Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Oranje & overige interlands » Nederlands elftal

Deze normale topic is open en bestaat uit 55 pagina's: 1 2 3 4 ... 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 06 juli 2024 om 23:12:

Nu gaan de 'grote' wedstrijden komen:

Engeland Nederland
Spanje Frankrijk

Hoe slecht in vorm sommigen eventueel, deze vier staan er. Spanje laat het beste voetbal zien, maar dat is geen garantie. Dat Mbappe met zijn neus en masker niet in goede doen is, lijkt wel een groot nadeel voor Frankrijk te zijn. Engeland is de houdini act van dit toernooi. Eigenlijk zó slecht. Je zou zeggen dat we de finale kunnen halen, maar vlak Engeland nooit uit.



Hier kan ik me goed in vinden. Spanje speelt veruit het beste voetbal. Hun enige zwakte is dat ze niet echt een hele goede spits hebben. Interessant genoeg zijn ze ook niet vies van de counter, wat best een verschil is met wat we van ze gewend zijn.

Engeland is als team echt vreselijk. Ze hebben alleen wel veel individuele kwaliteit. Zo'n ploeg verslaan zal niet makkelijk zijn als je zelf niet effectief bent voorin. Het moet qua doelpunten toch al snel van Gakpo komen.

 

+3/-0

Laten we starten met het positieve. Dat kan snel, want dat zijn maar drie dingen:

1. We zijn door naar de halve finale. Vooraf had ik dat nooit verwacht. Blij mee!

2. Aké weer een solide wedstrijd. Dit is gewoon onze beste speler dit toernooi. Verdedigend betrouwbaar, zoekt oplossingen vooruit en geen rare fratsen. Onze nieuwe aanvoerder na dit toernooi?

3. Ik heb het al vaker gezegd: we hebben een goed keepertje. Tot en met het WK van 2038 zijn we uit de brand.


Dan: wat viel op tegen Turkije? Ik zie hiervoor in de comments wat mensen blij en enthousiast zijn over de prestatie, maar dat deel ik totaal niet. Ja, ik snap dat men blij is dat we door zijn, maar och och, wat was dit een povere wedstrijd.

Je krijgt in de slotfase 5, 6 100% kansen tegen. Als je keeper je beste speler is, is dat nooit een goed teken. Van de Ven, Weghorst, Schouten en nog wat anderen worden geprezen omdat ze ballen van de lijn halen, maar dat je tegen dit gehavende Turkije zó in de penarie komt, is eigenlijk een schande. Kijkend naar de kansenverhouding moet je deze wedstrijd met 6-2 verliezen. (Ik snap ook wel dat die Turken in de slotfase alles of niets spelen en dat het wedstrijdverloop anders is als er een goal valt, maar dit even puur afgaand op gecreëerde kansen.) Ik heb de stats niet gezien, maar ik denk dat Turkije ook een stuk meer expected goals heeft neergezet dan Nederland.

Het gaat me te ver om weer alle spelers eruit te lichten. Wel even aandacht voor De Vrij. Die krijgt hoge cijfers maar dat is alleen omdat hij die bal erin knikt. Prima goal hoor, maar De Vrij was dé reden dat de opbouw zo tergend traag verliep. En met tergend traag bedoel ik ook echt TERGEND traag. Ja, De Vrij wint zijn kopduelletjes en doet weinig rare dingen, maar op dit niveau kan deze traagheid niet. Het is nog erger dan de Britten en die bouwen al onacceptabel traag op. De Vrij heeft in de hele wedstrijd welgeteld één keer de bal ineens overgespeeld. Verder vooral veel stilstaan en 3 keer raken. Hij had de meeste terugspeelballen op de keeper en de minste passes vooruit. Terwijl hij de man is die aan de rechterkant Dumfries of Bergwijn (later Simons) had moeten inspelen.

Over dat duo gesproken: de volstrekte wanprestatie van Dumfries kan niet zonder gevolgen blijven. Die heeft letterlijk elke bal terug gespeeld, niet 1 keer vooruit (op de voorzet bij de 1-2 na). Dumfries is de hele wedstrijd niet 1 keer diep gegaan als Bergwijn of Simons werd ingespeeld (terwijl dat het enige is dat je moet doen om wat ruimte te creëren aan die vleugel). Andersom was het trouwens net zo: als Dumfries werd ingespeeld, ging Bergwijn ook nooit diep. Schouten deed het 1 keer en toen kon Bergwijn direct om zijn man heen proberen te gaan. Dat mislukte, maar je komt in ieder geval toe aan vooruit voetballen. Als klap op de vuurpijl geeft Dumfries die corner weg en daarna heft hij in zijn eentje buitenspel op waardoor je 1-0 achter komt.

