Forumreacties: 3.824
Reg.: 21 januari 2021
Favoriete opstelling: 4-5-1
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 29 december 2025 om 14:23:
Nou, alsof de duvel ermee speelt:
https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/1725706/mislintat-12-aankopen-hoeveel-zijn-geslaagd-bij-ajax.htmllink
Uit: Nijmegen
Vak: -
Forumreacties: 3.636
Reg.: 16 augustus 2007
Favoriete opstelling: 4-3-3
open/sluit de onderstaande quote:Kiki schreef op 29 december 2025 om 14:35:
https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/1725706/mislintat-12-aankopen-hoeveel-zijn-geslaagd-bij-ajax.htmllink
Wel behoorlijk subjectief geschreven.
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 29 december 2025 om 14:46:
open/sluit de onderstaande quote:Kiki schreef op 29 december 2025 om 14:35:
Wel behoorlijk subjectief geschreven.
Als dat 'winterse vertrek' dat 'in de maak lijkt' voor Branco uitkomt, vergeef ik het de auteur.
Zat trouwens even te kijken, dat Ipswich staat dus momenteel derde: directe promotie naar de PL. Dan zouden we van Akpom verlost zijn voor 8 miljoen, haha. Gozer staat daar op 1 goal en 1 assist, zullen ze al spijt hebben?
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 29 december 2025 om 17:16:
Nu een filmpje op VP waarin ze 'Ajaxfans' interviewen over welke spelers er deze winter absoluut moeten vertrekken. Beginnen er wat te brallen over Weghorst en Gaaei. Hoe je bij zo'n vraag eerder aan die twee denkt dan aan lieden als Van den Boomen is echt beyond me.
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 29 december 2025 om 14:17:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 29 december 2025 om 13:39:
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 29 december 2025 om 13:08:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 29 december 2025 om 12:27:
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 29 december 2025 om 12:05:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 29 december 2025 om 11:49:
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 29 december 2025 om 08:48:
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 27 december 2025 om 13:12:
Dat "12 man ineens erbij"-argument dat steeds weer terugkeert is zo onzinnig als wat als je kijkt naar wie er allemaal zijn vertrokken. Dan kan je misschien zeggen dat er wel wat te veel zijn verkocht (en dat vind ik zelf dus ook), maar je gaat toch niet beweren dat jij destijds een vurig pleidooi hield om spelers als Daramy, Regeer, Klaassen, Pierie, Wijndal, Sanchez en Lucca te behouden?
Even inhakend op dit onderdeel van deze discussie: het feit dat Mislintat 12 spelers kocht, zie ik als één van zijn twee grote fouten (naast de aanstelling van Steijn). Bijzonder om te lezen dat medesupporters dat bagatelliseren en het eigenlijk wel te onderbouwen vinden, ook in retrospect.
Het uitgangspunt van aankopen is per definitie al: je koopt voor de basis. Prima om dan af en toe licht af te wijken voor bijvoorbeeld een Ramaj (veelbelovende jonge keeper die achter Rulli klaargestoomd had kunnen worden als eerste doelman, dus niet direct voor de basis), maar je kunt per definitie dus al geen 12 spelers kopen, omdat je er maar 11 kunt opstellen. Dat in 1 window een heel nieuw elftal kopen een goed idee is, gaat er bij mij niet in. Dat doe je alleen als je hele selectie neerstort in een vliegtuig of zo.
Je noemt spelers als Pierie, Daramy en Sanchez, maar die speelden helemaal niet. Als die dus vertrekken, hoef je ze niet te vervangen. Zeker niet als je vervanger van Pierie dan een gozer als Medic is. Dat noemen we lood om oud ijzer.
Als TD van Ajax moet je begrijpen dat je een (voor internationale begrippen) smalle beurs hebt en dat je altijd minder koopt dan verkoopt, en de rest aanvult vanuit de jeugdopleiding. Daarnaast dus wat ik al zei: dat elke aankoop in principe (incidentele uitzondering daar gelaten) voor de basis komt. Dan is het dus eenvoudigweg verboden om voor 12 miljoen een spits te kopen terwijl je net een jaar eerder voor 18 miljoen Brobbey hebt gekocht voor die positie. En dan ook nog Mikautadze erbij, die net als Akpom en Brobbey dacht dat hij eerste spits zou zijn.
Nee, die transferzomer was een chaos. Sven had zich moeten beperken tot één topaankoop in elke linie om de vertrekkende spelers (Timber, Kudus, Alvarez) op te vangen, en dan misschien nog één of twee gerichte aankopen voor de toekomst (Ramaj bijvoorbeeld, gezien de leeftijden van de keepers destijds). Een breekijzer voorin had je wel even kunnen huren (net als Lucca gehuurd was) en met Sanchez als reserveback was er ook niks ontploft. Spelers als Tahirovic halen als 'vervanger' voor iemand als Regeer schiet kwalitatief niks op, maar jaagt je alleen maar op kosten. Onbegrijpelijk dat een ervaren TD als Mislintat dat niet heeft voorzien. Sowieso moet je geen 'talenten' halen van Europese topclubs, want hun echte talenten doen ze niet van de hand en voor de rest betaal je te veel. Dat hebben we met die Bosniër wel gezien hopelijk.
