Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Jeugdopleiding » Jong Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

Van die Godts word ik wel vrolijk in zijn eerste wedstrijd. Hele mooie stijl van dribbelen en ook iemand die het allemaal goed ziet.

 

+1/-0

Leuke opstelling van Jong Ajax vanavond. Eindelijk eens Misehouy naast Vos op het middenveld. En dan ook nog Godts en Conceicao op de vleugels.

 

+1/-0

Saïd Ouaali is weg. Nou weet ik niet of dat positief is of niet. In ieder geval is het toch nu wel duidelijk dat de jeugdopleiding niet lekker loopt. Ik hoor wel aan alle kanten dat het bergafwaarts gaat met de opleiding, maar hoor weinig wat de plannen voor de toekomst zijn. Misschien toch maar eens in de keuken gaan kijken bij AZ, al klinkt dit erg vreemd als je het over Ajax hebt. Jonk terughalen zal denk niet meer gaan, die is nu hoofdtrainer.

 

+1/-0

1. Perspectief
Jarenlang succes d.m.v. gerichte en dure aankopen verminderde het perspectief van de jeugdspeler. Het succes heeft dus een keerzijde. De levensader van de club is op plan 2 gekomen aangezien er directe versterkingen moesten komen en Ten Hag weigerde jeugd een kans te geven.

2. Gebrek aan kwaliteit trainers
Als ik nu een lijstje maak van alle jeugdtrainers, dan ken je er niemand van. De oud-spelers zijn bijna allemaal weg. De huidige trainers zijn irritante, jonge bijgoochems met ervaring bij JOS watergraafsmeer, mááááár wel een master diploma data ofzo.

3. Data/ kracht i.p.v. techniek
Refererend aan punt 2. Volgens deze data trainers kan je alles bepalen aan de hand van data. Risico’s kan je beperken aan de hand van data etc. Z’n gaan dus op basis van data trainen en scouten. Resultaat? Fysieke spelers en grijze muizen die braaf de taak van de trainer uitvoeren. Er is bijna geen één talent meer met bluf, branie en creativiteit.

4. Chaos in de organisatie
Spreekt voor zich.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ergo: het is een puinhoop!

 

+2/-0

Op zich staat de jeugdopleiding er redelijk goed voor, alleen is het wel een probleem dat er al jaren geen spits of andere aanvallende speler van een echt goed niveau af wordt geleverd. Al heeft dat niet per se alleen met de opleiding of jeugdscouting zelf te maken. Er zijn behoorlijk wat jeugdspelers voor het geld gezwicht over de jaren.

Verder vind ik het ook wel jammer dat de meer creatieve spelers vaak op de vleugel worden gezet in plaats van op het middenveld waar ze eigenlijk horen. Dat is de laatste weken overigens wel ineens veranderd. Hopelijk is dat onderdeel van een beleidswijziging.

De kwaliteiten van een jeugdtrainer meet je overigens absoluut niet af aan hoe bekend zijn naam is. Veel van de beste jeugdtrainers op dit moment hebben geen verleden als profvoetballer. Dave Vos presteert nu beter met Jong Ajax dan Heitinga het hele seizoen heeft gedaan, en bij Van Nistelrooy zie je geen enkele visie of wat dan ook.

Afgeven op het gebruik van data en krachttraining is conservatief gelul. Natuurlijk moet techniek de boventoon voeren, zeker in de onderbouw, maar als de talenten wat ouder worden zijn zaken als tactiek en kracht ook onderdelen van het spel waarin spelers zich moeten ontwikkelen. Het doel is niet om spierbundels te maken van technisch begaafde spelers maar om iedereen aan een bepaalde ondergrens te laten voldoen.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 05 mei 2023 om 20:29:

Op zich staat de jeugdopleiding er redelijk goed voor, alleen is het wel een probleem dat er al jaren geen spits of andere aanvallende speler van een echt goed niveau af wordt geleverd. Al heeft dat niet per se alleen met de opleiding of jeugdscouting zelf te maken. Er zijn behoorlijk wat jeugdspelers voor het geld gezwicht over de jaren.

