor als hij nu direct de handdoek gooit en weg wil. Dan ben je gewoon een slapjanus. Vecht eens voor je plek, zeg. Je ziet nu dat iedereen bij Farioli een kans krijgt op een basisplek, haal daar inspiratie uit zou ik zeggen.

Henderson zegt tijdens de persco trouwens iets interessants over de afgelopen weken. Hij geeft aan dat:
- De intensiteit 'vele malen hoger' is dan in de eerste maanden dat hij bij de club was
- Hij 'namens alle spelers' spreekt als hij dat zegt
- Spelers elke dag weer met plezier aan het werk zijn en dat dat belangrijk is.

Voor zover Schip nog spartelend op de grond lag, is hij bij dezen definitief de nek omgedraaid. Schip was de reden dat Henderson weg wilde. Die blijft en wordt een inspirerende aanvoerder dit seizoen, als ik het zo inschat.

Dat krijgt Farioli dan wel weer voor elkaar. Zo wisselen de plussen en minnen elkaar af...


Farioli is een goede veldtrainer; dat is duidelijk. Zijn voorkeuren in bepaalde spelers baart mij echter grote zorgen. Ramaj heeft afgelopen seizoen al laten zien de beste doelman te zijn. Je gaat nu toch ook niet Flekken in de goal bij Oranje zetten? Verder heeft Diant nog weinig reden om volledig loyaal richting Ajax te zijn. Laat het duidelijk zijn dat ik zijn teleurstelling goed begrijp wanneer hij hoorde dat Pasveer en niet hij eerste keuze zal zijn.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 24 juli 2024 om 18:12:

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 24 juli 2024 om 16:55:

De huidige ontwikkelingen onder Farioli lijken zodanig te gaan worden dat mijn Ajax-hart officieel en volledig gebroken is. Ik zal wachten tot het sluiten van de transfermarkt om uitgebreid verslag hierover te doen, maar ik zie het niet meer zitten. Intern ben ik al in protest tegen dit beleid.


Ramaj laten banken ten faveure van Pasveer is waanzin, laat daar geen misverstand over bestaan.

Aan de andere kant is Ramaj ook wel een enorme druiloor als hij nu direct de handdoek gooit en weg wil. Dan ben je gewoon een slapjanus. Vecht eens voor je plek, zeg. Je ziet nu dat iedereen bij Farioli een kans krijgt op een basisplek, haal daar inspiratie uit zou ik zeggen.

Henderson zegt tijdens de persco trouwens iets interessants over de afgelopen weken. Hij geeft aan dat:
- De intensiteit 'vele malen hoger' is dan in de eerste maanden dat hij bij de club was
- Hij 'namens alle spelers' spreekt als hij dat zegt
- Spelers elke dag weer met plezier aan het werk zijn en dat dat belangrijk is.

Voor zover Schip nog spartelend op de grond lag, is hij bij dezen definitief de nek omgedraaid. Schip was de reden dat Henderson weg wilde. Die blijft en wordt een inspirerende aanvoerder dit seizoen, als ik het zo inschat.

Dat krijgt Farioli dan wel weer voor elkaar. Zo wisselen de plussen en minnen elkaar af...



Schip is de laatste persoon die ik zou willen verdedigen, maar er zit wel een verschil tussen trainen in de voorbereiding en tijdens het seizoen. Gedurende het seizoen super intensief trainen is niet altijd een goed idee omdat blessures op de loer liggen en spelers uitgeput raken. Alhoewel ik ook wel de indruk had dat het onder Schip wel heel erg minimaal was.

We zullen het allemaal wel zien. Ook hoe Ramaj gereageerd zou hebben, dat is nou echt iets dat gewoon erbij gefantaseerd kan zijn door een journo. Brengt een hoop drama en , nog belangrijker, clicks en views.

 

+2/-0

Ja, ik wil eerst maar eens zien of Pasveer daadwerkelijk op doel staat morgen, en dan nog of Ramaj uiteindelijk vertrekt. Zelfs als er voor Pasveer wordt gekozen zou dat ook best voor op de korte termijn kunnen zijn zodat Ramaj nog meer tijd krijgt om de speelstijl onder de knie te krijgen (daar zit wel wat wishful thinking bij, want met keepers wordt vaak niet zo snel gerouleerd).