De analyse van Koeman achteraf vond ik bizar. Die constateert al die fouten van Dumfries en ziet ook dat de verdediging niet op 1 lijn staat waardoor het geen buitenspel is, maar koppelt daar verder geen inzicht aan. Die vraagt zich niet af waarom een 28-jarige basisspeler van Inter zo ondermaats presteert. Onbegrijpelijk.

Verder zat er eigenlijk niet één speler lekker in de wedstrijd. Er ontstaan pas kansen als Weghorst erin komt en je de bal voorin kwijt kunt. Dat is al vijf wedstrijden op rij het probleem met meneer Depay als spits, maar Koeman ziet het niet. In zijn analyse achteraf ging hij kort in op de 'spitsendiscussie', met als conclusie: als Depay die bal er in de 2e minuut inschiet, hebben we deze discussie niet. Koeman snapt dus de discussie niet. Het gaat er niet alleen om dat Depay kansen mist, het gaat erom dat hij niet aan het spel deelneemt, geen bal kan vasthouden, niet aanspeelbaar is en veel balverlies lijdt. Daar had een goal niets aan veranderd. Zwakke analyse van Koeman.


Hoe nu verder?

De Engelsen spelen dit toernooi zwak. Zeer afwachtend voetbal in laag tempo, tenzij ze achter komen. Ze lijken in dat opzicht op Oranje. Bellingham en Saka zijn de enige spelers die iets creëren. Als ze er niet door komen, geven ze al gauw de lange bal op Kane. Die speelt een slecht toernooi. Akanji had 'm volledig in zijn zak en is geen echte topverdediger.

Als we Kane uitschakelen en op balbezit spelen, heb je van Engeland in theorie niet veel te vrezen. Ik zou dan wel zorgen voor een man meer op het middenveld, omdat ze daar met o.a. Rice toch wel wat voetballend vermogen hebben staan. De backs zou ik wat meer terug houden, vanwege de snelle, technische buitenspelers en het gemak waarmee Engeland soms naar voren countert. Dumfries hoog aan de rechterkant zetten is vragen om problemen.

Het middenveld van Oranje functioneerde weer niet. Simons was alleen aanspeelbaar als hij helemaal naar de vleugel uitweek. Ik zou daarom stoppen met Simons als 10. Tegen de fysiek sterke Engelse verdedigers zou ik zorgen voor een beweeglijke centrumspits die wel een bal kan vasthouden. Tot slot van belang om met een centrale verdediger te spelen die kan inschuiven om een overtalsituatie op het middenveld te creëren. Dan kom ik op:

Verbruggen
Geertruida, De Ligt, Van de Ven, Aké
Schouten, Reijnders, Gravenberch
Simons, Malen, Gakpo

Van de Ven en Aké kun je eventueel omwisselen of laten roteren. Ben geen fan van Geertruida, maar Dumfries kan niet meer en Frimpong is verdedigend te kwetsbaar.

Maar goed, Koeman zal wel weer dezelfde 11 de wei in sturen als tegen Turkije. In dat geval verwacht ik dat Engeland aan het langste eind trekt. Die spelen niet goed dit toernooi, maar nog altijd minder slecht dan Nederland. We gaan het zien.

 

+5/-0




:D

 

+1/-0

Dat Koeman Depay nog altijd verdedigt is werkelijk ongelooflijk. "Als hij hem in de 2e minuut erin schiet, hebben we deze discussie niet". Nee, maar hij schiet hem er niet in, dus wat is jouw punt nu? Op heel het toernooi heeft hij 1 ding goed gedaan, dat was de assist op De Vrij gisteren. Buiten dat heeft hij niets anders gedaan dan op de verkeerde positie lopen en balverlies lijden. Hetzelfde geldt voor Simons, beide hebben nog geen enkele wedstrijd een acceptabele prestatie neergezet.

Ik ben geen fan van Weghorst, maar je kan niet ontkennen dat er een heel andere dynamiek in het elftal zit als hij erin komt. Hij verzet ook bergen werk, ik zie een Depay nog niet die ene bal weghalen voor die Turk kan scoren. Die corner waaruit gescoord werd, kwam ook door een actie van Weghorst.

Maar zoals Sevic al zegt, Koeman zal weer vasthouden aan dezelfde 11, dus de halve finale zal het eindstation worden. Wat wel zonde is, want met een paar wijzigingen kan je wel muziek uit deze groep halen.

 

+4/-0

Weghorst doet een hoop goed. Die verdedigende actie was al de tweede keer dit toernooi dat hij belangrijk was achterin. Hij creëert ook de ruimte voor De Vrij bij de gelijkmaker. Hij is echt een speler die er veel energie in steekt en zich laat gelden. Simons vond ik vrij slecht gister, maar die speelt over het algemeen een stuk beter dit EK dan hij normaal in Oranje doet. Uiteindelijk is hij wel bij veel goals betrokken. Met een betere spits voorin is het misschien ook wat makkelijker.

