Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Francesco Farioli

Deze normale topic is open en bestaat uit 8 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8

Opstelling Ajax:

Pasveer: hetzelfde gebleven
Gaaei: terecht, vanwege situatie Rensch en goede voorbereiding
Sutalo: hetzelfde gebleven
Baas: hetzelfde gebleven
Janse: grootste verrassing, zeker als linksback zijnde
Mannsverk: werd tijd eerlijk gezegd, om hem weereens te zien
Van den Boomen: heeft een belangrijke rol gehad tot zover
Hlynsson: ik ben blij dat hij toch een rol gaat spelen en tot zover is ons middenveld de zwakste linie, dus ik vind het zeker niet erg om hem te zien in plaats van Taylor
Berghuis: hetzelfde gebleven
Akpom: hetzelfde gebleven
Godts: eindelijk in de basis, dus positief

In perspectief gezien, vind ik het eigenlijk niet zo schoquerend.

 

+1/-0

Een aantal onbegrijpelijke keuzes ten spijt, ik vind het wel een character:

https://www.youtube.com/watch?v=BEmFWKJQPIc&t=7slink

Mooi hoe hij dit doet tegen Verweij.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 14 augustus 2024 om 21:33:

Een aantal onbegrijpelijke keuzes ten spijt, ik vind het wel een character:

https://www.youtube.com/watch?v=BEmFWKJQPIc&t=7slink

Mooi hoe hij dit doet tegen Verweij.


Die Verweij zit me ook een potje dwaze vragen te stellen.

Als Farioli spelers de wei instuurt die niet 100% wedstrijdfit zijn en vervolgens verliest Ajax, of krijgt zo'n speler een spierblessure, staat zo'n Verweij weer vooraan te janken dat 'Farioli onverantwoorde risico's met niet-fitte spelers neemt'.

Ik begrijp echt dat stompzinnige gedrag niet. Er zijn zoveel interessante, leuke vragen die je kunt stellen tijdens zo'n persconferentie. Een paar suggesties:
- Panathinaikos kan weer volledig beschikken over Ioannidis. Als hij gaat starten, vraagt dan dat iets extra's of iets anders van je verdediging?
- Alonso gaf aan dat hij in de eerste wedstrijd verrast was doordat Ajax vroeg drukzette. Heb je hem bewust proberen te verrassen?
- Ga je hem donderdagavond weer proberen te verrassen?
- Supporters zijn over het algemeen tevreden met de uitslagen, maar nog niet met het vertoonde spel. Denk je dat we donderdagavond al wat meer spektakel gaan zien?
- Waarom wel/niet?
- Je hebt nog steeds te maken met spelers die niet fit genoeg zijn om te starten. Wanneer denk je dat, blessures uitgezonderd, je hele selectie 100% fit is?

Had allemaal gekund, Mike. En dan ga je op zo'n manier zitten zwammen...

Dit bericht is gewijzigd op 15 augustus 2024, 08:18:55.

 

+3/-0

Farioli is nu een paar weken bezig en je ziet toch wel hetzelfde patroon terugkomen als bij OGC Nice, waarbij er moeilijk gescoord wordt.

Gebrek scorend vermogen
We hebben tot nu toe voornamelijk tegen zwakkere tegenstanders gespeeld, en zijn daardoor nog niet echt getest. Toch is het gebrek aan scorend vermogen al duidelijk en zorgelijk. Hoewel Ajax kansen creëert, weten we allemaal dat niet elke kans automatisch een doelpunt oplevert. Dat baart zorgen voor de toekomst.

Keuzes Farioli in opstelling
Farioli zegt dat hij elke wedstrijd met de beste 11 spelers begint, maar daar twijfel ik aan. Zijn opstellingen lijken niet altijd logisch en kunnen volgens mij op meerdere posities beter. Bovendien zorgt het constant wisselen ervoor dat er geen vastigheid en structuur in het team komt.

Niet aantrekkelijk voetbal

Ik hoop dat het voetbal snel aantrekkelijker wordt, want op dit moment is het echt geen plezier om naar te kijken. Ik mis de Amsterdamse bluf waar we bekend om staan en groot mee zijn geworden.

 

+1/-2

open/sluit de onderstaande quote:

BertjeK schreef op 16 augustus 2024 om 09:10:

Farioli is nu een paar weken bezig en je ziet toch wel hetzelfde patroon terugkomen als bij OGC Nice, waarbij er moeilijk gescoord wordt.

