Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Heitinga en Keizer

Deze normale topic is open en bestaat uit 26 pagina's: 1 2 3 4 ... 19 20 21 22 23 24 25 26

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 02 oktober 2025 om 12:58:

Als Sven bij, pak 'm beet, Marseille of direct bij Borussia TD was geworden, had hij echt Steijn niet binnengehaald. Geloof daar geen reet van.

Nee, maar het is ook niet geheel onlogisch dat je eerst naar het binnenland kijkt om een trainer aan te stellen. De persoon kent de club, spreekt de taal en kent de competitie, wat niet onbelangrijk is. Als je dan naar het rijtje haalbare opties kijkt en puur kijkt naar de data, was Steijn geen onlogische keuze. Mislintat is ook geen Nederlander, dus dan helpt het wel naar buiten toe dat je iemand uit Nederland aanstelt als hoofdtrainer. Dat het daarna vierkant is gedraaid tussen die 2, had hij wellicht zelf ook liever anders gezien.

Maar nogmaals, het was Van Halst die indertijd Steijn had aangeraden bij Mislintat, die er dan verder mee aan de slag is gegaan. Dat hebben beide indertijd ook bevestigd.

+3/-0

Bjorn121 schreef op 02 oktober 2025 om 14:18:

Als Sven bij, pak 'm beet, Marseille of direct bij Borussia TD was geworden, had hij echt Steijn niet binnengehaald. Geloof daar geen reet van.

Nee, maar het is ook niet geheel onlogisch dat je eerst naar het binnenland kijkt om een trainer aan te stellen. De persoon kent de club, spreekt de taal en kent de competitie, wat niet onbelangrijk is. Als je dan naar het rijtje haalbare opties kijkt en puur kijkt naar de data, was Steijn geen onlogische keuze. Mislintat is ook geen Nederlander, dus dan helpt het wel naar buiten toe dat je iemand uit Nederland aanstelt als hoofdtrainer. Dat het daarna vierkant is gedraaid tussen die 2, had hij wellicht zelf ook liever anders gezien.

Maar nogmaals, het was Van Halst die indertijd Steijn had aangeraden bij Mislintat, die er dan verder mee aan de slag is gegaan. Dat hebben beide indertijd ook bevestigd.

Niet om that guy te zijn, maar heb je een bron van dat Van Halst-verhaal?

Ik zie 'm er wel voor aan. Elke keer als ik de naam Van Halst zie, zie ik 'm in Ajax-shirt voor me met die bebloede tulband om z'n kale kop. Staat echt in mijn top 10 meest kansloze aankopen ooit.

+1/-0

Sevic schreef op 02 oktober 2025 om 14:24:

Niet om that guy te zijn, maar heb je een bron van dat Van Halst-verhaal?

Ik zie 'm er wel voor aan. Elke keer als ik de naam Van Halst zie, zie ik 'm in Ajax-shirt voor me met die bebloede tulband om z'n kale kop. Staat echt in mijn top 10 meest kansloze aankopen ooit.

Tiens, dacht dat ik dat toen ergens gelezen had, maar ik vind niet meteen een bron terug.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 01 oktober 2025 om 23:39:

Waarom zou een Mislintat na zijn debacle bij Ajax niet van alle daken schreeuwen dat Steijn ook niet zijn trainer was? Dat zou zijn reputatie redelijk kunnen redden. En waarom zou Kroes er nu mee akkoord gaan dat er iemand anders kennelijk besloten heeft dat het Heitinga moest worden?

De meeste mensen werkzaam in de voetballerij zijn nog wel beschaafd genoeg om dat niet zo kort na hun vertrek te doen. Daarnaast komt je dan zelf ook rancuneus over, of je nou in je recht stond of niet. Wellicht dat hij er jaren later eens op zal terugblikken. Maar ik zie een buitenlandse journalist hem daar ook niet zo snel naar vragen.

Schip ahoy schreef op 02 oktober 2025 om 10:47:

Natuurlijk was Steijn zijn trainer, het was zijn datamodel waar Steijn als overperformer uit kwam. En hij heeft Steijn geinterviewd en legendarisch domme conclusies getrokken.