Buiten dat blijf ik het onverantwoord vinden om spelers te verhuren, en dan vervangers te kopen. Die huurling keert namelijk terug. Je kunt voor één linksbackpositie niet twee grootverdieners in de selectie hebben. Hij had gewoon Wijndal moeten aanhouden tenzij er een bod van 8 miljoen of meer kwam, en dat kwam er niet. Los van dat ik Sosa niet zo'n rare aankoop vond: niet doen zolang je Wijndal hebt. Verhuren doe je met talenten die vlieguren nodig hebben, niet met beoogde basisspelers die het niet redden. Tenzij je kunt verhuren met een koopoptie die verplicht is of waarvan het aannemelijk is dat je de voorwaarden behaalt.
Kijk, ik vind Mislintat geen oplichter of zo, en hij heeft ook wel een aantal goede aankopen gedaan. Maar wat mij betreft is die transferzomer een heel mooie casus voor in het handboek Technisch Directeurschap bij Ajax: een goed voorbeeld van hoe het dus niet moet.
We moeten wel meenemen dat we uit een relatief dramatisch seizoen kwamen met de 3e plaats en een afdroging in de CL. Het sentiment was dat de selectie niet voldeed en als dan ook met Timber, Alvarez, Kudus en Tadic de sterkhouders vertrekken snap ik dat het dan problematisch kan zijn om al die zwakke plekken niet aan te pakken. Een extra keeper was ook echt nodig dus dan zit je al (met die eerdere 4) op 5 spelers. Dan nog meerekenend dat Kaplan zwaar geblesseerd was en Klaassen toen eigenlijk al niet kon kom je makkelijk op 6 a 7 spelers wat mij betreft. Dat kan ik dus wel begrijpen, maar meer uiteraard niet.
Een extra keeper was niet echt nodig. We hadden net een half jaar Rulli onder contract staan. Nu is dat geen Schmeichel maar hij is goed genoeg om de Eredivisie mee te winnen hoor. Kijk ik vond Ramaj een goede aankoop maar feit is dat je dan voor 8 miljoen een reserve koopt of een 2 miljoen verdienende recente aankoop gaat laten banken. Ook die aankoop had je dus eigenlijk niet moeten doen. Of eerst Rulli verpatsen.
Als je gewoon lui als Conceicao, Bassey, Wijndal en Grillitsch een nieuwe kans had gegeven onder een fatsoenlijke coach (dat was Steijn niet, maar stel je had daar een goede keuze gemaakt) had je echt geen 7 spelers hoeven kopen. Nieuwe RCV, nieuwe controleur en iets op rechtsbuiten. Extra middenveldertje erbij en heel misschien dan een jonge keeper voor achter de dertigers die we toen hadden. Breekijzertje huren of gratis oppikken. Dan was je er wel hoor.
Als je de forumtopics van destijds erbij pakt, pleitten diverse posters hier ook voor 'een aantal gerichte aankopen'. Geen heel nieuw elftal.
Dit allemaal los van het probleem dat er de zomer ervoor al wat problemen in huis waren gehaald met onder meer Brobbey (veel te duur), Sanchez (kon er niet veel van) en Bergwijn (al helemaal te duur). Maar goed, daar heb je als TD mee te dealen. Je weet wat je erft.
Naast Rulli hadden we Pasveer en Gorter. Dan ga ik veel liever met een groot talent als backup het seizoen in. In de praktijk zou die vanaf wedstrijd 2 in de basis staan,maar goed, dat was niet te voorzien.
Brobbey was in dat geheel de enige spits met het vertrek van Tadic, Kudus en Lucca. Een redelijk onbewezen speler die ook vaak tegen blessures aan zat. Ook gezien het belang van die positie vind ik een dure aankoop daar meer dan te rechtvaardigen. Bergwijn had ook geen backup, dus is het halen van een jonge speler als Forbs qua idee zeker niet slecht.
Dat Timber vervangen moest worden, lijkt me helder. Dan zit je al op 4 aankopen. Het middenveld dat over zou blijven, zou met Klaassen, Grillitsch, Taylor, Regeer, Fitz-Jim en Berghuis een behoorlijk deprimerende uitwerking hebben. Het halen van een speler of 2 had ik goed kunnen plaatsen.
Dan zit je op 6 nieuwe spelers en zou je spelers als Wijndal en Bassey, het jaar ervoor regelmatig kop van Jut, gewoon hebben laten staan.
Je kunt geen spits kopen als je net een jaar eerder Brobbey hebt gekocht, want kopen doe je voor de basis. Dan moet je je 2e spits dus transfervrij oppikken of huren. Tip: Weghorst was te huur die zomer.
Je gaat toch geen 4e keeper kopen? Dan zorg maar eerst dat je Gorter of Rulli van de hand doet. In het eerste geval kun je daarna een talent kopen (als er niks in de jeugd loopt), in het tweede geval een nieuwe eerste keeper.
