Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Inkomende transfers & transfergeruchten » Supporters adviseren nieuwe Technisch Directeur.

Deze normale topic is open en bestaat uit 184 pagina's: 1 2 3 4 ... 180 181 182 183 184

Tahirovic verkocht dus. Wederom een heel matige transfersom. Als je dat allemaal bij elkaar optelt dan scheelt dat toch wel een flink aantal miljoenen. Al zou ik mijn verlies liever in dit geval nemen dan bij andere spelers. Je kan gewoon niet drie spelers voor die positie onder contract hebben staan. Ben wel benieuwd wie nu de man achter Henderson wordt. Je hebt verder geen verdedigende middenvelders meer over. Als Henderson geblesseerd of geschorst is dan heb je een probleem.

Verder is Banel ook verkocht voor een wel gewoon prima bedrag. Ben ook blij dat hij nu geen andere talenten blokkeert.

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 03 februari 2025 om 20:22:

Als Bounida echt blijft zou dat fantastisch zijn. Maar eerst zien dan geloven. Dit kan ook onderdeel van een spelletje zijn. Het is in elk geval wel al een stuk meer dan waar ik op durfde te hopen.

Wat betreft de transfers voor het eerste vind ik de tussenstand op dit moment wel redelijk. Edvardsen zou een nuttige goedkope speler kunnen zijn, en die Braziliaanse back die ineens uit de hoge hoed komt ziet er best goed in de beelden die ik van hem heb gezien. Hij verdedigt heel Zuid-Amerikaans en technisch lijkt hij ook wel in orde. Het is in elk geval een verrassend staaltje scouting voor weinig geld. Blijkbaar kan hij ook echt op beide backposities uit de voeten.

Aan de andere kant is de urgentie om een back te halen ook weer niet bijzonder hoog. Je kan op zich nog wel door met Gaaei en Alders voor nu. Als je dan ook Regeer niet had gehaald dan had je een potje van 8 miljoen gehad voor een creatieve middenvelder. Daarnaast is Ramaj voor 5 miljoen verkopen een absolute schande. Los van dat het van geen enkele visie getuigt is doe je hem ook nog eens voor een fooi van de hand. Ik moet er ook niet aan denken dat Pasveer geblesseerd raakt en je dan straks met Gorter op doel staat.

Goede backs zijn schaars. Ik vind het wat lastig om te geloven dat we hier te maken hebben met een uitstekende back die weliswaar op links speelt, maar net zo goed op rechts is en voor 3M op te halen is. Zouden alle grotere Spaanse ploegen die hem wekelijks zien spelen zo'n talent gemist hebben? Ik denk dat we gewoon met de huidige opties door hadden moeten gaan.

Ook met zo'n Edvardsen vraag ik me af of we wel hoog genoeg mikken. "Mag Godts niet in de weg lopen" is een argument dat misschien wel iets te belangrijk gemaakt is. Van Godts zelf ben ik namelijk niet overtuigd. Zowel qua kwaliteit als qua blessuregevoeligheid.

+1/-0

thomas83 schreef op 04 februari 2025 om 00:49:

Tahirovic verkocht dus. Wederom een heel matige transfersom. Als je dat allemaal bij elkaar optelt dan scheelt dat toch wel een flink aantal miljoenen. Al zou ik mijn verlies liever in dit geval nemen dan bij andere spelers. Je kan gewoon niet drie spelers voor die positie onder contract hebben staan. Ben wel benieuwd wie nu de man achter Henderson wordt. Je hebt verder geen verdedigende middenvelders meer over. Als Henderson geblesseerd of geschorst is dan heb je een probleem.

Verder is Banel ook verkocht voor een wel gewoon prima bedrag. Ben ook blij dat hij nu geen andere talenten blokkeert.

Banel wegzetten voor een miljoen is gewoon top. Had volgens mij ook nog maar een kort contract. Ik ben kritisch op Kroes als daar aanleiding voor is (vrijwel wekelijks dus), maar benoem het ook graag als hij iets goed doet. Dit is een topdeal.