Die hele mythe dat Mislintat hem niet wilde is een smoes van Mislintat fans. Hij heeft ook met Bosz gesproken, dus Bosz was daarmee per definitie niet verboden door de directie. Bosz gaf zelf aan gewoon een beter gevoel te hebben bij de daadkracht van PSV. En dat is wel gebleken. Hele goede aankopen, selectie, prima beleid.

Mislintat faalde gewoon hem te overtuigen. Logisch. Met dat gare aankoopplan van hem gebaseerd op data. Niemand was klaar voor het eerste van Ajax.

Uiteraard wilde Mislintat Steijn uiteindelijk wel als trainer. Het was immers zijn verantwoordelijkheid en hij heeft hem ook aangesteld. Maar dat het een soort compromis was en dat hij eerst voor andere kandidaten ging dat is duidelijk. Steijn doet het overigens bij Sparta weer meer dan prima.

Die "gare aankopen gebaseerd op data" doen het vaak prima bij hun nieuwe clubs. Mikautadze was gister in de CL ook weer uitstekend en in de competitie is hij ook goed begonnen. Forbs is weer behoorlijk aan het opkrabbelen bij Club Brugge en speelt ook in de CL. Sutalo was onze beste speler afgelopen seizoen. Ramaj werd in zijn laatste seizoen als een lichtpuntje gezien. Mannsverk hadden we nu goed kunnen gebruiken. Gaaei is voor veel supporters de eerste keuze op rechtsback. Het is precies dit soort bekrompen denken waardoor we nu als club weer terug bij af zijn. Alles wat ook maar een beetje nieuw of anders is daar wordt met afkeer op gereageerd. De realiteit is dat werkelijk alle clubs data gebruiken tegenwoordig. Ajax is daar zelf ook gewoon mee doorgegaan.

+2/-0

ElSimao2 schreef op 02 oktober 2025 om 12:34:

Sevic schreef op 02 oktober 2025 om 12:21:

ElSimao2 schreef op 02 oktober 2025 om 12:17:

Sevic schreef op 02 oktober 2025 om 12:04:

ElSimao2 schreef op 02 oktober 2025 om 11:59:

Sevic schreef op 02 oktober 2025 om 11:46:

Bjorn121 schreef op 02 oktober 2025 om 11:39:

ElSimao2 schreef op 02 oktober 2025 om 10:59:

Ok, maar Kroes en eerder Mislintat zijn wel gewoon verantwoordelijk voor het technische beleid. Waar haal jij vandaan dat er trainers op worden gedrongen waar die lui dan akkoord mee moeten gaan en wie doen dat dan?

Waarom zou een Mislintat na zijn debacle bij Ajax niet van alle daken schreeuwen dat Steijn ook niet zijn trainer was? Dat zou zijn reputatie redelijk kunnen redden. En waarom zou Kroes er nu mee akkoord gaan dat er iemand anders kennelijk besloten heeft dat het Heitinga moest worden?

Natuurlijk was Steijn zijn trainer, het was zijn datamodel waar Steijn als overperformer uit kwam. En hij heeft Steijn geinterviewd en legendarisch domme conclusies getrokken.

Die hele mythe dat Mislintat hem niet wilde is een smoes van Mislintat fans. Hij heeft ook met Bosz gesproken, dus Bosz was daarmee per definitie niet verboden door de directie. Bosz gaf zelf aan gewoon een beter gevoel te hebben bij de daadkracht van PSV. En dat is wel gebleken. Hele goede aankopen, selectie, prima beleid.

Mislintat faalde gewoon hem te overtuigen. Logisch. Met dat gare aankoopplan van hem gebaseerd op data. Niemand was klaar voor het eerste van Ajax.

Precies, als Kroes of Mislintat het werk onmogelijk gemaakt werd omdat er een stroming binnen de club is die ervoor zorgt dat een of andere prutser trainer wordt, hadden ze dat echt wel van de daken geschreeuwd. Oftewel, Steijn was gewoon Mislintats keuze en Heitinga was die van Kroes / Beuker.

