Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Inkomende transfers & transfergeruchten » Supporters adviseren nieuwe Technisch Directeur.

Deze normale topic is open en bestaat uit 292 pagina's: 1 2 3 4 ... 288 289 290 291 292

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 21 februari 2026 om 18:06:

s0lido schreef op 21 februari 2026 om 17:23:

Het gaat 'm niet worden tussen jullie twee. Misschien tijd om elkaar te negeren voordat het zover komt dat er bans vallen terwijl dit forum al stervende is? Zou jammer zijn, want jullie posten allebei vaak inhoudelijk. Je kunt weleens botsen, maar tussen jullie twee is dat vrijwel altijd het geval 🤣🙄

Ik wilde een jaarlijkse Ajax Supporters Forum-barbecue voorstellen maar misschien is dit niet het juiste topic.

Waar bier is, ben ik!

Maar goed, back on topic:

Zou het niet verstandig zijn om weer een samenwerkingsverband aan te gaan met een (huidige) Eredivisieclub of een club uit België of zo? Zo kun je spelers van Jong Ajax doorschuiven/verhuren als die te goed zijn voor de KKD, maar nog niet goed genoeg voor het eerste.

+2/-0

s0lido schreef op 21 februari 2026 om 18:13:

Het gaat 'm niet worden tussen jullie twee. Misschien tijd om elkaar te negeren voordat het zover komt dat er bans vallen terwijl dit forum al stervende is? Zou jammer zijn, want jullie posten allebei vaak inhoudelijk. Je kunt weleens botsen, maar tussen jullie twee is dat vrijwel altijd het geval 🤣🙄

Ik wilde een jaarlijkse Ajax Supporters Forum-barbecue voorstellen maar misschien is dit niet het juiste topic.

Waar bier is, ben ik!

Zou het niet verstandig zijn om weer een samenwerkingsverband aan te gaan met een (huidige) Eredivisieclub of een club uit België of zo? Zo kun je spelers van Jong Ajax doorschuiven/verhuren als die te goed zijn voor de KKD, maar nog niet goed genoeg voor het eerste.

Was Sparta de enige uit de Eredivisie/ProLeague? Liever België. We hebben leuke Belgische talentjes en het is verder weg van huis.

+3/-0

forumillustratie

+3/-0

Kiki schreef op 21 februari 2026 om 18:30:

s0lido schreef op 21 februari 2026 om 18:13:

Waar bier is, ben ik!

Was Sparta de enige uit de Eredivisie/ProLeague? Liever België. We hebben leuke Belgische talentjes en het is verder weg van huis.

Idd. En je hebt dan geen "competitievervalsing" gezeik. Ik zou ook proberen in Zuid-Amerika (Brazilië/Argentinië) intensief samen te werken met een club.

+1/-0

Ik vind het serieus wel interessant of en zoja, waarom we spelers verzekeren tegen blessures. Het is niet dat we een risico ermee afdekken en gemiddeld genomen kosten verzekeringen je geld, dus moet je het niet doen. De rest hier is het niet met me eens, maar niemand komt met een argument.

Maar goed, ik focus me duidelijk op de inhoud en niet op een scene schoppen, fanatiek plusjes en minnetjes uitdelen vanaf meerdere accounts en dat soort kinderachtig gebeuren. Dat een ander dat wel doet klopt, maar heb ik niks mee te maken.

+2/-1

ElSimao2 schreef op 22 februari 2026 om 00:44:

Ik vind het serieus wel interessant of en zoja, waarom we spelers verzekeren tegen blessures. Het is niet dat we een risico ermee afdekken en gemiddeld genomen kosten verzekeringen je geld, dus moet je het niet doen. De rest hier is het niet met me eens, maar niemand komt met een argument.

Maar goed, ik focus me duidelijk op de inhoud en niet op een scene schoppen, fanatiek plusjes en minnetjes uitdelen vanaf meerdere accounts en dat soort kinderachtig gebeuren. Dat een ander dat wel doet klopt, maar heb ik niks mee te maken.