Brobbey lijkt echt vierde keuze te zijn voor die positie. Gezien Koeman zijn eerdere uitspraken over hem is hij waarschijnlijk niet zo gecharmeerd van hem. Ik vind Weghorst en Zirkzee ook duidelijk veel beter.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Bjorn121 schreef op 07 juli 2024 om 12:23:

Dat Koeman Depay nog altijd verdedigt is werkelijk ongelooflijk. "Als hij hem in de 2e minuut erin schiet, hebben we deze discussie niet". Nee, maar hij schiet hem er niet in, dus wat is jouw punt nu? Op heel het toernooi heeft hij 1 ding goed gedaan, dat was de assist op De Vrij gisteren. Buiten dat heeft hij niets anders gedaan dan op de verkeerde positie lopen en balverlies lijden. Hetzelfde geldt voor Simons, beide hebben nog geen enkele wedstrijd een acceptabele prestatie neergezet.

Ik ben geen fan van Weghorst, maar je kan niet ontkennen dat er een heel andere dynamiek in het elftal zit als hij erin komt. Hij verzet ook bergen werk, ik zie een Depay nog niet die ene bal weghalen voor die Turk kan scoren. Die corner waaruit gescoord werd, kwam ook door een actie van Weghorst.

Maar zoals Sevic al zegt, Koeman zal weer vasthouden aan dezelfde 11, dus de halve finale zal het eindstation worden. Wat wel zonde is, want met een paar wijzigingen kan je wel muziek uit deze groep halen.


Wat betreft Depay: en ook al schiet hij die ene kans erin, dan nog speel je de rest van de wedstrijd met 10 man. En dat is al 5 wedstrijden lang zo. De kritiek op Depay is meer dan alleen af en toe een kans missen. Als je de spits van FC Dordrecht bij Oranje in de spits zet, zal hij er ook wel af en toe één inschieten.

Ik denk niet dat Weghorst direct de ideale spits is. Wel weet ik dat Koeman 4 spitsen heeft meegenomen naar dit toernooi - 5 als je Malen meerekent - maar geen echt plan heeft wanneer hij die spitsen dan wil gebruiken.

Waarom neem je Brobbey mee als Depay altijd je eerste man is en Weghorst je vaste invaller, terwijl je ook Zirkzee nog hebt?

Wat ook tactisch heel vreemd was: Koeman brengt achtereenvolgens Weghorst en Zirkzee in - twee spitsen die alleen waarde hebben als je dicht op de 16 van de tegenstander speelt - en gaat vervolgens counteren. Die twee hebben in de laatste 10 minuten niets nuttigs meer kunnen doen. Koeman had na de 2-1 Weghorst eraf moeten halen voor Malen als hij zo graag wilde counteren. En als hij op balbezit had willen spelen, had hij een extra middenvelder moeten brengen. Wat hij nu deed, was pure zelfmoord en was vanzelf verkeerd gegaan als de wedstrijd nog iets langer had geduurd. Het hele middenveld lag open, als die Turken Weghorst of Zirkzee uitspeelden konden ze zo 70 meter doorwandelen en de bal inbrengen. Gebeurde ook een keer of 4. Koeman verdiende echt het deksel op de neus.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 07 juli 2024 om 12:46:

Weghorst doet een hoop goed. Die verdedigende actie was al de tweede keer dit toernooi dat hij belangrijk was achterin. Hij creëert ook de ruimte voor De Vrij bij de gelijkmaker. Hij is echt een speler die er veel energie in steekt en zich laat gelden. Simons vond ik vrij slecht gister, maar die speelt over het algemeen een stuk beter dit EK dan hij normaal in Oranje doet. Uiteindelijk is hij wel bij veel goals betrokken. Met een betere spits voorin is het misschien ook wat makkelijker.

Brobbey lijkt echt vierde keuze te zijn voor die positie. Gezien Koeman zijn eerdere uitspraken over hem is hij waarschijnlijk niet zo gecharmeerd van hem. Ik vind Weghorst en Zirkzee ook duidelijk veel beter.


Het treurige is dat Koeman heel fel voorstander was van selecties van 26 man - sterker nog, hij is zo'n beetje persoonlijk verantwoordelijk dat de teams op dit toernooi 26 spelers mogen hebben - maar dat hij vervolgens Maatsen, Gravenberch en Brobbey compleet negeert. Hij toont dus zelf aan dat hij die grotere selectie helemaal niet nodig heeft. Dat terwijl er alle reden is om Gravenberch eens in te brengen, maar dat is een andere discussie.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 07 juli 2024 om 16:27:

Wat ook tactisch heel vreemd was: Koeman brengt achtereenvolgens Weghorst en Zirkzee in - twee spitsen die alleen waarde hebben als je dicht op de 16 van de tegenstander speelt - en gaat vervolgens counteren. Die twee hebben in de laatste 10 minuten niets nuttigs meer kunnen doen. Koeman had na de 2-1 Weghorst eraf moeten halen voor Malen als hij zo graag wilde counteren. En als hij op balbezit had willen spelen, had hij een extra middenvelder moeten brengen. Wat hij nu deed, was pure zelfmoord en was vanzelf verkeerd gegaan als de wedstrijd nog iets langer had geduurd. Het hele middenveld lag open, als die Turken Weghorst of Zirkzee uitspeelden konden ze zo 70 meter doorwandelen en de bal inbrengen. Gebeurde ook een keer of 4. Koeman verdiende echt het deksel op de neus.



