Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Inkomende transfers & transfergeruchten » Supporters adviseren nieuwe Technisch Directeur.

Deze normale topic is open en bestaat uit 115 pagina's: 1 2 3 4 ... 100 101 102 103 104 105 106 107 108 ... 111 112 113 114 115

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 20 mei 2024 om 20:21:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 20 mei 2024 om 01:27:

Je hebt gelijk, ik had dat anders moeten formuleren. De technisch directeur bepaalt uiteraard welke spelers er komen.

Wat ik bedoelde: op basis van scoutingswerk zou je moeten bepalen welke spelers er gehaald worden. M.a.w.: nooit spelers kopen met slechte rapporten of zelfs zonder dat ze gescout zijn. Je ziet die valkuil toch telkens terugkeren (TD's die de scouting negeren of trainers die zelf spelers mogen kopen) en het loopt vrijwel altijd verkeerd af. Daarom zeg ik: verklaar die scouting heilig. Leg het zelfs zoveel mogelijk vast in statuten of reglementen of iets dergelijks. Bescherm jezelf tegen de volgende Mislintat die als een olifant door de porseleinkast wil.



Van mij mag dat best wel af en toe. Als je altijd de goedkeuring van het voltallige scoutingteam nodig hebt dan zijn het indirect de scouts die de baas zijn. Uiteraard moet je wel gewoon veelvuldig van ze gebruikmaken en is het een slecht idee om een speler te halen waar ze echt negatief over zijn, maar zoals jij het schetst gaat het wel echt ver.

Je doet alsof spelers die aangedragen worden door de scouts vrijwel altijd een succes zijn en spelers die op voorspraak van de trainer of TD worden gehaald vaker falen. Dat is nergens op gebaseerd behalve op je eigen gevoel. Er zijn talloze exotische aankopen die er helemaal niets van hebben gebakken. We weten ook niet eens hoe uitgebreid iedere aankoop gescout is, en een speler kan op voorspraak van de trainer zijn gehaald en alsnog zijn gescout, het hoeft niet het een of het ander te zijn. Daarnaast moeten we ook accepteren dat een perfecte track record voor een TD niet bestaat. Je kan naar de aankopen van vrijwel ieder seizoen kijken en wel wat aan te merken hebben.

Mislintat is volgens mij gewoon zorgvuldig te werk gegaan, hoe hij ook door tegenstanders wordt geframed. We mogen niet vergeten dat hij binnenkwam in een periode dat er al veel onrust was binnen de club. Bepaalde scouts konden niet met elkaar door een deur en een van zijn opdrachten was om orde op zaken te stellen op de scoutingafdeling. Dat hij geen AD had om mee te sparren over aankopen is niet zijn schuld.

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 20 mei 2024 om 11:24:

Wat ik echter zie gebeuren is dat ze er een punt van gaan maken om de aankopen van Mislintat weg te werken en gaan slijmen bij "Ajacieden" zoals Berghuis om maar te blijven. En dat er allemaal nieuwe meuk komt om die verkochte spelers te vervangen.



Hier ben ik ook bang voor ja, dat de Mislintat-aankopen als zondebokken worden gebruikt. Vooral zorgwekkend is dat Kroes in een positie zit om zijn "gelijk" te halen. Hij kan als hij het wil iedereen onder zijn waarde verkopen, en dan zijn ze automatisch eigenlijk al flops en kunnen ze zijn ongelijk ook niet bewijzen. Dat zou ook hypocriet zijn, want je kan niet iemand beschuldigen van te veel betalen voor een speler om vervolgens dan zelf spelers voor te weinig te verkopen.

Erg alarmerend ook dat ze blijkbaar een serieuze adviserende rol voor Van 't Schip in gedachten hebben. Van 't Schip heeft zich eigenlijk heel het seizoen al een vooringenomen coach getoond. Ik zou ook niet weten op basis van wat hij geschikt is voor zo'n belangrijke functie. Wellicht is de functie een wassen neus die vooral bedoeld is om bepaalde conservatieve stromingen gerust te stellen, maar dat zou ook vrij dubieus zijn. Daar hebben we commissarissen voor. Stel dan een extra voetbalcommissaris aan.


Ik denk dat je het te zwart-wit ziet aangaande scouting. Scouts zijn het ook niet altijd met elkaar eens en nee, je kunt niet verwachten dat een aankoop altijd door alle scouts 100% gesteund wordt. Dat zegt ook niemand.

Maar we maken nu regelmatig mee dat spelers worden gekocht zonder dat er überhaupt een scout naar heeft gekeken, of terwijl letterlijk ieder rapport negatief is. Die situatie vind ik niet alleen onwenselijk, maar ook zeer schadelijk. Ik ben voor een gezonde samenwerking tussen technisch directeur, hoofd scouting en scouts, waarbij er bij elke aankoop serieus wordt gekeken naar beschikbare scoutingsrapporten. En dat indien niet aanwezig, die er alsnog komen voordat er een besluit komt.

En nee, niet elke gescoute speler is een doorslaand succes. Ik durf echter wel te beweren dat nagenoeg alle gedane aankopen die ofwel op voorspraak van de trainer kwamen, ofwel zonder gescout te zijn, ofwel beide, niet succesvol waren.

Onder Ten Hag waren het Labyad, Klaiber en Marin die op voorspraak van de trainer kwamen. Niet echt een goed track record, lijkt me zo.

Een trainer kan best roepen dat hij speler X graag zou willen hebben, maar vervolgens ga je die dus scouten - desnoods binnen een paar dagen op basis van zijn x aantal meest recente wedstrijden o.i.d. - en neem je dat resultaat mee in de keuze. Vinden alle scouts het niks? Sorry trainer, risico is te groot. Jammer dan. Je moet daar als TD echt rechtlijnig in staan, vind ik.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 21 mei 2024 om 00:42:


Ik denk dat je het te zwart-wit ziet aangaande scouting. Scouts zijn het ook niet altijd met elkaar eens en nee, je kunt niet verwachten dat een aankoop altijd door alle scouts 100% gesteund wordt. Dat zegt ook niemand.

Maar we maken nu regelmatig mee dat spelers worden gekocht zonder dat er überhaupt een scout naar heeft gekeken, of terwijl letterlijk ieder rapport negatief is. Die situatie vind ik niet alleen onwenselijk, maar ook zeer schadelijk. Ik ben voor een gezonde samenwerking tussen technisch directeur, hoofd scouting en scouts, waarbij er bij elke aankoop serieus wordt gekeken naar beschikbare scoutingsrapporten. En dat indien niet aanwezig, die er alsnog komen voordat er een besluit komt.



Ok, dan zijn we het daar wel redelijk over eens. Ik vind ook dat je bij bijna iedere aankoop in elk geval wel advies van de scouting moet hebben. Maar een TD moet ook de mogelijkheid hebben om snel op buitenkansjes te reageren. Naar verluidt stond Ramaj niet eens in de database van de scouts. Ik ben maar wat blij dat Mislintat hem binnen heeft gehaald. Als die eerst door het scoutingstraject had moeten gaan dan had je misschien kostbare tijd verloren en dit buitenkansje laten liggen.

open/sluit de onderstaande quote:

En nee, niet elke gescoute speler is een doorslaand succes. Ik durf echter wel te beweren dat nagenoeg alle gedane aankopen die ofwel op voorspraak van de trainer kwamen, ofwel zonder gescout te zijn, ofwel beide, niet succesvol waren.

Onder Ten Hag waren het Labyad, Klaiber en Marin die op voorspraak van de trainer kwamen. Niet echt een goed track record, lijkt me zo.