Daarnaast, wie binnen Ajax zou er nou pushen dat het Maurice Steijn moest worden? Die man had helemaal geen verleden of connecties bij de club. Zeer ongeloofwaardig allemaal.

En hoe zou Mislintat geweten hebben wie Steijn überhaupt was? Het werd toen toch gezegd dat Jan Van Halst met die naam op de proppen kwam? Of ze het erdoor geduwd hebben weet ik niet en interesseert mij ook weinig, uiteindelijk is het de TD die de aanstelling doet. Als het zijn keuze is, is het een fout, als hij zich laat leiden of overrulen, dan is hij het niet waard om op die stoel te zitten.

Wat ik me ervan herinner is dat de directie graag een Nederlandse coach wilde en dat Steijn uit Mislintat z'n bus kwam als 'overperformer'.

Het eerste wat Steijn deed na zijn aantreden was de voertaal op de training, ondanks 70% buitenlandse spelers en meer dan 10 nationaliteiten, wijzigen van het Engels naar het Nederlands. Dan kun je tien keer overperformer zijn, maar ben je al vanaf de eerste training bezig met zelfsabotage.

Over welke directie of directieleden hebben we het dan die per sé een Nederlander wilden? Waarom kon Farioli dan wel komen als die lui er kennelijk zo stug in zitten?

Ik vind het ongeloofwaardige claims en ik geloof ook niet dat al die TD's die hun favoriete trainer door de neus geboord zien worden omdat ie de verkeerde nationaliteit heeft stil zouden zijn over dit soort praktijken.

Farioli kwam onder een andere directie, ten tijde van Mislintat zaten Huntelaar en Hamstra er nog.

Het is allemaal wat speculatief, want we hebben niet bij die gesprekken gezeten. Ben het wel met je eens dat als de directie Mislintat een spreekwoordelijk mes op de keel had gezet voor een Nederlander, hij daar na zijn ontslag ongetwijfeld nog op was teruggekomen. Overigens heeft hij het na zijn vertrek sowieso nog maar heel weinig (of zelfs nooit?) over Ajax gehad. Maar aan de andere kant lijkt het mij ook stug dat hij Steijn zou hebben genomen als hij bij een niet-Nederlandse club TD was geworden. Los van de vraag van wie het exact is gekomen: het Nederlanderschap lijkt me wel een rol te hebben gespeeld.

Hoe dan ook, linksom of rechtsom, TD is eindverantwoordelijk voor de aanstelling van de hoofdcoach, zoals je terecht al aangaf.

Ik zou het wel kwalijk vinden als er binnen Ajax een club mensen is die kennelijk in staat is om een TD een trainer op te dringen of dusdanig restrictieve kaders op te leggen, zoals dat de trainer een Nederlander moet zijn. Ik heb het dan niet over voorkeuren van mensen, maar echt over keiharde restricties, zoals een AD of RvC die van tevoren aangeeft iedere voordracht van een trainer met een andere nationaliteit van een veto te voorzien.

Ik heb er echter nog geen enkele aanwijzing voor gezien en het lijkt me ook sterk ongeloofwaardig. Op mij komt het over als interessantdoenerij van degenen die deze theorie propageren.

Ja, maar dat komt ook doordat jij het nu heel hyperbolisch opschrijft waardoor het ongeloofwaardig overkomt.

Je kunt toch in de gesprekken met de beoogde TD bespreken dat je de sterke voorkeur hebt voor een NL'se trainer (om welke drogreden dan ook) en dat je graag overeenkomt dat de TD dus naar zo'n trainer op zoek gaat? Dan kun je het framen als een 'keiharde restrictie', maar je kunt ook spreken van een normale afspraak die je met elkaar maakt.

Net zoals je met een beoogde aanwinst bespreekt in hoeverre die kans maakt op een basisplaats en voor welke positie je 'm wilt aantrekken. Dat wil niet zeggen dat je zo'n speler dan nooit eens op de bank of op een andere positie zet, maar je tast in onderhandelingen af wat je van elkaar verwacht en daar maak je afspraken over, soms ook wat informeler.