We hebben straks wel een probleem op het middenveld. Ervan uitgaande dat Henderson deze zomer vertrekt (ziet het wel naar uit, als ik de communicatie van afgelopen week volg) en constaterende dat Klaassen uit zijn contract loopt, zit je voor volgend seizoen met:

Mannsverk
Van den Boomen
Taylor
Fitz-Jim
Regeer
Hlynsson

Ik acht de kans dat Taylor vertrekt ook enorm. Nog 2 jaar contract, dus als je de hoofdprijs wilt kunnen vragen, moet ie deze zomer weg. Is ook al wel over gesproken.

Dan hebben we nog vijf middenvelders over, waarvan Van den Boomen sowieso niet voldoet. Die wil je het liefst kwijt. Dat betekent dat er twee middenvelders bij moeten komen. Nu kun je wat mij betreft best Bounida doorschuiven, maar dan moet die wel eerst zijn contract verlengen. Je kunt overwegen om ook Steur door te schuiven, al is dat wel heel vroeg, op zijn zeventiende. Ik denk eigenlijk dat er gewoon een ervaren topmiddenvelder bij moet komen die de kar trekt.

Maar ik zie Kroes er voor aan om Berghuis tot die ervaren middenvelder te bombarderen. En dan houd ik m'n hart vast als ik kijk naar diens blessuregevoeligheid...

+2/-0

Twente huurt Alders voor een half jaar.
Dat betekent dat er waarschijnlijk vandaag een rechtsback wordt gepresenteerd (Rosa).
Er schijnt ook een keeper te komen.

+2/-0

spelbos schreef op 04 februari 2025 om 11:52:

Dat betekent dat er waarschijnlijk vandaag een rechtsback wordt gepresenteerd (Rosa).

Ja, en met ingang van deze zomer dus vier rechtsbacks in de selectie.

Kroes wilde degene die ervoor had gezorgd dat Ajax vier linksbacks onder contract had staan vorig jaar een klap geven. Zou dat ook voor rechtsbacks gelden?

+4/-0

Sevic schreef op 04 februari 2025 om 11:57:

Kroes wilde degene die ervoor had gezorgd dat Ajax vier linksbacks onder contract had staan vorig jaar een klap geven. Zou dat ook voor rechtsbacks gelden?

Linkshandigheid werd in Oud-Europese tradities als een teken van de duivel gezien. Het Latijnse woord voor links (sinister) is niet voor niks een synoniem voor iets als "onheilspellend". Niet uit te sluiten is dat Kroes een dergelijke religie aanhangt en daardoor heel benauwd wordt bij zoveel mensen die op een positie op de linkerkant van het veld uit de voeten kunnen terwijl een overschot aan rechtsbacks dan weer geen probleem is.

Of hij is gewoon niet zo strategisch en kan niet zo ver vooruit kijken. Your decision :)

+2/-1

ElSimao2 schreef op 04 februari 2025 om 12:09:

Linkshandigheid werd in Oud-Europese tradities als een teken van de duivel gezien. Het Latijnse woord voor links (sinister) is niet voor niks een synoniem voor iets als "onheilspellend". Niet uit te sluiten is dat Kroes een dergelijke religie aanhangt en daardoor heel benauwd wordt bij zoveel mensen die op een positie op de linkerkant van het veld uit de voeten kunnen terwijl een overschot aan rechtsbacks dan weer geen probleem is.

Of hij is gewoon niet zo strategisch en kan niet zo ver vooruit kijken. Your decision :)

Berichten 3.666

Ik let even goed op wat betreft jou.

+2/-0

Kiki schreef op 04 februari 2025 om 13:48:

Berichten 3.666

Mocht ik ineens pro-Kroes uitspraken hebben ben ik waarschijnlijk bezeten door een demoon.