Shogun had in de Pasveer-topic denk ik een goed punt dat Pasveer er wat betreft het spel aan de bal net wat beter uitziet. Verder zal Pasveer sowieso door zijn leeftijd niet heel lang eerste keeper blijven, dus wat dat betreft alleen al zou het vertrek van Ramaj onverstandig zijn lijkt mij. Zijn perspectief op speeltijd blijft heel goed. Bij veel andere clubs kom je niet zo snel aan de bak als jonge keeper met beperkte ervaring in het profvoetbal.

Wat betreft Farioli zijn persconferentie, die was zo nietszeggend als persconferenties vaak zijn. Er werden ook weer weinig zinnige vragen gesteld. Alleen die al over de staat van de grasmat vond ik wel een aardige. Ik vond Farioli wel heel professioneel overkomen. Ik ben vooral benieuwd naar zijn interviews na afloop van wedstrijden. Dan kan hij wat meer de diepte in gaan als er goede vragen worden gesteld.

 

+2/-0

Er is iets opmerkelijks gaande.

Gisteren, Farioli bij Ziggo Sport:

open/sluit de onderstaande quote:

Francesco Farioli wil zich nog niet wagen aan een doelstelling bij Ajax. "Je hebt altijd de verwachtingen en de realiteit. We zijn heel ambitieus, ik ook, maar tegelijkertijd moeten we realistisch zijn. (...) Voor mij ligt de focus niet op de markt en op wat er niet is, maar bij de spelers die hier zijn. Aan het einde van de markt, zal het makkelijker zijn om onze doelen te bepalen."

"Zoals ik zeg heeft iedereen ambitie, maar ik kijk niet te ver vooruit. We hebben alleen controle over wat direct voor ons ligt. Dat is nu kwalificatie voor de Europa League."



Vandaag, Kroes in AjaxTV:

open/sluit de onderstaande quote:

"Persoonlijk vind ik ook dat wij minimaal derde moeten worden. Dat is echt het minimale voor Ajax. Alleen ligt mijn ambitie veel hoger dan derde worden."

"Wij willen iets unieks doen. Wij willen de lijn doorbreken, we willen echt weer omhoog. Gaan we snel genoeg omhoog voor plek één of twee? Nou ja, we doen er alles aan."



Het lijkt me handig om in vervolg samen een doelstelling te bepalen.

 

+3/-0

Kroes geeft hier zelf aan dat hij op persoonlijke titel spreekt. Ik denk dat het ook wel altijd duidelijk is dat Ajax minimaal voor de derde plaats speelt. Ale je het voor minder doet leg je de lat wel heel erg laag. Zelfs het team van Van 't Schip had nog prima derde kunnen eindigen met wat logischere opstellingen en meer betrokken management.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 25 juli 2024 om 14:15:

Kroes geeft hier zelf aan dat hij op persoonlijke titel spreekt. Ik denk dat het ook wel altijd duidelijk is dat Ajax minimaal voor de derde plaats speelt. Ale je het voor minder doet leg je de lat wel heel erg laag. Zelfs het team van Van 't Schip had nog prima derde kunnen eindigen met wat logischere opstellingen en meer betrokken management.


Even de rest van het citaat dan:

"In alle redelijkheid: als wij geen derde worden, dan heb ik gefaald. Of wij. Laat daar geen misverstand over bestaan. Die verantwoordelijkheid durf ik te pakken."

En ook al bedoelt hij het soort van op eigen titel, dan nog is het raar dat je vanuit de club binnen 24 uur roept 'we hebben nog geen concrete doelstelling' vs 'we moeten minimaal 3e worden'.

 

+1/-0

Dat interview is van tijdens het trainingskamp en dus eigenlijk al van een paar dagen eerder, maar het was inderdaad verstandiger geweest om zich de vlakte te houden. Op zich maakt het ook weinig uit wat je vooral zegt te doen. Alleen de prestaties op het veld tellen uiteindelijk.

 

+1/-0

Wat een keuzes van Francesco Farioli gister tegen Vojvodina...

Ik ga me echt zorgen maken als onze hoofdtrainer, waarvan vele de loftrompet spelen, keuzes maakt als:

- Pasveer boven Ramaj
- Rasmussen boven Godts
- Hato als linksback

Er waren meer keuzes vreemd, maar die waren wellicht gemaakt op basis van beschikbare alternatieven. Maar bovenstaande keuzes konden écht anders....