Je ervaart geen tegenargument omdat jouw uitgangspunt is dat een verzekering je ófwel geld moet opleveren, ófwel moet behoeden tegen kosten die je onmogelijk zelf zou kunnen dragen (zoals een peperdure ziekenhuisbehandeling). Maar dat uitgangspunt is niet wat veel bedrijven en personen hanteren wanneer ze verzekeringen afsluiten. Je wilt vaak gewoon risico afkopen en voorspelbaarheid creëren.

Neem de uitvaartverzekering. Die is financieel alleen voordelig als je overlijdt ruim voordat je al je termijnen hebt betaald. Heb je al je premies betaald, dan is het totaal van die premies hoger dan het bedrag dat de verzekeraar uitkeert zodra je overlijdt. De verzekeraar weet één ding zeker: hij zal ooit moeten uitkeren, want iedereen overlijdt ooit. Dus die bouwt de premie dusdanig op dat het totaal van die premie meer is dan het verzekerde bedrag.

Vervolgens zul je een normaalverdeling zien: een klein deel van de mensen overlijdt jong en daarop maakt de verzekeraar (fors) verlies. Een deel leeft enorm lang en daarop maakt de verzekeraar ruim winst. Het grootste deel zal echter overlijden rondom de gemiddelde levensverwachting (de top van de normaalverdeling). Als verzekeraar wil je je premie en voorwaarden dusdanig inrichten dat je tarieven aantrekkelijk zijn maar je wel aan de juiste kant van de normaalverdeling blijft.

Met jouw uitgangspunt moet je nooit een uitvaartverzekering nemen want het bedrag voor een uitvaart is niet onoverkomelijk (sterker nog: een probleem van de nabestaande, dus fuck it) en de gemiddelde verwachting is dat je erop toelegt. Toch heeft twee derde van de Nederlanders zo'n verzekering. De meeste mensen houden er dus een fundamenteel andere zienswijze op na dan jij. Dan kun je telkens herhalen dat jouw argument niet onderuitgehaald is, maar dat komt doordat mensen meer meewegen dan dat ene financiële aspect.

Bedrijven zijn net zo. Ik interview voor mijn werk continu directeuren en andere leidinggevenden van grote industriële bedrijven en ze willen allemaal maar één ding: voorspelbaarheid. In kosten, regelgeving, alles eigenlijk. Liever iets hogere kosten die voorspelbaar zijn, dan gemiddeld genomen wat lagere kosten die continu schipperen. Daar kun je namelijk geen beleid op maken.

Ik heb zelf een onderhoudscontract voor m'n gashaard. Dat is duurder dan elk jaar gewoon een onderhoudsbeurt aftikken. Maar ik heb geen zin in een groot defect dat ik zelf moet betalen en wat zomaar duizend euro kan kosten. Dus ik tik liever iets meer af voor dat onderhoudscontract, want daarmee voorkom ik onvoorspelbare kosten waar ik geen trek in heb. Terwijl de premie van dat contract door de onderhoudsman ongetwijfeld dusdanig is bepaald dat hij er marge aan overhoudt. Helemaal prima. Ik heb geen zin in dat gezeik.

Terug naar spelersverzekeringen: als jij 3 miljoen per jaar betaalt aan een speler, en hij vliegt er met een zware blessure af, dan wil je graag je 3 miljoen terug zodat je met dat budget een vervanger kunt regelen. Dat is voorspelbaarheid: weten dat je salarisbudget beschikbaar is voor een selectie die je kunt gebruiken. Dus kiest elke grote club voor zo'n verzekering, want ze willen voorspelbaarheid.

Zijn ze gemiddeld genomen goedkoper uit als ze het niet zouden doen? Gemiddeld, ja. Als je alle andere omstandigheden (zoals wel of geen oude selectie, blessuregevoelige spelers, etc.) even buiten beschouwing laat, ben je als club op (zeer) lange termijn goedkoper uit zonder verzekeringen. Maar je loopt het risico dat je met fikse blessures te maken krijgt die je dan niet kunt opvangen en dat willen clubs niet. Dus kopen ze dat risico af. Ondanks dat gemiddelde heb je namelijk altijd een reële kans dat je aan de verkeerde kant van de normaalverdeling zit en daar hebben ze geen zin in, zoals ik geen zin heb in een rekening van meer dan duizend euro voor m'n gashaard.