+3/-0

ElSimao2 schreef op 04 februari 2025 om 13:52:

Kiki schreef op 04 februari 2025 om 13:48:

Berichten 3.666

Mocht ik ineens pro-Kroes uitspraken hebben ben ik waarschijnlijk bezeten door een demoon.

Ik zal wel de heksenjacht op jou organiseren wanneer en als het zover is. Na gisteren geloof ik zeer zeker in demonen.

+1/-0

Who summoned me? :D

On: Is er iemand die de huidige A-selectie (inclusief nieuwkomers dus) hier kan droppen voor een goed overzicht? Kunnen we kijken hoe we er nu voor staan..

+2/-0

s0lido schreef op 04 februari 2025 om 14:11:

On: Is er iemand die de huidige A-selectie (inclusief nieuwkomers dus) hier kan droppen voor een goed overzicht? Kunnen we kijken hoe we er nu voor staan..

Even de Transfermarkt-squad door ChatGPT laten uittikken:

Goalkeepers:

Jay Gorter
Remko Pasveer

Defenders:

Josip Šutalo
Ahmetcan Kaplan
Daniele Rugani
Youri Baas
Dies Janse
Jorrel Hato
Owen Wijndal
Anton Gaaei

Midfielders:

Kenneth Taylor
Branco van den Boomen
Jordan Henderson
Davy Klaassen
Youri Regeer
Kian Fitz-Jim

Forwards:

Oliver Edvardsen
Wout Weghorst
Bertrand Traoré
Mika Godts
Christian Rasmussen
Amourricho Van Axel-Dongen
Steven Berghuis
Brian Brobbey

Naar verwachting komen Rosa (rechtsback) en Matheus (keeper) er dus nog bij.

+3/-0

Sevic schreef op 04 februari 2025 om 14:48:

Goalkeepers:

Jay Gorter
Remko Pasveer

Defenders:

Josip Šutalo
Ahmetcan Kaplan
Daniele Rugani
Youri Baas
Dies Janse
Jorrel Hato
Owen Wijndal
Anton Gaaei

Midfielders:

Kenneth Taylor
Branco van den Boomen
Jordan Henderson
Davy Klaassen
Youri Regeer
Kian Fitz-Jim

Forwards:

Oliver Edvardsen
Wout Weghorst
Bertrand Traoré
Mika Godts
Christian Rasmussen
Steven Berghuis
Brian Brobbey

Dank je. Nu ik dit op een rijtje zie, schrik ik er echt van. Zelfs onder Frank de Boer en Blind hadden we een betere selectie. En we staan gewoon tweede....

+2/-0

Alders verhuren geeft me gemengde gevoelens. Blij met de contractverlenging en de kans op een hoger niveau in elk geval. Twente is ook een stabiele club waar verzorgd aanvallend voetbal wordt gespeeld. De laatste jaren doen huurlingen van ons het daar vaak goed. Aan de andere kant is het maar de vraag of hij echt veel aan spelen toe zal komen.

En dan is er die keeper nog. Je hoort er weinig positieve verhalen over in elk geval. Het is sowieso al een downgrade nu hij Ramaj vervangt, die gewoon je toekomstige keeper had moeten worden.

ElSimao2 schreef op 04 februari 2025 om 01:12:

Goede backs zijn schaars. Ik vind het wat lastig om te geloven dat we hier te maken hebben met een uitstekende back die weliswaar op links speelt, maar net zo goed op rechts is en voor 3M op te halen is. Zouden alle grotere Spaanse ploegen die hem wekelijks zien spelen zo'n talent gemist hebben? Ik denk dat we gewoon met de huidige opties door hadden moeten gaan.

Ook met zo'n Edvardsen vraag ik me af of we wel hoog genoeg mikken. "Mag Godts niet in de weg lopen" is een argument dat misschien wel iets te belangrijk gemaakt is. Van Godts zelf ben ik namelijk niet overtuigd. Zowel qua kwaliteit als qua blessuregevoeligheid.