Als je alleen al het principe toepast dat je uitsluitend voor de basis koopt, voorkom je een hele hoop ellende.
Over het algemeen is het kaliber spelers dat je transfervrij kunt halen of kunt huren niet best. Als je ambities hebt en ver in Europa wil komen, heb je een brede bank nodig met zeker 2 A-spitsen. Sowieso ben ik pro-rouleren omdat ik denk dat je zo het beste uit spelers kunt halen zoals Farioli heeft laten zien. Dat maakt het begrip "basis" ook wat vager natuurlijk. Hoewel ie overigens bij Porto met Samu wel een hele duidelijke eerste spits heeft.
Brobbey was qua niveau als qua fitheid altijd een twijfelgeval, dus moest er een A-optie bij. Jezelf daarin beperkingen opleggen vind ik onnodig restrictief en counterproductief. Bij spitsen speelt het "type" ook mee omdat je tegenstanders soms op een andere speelwijze en dus met een ander type spits moet bestrijden.
Wel zaak is het om bij voorkeur een jonge speler erbij te halen, dus wat dat betreft liever Mikautadze dan Akpom.
Mikautadze had je nog wel kunnen onderbouwen omdat dat geen typische diepe spits is inderdaad. Die kun je nog vanaf de vleugels of als schaduwspits gebruiken. Daarmee creëer je opties voor de trainer en Brobbey en hij hoeven elkaar niet per se in de weg te lopen. Hij was bovendien wel goed gescout: een jaar later verdubbelde hij zijn marktwaarde op het EK.
Akpom is de problematische transfer qua voorhoede die zomer. Op het middenveld kwamen er 3 VM's, wat er 1 of hoogstens 2 hadden moeten zijn. Mannsverk vind ik daar de enige interessante aankoop. Achterin had je gewoon Timber kunnen vervangen door Sutalo en that's it. LCV hadden we Bassey kunnen houden en we hadden Kaplan ook nog. Hato had bovendien zijn debuut al gemaakt. Vanuit de jeugd had je ook prima nog wat met spelers als Baas en Salah-Eddine gekund voor linksback bijvoorbeeld.
Uit: Dordrecht
Forumreacties: 5.330
Reg.: 25 april 2004
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 27 december 2025 om 22:55:
Wat Baas hier nu mee te maken heeft, ontgaat mij eerlijk gezegd. Vind hem de laatste tijd ook wat domme fouten maken, maar dat houdt geen verband met Sutalo. Ik vind hem geen goed halfjaar draaien. Nou helpt het niet dat hij in een elftal van Heitinga speelde, maar zelfs dan kun je er mee van verwachten naar mijn mening.
Als TD ga je niet alleen over de aanstelling van de trainer maar ook om het managen ervan. Dat Steijn is gaan muiten is onvergeeflijk maar zal deels ook wel met Mislintat zelf te maken hebben, aangezien ie overal snel slaande ruzie heeft. Dat is ook een punt waarop Mislintat blijkt ongeschikt te zijn voor functies waarbij samenwerken centraal staat. Ook als je dan in theorie de juiste spelers of trainer haalt (niet dat dat hier gebeurd is, maar hypothetisch) kan het alsnog op een fiasco uitlopen omdat je de zaak niet correct managet.
Overigens heeft Farioli natuurlijk wel degelijk "lopen zeiken" om een speler, in dit geval een rechtsback, omdat hij Regeer daar geen adequate optie vond.
Het uitgangspunt van aankopen is per definitie al: je koopt voor de basis. Prima om dan af en toe licht af te wijken voor bijvoorbeeld een Ramaj (veelbelovende jonge keeper die achter Rulli klaargestoomd had kunnen worden als eerste doelman, dus niet direct voor de basis), maar je kunt per definitie dus al geen 12 spelers kopen, omdat je er maar 11 kunt opstellen. Dat in 1 window een heel nieuw elftal kopen een goed idee is, gaat er bij mij niet in. Dat doe je alleen als je hele selectie neerstort in een vliegtuig of zo.
open/sluit de onderstaande quote:Je noemt spelers als Pierie, Daramy en Sanchez, maar die speelden helemaal niet. Als die dus vertrekken, hoef je ze niet te vervangen. Zeker niet als je vervanger van Pierie dan een gozer als Medic is. Dat noemen we lood om oud ijzer.
open/sluit de onderstaande quote:Als TD van Ajax moet je begrijpen dat je een (voor internationale begrippen) smalle beurs hebt en dat je altijd minder koopt dan verkoopt, en de rest aanvult vanuit de jeugdopleiding. Daarnaast dus wat ik al zei: dat elke aankoop in principe (incidentele uitzondering daar gelaten) voor de basis komt. Dan is het dus eenvoudigweg verboden om voor 12 miljoen een spits te kopen terwijl je net een jaar eerder voor 18 miljoen Brobbey hebt gekocht voor die positie. En dan ook nog Mikautadze erbij, die net als Akpom en Brobbey dacht dat hij eerste spits zou zijn.
