Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Favoriete opstelling Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 17 pagina's: 1 2 3 4 ... 13 14 15 16 17

Ik heb de wedstrijd tegen Telstar niet kunnen zien vandaag, maar als Klaassen (nog steeds) de aanvoerder is, dan was de opstelling logisch.

Wat ik wel moet zeggen, is dat ik het wisselbeleid van Grim erg goed vind:

'65 Kian Fitz-Jim voor Youri Regeer
'65 Rayane Bounida voor Oscar Gloukh
'75 Don-Angelo Konadu voor Kasper Dolberg
'75 Jorthy Mokio voor Sean Steur
'84 Oliver Edvardsen voor Anton Gaaei

Zo help je blessures voorkomen, én hou je de bank betrokken. Mokio moet inderdaad Steur aflossen (of andersom). Bounida voor Gloukh is ook logisch (liever nog voor Klaassen, als dat kan). Fitz-Jim voor Regeer, ook logisch tegen Telstar. Zuinig op Dolberg zijn, uiteraard (binnenkort kan Weghorst dan 15-30 minuten pakken). Ik had vanuit die optiek wellicht ook nog Moro voor Godts ingewisseld, ipv de Gaaei-wissel.

Maar goed gedaan van Grim!

---

edit: Ik lees nu dat mensen niet blij zijn met de wissel van FJ voor Regeer, dus misschien was dat niet zo denderend. Dan beter Sutalo erin en Itakura op 6, maar misschien was het daar te vroeg voor en wordt Sutalo gespaard.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 11 januari 2026, 16:53:50.

+2/-3

open/sluit de onderstaande quote:

Mie Toe schreef op 11 januari 2026 om 16:43:

Ik heb de wedstrijd tegen Telstar niet kunnen zien vandaag, maar als Klaassen (nog steeds) de aanvoerder is, dan was de opstelling logisch.

Zo help je blessures voorkomen, én hou je de bank betrokken. Mokio moet inderdaad Steur aflossen (of andersom). Bounida voor Gloukh is ook logisch (liever nog voor Klaassen, als dat kan). Fitz-Jim voor Regeer, ook logisch tegen Telstar. Zuinig op Dolberg zijn, uiteraard (binnenkort kan Weghorst dan 15-30 minuten pakken). Ik had vanuit die optiek wellicht ook nog Moro voor Godts ingewisseld, ipv de Gaaei-wissel.

---

edit: Ik lees nu dat mensen niet blij zijn met de wissel van FJ voor Regeer, dus misschien was dat niet zo denderend. Dan beter Sutalo erin en Itakura op 6, maar misschien was het daar te vroeg voor en wordt Sutalo gespaard.

Je mening geven over iets dat je niet hebt gezien is natuurlijk geen doodzonde. Maar het getuigd ook niet altijd van enige slimheid. Heb je in je analyse rekening gehouden met "gedwongen" wissels? Mogelijk konden spelers niet meer verder door een blessure.

Wellicht had Pasveer gebracht kunnen worden bij 0-3. Dan blijft hij toch in beweging en doet wedstrijdritme op. Het kan zomaar zijn dat hij in de komende wedstrijden aan de bak moet en dan kan iedere gemaakte speelminuut van belang zijn.

Maar alsnog prima gedaan van Grim.

+2/-0

Dalsim schreef op 11 januari 2026 om 16:59:

Wat zegt het over je slimheid als je dezelfde mening hebt als iemand die de wedstrijd niet heeft gezien? :D

Ik kijk puur naar de wissels, het tijdstip en welk poppetje voor welk poppetje. Daarvoor hoef je niet altijd per se de wedstrijd te hebben gezien. Je zult me niet snel horen over hoe goed of slecht Ajax heeft gespeeld als ik de wedstrijd niet gezien heb.

Als de opstelling bijvoorbeeld ruk was geweest, en Dolberg wordt in de rust ongedwongen gewisseld voor Branco, of Steur voor Wijndal, dan hoef je de wedstrijd niet te zien om te weten dat het een puinhoop is.

Ik ben gewoon blij dat Grim vooralsnog alles doet wat hij hoort te doen. Logische opstelling, jeugd laten spelen, en goed alle wissels gebruiken (in plaats van roofbouw voor resultaat). C'est tout.