In de situatie zoals jij hem beschrijft gaat de TD vooraf akkoord met een (bizarre) wens van de organisatie. Dan is er in zekere zin niks aan de hand, want als M het hier niet mee eens was, had ie erover moeten onderhandelen of de opdracht moeten weigeren. Je kunt dan niet achteraf roepen dat hij beperkt is in zijn keuze aangezien hij zichzelf hieraan gecommitteerd heeft.

Dat is heel wat anders dan hoe Mike het schetst, namelijk dat Mislintat zonder eigen goedvinden ineens Maurice Steijn opgedrongen kreeg door een groepje onbekende vrijmetselaars binnen de organisatie.

Dat ben ik met je eens. Mijn persoonlijke punt is meer dat ik het niet zo geloofwaardig vindt dat als Mislintat als buitenlandse TD binnenkomt bij Ajax, vervolgens 12 spelers aantrekt waarvan 11 buitenlanders, hij voor de trainer ineens geheel op eigen initiatief een sterke voorkeur voor een Nederlander zou hebben. Ik denk gewoon dat dat gesprek van tevoren is gevoerd. "Luister Sven, je mag halen wie je wilt binnen de budgetten die er zijn, maar voor de trainerspositie zien we het liefst een Nederlander, ook omdat we nu voor het eerst in de clubhistorie met een buitenlandse TD in zee gaan."

Bizarre wens? Ja. Domme afspraak? Ja. Zeer goed mogelijk wel zo gegaan? Helaas, ja.

Je kunt als TD best de opvatting hebben dat de nationaliteit van de spelers er niet zoveel toe doet, maar dat het beter is om de man die richting aan het geheel moet geven uit het land zelf te halen. In dat geval zou hij Steijn waarschijnlijk niet bij Marseille voor de groep zetten, maar gewoon een Monsieur die na de training zijn tanden in de lokale slakkenpopulatie zet.

Of hij vond de Haagse varraaier op basis van de data die hij zag inderdaad een ruwe diamant die door anderen over het hoofd gezien werd. Ik zie niks dat mij de overtuiging geeft dat er wel afspraken over de nationaliteit van de nieuwe trainer gemaakt moeten zijn.

+2/-0

thomas83 schreef op 02 oktober 2025 om 20:48:

ElSimao2 schreef op 01 oktober 2025 om 23:39:

De meeste mensen werkzaam in de voetballerij zijn nog wel beschaafd genoeg om dat niet zo kort na hun vertrek te doen. Daarnaast komt je dan zelf ook rancuneus over, of je nou in je recht stond of niet. Wellicht dat hij er jaren later eens op zal terugblikken. Maar ik zie een buitenlandse journalist hem daar ook niet zo snel naar vragen.

Schip ahoy schreef op 02 oktober 2025 om 10:47:

Uiteraard wilde Mislintat Steijn uiteindelijk wel als trainer. Het was immers zijn verantwoordelijkheid en hij heeft hem ook aangesteld. Maar dat het een soort compromis was en dat hij eerst voor andere kandidaten ging dat is duidelijk. Steijn doet het overigens bij Sparta weer meer dan prima.

Die "gare aankopen gebaseerd op data" doen het vaak prima bij hun nieuwe clubs. Mikautadze was gister in de CL ook weer uitstekend en in de competitie is hij ook goed begonnen. Forbs is weer behoorlijk aan het opkrabbelen bij Club Brugge en speelt ook in de CL. Sutalo was onze beste speler afgelopen seizoen. Ramaj werd in zijn laatste seizoen als een lichtpuntje gezien. Mannsverk hadden we nu goed kunnen gebruiken. Gaaei is voor veel supporters de eerste keuze op rechtsback. Het is precies dit soort bekrompen denken waardoor we nu als club weer terug bij af zijn. Alles wat ook maar een beetje nieuw of anders is daar wordt met afkeer op gereageerd. De realiteit is dat werkelijk alle clubs data gebruiken tegenwoordig. Ajax is daar zelf ook gewoon mee doorgegaan.