Een trainer kan best roepen dat hij speler X graag zou willen hebben, maar vervolgens ga je die dus scouten - desnoods binnen een paar dagen op basis van zijn x aantal meest recente wedstrijden o.i.d. - en neem je dat resultaat mee in de keuze. Vinden alle scouts het niks? Sorry trainer, risico is te groot. Jammer dan. Je moet daar als TD echt rechtlijnig in staan, vind ik.



Hoe kan je in godsnaam van iedere speler precies weten of hij een aankoop is op voorspraak van de trainer of niet? Dat kan je alleen weten als je de scoutingsrapporten hebt ingezien. Marin is volgens VI gewoon uitgebreid gescout:

https://www.vi.nl/nieuws/ajax-haalt-heel-goede-speler-marinlink

Daarnaast kan de trainer ook positief zijn geweest over andere aankopen die wel succesvol waren. Dat zijn dan ook "zijn" transfers.

Labyad en Klaiber kwamen direct van Ten Hag zijn vorige club, dus bij hen is het wel aannemelijk dat ze op voorspraak van hem zijn gekomen. Ik zou het wat raar formeel vinden als er een scoutingsrapport zou moeten komen van bekende Eredivisiespelers die al met je trainer gewerkt hebben. Overigens vond ik beiden wel bruikbare breedtespelers voor relatief weinig geld.

Aankopen op voorspraak van de trainer kunnen verkeerd uitpakken natuurlijk, maar geen enkele aankoop is daar een uitzondering op.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 21 mei 2024 om 01:18:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 21 mei 2024 om 00:42:


Ik denk dat je het te zwart-wit ziet aangaande scouting. Scouts zijn het ook niet altijd met elkaar eens en nee, je kunt niet verwachten dat een aankoop altijd door alle scouts 100% gesteund wordt. Dat zegt ook niemand.

Maar we maken nu regelmatig mee dat spelers worden gekocht zonder dat er überhaupt een scout naar heeft gekeken, of terwijl letterlijk ieder rapport negatief is. Die situatie vind ik niet alleen onwenselijk, maar ook zeer schadelijk. Ik ben voor een gezonde samenwerking tussen technisch directeur, hoofd scouting en scouts, waarbij er bij elke aankoop serieus wordt gekeken naar beschikbare scoutingsrapporten. En dat indien niet aanwezig, die er alsnog komen voordat er een besluit komt.



Ok, dan zijn we het daar wel redelijk over eens. Ik vind ook dat je bij bijna iedere aankoop in elk geval wel advies van de scouting moet hebben. Maar een TD moet ook de mogelijkheid hebben om snel op buitenkansjes te reageren. Naar verluidt stond Ramaj niet eens in de database van de scouts. Ik ben maar wat blij dat Mislintat hem binnen heeft gehaald. Als die eerst door het scoutingstraject had moeten gaan dan had je misschien kostbare tijd verloren en dit buitenkansje laten liggen.

open/sluit de onderstaande quote:

En nee, niet elke gescoute speler is een doorslaand succes. Ik durf echter wel te beweren dat nagenoeg alle gedane aankopen die ofwel op voorspraak van de trainer kwamen, ofwel zonder gescout te zijn, ofwel beide, niet succesvol waren.

Onder Ten Hag waren het Labyad, Klaiber en Marin die op voorspraak van de trainer kwamen. Niet echt een goed track record, lijkt me zo.

Een trainer kan best roepen dat hij speler X graag zou willen hebben, maar vervolgens ga je die dus scouten - desnoods binnen een paar dagen op basis van zijn x aantal meest recente wedstrijden o.i.d. - en neem je dat resultaat mee in de keuze. Vinden alle scouts het niks? Sorry trainer, risico is te groot. Jammer dan. Je moet daar als TD echt rechtlijnig in staan, vind ik.



Hoe kan je in godsnaam van iedere speler precies weten of hij een aankoop is op voorspraak van de trainer of niet? Dat kan je alleen weten als je de scoutingsrapporten hebt ingezien. Marin is volgens VI gewoon uitgebreid gescout:

https://www.vi.nl/nieuws/ajax-haalt-heel-goede-speler-marinlink

Daarnaast kan de trainer ook positief zijn geweest over andere aankopen die wel succesvol waren. Dat zijn dan ook "zijn" transfers.

Labyad en Klaiber kwamen direct van Ten Hag zijn vorige club, dus bij hen is het wel aannemelijk dat ze op voorspraak van hem zijn gekomen. Ik zou het wat raar formeel vinden als er een scoutingsrapport zou moeten komen van bekende Eredivisiespelers die al met je trainer gewerkt hebben. Overigens vond ik beiden wel bruikbare breedtespelers voor relatief weinig geld.

Aankopen op voorspraak van de trainer kunnen verkeerd uitpakken natuurlijk, maar geen enkele aankoop is daar een uitzondering op.


Ok, dat van Marin was me niet bekend. Ik herinnerde me vooral dat Ten Hag van hem onder de indruk was toen we tegen hem speelden en dat hij een transferwindow later ineens werd gekocht.

Feit blijft wel dat je een trainer in beginsel natuurlijk helemaal niet aanneemt om spelers te kopen/scouten. Hij moet ze fit houden, op de juiste plek zetten, motiveren en met een gedegen strategie en tactiek de wei in sturen. Al het andere vind ik eigenlijk onwenselijk.

De meeste trainers lukt bovenstaand lijstje al niet bijster goed, dus probeer dan in vredesnaam niet andermans functie er ook nog deels bij te doen.

Zo'n Van 't Schip ook, die dan als interim coach in de winter heeft gedramd om ervaren aankopen. Tjonge jonge. Zet eerst eens een verdedigende organisatie neer, hou je spelers fit en breng er wat mentaliteit in. En stuur misschien eens drie keer op rij een logische opstelling het veld in, voor de afwisseling. Dat lukt allemaal niet, maar dan wel half de TD willen uithangen.

Met dat soort excessen ben ik langzamerhand wel helemaal klaar.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 19 mei 2024 om 03:24:

Bijzonder interview van Kroes, waarin hij al bijna de Zonnesteekweken bij Ajax aankondigt deze zomer.

Aan de ene kant vind ik het goed dat Kroes van plan is om stevig te verkopen in de aankomende transferwindow. Maar of het nu handig is om dat zo van de daken te schreeuwen, vraag ik me af. Ook omdat hij al aangeeft dat hij desnoods met verlies wil verkopen. Je kunt voor spelers als Akpom en Rulli, ondanks dat je ze (neem ik aan) kwijt wilt, natuurlijk aanvankelijk best hoog in de boom gaan zitten. Dat je wilt en moet bezuinigen, betekent niet dat je geen marktconforme bedragen meer kunt krijgen.

Wat me verder opviel:
- Taylor wordt wederom genoemd als speler die 'absoluut niet weg mag' en als sterkhouder van het elftal. Heb ik nou stront in m'n ogen of heeft Taylor gewoon, misschien op de laatste 2, 3 wedstrijden na, twee hele matige seizoenen achter elkaar gedraaid? Ik begin zo langzamerhand aan mezelf te twijfelen, nadat Steijn en Van 't Schip ook al zo'n fan van 'm waren. Kroes dus kennelijk ook. Op basis waarvan dan?
- Van Gaal gepolst als trainer voor komend seizoen. Ik had 'm dan eerder gepolst als interim coach in plaats van Van 't Schip. Daar hebben we echt niets aan gehad. Je had net zo goed Maduro het kunnen laten opknappen.
- Er schijnt 'bijna geen geld' in kas te zijn. Ik blijf dit bijzonder vinden. De transferbalans is al seizoenen op rij positief. Ja, er is veel uitgegeven, maar er is met de verkoop van spelers als Haller, Antony, Gravenberch, Kudus, Martinez, Alvarez en Timber nog véél meer binnengekomen. Zitten we nu echt met een salarishuishouding waar je tientallen miljoenen verlies op draait als het Europees tegenzit? Hoeveel verdienen klanten als Berghuis, Bergwijn en Rulli dan wel niet? Ik denk echt dat we er hier doodstil van zouden worden als we de inhoud van die contracten zagen. Denk ook dat er bizarre tekengelden en makelaarsfees betaald zijn.

