Forumreacties: 4.881
Reg.: 3 juli 2017
Favoriete opstelling: geen
Voorspel nu Ajax-Go Ahead Eagles
Man van de Wedstrijd AZ-Ajax: -
open/sluit de onderstaande quote:s0lido schreef op 15 december 2025 om 13:41:
open/sluit de onderstaande quote:BertjeK schreef op 15 december 2025 om 13:25:
open/sluit de onderstaande quote:s0lido schreef op 15 december 2025 om 12:53:
Een lamp vergelijken met een speler.. Sjonge jonge. Als je een dure lamp koopt en je weet 'm niet goed vast te schroeven, ligt het dan aan het prijskaartje of aan de omstandigheden?
Gloukh is niet stuk btw. Ja, dingen kunnen beter, maar kom op zeg.
Het gaat mij niet om de lamp. Je snapt best wat ik bedoel (of misschien niet....). Bij een hogere investering, heb je hogere verwachtingen. Een transfersom schetst een bepaald verwachtingspatroon. Een speler die voor een aanzienlijk bedrag wordt gehaald, wordt niet alleen beoordeeld op wat hij kan, maar ook op wat hij heeft gekost. Dat is topsport: wie meer kost, moet meer leveren en het prijskaartje is daarin geen detail wat je even kunt wegcijferen uit een discussie, dat is zeker een (groot) onderdeel van het totaal.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik vind dat je te veel kijkt naar zijn prijs. Ik vind hem een goede aankoop en gezien zijn leeftijd moet je niet verwachten dat hij in een keer een topniveau haalt en vasthoudt. Dat komt geleidelijk, hij is 21 en kan alleen maar beter worden. En dan moet je er ook rekening mee houden in wat voor ploeg hij kwam en onder welke trainer én de posities waar hij allemaal is ingezet. Godts kon er volgens sommigen ook weinig van en kijk nu wat tijd en vertrouwen doet.
Dat hij zo duur was, tsja, er waren meer kapers op de kust. Maar waar hebben we het over, zo'n speler voor 15-17 miljoen vind ik normaal, tenzij je hem zelf scout ergens in Israel of Schubbekutteveen.
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 1.310
Reg.: 14 mei 2024
Favoriete opstelling: 4-3-3
Ajax-Go Ahead Eagles 3-0 (1-0)
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 15 december 2025 om 13:53:
open/sluit de onderstaande quote:s0lido schreef op 15 december 2025 om 13:41:
open/sluit de onderstaande quote:BertjeK schreef op 15 december 2025 om 13:25:
open/sluit de onderstaande quote:s0lido schreef op 15 december 2025 om 12:53:
Een lamp vergelijken met een speler.. Sjonge jonge. Als je een dure lamp koopt en je weet 'm niet goed vast te schroeven, ligt het dan aan het prijskaartje of aan de omstandigheden?
Gloukh is niet stuk btw. Ja, dingen kunnen beter, maar kom op zeg.
Het gaat mij niet om de lamp. Je snapt best wat ik bedoel (of misschien niet....). Bij een hogere investering, heb je hogere verwachtingen. Een transfersom schetst een bepaald verwachtingspatroon. Een speler die voor een aanzienlijk bedrag wordt gehaald, wordt niet alleen beoordeeld op wat hij kan, maar ook op wat hij heeft gekost. Dat is topsport: wie meer kost, moet meer leveren en het prijskaartje is daarin geen detail wat je even kunt wegcijferen uit een discussie, dat is zeker een (groot) onderdeel van het totaal.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik vind dat je te veel kijkt naar zijn prijs. Ik vind hem een goede aankoop en gezien zijn leeftijd moet je niet verwachten dat hij in een keer een topniveau haalt en vasthoudt. Dat komt geleidelijk, hij is 21 en kan alleen maar beter worden. En dan moet je er ook rekening mee houden in wat voor ploeg hij kwam en onder welke trainer én de posities waar hij allemaal is ingezet. Godts kon er volgens sommigen ook weinig van en kijk nu wat tijd en vertrouwen doet.
Dat hij zo duur was, tsja, er waren meer kapers op de kust. Maar waar hebben we het over, zo'n speler voor 15-17 miljoen vind ik normaal, tenzij je hem zelf scout ergens in Israel of Schubbekutteveen.