Er zijn meerdere theorieen die de rondte doen. De eerste baseert zich op het feit dat de TD geen tekenbevoegdheid zou hebben en dat de duistere lui die dat wel bezitten dit zouden misbruiken om hun eigen trainer er doorheen te fietsen waardoor de TD zonder enige zeggenschap de grootst mogelijke prutsers voor de groep gezet zien worden. Ik geloof hier zelf totaal niet in, maar als dit wel zo is moeten de zich hierover uitspreken. Het is niet "fatsoenlijk" om dit na te laten, maar gewoon zwak.

De tweede is dat deze TD's zich uit eigen wil conformeren aan de wens van sommigen om iemand van vaderlandse bodem als trainer te hebben. Hier zijn afspraken over gemaakt of de TD voelt aan dat dat beter ligt in de organisatie. In dat geval kan de TD zich niet beklagen want hij is overal zelf mee akkoord gegaan. Dat hij liever iemand anders dan Steijn of Heitinga wilde is dan niet relevant.

+2/-0

ElSimao2 schreef op 02 oktober 2025 om 21:47:

Er zijn meerdere theorieen die de rondte doen. De eerste baseert zich op het feit dat de TD geen tekenbevoegdheid zou hebben en dat de duistere lui die dat wel bezitten dit zouden misbruiken om hun eigen trainer er doorheen te fietsen waardoor de TD zonder enige zeggenschap de grootst mogelijke prutsers voor de groep gezet zien worden. Ik geloof hier zelf totaal niet in, maar als dit wel zo is moeten de zich hierover uitspreken. Het is niet "fatsoenlijk" om dit na te laten, maar gewoon zwak.

De tweede is dat deze TD's zich uit eigen wil conformeren aan de wens van sommigen om iemand van vaderlandse bodem als trainer te hebben. Hier zijn afspraken over gemaakt of de TD voelt aan dat dat beter ligt in de organisatie. In dat geval kan de TD zich niet beklagen want hij is overal zelf mee akkoord gegaan. Dat hij liever iemand anders dan Steijn of Heitinga wilde is dan niet relevant.

Kroes heeft geen tekenbevoegdheid, dat is sowieso een feit. Wie er allemaal betrokken zijn bij het aanstellen van een trainer weten wij als buitenstaanders niet exact, maar het lijkt op basis van wat je altijd hoort en leest over dit soort aanstellingen wel zo te zijn dat andere partijen op zijn minst mee mogen denken. Van der Sar zou bijvoorbeeld tegen de komst van Bosz zijn geweest en Knutsen werd volgens de verhalen als een te dure optie gezien. Dat zou dan dus theorie 2 zijn volgens jouw omschrijving.

Mislintat heeft zich nooit beklaagd en heeft zelf gezegd dat hij een verkeerde keuze heeft gemaakt met Steijn. De manier waarop dat fout is gegaan heeft alleen niet zo heel veel te maken met zijn capaciteiten als trainer en alles met zijn houding. Je kan moeilijk zeggen dat je van tevoren had kunnen voorspellen dat de trainer zo in opstand zou komen en zijn eigen spelers af zou vallen.

+3/-0

thomas83 schreef op 02 oktober 2025 om 23:15:

Kroes heeft geen tekenbevoegdheid, dat is sowieso een feit. Wie er allemaal betrokken zijn bij het aanstellen van een trainer weten wij als buitenstaanders niet exact, maar het lijkt op basis van wat je altijd hoort en leest over dit soort aanstellingen wel zo te zijn dat andere partijen op zijn minst mee mogen denken. Van der Sar zou bijvoorbeeld tegen de komst van Bosz zijn geweest en Knutsen werd volgens de verhalen als een te dure optie gezien. Dat zou dan dus theorie 2 zijn volgens jouw omschrijving.