Als ik Kroes een advies mag geven - en dat mag ik, conform de titel van dit topic - dan zou ik de scouting heilig verklaren en ondertussen saneren op basis van loonkosten. Werk de dure spelers eruit tenzij ze aantoonbaar meerwaarde hebben. Dat betekent dat Rulli en Bergwijn en -huis sowieso moeten sneuvelen. Wellicht Henderson ook, al had ik de indruk dat het grootste deel van zijn kosten in eenmalige tekengelden zat. Dan kun je 'm net zo goed nog een seizoen houden, als je toch al betaald hebt.

Scouting heilig verklaren: scouts bepalen welke spelers er moeten komen. Beperk je tot 2 à 3 gerichte aankopen. Geen gearriveerde namen, maar ouderwets scoutingwerk. Spelers die je niet direct 5 miljoen per jaar moet betalen. De kosten moeten structureel omlaag.

Belangrijk daarbij is een trainer die het ontwikkelen van spelers als prioriteit ziet. Te veel spelers staan stil in hun ontwikkeling en worden aan hun lot overgelaten. Als je erin slaagt om gasten als Kaplan, Hato, Mannsverk en Hlynsson echt stappen te laten zetten, gaat financieel de zon ook weer wat meer schijnen. Het is voor mijn gevoel echt even 2009 / 2010. Met weinig middelen en een niet meer dan redelijk selectie moeten we prestaties zien te gaan neerzetten. Het wordt hoe dan ook een interessant seizoen.



Kroes is erg intelligent, en doet dit met een reden. Paar dingen die ik denk:

1: Als je spelers in de "uitverkoop" zet, worden clubs/makelaars vaak wakker en gaan ze interesse tonen of spelers ergens aanbieden. Als blijkt dat er veel clubs interesse hebben (ze denken immers dat ze goedkoop spelers bij Ajax weg kunnen halen), kun je die clubs weer tegen elkaar uitspelen, zodat de transfersom hoger wordt.
2: Mocht het niet lukken om clubs tegen elkaar uit te spelen en je moet toch met verlies verkopen, dan heb je dit van tevoren via de media aangekondigd en heb je de verwachtingen bij de supporters gemanaged.
3: Taylor noemen in het rijtje lijkt mij onderhandelingstechniek. Ik begreep dat de "interesse" van Napoli een fabeltje is van de zaakwaarnemer van Taylor om de druk bij Ajax een beetje op te voeren qua speeltijd, status, aandacht etc. Door Taylor te noemen in het rijtje "cruciaal" is iedereen weer blij met elkaar.

Kroes is de voorwaarden voor succes aan het scheppen. Door te zeggen dat je moet verkopen en dat je een verlies van 50 miljoen verwacht, kun je het eigenlijk alleen maar goed doen.

 

+2/-0

Dat eerste vind ik wel wat optimistisch. Wat als die clubs echt alleen voor een koopje komen? Het is geen zekerheid dat je ze tegen elkaar uit kan spelen. Het kan allemaal ook averechts werken. Het maximale eruit halen in de onderhandelingen is belangrijker dan scoren bij de achterban met wat uiteindelijk gewoon leugens zijn. Daar moeten we Kroes uiteindelijk op beoordelen.

Als je een jonge speler als nieuwe werkgever een langdurig contract geeft (vaak ook tegen een beter salaris dan bij zijn vorige club) dan wordt hij in principe alleen maar meer waard. Afgelopen zomer wilde Ajax per se af van Bassey en Daramy, en daar is uiteindelijk nauwelijks verlies op gemaakt. Mochten alle spelers steeds voor een bedrag onder hun marktwaarde verkocht worden dan kan dat in het geval van meerdere transfers echt een miljoenenbedrag schelen, een behoorlijk bedrag voor een club als Ajax, zeker zonder die CL-inkomsten.

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 21 mei 2024 om 01:49:

Ok, dat van Marin was me niet bekend. Ik herinnerde me vooral dat Ten Hag van hem onder de indruk was toen we tegen hem speelden en dat hij een transferwindow later ineens werd gekocht.

Feit blijft wel dat je een trainer in beginsel natuurlijk helemaal niet aanneemt om spelers te kopen/scouten. Hij moet ze fit houden, op de juiste plek zetten, motiveren en met een gedegen strategie en tactiek de wei in sturen. Al het andere vind ik eigenlijk onwenselijk.

De meeste trainers lukt bovenstaand lijstje al niet bijster goed, dus probeer dan in vredesnaam niet andermans functie er ook nog deels bij te doen.

Zo'n Van 't Schip ook, die dan als interim coach in de winter heeft gedramd om ervaren aankopen. Tjonge jonge. Zet eerst eens een verdedigende organisatie neer, hou je spelers fit en breng er wat mentaliteit in. En stuur misschien eens drie keer op rij een logische opstelling het veld in, voor de afwisseling. Dat lukt allemaal niet, maar dan wel half de TD willen uithangen.

Met dat soort excessen ben ik langzamerhand wel helemaal klaar.



Nou ja, het is niet zo dat de TD volledig buitenspel staat bij een aankoop op voorspraak van de trainer he. Die beslist uiteindelijk. Dat de trainer inspraak heeft lijkt me juist alleen maar wenselijk. Hij moet met ze werken en weet als het goed is precies waar het aan ontbreekt binnen het team. Waarom zou het woord van de scouting zwaarder moeten wegen dan dat van de trainer?

Marin had overigens nog best een succes kunnen worden bij Ajax denk ik. Ik heb nooit begrepen waarom hij in zo'n verdedigende rol werd gebruikt. Ten Hag was in die periode veel aan het experimenten om een nieuw middenveld te vinden. Martinez, Blind en de Alvarez van dat seizoen waren toen niet de meest voor de hand liggende opties. Met een goede verdedigende middenvelder met snelheid en voetballende kwaliteiten achter hem en Van de Beek op tien had hij het denk ik prima kunnen doen.

 

+2/-0

Het seizoen zit er - godzijdank - op en ik lees zo ongeveer elke dag dat Ajax eerst moet verkopen voordat er nieuwe spelers kunnen komen. Sterker nog, dat Ajax sowieso moet verkopen. Wellicht is het aardig om daarom eens te kijken naar de invulling van de selectie met ook alle terugkomende huurlingen, om te bepalen wie men het best kan (of gaat) verkopen.


We hebben 5 doelmannen:
Ramaj
Rulli
Gorter
Setford
Pasveer

Ramaj is eerste doelman en Pasveer willen ze verlengen ( :denk ). Setford zal ook wel blijven. Dan staan Gorter en Rulli, denk ik, op de nominatie om verkocht/verhuurd te worden.


