Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Francesco Farioli

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

open/sluit de onderstaande quote:

Francesco Farioli wil met Ajax terug naar de basis. Dat heeft de nieuwe trainer van de Amsterdammers laten weten na zijn aanstelling. 'Ik ben mij bewust van het feit dat er een hoop werk te doen is.'

Farioli zette in de Johan Cruijff Arena zijn handtekening onder een driejarig contract.



https://www.vi.nl/nieuws/farioli-wil-geen-tijd-verliezen-bij-ajax-voorbereiding-is-al-begonnenlink

 

+3/-0

Ik was niet zo'n fan van Kroes, maar ik moet zeggen dat ik dit een interessante aanstelling vind. Eindelijk weer een serieuze trainer.

Gezien zijn eigen status als verlosser bij het publiek, kan hij Francesco denk ik uit de wind houden en krediet verschaffen als er niet meteen gewonnen wordt.

 

+2/-0

Blij met deze aanstelling. Eerste interview was meteen goed. Authentiek, open, oprecht en de passie voor voetbal spat er van af. Ben erg benieuwd naar zijn impact bij deze selectie en de ontwikkelingen bij onze club de komende periode.

 

+3/-0

 

+2/-0

Mijn eerste indrukken zijn heel positief. Zijn enthousiasme is aanstekelijk. Als we voor nu uitgaan van de huidige selectie dan hebben we op zich niet zo gigantisch veel spelers die naar het EK zullen gaan. Dat zou wel eens een voordeel kunnen zijn in de voorbereiding.

 

+3/-0

Opgelucht met deze aanstelling, hoewel ik Farioli en zijn staat van dienst nauwelijks ken.

Maar:
- We kunnen vroeg aan de slag met de voorbereiding.
- Een keer geen ouwe jongens krentenbrood aanstelling uit de Nederlandse vijver.
- Iemand die serieus en vernieuwend over voetbal nadenkt en praat, in plaats van alleen in algemene abstractheden en containerbegrippen.

Erg benieuwd hoe dit uitpakt, hoe hij het team gaat laten spelen en hoe hij resultaten gaat analyseren in de pers.

Zou toch geweldig zijn als deze trainer met deze selectie, wellicht aangevuld met 1 of 2 goede aankopen, ineens serieus gaat meedoen in de top 3. Dan hoeven we dat gejank van lieden als Steijn en Van 't Schip definitief niet meer serieus te nemen.

Hoewel zij het dan wel weer zullen gooien op die enkele aankopen die zij niet hadden.

 

+2/-0

Francesco Farioli is een Italiaan die geboren is in Barga , een stad in de buurt van Carrara waar de zuiverste marmersoorten vandaan komen die o.a door Michelangelo gebruikt werden ..
Francesco is universitair geschoold , spreekt vloeiend meerdere talen , heeft een verzorgde uitstraling en koopt zijn kleding niet bij de Primark .

De studie filosofie op de universiteit van Florence heeft hem geleerd om na te denken voordat hij iets zegt, na te denken over zijn vak en na te denken over de sportieve en culturele plaats die hij inneemt in de maatschappij..

Er zijn trainers en andere gewone stervelingen die zich minder druk maken om deze zaken..

Ik kan prima leven met de mens Francesco Farioli ; wat hij er als trainer van AJAX vanaf gaat brengen kan niemand nog een zinnig woord over zeggen; van mij krijgt hij in ieder geval de tijd ..

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

DelCampo schreef op 24 mei 2024 om 02:08:

Francesco Farioli (...) spreekt vloeiend meerdere talen.


Ook handig, kunnen ze op de Toekomst misschien eindelijk verstaan wat Mikautadze allemaal zegt op de training.

 

+1/-0

Farioli klinkt als een bezeten systeemtrainer á la Van Gaal.
Ik hoop op het beste, en dat de kliekjes binnen Ajax hem lang genoeg met rust laten om hem zijn ding te laten doen.