Backs die kunnen verdedigen en aanvallen zijn wel schaars ja, en hij lijkt opmerkelijk goedkoop op te pikken. Ik ben het met je eens dat Godts wat te groot wordt gemaakt de laatste maanden. Ik beschouw echt nog als vooral een talent. Te goed voor Jong Ajax, maar geen speler die de ploeg kan dragen of zo. Hij heeft na zijn rentree ook niets meer laten zien eigenlijk. Bij Edvardsen hoop ik op wat meer stabiliteit en scherpte.

Een speler die altijd scherp is en altijd overal op loopt zorgt er misschien ook voor dat zijn teamgenoten bepaalde passes snel geven in plaats van er een moment van twijfel is. Mijn hoop is dat het tempo van de aanvallen wat omhoog zal gaan met hem. We bouwen juist "traag" op om dat moment van versnelling op een hogere en belangrijkere plek op het veld mogelijk te maken. Daarnaast maken dit soort spelers het veld ook groter, en kunnen ze er voor zorgen dat creatieve spelers zoals Traoré vaker en onder gunstigere voorwaarden aan de bal komen. Een buitenspeler moet meer zijn dan een speler die aan het dribbelen is terwijl de rest van het team staat toe te kijken, en Godts en Traoré zijn op dit moment te vel dat soort spelers.

Sevic schreef op 04 februari 2025 om 08:32:

Banel wegzetten voor een miljoen is gewoon top. Had volgens mij ook nog maar een kort contract. Ik ben kritisch op Kroes als daar aanleiding voor is (vrijwel wekelijks dus), maar benoem het ook graag als hij iets goed doet. Dit is een topdeal.

We hebben straks wel een probleem op het middenveld. Ervan uitgaande dat Henderson deze zomer vertrekt (ziet het wel naar uit, als ik de communicatie van afgelopen week volg) en constaterende dat Klaassen uit zijn contract loopt, zit je voor volgend seizoen met:

Mannsverk
Van den Boomen
Taylor
Fitz-Jim
Regeer
Hlynsson

Ik acht de kans dat Taylor vertrekt ook enorm. Nog 2 jaar contract, dus als je de hoofdprijs wilt kunnen vragen, moet ie deze zomer weg. Is ook al wel over gesproken.

Dan hebben we nog vijf middenvelders over, waarvan Van den Boomen sowieso niet voldoet. Die wil je het liefst kwijt. Dat betekent dat er twee middenvelders bij moeten komen. Nu kun je wat mij betreft best Bounida doorschuiven, maar dan moet die wel eerst zijn contract verlengen. Je kunt overwegen om ook Steur door te schuiven, al is dat wel heel vroeg, op zijn zeventiende. Ik denk eigenlijk dat er gewoon een ervaren topmiddenvelder bij moet komen die de kar trekt.

Maar ik zie Kroes er voor aan om Berghuis tot die ervaren middenvelder te bombarderen. En dan houd ik m'n hart vast als ik kijk naar diens blessuregevoeligheid...

Als Taylor vertrekt dan kan je hem vervangen door een creatievere speler. Mannsverk mag van mij best in de basis volgend seizoen. Dan kan misschien Verkuijl zijn stand-in al zijn. Ik vraag me af waarom hij zo weinig minuten maakt dit seizoen. Mocht dat niet mogelijk zijn dan zal je iemand moeten halen denk ik.

Klaassen zou ik er alleen al voor zijn ervaring bij houden, zeker als Henderson en Berghuis vertrekken (wat bij Berghuis inderdaad nog maar de vraag is helaas). Daarnaast is hij bereid tegen een relatief bescheiden salaris te spelen en is hij ook belangrijk met zijn doelpunten, met name in wedstrijden waarin je wat meer tegen een laag blok speelt.