We hebben 13 (!!) verdedigers:
Martha
Baas (ik weet dat ie vaak linksbuiten speelt, maar ik vind 'm interessanter als linksback)
Sosa
Wijndal
Hato
Kaplan
Avila
Sutalo
Medic
Gooijer
Rensch
Gaaei
Sanchez

Normaliter wil je met zo'n 8 verdedigers het seizoen in. De 5 waar ik afscheid van zou nemen: Martha (einde contract), Sosa (wordt toch al weggepest), Sanchez (bakt er ook in Portugal weinig van, lekker wegdoen), Medic (niveau RKC) en Avila (zal wel in de winter worden, want nog geblesseerd).


We hebben 9 middenvelders:
Henderson
Tahirovic
Taylor
Mannsverk
Fitz-Jim
Van den Boomen
Vos
Hlynsson
Ünüvar

Normaliter wil je met 6 à 7 middenvelders het seizoen in. Ik zou Van den Boomen sowieso verkopen. Henderson wil waarschijnlijk weg en er komt mogelijk een bod voor Taylor, dat ik dan al snel zou accepteren. Hopelijk wil men nog een goede aanvallende middenvelder aankopen, waarmee je dan op 7 man komt als je die 3 verkoopt.


We hebben 12 (!!) aanvallers:
Bergwijn
Godts
Van Axel Dongen
Forbs
Banel
Kalokoh
Berghuis
Mikautadze
Brobbey
Akpom
Rijkhoff
Rasmussen

Mikautadze zal voor de overeengekomen 13 miljoen wel in Frankrijk blijven. Rasmussen wil voor zijn kans gaan, maar wordt 'm natuurlijk niet, dus weg ermee. 3 centrumspitsen is wat veel, daarom zou ik ook Akpom verkopen (want die vertegenwoordigt nog wat waarde), mits Brobbey blijft. Op de vleugels hoop ik dat Bergwijn en Berghuis beiden vertrekken, want die drukken zwaar op de salarishuishouding. Forbs zijn ze vakkundig aan het wegpesten. Als dat hele zootje (6 spelers) vertrekt, zit je nog op 6 aanvallers in de selectie. Dat creëert ruimte voor een goede aankoop op rechtsbuiten, waarmee je op 7 aanvallers uitkomt.


Al met al kom je dan op 16 vertrekkende spelers: 2 keepers, 5 verdedigers, 3 middenvelders en 6 aanvallers. Het lijkt me toch dat je er dan ook financieel weer een stuk gezonder voor staat.

Dit bericht is gewijzigd op 22 mei 2024, 03:19:42.

 

+3/-0

Omari Hutchinson is dus een serieus target, bevestigd door meerdere (betrouwbare) bronnen. Lijkt mij een erg lastige deal om te maken, gezien de verwachte vraagprijs van Chelsea, zijn salaris en de opties die hij heeft. Zou wel een erg mooie transfer zijn, en fijn om te zien dat Ajax op spelers/talenten van een dergelijk kaliber mikt.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 22 mei 2024 om 03:11:
Ramaj
Setford
Pasveer


Baas (ik weet dat ie vaak linksbuiten speelt, maar ik vind 'm interessanter als linksback)
Wijndal
Hato
Kaplan
Sutalo
Gooijer
Rensch
Gaaei


Tahirovic
Mannsverk
Fitz-Jim
Vos
Hlynsson
Ünüvar
Hopelijk wil men nog een goede aanvallende middenvelder aankopen, waarmee je dan op 7 man komt als je die 3 verkoopt.


Godts
Van Axel Dongen
Banel
Kalokoh
Brobbey
Rijkhoff
Dat creëert ruimte voor een goede aankoop op rechtsbuiten, waarmee je op 7 aanvallers uitkomt.


Samengevat is dit het dan. Op zich geen al te veel rare keuzes bij de vertrekkende spelers. Je geeft in ieder geval veel jeugdspelers de kans.

 

+1/-0

Wat gaat er gebeuren als Ramaj langdurig geblesseerd raakt?

Opbouwende keeper is bij Ajax al belangrijk, maar voor Farioli helemaal. Pasveer kun je niet op rekenen en Gorter/Setford beheersen dit ook stukken minder.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 23 mei 2024 om 16:03:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 22 mei 2024 om 03:11:
Ramaj
Setford
Pasveer


Baas (ik weet dat ie vaak linksbuiten speelt, maar ik vind 'm interessanter als linksback)
Wijndal
Hato
Kaplan
Sutalo
Gooijer
Rensch
Gaaei


Tahirovic
Mannsverk
Fitz-Jim
Vos
Hlynsson
Ünüvar
Hopelijk wil men nog een goede aanvallende middenvelder aankopen, waarmee je dan op 7 man komt als je die 3 verkoopt.


Godts
Van Axel Dongen
Banel
Kalokoh
Brobbey
Rijkhoff
Dat creëert ruimte voor een goede aankoop op rechtsbuiten, waarmee je op 7 aanvallers uitkomt.


Samengevat is dit het dan. Op zich geen al te veel rare keuzes bij de vertrekkende spelers. Je geeft in ieder geval veel jeugdspelers de kans.



Rensch moet je eigenlijk ook gewoon verkopen. Z'n contract loopt volgens mij nog tot juni 2025.

Gaaei kan heel misschien wat worden. Hij lijkt in ieder geval meer zin te hebben om te voetballen voor ons aller Ajax dan Rensch. Gooijer is prima om erbij te hebben, en wellicht kan dit in de loop van het nieuwe seizoen aangevuld worden door Jermoumi.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

3xA schreef op 23 mei 2024 om 18:45:

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 23 mei 2024 om 16:03:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 22 mei 2024 om 03:11:
Ramaj
Setford
Pasveer


Baas (ik weet dat ie vaak linksbuiten speelt, maar ik vind 'm interessanter als linksback)
Wijndal
Hato
Kaplan
Sutalo
Gooijer
Rensch
Gaaei


Tahirovic
Mannsverk
Fitz-Jim
Vos
Hlynsson
Ünüvar
Hopelijk wil men nog een goede aanvallende middenvelder aankopen, waarmee je dan op 7 man komt als je die 3 verkoopt.


Godts
Van Axel Dongen
Banel
Kalokoh
Brobbey
Rijkhoff
Dat creëert ruimte voor een goede aankoop op rechtsbuiten, waarmee je op 7 aanvallers uitkomt.


Samengevat is dit het dan. Op zich geen al te veel rare keuzes bij de vertrekkende spelers. Je geeft in ieder geval veel jeugdspelers de kans.



Rensch moet je eigenlijk ook gewoon verkopen. Z'n contract loopt volgens mij nog tot juni 2025.

Gaaei kan heel misschien wat worden. Hij lijkt in ieder geval meer zin te hebben om te voetballen voor ons aller Ajax dan Rensch. Gooijer is prima om erbij te hebben, en wellicht kan dit in de loop van het nieuwe seizoen aangevuld worden door Jermoumi.


Wat wilt Rensch eigenlijk zelf? Wel of niet verlengen? Wel of geen loonsverhoging? Als hij dat laatste wil, dan liever verkopen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 23 mei 2024 om 16:03:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 22 mei 2024 om 03:11:
Ramaj
Setford
Pasveer


Baas (ik weet dat ie vaak linksbuiten speelt, maar ik vind 'm interessanter als linksback)
Wijndal
Hato
Kaplan
Sutalo
Gooijer
Rensch
Gaaei


Tahirovic
Mannsverk
Fitz-Jim
Vos
Hlynsson
Ünüvar
Hopelijk wil men nog een goede aanvallende middenvelder aankopen, waarmee je dan op 7 man komt als je die 3 verkoopt.


Godts
Van Axel Dongen
Banel
Kalokoh
Brobbey
Rijkhoff
Dat creëert ruimte voor een goede aankoop op rechtsbuiten, waarmee je op 7 aanvallers uitkomt.