Gebrek scorend vermogen
We hebben tot nu toe voornamelijk tegen zwakkere tegenstanders gespeeld, en zijn daardoor nog niet echt getest. Toch is het gebrek aan scorend vermogen al duidelijk en zorgelijk. Hoewel Ajax kansen creëert, weten we allemaal dat niet elke kans automatisch een doelpunt oplevert. Dat baart zorgen voor de toekomst.


Eens. Anderzijds moet Godts die bal er gewoon in knallen. En zijn er tegen Heerenveen ook een klein hand vol 100% kansen gemist. Farioli kan ze er zelf niet in leggen.
Ik denk ook dat het een slok op een borrel scheelt zodra we met Brobbey gaan starten. Die kun je inspelen en aansluiten, Akpom is meer een intikker, een rebound-spits. Bovendien dicht ik Brobbey meer scorend vermogen toe. (Penalty's uitgezonderd, zo blijkt.)

open/sluit de onderstaande quote:

Keuzes Farioli in opstelling
Farioli zegt dat hij elke wedstrijd met de beste 11 spelers begint, maar daar twijfel ik aan. Zijn opstellingen lijken niet altijd logisch en kunnen volgens mij op meerdere posities beter. Bovendien zorgt het constant wisselen ervoor dat er geen vastigheid en structuur in het team komt.


Het is onzinnig om hieraan te twijfelen. Geen enkele trainer zal moedwillig een elftal de wei insturen waarvan hij denkt dat het niet zijn sterkste elftal op dat moment is. Alleen Steijn verdenk ik ervan dat gedaan te hebben, om lekker recalcitrant te zijn tegen Mislintat.
Wel denk ik dat Farioli het wedstrijdfitheids-aspect heel zwaar laat meewegen. Hij legt de lat hoog qua intensiteit op de trainingen. Wie daarin nog niet goed meekan, komt niet in de basis. Daarin is hij onverbiddelijk. Dat levert op dat je af en toe met basisopstellingen start waarvan wij denken: gooi die gozer er eens uit. Akpom is een goed voorbeeld. Anderzijds schept het wel een precedent en duidelijkheid: je moet fit zijn om in dit Ajax een basisplaats te krijgen. Daar schortte het natuurlijk wel aan de voorbije jaren.

open/sluit de onderstaande quote:


Niet aantrekkelijk voetbal

Ik hoop dat het voetbal snel aantrekkelijker wordt, want op dit moment is het echt geen plezier om naar te kijken. Ik mis de Amsterdamse bluf waar we bekend om staan en groot mee zijn geworden.


Nee, het is niet best. Zeker na minuut 70 was het gisteren bar en boos. De verlenging sloeg nergens op. Daar had hij best mogen ingrijpen. Het is niet verboden om ballen over de grond te spelen. Alles hoog naar Traoré en Brobbey likken, daar hadden we niks aan.

 

+2/-0

Wederom een saaie en slechte wedstrijd. Waardeloos. Deze week is hij gewogen en niet goed genoeg bevonden. 2 nederlagen, tegen campingteams...

 

+1/-3

Ik kan die veel te drukke en blije kutverhalen van deze gozer ook al niet meer aanhoren. Geduld jongens, het proces kan enkele jaren duren.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BertjeK schreef op 16 augustus 2024 om 09:10:

Farioli is nu een paar weken bezig en je ziet toch wel hetzelfde patroon terugkomen als bij OGC Nice, waarbij er moeilijk gescoord wordt.

Gebrek scorend vermogen
We hebben tot nu toe voornamelijk tegen zwakkere tegenstanders gespeeld, en zijn daardoor nog niet echt getest. Toch is het gebrek aan scorend vermogen al duidelijk en zorgelijk. Hoewel Ajax kansen creëert, weten we allemaal dat niet elke kans automatisch een doelpunt oplevert. Dat baart zorgen voor de toekomst.




Je speelt zonder je beste spits. Die spits die er in staat die scoort niet en je hebt geen reeel alternatief. Als je met Rasmussen op rechtsbuiten moet spelen, tsja. Of Gaaei in moet laten vallen op die plek. Dat komt er aan, maar is er nog niet. Forbs was goed in de voorbereiding, maar blijft een blind paard zonder voorzet. Dat wordt het ook niet. heeft Farioli veel andere smaken?


open/sluit de onderstaande quote:


Keuzes Farioli in opstelling
Farioli zegt dat hij elke wedstrijd met de beste 11 spelers begint, maar daar twijfel ik aan. Zijn opstellingen lijken niet altijd logisch en kunnen volgens mij op meerdere posities beter. Bovendien zorgt het constant wisselen ervoor dat er geen vastigheid en structuur in het team komt.