Hlynsson en Van den Boomen zou ik sowieso laten gaan. 1 topmiddenvelder zou wel lekker zijn ja. Dat is wat mij betreft ook het ideaalplaatje: een (potentiële) topspeler in iedere linie. In de verdediging hebben we die wel wat mij betreft, maar op het middenveld en voorin niet. Bounida zou ik wel doorschuiven en eventueel wat tussen Ajax 1 en Jong Ajax laten pendelen. Steur sowieso op zijn leeftijd. Ik vind dat hij in Jong Ajax eerst ook wekelijks als centrale middenvelder moet spelen, en dus niet op 10. In die rol is hij op zijn best en komt hij ook meer aan de bal.

+1/-0

Sevic schreef op 04 februari 2025 om 14:48:

Goalkeepers:

Jay Gorter
Remko Pasveer

Defenders:

Josip Šutalo
Ahmetcan Kaplan
Daniele Rugani
Youri Baas
Dies Janse
Jorrel Hato
Owen Wijndal
Anton Gaaei

Midfielders:

Kenneth Taylor
Branco van den Boomen
Jordan Henderson
Davy Klaassen
Youri Regeer
Kian Fitz-Jim

Forwards:

Oliver Edvardsen
Wout Weghorst
Bertrand Traoré
Mika Godts
Christian Rasmussen
Steven Berghuis
Brian Brobbey

Rosa en Matheus zijn inmiddels bevestigd. Van Axel Dongen staat er echt om spek en bonen bij; wel dure spek en bonen. Rasmussen is nog altijd de naam waar ik het minst gelukkig van word (van de spelers die we al vóór januari hadden), om maar te zwijgen wat ik vind van bepaalde uitgaande transfers. De nieuwe aanwinsten lijken in ieder geval blij om zichzelf Ajacied te mogen noemen nu, maar de visie van Kroes is iets waar ik het nooit eens mee zal zijn.

+1/-0

Sevic schreef op 04 februari 2025 om 08:32:

thomas83 schreef op 04 februari 2025 om 00:49:

Mannsverk
Van den Boomen
Taylor
Fitz-Jim
Regeer
Hlynsson

Uhm, Farioli is de trainer en hij ziet in Berghuis ook een middenvelder. En de Banel-deal is goed, maar ik kan er niet blij mee zijn als diezelfde dag Ramaj en Tahirovic voor koek en ei zijn verkocht.

+3/-0

De verkoop van Banel was goed en de deal voor Matheus (met koopoptie) vind ik met beperkte kennis ook wel aantrekkelijk. Het is een zeer ervaren doelman met een goede leeftijd die er weliswaar uitgekeept leek te zijn bij Braga, maar die je er goed bij kunt hebben als tweede keeper. De aanleiding voor deze huur (de verkoop van Ramaj) ben ik uiteraard minder blij mee.

Mooi is ook dat er iets meer balans in de selectie is en dat er toch wat spelers zijn vertrokken. Vaak op huurbasis of tegen een te lage transfersom, maar iets is iets. Had graag meer actie gezien rond de bekende pijnpunten zoals Branco en Rasmussen, maar redelijkerwijs is dat wellicht teveel gevraagd.

Alders verhuren, zonder optie tot koop, is potentieel een uitstekende zet, doch zeer riskant. Twente geeft de voorkeur aan eigen spelers, dus verwacht ik niet dat Gerald veel minuten zal maken als Bart van Rooij van de partij is.

Minder te spreken ben ik over de overige aankopen. Eigenlijk allemaal niet echt nodig, te oud (behalve Regeer) en ik vrees te slecht. Het zijn onvervalste breedteaankopen, sommigen wezen er al op dat nota bene Cruijff had aangekaart dat we dit soort acquisities eigenlijk niet moeten plegen. Hier ben ik het in principe mee eens, ook onderstreept het voor mij nogmaals dat het met al die financiële perikelen heel erg meevalt.