Weghorst inbrengen was de meest logische keuze toen je doelpunten nodig had. Nadat je eenmaal op voorsprong kwam had je weinig aan hem in de counter, maar hij is nog altijd wel zeer nuttig met zijn defensieve werklust en zijn kopkracht bij het verdedigen van hoge ballen.

Brobbey in plaats van Zirkzee was wel logischer geweest inderdaad, ook al omdat hij al in deze ploeg heeft gespeeld. Al vind ik niet dat Zirkzee alleen waarde in en om de zestien heeft. Hij is ook een speler die zich comfortabel voelt als hij naar het middenveld terugvalt om als aanspeelpunt te fungeren. Zo langzaam als Weghorst is hij niet.

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 07 juli 2024 om 16:29:

Het treurige is dat Koeman heel fel voorstander was van selecties van 26 man - sterker nog, hij is zo'n beetje persoonlijk verantwoordelijk dat de teams op dit toernooi 26 spelers mogen hebben - maar dat hij vervolgens Maatsen, Gravenberch en Brobbey compleet negeert. Hij toont dus zelf aan dat hij die grotere selectie helemaal niet nodig heeft. Dat terwijl er alle reden is om Gravenberch eens in te brengen, maar dat is een andere discussie.



Een coach is niet verplicht om alle spelers in zijn selectie speeltijd te geven. Er zijn denk ik maar weinig teams waar alle veldspelers minuten hebben mogen maken. Je neemt ze ook mee voor noodgevallen en trainingen.

 

+2/-1

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 07 juli 2024 om 19:24:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 07 juli 2024 om 16:27:

Wat ook tactisch heel vreemd was: Koeman brengt achtereenvolgens Weghorst en Zirkzee in - twee spitsen die alleen waarde hebben als je dicht op de 16 van de tegenstander speelt - en gaat vervolgens counteren. Die twee hebben in de laatste 10 minuten niets nuttigs meer kunnen doen. Koeman had na de 2-1 Weghorst eraf moeten halen voor Malen als hij zo graag wilde counteren. En als hij op balbezit had willen spelen, had hij een extra middenvelder moeten brengen. Wat hij nu deed, was pure zelfmoord en was vanzelf verkeerd gegaan als de wedstrijd nog iets langer had geduurd. Het hele middenveld lag open, als die Turken Weghorst of Zirkzee uitspeelden konden ze zo 70 meter doorwandelen en de bal inbrengen. Gebeurde ook een keer of 4. Koeman verdiende echt het deksel op de neus.



Weghorst inbrengen was de meest logische keuze toen je doelpunten nodig had. Nadat je eenmaal op voorsprong kwam had je weinig aan hem in de counter, maar hij is nog altijd wel zeer nuttig met zijn defensieve werklust en zijn kopkracht bij het verdedigen van hoge ballen.

Brobbey in plaats van Zirkzee was wel logischer geweest inderdaad, ook al omdat hij al in deze ploeg heeft gespeeld. Al vind ik niet dat Zirkzee alleen waarde in en om de zestien heeft. Hij is ook een speler die zich comfortabel voelt als hij naar het middenveld terugvalt om als aanspeelpunt te fungeren. Zo langzaam als Weghorst is hij niet.

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 07 juli 2024 om 16:29:

Het treurige is dat Koeman heel fel voorstander was van selecties van 26 man - sterker nog, hij is zo'n beetje persoonlijk verantwoordelijk dat de teams op dit toernooi 26 spelers mogen hebben - maar dat hij vervolgens Maatsen, Gravenberch en Brobbey compleet negeert. Hij toont dus zelf aan dat hij die grotere selectie helemaal niet nodig heeft. Dat terwijl er alle reden is om Gravenberch eens in te brengen, maar dat is een andere discussie.



Een coach is niet verplicht om alle spelers in zijn selectie speeltijd te geven. Er zijn denk ik maar weinig teams waar alle veldspelers minuten hebben mogen maken. Je neemt ze ook mee voor noodgevallen en trainingen.