Elke trainer stelt de beste spelers op, op dat moment. In deze fase al roofbouw op je sterkste spelers plegen door ze 2x per week 90+ minuten te laten spelen. De intensiteit die gevraagd wordt van het spel is hoog. Dat zie je nu nog niet, want ze zijn niet fit genoeg. Dat zegt meer over vorig seizoen dan over dit seizoen. Als je naar een paar grote teams kijkt die een topteam helemaal scheel tikt in de CL, dan lijkt het alsof ze er niks van kunnen, maar feiteljik zijn ze gewoon net overal net te laat. En dat is exact wat er uit moet. En zodra de fitheid er is, dan gaat het ook veel beter. Het aantal wisselingen is wellicht veel, maar je kunt ook zeggen dat dit kansen schept voor de Hlynssons en Mannsverks om te laten zien wat ze kunnen. Ik vind, zeker na de 120 minuten van donderdag de keuze niet onlogisch. En als er nog 3-4 spelers weggaan en er nog 3 of 4 komen. Welke vastigheid heb je het dan over?


open/sluit de onderstaande quote:


Niet aantrekkelijk voetbal

Ik hoop dat het voetbal snel aantrekkelijker wordt, want op dit moment is het echt geen plezier om naar te kijken. Ik mis de Amsterdamse bluf waar we bekend om staan en groot mee zijn geworden.



Vooral het middenveld werkt nog nite echt. En voorin is te weinig spektakel. Maar we hebben ook nog niet met Berghuis, Bergwijn en Brobbey gespeeld. Als de fitheid er is. Dan kun je met Berghuis op 10 spelen en Traore, Brobbey en Bergwijn spelen. Dan wordt het vanzelf leuker.

Overigens denk ik ook dat er nu 6-7 spelers met een transfer in hun hoofd lopen. Dus ik sluit niet uit dat dit ook nog meewerkt in alle stroeve potjes.

Het is heel makkelijk om de Driessens na te papegaaien over opstellingen en tactieken, maar als hij 2x met dezelfde spelers start na 120 minuten voorronde, en hij verliest van NAC, dan schrijven ze allemaal dat hij ook voor frisse spelers had kunnen kiezen. Want zeg nou zelf. Is Hlynsson zoveel minder dan Taylor? Of Is Godts minder goed dan Forbs?

De situatie is gewoon dat het seizoen vroeg begonnen is, terwijl de transferwindow nog open is. Dat betekent gewoon dat vastigheid en structuur nu gewoon nog te veel gevraagd is. En vorig jaar, dat haal je ook uit de interviews met Pasveer en Henderson bijvoorbeeld, is er gewoon heel weinig fysiek werk gedaan. Daardoor was het zo uitgeblust. Daardoor klopte er geen klote van. Dat moet Farioli nu allemaal fiksen. En hij vraagt ook nog eens meer van dat aspect dan menig ander.

 

+4/-1

Tot nu toe ben ik best tevreden met Farioli als trainer. Hoewel het nog te vroeg is om definitieve conclusies te trekken, zie ik toch al enkele verbeteringen ten opzichte van vorig seizoen met grotendeels hetzelfde materiaal. De resultaten zijn beter, het team oogt veel fitter, en de spelers stralen plezier en urgentie uit. Bovendien raken ze in de slotfase niet meer zo snel van slag. Het verlies tegen NAC is wel een smet op het blazoen. Uiteraard vergelijk ik dit met vorig jaar, dus je moet je best doen om niet te verbeteren. Als je dit vergelijkt met de gloriejaren, is er nog veel werk aan de winkel, maar dat moet stap voor stap gebeuren. Verval komt te paard en gaat te voet.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:



Ik vind de overeenkomsten wel meevallen. Twee belangrijke verschillen:

1. Kroes legt nu juist ook duurdere spelers vast uit de leeftijdscategorie waarvan Edu zegt: die moet je lozen. Voorbeelden: Weghorst, Traoré. In januari nog Henderson. Dat is het tegenovergestelde van wat Edu zegt. Die zegt: je moet spelers van boven de 26 juist kritisch bekijken en verkopen als ze niet (meer) top presteren. Dat doen we nu niet. We verkopen Vos en Forbs en halen Weghorst en Traoré binnen. Verschil.