Bij de contractverlengingen worden naar mijn inzicht de verkeerde keuzes gemaakt. Berghuis speelt de laatste 2 wedstrijden wel iets minder slecht dan ervoor, maar een nieuw contract voor het vlassnorretje zou wat mij betreft nog steeds niet aan de orde moeten zijn. Bounida zou je wel willen behouden. Hoewel zijn vertrek en het langere verblijf van Berghuis nog niet vast staan en dus theoretisch nog de goede kant op kunnen vallen, zijn de berichten erover niet hoopgevend.

Na de winst op Feyenoord zul je niemand meer horen over het niet tijdig inschrijven van Edvardsen, maar ik vind het toch een teken dat Kroes niet zo goed is in het maken van een tijdsplanning. Dat zie je ook met diverse posities waar nu iemand voor komt maar waar we ook iemand verhuurd hebben: volgend jaar zit je met 3 A-spelers op die positie en dat is teveel.

Redelijkerwijs vind ik dat we dus wederom een zwakke "mercato" gedraaid hebben.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 05 februari 2025 om 01:39:

Dit ben ik met je eens, maar volgens de Telegraaf (voor wat het waard is) zien de beleidsmakers dat heel anders:

Alex Kroes en Marijn Beuker, respectievelijk technisch directeur en directeur voetbal bij Ajax, smeedden voorafgaand aan de winterse transferperiode een plan. Dat plan heeft goed uitgepakt, schetst De Telegraaf.

Het is geen geheim dat Ajax graag af wil van de aankopen die gedaan zijn door Sven Mislintat. Georges Mikautadze werd vorige zomer al verkocht, terwijl toen Carlos Forbs, Jakov Medic en Borna Sosa verhuurd werden. De ochtendkrant schrijft dat Ajax de overige Mislintat-aankopen - basisspelers Josip Sutalo en Anton Gaaei daargelaten - 'liever kwijt dan rijk is'.

In de praktijk bleek en blijkt het moeilijk om van de Mislintat-aankopen af te komen. Het lukte Ajax niet om ze te verkopen, terwijl de spelers ook beseften dat ze hun Ajax-salaris elders niet zouden opstrijken. 'En dus smeedden Kroes en Beuker het plan om zo snel mogelijk het maximaal aantal te verhuren spelers van de hand te doen, zodat zaakwaarnemers van de laatste spelers alleen nog voor een definitieve transfer konden kiezen', klinkt het.

De tactiek werkte, want de 'Mislintat-prullaria', zoals de krant het noemt, raakt Ajax langzaam kwijt. Gastón Ávila (Fortaleza), Sivert Mannsverk (Cardiff City) en Chuba Akpom (Lille OSC) werden verhuurd, wat betekende dat Ajax het maximaal aantal te verhuren spelers bereikt had. Diant Ramaj (Borussia Dortmund) en Benjamin Tahirovic (Brøndby IF) konden enkel nog definitief vertrekken en deden dat.

Het is de bedoeling dat alle spelers die nu worden uitgeleend, komende zomer alsnog definitief vertrekken uit Amsterdam. Alleen voor de verhuurde Kristian Hlynsson en Gerald Alders is nog toekomst bij Ajax.

Het is er hier op het forum weleens over gegaan het afgelopen jaar, dat er een vooroordeel zou bestaan over de Mislintat-aankopen en dat die koste wat kost weg moesten. Ikzelf geloofde dat niet zo. Maar als we naar de feiten kijken, kun je er bijna niet meer omheen: spelers als Mannsverk, Forbs en Avila gaan eenvoudigweg geen kans meer krijgen. Net zoals Ramaj en Tahirovic geen kans gekregen hebben. Van den Boomen is de enige die een beetje ontbreekt in het plaatje, wellicht omdat het een oud-jeugdspeler van ons is.

De enige Mislintat-aankopen die Farioli verder gebruikt heeft, heeft hij gebruikt omdat er eenvoudigweg geen enkel alternatief was op die positie. Maar overal waar het enigszins kon, heeft hij van andere spelers gebruik gemaakt. Ik denk inmiddels dat dit instructie van hogerhand is geweest: we gaan linksom of rechtsom afscheid nemen van Mislintat-aankopen, dus richt je op alternatieven.