open/sluit de onderstaande quote:Spelers als Tahirovic halen als 'vervanger' voor iemand als Regeer schiet kwalitatief niks op, maar jaagt je alleen maar op kosten. Onbegrijpelijk dat een ervaren TD als Mislintat dat niet heeft voorzien. Sowieso moet je geen 'talenten' halen van Europese topclubs, want hun echte talenten doen ze niet van de hand en voor de rest betaal je te veel. Dat hebben we met die Bosniër wel gezien hopelijk.
open/sluit de onderstaande quote:Buiten dat blijf ik het onverantwoord vinden om spelers te verhuren, en dan vervangers te kopen. Die huurling keert namelijk terug. Je kunt voor één linksbackpositie niet twee grootverdieners in de selectie hebben. Hij had gewoon Wijndal moeten aanhouden tenzij er een bod van 8 miljoen of meer kwam, en dat kwam er niet. Los van dat ik Sosa niet zo'n rare aankoop vond: niet doen zolang je Wijndal hebt. Verhuren doe je met talenten die vlieguren nodig hebben, niet met beoogde basisspelers die het niet redden. Tenzij je kunt verhuren met een koopoptie die verplicht is of waarvan het aannemelijk is dat je de voorwaarden behaalt.
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 29 december 2025 om 21:45:
Na het wegsturen van McConnell lees ik nu ook dat de voorgenomen huur van Hartman niet doorgaat omdat hij niet (meer) naar Ajax zou willen.
Wat een mooie dag zo eigenlijk man. Ik trek een Grimbergen Dubbeltje open.
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 29 december 2025 om 21:19:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 27 december 2025 om 22:55:
Wat Baas hier nu mee te maken heeft, ontgaat mij eerlijk gezegd. Vind hem de laatste tijd ook wat domme fouten maken, maar dat houdt geen verband met Sutalo. Ik vind hem geen goed halfjaar draaien. Nou helpt het niet dat hij in een elftal van Heitinga speelde, maar zelfs dan kun je er mee van verwachten naar mijn mening.
Als TD ga je niet alleen over de aanstelling van de trainer maar ook om het managen ervan. Dat Steijn is gaan muiten is onvergeeflijk maar zal deels ook wel met Mislintat zelf te maken hebben, aangezien ie overal snel slaande ruzie heeft. Dat is ook een punt waarop Mislintat blijkt ongeschikt te zijn voor functies waarbij samenwerken centraal staat. Ook als je dan in theorie de juiste spelers of trainer haalt (niet dat dat hier gebeurd is, maar hypothetisch) kan het alsnog op een fiasco uitlopen omdat je de zaak niet correct managet.
Overigens heeft Farioli natuurlijk wel degelijk "lopen zeiken" om een speler, in dit geval een rechtsback, omdat hij Regeer daar geen adequate optie vond.
Als je probeert te argumenteren dat een aankoop als Sutalo niet op dezelfde manier wordt beoordeeld dan moet je ter vergelijking ook naar andere spelers kijken. Baas is als zijn kompaan centraal achterin en zelfopgeleide speler dan de meest logische kandidaat. Zoals je zelf al zegt heeft hij de laatste tijd best wat domme fouten gemaakt. Daar zien we alleen weinig van terug in de discussies en in de media. Als het Sutalo was geweest dan waren we alweer een pagina verder in de Sutalo-topic.
Dat Mislintat zelf iets verkeerd heeft gedaan met het managen van Steijn is niet meer dan een aanname. Het klopt dat hij bij een aantal clubs met ruzie weg is gegaan, maar zeker niet overal. Bij Stuttgart en in zijn eerste periode in Dortmund was daar geen sprake van volgens mij.
Je kan ook niet per se alleen naar hem wijzen hier. Bij Ajax is er sowieso vrij vaak ruzie. En als de TD de trainer moet managen dan zou je ook kunnen zeggen dat de mensen die hem hebben aangesteld ervoor moeten zorgen dat de persoonlijkheden in de directiekamer goed met elkaar door 1 deur kunnen. Je stelling dat hij totaal ongeschikt zou zijn om met anderen samen te werken is niet meer dan een aanname, een insinuatie uit de Telegraaf-hoek.
Farioli heeft subtiel opgemerkt dat Regeer geen rechtsback is. Dat zou ik niet bepaald muiten willen noemen. Hij heeft altijd zijn werk gedaan en nooit ook maar 1 van zijn spelers laten vallen. Dat kan je niet vergelijken met hoe Steijn zich opstelde.
Je koopt niet alleen voor de basis. Als TD kijk je naar de hele selectie en zorg je dat alle posities goed ingevuld zijn, ook in de breedte. Het is uiteindelijk aan de trainer om te bepalen wie er in de basis komen. In de praktijk heb je altijd ook wel spelers die zich er onverwacht in weten te spelen of niet aan de verwachtingen kunnen voldoen. In deze tijd zijn er daarnaast natuurlijk ook wel meer dan 11 basisspelers.
open/sluit de onderstaande quote:Je noemt spelers als Pierie, Daramy en Sanchez, maar die speelden helemaal niet. Als die dus vertrekken, hoef je ze niet te vervangen. Zeker niet als je vervanger van Pierie dan een gozer als Medic is. Dat noemen we lood om oud ijzer.