 

+2/-1

open/sluit de onderstaande quote:

BertjeK schreef op 26 juli 2024 om 10:59:

Wat een keuzes van Francesco Farioli gister tegen Vojvodina...

Ik ga me echt zorgen maken als onze hoofdtrainer, waarvan vele de loftrompet spelen, keuzes maakt als:

- Pasveer boven Ramaj
- Rasmussen boven Godts
- Hato als linksback

Er waren meer keuzes vreemd, maar die waren wellicht gemaakt op basis van beschikbare alternatieven. Maar bovenstaande keuzes konden écht anders....


Ja, die drie keuzes vind ik op dit moment ook het meest problematisch.

Daar komt nog even deze 'analyse' overheen, onbegrijpelijk:

open/sluit de onderstaande quote:

Farioli: 'Pasveer was niet nerveus'
Keeper Remko Pasveer kreeg onder de lat de voorkeur boven Diant Ramaj. Farioli vond dat de routinier - met 40 jaar en 260 dagen nu de oudste speler die ooit in actie is gekomen voor Ajax - het goed heeft gedaan. De coach benadrukte dat hij niet definitief voor Pasveer als eerste doelman heeft gekozen.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 26 juli 2024 om 11:11:

open/sluit de onderstaande quote:

BertjeK schreef op 26 juli 2024 om 10:59:

Wat een keuzes van Francesco Farioli gister tegen Vojvodina...

Ik ga me echt zorgen maken als onze hoofdtrainer, waarvan vele de loftrompet spelen, keuzes maakt als:

- Pasveer boven Ramaj
- Rasmussen boven Godts
- Hato als linksback

Er waren meer keuzes vreemd, maar die waren wellicht gemaakt op basis van beschikbare alternatieven. Maar bovenstaande keuzes konden écht anders....


Ja, die drie keuzes vind ik op dit moment ook het meest problematisch.

Daar komt nog even deze 'analyse' overheen, onbegrijpelijk:

open/sluit de onderstaande quote:

Farioli: 'Pasveer was niet nerveus'
Keeper Remko Pasveer kreeg onder de lat de voorkeur boven Diant Ramaj. Farioli vond dat de routinier - met 40 jaar en 260 dagen nu de oudste speler die ooit in actie is gekomen voor Ajax - het goed heeft gedaan. De coach benadrukte dat hij niet definitief voor Pasveer als eerste doelman heeft gekozen.




Heeft Kaplan nog vakantie ofzo omdat ie in de Turkse EK-selectie zat ofzo? Die moet er normaal gesproken naar mijn mening ook gewoon in.

Verder denk ik wel dat we als Nederlanders iets teveel directheid van, in dit geval, een Italiaan verwachten. We denken dat een trainer min of meer kan zeggen dat Pasveer drama was maar ik denk dat mensen uit andere culturen anders met zulke situaties omgaan. De echte test is of Pasveer er over een week weer instaat. Dat zou ik wel echt zorgelijk vinden, die fouten in het meevoetballen waren nog tot daar aan toe, maar die bal die hij weliswaar pakt, was meer geluk dan wijsheid. De reflexen zijn er niet meer. Dat gaat punten kosten als we met hem de competitie ingaan.

 

+3/-0

Hato op linksback was logisch. Daar heeft hij in de voorbereiding gespeeld en kijkend naar de rol van de wingback onder Farioli begrijp ik heel goed dat hij daar speelt. Deed het ook prima, net zoals Baas het centraal meer dan uitstekend deed.

Pasveer boven Ramaj is uitgelegd: Snapt beter hoe de opbouw werkt en coacht de verdediging beter dan Ramaj, wat ik theoretisch kan begrijpen. Wel jammer dat hij dan 2x een bal zo inlevert en een gevaarlijke situatie creeert. Als je dat tegen betere tegenstanders doet, krijg je 2 goals om je oren.

Godts is een speler die vanaf links vele malen beter is dan vanaf rechts. Daarnaast heeft Godts last gehad van een blessure tijdens de voorbereiding, waardoor hij waarschijnlijk niet een hele helft kon spelen. Ik vind Rasmussen niet veel, maar gezien de opties en fitheid begreep ik dit ook wel. Als iedereen fit is zien we Rasmussen natuurlijk niet meer in de basis staan.

 

+6/-0

Het probleem met de linksback is ook dat zowel Hato als Baas duidelijk beter zijn op LCV, Sosa weg moet en Wijndal geblesseerd is (en ook gewoon niet goed genoeg).