Klopt. En Oranje is niet in een luxe positie gekomen om echt te rouleren tijdens het toernooi of tijdens een wedstrijd. En van noodzaak middels blessures of schorsingen is ook geen sprake geweest. Kijk, dat bepaalde basisspelers eigenlijk zouden moeten banken is weer een ander verhaal, maar dan heb je het over 2, maximaal 3 veranderingen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 07 juli 2024 om 19:24:

Een coach is niet verplicht om alle spelers in zijn selectie speeltijd te geven. Er zijn denk ik maar weinig teams waar alle veldspelers minuten hebben mogen maken. Je neemt ze ook mee voor noodgevallen en trainingen.


Ik snap wel dat die verplichting er niet is, maar het gaat me om het feit dat Koeman héél fel was voor het EK: we hebben echt echt echt 26 spelers nodig!!1!

En nu gebruikt hij De Ligt, Maatsen, Gravenberch en Brobbey structureel niet, nog naast de twee reservekeepers. Zirkzee en Blind kregen 5 minuutjes. Dan praat je over 8 spelers die hij in de praktijk tot nu toe niet nodig blijkt te hebben.

En ja, we hebben geen schorsingen en blessures, maar het gaat me om het principe: je wilde een grote selectie, maar blijkt in de praktijk zoveel mogelijk te willen vasthouden aan een vaste kern van 14, 15 man.

Dat je spelers naar een eindtoernooi meeneemt 'voor trainingen', daar ben ik het overigens volkomen mee oneens. Je neemt spelers mee naar eindtoernooien om minuten te maken in wedstrijden, niet om lekker 11 tegen 11 mee te spelen in de oefenwei. Dan zet er maar een extra assistent-trainer bij he. Het is geen schoolkamp.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 07 juli 2024 om 10:23:

bla bla bla

Dan kom ik op:

Verbruggen
Geertruida, De Ligt, Van de Ven, Aké
Schouten, Reijnders, Gravenberch
Simons, Malen, Gakpo

Van de Ven en Aké kun je eventueel omwisselen of laten roteren. Ben geen fan van Geertruida, maar Dumfries kan niet meer en Frimpong is verdedigend te kwetsbaar.

Maar goed, Koeman zal wel weer dezelfde 11 de wei in sturen als tegen Turkije. In dat geval verwacht ik dat Engeland aan het langste eind trekt. Die spelen niet goed dit toernooi, maar nog altijd minder slecht dan Nederland. We gaan het zien.



Net als de vorige keer, een uitgebreide analyse, vooral gezien vanuit je eigen idee. Na 5 wedstrijden staat Nederland weer eens in de halve finale van het EK. Harstikke mooi! Dat het niet altijd met sprankelend voetbal is, maakt niet uit. Het gaat maar om 1 ding, winnen. Jou voorstel is om dan met het elftal in de (tot nu toe) belangrijkste wedstrijd op het toernooi voor de helft te veranderen... o.a. de uitblinker van de vorige wedstrijd De Vrij (Uefa Man of the Match)is er bij jou op onverklaarbare reden uit. En je maakt er dan een compleet nieuw verdedigend centrum van door ook de aanvoerder eruit te laten... echt dan vraag ik me af of je echt denkt dat het dan beter gaat. Waar je mee eindigt, dat koeman met 11 dezelfde mensen zal starten, dat hoop ik. Misschien ken je de uitspraak? Never change a winning team...

 

+1/-2

Ik vind de analyse van Sevic goed, maar ik sluit me bij Koekie aan dat nu niet het moment is om met een heel ander elftal aan de aftrap van de halve finale te beginnen. Een nieuw centraal duo is een goed idee voor ná het EK. Van Dijk en De Vrij is gewoon waarmee je dit EK speelt. De aanvoerder er ineens uitgooien, zou inderdaad raar zijn en ook wat reacties teweeg brengen.

Overigens, zou ik niet Reijnders op 10 zetten. Ik vind hem daar toch minder uit de verf komen. Samen met Schouten gewoon een duo op het middenveld blijven. Wel zou ik met Malen beginnen in plaats van Bergwijn. Depay zou ik op de bank zetten, om zo met een échte spits te beginnen. Zelfs liever Depay op 10 dan in de spits. Dan moet je een keuze tussen hem en Simons maken.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Koekie schreef op 08 juli 2024 om 14:05:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 07 juli 2024 om 10:23:

bla bla bla

Dan kom ik op:

Verbruggen
Geertruida, De Ligt, Van de Ven, Aké
Schouten, Reijnders, Gravenberch
Simons, Malen, Gakpo

Van de Ven en Aké kun je eventueel omwisselen of laten roteren. Ben geen fan van Geertruida, maar Dumfries kan niet meer en Frimpong is verdedigend te kwetsbaar.

Maar goed, Koeman zal wel weer dezelfde 11 de wei in sturen als tegen Turkije. In dat geval verwacht ik dat Engeland aan het langste eind trekt. Die spelen niet goed dit toernooi, maar nog altijd minder slecht dan Nederland. We gaan het zien.