Mislintat heeft zich nooit beklaagd en heeft zelf gezegd dat hij een verkeerde keuze heeft gemaakt met Steijn. De manier waarop dat fout is gegaan heeft alleen niet zo heel veel te maken met zijn capaciteiten als trainer en alles met zijn houding. Je kan moeilijk zeggen dat je van tevoren had kunnen voorspellen dat de trainer zo in opstand zou komen en zijn eigen spelers af zou vallen.

Oftewel: half Amsterdam bemoeit zich ermee. Geen wonder dat er geen continuïteit is.

+4/-0

thomas83 schreef op 02 oktober 2025 om 23:15:

De TD heeft de verantwoordelijkheid over het technisch beleid en dus ook over de trainer. Dat is dus ook de enige die erover gaat en die dus within reason de beslissingen neemt. Een Danny Blind kan leuk van alles roepen maar heeft geen echte macht. Als ie iets gewild had, was het wel zijn zoon terughalen, echter heeft hij nul op het rekest gekregen en daarmee is de kous af. Waarom zou hij dan wel een trainer door kunnen drukken?

Dat vd Sar Bosz niet zou willen is ten eerste een gerucht. Ten tweede heeft de man hier een verleden, wellicht heeft hij zich onmogelijk gemaakt bij de overgang naar Borussia, waardoor een hernieuwde samenwerking onwenselijk geacht werd. Ik kan me voorstellen dat zoiets eventueel een blokkade kan vormen, maar verder denk ik dat Mislintat vrije keuze had.

Dit bericht is gewijzigd op 3 oktober 2025, 02:04:48.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 03 oktober 2025 om 01:59:

De TD heeft de verantwoordelijkheid over het technisch beleid en dus ook over de trainer. Dat is dus ook de enige die erover gaat en die dus within reason de beslissingen neemt. Een Danny Blind kan leuk van alles roepen maar heeft geen echte macht. Als ie iets gewild had, was het wel zijn zoon terughalen, echter heeft hij nul op het rekest gekregen en daarmee is de kous af. Waarom zou hij dan wel een trainer door kunnen drukken?

Dat vd Sar Bosz niet zou willen is ten eerste een gerucht. Ten tweede heeft de man hier een verleden, wellicht heeft hij zich onmogelijk gemaakt bij de overgang naar Borussia, waardoor een hernieuwde samenwerking onwenselijk geacht werd. Ik kan me voorstellen dat zoiets eventueel een blokkade kan vormen, maar verder denk ik dat Mislintat vrije keuze had.

Ik stel ook niet dat Danny Blind of anderen meer kunnen doen dan lobbyen hoor, maar als TD probeer je ook een beetje te peilen wat er leeft binnen de club en wil je iedereen tevreden te houden. Op die manier kan zoiets indirect nog best wel je keuze beinvloeden. Als je helemaal je eigen beslissing neemt dan kan je weer worden geframed als een solist bijvoorbeeld, wat bij Mislintat ook gebeurde.

Het gerucht dat Van der Sar en Bosz elkaar niet lagen is best aannemelijk, aangezien het van meer 1 dan 1 bron komt. Maar echt helemaal zeker doen weten we het niet, omdat er als iemand wat lekt er altijd wel een of ander belang is. De journalisten zitten er zelf ook niet bij. Ik vind de focus hierop ook niet zo heel interessant. Steijn had best een bruikbare tussenpaus kunnen zijn als hij zich normaal had opgesteld. En anders had hij ook ontslagen kunnen worden. Dat was een stuk logischer geweest dan je TD al na vier maanden of zo wegsturen. Het blijft jammer dat politiek zo'n grote rol speelt binnen de club.

+2/-0

thomas83 schreef op 03 oktober 2025 om 19:54: Ik stel ook niet dat Danny Blind of anderen meer kunnen doen dan lobbyen hoor, maar als TD probeer je ook een beetje te peilen wat er leeft binnen de club en wil je iedereen tevreden te houden. Op die manier kan zoiets indirect nog best wel je keuze beinvloeden. Als je helemaal je eigen beslissing neemt dan kan je weer worden geframed als een solist bijvoorbeeld, wat bij Mislintat ook gebeurde.