+2/-0

Mie Toe schreef op 11 januari 2026 om 18:35:

Dalsim schreef op 11 januari 2026 om 16:59:

Wat zegt het over je slimheid als je dezelfde mening hebt als iemand die de wedstrijd niet heeft gezien? :D

Ik kijk puur naar de wissels, het tijdstip en welk poppetje voor welk poppetje. Daarvoor hoef je niet altijd per se de wedstrijd te hebben gezien. Je zult me niet snel horen over hoe goed of slecht Ajax heeft gespeeld als ik de wedstrijd niet gezien heb.

Als de opstelling bijvoorbeeld ruk was geweest, en Dolberg wordt in de rust ongedwongen gewisseld voor Branco, of Steur voor Wijndal, dan hoef je de wedstrijd niet te zien om te weten dat het een puinhoop is.

Ik ben gewoon blij dat Grim vooralsnog alles doet wat hij hoort te doen. Logische opstelling, jeugd laten spelen, en goed alle wissels gebruiken (in plaats van roofbouw voor resultaat). C'est tout.

Waarom kijk jij nooit wedstrijden eigenlijk?

+1/-0

Mie Toe schreef op 11 januari 2026 om 16:43:

---

Tot en met 1 Februari hebben we iedere 3/4 dagen een wedstrijd, dus is het inderdaad zaak om de krachten zeer goed te verdelen. Hoe Farioli dat deed, is denk ik ideaal: spelers de eerste helft laten spelen en dan na de rust nog een kwartier laten uitrazen, om vervolgens in minuut 60 wat jongens die het het meest nodig hebben vervangen.

In die zin kun je beargumenteren dat de wissels misschien zelfs iets te laat waren. Ideaal was wellicht Dolberg, Steur en Regeer eraf in '60 om dan twee wissels over te houden voor noodgevallen.

+3/-0

Sevic schreef op 11 januari 2026 om 19:21:

Waarom kijk jij nooit wedstrijden eigenlijk?

Nooit is een groot woord, maar ik heb vaak simpelweg geen tijd. En ik wind me soms ook te veel op, dus dan heb ik er weinig plezier van. Ik ben ook eigenlijk misschien zelfs meer geïnteresseerd in de grote lijnen, het beleid, de strategie, de transferwindows, de psychologie, de soap.

Als je Ajax heel lang gevolgd hebt, dan herken je bepaalde patronen, of weet je met een klein beetje informatie al wat voor soort wedstrijd het is geweest. Soms kun je dan toch iets over bepaalde aspecten zeggen, door naar de data te kijken, en de samenvatting en comments (hier en op AS) te lezen.

Ik heb eerder elders op dit forum een aantal dingen genoemd die ik hoopte te zien na het ontslag van Heitinga: Vaste patronen, oftewel houvast, logische opstellingen (met Itakura of Regeer als 6 die tussen de centrumverdedigers uitzakt, Gloukh of Bounida als hangende rechtsbuiten, etc), veel speelminuten voor jeugd, vaste koppeltjes op alle posities en veel laten afwisselen op een aantal daarvan (Steur-Mokio, Godts-Moro, Klaassen-Gloukh-Bounida, Dolberg-Weghorst, de backposities). Alle dingen die Heitinga met z'n domme kop niet deed.

Grim doet ze wel. Helemaal prima. Hij komt met de opstelling die velen in deze topic al opperden, en ik vind dat de wissels vandaag ook grotendeels logisch oogden.

+1/-0

Als na Taylor ook deze maand V.d. Boomen, Berghuis, Edvardsen en Gaaei vertrekken en Ajax een goede doelman haalt en #6 (kopen), dan heb je niet veel meer nodig, denk ik:

Godts/Moro Dolberg/Weghorst Gloukh/Bounida

Steur/Fitz-Jim Mokio/Klaassen
Tóth/Regeer

Jetten/Wijndal Itakura/Baas Bouwman/Sutalo Tomiyasu/Rosa

Andrew/Jaros/Pasveer

Met Heerkens, Reverson, Alders, V.d. Lans, Johnson, Konadu, Ünüvar, Nash en nog veel anderen heb je voldoende jeugdspelers achter de hand. Alders en Konadu i.p.v. Tomiyasu en Weghorst bijvoorbeeld.

Wel bizar om 4 centrale verdedigers te hebben die allemaal in de basis horen te staan. Sutalo is wel het minste in vorm, dus als voor hem een goed bod komt...

Verder kan je ook al kijken naar spelers voor volgend seizoen. Weghorst, Jaros, Pasveer en mogelijk Tomiyasu mogen dan allemaal vertrekken. Zou leuk zijn als die laatste fit blijft en zelfs langer Ajacied wilt zijn.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 17 pagina's: 1 2 3 4 ... 13 14 15 16 17

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Favoriete opstelling Ajax