Uit: Limoges (Fr)
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 354
Reg.: 27 juli 2011
Favoriete opstelling: 4-3-3
T-Bag
Fan van Ajax
Derde plek Ajax Netwerk VoVo 2014/2015
Derde plek Ajax Netwerk VoVo 2012/2013
Derde plek Algemeen Klassement Ajax Netwerk VoVo 2016/2017
Winnaar Ajax.Supporters.nl VoVo Eredivisie 2021/2022
Winnaar Supporters.nl VoVo Eredivisie 2021/2022
Winnaar Ajax.Supporters.nl VoVo Eredivisie 2022/2023
Runner-up Supporters.nl VoVo Eredivisie 2022/2023
Runner-up Ajax.Supporters.nl VoVo 2022/2023
Runner-up Supporters.nl VoVo 2022/2023
Uit: valkenswaard
Vak: -
Forumreacties: 11.668
Reg.: 26 september 2004
Favoriete opstelling: geen
Forumreacties: 253
Reg.: 2 augustus 2026
Favoriete opstelling: 4-3-3
Ik ben zelf erg tevreden over het transferwindow. Jordi heeft waargemaakt wat hij heeft gezegd. Namelijk dat er een hele nieuwe selectie zou staan. Ga er maar aan staan. Natuurlijk zijn er ook minpunten te benoemen.
+ Jordi heeft hoog ingezet, met de verregaande interesse in spelers als Ter Stegen, Ceballos, Brandt, Amrabat en Ounahi. Dit zijn spelers waar velen van dachten dat dit een te hoog segment voor (het huidige) Ajax zou zijn. Dit heeft zich uiteindelijk uitbetaald.
+ Al vroeg in het seizoen het eerste gedeelte van de renovatie, met de komst van Blind, Leonardo en Henrique. Ook Ter Stegen was al vroeg duidelijk dat hij zou komen (al duurde het verlossende woord wel lang). Brandt was er ook redelijk op tijd. In een transfermarkt die al jaren laat op gang komt en zeker na een eindtoernooi, is dat uitstekend gedaan.
+ De 6-positie is uiteindelijk ingevuld, al heeft dat wel lang geduurd. Het lange wachten heeft wel geleid tot een speler waar we van mogen verwachten dat hij het elftal echt vooruit helpt.
+ In zijn algemeenheid ziet de selectie er sterk en behoorlijk gebalanceerd uit.
+ Jordi is creatief. Er zijn behoorlijk wat spelers gehaald via een huurconstructie met optie tot koop. Er zitten hierbij geen verplichte opties tot koop. Deze spelers had hij niet allemaal kunnen kopen (want het geld is daar nu niet voor). Nu heeft hij het elftal toch op veel plekken kunnen versterken. Als de spelers niet brengen wat we ervan hopen, dan zit je er niet aan vast. Zijn ze wel succesvol dan kun je ze over een jaar overnemen. Ik vind dit slim gehandeld.
+ Jordi heeft erg veel 'puin' geruimd. Natuurlijk mochten er nog een paar spelers vertrekken (Wijndal, Edvardssen, Dolberg) die er nog zijn, maar als je ziet wat hij wel heeft kwijtgespeeld dan heeft hij dat heel goed gedaan.
+ Prima bedragen ontvangen voor spelers als Steur en Godts. Beiden had ik uiteindelijk liever zien blijven en zeker Godts. Maar je moet de versterkingen nou eenmaal ook ergens van bekostigen. Geld groeit niet aan de boom.
Natuurlijk zijn er ook wat verbeterpunten, maar die vind ik minder zwaar wegen. We moeten ook gewoon meenemen dat we uit een lastige situatie komen. Sowieso is nooit een TD perfect, dat is bijna onmogelijk. Laat staan met een context zoals die van dit seizoen. Dan ontkom je er helemaal niet aan dat niet alles perfect loopt.
- Het grootste minpunt vooralsnog is dat de duurste aankopen (Caio Henrique en Marcos Leonardo) op dit moment nog niet renderen. Hier is een groot deel van het kapitaal heen gegaan, dus dat is niet erg lekker. Het is natuurlijk nog te vroeg om deze spelers definitief af te schrijven, dus laten we hopen dat het beter wordt.
- Idealiter waren er misschien één of twee jonge spelers voor de basis bij gekocht, met restwaarde. Nu is in principe Marcos Leonardo wel een speler die in dit profiel past, maar hij rendeert vooralsnog niet. Desondanks heeft Jordi natuurlijk wel meerdere jonge jongens gehaald die later kapitaal kunnen opleveren. De meeste beginnen in Jong Ajax. Camara is een hele interessante aankoop, als aanvoerder van Frankrijk O19. Dat kan zomaar een topaankoop worden als hij zich goed ontwikkeld en Ajax licht de optie. We zijn gewend dat dit soort spelers voor Ajax 1 gehaald worden. Jordi laat zo'n speler in Jong Ajax beginnen. Is out of the box gedacht. We gaan zien hoe dat uitpakt.
- Een speler als Itakura is wel voor een fooi verkocht. Hier is natuurlijk niet het maximale uit gehaald. Desondanks til ik hier niet te zwaar aan. Dit heeft er voor gezorgd dat hij vervolgens kon doorpakken op andere spelers. Dus netto is het eigenlijk een pluspunt, maar als je los kijkt naar die verkoop is hij voor een te groot verlies verkocht.
Al met al geef ik Jordi echt een dikke 8 voor het eerste transferwindow. Als ik de fase ervoor bekijk verdient hij ook nog wat credits voor het verlengen van het contract van Mokio (gezien de entourage nadrukkelijk aandrong op een vertrek en Jordi uiteindelijk Mokio zelf toch overtuigd heeft).
Ik had vooraf alle vertrouwen in Jordi en vooralsnog heeft hij dat helemaal waargemaakt. Natuurlijk moet uiteindelijk alles blijken op het veld. Het zou ook niet lekker staan als de twee dure Brazilianen niet verbeteren ten opzichte van wat we nu zien. We gaan het allemaal zien. Vooralsnog erg tevreden.
open/sluit de onderstaande quote:Calavaro schreef op 03 september 2026 om 11:57:
Hij heeft zich netjes gehouden aan de Norm van Kroes: 100 miljoen eruit, 40 miljoen terug investeren. Gelukkig zijn er genoeg wel ingelichte media die ons proberen te informeren over de onhoudbare situatie die dit inmiddels heeft opgeleverd.
Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Jordi Cruijff