Het gerucht dat Van der Sar en Bosz elkaar niet lagen is best aannemelijk, aangezien het van meer 1 dan 1 bron komt. Maar echt helemaal zeker doen weten we het niet, omdat er als iemand wat lekt er altijd wel een of ander belang is. De journalisten zitten er zelf ook niet bij. Ik vind de focus hierop ook niet zo heel interessant. Steijn had best een bruikbare tussenpaus kunnen zijn als hij zich normaal had opgesteld. En anders had hij ook ontslagen kunnen worden. Dat was een stuk logischer geweest dan je TD al na vier maanden of zo wegsturen. Het blijft jammer dat politiek zo'n grote rol speelt binnen de club.

Ajax is politiek! Als je het mij vraagt, is sinds de aanstelling van Jan Wouters eind jaren 90 dat virus langzaam in onze club gekropen en alleen maar gegroeid.

Politiek draait om macht, aanzien en invloed. Mensen met een groot ego voelen zich daarin thuis, want macht straalt af op henzelf. Daarnaast is politiek een kluwen van netwerken, belangen en wederzijdse afhankelijkheden: sponsors, media, supporters. Noem maar op. Iedereen speelt een rol in dat web.

En laten we eerlijk zijn: politici zijn in de kern allemaal populisten. Niemand uitgezonderd. Je probeert de achterban tevreden te houden, de media te vriend te blijven en alles wat misgaat zo gunstig mogelijk (of zo ongunstig mogelijk afhankelijk van je eigen belang en politieke kleur) te framen. Bestuursleden, directeuren, trainers enzovoort zijn niet anders. Ze doen allemaal aan een vorm van zelfcensuur uit angst om gezichtsverlies te lijden of de publieke opinie tegen zich te krijgen.

Terug naar Heitinga. Ik heb het vaker gezegd: de eerste blunder was het vertrek van Farioli na het eerste jaar van zijn driejarig contract. De tweede blunder was het aantrekken van Heitinga zelf. Maar ook dat besluit was politiek. Want bij Ajax is er altijd een spanningsveld tussen presteren (sportief, commercieel, modernisering) en emotie (identiteit, traditie, verleden).

Mijn bescheiden mening: Ajax is topsport en in topsport hoort winnen altijd de hoogste prioriteit te hebben. Politiek is secundair en moet worden uitgebannen. Gaat alleen nooit gebeuren, ben ik bang.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 4 oktober 2025, 11:59:49.

+2/-0

Toevallig in het nieuws vanochtend, i.r.t. de discussie hier over Mislintat en de aanstelling van Steijn:

Oliver Glasner is in 2023 serieus in beeld geweest om trainer van Ajax te worden. Dat meldt het Algemeen Dagblad. Sven Mislintat wilde de Oostenrijkse coach naar Amsterdam halen, maar werd van bovenaf tegengewerkt.

Ajax stelt niet vaak buitenlandse trainers aan, maar in de zomer van 2023 scheelde het niet veel. Nadat Mislintat, op dat moment technisch directeur in Amsterdam, besloot om niet verder te gaan met John Heitinga, omcirkelde de Duitser de naam van Glasner.

Tot concrete gesprekken kwam het uiteindelijk nooit. De reden? 'Omdat hij (Mislintat, red.) om zich heen weerstand hoorde en voelde om met een buitenlandse trainer in zee te gaan', schetst het AD. Met Mislintat was er al een Duitse directeur aangesteld. De clubleiding zag het niet zitten om de sleutels van de sportieve tak volledig in buitenlandse handen te leggen.

De clubleiding van Ajax kreeg uiteindelijk zijn zin. Mislintat stelde met Maurice Steijn een Nederlandse trainer aan. Succesvol pakte dat allerminst uit. Zowel Mislintat als Steijn sneuvelde al in het begin van de eerste seizoenshelft.

Glasner trok uiteindelijk naar Crystal Palace. Met die club won hij afgelopen seizoen de FA Cup, door in de finale af te rekenen met Manchester City. Palace komt dit seizoen daardoor uit in Europa, en was vorige week nog met 2-1 te sterk voor het Liverpool van Arne Slot.