Over Pierie heb je gelijk dat die eigenlijk niet genoemd hoeft te worden. Die had nooit de status van speler van het eerste elftal. De rest had dat wel, en die zaten dus normaal op de bank en trainden altijd mee. Het niveau op de trainingen en van je invallers is ook belangrijk. Een ervaren subtopper of middenmoter kan dan soms ook meer brengen dan een talent. Bovendien moet je er ook rekening mee houden dat het talent veel aan spelen toekomt. Een bankzitter kan je dat niet altijd bieden. Dat was met Bounida bijvoorbeeld een probleem onder Heitinga.
Medic is overigens een stuk beter dan Pierie en Aertssen, de speler voor wie hij min of meer in de plaats kwam. Aertssen is van origine een rechtsback, en als ik het me goed herinner speelde hij toen de hele voorbereiding rechts centraal omdat we geen goede stand-in daar hadden. Je kon zien dat je daar een zwakke plek had. Je had dus een goedkope stand-in met doorgroeimogelijkheden nodig.
open/sluit de onderstaande quote:Als TD van Ajax moet je begrijpen dat je een (voor internationale begrippen) smalle beurs hebt en dat je altijd minder koopt dan verkoopt, en de rest aanvult vanuit de jeugdopleiding. Daarnaast dus wat ik al zei: dat elke aankoop in principe (incidentele uitzondering daar gelaten) voor de basis komt. Dan is het dus eenvoudigweg verboden om voor 12 miljoen een spits te kopen terwijl je net een jaar eerder voor 18 miljoen Brobbey hebt gekocht voor die positie. En dan ook nog Mikautadze erbij, die net als Akpom en Brobbey dacht dat hij eerste spits zou zijn.
Dit ligt wel iets genuanceerder. Je moet ook kijken naar het niveau van de spelers die je uit de jeugd doorschuift. Ik heb nu geen tijd om de transfers van de laatste seizoenen op Transfermarkt door te spitten en teruggekeerde huurlingen eruit te filteren, maar zo op het eerste gezicht zie ik in recente seizoenen altijd wel een redelijke balans tussen het aantal spelers dat binnenkomt en dat vertrekt, ook onder Mislintat.
open/sluit de onderstaande quote:Spelers als Tahirovic halen als 'vervanger' voor iemand als Regeer schiet kwalitatief niks op, maar jaagt je alleen maar op kosten. Onbegrijpelijk dat een ervaren TD als Mislintat dat niet heeft voorzien. Sowieso moet je geen 'talenten' halen van Europese topclubs, want hun echte talenten doen ze niet van de hand en voor de rest betaal je te veel. Dat hebben we met die Bosniër wel gezien hopelijk.
Alvarez en Grillitsch waren de twee verdedigende middenvelders vertrokken, waarvan Grillitsch relatief oud en duur was (qua salaris). Mislintat haalde daar met Mannsverk en Tahirovic twee verdedigende middenvelders voor terug, waarbij zeker Mannsverk ook in een iets aanvallendere rol kan spelen.
open/sluit de onderstaande quote:Buiten dat blijf ik het onverantwoord vinden om spelers te verhuren, en dan vervangers te kopen. Die huurling keert namelijk terug. Je kunt voor één linksbackpositie niet twee grootverdieners in de selectie hebben. Hij had gewoon Wijndal moeten aanhouden tenzij er een bod van 8 miljoen of meer kwam, en dat kwam er niet. Los van dat ik Sosa niet zo'n rare aankoop vond: niet doen zolang je Wijndal hebt. Verhuren doe je met talenten die vlieguren nodig hebben, niet met beoogde basisspelers die het niet redden. Tenzij je kunt verhuren met een koopoptie die verplicht is of waarvan het aannemelijk is dat je de voorwaarden behaalt.
Hij heeft dat alleen bij Wijndal en Sanchez (met optie tot koop) gedaan, maar hier ben ik het wel mee eens. Het is overigens wel een vrij gebruikelijk drukmiddel om een speler te bewegen om te vertrekken of om de salariskosten nog enigszins te drukken. Ik had het alleen maximaal bij 1 speler gedaan.
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 29 december 2025 om 22:39:
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 29 december 2025 om 21:45:
Na het wegsturen van McConnell lees ik nu ook dat de voorgenomen huur van Hartman niet doorgaat omdat hij niet (meer) naar Ajax zou willen.
Wat een mooie dag zo eigenlijk man. Ik trek een Grimbergen Dubbeltje open.
Het slechte nieuws is dan wel dat er mensen zijn in de organisatie die zo wanhopig zijn dat ze aankloppen bij een jongen met een Feyenoord-tattoo. Wat dat betreft zou je hierna een Desperado kunnen nemen.
