Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Inkomende transfers & transfergeruchten » Supporters adviseren nieuwe Technisch Directeur.

Deze normale topic is open en bestaat uit 287 pagina's: 1 2 3 4 ... 283 284 285 286 287

Geweldige transferwindow.

Een Japanner die al 1.5 jaar niet gespeeld heeft (of nog langer?), een linksback die uit zijn contract loopt en amper aan spelen toekwam bij de club waar hij aan verhuurd was, een keeper uit de Amerikaanse competitie (voordeel van de twijfel) en een rechtsbuiten die vlieguren mag maken bij JA blijkbaar.

Verder geen 6 gehaald en als we VI mogen geloven werd zelfs Henderson gepolst voor een terugkeer rofl.

Het is werkelijk genant hoe hard Ajax is weggezakt.

+1/-2

open/sluit de onderstaande quote:

Bjorn121 schreef op 03 februari 2026 om 18:26:

Geweldige transferwindow.

Een Japanner die al 1.5 jaar niet gespeeld heeft (of nog langer?), een linksback die uit zijn contract loopt en amper aan spelen toekwam bij de club waar hij aan verhuurd was, een keeper uit de Amerikaanse competitie (voordeel van de twijfel) en een rechtsbuiten die vlieguren mag maken bij JA blijkbaar.

Verder geen 6 gehaald en als we VI mogen geloven werd zelfs Henderson gepolst voor een terugkeer rofl.

Het is werkelijk genant hoe hard Ajax is weggezakt.

Je doet het er ook wel om door alles zo negatief mogelijk te framen.

De deals op een rij. Te beginnen met uitgaand:
Van den Boomen - Uitstekend natuurlijk, alles wat je kunt bereiken om deze man van de loonlijst te krijgen, al is het tijdelijk, is top.
Taylor - Goede deal vind ik. Gezien de omstandigheden een mooie prijs voor, laten we eerlijk zijn, een niet meer dan redelijke middenvelder. Er is een reden dat ie er in Oranje niet aan te pas komt en dit seizoen ook de kar niet kon trekken.
Pasveer - Prima, was ver over tijd.
Ávila - Tja, opnieuw verhuurd, dit wordt niks meer. Niet echt een mening over verder.
McConnell - Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Voegde niets toe, mooi dat je er halverwege vanaf kunt, hij zal niet gratis geweest zijn. Gewoon blij zijn dat je hier vanaf bent.
Moro - Ook hier: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Paste niet bij ons, was derde keus op linksbuiten en op rechts ook zelden leuke dingen laten zien. Die 50% doorverkoop kan de deal nog schadevrij maken en die kans is best aanwezig. Laten we blij zijn dat het zo afloopt.
Alders - Derde rechtsback dus lijkt me goed dat hij de kans krijgt op ED-niveau aan minuten te komen. Half jaartje Telstar en dan maar zien of er een plekje vrijkomt in de selectie.

Inkomend:
Ibrahimovic - Eindelijk een huurdeal in ons voordeel. We mogen 'm een half jaar testen en daarna voor 3 miljoen overnemen als het wat is. Je sorteert hiermee mogelijk voor op een exit van Godts in de zomer. Prima deal.
Tomiyasu - Verwacht er weinig van, maar transfervrij op een prestatiecontract kun je je ook geen buil vallen. Hij zal wel een keer of vijf invallen en we zien 'm na mei nooit meer terug verwacht ik. Kuffour 2.0.
Zinchenko - Puur inhoudelijk wel een redelijk tot goede aanwinst, want op linksback was de nood écht torenhoog. Maar geld betalen voor een speler die nu alweer bijna transfervrij is, vind ik niet heel verstandig. Inclusief salaris kost dit geintje ons 1,75 miljoen. Dan verwacht je wel dat iemand er direct staat, dus laten we hopen dat hij 100% wedstrijdfit is. Mokio en Wijndal uit de basis spelen zal 'm trouwens wel lukken, dus ik zie 'm nog wel veel spelen de komende maanden. Kan natuurlijk wel gewoon goed voetballen.
Paes - Vind ik gewoon een heel goede deal. We hadden richting komend seizoen zowel een nieuwe eerste keeper als een nieuwe reservekeeper nodig. Nu heb je die tweede vacature alvast gevuld. In de zomer alle focus op een goede eerste doelman. Je hebt op de bank gewoon een gozer in deze leeftijdscategorie nodig die al 100 potjes heeft gespeeld. Paes voldoet wat mij betreft aan alle eisen. Echt niks mis mee.
Carrizo - Hier ben ik heel enthousiast over. Financieel gezien ook een goede deal, met die 50%-constructie. We waren jarenlang het lulletje lampenkatoen bij elke onderhandeling, maar nu lijken we eindelijk wat deals te hebben gesloten die gewoon volle bak in ons belang zijn. Heb er echt zin in om deze gozer aan het werk te zien.