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 26 juli 2024 om 11:41:

Hato op linksback was logisch. Daar heeft hij in de voorbereiding gespeeld en kijkend naar de rol van de wingback onder Farioli begrijp ik heel goed dat hij daar speelt. Deed het ook prima, net zoals Baas het centraal meer dan uitstekend deed.

Pasveer boven Ramaj is uitgelegd: Snapt beter hoe de opbouw werkt en coacht de verdediging beter dan Ramaj, wat ik theoretisch kan begrijpen. Wel jammer dat hij dan 2x een bal zo inlevert en een gevaarlijke situatie creeert. Als je dat tegen betere tegenstanders doet, krijg je 2 goals om je oren.

Godts is een speler die vanaf links vele malen beter is dan vanaf rechts. Daarnaast heeft Godts last gehad van een blessure tijdens de voorbereiding, waardoor hij waarschijnlijk niet een hele helft kon spelen. Ik vind Rasmussen niet veel, maar gezien de opties en fitheid begreep ik dit ook wel. Als iedereen fit is zien we Rasmussen natuurlijk niet meer in de basis staan.



Linksback. Ben ik het niet mee eens. Hato is geen linksback. Als je geen fatsoenlijke linksback hebt, speel tegen dit soort kermis elftallen dan met 3 verdedigers en een extra middenvelder.

Pasveer. Ja hij heeft uitleg gegeven, maar een kwalitatief minder keeper opstellen omdat hij beter coacht snap ik niet. Er zijn er toch genoeg die dat coachende moeten kunnen oppakken, zodat Ramaj kan keepen. Pasveer gaat je gewoon punten kosten. Gister 2x bal in de voeten van tegenstander en halverwege de 2e helft maakt hij een rare redding....

Rechtsbuiten. Tegenwoordig behoort een buitenspeler toch gewoon op beide flanken te kunnen spelen. Je hoort tijdens de wedstrijd continue te wisselen van positie. Ik vind dat een buitenspeler in Ajax 1 dat gewoon moet kunnen. Zo niet, ben je niet goed genoeg. Rasmussen is in ieder geval niet goed genoeg, dan zie ik liever een speler die wat minder op rechts is dan op links, dan iemand die er helemaal niks van kan.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BertjeK schreef op 26 juli 2024 om 13:17:

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 26 juli 2024 om 11:41:

Hato op linksback was logisch. Daar heeft hij in de voorbereiding gespeeld en kijkend naar de rol van de wingback onder Farioli begrijp ik heel goed dat hij daar speelt. Deed het ook prima, net zoals Baas het centraal meer dan uitstekend deed.

Pasveer boven Ramaj is uitgelegd: Snapt beter hoe de opbouw werkt en coacht de verdediging beter dan Ramaj, wat ik theoretisch kan begrijpen. Wel jammer dat hij dan 2x een bal zo inlevert en een gevaarlijke situatie creeert. Als je dat tegen betere tegenstanders doet, krijg je 2 goals om je oren.

Godts is een speler die vanaf links vele malen beter is dan vanaf rechts. Daarnaast heeft Godts last gehad van een blessure tijdens de voorbereiding, waardoor hij waarschijnlijk niet een hele helft kon spelen. Ik vind Rasmussen niet veel, maar gezien de opties en fitheid begreep ik dit ook wel. Als iedereen fit is zien we Rasmussen natuurlijk niet meer in de basis staan.



Linksback. Ben ik het niet mee eens. Hato is geen linksback. Als je geen fatsoenlijke linksback hebt, speel tegen dit soort kermis elftallen dan met 3 verdedigers en een extra middenvelder.

Pasveer. Ja hij heeft uitleg gegeven, maar een kwalitatief minder keeper opstellen omdat hij beter coacht snap ik niet. Er zijn er toch genoeg die dat coachende moeten kunnen oppakken, zodat Ramaj kan keepen. Pasveer gaat je gewoon punten kosten. Gister 2x bal in de voeten van tegenstander en halverwege de 2e helft maakt hij een rare redding....