+3/-0

Simpel en haalbaar advies aan Jordi: García en Grim omwisselen.

Het gaat om kwaliteit en de fase waarin we zitten. Grim heeft het duidelijk niet en waaraan het ontbreekt zijn typisch de zaken die García belangrijk lijkt te vinden: mentaliteit, leiderschap en fitheid. García is een persoon die daaraan gaat werken. (Grim die lult alleen maar).

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 22 februari 2026, 13:55:45.

+3/-0

Volgens mij sluit je een verzekering af als je de onverwachte hoge kosten wanneer je huis afbrand, wanneer je per ongeluk iemand aanrijdt die daar blijvend letsel aan overhoudt, wanneer je gebit door erosie uit elkaar valt en/of in het geval van een betaald voetbalclub een speler met een grote transferwaarde en dito salaris langdurig geblesseerd uitvalt of zelfs gedwongen wordt om te stoppen met voetballen etc. niet kan of niet wilt dragen.

Wat ik begrepen heb zouden veel voetbalclubs zo’n verzekering afsluiten voor het geval een speler (werknemer) die een transferwaarde vertegenwoordigd en waaraan vaak nog voor meerdere contractjaren salaris aan moet worden betaald langdurig geblesseerd raakt of zelfs nooit meer kan terugkeren op het voetbalveld. Daaruit zou je mogen opmaken dat veel voetbalclubs zo’n verzekering blijkbaar zinvol vinden en/of de kosten niet willen of niet kunnen dragen.

Tegelijkertijd is het zo dat het totaal van alle kosten die gepaard gaan met het afsluiten van verzekeringen altijd veel hoger blijven dan hetgeen door de verzekeringsmaatschappij in totaal wordt uitbetaald wanneer er een beroep op de verzekering worden gedaan. Immers de verzekerden zijn het verdienmodel en de melkkoe van de verzekeringsmaatschappijen.

Daarnaast is mijn ervaring met verzekeraars dat zij meestal er alles aan doen om onder hun verplichtingen uit te komen, zodat zij vooral niet of zo min mogelijk hoeven te vergoeden. Dit doen zij door tussentijds meerdere malen de polisvoorwaarden uit te kleden en/of door onder een andere naam verder te gaan.

Daarom sluit ik zelf alleen nog verzekeringen af als het wettelijk verplicht is zoals bij een zorgverzekering en wanneer ik de kosten niet kan of niet wil dragen.

+1/-0

Sevic schreef op 22 februari 2026 om 13:39:

Terug naar spelersverzekeringen: als jij 3 miljoen per jaar betaalt aan een speler, en hij vliegt er met een zware blessure af, dan wil je graag je 3 miljoen terug zodat je met dat budget een vervanger kunt regelen. Dat is voorspelbaarheid: weten dat je salarisbudget beschikbaar is voor een selectie die je kunt gebruiken. Dus kiest elke grote club voor zo'n verzekering, want ze willen voorspelbaarheid.

Er is vrij veel wat ik op jouw post zou kunnen en willen zeggen. Waarvoor overigens hulde. Eerste is bijvoorbeeld dat ik een echte open haard zou adviseren, als dat regeltechnisch kan en jullie daar voor open staan natuurlijk, maar om het strikt bij het onderwerp te houden is de crux denk ik dat de kosten reeds voorstelbaar zijn.

Stel de selectie kost 40M per jaar, nou dan komt daar ongeacht blessures vrijwel nooit wat bij. Dolberg en Itakura zijn grootverdieners die geblesseerd zijn geweest maar het is niet zo dat er een vervanger voor gehaald is. Ten eerste zijn de mogrlijkheden daar erg beperkt voor in een seizoen (kan alleen in de winterse transferwindow) en, belangrijker, het is beter om dit verlies op te vangen met spelers die er al zijn en uiteraard de jeugd. Jongens waar je dus al salaris voor betaald en waar dus niks bij komt omdat iemand anders een blessure heeft.