2. In tegenstelling tot wat er in het stuk staat, laat Farioli juist wél prestaties uit het verleden meewegen. In recentelijke interviews heeft hij bijvoorbeeld over Fitz-Jim gezegd dat die aanvankelijk bij hem op het lijstje stond om overbodig te verklaren, maar dat hij gaandeweg de voorbereiding, toen hij eenmaal was begonnen, zijn mening langzaam bijstelde. Over Sutalo heeft hij gezegd dat die wat hem betreft ook vervangen moest worden, omdat hij vorig jaar en op het EK niet goed presteerde, maar dat ook die nu zijn plek heeft geclaimd op basis van zijn goede spel. Dan kun je zeggen: kijk eens wat mooi, Farioli beloont spelers die het goed doen. Anderzijds is hij niet met een schone lei begonnen, geeft hij zelf nota bene aan.

Dus nee, leuk verhaal van die columnist, maar de vergelijking gaat mijns inziens mank. Ik denk dat we met de 18e plaats vorig seizoen en Steijn/Schip aan het roer de bodem wel gezien hebben, maar we zijn er ook nog lang niet.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 31 augustus 2024 om 13:38:
Ik vind de overeenkomsten wel meevallen. Twee belangrijke verschillen:
(...)
Dus nee, leuk verhaal van die columnist, maar de vergelijking gaat mijns inziens mank. Ik denk dat we met de 18e plaats vorig seizoen en Steijn/Schip aan het roer de bodem wel gezien hebben, maar we zijn er ook nog lang niet.


Een vergelijking is geen gelijkstelling ;-)

Dat we er nog lang niet zijn, onderschrijf ik volledig. Ook dat Kroes veel meer hadden moeten verkopen (ook met fors verlies) vind ik ook. Idem aankoop Weghorst welke ik belachelijk vind.

Echter wat betreft Farioli ben ik het oneens. Hij heeft duidelijk iedereen een kans gegeven, maar heeft zich natuurlijk wel laten informeren en adviseren alvorens zijn komst. Echter dankzij zijn open blik en houding staan wel Sutalo, Baas en Fitz-Jim gewoon goed te voetballen. Ik had dat nooit kunnen denken. Daarnaast lijken de spelers met hem weg te lopen en respect voor hem te hebben.

 

+2/-1

open/sluit de onderstaande quote:



Gelezen. Ik vind het een slecht artikel. De spelers van Mislintat kregen geen riant salaris. Onze vier duurste spelers zijn geen Mislintat-aankopen. Iedereen is belangrijk? Het artikel zelf zegt gelukkig dat Fariioli spelers terug heeft gezet naar Jong Ajax, maar hoezo geeft de trainer alle spelers het gevoel dat ze belangrijk zijn? De jeugd een kans geven? Fitz-Jim en Baas, ja, maar Vos en Tahirovic niet. Of Ramaj...

Passie en mooi voetbal? Echt niet! Het is inderdaad vanuit de verdedigende organisatie, maar ik herken nog geen aantrekkelijk voetbal. Arsenal had veel 26 en 27-jarige spelers voordat Arteta kwam. Farioli en Kroes halen juist veel oude spelers. Daar mag best meer gezegd over worden, want dat baart mij de meeste zorgen en zie ik niet als het begin van een wederopbouw; het tegendeel eerder.

Dit bericht is gewijzigd op 31 augustus 2024, 14:00:59.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Camus schreef op 31 augustus 2024 om 13:50:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 31 augustus 2024 om 13:38:
Ik vind de overeenkomsten wel meevallen. Twee belangrijke verschillen:
(...)
Dus nee, leuk verhaal van die columnist, maar de vergelijking gaat mijns inziens mank. Ik denk dat we met de 18e plaats vorig seizoen en Steijn/Schip aan het roer de bodem wel gezien hebben, maar we zijn er ook nog lang niet.


Een vergelijking is geen gelijkstelling ;-)

Dat we er nog lang niet zijn, onderschrijf ik volledig. Ook dat Kroes veel meer hadden moeten verkopen (ook met fors verlies) vind ik ook. Idem aankoop Weghorst welke ik belachelijk vind.

Echter wat betreft Farioli ben ik het oneens. Hij heeft duidelijk iedereen een kans gegeven, maar heeft zich natuurlijk wel laten informeren en adviseren alvorens zijn komst. Echter dankzij zijn open blik en houding staan wel Sutalo, Baas en Fitz-Jim gewoon goed te voetballen. Ik had dat nooit kunnen denken. Daarnaast lijken de spelers met hem weg te lopen en respect voor hem te hebben.