Zouden het puur Kroes en Beuker zijn die hiermee komen of zou Jordi zijn fiat hieraan gegeven hebben? Zo ja dan mag hij meteen weg, zo niet, waarom niet? Zou de nieuwe TD niet een veto mogen uitspreken als hij letterlijk na deze window aan de slag gaat?
Je koopt niet alleen voor de basis. Als TD kijk je naar de hele selectie en zorg je dat alle posities goed ingevuld zijn, ook in de breedte. Het is uiteindelijk aan de trainer om te bepalen wie er in de basis komen. In de praktijk heb je altijd ook wel spelers die zich er onverwacht in weten te spelen of niet aan de verwachtingen kunnen voldoen. In deze tijd zijn er daarnaast natuurlijk ook wel meer dan 11 basisspelers.
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 504
Reg.: 10 juli 2021
Favoriete opstelling: geen
Ik vind Hartman opzich best een aardige linksback en geen vervelende jongen. Hij heeft een beetje een simpel voorkomen, maar ik vind hem altijd wel open en realistisch voor de camera. Dat gezegd hebbende…..
Het schijnt dat hij wel oren had naar een overgang, maar hij heeft nu waarschijnlijk de keutel ingetrokken omdat wat simpele zielen uit 010 hem hebben “gewaarschuwd”. Dat zoiets je keuze beïnvloedt en hij daarmee ook indirect zijn kans op een WK deelname opgeeft om het legioen te pleasen, geeft ook wel aan dat hij niet het scherpste mes uit de la is.
Prima dus dat dit niet doorgaat!
open/sluit de onderstaande quote:TADIC10 schreef op 30 december 2025 om 09:59:
Ik vind Hartman opzich best een aardige linksback en geen vervelende jongen. Hij heeft een beetje een simpel voorkomen, maar ik vind hem altijd wel open en realistisch voor de camera. Dat gezegd hebbende…..
Het schijnt dat hij wel oren had naar een overgang, maar hij heeft nu waarschijnlijk de keutel ingetrokken omdat wat simpele zielen uit 010 hem hebben “gewaarschuwd”. Dat zoiets je keuze beïnvloedt en hij daarmee ook indirect zijn kans op een WK deelname opgeeft om het legioen te pleasen, geeft ook wel aan dat hij niet het scherpste mes uit de la is.
Prima dus dat dit niet doorgaat!
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 30 december 2025 om 08:58:
Hier verschillen we dus echt van mening. In mijn optiek koop je in principe voor de basis. Wellicht wat dogmatisch, maar wat mij betreft echt een heilig principe.
open/sluit de onderstaande quote:Kiki schreef op 30 december 2025 om 11:25:
Hier verschillen we dus echt van mening. In mijn optiek koop je in principe voor de basis. Wellicht wat dogmatisch, maar wat mij betreft echt een heilig principe.
Het liefste voor de lange termijn-basis, zoals Mokio en Ramaj die je later benoemt. Ramaj is natuurlijk jammer genoeg gedumpt door Kroes, maar stond al voorheen in de basis en had dit seizoen appeltje, eitje in de basis gestaan. Mokio wordt normaal gesproken een basisspeler, tenzij hij voortijdig vertrekt.
De beste aankopen van Kroes zijn Mokio en Oscar, hands down. Allebei jong en goed voor de lange termijn. Oscar is al wat verder, dus al direct basisspeler-materiaal.
Spelers als Weghorst, Berghuis, Dolberg, Itakura, Sutalo en Traoré waren toen ze gehaald werden ook voor de basis, denk ik. Ik was blij met het aantrekken van Sutalo, hoewel hij enkel onder Farioli een goed seizoen heeft gehad, maar met al deze andere zogenaamde aanwinsten was ik minder blij of zelfs zeer kritisch.
Het halen van Tadic en Blind pakte natuurlijk uitstekend uit, om maar met het klassieke voorbeeld te komen. Af en toe de juiste ervaren rot binnen halen... maar over het algemeen vooral lange termijn, waaronder JA natuurlijk. Ik denk dat Jordi dit in ieder geval beter zal doen dan Alex. Kan eigenlijk niet veel slechter dan de afgelopen en huidige tijd...
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 30 december 2025 om 12:03:
Het liefste voor de lange termijn-basis, zoals Mokio en Ramaj die je later benoemt. Ramaj is natuurlijk jammer genoeg gedumpt door Kroes, maar stond al voorheen in de basis en had dit seizoen appeltje, eitje in de basis gestaan. Mokio wordt normaal gesproken een basisspeler, tenzij hij voortijdig vertrekt.
De beste aankopen van Kroes zijn Mokio en Oscar, hands down. Allebei jong en goed voor de lange termijn. Oscar is al wat verder, dus al direct basisspeler-materiaal.
Spelers als Weghorst, Berghuis, Dolberg, Itakura, Sutalo en Traoré waren toen ze gehaald werden ook voor de basis, denk ik. Ik was blij met het aantrekken van Sutalo, hoewel hij enkel onder Farioli een goed seizoen heeft gehad, maar met al deze andere zogenaamde aanwinsten was ik minder blij of zelfs zeer kritisch.
