Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 1.784
Reg.: 14 mei 2024
Favoriete opstelling: geen
Man van de Wedstrijd Ajax-Shelbourne FC: -
open/sluit de onderstaande quote:NW86 schreef op 06 augustus 2026 om 14:17:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 06 augustus 2026 om 13:47:
open/sluit de onderstaande quote:NW86 schreef op 06 augustus 2026 om 12:57:
Met jouw aanpak zwaai je vooraf al de witte vlag. Lekker rustig opbouwen en als (maar dat is een als) het volgens het (verstandige) plan verloopt dan zijn we misschien over 3 jaar weer relevant.
Waar baseer je dat op? Wat is mijn aanpak dan?
Jij wil toch liever meer talenten halen? Niet zoveel uitgeven?
Ik snap het ook wel. Maar volgens mij zijn wij in deze discussie beland vanwege omdat Jordi flink aan het inzetten is op oudere ervaren jongens, waar redelijk veel voor betaald wordt (dan wel salaris, dan wel transfersom). Dat vind jij financieel onverstandig.
Mijn reactie daarop is, Jordi kan niet alles doen op het moment. De middelen zijn beperkt. Hij kan niet én toptalenten halen én spelers die er nu staan. Er moeten keuzes gemaakt worden. Jordi kiest voor de korte termijn. Jij bent het daar niet mee eens en ziet liever keuzes gemaakt worden die financieel veiliger zijn (dus jongere talenten met restwaarde). Althans, dat is de afdronk die ik hiervan heb. Correct me if I'm wrong.
Ik ben in ieder geval blij dat Jordi het nu wil fixen en niet beleid voert om er over drie jaar weer te zijn. Talenten geven minder zekerheid want die hebben vaak tijd nodig om zich aan te passen en soms ook gewoon nog qua niveau. Bij oudere spelers zijn die risico's minder. De financiële risico's zijn weer hoger bij oudere spelers. Maar dat is dus precies het kruispunt waar Jordi mee te maken heeft. Ik sta achter zijn keuze op dat kruispunt.
Forumreacties: 4.482
Reg.: 21 januari 2021
Favoriete opstelling: 4-2-4
Forumreacties: 69
Reg.: 2 augustus 2026
Favoriete opstelling: 4-3-3
Man van de Wedstrijd Ajax-Shelbourne FC: Mika Godts
open/sluit de onderstaande quote:s0lido schreef op 06 augustus 2026 om 14:29:
open/sluit de onderstaande quote:NW86 schreef op 06 augustus 2026 om 14:17:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 06 augustus 2026 om 13:47:
open/sluit de onderstaande quote:NW86 schreef op 06 augustus 2026 om 12:57:
Met jouw aanpak zwaai je vooraf al de witte vlag. Lekker rustig opbouwen en als (maar dat is een als) het volgens het (verstandige) plan verloopt dan zijn we misschien over 3 jaar weer relevant.
Waar baseer je dat op? Wat is mijn aanpak dan?
Jij wil toch liever meer talenten halen? Niet zoveel uitgeven?
Ik snap het ook wel. Maar volgens mij zijn wij in deze discussie beland vanwege omdat Jordi flink aan het inzetten is op oudere ervaren jongens, waar redelijk veel voor betaald wordt (dan wel salaris, dan wel transfersom). Dat vind jij financieel onverstandig.
Mijn reactie daarop is, Jordi kan niet alles doen op het moment. De middelen zijn beperkt. Hij kan niet én toptalenten halen én spelers die er nu staan. Er moeten keuzes gemaakt worden. Jordi kiest voor de korte termijn. Jij bent het daar niet mee eens en ziet liever keuzes gemaakt worden die financieel veiliger zijn (dus jongere talenten met restwaarde). Althans, dat is de afdronk die ik hiervan heb. Correct me if I'm wrong.
Ik ben in ieder geval blij dat Jordi het nu wil fixen en niet beleid voert om er over drie jaar weer te zijn. Talenten geven minder zekerheid want die hebben vaak tijd nodig om zich aan te passen en soms ook gewoon nog qua niveau. Bij oudere spelers zijn die risico's minder. De financiële risico's zijn weer hoger bij oudere spelers. Maar dat is dus precies het kruispunt waar Jordi mee te maken heeft. Ik sta achter zijn keuze op dat kruispunt.
En dat talenten door de komst van "oudere spelers" minder kans maken op speeltijd, sneller zullen willen vertrekken en we straks minder spelers hebben die wat waard zijn, neem je voor lief?
Ik ben een voorstander van een mix van jong talent en ervaring, maar ik vind dat we een beetje doorslaan.