Net als de vorige keer, een uitgebreide analyse, vooral gezien vanuit je eigen idee. Na 5 wedstrijden staat Nederland weer eens in de halve finale van het EK. Harstikke mooi! Dat het niet altijd met sprankelend voetbal is, maakt niet uit. Het gaat maar om 1 ding, winnen. Jou voorstel is om dan met het elftal in de (tot nu toe) belangrijkste wedstrijd op het toernooi voor de helft te veranderen... o.a. de uitblinker van de vorige wedstrijd De Vrij (Uefa Man of the Match)is er bij jou op onverklaarbare reden uit. En je maakt er dan een compleet nieuw verdedigend centrum van door ook de aanvoerder eruit te laten... echt dan vraag ik me af of je echt denkt dat het dan beter gaat. Waar je mee eindigt, dat koeman met 11 dezelfde mensen zal starten, dat hoop ik. Misschien ken je de uitspraak? Never change a winning team...


De Vrij is alleen uitgeroepen tot MotM omdat hij die bal erin kopte. Had jij Verbruggen niet een meer terechte MotM gevonden?

'Niet altijd met sprankelend voetbal': Dat lijkt me de understatement van het jaar. We mogen best benoemen dat het tegen Turkije erg slecht was. Je hebt op elke positie een betere speler en krijgt desondanks meer kansen tegen en een wagonlading expected goals tegen. Objectief gezien hadden we moeten verliezen. Dat is niet 'mijn idee', dat is gewoon de feiten onder ogen komen.

Ik ben net als jij blij dat we in de halve finale staan, maar ik vind wel dat je objectief moet blijven kijken naar de manier waarop. En ja, ik vind dat je altijd moet streven naar goed, verzorgd voetbal. Zeker als je zulke goede spelers hebt als Oranje op dit moment.

'Never change a winning team' is een leuke gevleugelde uitspraak, maar is natuurlijk onzin. Je moet altijd kritisch op zoek zijn naar verbetering. Koeman stuurde dezelfde 11 als tegen Roemenië het veld in, en het liep voor geen meter. Hij moest ingrijpen voordat het beter werd. Tot zover je 'never change a winning team'.

Overigens is het wat denigrerend van je om iemands mening af te doen als 'bla bla bla'. Je mag het met me oneens zijn, maar dat kun je best op een respectvolle manier uiten. Doe ik ook bij jou.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 08 juli 2024 om 14:14:

Ik vind de analyse van Sevic goed, maar ik sluit me bij Koekie aan dat nu niet het moment is om met een heel ander elftal aan de aftrap van de halve finale te beginnen. Een nieuw centraal duo is een goed idee voor ná het EK. Van Dijk en De Vrij is gewoon waarmee je dit EK speelt. De aanvoerder er ineens uitgooien, zou inderdaad raar zijn en ook wat reacties teweeg brengen.

Overigens, zou ik niet Reijnders op 10 zetten. Ik vind hem daar toch minder uit de verf komen. Samen met Schouten gewoon een duo op het middenveld blijven. Wel zou ik met Malen beginnen in plaats van Bergwijn. Depay zou ik op de bank zetten, om zo met een échte spits te beginnen. Zelfs liever Depay op 10 dan in de spits. Dan moet je een keuze tussen hem en Simons maken.


Ik begrijp ook wel dat je nu niet zomaar je centrale duo moet wijzigen en ik weet ook wel 100% zeker dat Koeman dat niet gaat doen. Ik zet alleen de opstelling neer waar ik in principe, even los van alle omstandigheden (dus puur focussend op de tegenstander en de selectie die je hebt), het liefst mee zou spelen.

Wat betreft de 10-positie: wat was het fijn geweest als we daar nu Kluivert achter de hand hadden gehad...

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 08 juli 2024 om 14:21:

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 08 juli 2024 om 14:14:

Ik vind de analyse van Sevic goed, maar ik sluit me bij Koekie aan dat nu niet het moment is om met een heel ander elftal aan de aftrap van de halve finale te beginnen. Een nieuw centraal duo is een goed idee voor ná het EK. Van Dijk en De Vrij is gewoon waarmee je dit EK speelt. De aanvoerder er ineens uitgooien, zou inderdaad raar zijn en ook wat reacties teweeg brengen.

Overigens, zou ik niet Reijnders op 10 zetten. Ik vind hem daar toch minder uit de verf komen. Samen met Schouten gewoon een duo op het middenveld blijven. Wel zou ik met Malen beginnen in plaats van Bergwijn. Depay zou ik op de bank zetten, om zo met een échte spits te beginnen. Zelfs liever Depay op 10 dan in de spits. Dan moet je een keuze tussen hem en Simons maken.