Ik zie Kroes er ook zomaar toe in staat om deze zomer bijvoorbeeld Gaaei en Sutalo onder Farioli's kont vandaan te verkopen als er een bod komt.

Dit verklaart ook waarom Forbs niet is teruggehaald. Het verklaart waarom Mannsverk en Avila naar vreemde clubs worden verhuurd, waar de kans op fatsoenlijke ontwikkeling in mijn optiek gering is. Het boeit ze geen reet of Mannsverk zich ontwikkelt - hij moet weg. Zelfde geldt voor Avila, Sosa, noem ze allemaal maar op.

Ik vind het diep triest wat er gebeurt. Dit heeft niets met normaal beleid te maken, maar alles met rancune. Je gaat een heel elftal aan spelers ver onder hun (potentiële) marktwaarde dumpen, alleen omdat ze door de 'verkeerde' TD zijn aangetrokken. Het grenst aan discriminatie.

Het is dat ik uiteraard hoop dat Ajax altijd zo goed mogelijk presteert, maar eigenlijk gun je zo'n Kroes een geweldige bestuurlijke crisis. Ga maar eens lekker op je bek, met je rancuneuze kutbeleid. Geen enkele weldenkende TD doet Ramaj voor 5 miljoen van de hand om die 32-jarige Braziliaan ervoor in de plaats te halen. Zeker niet als je weet dat Pasveer de 42 aantikt dit jaar. Kroes doet het wel, want: rancune.

Farioli redt dadelijk Kroes zijn reet met onverwacht goede prestaties. Dat betekent dat we nog lang niet van deze koekenbakker verlost zijn. Wat een armoe.

+3/-0

De gemaakte transfers zijn korte termijn-gericht en anti-Mislintat. Banel was inderdaad een goede deal, maar Ramaj en Tahirovic niet (beiden Mislintat-aankopen). Op zich kunnen spelers als Matheus, Lucas Rosa en Oliver Edvardsen het naar behoren doen; ik weet het niet; ze zijn echter typerende breedte-aankopen wie direct waardig moeten zijn om onderdeel van de wedstrijdselecties, zonder dat je mag verwachten dat ze ooit veel geld waard zijn en ons ver zullen brengen in een CL-toernooi. Deze transfers kunnen zomaar ons helpen om hoog te eindigen in de Eredivisie, maar ik verwacht voorlopig niet veel van onze kansen in Europa en ik wacht op het moment dat we na dit seizoen weer gaan stagneren aangezien we veel talent weggooien.

+1/-0

Sevic schreef op 05 februari 2025 om 08:46:

ElSimao2 schreef op 05 februari 2025 om 01:39:

Dit ben ik met je eens, maar volgens de Telegraaf (voor wat het waard is) zien de beleidsmakers dat heel anders:

Alex Kroes en Marijn Beuker, respectievelijk technisch directeur en directeur voetbal bij Ajax, smeedden voorafgaand aan de winterse transferperiode een plan. Dat plan heeft goed uitgepakt, schetst De Telegraaf.

Het is geen geheim dat Ajax graag af wil van de aankopen die gedaan zijn door Sven Mislintat. Georges Mikautadze werd vorige zomer al verkocht, terwijl toen Carlos Forbs, Jakov Medic en Borna Sosa verhuurd werden. De ochtendkrant schrijft dat Ajax de overige Mislintat-aankopen - basisspelers Josip Sutalo en Anton Gaaei daargelaten - 'liever kwijt dan rijk is'.

In de praktijk bleek en blijkt het moeilijk om van de Mislintat-aankopen af te komen. Het lukte Ajax niet om ze te verkopen, terwijl de spelers ook beseften dat ze hun Ajax-salaris elders niet zouden opstrijken. 'En dus smeedden Kroes en Beuker het plan om zo snel mogelijk het maximaal aantal te verhuren spelers van de hand te doen, zodat zaakwaarnemers van de laatste spelers alleen nog voor een definitieve transfer konden kiezen', klinkt het.