Samengevat is dit het dan. Op zich geen al te veel rare keuzes bij de vertrekkende spelers. Je geeft in ieder geval veel jeugdspelers de kans.



Ik ben voor saneren, maar dit gaat me veel te ver. Zo is er geen betrouwbare reservekeeper (Setford moet eerst ervaring opdoen in de Eredivisie, Pasveer ga ik niet eens meer op in) en heb je 3 centrale verdedigers en 3 rechtsbacks. Tuurlijk, Rensch kan ook centraal maar echt ideaal is het niet. Ik zou denk ik Medic houden en Gooijer verhuren.

Fitz-Jim en Unuvar zou ik meer verhuren en Taylor hier houden. Tuurlijk, hij was niet goed dit seizoen maar hem vervangen door die twee lichtgewichten is geen vooruitgang.

Kalokoh (3 goals en 1 assists in 31 JL-wedstrijden), Banel (slecht) en VAD (zeer blessuregevoelig) lijken me niet de aangewezen spelers om een prominente rol in het eerste te spelen. Liever verhuren zodat ze zich elders kunnen bewijzen. Forbs zou ik houden. Naast die rechtsbuiten is er dan denk ik nog een speler nodig die een beetje het midden houdt tussen een linksbuiten en spits. Soort Bergwijn dus, alleen hopelijk niet Steven zelf.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 23 mei 2024 om 16:42:

Wat gaat er gebeuren als Ramaj langdurig geblesseerd raakt?

Opbouwende keeper is bij Ajax al belangrijk, maar voor Farioli helemaal. Pasveer kun je niet op rekenen en Gorter/Setford beheersen dit ook stukken minder.



Ik weet niet hoe serieus het is en wat voor een keeper het precies is, maar ik dacht gelezen te hebben dat Ajax interesse had of heeft in Jeffrey de Lange van Go Ahead.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 23 mei 2024 om 19:18:

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 23 mei 2024 om 16:03:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 22 mei 2024 om 03:11:
Ramaj
Setford
Pasveer


Baas (ik weet dat ie vaak linksbuiten speelt, maar ik vind 'm interessanter als linksback)
Wijndal
Hato
Kaplan
Sutalo
Gooijer
Rensch
Gaaei


Tahirovic
Mannsverk
Fitz-Jim
Vos
Hlynsson
Ünüvar
Hopelijk wil men nog een goede aanvallende middenvelder aankopen, waarmee je dan op 7 man komt als je die 3 verkoopt.


Godts
Van Axel Dongen
Banel
Kalokoh
Brobbey
Rijkhoff
Dat creëert ruimte voor een goede aankoop op rechtsbuiten, waarmee je op 7 aanvallers uitkomt.


Samengevat is dit het dan. Op zich geen al te veel rare keuzes bij de vertrekkende spelers. Je geeft in ieder geval veel jeugdspelers de kans.



Ik ben voor saneren, maar dit gaat me veel te ver. Zo is er geen betrouwbare reservekeeper (Setford moet eerst ervaring opdoen in de Eredivisie, Pasveer ga ik niet eens meer op in) en heb je 3 centrale verdedigers en 3 rechtsbacks. Tuurlijk, Rensch kan ook centraal maar echt ideaal is het niet. Ik zou denk ik Medic houden en Gooijer verhuren.

Fitz-Jim en Unuvar zou ik meer verhuren en Taylor hier houden. Tuurlijk, hij was niet goed dit seizoen maar hem vervangen door die twee lichtgewichten is geen vooruitgang.

Kalokoh (3 goals en 1 assists in 31 JL-wedstrijden), Banel (slecht) en VAD (zeer blessuregevoelig) lijken me niet de aangewezen spelers om een prominente rol in het eerste te spelen. Liever verhuren zodat ze zich elders kunnen bewijzen. Forbs zou ik houden. Naast die rechtsbuiten is er dan denk ik nog een speler nodig die een beetje het midden houdt tussen een linksbuiten en spits. Soort Bergwijn dus, alleen hopelijk niet Steven zelf.


Ik ben ook helemaal voor de komst van een betrouwbare reservekeeper, maar momenteel hebben we 5 keepers op de loonlijst en men heeft aangegeven Pasveer te houden. Tja. Dat is dan de uitgangspositie. Ik had Gorter, Rulli en Pasveer alledrie weg gedaan en had Verrips, Van der Hart of Branderhorst proberen te halen. Die hebben redelijk wat Eredivisie-ervaring en hebben nog maar 1 jaar contract. Je zou Setford in zo'n deal kunnen betrekken.

Forbs gaan ze verkopen. 100%. Ik ben er ook niet voor, maar het is wat het is.

Iedereen maar willen verhuren is ook lang niet altijd een oplossing. Verhuren is geen toverstaf. Hoe vaak hebben we niet gezien dat een verhuurde speler vervolgens op de tribune wordt gezet of op rare posities? Zelfs Frenkie de Jong werd bij Willem II niet gebruikt en haalden we voortijdig terug. Ünüvar heeft ook een jaar weggegooid in Turkije. Zo zijn er voorbeelden te over.

Ik heb liever dat VAD 'gewoon' bij ons tweede linksbuiten achter Godts wordt, dan dat hij ergens bij een middenmoter moet ploeteren in een countertactiek. Banel en Kalokoh kun je inderdaad over twijfelen, maar feit is dat ze er zijn en regelmatig bij de selectie zaten. We moeten jeugdspelers niet zomaar afserveren of wegsturen voor verhuur. Daar heb je ze niet voor opgeleid.

 

+1/-0

Als een speler Jong Ajax ontgroeid is en je ze niet genoeg speeltijd in de Eredivisie kan garanderen dan is verhuur soms de enige optie. Zonder voldoende speeltijd kan je je ook niet ontwikkelen.

Wat Forbs betreft hoop ik dat Farioli voet bij stuk houdt als hij het in hem ziet zitten. Hij lijkt me juist een typische speler voor zijn manier van voetballen.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 24 mei 2024 om 00:57:

Als een speler Jong Ajax ontgroeid is en je ze niet genoeg speeltijd in de Eredivisie kan garanderen dan is verhuur soms de enige optie. Zonder voldoende speeltijd kan je je ook niet ontwikkelen.

Wat Forbs betreft hoop ik dat Farioli voet bij stuk houdt als hij het in hem ziet zitten. Hij lijkt me juist een typische speler voor zijn manier van voetballen.


Eens hoor. Probleem is in dit geval alleen wel dat als je inderdaad Berghuis, Bergwijn en Forbs verkoopt, en dan ook nog Banel en VAD wilt verhuren, je niemand meer overhoudt.

Wat we sowieso niet moeten doen, is spelers verhuren en tegelijkertijd nieuwe spelers voor op die posities kopen. Zeker niet als je ze dan eigenlijk koopt voor de bank (een speler als Godts moet gewoon spelen namelijk). Dat is de reden dat we nu met vier linksbacks, vijf spitsen en vier rechtsbacks zitten.

Dan moet je misschien toch overwegen om Berghuis nog 1 jaar te houden, want die zal sowieso niet veel opleveren (wel besparen qua salaris, maar geen transferwaarde). Maar hopelijk blijft Forbs alsnog, dat geeft wat ruimte voor verhuur van spelers.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 24 mei 2024 om 00:32:

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 23 mei 2024 om 19:18:

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 23 mei 2024 om 16:03:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 22 mei 2024 om 03:11:
Ramaj
Setford
Pasveer


Baas (ik weet dat ie vaak linksbuiten speelt, maar ik vind 'm interessanter als linksback)
Wijndal
Hato
Kaplan
Sutalo
Gooijer
Rensch
Gaaei


Tahirovic
Mannsverk
Fitz-Jim
Vos
Hlynsson
Ünüvar
Hopelijk wil men nog een goede aanvallende middenvelder aankopen, waarmee je dan op 7 man komt als je die 3 verkoopt.