Verder vind ik het ook wel jammer dat de meer creatieve spelers vaak op de vleugel worden gezet in plaats van op het middenveld waar ze eigenlijk horen. Dat is de laatste weken overigens wel ineens veranderd. Hopelijk is dat onderdeel van een beleidswijziging.

De kwaliteiten van een jeugdtrainer meet je overigens absoluut niet af aan hoe bekend zijn naam is. Veel van de beste jeugdtrainers op dit moment hebben geen verleden als profvoetballer. Dave Vos presteert nu beter met Jong Ajax dan Heitinga het hele seizoen heeft gedaan, en bij Van Nistelrooy zie je geen enkele visie of wat dan ook.

Afgeven op het gebruik van data en krachttraining is conservatief gelul. Natuurlijk moet techniek de boventoon voeren, zeker in de onderbouw, maar als de talenten wat ouder worden zijn zaken als tactiek en kracht ook onderdelen van het spel waarin spelers zich moeten ontwikkelen. Het doel is niet om spierbundels te maken van technisch begaafde spelers maar om iedereen aan een bepaalde ondergrens te laten voldoen.



Eens, ook voor "mooi" voetbal moet je aan een aantal fysieke vereisten voldoen. Ze meten bijvoorbeeld hoe snel iemand kan kappen en draaien, iets wat ook in het Ajax-systeem erg belangrijk is op meerdere posities. Als ze zien dat iemand daar winst bij kan behalen, kunnen ze daarmee gericht aan de slag. Zo krijg je functioneel gewoon betere spelers. Ik denk zelfs dat een optimaal fysiek bijdraagt aan het technische gedeelte. Als jij overal net een stapje eerder bent waardoor je net wat meer tijd hebt om een bal aan te nemen, een pass te geven etc. dan zal het over het algemeen ook beter gaan.

Hoeveel door Ajax opgeleide spelers spelen er momenteel echt in de top? Heel weinig, Frenkie komt van Willem II en dan is de Ligt als ik het zo snel zie de enige. En dat is dan een verdediger.

Ik denk dat we met de data revolutie een kans hebben om die trend om te keren.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 06 mei 2023 om 19:45:

Eens, ook voor "mooi" voetbal moet je aan een aantal fysieke vereisten voldoen. Ze meten bijvoorbeeld hoe snel iemand kan kappen en draaien, iets wat ook in het Ajax-systeem erg belangrijk is op meerdere posities. Als ze zien dat iemand daar winst bij kan behalen, kunnen ze daarmee gericht aan de slag. Zo krijg je functioneel gewoon betere spelers. Ik denk zelfs dat een optimaal fysiek bijdraagt aan het technische gedeelte. Als jij overal net een stapje eerder bent waardoor je net wat meer tijd hebt om een bal aan te nemen, een pass te geven etc. dan zal het over het algemeen ook beter gaan.

Hoeveel door Ajax opgeleide spelers spelen er momenteel echt in de top? Heel weinig, Frenkie komt van Willem II en dan is de Ligt als ik het zo snel zie de enige. En dat is dan een verdediger.

Ik denk dat we met de data revolutie een kans hebben om die trend om te keren.




Klopt. En daarnaast heeft het ook met belasting en intensiteit te maken. Het verschil tussen jeugdvoetbal en profvoetbal is gewoon heel groot, zeker sinds de KNVB zo geniaal is geweest om onder 19-teams af te schaffen.

Mazraoui speelt ook in de top overigens, ook al is hij geen basisspeler meer sinds de trainerswissel bij Bayern. Denk dat hij wel een ander topteam kan vinden als hij weg wil daar.

 

+1/-0

Die Hlynsson doet het stiekem best goed dit seizoen met elf goals en acht assists op dit moment.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 08 mei 2023 om 21:24:

Die Hlynsson doet het stiekem best goed dit seizoen met elf goals en acht assists op dit moment.



Daarnaast scoorde hij in de voorbereiding van dit seizoen ook al aan de lopende band bij Ajax 1

 

+1/-0

Volgens mij heeft hij niet gescoord in de voorbereiding. Dat vind ik ook niet echt een goed meetmoment, want dan speel je nog wel eens tegen tegenstanders die van een minder niveau zijn of in een heel andere fase van de voorbereiding zitten. Interessanter vind ik zijn profiel als speler. Hij is een loper die goed kan voetballen en best compleet is.