De tactiek werkte, want de 'Mislintat-prullaria', zoals de krant het noemt, raakt Ajax langzaam kwijt. Gastón Ávila (Fortaleza), Sivert Mannsverk (Cardiff City) en Chuba Akpom (Lille OSC) werden verhuurd, wat betekende dat Ajax het maximaal aantal te verhuren spelers bereikt had. Diant Ramaj (Borussia Dortmund) en Benjamin Tahirovic (Brøndby IF) konden enkel nog definitief vertrekken en deden dat.

Het is de bedoeling dat alle spelers die nu worden uitgeleend, komende zomer alsnog definitief vertrekken uit Amsterdam. Alleen voor de verhuurde Kristian Hlynsson en Gerald Alders is nog toekomst bij Ajax.

Het is er hier op het forum weleens over gegaan het afgelopen jaar, dat er een vooroordeel zou bestaan over de Mislintat-aankopen en dat die koste wat kost weg moesten. Ikzelf geloofde dat niet zo. Maar als we naar de feiten kijken, kun je er bijna niet meer omheen: spelers als Mannsverk, Forbs en Avila gaan eenvoudigweg geen kans meer krijgen. Net zoals Ramaj en Tahirovic geen kans gekregen hebben. Van den Boomen is de enige die een beetje ontbreekt in het plaatje, wellicht omdat het een oud-jeugdspeler van ons is.

De enige Mislintat-aankopen die Farioli verder gebruikt heeft, heeft hij gebruikt omdat er eenvoudigweg geen enkel alternatief was op die positie. Maar overal waar het enigszins kon, heeft hij van andere spelers gebruik gemaakt. Ik denk inmiddels dat dit instructie van hogerhand is geweest: we gaan linksom of rechtsom afscheid nemen van Mislintat-aankopen, dus richt je op alternatieven.

Ik zie Kroes er ook zomaar toe in staat om deze zomer bijvoorbeeld Gaaei en Sutalo onder Farioli's kont vandaan te verkopen als er een bod komt.

Dit verklaart ook waarom Forbs niet is teruggehaald. Het verklaart waarom Mannsverk en Avila naar vreemde clubs worden verhuurd, waar de kans op fatsoenlijke ontwikkeling in mijn optiek gering is. Het boeit ze geen reet of Mannsverk zich ontwikkelt - hij moet weg. Zelfde geldt voor Avila, Sosa, noem ze allemaal maar op.

Ik vind het diep triest wat er gebeurt. Dit heeft niets met normaal beleid te maken, maar alles met rancune. Je gaat een heel elftal aan spelers ver onder hun (potentiële) marktwaarde dumpen, alleen omdat ze door de 'verkeerde' TD zijn aangetrokken. Het grenst aan discriminatie.

Het is dat ik uiteraard hoop dat Ajax altijd zo goed mogelijk presteert, maar eigenlijk gun je zo'n Kroes een geweldige bestuurlijke crisis. Ga maar eens lekker op je bek, met je rancuneuze kutbeleid. Geen enkele weldenkende TD doet Ramaj voor 5 miljoen van de hand om die 32-jarige Braziliaan ervoor in de plaats te halen. Zeker niet als je weet dat Pasveer de 42 aantikt dit jaar. Kroes doet het wel, want: rancune.

Farioli redt dadelijk Kroes zijn reet met onverwacht goede prestaties. Dat betekent dat we nog lang niet van deze koekenbakker verlost zijn. Wat een armoe.

Niks, voor de goede orde: helemaal niks. Ik begrijp niet waarom er hier reclame wordt gemaakt voor de Telegraaf.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 184 pagina's: 1 2 3 4 ... 180 181 182 183 184

Ajax Forum » Inkomende transfers & transfergeruchten » Supporters adviseren nieuwe Technisch Directeur.