Godts
Van Axel Dongen
Banel
Kalokoh
Brobbey
Rijkhoff
Dat creëert ruimte voor een goede aankoop op rechtsbuiten, waarmee je op 7 aanvallers uitkomt.


Samengevat is dit het dan. Op zich geen al te veel rare keuzes bij de vertrekkende spelers. Je geeft in ieder geval veel jeugdspelers de kans.



Ik ben voor saneren, maar dit gaat me veel te ver. Zo is er geen betrouwbare reservekeeper (Setford moet eerst ervaring opdoen in de Eredivisie, Pasveer ga ik niet eens meer op in) en heb je 3 centrale verdedigers en 3 rechtsbacks. Tuurlijk, Rensch kan ook centraal maar echt ideaal is het niet. Ik zou denk ik Medic houden en Gooijer verhuren.

Fitz-Jim en Unuvar zou ik meer verhuren en Taylor hier houden. Tuurlijk, hij was niet goed dit seizoen maar hem vervangen door die twee lichtgewichten is geen vooruitgang.

Kalokoh (3 goals en 1 assists in 31 JL-wedstrijden), Banel (slecht) en VAD (zeer blessuregevoelig) lijken me niet de aangewezen spelers om een prominente rol in het eerste te spelen. Liever verhuren zodat ze zich elders kunnen bewijzen. Forbs zou ik houden. Naast die rechtsbuiten is er dan denk ik nog een speler nodig die een beetje het midden houdt tussen een linksbuiten en spits. Soort Bergwijn dus, alleen hopelijk niet Steven zelf.


Ik ben ook helemaal voor de komst van een betrouwbare reservekeeper, maar momenteel hebben we 5 keepers op de loonlijst en men heeft aangegeven Pasveer te houden. Tja. Dat is dan de uitgangspositie. Ik had Gorter, Rulli en Pasveer alledrie weg gedaan en had Verrips, Van der Hart of Branderhorst proberen te halen. Die hebben redelijk wat Eredivisie-ervaring en hebben nog maar 1 jaar contract. Je zou Setford in zo'n deal kunnen betrekken.

Forbs gaan ze verkopen. 100%. Ik ben er ook niet voor, maar het is wat het is.

Iedereen maar willen verhuren is ook lang niet altijd een oplossing. Verhuren is geen toverstaf. Hoe vaak hebben we niet gezien dat een verhuurde speler vervolgens op de tribune wordt gezet of op rare posities? Zelfs Frenkie de Jong werd bij Willem II niet gebruikt en haalden we voortijdig terug. Ünüvar heeft ook een jaar weggegooid in Turkije. Zo zijn er voorbeelden te over.

Ik heb liever dat VAD 'gewoon' bij ons tweede linksbuiten achter Godts wordt, dan dat hij ergens bij een middenmoter moet ploeteren in een countertactiek. Banel en Kalokoh kun je inderdaad over twijfelen, maar feit is dat ze er zijn en regelmatig bij de selectie zaten. We moeten jeugdspelers niet zomaar afserveren of wegsturen voor verhuur. Daar heb je ze niet voor opgeleid.



In jouw voorgestelde selectie zitten veel jeugdspelers die nergens hebben laten zien dat ze het niveau voor Ajax 1 hebben, maar uit pure armoede maar naar het eerste gebracht worden. In welke wereld zeg je tegen iemand die in 31 ED-wedstrijden 3 goals en 1 assists gebracht heeft: "jij bent klaar voor een hoger niveau"?

In de aanval heb je dan met Brobbey slechts 1 speler die enigszins iets bewezen heeft. De aankoop op rechtsbuiten moet er ook nog maar staan. Rijkhoff heeft nog steeds geen serieuze wedstrijd gespeeld, Godts staat op 2 assists en die andere jeugdspelers zijn bij voorbaat al niks.

Het hoeft maar heel even tegen te zitten met blessures en deze ploeg kan zomaar 10e ofzo worden. Het project Farioli en daarmee ook ten dele het project van Kroes, zijn dan al min of meer voorbij.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 24 mei 2024 om 13:43:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 24 mei 2024 om 00:32:

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 23 mei 2024 om 19:18:

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 23 mei 2024 om 16:03:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 22 mei 2024 om 03:11:
Ramaj
Setford
Pasveer


Baas (ik weet dat ie vaak linksbuiten speelt, maar ik vind 'm interessanter als linksback)
Wijndal
Hato
Kaplan
Sutalo
Gooijer
Rensch
Gaaei


Tahirovic
Mannsverk
Fitz-Jim
Vos
Hlynsson
Ünüvar
Hopelijk wil men nog een goede aanvallende middenvelder aankopen, waarmee je dan op 7 man komt als je die 3 verkoopt.


Godts
Van Axel Dongen
Banel
Kalokoh
Brobbey
Rijkhoff
Dat creëert ruimte voor een goede aankoop op rechtsbuiten, waarmee je op 7 aanvallers uitkomt.


Samengevat is dit het dan. Op zich geen al te veel rare keuzes bij de vertrekkende spelers. Je geeft in ieder geval veel jeugdspelers de kans.



Ik ben voor saneren, maar dit gaat me veel te ver. Zo is er geen betrouwbare reservekeeper (Setford moet eerst ervaring opdoen in de Eredivisie, Pasveer ga ik niet eens meer op in) en heb je 3 centrale verdedigers en 3 rechtsbacks. Tuurlijk, Rensch kan ook centraal maar echt ideaal is het niet. Ik zou denk ik Medic houden en Gooijer verhuren.

Fitz-Jim en Unuvar zou ik meer verhuren en Taylor hier houden. Tuurlijk, hij was niet goed dit seizoen maar hem vervangen door die twee lichtgewichten is geen vooruitgang.

Kalokoh (3 goals en 1 assists in 31 JL-wedstrijden), Banel (slecht) en VAD (zeer blessuregevoelig) lijken me niet de aangewezen spelers om een prominente rol in het eerste te spelen. Liever verhuren zodat ze zich elders kunnen bewijzen. Forbs zou ik houden. Naast die rechtsbuiten is er dan denk ik nog een speler nodig die een beetje het midden houdt tussen een linksbuiten en spits. Soort Bergwijn dus, alleen hopelijk niet Steven zelf.


Ik ben ook helemaal voor de komst van een betrouwbare reservekeeper, maar momenteel hebben we 5 keepers op de loonlijst en men heeft aangegeven Pasveer te houden. Tja. Dat is dan de uitgangspositie. Ik had Gorter, Rulli en Pasveer alledrie weg gedaan en had Verrips, Van der Hart of Branderhorst proberen te halen. Die hebben redelijk wat Eredivisie-ervaring en hebben nog maar 1 jaar contract. Je zou Setford in zo'n deal kunnen betrekken.

Forbs gaan ze verkopen. 100%. Ik ben er ook niet voor, maar het is wat het is.

Iedereen maar willen verhuren is ook lang niet altijd een oplossing. Verhuren is geen toverstaf. Hoe vaak hebben we niet gezien dat een verhuurde speler vervolgens op de tribune wordt gezet of op rare posities? Zelfs Frenkie de Jong werd bij Willem II niet gebruikt en haalden we voortijdig terug. Ünüvar heeft ook een jaar weggegooid in Turkije. Zo zijn er voorbeelden te over.