Hij is wel nog vrij klein, en als hij nog wat gaat groeien kan hij alleen maar beter worden. Voor een 19-jarige heeft hij al behoorlijk wat ervaring in de KKD inmiddels. Ik ben er verre van overtuigd dat hij in het eerste gaat doorbreken, maar er zit in elk geval nog veel rek in.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 08 mei 2023 om 22:03:

Volgens mij heeft hij niet gescoord in de voorbereiding. Dat vind ik ook niet echt een goed meetmoment, want dan speel je nog wel eens tegen tegenstanders die van een minder niveau zijn of in een heel andere fase van de voorbereiding zitten. Interessanter vind ik zijn profiel als speler. Hij is een loper die goed kan voetballen en best compleet is.

Hij is wel nog vrij klein, en als hij nog wat gaat groeien kan hij alleen maar beter worden. Voor een 19-jarige heeft hij al behoorlijk wat ervaring in de KKD inmiddels. Ik ben er verre van overtuigd dat hij in het eerste gaat doorbreken, maar er zit in elk geval nog veel rek in.



Lengte vind ik voor een middenvelder nou geen cruciale factor. Sterker nog, Xavi, Iniesta, Gavi, Pedri, Davids, VDV, Sneijder, Pirlo, Verratti etc. zijn geweldige middenvelders die door hun bouw wellicht nog wat lichtvoetiger en sierlijker zijn dan langere spelers.

 

+2/-0

Een middenvelder hoeft niet per se lang te zijn, maar dan moet hij wel bijvoorbeeld behoorlijk wendbaar of snel zijn op de eerste meters, of bijvoorbeeld heel sterk zijn met zijn mindere been. Hlynsson heeft dat allemaal niet zo en zal dus gewoon wat sterker moeten worden. Als hij nog wat groeit zou dat helpen. Hij is nu nog een beetje een babyface. De meeste spelers die jij noemt spelen/speelden wat verder van het doel of meer aan de zijkant.

 

+1/-0

Ik ben ook wel benieuwd naar de invloed van Dave Vos. Hij laat mijns inzien veel meer zien met Jong Ajax dan wat Heitinga in zijn periode heeft laten zien. Alleen al de resultaten zijn aanzienlijk beter en hij lijkt ook daadwerkelijk spelers beter te maken / beter te laten functioneren. Hopelijk wordt deze man behouden voor de club.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sverre Isachsen schreef op 09 mei 2023 om 08:08:

Ik ben ook wel benieuwd naar de invloed van Dave Vos. Hij laat mijns inzien veel meer zien met Jong Ajax dan wat Heitinga in zijn periode heeft laten zien. Alleen al de resultaten zijn aanzienlijk beter en hij lijkt ook daadwerkelijk spelers beter te maken / beter te laten functioneren. Hopelijk wordt deze man behouden voor de club.


Heitinga is m.i. het bewijs dat er een schadelijke invloed uitgaat van sommige grote namen binnen de selectie van Ajax 1.

Je haalt de trainer van je beloftenelftal naar het eerste en die maakt vervolgens totaal geen gebruik van zijn eigen kweek om nieuw elan binnen de ploeg te brengen. Het kan zo zijn, ook gezien het vertoonde spel + de resultaten van JA onder zijn leiding, dat hij het gewoon niet ziet. Maar in feite is hij op exact dezelfde voet doorgegaan als Schreuder.

Lijkt er meer op alsof hij niet durft om harde beslissingen te nemen omdat hij bang is voor zijn baantje als hij bepaalde spelers tegen zich in het harnas jaagt. Beetje klagen in de media over speeltijd en je staat voor de rest van het seizoen basis. Een vuile blik als je gewisseld wordt en vervolgens het gezag van de trainer aan de zijlijn gaan ondermijnen. Als beloning niet meer gewisseld worden. Spelers die om geen enkele aantoonbare reden de voorkeur krijgen boven alternatieven terwijl het voetbal dramatisch is. Doet mij erg denken aan het amigos verhaal bij Barcelona.