Het halen van Tadic en Blind pakte natuurlijk uitstekend uit, om maar met het klassieke voorbeeld te komen. Af en toe de juiste ervaren rot binnen halen... maar over het algemeen vooral lange termijn, waaronder JA natuurlijk. Ik denk dat Jordi dit in ieder geval beter zal doen dan Alex. Kan eigenlijk niet veel slechter dan de afgelopen en huidige tijd...
Je kunt best een ervaren speler kopen af en toe, zolang je die maar voor de basis koopt. Zoals inderdaad Tadic en Blind. En zolang er maar minimaal 7 spelers in het veld staan die in waarde toenemen bij goede prestaties.
Aankopen voor JA vind ik in principe altijd een goed idee, omdat je nooit op elke positie een groot talent hebt. JA bestaat toch vaak uit 3 tot 6 leuke talenten en de rest is selectievulling. Jeugdscouting en je jeugdteams versterken vind ik daarom van essentieel belang. Daar heeft Beuker best veel tijd aan besteed de afgelopen periode. Die Fransman is er afgelopen zomer bijgekomen en zo zijn er nog wel veel meer. Ook wat Scandinaviërs. Eerder al Faberski en natuurlijk Mokio, Butera. Ze zullen niet allemaal doorbreken maar je spreidt je kansen.
Hoe mooi is het als je telkens je dure uitgaande transfers kunt opvullen vanuit je jeugdopleiding en het vrijkomende geld kunt besteden aan diepte-investeringen à la Tadic? We hadden dat een tijd lang goed voor elkaar op bijvoorbeeld de rechtsbackpositie. Vd Wiel werd verkocht en Van Rhijn kwam, die werd verkocht en toen kwam Tete, daarna eventjes Veltman maar daarna weer Mazraoui en daarna Rensch. Hoef je dus nooit een nieuwe rechtsback te kopen, als je er maar voor zorgt dat je in je jeugd een opvolger klaarstoomt.
Die breedte-aankopen redden het uiteindelijk ook vrijwel nooit joh. Gaan bijna altijd weer transfervrij weg na einde contract zonder echt iets te hebben bijgedragen. Schöne is de enige uitzondering die me zo te binnen schiet.
open/sluit de onderstaande quote:Kiki schreef op 30 december 2025 om 13:13:
Je kunt best een ervaren speler kopen af en toe, zolang je die maar voor de basis koopt. Zoals inderdaad Tadic en Blind. En zolang er maar minimaal 7 spelers in het veld staan die in waarde toenemen bij goede prestaties.
Aankopen voor JA vind ik in principe altijd een goed idee, omdat je nooit op elke positie een groot talent hebt. JA bestaat toch vaak uit 3 tot 6 leuke talenten en de rest is selectievulling. Jeugdscouting en je jeugdteams versterken vind ik daarom van essentieel belang. Daar heeft Beuker best veel tijd aan besteed de afgelopen periode. Die Fransman is er afgelopen zomer bijgekomen en zo zijn er nog wel veel meer. Ook wat Scandinaviërs. Eerder al Faberski en natuurlijk Mokio, Butera. Ze zullen niet allemaal doorbreken maar je spreidt je kansen.
Hoe mooi is het als je telkens je dure uitgaande transfers kunt opvullen vanuit je jeugdopleiding en het vrijkomende geld kunt besteden aan diepte-investeringen à la Tadic? We hadden dat een tijd lang goed voor elkaar op bijvoorbeeld de rechtsbackpositie. Vd Wiel werd verkocht en Van Rhijn kwam, die werd verkocht en toen kwam Tete, daarna eventjes Veltman maar daarna weer Mazraoui en daarna Rensch. Hoef je dus nooit een nieuwe rechtsback te kopen, als je er maar voor zorgt dat je in je jeugd een opvolger klaarstoomt.
Die breedte-aankopen redden het uiteindelijk ook vrijwel nooit joh. Gaan bijna altijd weer transfervrij weg na einde contract zonder echt iets te hebben bijgedragen. Schöne is de enige uitzondering die me zo te binnen schiet.
Ja. Breedte-aankopen... Klaiber, Sánchez en Rosa... drie relatief waardeloze rechtsbacks gehaald. Die uit JA waren inderdaad beter voor ons. Daarom zou ik ook geen linksback halen. Weet je, zie Wijndal gewoon als je 1e linksback tot zijn contract is afgelopen, verleng niet en wanneer hij weg is, dan basisplek geven aan Jetten, tenzij hij al eerder een basisplek heeft veroverd en dan eindigt Wijndal als zijn stand-in, maar voor nu gewoon Jetten als zijn vaste stand-in gebruiken, dus standaard in de selectie en niet meer Rosa of Alders op linksback zetten wanneer Wijndal en/of Jetten beschikbaar zijn/is. Als in de tussentijd ineens een club langskomt voor Wijndal, dan is dat mooi meegenomen en kan je nog wat schade beperken, maar niet je adem inhouden. I.p.v. miljoenen euro's verspillen aan een linksback huren, breek Jetten's contract fatsoenlijk open.
