Vak: -
Forumreacties: 3.508
Reg.: 14 december 2005
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:Kroepoek schreef op 04 april 2025 om 11:51:
Zou een schande zijn als hij geen Speler van het Jaar zou worden. Wat heeft hij zich geweldig gerevancheerd.
Uit: Dordrecht
Forumreacties: 4.835
Reg.: 25 april 2004
Favoriete opstelling: 4-3-3
Die jongen speelt al een seizoen lang fantastisch, en nog steeds zijn die commentators zwaar bevooroordeeld vaak. In de 30ste minuut had Sutalo een cruciaal blok in de zestien waarna hij Klaassen rustig liet uitverdedigen, maar volgens de commentator bracht hij onrust. Echt onvoorstelbaar. Ik vind hem echt enorm solide dit seizoen, en ook aan de bal gewoon prima. Hij weet altijd de vrije man te vinden en doet dat zonder gevaarlijk de bal in te leveren, zoals Baas, Gaaei en Pasveer nog regelmatig gedaan hebben.
Uit: Amsterdam
Vak: 423
Forumreacties: 590
Reg.: 22 februari 2009
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 07 april 2025 om 20:24:
Die jongen speelt al een seizoen lang fantastisch, en nog steeds zijn die commentators zwaar bevooroordeeld vaak. In de 30ste minuut had Sutalo een cruciaal blok in de zestien waarna hij Klaassen rustig liet uitverdedigen, maar volgens de commentator bracht hij onrust. Echt onvoorstelbaar. Ik vind hem echt enorm solide dit seizoen, en ook aan de bal gewoon prima. Hij weet altijd de vrije man te vinden en doet dat zonder gevaarlijk de bal in te leveren, zoals Baas, Gaaei en Pasveer nog regelmatig gedaan hebben.
Uit: Nijmegen
Forumreacties: 2.249
Reg.: 16 augustus 2007
open/sluit de onderstaande quote:AFCA1103 schreef op 08 april 2025 om 08:31:
Klopt, in eerste instantie werd nog gezegd dat het Pasveer was die de verdediging beter neer heeft gezet (wat deels ook wel klopt). Maar ook de laatste wedstrijden blinkt Sutalo erg uit. De enige "blunder" die ik me even voor de geest kan halen is de uit wedstrijd tegen Heracles. Daar waar het vorig seizoen elke wedstrijd wel bijna raak was. Hopelijk blijven mensen nog even slecht over hem praten zodat we volgend seizoen niet onze twee beste verdedigers kwijt raken.
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 661
Reg.: 14 mei 2024
Als ik hem aan de bal zie met zoveel vertrouwen.. prachtig gewoon. Hij is naarmate het seizoen vorderde steeds beter geworden. Hij durft zich ook steeds meer als natuurlijke leider te manifesteren. Ik zie in hem een speler die straks de absolute top aankan, mits hij tijd en vertrouwen krijgt. Want zo een eerste seizoen zoals bij ons kan ook zomaar gebeuren als hij een stap "omhoog" maakt. Zou voor hem en voor Ajax goed zijn als hij nog een seizoen blijft en zich op CL-niveau kan meten.
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 08 april 2025 om 08:51:
Klopt, in eerste instantie werd nog gezegd dat het Pasveer was die de verdediging beter neer heeft gezet (wat deels ook wel klopt). Maar ook de laatste wedstrijden blinkt Sutalo erg uit. De enige "blunder" die ik me even voor de geest kan halen is de uit wedstrijd tegen Heracles. Daar waar het vorig seizoen elke wedstrijd wel bijna raak was. Hopelijk blijven mensen nog even slecht over hem praten zodat we volgend seizoen niet onze twee beste verdedigers kwijt raken.
Ik denk niet dat Sutalo vertrekt en ik hoop het ook niet. Dit is een speler die je op CL-niveau aan het werk wil zien. Als hij daar overeind blijft tegen de beste spitsen van Europa, staat hij op de kaart en kun je een vermogen beuren voor zo'n speler.
Compleet met je eens trouwens, het is bizar hoe goed Sutalo dit seizoen presteert vergeleken met vorig seizoen. Kijk ik snap dat je baat hebt bij een goede verdedigende organisatie, maar vorig seizoen maakte hij ook gewoon ontzettend veel persoonlijke fouten. Hij verloor kopduels en werd eenvoudig aan de kant gezet door matige Eredivisie-aanvallers. Dit seizoen is hij soeverein en niet aan de kant te krijgen. Puur een kwestie van vertrouwen, en dus die verdedigende organisatie.
Ik weet niet of Sutalo echt een leider is die de defensie neerzet. Het lijkt me meer een stille kracht die stoïcijns zijn ding doet. Hij verdient het wel om Ajacied van het jaar te worden, maar dat zal Taylor wel worden.
Ik denk niet dat Sutalo vertrekt en ik hoop het ook niet. Dit is een speler die je op CL-niveau aan het werk wil zien. Als hij daar overeind blijft tegen de beste spitsen van Europa, staat hij op de kaart en kun je een vermogen beuren voor zo'n speler.
open/sluit de onderstaande quote:Hij verloor kopduels en werd eenvoudig aan de kant gezet door matige Eredivisie-aanvallers. Dit seizoen is hij soeverein en niet aan de kant te krijgen. Puur een kwestie van vertrouwen, en dus die verdedigende organisatie.