Ik begrijp ook wel dat je nu niet zomaar je centrale duo moet wijzigen en ik weet ook wel 100% zeker dat Koeman dat niet gaat doen. Ik zet alleen de opstelling neer waar ik in principe, even los van alle omstandigheden (dus puur focussend op de tegenstander en de selectie die je hebt), het liefst mee zou spelen.

Wat betreft de 10-positie: wat was het fijn geweest als we daar nu Kluivert achter de hand hadden gehad...


Gezien alle blessures enzo, zou ik Kluivert in plaats van Gini meegenomen hebben, als meest belangrijke verandering in de selectie. Aan Gini heb je niks en iedereen wist dat al, behalve Koeman. Justin heeft zich goed ontwikkelt op 10 en nu hebben we alleen Xavi voor die positie én een over the hill Gini. Reijnders vind ik het beste centraal op het middenveld en gelukkig groeit Schouten in het toernooi.

Gakpo Weghorst Malen
Simons
Reijnders Schouten
Aké Van Dijk De Vrij Dumfries
Verbruggen

Met als kanttekening dat Dumfries het beter moet doen dan tegen Turkije. Met Frimpong heb je een aanvallende alternatief en Geertruida een verdedigende. Niet te lang wachten met een wissel als Denzel het wederom laat afweten.

Gakpo en Malen scoren veel. Weghorst goal én assist. Xavi geeft meerdere assists. Allemaal beter dan Depay dus. Reijnders en Schouten vormen een goed koppeltje; Aké en Verbruggen geweldig; en centraal duo in tact houden.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 08 juli 2024 om 14:37:

Gezien alle blessures enzo, zou ik Kluivert in plaats van Gini meegenomen hebben, als meest belangrijke verandering in de selectie. Aan Gini heb je niks en iedereen wist dat al, behalve Koeman. Justin heeft zich goed ontwikkelt op 10 en nu hebben we alleen Xavi voor die positie én een over the hill Gini. Reijnders vind ik het beste centraal op het middenveld en gelukkig groeit Schouten in het toernooi.

Gakpo Weghorst Malen
Simons
Reijnders Schouten
Aké Van Dijk De Vrij Dumfries
Verbruggen

Met als kanttekening dat Dumfries het beter moet doen dan tegen Turkije. Met Frimpong heb je een aanvallende alternatief en Geertruida een verdedigende. Niet te lang wachten met een wissel als Denzel het wederom laat afweten.

Gakpo en Malen scoren veel. Weghorst goal én assist. Xavi geeft meerdere assists. Allemaal beter dan Depay dus. Reijnders en Schouten vormen een goed koppeltje; Aké en Verbruggen geweldig; en centraal duo in tact houden.


Ik begrijp niet zo goed waarom je zou willen vasthouden aan Dumfries.

- Verliest tegen Polen het kopduel waardoor je 1-0 achter komt
- Staat tegen Frankrijk hinderlijk buitenspel waardoor de goal van Simons wordt geannuleerd
- Geeft tegen Turkije eerst die corner weg en heft dan, als die corner is afgeslagen, buitenspel op waardoor je 1-0 achter komt

Allemaal bepalende momenten die het verloop van een wedstrijd negatief bepalen. Als ik dan kijk wat hij daar tegenover stelt...

1 assist tegen Turkije, en verder een hele hoop balverlies en slechte voorzetten. Komt nog bij dat hij nooit diep gaat en continu hoog aan die zijlijn staat te wachten.

Nee, Dumfries is bij mij één van de eersten die eruit zou gaan en zou ik ook niet meer oproepen. In Frimpong zit meer muziek en anders heb ik nog altijd veel liever spelers als Geertruida of Timber er staan. Die maken tenminste al die verdedigende fouten niet.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 08 juli 2024 om 14:59:

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 08 juli 2024 om 14:37:

Gezien alle blessures enzo, zou ik Kluivert in plaats van Gini meegenomen hebben, als meest belangrijke verandering in de selectie. Aan Gini heb je niks en iedereen wist dat al, behalve Koeman. Justin heeft zich goed ontwikkelt op 10 en nu hebben we alleen Xavi voor die positie én een over the hill Gini. Reijnders vind ik het beste centraal op het middenveld en gelukkig groeit Schouten in het toernooi.

Gakpo Weghorst Malen
Simons
Reijnders Schouten
Aké Van Dijk De Vrij Dumfries
Verbruggen

Met als kanttekening dat Dumfries het beter moet doen dan tegen Turkije. Met Frimpong heb je een aanvallende alternatief en Geertruida een verdedigende. Niet te lang wachten met een wissel als Denzel het wederom laat afweten.

Gakpo en Malen scoren veel. Weghorst goal én assist. Xavi geeft meerdere assists. Allemaal beter dan Depay dus. Reijnders en Schouten vormen een goed koppeltje; Aké en Verbruggen geweldig; en centraal duo in tact houden.


Ik begrijp niet zo goed waarom je zou willen vasthouden aan Dumfries.