 

+2/-0

Hij heeft veel wedstrijden van de afgelopen seizoenen teruggekeken. Valt dus al mee dat hij niet drie maanden opgenomen moet worden vanwege een zware zenuwinzinking.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 24 mei 2024 om 15:57:

Hij heeft veel wedstrijden van de afgelopen seizoenen teruggekeken. Valt dus al mee dat hij niet drie maanden opgenomen moet worden vanwege een zware zenuwinzinking.



Als we geluk hebben, hebben ze hem een compilatie met de hoogtepunten gegeven van het afgelopen seizoen. Kon hij na 5 minuten al beginnen aan het seizoen ervoor.

 

+2/-0

Ik ben er wel erg blij mee dat hij zegt dat hij met een open blik naar de selectie gaat kijken, dat spelers meer zijn dan hun laatste wedstrijd of seizoen, en dat hij aangeeft ze echt wil leren kennen. Die wil leek er bij de laatste twee trainers niet echt te zijn. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden wat een schande dat is. Als coach is het jouw verantwoordelijkheid om er voor je spelers te zijn en een omgeving te creëren waarin ze verantwoordelijkheid durven te nemen en fouten durven te maken. Een coach mag dat niet benaderen zoals de media en supporters dat vaak doen, waar er vaak alleen op de situatie zelf wordt gereageerd.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 24 mei 2024 om 19:16:

Ik ben er wel erg blij mee dat hij zegt dat hij met een open blik naar de selectie gaat kijken, dat spelers meer zijn dan hun laatste wedstrijd of seizoen, en dat hij aangeeft ze echt wil leren kennen. Die wil leek er bij de laatste twee trainers niet echt te zijn. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden wat een schande dat is. Als coach is het jouw verantwoordelijkheid om er voor je spelers te zijn en een omgeving te creëren waarin ze verantwoordelijkheid durven te nemen en fouten durven te maken. Een coach mag dat niet benaderen zoals de media en supporters dat vaak doen, waar er vaak alleen op de situatie zelf wordt gereageerd.



Ben ik ook blij mee. Hoop dat dit niet alleen een praatje is en dat echt alle spelers een eerlijke kans krijgen en hij ze neutraal gaat beoordelen. Zonder rekening te houden met of iemand het etiket 'Mislintat aankoop' heeft of dat het 'Eigen jongens van de club' zijn.

 

+3/-0

Zojuist even een rondje media en forums van 'de concurrenten' gedaan om te zien wat men zoal vindt en zegt over de komst van Farioli naar Ajax. Met speciale aandacht voor de kritische/negatieve geluiden.

Wat je dan veel leest:
- Hij is te jong
- Hij heeft 'geen Ajax-DNA'
- Te weinig ervaring, 'omhooggevallen keeperstrainer'
- Nog nooit iets gewonnen
- Kritiek op uitspraken als 'slapen op de club', dat vinden mensen hielenlikkerij

Kortom, weinig inhoudelijke kritiek over de speelwijze/werkwijze/voetbalfilosofie van deze trainer. Dat zie ik als iets positiefs.

Veel kritische mensen komen dan met namen als Frank de Boer of Dennis Bergkamp als alternatieven die ze beter hadden gevonden. Dat neem ik niet heel serieus. Wim Jonk komt ook voorbij, dat had ik zelf ook wel een optie gevonden eerlijk gezegd. Maar goed, die heeft als trainer ook nog nooit iets gewonnen, als we het daar dan toch over hebben.

Al met al zie ik weinig echt gefundeerde kritiek die op feiten is gebaseerd. Dat geeft me wel vertrouwen. Er is inhoudelijk niet zoveel op hem af te dingen op dit moment, klaarblijkelijk.

Ik hoop heel erg dat hij het goed gaat doen. Als dit faalt, zit je de komende 20 jaar weer aan het vooroordeel vast dat je per se Nederlandse trainers moet hebben met 'Ajax-DNA'. Dan worden de Van 't Schipjes zo weer binnengehaald, let maar op.

Trouwens, heel opvallend (maar ook weer niet): op het forum van PSV Supporters is het Ajax-topic met afstand het grootste topic met ook verreweg de meeste activiteit :D
Ze raken maar niet uitgepraat over Ajax daar, haha :D
Het blijven droeftoeters.