Forumreacties: 5.853
Reg.: 3 juli 2017
open/sluit de onderstaande quote:NW86 schreef op 06 augustus 2026 om 17:15:
Dat neem ik niet voor lief, maar accepteer ik als een consequentie van de keuzes die je nu moet maken. Je kunt niet alles hebben.
open/sluit de onderstaande quote:Daarnaast mogen talenten ook gewoon vechten voor hun kans. Kansen krijg je niet gratis, daar moet je voor werken. Ook in deze selectie zijn er nog kansen. En sowieso mogen de talenten die vorig jaar onderdeel waren van de selectie sowieso niet zeuren. Die hebben vorig jaar kansen zat gehad en laten zien dat zij een dramatisch Ajax niet konden versterken. Ik ben fan van Mokio en Bounida bijvoorbeeld, maar eigenlijk is het een aanklacht tegen hun dat ze vorig jaar hun plekje niet hebben veroverd. Echt kansen in overvloed gehad en er heel weinig mee gedaan.
open/sluit de onderstaande quote:Begrijp me niet verkeerd, ik zie ook graag een selectie waar ruimte ingericht wordt voor talenten. Er is op dit moment echter maar één prioriteit en dat is Ajax 1 weer competitief maken. Daar moeten soms andere belangen voor wijken. Zo simpel is het.
Dit bericht is gewijzigd op 6 augustus 2026, 18:53:23.
T-Bag
Fan van Ajax
Derde plek Ajax Netwerk VoVo 2014/2015
Derde plek Ajax Netwerk VoVo 2012/2013
Derde plek Algemeen Klassement Ajax Netwerk VoVo 2016/2017
Winnaar Ajax.Supporters.nl VoVo Eredivisie 2021/2022
Winnaar Supporters.nl VoVo Eredivisie 2021/2022
Winnaar Ajax.Supporters.nl VoVo Eredivisie 2022/2023
Runner-up Supporters.nl VoVo Eredivisie 2022/2023
Runner-up Ajax.Supporters.nl VoVo 2022/2023
Runner-up Supporters.nl VoVo 2022/2023
Uit: valkenswaard
Vak: -
Forumreacties: 11.644
Reg.: 26 september 2004
Jeugd inpassen werkt nog altijd het beste in een team dat goed draait, dat we eerst daar maar eens voor zorgen. Wat niet wil zeggen dat je met helemaal geen jeugd begint natuurlijk. We zullen het allemaal nog gewoon even moeten afwachten en wie er wellicht nog komen en wie er nog weggaan . Nu al oordelen en conclusies maken is me nog veel te vroeg..
Uit: Ergens in den Landen
Vak: 0-vak
Forumreacties: 7.437
Reg.: 19 maart 2003
open/sluit de onderstaande quote:T-Bag schreef op 06 augustus 2026 om 19:22:
Jeugd inpassen werkt nog altijd het beste in een team dat goed draait, dat we eerst daar maar eens voor zorgen. Wat niet wil zeggen dat je met helemaal geen jeugd begint natuurlijk. We zullen het allemaal nog gewoon even moeten afwachten en wie er wellicht nog komen en wie er nog weggaan . Nu al oordelen en conclusies maken is me nog veel te vroeg..
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 06 augustus 2026 om 17:51:
open/sluit de onderstaande quote:NW86 schreef op 06 augustus 2026 om 17:15:
Dat neem ik niet voor lief, maar accepteer ik als een consequentie van de keuzes die je nu moet maken. Je kunt niet alles hebben.
Dat is letterlijk de definitie van "voor lief nemen"
open/sluit de onderstaande quote:Daarnaast mogen talenten ook gewoon vechten voor hun kans. Kansen krijg je niet gratis, daar moet je voor werken. Ook in deze selectie zijn er nog kansen. En sowieso mogen de talenten die vorig jaar onderdeel waren van de selectie sowieso niet zeuren. Die hebben vorig jaar kansen zat gehad en laten zien dat zij een dramatisch Ajax niet konden versterken. Ik ben fan van Mokio en Bounida bijvoorbeeld, maar eigenlijk is het een aanklacht tegen hun dat ze vorig jaar hun plekje niet hebben veroverd. Echt kansen in overvloed gehad en er heel weinig mee gedaan.
En klanten als Berghuis, Klaassen, Blind en Rosa dan? Hebben die het wel laten zien allemaal dan?
open/sluit de onderstaande quote:Begrijp me niet verkeerd, ik zie ook graag een selectie waar ruimte ingericht wordt voor talenten. Er is op dit moment echter maar één prioriteit en dat is Ajax 1 weer competitief maken. Daar moeten soms andere belangen voor wijken. Zo simpel is het.
