Forumreacties: 3.346
Reg.: 3 juli 2017
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 05 februari 2025 om 08:46:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 05 februari 2025 om 01:39:
Redelijkerwijs vind ik dat we dus wederom een zwakke "mercato" gedraaid hebben.
Dit ben ik met je eens, maar volgens de Telegraaf (voor wat het waard is) zien de beleidsmakers dat heel anders:
Alex Kroes en Marijn Beuker, respectievelijk technisch directeur en directeur voetbal bij Ajax, smeedden voorafgaand aan de winterse transferperiode een plan. Dat plan heeft goed uitgepakt, schetst De Telegraaf.
Het is geen geheim dat Ajax graag af wil van de aankopen die gedaan zijn door Sven Mislintat. Georges Mikautadze werd vorige zomer al verkocht, terwijl toen Carlos Forbs, Jakov Medic en Borna Sosa verhuurd werden. De ochtendkrant schrijft dat Ajax de overige Mislintat-aankopen - basisspelers Josip Sutalo en Anton Gaaei daargelaten - 'liever kwijt dan rijk is'.
In de praktijk bleek en blijkt het moeilijk om van de Mislintat-aankopen af te komen. Het lukte Ajax niet om ze te verkopen, terwijl de spelers ook beseften dat ze hun Ajax-salaris elders niet zouden opstrijken. 'En dus smeedden Kroes en Beuker het plan om zo snel mogelijk het maximaal aantal te verhuren spelers van de hand te doen, zodat zaakwaarnemers van de laatste spelers alleen nog voor een definitieve transfer konden kiezen', klinkt het.
De tactiek werkte, want de 'Mislintat-prullaria', zoals de krant het noemt, raakt Ajax langzaam kwijt. Gastón Ávila (Fortaleza), Sivert Mannsverk (Cardiff City) en Chuba Akpom (Lille OSC) werden verhuurd, wat betekende dat Ajax het maximaal aantal te verhuren spelers bereikt had. Diant Ramaj (Borussia Dortmund) en Benjamin Tahirovic (Brøndby IF) konden enkel nog definitief vertrekken en deden dat.
Het is de bedoeling dat alle spelers die nu worden uitgeleend, komende zomer alsnog definitief vertrekken uit Amsterdam. Alleen voor de verhuurde Kristian Hlynsson en Gerald Alders is nog toekomst bij Ajax.
Het is er hier op het forum weleens over gegaan het afgelopen jaar, dat er een vooroordeel zou bestaan over de Mislintat-aankopen en dat die koste wat kost weg moesten. Ikzelf geloofde dat niet zo. Maar als we naar de feiten kijken, kun je er bijna niet meer omheen: spelers als Mannsverk, Forbs en Avila gaan eenvoudigweg geen kans meer krijgen. Net zoals Ramaj en Tahirovic geen kans gekregen hebben. Van den Boomen is de enige die een beetje ontbreekt in het plaatje, wellicht omdat het een oud-jeugdspeler van ons is.
De enige Mislintat-aankopen die Farioli verder gebruikt heeft, heeft hij gebruikt omdat er eenvoudigweg geen enkel alternatief was op die positie. Maar overal waar het enigszins kon, heeft hij van andere spelers gebruik gemaakt. Ik denk inmiddels dat dit instructie van hogerhand is geweest: we gaan linksom of rechtsom afscheid nemen van Mislintat-aankopen, dus richt je op alternatieven.
Ik zie Kroes er ook zomaar toe in staat om deze zomer bijvoorbeeld Gaaei en Sutalo onder Farioli's kont vandaan te verkopen als er een bod komt.
Dit verklaart ook waarom Forbs niet is teruggehaald. Het verklaart waarom Mannsverk en Avila naar vreemde clubs worden verhuurd, waar de kans op fatsoenlijke ontwikkeling in mijn optiek gering is. Het boeit ze geen reet of Mannsverk zich ontwikkelt - hij moet weg. Zelfde geldt voor Avila, Sosa, noem ze allemaal maar op.
Ik vind het diep triest wat er gebeurt. Dit heeft niets met normaal beleid te maken, maar alles met rancune. Je gaat een heel elftal aan spelers ver onder hun (potentiële) marktwaarde dumpen, alleen omdat ze door de 'verkeerde' TD zijn aangetrokken. Het grenst aan discriminatie.
Het is dat ik uiteraard hoop dat Ajax altijd zo goed mogelijk presteert, maar eigenlijk gun je zo'n Kroes een geweldige bestuurlijke crisis. Ga maar eens lekker op je bek, met je rancuneuze kutbeleid. Geen enkele weldenkende TD doet Ramaj voor 5 miljoen van de hand om die 32-jarige Braziliaan ervoor in de plaats te halen. Zeker niet als je weet dat Pasveer de 42 aantikt dit jaar. Kroes doet het wel, want: rancune.
Farioli redt dadelijk Kroes zijn reet met onverwacht goede prestaties. Dat betekent dat we nog lang niet van deze koekenbakker verlost zijn. Wat een armoe.
Forumreacties: 2.883
Reg.: 21 januari 2021
Favoriete opstelling: 4-3-3
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 04 februari 2025 om 14:48:
open/sluit de onderstaande quote:s0lido schreef op 04 februari 2025 om 14:11:
Who summoned me?
On: Is er iemand die de huidige A-selectie (inclusief nieuwkomers dus) hier kan droppen voor een goed overzicht? Kunnen we kijken hoe we er nu voor staan..
Even de Transfermarkt-squad door ChatGPT laten uittikken:
Goalkeepers:
Jay Gorter
Remko Pasveer
Defenders:
Josip Šutalo
Ahmetcan Kaplan
Daniele Rugani
Youri Baas
Dies Janse
Jorrel Hato
Owen Wijndal
Anton Gaaei
Midfielders:
Kenneth Taylor
Branco van den Boomen
Jordan Henderson
Davy Klaassen
Youri Regeer
Kian Fitz-Jim
Forwards:
Oliver Edvardsen
Wout Weghorst
Bertrand Traoré
Mika Godts
Christian Rasmussen
Amourricho Van Axel-Dongen
Steven Berghuis
Brian Brobbey
Naar verwachting komen Rosa (rechtsback) en Matheus (keeper) er dus nog bij.
Ajax Forum » Inkomende transfers & transfergeruchten » Supporters adviseren nieuwe Technisch Directeur.