Ik heb liever dat VAD 'gewoon' bij ons tweede linksbuiten achter Godts wordt, dan dat hij ergens bij een middenmoter moet ploeteren in een countertactiek. Banel en Kalokoh kun je inderdaad over twijfelen, maar feit is dat ze er zijn en regelmatig bij de selectie zaten. We moeten jeugdspelers niet zomaar afserveren of wegsturen voor verhuur. Daar heb je ze niet voor opgeleid.



In jouw voorgestelde selectie zitten veel jeugdspelers die nergens hebben laten zien dat ze het niveau voor Ajax 1 hebben, maar uit pure armoede maar naar het eerste gebracht worden. In welke wereld zeg je tegen iemand die in 31 ED-wedstrijden 3 goals en 1 assists gebracht heeft: "jij bent klaar voor een hoger niveau"?

In de aanval heb je dan met Brobbey slechts 1 speler die enigszins iets bewezen heeft. De aankoop op rechtsbuiten moet er ook nog maar staan. Rijkhoff heeft nog steeds geen serieuze wedstrijd gespeeld, Godts staat op 2 assists en die andere jeugdspelers zijn bij voorbaat al niks.

Het hoeft maar heel even tegen te zitten met blessures en deze ploeg kan zomaar 10e ofzo worden. Het project Farioli en daarmee ook ten dele het project van Kroes, zijn dan al min of meer voorbij.


Op zich wel eens met de generale gedachte, echter met aankopen heb je ook geen enkele garantie dat ze beter zijn dan de spelers die al onder contract staan of dat worden. Met o.a. Bergwijn en Sutalo hebben we recent gezien dat zelfs internationals van gerenomeerde landen voor veel geld halen geen enkele garantie geeft.

Het kan zijn dat er spelers zijn met een expliciete vertrekwens die ook door de komst van Farioli niet van gedachten veranderen, maar verder zou ik Farioli eerst een paar weken met alle contractspelers laten werken om te zien wie er fysiek en mentaal de stap kunnen maken.

Je kunt nog zo leuk kunnen voetballen, maar als je wedstrijden vaak op 70% loopt te ballen zoals Bergwijn en Berghuis en je niet aan de afspraken houdt dan heb je er niks aan. Willen spelers niet mee in de werkwijze dan moet je er wel zo snel mogelijk vanaf om te voorkomen dat ze tweedracht gaan zaaien binnen de spelersgroep en in de media.

Ga je nu gelijk grote uitverkoop houden dan kan later blijken dat je te weinig spelers hebt. Er zijn bijna ieder jaar wel een aantal spelers die verrassen in de voorbereiding en met de gevraagde fysieke inspanningen kan het blessures gaan regenen.

Sowieso zal door het EK de carrousel dit jaar nog later in gang komen dan anders al het geval is en de voorrondes beginnen voor ons al terwijl het EK nog bezig is. Deze groep is grotendeels waarmee we het zullen moeten doen. Dan kun je er maar beter het beste van maken, zou ook nog kunnen helpen om spelers in de etalage te zetten.

Zeggen dat spelers er niks van kunnen en ze het hele seizoen richting de uitgang duwen hebben we al geprobeert. Was geen succes om het maar heeeel mild uit te drukken.

Kijk het eerst twee/drie weken aan. We beginnen op 17 juni en de eerste wedstrijd is 25 juli. Nieuwe spelers kun je toch niet naadloos inpassen in die paar weken. Voordat nieuwe (buitenlandse) spelers gewend zijn ben je minstens 3 en realistisch gezien eerder 6-12 maanden verder.

Bij goede trainers is het geheel meer dan de som der delen. Kijk naar Bosz en Slot en de selectie van 18/19 onder Ten Hag. Wie daarvan zijn er überhaupt geslaagd in de Europese (sub)top? Frenkie en enigzins de Ligt, puur op individuele klasse. Het systeem liet veel van die spelers uitblinken omdat hun sterke punten benadrukt werden en de zwaktes gecompenseerd. Bij Ajax is de laatste twee seizoenen door compleet incompetente trainers het precies tegenovergestelde bereikt.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 24 mei 2024, 15:59:35.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 24 mei 2024 om 15:41:

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 24 mei 2024 om 13:43:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 24 mei 2024 om 00:32:

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 23 mei 2024 om 19:18:

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 23 mei 2024 om 16:03:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 22 mei 2024 om 03:11:
Ramaj
Setford
Pasveer


Baas (ik weet dat ie vaak linksbuiten speelt, maar ik vind 'm interessanter als linksback)
Wijndal
Hato
Kaplan
Sutalo
Gooijer
Rensch
Gaaei


Tahirovic
Mannsverk
Fitz-Jim
Vos
Hlynsson
Ünüvar
Hopelijk wil men nog een goede aanvallende middenvelder aankopen, waarmee je dan op 7 man komt als je die 3 verkoopt.


Godts
Van Axel Dongen
Banel
Kalokoh
Brobbey
Rijkhoff
Dat creëert ruimte voor een goede aankoop op rechtsbuiten, waarmee je op 7 aanvallers uitkomt.


Samengevat is dit het dan. Op zich geen al te veel rare keuzes bij de vertrekkende spelers. Je geeft in ieder geval veel jeugdspelers de kans.



Ik ben voor saneren, maar dit gaat me veel te ver. Zo is er geen betrouwbare reservekeeper (Setford moet eerst ervaring opdoen in de Eredivisie, Pasveer ga ik niet eens meer op in) en heb je 3 centrale verdedigers en 3 rechtsbacks. Tuurlijk, Rensch kan ook centraal maar echt ideaal is het niet. Ik zou denk ik Medic houden en Gooijer verhuren.

Fitz-Jim en Unuvar zou ik meer verhuren en Taylor hier houden. Tuurlijk, hij was niet goed dit seizoen maar hem vervangen door die twee lichtgewichten is geen vooruitgang.

Kalokoh (3 goals en 1 assists in 31 JL-wedstrijden), Banel (slecht) en VAD (zeer blessuregevoelig) lijken me niet de aangewezen spelers om een prominente rol in het eerste te spelen. Liever verhuren zodat ze zich elders kunnen bewijzen. Forbs zou ik houden. Naast die rechtsbuiten is er dan denk ik nog een speler nodig die een beetje het midden houdt tussen een linksbuiten en spits. Soort Bergwijn dus, alleen hopelijk niet Steven zelf.


Ik ben ook helemaal voor de komst van een betrouwbare reservekeeper, maar momenteel hebben we 5 keepers op de loonlijst en men heeft aangegeven Pasveer te houden. Tja. Dat is dan de uitgangspositie. Ik had Gorter, Rulli en Pasveer alledrie weg gedaan en had Verrips, Van der Hart of Branderhorst proberen te halen. Die hebben redelijk wat Eredivisie-ervaring en hebben nog maar 1 jaar contract. Je zou Setford in zo'n deal kunnen betrekken.

Forbs gaan ze verkopen. 100%. Ik ben er ook niet voor, maar het is wat het is.

Iedereen maar willen verhuren is ook lang niet altijd een oplossing. Verhuren is geen toverstaf. Hoe vaak hebben we niet gezien dat een verhuurde speler vervolgens op de tribune wordt gezet of op rare posities? Zelfs Frenkie de Jong werd bij Willem II niet gebruikt en haalden we voortijdig terug. Ünüvar heeft ook een jaar weggegooid in Turkije. Zo zijn er voorbeelden te over.