In een uiterst geval moet je wellicht iemand huren, kopen of transfervrij vastleggen. Nou, hoeveel imoact heeft dat salaris op het geheel? Het is misschien max 5% van de gehele salarislast dus we kunnen niet spreken van zware variantie daarin. Het is niet dat je het ene jaar ineens 50% meer salariskosten hebt en dat de verzekering dat afdekt.

Zijn ze gemiddeld genomen goedkoper uit als ze het niet zouden doen? Gemiddeld, ja. Als je alle andere omstandigheden (zoals wel of geen oude selectie, blessuregevoelige spelers, etc.) even buiten beschouwing laat, ben je als club op (zeer) lange termijn goedkoper uit zonder verzekeringen. Maar je loopt het risico dat je met fikse blessures te maken krijgt die je dan niet kunt opvangen en dat willen clubs niet.

Die verzekeringen zijn tailor-made, dus voor oude en of blessuregevoelige spelers betaal je navenant meer premie. Die verzekeraars zien ons al aankomen met Berghuis, nou betaal je meer dan het standaard tarief, zeg maar. Die mensen zijn geen barmhartige Sameritanen.

Meer fundamenteel, in de voetballerij moet je de vervangers van spelers reeds in de ploeg hebben (en dus ook al salaris voor betalen) omdat je niet on the spot een vervanger erin kunt fietsen. Ten eerste kan het letterlijk niet omdat de transfermarkt vaak gesloten is en al issie wel open, voordat de nieuwe speler er daadwerkelijk is, opgetraind is en speelklaar ben je dusdanig veel tijd kwijt dat je sportief daardoor waarschijnlijk achter het net vist. Ik snap verder alle vergelijkingen met andere verzekeringen wel, maar dezen gaan naar mijn mening mank. Nog los overigens van alle praktische bezwaren, die verzekering keert kennelijk pas uit na een periode van 1 tot 3 maanden. Nou als je daarop moet wachten ben je sowieso veel te laat.

Dat de gemiddelde Nederlander financieel aparte beslissingen neemt kan, maar van een professionele financial manager verwacht je rationaliteit en zakelijkheid.

+1/-0

Sjakie Meulemans schreef op 22 februari 2026 om 14:01:

Volgens mij sluit je een verzekering af als je de onverwachte hoge kosten wanneer je huis afbrand, wanneer je per ongeluk iemand aanrijdt die daar blijvend letsel aan overhoudt, wanneer je gebit door erosie uit elkaar valt en/of in het geval van een betaald voetbalclub een speler met een grote transferwaarde en dito salaris langdurig geblesseerd uitvalt of zelfs gedwongen wordt om te stoppen met voetballen etc. niet kan of niet wilt dragen.

Wat ik begrepen heb zouden veel voetbalclubs zo’n verzekering afsluiten voor het geval een speler (werknemer) die een transferwaarde vertegenwoordigd en waaraan vaak nog voor meerdere contractjaren salaris aan moet worden betaald langdurig geblesseerd raakt of zelfs nooit meer kan terugkeren op het voetbalveld. Daaruit zou je mogen opmaken dat veel voetbalclubs zo’n verzekering blijkbaar zinvol vinden en/of de kosten niet willen of niet kunnen dragen.

Tegelijkertijd is het zo dat het totaal van alle kosten die gepaard gaan met het afsluiten van verzekeringen altijd veel hoger blijven dan hetgeen door de verzekeringsmaatschappij in totaal wordt uitbetaald wanneer er een beroep op de verzekering worden gedaan. Immers de verzekerden zijn het verdienmodel en de melkkoe van de verzekeringsmaatschappijen.