Ik weet niet of Sutalo echt een leider is die de defensie neerzet. Het lijkt me meer een stille kracht die stoïcijns zijn ding doet. Hij verdient het wel om Ajacied van het jaar te worden, maar dat zal Taylor wel worden.
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 08 april 2025 om 20:02:
Ik vind het wel jammer dat het verhaal nog steeds rondgaat dat hij bijna iedere wedstrijd grof in de fout ging. Dat was absoluut niet zo. Hato maakte in de eerste seizoenshelft toen minstens zoveel fouten, en in veel situaties dat Sutalo in de fout ging was de context dat hij vaak in situaties kwam dat je er als verdediger amper goed uit kan komen te zien, zoals moeten kiezen tussen twee vrije aanvallers om op te pikken.
Hij heeft zich allang bewezen op dat niveau. In het seizoen voordat hij naar Ajax kwam speelde hij alle zes zijn CL-wedstrijden van begin tot eind. Ook heeft hij in het nationale team al tegen best veel grote spitsen gespeeld. Recent ook weer met veel succes tegen Mbappe.
open/sluit de onderstaande quote:Hij verloor kopduels en werd eenvoudig aan de kant gezet door matige Eredivisie-aanvallers. Dit seizoen is hij soeverein en niet aan de kant te krijgen. Puur een kwestie van vertrouwen, en dus die verdedigende organisatie.
Dit seizoen wint hij 60% van zijn kopduels in de Eredivisie, vorig seizoen was dat 57%. Valt wel mee toch? Ook wat betreft een hoop van zijn andere stats zijn de verschillen niet zo groot. Een leider is hij niet nee. Al is hij wel een stuk meer communicatief nu. Tegen PSV liep ook echt iedereen te coachen. Echt een enorm verschil met aan het begin van het seizoen.
De statistieken hierboven zullen vast kloppen, maar toch vind ik het een wereld van verschil hoe hij dit seizoen staat te voetballen. Hij heerst gewoon. Dat deed hij vorig seizoen echt niet. Natuurlijk ligt het ook aan de medespelers, tactiek, communicatie en vertrouwen, maar iedereen ziet toch een groot verschil?
open/sluit de onderstaande quote:s0lido schreef op 09 april 2025 om 15:12:
De statistieken hierboven zullen vast kloppen, maar toch vind ik het een wereld van verschil hoe hij dit seizoen staat te voetballen. Hij heerst gewoon. Dat deed hij vorig seizoen echt niet. Natuurlijk ligt het ook aan de medespelers, tactiek, communicatie en vertrouwen, maar iedereen ziet toch een groot verschil?
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 09 april 2025 om 15:52:
Zeker, maar ik ben het ook wel met Thomas eens dat schijn soms bedriegt. Als zo'n fout tegen Feyenoord een tegengoal oplevert omdat Henderson niet met z'n man meeloopt, wordt dat moment nog 38 keer herhaald en vinden we allemaal dat Sutalo weer gigantisch heeft lopen schutteren. Nu hoor je er niemand over.
Het is een combinatie van factoren: Sutalo speelt zelf beter, maar het team als geheel functioneert veel beter. Daardoor hebben persoonlijke fouten - die je elke wedstrijd gaat hebben - minder snel impact en vergeten we ze ook snel weer.
Wat ik Sutalo wel veel vaker zie doen dan vorig seizoen, is doordekken tot over de middellijn als de rechtsback is doorgegaan op de linksback van de tegenstander. Hij is echt niet bang om met ruimte in z'n rug te spelen. Liever 60 meter in z'n rug dan een middenvelder die daar vrij komt. Gaaf om te zien vaak.
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 09 april 2025 om 08:21:
Nou ik zie eigenlijk in de meeste belangrijke stats wel progressie ten opzichte van vorig seizoen. Zeker de passnauwkeurigheid is dit seizoen significant hoger, in het bijzonder op de middellange afstand (waaronder ballen een linie vooruit inspelen).
Daarnaast gaat het er natuurlijk ook vooral om op welk moment je een duel eventueel verliest of een bal verspeelt. Vorig seizoen leverde dat opmerkelijk vaak een tegengoal op, dit seizoen nauwelijks. Dat komt ook door de betere verdedigende organisatie.
Ik ben ervan overtuigd dat zo'n fout zoals Sutalo onlangs tegen Feyenoord maakte vorig jaar zomaar een tegengoal opgeleverd had. Dit moment: https://youtu.be/P_WfJVuS7Ps?si=zGpg8IWhqLlTc0tA&t=40link
Dat hij zich al definitief bewezen heeft op CL-niveau ben ik trouwens niet zo met je eens. Als dat zo was, was hij niet naar Ajax gegaan na dat seizoen, maar naar de Europese top. Het gaat erom dat als hij komend seizoen een goede indruk achterlaat in de CL, ik denk dat dat zijn marktwaarde aanzienlijk zal doen stijgen. Ik weet dat eigenlijk wel zeker.
Uit: Amsterdam
Vak: 117
Forumreacties: 15.512
Reg.: 1 juli 2006
Favoriete opstelling: 3-4-3
Uit: Antwerpen-Wilrijk
Forumreacties: 2.994
Reg.: 23 juli 2002
Ajax Forum » Spelers » Josip Sutalo