 

+2/-0

Ik vond het wel mooi dat je hem gister samen met Dave Vos, Beuker en De Lang de bekerfinale van onder 17 zag meepikken. Ik hoop dat we hem ook regelmatig als toeschouwer bij Jong Ajax zullen zien. Sinds De Boer was het altijd zo dat de trainer van het eerste vaak toeschouwer was bij de thuiswedstrijden van Jong Ajax, maar dat is sinds Ten Hag is vertrokken een beetje gestopt volgens mij. Zoiets is best belangrijk. Er gaat een sterk signaal vanuit naar alle talenten van Ajax. Daarnaast is het ook gewoon belangrijk een goed beeld hebben van de spelers die daar meedoen. Een deel daarvan zullen Ajax 1-spelers zijn die bij Jong Ajax ritme op moeten doen.

 

+5/-0

Ben benieuwd wat hij met de opbouw van achteruit gaat doen, met name die balletjes breed achterin in een slakkentempo met telkens weer het obligate balletje terug naar de keeper.

Balletjes heen en weer spelen net voor de middenlijn tussen 2 Cv's, dan is een middenvelder die weer terug kaatst naar een Cv die weer breed geeft op de andere cv die weer terug naar de keeper gaat... En allemaal in een enorm traag tempo wat door iedereen te doorzien is en ook nog wel eens mis gaat. Of de keeper geeft uiteindelijk een ros naar voren en dan is het vaak alsnog balverlies.

Zijn vooral de 'eigen jongens' die hier een handje van hebben. Hato Bv, maar daarvoor ook een Timber. Dat zijn nu 2 namen waar ik zo op kom maar het is gewoon een algemeen spelbeeld.

Presteren het soms zelfs om een corner kort te nemen om gewoon met rondgetik weer bij de eigen keeper te eindigen.. e idioot voor woorden.

Ik hab dat Farioli dit gedoe eruit weet te rammen. OF is dit 'Ajax voetbal' dat erbij moet horen? Want het lijkt soms wel alsof die jongens dit zo vanuit de opleiding mee hebben gekregen.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

skimovic schreef op 26 mei 2024 om 14:42:

Ben benieuwd wat hij met de opbouw van achteruit gaat doen, met name die balletjes breed achterin in een slakkentempo met telkens weer het obligate balletje terug naar de keeper.

Balletjes heen en weer spelen net voor de middenlijn tussen 2 Cv's, dan is een middenvelder die weer terug kaatst naar een Cv die weer breed geeft op de andere cv die weer terug naar de keeper gaat... En allemaal in een enorm traag tempo wat door iedereen te doorzien is en ook nog wel eens mis gaat. Of de keeper geeft uiteindelijk een ros naar voren en dan is het vaak alsnog balverlies.

Zijn vooral de 'eigen jongens' die hier een handje van hebben. Hato Bv, maar daarvoor ook een Timber. Dat zijn nu 2 namen waar ik zo op kom maar het is gewoon een algemeen spelbeeld.

Presteren het soms zelfs om een corner kort te nemen om gewoon met rondgetik weer bij de eigen keeper te eindigen.. e idioot voor woorden.

Ik hab dat Farioli dit gedoe eruit weet te rammen. OF is dit 'Ajax voetbal' dat erbij moet horen? Want het lijkt soms wel alsof die jongens dit zo vanuit de opleiding mee hebben gekregen.


Is m.i. allemaal onderdeel van het risico mijden dat de jeugdopleiding verziekt waar ik al eerder over gesproken heb waardoor ook technische creatievelingen op de flanken worden weggestopt of op de bank worden gezet omdat balbezit boven alles gaat. Ik zie zelfs veel Ajacieden tegenwoordig zeggen dat deze rasvoetballers "het fysiek niet gaan redden", "te klein". Ajax voetbal is juist zo snel handelen dat je uit de duels blijft. Moet je, zeker als aanvallend ingestelde speler, regelmatig duels aangaan dan heb je als team al gefaald.

Het hele Nederlandse voetbal is besmet met deze angsthazen onzin, kijk maar maar Oranje.