Iedereen een kans gegeven? Vos, Sosa, Tahirovic, Ramaj, et cetera?

Open blik? Hij wilde Sutalo in eerste instantie vervangen. De Kroaat heeft de Italiaan persoonlijk ongelijk bewezen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 31 augustus 2024 om 13:56:

open/sluit de onderstaande quote:

Camus schreef op 31 augustus 2024 om 13:50:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 31 augustus 2024 om 13:38:
Ik vind de overeenkomsten wel meevallen. Twee belangrijke verschillen:
(...)
Dus nee, leuk verhaal van die columnist, maar de vergelijking gaat mijns inziens mank. Ik denk dat we met de 18e plaats vorig seizoen en Steijn/Schip aan het roer de bodem wel gezien hebben, maar we zijn er ook nog lang niet.


Een vergelijking is geen gelijkstelling ;-)

Dat we er nog lang niet zijn, onderschrijf ik volledig. Ook dat Kroes veel meer hadden moeten verkopen (ook met fors verlies) vind ik ook. Idem aankoop Weghorst welke ik belachelijk vind.

Echter wat betreft Farioli ben ik het oneens. Hij heeft duidelijk iedereen een kans gegeven, maar heeft zich natuurlijk wel laten informeren en adviseren alvorens zijn komst. Echter dankzij zijn open blik en houding staan wel Sutalo, Baas en Fitz-Jim gewoon goed te voetballen. Ik had dat nooit kunnen denken. Daarnaast lijken de spelers met hem weg te lopen en respect voor hem te hebben.


Iedereen een kans gegeven? Vos, Sosa, Tahirovic, Ramaj, et cetera?

Open blik? Hij wilde Sutalo in eerste instantie vervangen. De Kroaat heeft de Italiaan persoonlijk ongelijk bewezen.


Ik vind het met die open blik ook wel tegenvallen, gezien Farioli's eigen uitspraken. Spelers als Sutalo en Fitz-Jim zijn met een 1-0 achterstand begonnen, kennelijk, en moesten hun plek zien te redden. Dat is niet een open blik, dat is een bevooroordeelde blik. Dat het dan uiteindelijk voor een aantal goed komt, is leuk voor hen, maar niet de verdienste van Farioli.

Sosa en Tahirovic zijn inderdaad voorbeelden van spelers die die achterstand niet te boven zijn gekomen. Ik geloof nog steeds dat Sosa een prima speler voor Ajax had kunnen zijn. Dat Farioli zo bevooroordeeld om is gegaan met hem, vind ik 'm niet sieren.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 31 augustus 2024 om 13:52:

open/sluit de onderstaande quote:



Gelezen. Ik vind het een slecht artikel. De spelers van Mislintat kregen geen riant salaris. Onze vier duurste spelers zijn geen Mislintat-aankopen. Iedereen is belangrijk? Het artikel zelf zegt gelukkig dat Fariioli spelers terug heeft gezet naar Jong Ajax, maar hoezo geeft de trainer alle spelers het gevoel dat ze belangrijk zijn? De jeugd een kans geven? Fitz-Jim en Baas, ja, maar Vos en Tahirovic niet. Of Ramaj...

Passie en mooi voetbal? Echt niet! Het is inderdaad vanuit de verdedigende organisatie, maar ik herken nog geen aantrekkelijk voetbal. Arsenal had veel 26 en 27-jarige spelers voordat Arteta kwam. Farioli en Kroes halen juist veel oude spelers. Daar mag best meer gezegd over worden, want dat baart mij de meeste zorgen en zie ik niet als het begin van een wederopbouw; het tegendeel eerder.


En het grootste verschil waardoor deze vergelijking totaal niet opgaat is dat Edu spelers die niet presteerden rücktsichlos dumpte, desnoods het contract afkopend.

Ja, dat kan als je ieder jaar alleen al €150m+ aan tv gelden pakt.

Met die twee consumptiebonnen en een zakje pindas van de Eredivisie wordt dat nogal lastig.

En die vier jaar die Arteta kreeg voordat hij succes had kan Farioli alleen maar van dromen. Als die niet presteert vliegt hij er binnen vier maanden uit. Binnen twee jaar niet tot op de laatste speeldag meedoen voor de titel is wieberen. Dat is het verschil tussen Arsenal en Ajax. Mogen en móéten.

 

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 8 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Francesco Farioli