Rechtsbuiten. Tegenwoordig behoort een buitenspeler toch gewoon op beide flanken te kunnen spelen. Je hoort tijdens de wedstrijd continue te wisselen van positie. Ik vind dat een buitenspeler in Ajax 1 dat gewoon moet kunnen. Zo niet, ben je niet goed genoeg. Rasmussen is in ieder geval niet goed genoeg, dan zie ik liever een speler die wat minder op rechts is dan op links, dan iemand die er helemaal niks van kan.


Vrijwel volledig mee eens. Aanvullend:

Linksback hebben we toch gewoon Sosa? Kom op jongens, een 21-voudig Kroatisch international van 25 kan toch prima spelen tegen zo'n campingelftal...

Pasveer: tegen zulke matige spelers al zo opzichtig staan te stuntelen, daar word ik heel nerveus van. Farioli kan het uitleggen totdat ie blauw ziet in z'n gezicht, dit slaat gewoon nergens op.

Rechtsbuiten: Godts en Berghuis konden allebei ongeveer een helft spelen. Ik had het wel geweten. Rasmussen, alsjeblieft zeg...

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BertjeK schreef op 26 juli 2024 om 13:17:

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 26 juli 2024 om 11:41:

Hato op linksback was logisch. Daar heeft hij in de voorbereiding gespeeld en kijkend naar de rol van de wingback onder Farioli begrijp ik heel goed dat hij daar speelt. Deed het ook prima, net zoals Baas het centraal meer dan uitstekend deed.

Pasveer boven Ramaj is uitgelegd: Snapt beter hoe de opbouw werkt en coacht de verdediging beter dan Ramaj, wat ik theoretisch kan begrijpen. Wel jammer dat hij dan 2x een bal zo inlevert en een gevaarlijke situatie creeert. Als je dat tegen betere tegenstanders doet, krijg je 2 goals om je oren.

Godts is een speler die vanaf links vele malen beter is dan vanaf rechts. Daarnaast heeft Godts last gehad van een blessure tijdens de voorbereiding, waardoor hij waarschijnlijk niet een hele helft kon spelen. Ik vind Rasmussen niet veel, maar gezien de opties en fitheid begreep ik dit ook wel. Als iedereen fit is zien we Rasmussen natuurlijk niet meer in de basis staan.



Linksback. Ben ik het niet mee eens. Hato is geen linksback. Als je geen fatsoenlijke linksback hebt, speel tegen dit soort kermis elftallen dan met 3 verdedigers en een extra middenvelder.

Pasveer. Ja hij heeft uitleg gegeven, maar een kwalitatief minder keeper opstellen omdat hij beter coacht snap ik niet. Er zijn er toch genoeg die dat coachende moeten kunnen oppakken, zodat Ramaj kan keepen. Pasveer gaat je gewoon punten kosten. Gister 2x bal in de voeten van tegenstander en halverwege de 2e helft maakt hij een rare redding....

Rechtsbuiten. Tegenwoordig behoort een buitenspeler toch gewoon op beide flanken te kunnen spelen. Je hoort tijdens de wedstrijd continue te wisselen van positie. Ik vind dat een buitenspeler in Ajax 1 dat gewoon moet kunnen. Zo niet, ben je niet goed genoeg. Rasmussen is in ieder geval niet goed genoeg, dan zie ik liever een speler die wat minder op rechts is dan op links, dan iemand die er helemaal niks van kan.



Waarom is Hato geen linksback? Het is belangrijk om te begrijpen dat, in de tactiek van Farioli, de backs zeer ver naar binnen staan en meer in een centrale rol spelen (richting de positie van verdedigende middenvelder). Hato is inderdaad geen (wing)back zoals bijvoorbeeld Maatsen, maar vanuit de inverted back positie de opbouw verzorgen en een overwicht creëren op het middenveld is hij uitermate geschikt voor vanwege zijn voetballende vermogen, inzicht en techniek, gekoppeld aan zijn verdedigende kwaliteiten. Daarnaast zou je anders hem of Kaplan op de bank moeten zetten, terwijl ze allebei de kwaliteiten hebben om Ajax beter te maken.