- Verliest tegen Polen het kopduel waardoor je 1-0 achter komt
- Staat tegen Frankrijk hinderlijk buitenspel waardoor de goal van Simons wordt geannuleerd
- Geeft tegen Turkije eerst die corner weg en heft dan, als die corner is afgeslagen, buitenspel op waardoor je 1-0 achter komt

Allemaal bepalende momenten die het verloop van een wedstrijd negatief bepalen. Als ik dan kijk wat hij daar tegenover stelt...

1 assist tegen Turkije, en verder een hele hoop balverlies en slechte voorzetten. Komt nog bij dat hij nooit diep gaat en continu hoog aan die zijlijn staat te wachten.

Nee, Dumfries is bij mij één van de eersten die eruit zou gaan en zou ik ook niet meer oproepen. In Frimpong zit meer muziek en anders heb ik nog altijd veel liever spelers als Geertruida of Timber er staan. Die maken tenminste al die verdedigende fouten niet.


Het is niet zozeer dat ik wil vasthouden aan Dumfries. Ik heb van hem dan ook de kanttekening gemaakt. Hij is niet op zijn best tot zover tijdens dit EK. In Qatar en ook tijdens de EK-kwalificatie laat hij veel meer zien. Je kunt Geertruida op zijn plek zetten of Frimpong, mits je de verdediging goed neerzet.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

s0lido schreef op 07 juli 2024 om 23:52:

Klopt. En Oranje is niet in een luxe positie gekomen om echt te rouleren tijdens het toernooi of tijdens een wedstrijd. En van noodzaak middels blessures of schorsingen is ook geen sprake geweest. Kijk, dat bepaalde basisspelers eigenlijk zouden moeten banken is weer een ander verhaal, maar dan heb je het over 2, maximaal 3 veranderingen.



Daarnaast lijkt te veel rouleren vaak ook geen goed idee op een eindtoernooi. Ik kan me wel wat WK's of EK's herinneren waarop het in de groepsfase zo goed ging dat in de laatste wedstrijd voor de knock-outfase een hoop andere spelers de kans kregen. Vervolgens kwamen de basisspelers in de eerstvolgende wedstrijd een stuk minder voor de dag.

Ik zou het prettige wedstrijdritme van om de paar dagen een wedstrijd niet doorbreken en hooguit een enkele speler vervangen omdat ze niet voldoen, of om tactische redenen.

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 08 juli 2024 om 08:37:

Ik snap wel dat die verplichting er niet is, maar het gaat me om het feit dat Koeman héél fel was voor het EK: we hebben echt echt echt 26 spelers nodig!!1!

En nu gebruikt hij De Ligt, Maatsen, Gravenberch en Brobbey structureel niet, nog naast de twee reservekeepers. Zirkzee en Blind kregen 5 minuutjes. Dan praat je over 8 spelers die hij in de praktijk tot nu toe niet nodig blijkt te hebben.

En ja, we hebben geen schorsingen en blessures, maar het gaat me om het principe: je wilde een grote selectie, maar blijkt in de praktijk zoveel mogelijk te willen vasthouden aan een vaste kern van 14, 15 man.

Dat je spelers naar een eindtoernooi meeneemt 'voor trainingen', daar ben ik het overigens volkomen mee oneens. Je neemt spelers mee naar eindtoernooien om minuten te maken in wedstrijden, niet om lekker 11 tegen 11 mee te spelen in de oefenwei. Dan zet er maar een extra assistent-trainer bij he. Het is geen schoolkamp.



Sprekend als best wel een Koeman-hater vind ik dat hij helemaal niets verkeerd doet op dat vlak. Als we kijken naar de andere ploegen die actief zijn of waren op het EK dan zijn er bij Nederland niet bovengemiddeld veel spelers zonder speeltijd. Speelminuten vertellen het hele verhaal ook niet. Je kan wel doen alsof trainingen er niet toe doen, maar als je bijvoorbeeld in aanloop naar een belangrijke wedstrijd tactisch wil trainen is het wel zo handig als je genoeg spelers van niveau in je selectie hebt om 11 tegen 11 te kunnen spelen.

Brobbey heeft nog geen trackrecord in Oranje en heeft betere spitsen voor zich. Wellicht was zijn status anders geweest als hij niet geblesseerd was geraakt. Maatsen moet zijn debuut zelfs nog maken. Gravenberch heeft zijn clubniveau nooit echt kunnen behalen in Oranje.

 

+1/-0

Wat is Dumfries toch een domme speler.

 

+1/-0

Depay er eindelijk uit.. en wat doet Koeman? Veerman inbrengen..... Waarom neem je dan spitsen mee?

Dit bericht is gewijzigd op 10 juli 2024, 21:41:00.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 55 pagina's: 1 2 3 4 ... 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55

Ajax Forum » Oranje & overige interlands » Nederlands elftal