Daarnaast is mijn ervaring met verzekeraars dat zij meestal er alles aan doen om onder hun verplichtingen uit te komen, zodat zij vooral niet of zo min mogelijk hoeven te vergoeden. Dit doen zij door tussentijds meerdere malen de polisvoorwaarden uit te kleden en/of door onder een andere naam verder te gaan.

Daarom sluit ik zelf alleen nog verzekeringen af als het wettelijk verplicht is zoals bij een zorgverzekering en wanneer ik de kosten niet kan of niet wil dragen.

Gracias! Mooie en zinnige post.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 22 februari 2026 om 14:42:

Er is vrij veel wat ik op jouw post zou kunnen en willen zeggen. Waarvoor overigens hulde. Eerste is bijvoorbeeld dat ik een echte open haard zou adviseren, als dat regeltechnisch kan en jullie daar voor open staan natuurlijk.

Hehe. Deze gashaard zat er al in toen we het huis kochten, met een rookafvoer door de muur naar buiten. Voor een open haard zou er een schoorsteen naar boven moeten. Los van alle bouwkundige ellende in huis stuit je dan op een dak dat vol ligt met asbest. Kostenplaatje: 30.000 - 50.000 euro.

Ik houd het dus maar bij die gashaard.

om het strikt bij het onderwerp te houden is de crux denk ik dat de kosten reeds voorstelbaar zijn.

Het gaat niet alleen om voorspelbaarheid van kosten, maar van je gehele beleid. Je wilt die exces waarbij je drie duurbetaalde spelers een jaar lang moet doorbetalen terwijl ze in de lappenmand liggen gewoon niet tegenkomen. Vergeet niet dat bedrijven in NL best lang een best groot deel van het salaris van werknemers moeten doorbetalen bij ziekte.

+1/-0

Sevic schreef op 22 februari 2026 om 15:02:

ElSimao2 schreef op 22 februari 2026 om 14:42:

Er is vrij veel wat ik op jouw post zou kunnen en willen zeggen. Waarvoor overigens hulde. Eerste is bijvoorbeeld dat ik een echte open haard zou adviseren, als dat regeltechnisch kan en jullie daar voor open staan natuurlijk.

Hehe. Deze gashaard zat er al in toen we het huis kochten, met een rookafvoer door de muur naar buiten. Voor een open haard zou er een schoorsteen naar boven moeten. Los van alle bouwkundige ellende in huis stuit je dan op een dak dat vol ligt met asbest. Kostenplaatje: 30.000 - 50.000 euro.

Ik houd het dus maar bij die gashaard.

De gashaard levert qua warmte, maar qua vibes issie een heel stuk minder. Ik heb een tijdje geleden nog van alles geprobeerd om hier een echte open haard te kunnen realiseren, maar helaas kon het niet qua wetgeving. Nog fanatiek gezocht naar mazen in de wet of uitzonderingen maar kon niks vinden. Je kunt niet alles hebben helaas.

Het gaat niet alleen om voorspelbaarheid van kosten, maar van je gehele beleid. Je wilt die exces waarbij je drie duurbetaalde spelers een jaar lang moet doorbetalen terwijl ze in de lappenmand liggen gewoon niet tegenkomen. Vergeet niet dat bedrijven in NL best lang een best groot deel van het salaris van werknemers moeten doorbetalen bij ziekte.

Vooraf weet je sowieso dat je die kosten voor die spelers hebt, aangezien je een contract voor een bepaalde periode hebt afgesloten. De enige variabele is of de speler zelf op het veld staat of dat het een concurrent / jeugdspeler is. Financieel echter maakt het niet of nauwelijks verschil, dus voor de financiele man in de organisatie zie ik het nut van de verzekering nog steeds niet.

We hebben het over mensen die vorig seizoen de Kerstlunch annuleerden omdat we financieel zo moeilijk zaten, nou dan moet je zelf financieel wel alles uit de kast halen lijkt mij.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 292 pagina's: 1 2 3 4 ... 288 289 290 291 292

Ajax Forum » Inkomende transfers & transfergeruchten » Supporters adviseren nieuwe Technisch Directeur.