Alsof je niet met veel jeugd competitief kunt zijn. In 2018/2019 hadden we in iedere linie 1 ervaren basisspeler (achterin 2) en voor de rest jongens die in waarde toe kunnen nemen. Nu is die verhouding heel anders en dat is het probleem. Dat zo'n Caio, Marcos en Brandt komen (ken ze niet zo goed, maar ervan uitgaande dat het inderdaad goede spelers zijn) is prima, maar ze moeten dan wel met veel jeugd in het veld staan terwijl de eerder genoemde namen gewoon het veld moeten ruimen.
open/sluit de onderstaande quote:NW86 schreef op 06 augustus 2026 om 23:53:
Mensen kunnen zeiken op Klaassen, maar hij is belangrijker voor het elftal dan de alom bewierrookte Bounida.
open/sluit de onderstaande quote:
De bottom line is dat jonge jongens hun kansen moeten verdienen en als ze die krijgen, moeten ze die pakken.
Dat Jordi en Michel nog vasthouden aan 'de oude garde' is ook volkomen logisch. Als je dat groepje niet had gehad, dan had je nu weer een vreemdelingenlegioen gehad net als onder Mislintat. Je hebt cultuurbewakers nodig. Ook die ervaren jongens van buitenaf gaan je weinig brengen als ze ergens komen waar geen cultuur en identiteit is. Op het veld zal de rol van deze jongens vanzelf minder worden, als de tijd rijp is. Als de buitenlandse jongens zich meer en meer binnen de cultuur settlen, dit tot zich nemen en uiteraard als talenten zich gaan ontwikkelen en meer gaan afdwingen.
Forumreacties: 4.170
Reg.: 14 december 2005
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 07 augustus 2026 om 00:38:
Mensen kunnen zeiken op Klaassen, maar hij is belangrijker voor het elftal dan de alom bewierrookte Bounida.
Een mooi voorbeeld van een strawman-fallacy aangezien Bounida hier helemaal niet alom bewierrookt wordt.
open/sluit de onderstaande quote:Mike1976 schreef op 07 augustus 2026 om 06:49:
Een mooi voorbeeld van een strawman-fallacy aangezien Bounida hier helemaal niet alom bewierrookt wordt.
Is ook lastig om het "te laten zien" als je de gehele voorbereiding geblesseerd bent.
open/sluit de onderstaande quote:NW86 schreef op 07 augustus 2026 om 10:32:
Is ook lastig om het "te laten zien" als je de gehele voorbereiding geblesseerd bent.
Gaat mij om vorig jaar. Toen heeft Bounida talloze kansen gehad en er heel weinig mee gedaan.
De bottom line is dat jonge jongens hun kansen moeten verdienen en als ze die krijgen, moeten ze die pakken.
Dat klopt maar dat geldt letterlijk voor iedere speler. De vraag die ik je stelde is of klanten zoals Berghuis en Klaassen dan wel voldoende zouden brengen voor een basisplaats. Je weet wel, die jongens die er bijna altijd bij waren in de fiasco's van de afgelopen 4 seizoenen. Of lag dat ieder jaar aan de diverse talenten die het al zouden laten weten?
Dat Jordi en Michel nog vasthouden aan 'de oude garde' is ook volkomen logisch. Als je dat groepje niet had gehad, dan had je nu weer een vreemdelingenlegioen gehad net als onder Mislintat. Je hebt cultuurbewakers nodig. Ook die ervaren jongens van buitenaf gaan je weinig brengen als ze ergens komen waar geen cultuur en identiteit is. Op het veld zal de rol van deze jongens vanzelf minder worden, als de tijd rijp is. Als de buitenlandse jongens zich meer en meer binnen de cultuur settlen, dit tot zich nemen en uiteraard als talenten zich gaan ontwikkelen en meer gaan afdwingen.
Als er in een bepaalde ploeg aantoonbaar een goede "cultuur" heerst snap ik dat je spelers wil behouden die dat over kunnen brengen naar anderen. Bij Ajax is de cultuur de laatste jaren (muv het seizoen onder Farioli) echter zwaar onder de maat. Afgelopen seizoen was het met de fitheid bijvoorbeeld zo slecht gesteld dat de tweede helft al een te zware opgave was. Klaassen en Berghuis waren overal bij en wisten het vlas ook niet te spinnen. Waarom zij belangrijk zouden zijn voor de cultuur ontgaat mij dus.
Sterker nog, ik zou zeggen dat ze negatief voor de cultuur zijn.