Ik heb liever dat VAD 'gewoon' bij ons tweede linksbuiten achter Godts wordt, dan dat hij ergens bij een middenmoter moet ploeteren in een countertactiek. Banel en Kalokoh kun je inderdaad over twijfelen, maar feit is dat ze er zijn en regelmatig bij de selectie zaten. We moeten jeugdspelers niet zomaar afserveren of wegsturen voor verhuur. Daar heb je ze niet voor opgeleid.



In jouw voorgestelde selectie zitten veel jeugdspelers die nergens hebben laten zien dat ze het niveau voor Ajax 1 hebben, maar uit pure armoede maar naar het eerste gebracht worden. In welke wereld zeg je tegen iemand die in 31 ED-wedstrijden 3 goals en 1 assists gebracht heeft: "jij bent klaar voor een hoger niveau"?

In de aanval heb je dan met Brobbey slechts 1 speler die enigszins iets bewezen heeft. De aankoop op rechtsbuiten moet er ook nog maar staan. Rijkhoff heeft nog steeds geen serieuze wedstrijd gespeeld, Godts staat op 2 assists en die andere jeugdspelers zijn bij voorbaat al niks.

Het hoeft maar heel even tegen te zitten met blessures en deze ploeg kan zomaar 10e ofzo worden. Het project Farioli en daarmee ook ten dele het project van Kroes, zijn dan al min of meer voorbij.


Op zich wel eens met de generale gedachte, echter met aankopen heb je ook geen enkele garantie dat ze beter zijn dan de spelers die al onder contract staan of dat worden. Met o.a. Bergwijn en Sutalo hebben we recent gezien dat zelfs internationals van gerenomeerde landen voor veel geld halen geen enkele garantie geeft.

Het kan zijn dat er spelers zijn met een expliciete vertrekwens die ook door de komst van Farioli niet van gedachten veranderen, maar verder zou ik Farioli eerst een paar weken met alle contractspelers laten werken om te zien wie er fysiek en mentaal de stap kunnen maken.

Je kunt nog zo leuk kunnen voetballen, maar als je wedstrijden vaak op 70% loopt te ballen zoals Bergwijn en Berghuis en je niet aan de afspraken houdt dan heb je er niks aan. Willen spelers niet mee in de werkwijze dan moet je er wel zo snel mogelijk vanaf om te voorkomen dat ze tweedracht gaan zaaien binnen de spelersgroep en in de media.

Ga je nu gelijk grote uitverkoop houden dan kan later blijken dat je te weinig spelers hebt. Er zijn bijna ieder jaar wel een aantal spelers die verrassen in de voorbereiding en met de gevraagde fysieke inspanningen kan het blessures gaan regenen.

Sowieso zal door het EK de carrousel dit jaar nog later in gang komen dan anders al het geval is en de voorrondes beginnen voor ons al terwijl het EK nog bezig is. Deze groep is grotendeels waarmee we het zullen moeten doen. Dan kun je er maar beter het beste van maken, zou ook nog kunnen helpen om spelers in de etalage te zetten.

Zeggen dat spelers er niks van kunnen en ze het hele seizoen richting de uitgang duwen hebben we al geprobeert. Was geen succes om het maar heeeel mild uit te drukken.

Kijk het eerst twee/drie weken aan. We beginnen op 17 juni en de eerste wedstrijd is 25 juli. Nieuwe spelers kun je toch niet naadloos inpassen in die paar weken. Voordat nieuwe (buitenlandse) spelers gewend zijn ben je minstens 3 en realistisch gezien eerder 6-12 maanden verder.

Bij goede trainers is het geheel meer dan de som der delen. Kijk naar Bosz en Slot en de selectie van 18/19 onder Ten Hag. Wie daarvan zijn er überhaupt geslaagd in de Europese (sub)top? Frenkie en enigzins de Ligt, puur op individuele klasse. Het systeem liet veel van die spelers uitblinken omdat hun sterke punten benadrukt werden en de zwaktes gecompenseerd. Bij Ajax is de laatste twee seizoenen door compleet incompetente trainers het precies tegenovergestelde bereikt.



Van 18/19 heeft naast de Ligt en Frenkie toch zeker ook Onana het gered in de top. Verder blijken ook spelers als Tadic, Veltman, Tagliafico, Blind en Neres prima bruikbaar voor clubs uit grotere competities. Ziyech heeft het niet echt gemaakt, maar aan het WK zie je dat dat ook geen prutser is. Alleen vd Beek is echt door de mand gevallen in dat team. Ik ben het er wel mee eens dat het geheel meer dan de som der delen was, maar het waren zeker geen 11 middelmatige spelers.

Dus ook in dat licht zie ik niet waarom we nu genoegen moeten nemen met spelers die op lagere niveau al nooit indruk hebben gemaakt. Er kan er wellicht eentje ineens een mooie ontwikkeling krijgen, maar dat laat onverlet dat de rest dat waarschijnlijk niet doet en je met een heel matig elftal zit.

 

+1/-0

Zelfs als je kijkt naar het team dat precies 29 jaar geleden de CL won kan je uiteindelijk maar weinig spelers aanwijzen die langdurig aan de absolute top hebben gespeeld. Ik kom eigenlijk maar tot een stuk of zes namen. Ik denk dat vaak een beetje overschat wordt hoeveel geweldige spelers je nodig hebt om een geweldig team te smeden.

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 24 mei 2024 om 06:35:


Eens hoor. Probleem is in dit geval alleen wel dat als je inderdaad Berghuis, Bergwijn en Forbs verkoopt, en dan ook nog Banel en VAD wilt verhuren, je niemand meer overhoudt.

Wat we sowieso niet moeten doen, is spelers verhuren en tegelijkertijd nieuwe spelers voor op die posities kopen. Zeker niet als je ze dan eigenlijk koopt voor de bank (een speler als Godts moet gewoon spelen namelijk). Dat is de reden dat we nu met vier linksbacks, vijf spitsen en vier rechtsbacks zitten.

Dan moet je misschien toch overwegen om Berghuis nog 1 jaar te houden, want die zal sowieso niet veel opleveren (wel besparen qua salaris, maar geen transferwaarde). Maar hopelijk blijft Forbs alsnog, dat geeft wat ruimte voor verhuur van spelers.



Als er spelers verkocht worden zal er ook wel wat voor terugkomen neem ik aan. Op dit moment hebben we zoals ik het zie drie echte vleugelspelers met Bergwijn, Godts en Forbs. Daar moet dan sowieso nog een rechtsbuiten bijkomen.

Berghuis zou ik absoluut van de hand doen. Bergwijn eigenlijk ook, maar die past dan in elk geval nog in het profiel van een buitenspeler. Bij Berghuis zie ik gewoon niet echt heel duidelijk een rol voor hem met het soort voetbal dat Farioli graag speelt. Ook lager op het veld niet. Hij is daar zo vaak een gevaar voor eigen ploeg geweest. Om hem alleen daar voor zijn goede trap op te stellen is wat onzinnig als je de goedkopere Van den Boomen al in huis hebt. En ook bij hem vraag ik me af hij wel meekan in dat dynamische spel.

Banel vind ik geen eerste elftalspeler op dit moment en Van Axel Dongen kan nog prima een seizoen in Jong Ajax als hij niet genoeg speeltijd in Ajax 1 kan krijgen. Ik zou hem ook sowieso niet zo snel verhuren denk ik, gezien zijn blessuregeschiedenis.

 

+2/-1

Deze normale topic is open en bestaat uit 115 pagina's: 1 2 3 4 ... 100 101 102 103 104 105 106 107 108 ... 111 112 113 114 115

Ajax Forum » Inkomende transfers & transfergeruchten » Supporters adviseren nieuwe Technisch Directeur.