 

+2/-0

De opbouw was onder Farioli bij al zijn teams hetzelfde volgens mij, dus dat zal nu niet anders zijn denk ik. Dat wordt waarschijnlijk met veel spelers achterin de bal rondspelen en de tegenstander proberen te lokken zodat er elders op het veld ruimte ontstaat, en dat is dan het moment waarop je het spel kan versnellen. Sommigen zullen dat misschien als traag zien. Er zit alleen wel echt een plan achter, en het idee van continu een hoog tempo in de opbouw vind ik sowieso een tikkeltje overschat. Soms moet je een pass terug geven om er twee vooruit te doen. De grote rondo sneller uitvoeren gaat niet per se een verschil maken.

Ik denk dat in het spelbeeld dat jij beschrijft spelers vaak ook de bal rondschuiven met het idee tegenstanders te lokken. Alleen zit er in het vrijlopen en de loopacties in diepte te weinig coördinatie, waardoor spelers in de praktijk de bal niet kwijt kunnen. Dat zijn van die dingen die vooral van de trainer moeten komen, hij is de man van het grotere plaatje.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 26 mei 2024 om 00:08:

Zojuist even een rondje media en forums van 'de concurrenten' gedaan om te zien wat men zoal vindt en zegt over de komst van Farioli naar Ajax. Met speciale aandacht voor de kritische/negatieve geluiden.

Wat je dan veel leest:
- Hij is te jong
- Hij heeft 'geen Ajax-DNA'
- Te weinig ervaring, 'omhooggevallen keeperstrainer'
- Nog nooit iets gewonnen
- Kritiek op uitspraken als 'slapen op de club', dat vinden mensen hielenlikkerij

Kortom, weinig inhoudelijke kritiek over de speelwijze/werkwijze/voetbalfilosofie van deze trainer. Dat zie ik als iets positiefs.

Veel kritische mensen komen dan met namen als Frank de Boer of Dennis Bergkamp als alternatieven die ze beter hadden gevonden. Dat neem ik niet heel serieus. Wim Jonk komt ook voorbij, dat had ik zelf ook wel een optie gevonden eerlijk gezegd. Maar goed, die heeft als trainer ook nog nooit iets gewonnen, als we het daar dan toch over hebben.

Al met al zie ik weinig echt gefundeerde kritiek die op feiten is gebaseerd. Dat geeft me wel vertrouwen. Er is inhoudelijk niet zoveel op hem af te dingen op dit moment, klaarblijkelijk.

Ik hoop heel erg dat hij het goed gaat doen. Als dit faalt, zit je de komende 20 jaar weer aan het vooroordeel vast dat je per se Nederlandse trainers moet hebben met 'Ajax-DNA'. Dan worden de Van 't Schipjes zo weer binnengehaald, let maar op.

Trouwens, heel opvallend (maar ook weer niet): op het forum van PSV Supporters is het Ajax-topic met afstand het grootste topic met ook verreweg de meeste activiteit :D
Ze raken maar niet uitgepraat over Ajax daar, haha :D
Het blijven droeftoeters.



Ik blijf het diep triest vinden dat Man City, Real Madrid, Bayern Munchen, PSG etc.etc. geen enkele moeite hebben met buitenlandse trainers. Je weet wel, grote clubs met een groot verleden die nog steeds succesvol zijn.

Bij het veel minder voorstellende Ajax moet het echter iemand per sé iemand van dichtbij zijn die de club kan managen. Een buitenstaander kan dat echt niet. We gedragen onze als een xenophobe dorpsclub in Oost-Duitsland ofzo.

Op zich is het nog best een interessante hypothese, dat een ex-speler de club beter kan leiden, maar na Blind, van Basten, de Boer (op zijn eerste half jaar na), Keiser, Heitinga en Schip zou men toch beter moeten weten? Vooral als een niet-insider als Ten Hag het wel gelukt is.