 

+2/-1

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 09 mei 2023 om 13:12:

open/sluit de onderstaande quote:

Sverre Isachsen schreef op 09 mei 2023 om 08:08:

Ik ben ook wel benieuwd naar de invloed van Dave Vos. Hij laat mijns inzien veel meer zien met Jong Ajax dan wat Heitinga in zijn periode heeft laten zien. Alleen al de resultaten zijn aanzienlijk beter en hij lijkt ook daadwerkelijk spelers beter te maken / beter te laten functioneren. Hopelijk wordt deze man behouden voor de club.


Heitinga is m.i. het bewijs dat er een schadelijke invloed uitgaat van sommige grote namen binnen de selectie van Ajax 1.

Je haalt de trainer van je beloftenelftal naar het eerste en die maakt vervolgens totaal geen gebruik van zijn eigen kweek om nieuw elan binnen de ploeg te brengen. Het kan zo zijn, ook gezien het vertoonde spel + de resultaten van JA onder zijn leiding, dat hij het gewoon niet ziet. Maar in feite is hij op exact dezelfde voet doorgegaan als Schreuder.

Lijkt er meer op alsof hij niet durft om harde beslissingen te nemen omdat hij bang is voor zijn baantje als hij bepaalde spelers tegen zich in het harnas jaagt. Beetje klagen in de media over speeltijd en je staat voor de rest van het seizoen basis. Een vuile blik als je gewisseld wordt en vervolgens het gezag van de trainer aan de zijlijn gaan ondermijnen. Als beloning niet meer gewisseld worden. Spelers die om geen enkele aantoonbare reden de voorkeur krijgen boven alternatieven terwijl het voetbal dramatisch is. Doet mij erg denken aan het amigos verhaal bij Barcelona.



Het is op zich wel logisch dat als iemand slecht met het beloftenteam presteert, hij ook niet zoveel spelers van dat team naar het eerste meeneemt. Als je ze een niveau lager al niet kunt laten presteren, waarom zou het dan in de Eredivisie beter gaan?

Daarnaast heeft Heitinga wel Hato laten debuteren en een basisplaats gegeven. Baas stond er ook een paar wedstrijden in i.p.v. o.a. Wijndal.

Enige waar je over kunt discussiëren is of jongens als Vos en Fitz-Jim er misschien in hadden gemoeten i.p.v. Grillitsch. Heel misschien kun je Godts wat meer minuten geven, maar ik heb niet echt het idee dat er grote talenten door Heitinga tegen worden gehouden omdat de "kleedkamer" dat tegen zou houden. Hoe slecht Tadic, Bergwijn en Klaassen ook spelen, zo heel veel alternatieven zijn er niet.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 09 mei 2023 om 15:06:

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 09 mei 2023 om 13:12:

open/sluit de onderstaande quote:

Sverre Isachsen schreef op 09 mei 2023 om 08:08:

Ik ben ook wel benieuwd naar de invloed van Dave Vos. Hij laat mijns inzien veel meer zien met Jong Ajax dan wat Heitinga in zijn periode heeft laten zien. Alleen al de resultaten zijn aanzienlijk beter en hij lijkt ook daadwerkelijk spelers beter te maken / beter te laten functioneren. Hopelijk wordt deze man behouden voor de club.


Heitinga is m.i. het bewijs dat er een schadelijke invloed uitgaat van sommige grote namen binnen de selectie van Ajax 1.

Je haalt de trainer van je beloftenelftal naar het eerste en die maakt vervolgens totaal geen gebruik van zijn eigen kweek om nieuw elan binnen de ploeg te brengen. Het kan zo zijn, ook gezien het vertoonde spel + de resultaten van JA onder zijn leiding, dat hij het gewoon niet ziet. Maar in feite is hij op exact dezelfde voet doorgegaan als Schreuder.

Lijkt er meer op alsof hij niet durft om harde beslissingen te nemen omdat hij bang is voor zijn baantje als hij bepaalde spelers tegen zich in het harnas jaagt. Beetje klagen in de media over speeltijd en je staat voor de rest van het seizoen basis. Een vuile blik als je gewisseld wordt en vervolgens het gezag van de trainer aan de zijlijn gaan ondermijnen. Als beloning niet meer gewisseld worden. Spelers die om geen enkele aantoonbare reden de voorkeur krijgen boven alternatieven terwijl het voetbal dramatisch is. Doet mij erg denken aan het amigos verhaal bij Barcelona.



