Hoeveel van deze spelers vertrekken volgend jaar weer en wie zijn straks de cashcows...? Het is maar te hopen dat sommige spelers zich flink ontwikkelen. Voor *nu* is de selectie prima, maar dat beperkt zich met al deze huurlingen (en spelers zonder restwaarde) voor slechts 1 seizoen.. Volgend jaar wordt het weer puzzelen, al helemaal als we geen kampioen worden.
Mislintat haalde Mannsverk, Mikautadze, Sutalo, Gaaei, Avila, Forbs en Tahirovic. Allemaal jongere spelers met restwaarde. We hebben gezien hoe makkelijk daar van af kwamen en hoeveel dat heeft opgeleverd. We hebben gezien tot hoeveel gepuzzel dat heeft geleid.
Er wordt een veel te grote negatieve lading gegeven over de gemiddelde leeftijd in het elftal. De gevolgen als het fout gaat worden behoorlijk overschat (ten opzichte van een scenario waarin het fout gaat met jongere spelers), terwijl anderzijds de meerwaarde van deze spelers ten opzichte van onbekende 'talenten' onvoldoende wordt meegenomen.
Jeugd is natuurlijk geen garantie op succes, je kunt de verkeerde jeugd halen en dan schiet het allemaal ook niet op. Het is meer dat als je een jong elftal hebt dat geen succes boekt, je vaak wel individuele spelers hebt die het goed genoeg doen om voor veel geld verkocht te worden, in dit geval Steur en Godts. Zo kun je overigens ook een operatie zoals die Jordi nu uitgevoerd heeft financieren.
Lukt het niet met ouderen zul je naast de sportieve inkomsten ook de inkomsten uit spelersverkoop missen. En dat is natuurlijk een groot probleem.
Ik snap je punt. Denk alleen dat je het groter maakt dan het daadwerkelijk is. Als je 5 keer zo'n seizoen hebt als vorig jaar met voor een behoorlijke gedeelte jonge spelers, dan zit daar ook echt lang niet altijd een Godts bij. Ik denk dat je te makkelijk redeneert dat er dan altijd wel een Godts bij zal zitten. Ik snap dat die kans er is met jonge spelers en met oudere spelers niet zo snel, maar het is ook geen garantie.
Ik denk zelfs dat het risico nu juist kleiner is wanneer het fout gaat. Ten eerste omdat Jordi dus veel huurspelers heeft gehaald. Daar zit je niet aan vast en kom je makkelijk vanaf. Spelers als Caio, Brandt, Tsygankov en Amrabat daar zouden we nu denk ik sneller van af komen dan van een jonge speler die mislukt is. Deze spelers hebben namelijk al een reputatie opgebouwd waardoor er altijd wel clubs te vinden zijn voor dit soort spelers. Zeker ook met de opkomst van het Saudische geld. Van jongere spelers kom je veel minder snel af. Dat soort spelers hebben de reputatie vaak niet om voor middelgrote clubs interessant te zijn en voor kleinere clubs (zoals overige ED clubs) hebben die spelers dan al snel een te hoog salaris. De kans dat je dan niet van de spelers af komt is groter, wat een nieuwe start bemoeilijkt.
Daarnaast zijn er nog voldoende jonge spelers die zich qua waarde kunnen ontwikkelen. Je noemde dus Steur en die begon vorig seizoen niet bij Ajax 1, maar in Jong Ajax. Daar heeft Jordi nu een half elftal voor ingevlogen, waaronder de captain van Frankrijk O19. Torrents is ook gekomen. Ouazane, Mokio, Bouwman en Bounida zijn al onderdeel van de selectie. Allemaal potentiële cashcows.
Ik denk overigens dat de kans op een vaste basisplaats voor Bouwman met de laatste transfers eigenlijk best wel is toegenomen. Kehrer kan immers ook rechtsback spelen en dat is eigenlijk de zwakste positie. Bouwman laten staan is een stuk makkelijker met Baas/Blind, Amrabat en Kehrer om zich heen, dan wanneer daar Regeer en Rosa/Gaaei staan. Dus ik sluit helemaal niet uit dat we Bouwman vrij vaak in de basis gaan zien. Voor de andere spelers weten we ook niet hoe dat gaat lopen gedurende het seizoen. Dat je op 1 september geen vaste basisplaats hebt, betekent niet dat dit op 1 maart zo is. Juist met jonge spelers die zich in principe ontwikkelen gedurende het jaar.
Hoe dan ook, er zijn genoeg spelers met de mogelijkheden om restwaarde te ontwikkelen. In een uiterst doemscenario ziet het er slecht uit ja, maar dat is net zo wanneer je veel jonge spelers haalt en je past daar een doemscenario op toe.
+2/-1
Deze normale topic is open en bestaat uit 324 pagina's: 1234 ... 320321322323 324