Al met al krijgt de window wat mij betreft een dikke voldoende. Een nieuwe 6 stond bij mij ook niet zo hoog op het lijstje. Als ik al die namen voorbij zag komen... die Japanner van NEC leek me nog wel wat, maar zo'n Alvarez of Fred, kom op jongens... daar gaan we ook niet beter van voetballen hoor. Met de entree van Carrizo komt Bounida trouwens beschikbaar voor het middenveld, dus wordt de keuze daar ook weer ruimer. Uiteindelijk zijn we deze window wat mij betreft aantoonbaar sterker geworden, niet zwakker.

+2/-0

ElSimao2 schreef op 02 februari 2026 om 20:13:

Dit klinkt bijna als een advertentie voor Kroes.

Als titulair TD is het echter niet aan jezelf om eens lekker 15M te investeren omdat je vindt dat dat wel kan. Je zult voor zo'n investering goedkeuring van de RvC en de FD moeten krijgen. Als zij van mening zijn dat het er niet in zit, gaat het feest niet door.

Vooralsnog is er ook nog geen sprake van dat er veel geld uitgegeven wordt, Zinchenko is nu binnen en de deal voor Carrizo lijkt ook in kannen en kruiken, maar daar buiten lijkt er op het moment weinig te gebeuren.

Dit soort dingen worden uiteraard niet op eigen houtje bepaald. Je krijgt een bepaald budget als TD. Maar dat budget kan je zelf bepalen, en dat kan echt wel eens een seizoen wat meer of minder zijn.

Op dit moment wordt er echt wel wat meer geïnvesteerd, want je ziet dat ze naar een duurdere categorie spelers kijken. Er is naast de vervangers voor de vertrokken spelers ook een nieuwe speler bijgehaald, en daar hoopten ze nog Sano aan toe te voegen voor een goede som geld. Er bestaat nog een kansje dat er alsnog een nieuwe verdedigende middenvelder komt. Daarnaast zullen Zinchenko en Tomiyasu ook grootverdieners zijn als ze mochten blijven. Het gaat alles bij elkaar opgeteld niet om gigantische bedragen, maar dit is een andere categorie dan Jaros, McConnell, Rosa, Edvardsen en Regeer.

ElSimao2 schreef op 03 februari 2026 om 10:54:

Los van de transferperikelen, die Marijn Beuker zit hier al sinds 2023 en ook met zijn aanwezigheid is het bar en boos allemaal. Nou begrijp ik dat ie lange termijn dingen doet, maar wat dan zoal? Wat doet de man buiten interessante tripjes over de hele wereld? Waar kunnen we hem op beoordelen?

Vraag me af of iemand hier iets concreets op heeft buiten het verhaal dat ie "structuur aanbrengt".

Misschien eens tijd om je daarin te verdiepen dan? Veel van je vragen zijn al beantwoord. Volgens mij besef je je niet helemaal dat het voor een groot deel aan Beuker is te danken dat Steur nu in Ajax 1 speelt. Anders speelde hij nu wellicht in een PSV-shirt of in Duitsland. We hebben ook veel andere grote talenten vastgelegd sinds hij het voor het zeggen heeft. Recent zijn er nog twee bijgekomen.