Een buitengewoon trieste constatering is dat ik de laatste tijd een haat heb ontwikkeld naar veel clublegendes zoals vd Vaart, Sneijder, van Basten, Sjaak Swart, Schip etc. Als speler prima, maar laat ze alsjeblieft nooit hun mening in het openbaar ventileren want die is dusdanig dom dat je er niet overheen kunt kijken.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 26 mei 2024 om 20:08:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 26 mei 2024 om 00:08:

Zojuist even een rondje media en forums van 'de concurrenten' gedaan om te zien wat men zoal vindt en zegt over de komst van Farioli naar Ajax. Met speciale aandacht voor de kritische/negatieve geluiden.

Wat je dan veel leest:
- Hij is te jong
- Hij heeft 'geen Ajax-DNA'
- Te weinig ervaring, 'omhooggevallen keeperstrainer'
- Nog nooit iets gewonnen
- Kritiek op uitspraken als 'slapen op de club', dat vinden mensen hielenlikkerij

Kortom, weinig inhoudelijke kritiek over de speelwijze/werkwijze/voetbalfilosofie van deze trainer. Dat zie ik als iets positiefs.

Veel kritische mensen komen dan met namen als Frank de Boer of Dennis Bergkamp als alternatieven die ze beter hadden gevonden. Dat neem ik niet heel serieus. Wim Jonk komt ook voorbij, dat had ik zelf ook wel een optie gevonden eerlijk gezegd. Maar goed, die heeft als trainer ook nog nooit iets gewonnen, als we het daar dan toch over hebben.

Al met al zie ik weinig echt gefundeerde kritiek die op feiten is gebaseerd. Dat geeft me wel vertrouwen. Er is inhoudelijk niet zoveel op hem af te dingen op dit moment, klaarblijkelijk.

Ik hoop heel erg dat hij het goed gaat doen. Als dit faalt, zit je de komende 20 jaar weer aan het vooroordeel vast dat je per se Nederlandse trainers moet hebben met 'Ajax-DNA'. Dan worden de Van 't Schipjes zo weer binnengehaald, let maar op.

Trouwens, heel opvallend (maar ook weer niet): op het forum van PSV Supporters is het Ajax-topic met afstand het grootste topic met ook verreweg de meeste activiteit :D
Ze raken maar niet uitgepraat over Ajax daar, haha :D
Het blijven droeftoeters.



Ik blijf het diep triest vinden dat Man City, Real Madrid, Bayern Munchen, PSG etc.etc. geen enkele moeite hebben met buitenlandse trainers. Je weet wel, grote clubs met een groot verleden die nog steeds succesvol zijn.

Bij het veel minder voorstellende Ajax moet het echter iemand per sé iemand van dichtbij zijn die de club kan managen. Een buitenstaander kan dat echt niet. We gedragen onze als een xenophobe dorpsclub in Oost-Duitsland ofzo.

Op zich is het nog best een interessante hypothese, dat een ex-speler de club beter kan leiden, maar na Blind, van Basten, de Boer (op zijn eerste half jaar na), Keiser, Heitinga en Schip zou men toch beter moeten weten? Vooral als een niet-insider als Ten Hag het wel gelukt is.

Een buitengewoon trieste constatering is dat ik de laatste tijd een haat heb ontwikkeld naar veel clublegendes zoals vd Vaart, Sneijder, van Basten, Sjaak Swart, Schip etc. Als speler prima, maar laat ze alsjeblieft nooit hun mening in het openbaar ventileren want die is dusdanig dom dat je er niet overheen kunt kijken.


Veel ex-voetballers zijn inderdaad beschamend met hun uitspraken. 'Gelukkig' geldt dat niet enkel voor ex-Ajacieden. Je leert zo iemand toch een beetje beter kennen en vaak is dat jammer.

Ook andere clubs maken de fout... ex-voetballer... trainer... Gattuso, Milan... Pirlo, Juventus...

Dat we met Farioli eindelijk weer eens een niet-Nederlandse trainer een kans geven, vind ik een positieve ontwikkeling. Ik ben benieuwd naar hem. Hij noemt Ajax een droom, studeert hard om een goede trainer te zijn met een doordacht team om hem heen (analyses en tactiek), spreekt hoog over Cruijff en is geen iemand wie 'te' makkelijk voor de klas mag staan.

 

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Francesco Farioli