+2/-0

Sevic schreef op 04 oktober 2025 om 12:14:

Toevallig in het nieuws vanochtend, i.r.t. de discussie hier over Mislintat en de aanstelling van Steijn:

Oliver Glasner is in 2023 serieus in beeld geweest om trainer van Ajax te worden. Dat meldt het Algemeen Dagblad. Sven Mislintat wilde de Oostenrijkse coach naar Amsterdam halen, maar werd van bovenaf tegengewerkt.

Ajax stelt niet vaak buitenlandse trainers aan, maar in de zomer van 2023 scheelde het niet veel. Nadat Mislintat, op dat moment technisch directeur in Amsterdam, besloot om niet verder te gaan met John Heitinga, omcirkelde de Duitser de naam van Glasner.

Tot concrete gesprekken kwam het uiteindelijk nooit. De reden? 'Omdat hij (Mislintat, red.) om zich heen weerstand hoorde en voelde om met een buitenlandse trainer in zee te gaan', schetst het AD. Met Mislintat was er al een Duitse directeur aangesteld. De clubleiding zag het niet zitten om de sleutels van de sportieve tak volledig in buitenlandse handen te leggen.

De clubleiding van Ajax kreeg uiteindelijk zijn zin. Mislintat stelde met Maurice Steijn een Nederlandse trainer aan. Succesvol pakte dat allerminst uit. Zowel Mislintat als Steijn sneuvelde al in het begin van de eerste seizoenshelft.

Glasner trok uiteindelijk naar Crystal Palace. Met die club won hij afgelopen seizoen de FA Cup, door in de finale af te rekenen met Manchester City. Palace komt dit seizoen daardoor uit in Europa, en was vorige week nog met 2-1 te sterk voor het Liverpool van Arne Slot.

Het zou fijn zijn als dit soort artikelen wat preciezer zouden zijn. Men stelt dat Mislintat "weerstand hoorde en voelde". Leuk maar houdt dat in dat men gewoon een beetje huiverig was of heeft men echt hard een verbod opgelegd?

In het eerste geval zou ik het een beetje zwak vinden van Mislintat om bij een beetje tegenwind de makkelijke, Nederlandse optie te kiezen. Zou er echt sprake zijn van een verbod dan valt M naar mijn mening een stuk minder te verwijten en moeten we echt naar onszelf en onze dubieuze "clubleiding" (wie daarmee ook bedoeld worden) kijken.

+1/-0

Vandaag kunnen ze het weer de schuld geven mocht het spel weer kut zijn.

+2/-0

s0lido schreef op 04 oktober 2025 om 13:17:

Sjon begint alvast met Oscar weer op de bank zetten.

Dit begint op vragen om je ontslag te lijken. Laat het maar gebeuren, een vieze nederlaag vanmiddag.

+4/-1

Sevic schreef op 04 oktober 2025 om 15:21:

Dit begint op vragen om je ontslag te lijken. Laat het maar gebeuren, een vieze nederlaag vanmiddag.

Gloukh op de bank is minder idd, maar voor de rest wel een goede opstelling vind ik. De spelers mogen ook eens wat laten zien. Het is Sparta, geen Inter of Marseille vandaag.

+2/-0

s0lido schreef op 04 oktober 2025 om 16:21:

Gloukh op de bank is minder idd, maar voor de rest wel een goede opstelling vind ik. De spelers mogen ook eens wat laten zien. Het is Sparta, geen Inter of Marseille vandaag.

Uit, winderig, nat.

Dat gaat zelden goed.

+1/-0

Sevic schreef op 04 oktober 2025 om 16:29:

s0lido schreef op 04 oktober 2025 om 16:21:

Uit, winderig, nat.

Dat gaat zelden goed.

Uit is wel kut dit seizoen, 3x uit en 3x gelijk. Vandaag zie ik het ook somber in. Wat een gekut.

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 26 pagina's: 1 2 3 4 ... 19 20 21 22 23 24 25 26

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Heitinga en Keizer