Wat betreft coaching: Wie, buiten Henderson, stond er gisteren in het basiselftal die het team kan organiseren, coachen en kan aansturen? Hato, Rensch, Sutalo, Baas, Taylor, Fitz-Jim, Forbs, Akpom en Rasmussen gaan het niet doen. We zaten vorig jaar allemaal op Sutalo te zeiken omdat hij vaak uit positie stond en dit niet gecorrigeerd werd. Hoe vaak stond hij gisteren uit positie? Ik schat Ramaj ook hoog in (al schat ik hem lager in dan velen hier volgens mij), maar dat Fariolo in deze fase voor Pasveer kiest begrijp ik wel. Als het elftal tactisch verder is, er meer patronen/automatismen zijn en beter op elkaar ingespeeld, zal er minder coaching van achteruit nodig zijn en verwacht ik dat Ramaj zijn plek weer terugkrijgt. Maar dit elftal heeft behoefte aan hele duidelijke coaching van achteruit, zeker in de opbouw, en Pasveer is daar beter in dan Ramaj.

Waarom behoort een buitenspeler op beide flanken te kunnen spelen en is hij anders niet goed genoeg? Was Arjen Robben in zijn topdagen dan niet goed genoeg voor Ajax, omdat hij niet vanaf links kon spelen? Rasmussen is duidelijk niet goed genoeg, het was ook niet voor niets dat Nordsjaelland hem niet definitief over wilde nemen. Echter, Godts kon gisteren 30 minuten spelen, dus het is logisch dat hij niet in de basis stond. Hetzelfde geldt voor Berghuis. Traore mocht nog niet meedoen en Van Axel Dongen is geblesseerd. Qua vleugelspelers hou je dan Rasmussen, Banel en wellicht Gaaei over. Zeg het maar, had Banel of Gaaei in de basis moeten staan, of was Ramussen toch wel een logische keuze?

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 26 juli 2024 om 13:57:

open/sluit de onderstaande quote:

BertjeK schreef op 26 juli 2024 om 13:17:

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 26 juli 2024 om 11:41:

Hato op linksback was logisch. Daar heeft hij in de voorbereiding gespeeld en kijkend naar de rol van de wingback onder Farioli begrijp ik heel goed dat hij daar speelt. Deed het ook prima, net zoals Baas het centraal meer dan uitstekend deed.

Pasveer boven Ramaj is uitgelegd: Snapt beter hoe de opbouw werkt en coacht de verdediging beter dan Ramaj, wat ik theoretisch kan begrijpen. Wel jammer dat hij dan 2x een bal zo inlevert en een gevaarlijke situatie creeert. Als je dat tegen betere tegenstanders doet, krijg je 2 goals om je oren.

Godts is een speler die vanaf links vele malen beter is dan vanaf rechts. Daarnaast heeft Godts last gehad van een blessure tijdens de voorbereiding, waardoor hij waarschijnlijk niet een hele helft kon spelen. Ik vind Rasmussen niet veel, maar gezien de opties en fitheid begreep ik dit ook wel. Als iedereen fit is zien we Rasmussen natuurlijk niet meer in de basis staan.



Linksback. Ben ik het niet mee eens. Hato is geen linksback. Als je geen fatsoenlijke linksback hebt, speel tegen dit soort kermis elftallen dan met 3 verdedigers en een extra middenvelder.

Pasveer. Ja hij heeft uitleg gegeven, maar een kwalitatief minder keeper opstellen omdat hij beter coacht snap ik niet. Er zijn er toch genoeg die dat coachende moeten kunnen oppakken, zodat Ramaj kan keepen. Pasveer gaat je gewoon punten kosten. Gister 2x bal in de voeten van tegenstander en halverwege de 2e helft maakt hij een rare redding....

Rechtsbuiten. Tegenwoordig behoort een buitenspeler toch gewoon op beide flanken te kunnen spelen. Je hoort tijdens de wedstrijd continue te wisselen van positie. Ik vind dat een buitenspeler in Ajax 1 dat gewoon moet kunnen. Zo niet, ben je niet goed genoeg. Rasmussen is in ieder geval niet goed genoeg, dan zie ik liever een speler die wat minder op rechts is dan op links, dan iemand die er helemaal niks van kan.



Waarom is Hato geen linksback? Het is belangrijk om te begrijpen dat, in de tactiek van Farioli, de backs zeer ver naar binnen staan en meer in een centrale rol spelen (richting de positie van verdedigende middenvelder). Hato is inderdaad geen (wing)back zoals bijvoorbeeld Maatsen, maar vanuit de inverted back positie de opbouw verzorgen en een overwicht creëren op het middenveld is hij uitermate geschikt voor vanwege zijn voetballende vermogen, inzicht en techniek, gekoppeld aan zijn verdedigende kwaliteiten. Daarnaast zou je anders hem of Kaplan op de bank moeten zetten, terwijl ze allebei de kwaliteiten hebben om Ajax beter te maken.