Het is op zich wel logisch dat als iemand slecht met het beloftenteam presteert, hij ook niet zoveel spelers van dat team naar het eerste meeneemt. Als je ze een niveau lager al niet kunt laten presteren, waarom zou het dan in de Eredivisie beter gaan?


Aan de prestaties + het spelbeeld onder Vos kunnen we al zien dat de spelers een stuk beter kunnen en het puur aan de trainer lag dat JA zo slecht presteerde en niet aan de kwaliteiten van de spelers.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 09 mei 2023 om 16:31:

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 09 mei 2023 om 15:06:

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 09 mei 2023 om 13:12:

open/sluit de onderstaande quote:

Sverre Isachsen schreef op 09 mei 2023 om 08:08:

Ik ben ook wel benieuwd naar de invloed van Dave Vos. Hij laat mijns inzien veel meer zien met Jong Ajax dan wat Heitinga in zijn periode heeft laten zien. Alleen al de resultaten zijn aanzienlijk beter en hij lijkt ook daadwerkelijk spelers beter te maken / beter te laten functioneren. Hopelijk wordt deze man behouden voor de club.


Heitinga is m.i. het bewijs dat er een schadelijke invloed uitgaat van sommige grote namen binnen de selectie van Ajax 1.

Je haalt de trainer van je beloftenelftal naar het eerste en die maakt vervolgens totaal geen gebruik van zijn eigen kweek om nieuw elan binnen de ploeg te brengen. Het kan zo zijn, ook gezien het vertoonde spel + de resultaten van JA onder zijn leiding, dat hij het gewoon niet ziet. Maar in feite is hij op exact dezelfde voet doorgegaan als Schreuder.

Lijkt er meer op alsof hij niet durft om harde beslissingen te nemen omdat hij bang is voor zijn baantje als hij bepaalde spelers tegen zich in het harnas jaagt. Beetje klagen in de media over speeltijd en je staat voor de rest van het seizoen basis. Een vuile blik als je gewisseld wordt en vervolgens het gezag van de trainer aan de zijlijn gaan ondermijnen. Als beloning niet meer gewisseld worden. Spelers die om geen enkele aantoonbare reden de voorkeur krijgen boven alternatieven terwijl het voetbal dramatisch is. Doet mij erg denken aan het amigos verhaal bij Barcelona.



Het is op zich wel logisch dat als iemand slecht met het beloftenteam presteert, hij ook niet zoveel spelers van dat team naar het eerste meeneemt. Als je ze een niveau lager al niet kunt laten presteren, waarom zou het dan in de Eredivisie beter gaan?


Aan de prestaties + het spelbeeld onder Vos kunnen we al zien dat de spelers een stuk beter kunnen en het puur aan de trainer lag dat JA zo slecht presteerde en niet aan de kwaliteiten van de spelers.



Ik ben het met je eens over de capaciteiten van Heitinga. Echter denk ik niet dat de jeugd geblokkeerd wordt door de meer ervaren spelers.

 

+1/-0

Nieuw contract voor Van Axel Dongen. Had dat niet meer verwacht eigenlijk, geweldig nieuws. Ik schat Godts op dit moment wel wat hoger in op linksbuiten, maar hij blijft echt een groot talent. Hopelijk kan hij nu eens langere tijd fit blijven. Dat is zijn grootste probleem.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 15 mei 2023 om 18:04:

Nieuw contract voor Van Axel Dongen. Had dat niet meer verwacht eigenlijk, geweldig nieuws. Ik schat Godts op dit moment wel wat hoger in op linksbuiten, maar hij blijft echt een groot talent. Hopelijk kan hij nu eens langere tijd fit blijven. Dat is zijn grootste probleem.



Godts is inderdaad erg goed. Fijn dat we hem hebben opgepikt. Dan kan Van Axel Dongen rustig op de achtergrond weer naar boven klimmen.

 

+2/-0

Vanavond begint voor Jong Ajax het nieuwe seizoen met de altijd lastige uitwedstrijd tegen FC Groningen. Benieuwd of de Ajaxtalenten het betere spel van de tweede seizoenshelft 22/23 weer kunnen halen.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

Ajax Forum » Jeugdopleiding » Jong Ajax