De zogenaamde CL-opstelling met Tadic in de spits en talentvolle vleugels Antony en Neres én Ziyech natuurlijk. Ja, dat was lekker. Nu heb je Godts, maar verder... ja, Oscar op 10, lijkt mij ook interessant... maar nu speelt hij rechtsbuiten. Ik zou wél een rechtsbuiten halen en Oscar op 10 zetten. Dan kan je óf Moro verhuren óf Edvardsen verkopen.
Butera heeft helaas veel last van blessures gehad. We hebben wel veel andere talentjes uit België die doorbreken. Natuurlijk, investeren in JA. Constant. Zorg dat JA op iedere positie een groot talent heeft! Dan kan je altijd doorschakelen zónder breedte-aankopen, want die zijn inderdaad maar zelden goede aankopen gebleken.
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 30 december 2025 om 13:23:
open/sluit de onderstaande quote:Kiki schreef op 30 december 2025 om 13:13:
Ja. Breedte-aankopen... Klaiber, Sánchez en Rosa... drie relatief waardeloze rechtsbacks gehaald. Die uit JA waren inderdaad beter voor ons. Daarom zou ik ook geen linksback halen. Weet je, zie Wijndal gewoon als je 1e linksback tot zijn contract is afgelopen, verleng niet en wanneer hij weg is, dan basisplek geven aan Jetten, tenzij hij al eerder een basisplek heeft veroverd en dan eindigt Wijndal als zijn stand-in, maar voor nu gewoon Jetten als zijn vaste stand-in gebruiken, dus standaard in de selectie en niet meer Rosa of Alders op linksback zetten wanneer Wijndal en/of Jetten beschikbaar zijn/is. Als in de tussentijd ineens een club langskomt voor Wijndal, dan is dat mooi meegenomen en kan je nog wat schade beperken, maar niet je adem inhouden. I.p.v. miljoenen euro's verspillen aan een linksback huren, breek Jetten's contract fatsoenlijk open.
De zogenaamde CL-opstelling met Tadic in de spits en talentvolle vleugels Antony en Neres én Ziyech natuurlijk. Ja, dat was lekker. Nu heb je Godts, maar verder... ja, Oscar op 10, lijkt mij ook interessant... maar nu speelt hij rechtsbuiten. Ik zou wél een rechtsbuiten halen en Oscar op 10 zetten. Dan kan je óf Moro verhuren óf Edvardsen verkopen.
Butera heeft helaas veel last van blessures gehad. We hebben wel veel andere talentjes uit België die doorbreken. Natuurlijk, investeren in JA. Constant. Zorg dat JA op iedere positie een groot talent heeft! Dan kan je altijd doorschakelen zónder breedte-aankopen, want die zijn inderdaad maar zelden goede aankopen gebleken.
De beste oplossing voor linksback is het inderdaad gewoon uitzingen en ondertussen Jetten klaarstomen. Mocht dat niet lukken, kun je altijd nog de markt op. Maar zolang Wijndal er is, moet je niks aankopen.
Tadic kwam in eerste instantie voor linksbuiten omdat Younes daar uit zijn contract liep en Kluivert verkocht werd. Neres was onze rechtsbuiten met Cerny als reserve. Ten Hag zette toen na verloop van tijd Tadic in de punt, Neres op links en verhuisde Ziyech van linkshalf naar rechtsbuiten. Daardoor kwam Donny op 10 (begon dat seizoen op de bank) en gingen we ineens met twee controleurs spelen (vroeg in het seizoen was Blind onze 6 en speelden we met de punt naar achter). Dolberg was toen kind van de rekening.
Zo zie je maar dat je ook nooit precies weet hoe het uitpakt. Je koopt een nieuwe linksbuiten omdat er daar twee vertrekken, maar uiteindelijk wordt dat je spits. Zo zwart/wit als ik hierboven schets met 'voor de basis kopen' is het dus in de realiteit niet, omdat je niet weet hoe het seizoen zich ontwikkelt en welke keuze trainers maken. Maar goed, het enige waarop je als TD invloed hebt, is zorgen dat je spelers aantrekt die beduidend beter zijn dan wat er op hun favoriete positie op dat moment in het veld staat. Lui als Rosa horen daar inderdaad niet bij.
Kijk, die Rosa zal best af en toe een leuk wedstrijdje spelen, maar wat die laat zien, dat kan Alders toch ook?
Moro, ook zo'n principieel verkeerde aankoop. Hij is niet aantoonbaar beter dan Godts en ook al geen ander type speler. Laat 'm dan lekker in Spanje. Nu zie je wat er gebeurt: kwijnt weg op de bank en wordt alleen maar minder waard. Inclusief salaris weer iets van 20 miljoen door de plee.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 30 december 2025, 14:05:39.
Ajax Forum » Inkomende transfers & transfergeruchten » Supporters adviseren nieuwe Technisch Directeur.