Dat identiteitsverhaal is nog grotere quatsch, vandaar dat ik er niet op in ga.
open/sluit de onderstaande quote:NW86 schreef op 07 augustus 2026 om 10:49:
Prima dat mag. Ik denk alleen dat je de plank finaal mis slaat. Een vreemdelingenlegieon heeft nog nooit ergens gewerkt. Kijk naar Real Madrid de afgelopen 10 jaar. Waarom denk je dat gasten als Nacho en Lucas Vasquez altijd in die selectie zijn gebleven? Of een Sergi Roberto bij Barcelona. Iedereen ziet dat dit niet de beste voetballers zijn en misschien zelfs gewoon niet goed genoeg voor die clubs. Maar die clubs houden dat soort spelers erbij, omdat zij de clubcultuur uitdragen en overbrengen op nieuwelingen en dat is essentieel voor het succes van een club.
open/sluit de onderstaande quote:Dat Klaassen het balletje niet zo sierlijk onder zijn voet mee neemt als Bounida of Gloukh, betekent niet dat die jongens belangrijker zijn voor het elftal.
Sjakie Meulemans
Fan van Ajax
Forumreacties: 1.371
Reg.: 3 september 2005
Gaat mij om vorig jaar. Toen heeft Bounida talloze kansen gehad en er heel weinig mee gedaan.
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 07 augustus 2026 om 11:16:
open/sluit de onderstaande quote:NW86 schreef op 07 augustus 2026 om 10:49:
Prima dat mag. Ik denk alleen dat je de plank finaal mis slaat. Een vreemdelingenlegieon heeft nog nooit ergens gewerkt. Kijk naar Real Madrid de afgelopen 10 jaar. Waarom denk je dat gasten als Nacho en Lucas Vasquez altijd in die selectie zijn gebleven? Of een Sergi Roberto bij Barcelona. Iedereen ziet dat dit niet de beste voetballers zijn en misschien zelfs gewoon niet goed genoeg voor die clubs. Maar die clubs houden dat soort spelers erbij, omdat zij de clubcultuur uitdragen en overbrengen op nieuwelingen en dat is essentieel voor het succes van een club.
Mij ontgaat het een beetje welk punt je wil maken. Real Madrid heeft de afgelopen 10 jaar 4x de Spaanse titel en 5x de CL gewonnen. Dat lag aan Vazquez (2x een z) en Nacho begrijp ik? En daarom moeten nu Klaassen en Berghuis erin?
Mee eens, Gloukh is niet beter of belangrijker dan Klaassen omdat ie de bal sierlijk onder zijn voet meeneemt maar omdat hij simpelweg veel meer contributies gehad heeft dan Klaassen.
open/sluit de onderstaande quote:Berghuis heeft vorig seizoen 3 contributies gehad tegen Heracles, 2 tegen Telstar en 1 tegen Sparta. Veel te weinig als je het afzet tegenover zijn balverlies en gebrek aan defensieve arbeid. Hij wordt alleen maar slechter en levert geen waarde meer op, dus dan is het onbegrijpelijk dat er nog energie in hem gestoken wordt.
Of het nu Carrizo, Ouazane, Bounida of een ander is: Berghuis moet de club uitgewerkt worden naar mijn mening. Wat brengt hij volgens jou allemaal waardoor dit niet zou kloppen?
open/sluit de onderstaande quote:Sjakie Meulemans schreef op 07 augustus 2026 om 12:04:
De 20-jarige Rayane Bounida heeft de club en haar supporters het afgelopen seizoen hoop gegeven. Zeker voor een jonge speler heeft hij het meer dan naar behoren gedaan.
Het is volkomen onterecht en unfair om Rayane Bounida en de andere talentvolle spelers de teleurstellende prestaties van de afgelopen jaren in de schoenen te schuiven.
Van ervaren spelers als Davy Klaassen en Steven Berghuis zou je mogen verwachten dat zij in wedstrijden het elftal bij de hand nemen en de drie punten over de streep trekken. Zij zouden veel meer moeten brengen dan de talenten die net komen kijken. Maar zij hebben hierin hopeloos in gefaald.
Davy Klaassen en Steven Berghuis hebben niet het verschil kunnen maken. Zij hebben gewoonweg niet gebracht wat je juist van hen - als de meest ervaren spelers - redelijkerwijs mag verwachten.
Voor alle duidelijkheid: niet de jonge talenten, maar Davy Klaassen en Steven Berghuis zijn debet aan de teleurstellende Ajax-onwaardige slechte prestaties!
Uit: Nijmegen
Forumreacties: 4.763
Reg.: 16 augustus 2007
Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Favoriete opstelling Ajax