Sevic schreef op 03 februari 2026 om 13:06:

Het is zeker naar de situatie kijken als een boekhouder. Ik heb hier al wel vaker onderbouwd dat uit het merendeel van de transfers de afgelopen twee jaar blijkt dat ze er ook heel erg boekhoudkundig naar kijken. Spelers als Sosa, Bergwijn, Forbs en Akpom zijn voor exact de resterende boekwaarde verkocht of te koop aangeboden, om maar eens een zijstraat te noemen.

Ik ben zelf helemaal niet voor zo'n benadering he, laat dat duidelijk zijn. Maar als uit alles blijkt dat de beleidsbepalers er wel zo naar kijken/keken, en je neemt aan dat dat dan ook rondom zo'n potentiële Sano-deal wordt gedaan, dan is ie ineens heel logisch.

Overigens lijkt het erop dat die benadering uit de koker van Beuker komt, want met het vertrek van Kroes lijkt de boekhoudersvisie nog niet verdwenen. Net als sommige anderen hier begin ik ook wel wat twijfels te krijgen bij deze meneer. Hij zou druk bezig zijn de 'scouting op orde' te krijgen, maar ik vind het altijd wat verdacht als dat dan jaren duurt. Als je met een volledig team professionals vanaf dag 1 goed aan de slag gaat heb je na een jaartje toch wel aantoonbaar resultaat, lijkt me?

Even afwachten nog, maar zo'n Carrizo lijkt me in ieder geval goed gescout. Sowieso wel gematigd enthousiast over deze window.

Zo kijkt de club er helaas wat overdreven vaak naar de laatste twee seizoenen of zo. In mijn ogen doe je op die manier aan kapitaalvernietiging. Dit is vrij typerend beleid voor Kroes. Ook deze transferperiode komt nog wel uit zijn koker op dat vlak. Beuker zei in FC Afkicken dat Kroes de afwikkelingen van de uitgaande transfers nog voor zijn rekening heeft genomen, waar anderen zich focusten op de aankopen.

Wat de scouting betreft, zoals altijd in dit soort discussies over de scouts mogen we niet vergeten dat zij slechts een adviserende rol hebben. Zolang we geen scoutingrapporten zien kunnen we ze niet echt direct beoordelen. Je zou wel je vraagtekens kunnen zetten bij de totaal verschillende type verdedigende middenvelders waar Ajax aan wordt gelinkt, maar je zit ook in de situatie dat ze misschien wat flexibeler moeten zijn als je alleen wat kan huren. Je hebt toch een stuk minder te kiezen. En daarnaast zal niet iedere naam die aan Ajax wordt gelinkt ook kloppen.

Als we kijken naar wat er toe nu toe binnen is gekomen aan versterkingen dan heb ik daar eigenlijk best een goed gevoel over. Zinchenko en Tomiyasu zijn echt goede spelers voor Ajax en Carrizo is behoorlijk het type dat we nodig hebben. Op basis van seizoenscompilaties vroeg ik me af of hij niet meer een soort spelverdeler was dan iemand die ook diepte kan brengen, maar als je dan naar wedstrijdcompilaties kijkt lijkt dat ook best in orde te zijn. Vraag is nu vooral op welk niveau hij het al kan laten zien en hoe stabiel hij al is in zijn prestaties.

Er is alleen wel een heel groot minpunt aan deze transferperiode tot nu toe: er was 1 positie waar je je absoluut moest versterken, en voor die plek heb je vooralsnog niemand gehaald. Het is heel wrang, want verder ben je op veel posities al behoorlijk goed voorzien.

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 287 pagina's: 1 2 3 4 ... 283 284 285 286 287

Ajax Forum » Inkomende transfers & transfergeruchten » Supporters adviseren nieuwe Technisch Directeur.