Wat betreft coaching: Wie, buiten Henderson, stond er gisteren in het basiselftal die het team kan organiseren, coachen en kan aansturen? Hato, Rensch, Sutalo, Baas, Taylor, Fitz-Jim, Forbs, Akpom en Rasmussen gaan het niet doen. We zaten vorig jaar allemaal op Sutalo te zeiken omdat hij vaak uit positie stond en dit niet gecorrigeerd werd. Hoe vaak stond hij gisteren uit positie? Ik schat Ramaj ook hoog in (al schat ik hem lager in dan velen hier volgens mij), maar dat Fariolo in deze fase voor Pasveer kiest begrijp ik wel. Als het elftal tactisch verder is, er meer patronen/automatismen zijn en beter op elkaar ingespeeld, zal er minder coaching van achteruit nodig zijn en verwacht ik dat Ramaj zijn plek weer terugkrijgt. Maar dit elftal heeft behoefte aan hele duidelijke coaching van achteruit, zeker in de opbouw, en Pasveer is daar beter in dan Ramaj.

Waarom behoort een buitenspeler op beide flanken te kunnen spelen en is hij anders niet goed genoeg? Was Arjen Robben in zijn topdagen dan niet goed genoeg voor Ajax, omdat hij niet vanaf links kon spelen? Rasmussen is duidelijk niet goed genoeg, het was ook niet voor niets dat Nordsjaelland hem niet definitief over wilde nemen. Echter, Godts kon gisteren 30 minuten spelen, dus het is logisch dat hij niet in de basis stond. Hetzelfde geldt voor Berghuis. Traore mocht nog niet meedoen en Van Axel Dongen is geblesseerd. Qua vleugelspelers hou je dan Rasmussen, Banel en wellicht Gaaei over. Zeg het maar, had Banel of Gaaei in de basis moeten staan, of was Ramussen toch wel een logische keuze?



In het spel van de Linksback zoals jij dat beschrijft onder Farioli gaat dat alleen als je een goede linksbuiten hebt. Op dit moment heb je die niet, dus heb je een wingback nodig. Hato is dat niet. Dan moet je Hato gewoon centraal opstellen.

Daarnaast vind ik dat Baas en Sutalo te weinig snelheid hebben als centraal duo, dat is reden 2 dat ik Hato niet op linksback zou zetten. Je hebt zijn snelheid in het centrum nodig. Daarnaast hebben we Sosa toch gewoon. Dat is een meervoudig international.

Pasveer kan wellicht beter coachen, maar je kan coachen tot je een ons weegt. Als je zo gemakkelijk 2 ballen aan de tegenstander schenkt en die bal in de 64e minuut bijna door laat dan hoor je gewoon niet meer te spelen. Ook al coach je dan nog zo goed.

Voor rechtsbuiten was ik gewoon met Godts begonnen, als die niet meer kan overschakelen naar Berghuis. Daar had je het waarschijnlijk wel 90 minuten mee gered.

 

+2/-1

In algemene zin ben ik het wel eens met alle commentaren en feedback. Desondanks heb ik veel vertrouwen in de technische staf. Wat mij wel zorgen baart is het scorend vermogen. Ik vind dat er te weinig mensen zijn die een goal kunnen maken. Het is zelfs zo erg dat ik ga twijfelen of Van der Boomen niet beter kan blijven...

Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de stressbestendigheid van Farioli. Vroeg of laat lopen we tegen een reeks van zeperds op. Wat gaat hij dan doen? Ik krijg een beetje een déjà-vu mbt Co Adriaanse. Ook iedereen in het begin enthousiast, maar al snel bleek dat Adriaanse niet stressbestendig was met alle gevolgen van dien.

Desalniettemin ik houd dus vertrouwen. Vooral ook doordat alle spelers positief zijn en hun waardering openlijk uitspreken en het volgens mij ook menen.

 

+1/-0

Wat kregen we overigens weer domme gele kaarten zeg. Hato totaal onnodig, Taylor die blijft zeiken tegen een Spaanse scheidsrechter dan weet je dat het raak is.

Met het aantal overtredingen dat we nog steeds maken gaat het kaartenfestival van vorig seizoen misschien wel overtroffen worden.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 8 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Francesco Farioli