Ik vond het transferbedrag zelfs meevallen als je kijkt naar zijn prestaties in Oostenrijk en leeftijd.
Sjakie Meulemans
Fan van Ajax
Vak: -
Forumreacties: 1.059
Reg.: 3 september 2005
Forumreacties: 1.310
Reg.: 14 mei 2024
Ajax-Go Ahead Eagles 3-0 (1-0)
open/sluit de onderstaande quote:Sjakie Meulemans schreef op 15 december 2025 om 15:55:
Oscar Gloukh vind ik nog altijd een buitenkansje voor een relatief zacht prijsje. Deze mooie transfer was ook mogelijk door de welwillende opstelling van zijn vorige club.
Uit: Dordrecht
Forumreacties: 5.352
Reg.: 25 april 2004
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 15 december 2025 om 09:34:
Dat is van alle tijden. Als het voetballend niet loopt, gaan mensen afgeven op de weinige spelers die nog wél proberen te voetballen, omdat die in zulke fases veel balverlies lijden en het dus lijkt alsof zij de oorzaak van alle ellende zijn. Dat terwijl zij natuurlijk de sleutel tot de oplossing zijn: je moet weer gaan voetballen.
Ziyech kreeg in 17/18 ook de meeste kritiek, want veel balverlies. De 'harde kern' 'eiste' () zelfs dat hij nooit meer in een Ajaxshirt zou spelen. Thuis niks te vertellen en dan maar denken dat je met een instagram story iets te eisen hebt bij een BVO.
Hoe dan ook. Over die eerste goal: ik lees her en der dat het allemaal zo slecht verdedigd en slecht gekeept is, en ja, er had meer druk op de bal kunnen zijn. Maar die pass van Oscar is werkelijk haarscherp (precies tussen die 2 man door op de rechterpoot van Klaassen, echt maatwerk) en de aanname van Davy is ook uit het boekje. Daardoor ligt die bal in 1 keer goed om te kunnen uithalen. Dan heb je als verdediger ook weinig tijd om die druk te zetten. Zowel de pass (precies juiste snelheid ook), aanname als schot waren eigenlijk feilloos. Wanneer de verdediger dan net niet helemaal scherp staat, ben je gewoon gezien. Goeie goal.
open/sluit de onderstaande quote:BertjeK schreef op 15 december 2025 om 09:46:
Nee, ik blijf kritisch, en dat heeft vooral te maken met zijn transfersom. Gisteren speelde hij een aardige wedstrijd, maar één goede wedstrijd maakt iemand voor mij nog geen wereldvoetballer. Zelfs Brobbey heeft bij Ajax wel eens sterke wedstrijden gespeeld; dat maakt hem nog geen absolute wereldtopper.
Hij heeft onmiskenbaar meer voetbal in zich dan de rest van het elftal, maar een paar jaar geleden had hij de basis waarschijnlijk niet gehaald. In het huidige “nieuwe normaal” is hij zeker een toevoeging. Tegelijkertijd vind ik hem vaak druistig, eigenzinnig en te veel in zichzelf gekeerd. Als hij voor drie tot vijf miljoen was gehaald, had ik hier een heel ander gevoel bij gehad. Nu ligt de lat misschien simpelweg te hoog door het prijskaartje.
Nogmaals: gisteren speelde hij een prima wedstrijd.
Ewige-Blumenkraft
Fan van Ajax
Forumreacties: 1.510
Reg.: 23 juni 2014
Forumreacties: 592
Reg.: 22 september 2023
open/sluit de onderstaande quote:Ewige-Blumenkraft schreef op 15 januari 2026 om 08:28:
Mag de veters van Ziyech nog niet eens strikken.
Forumreacties: 3.946
Reg.: 8 augustus 2001
Heb enkel de eerste helft gezien, maar het was toch enorm bedroevend zeg. Liep overal waar hij niet moest lopen en als hij de bal had, kwam er niks uit. Zet hem maar op de RB positie en laat hem daar maar acties maken, want op het middenveld achter de spits is het 2x niks.
Inbe4 "ja maar, heel de ploeg draaide niet en het ligt heus niet alleen aan hem".
Ewige-Blumenkraft
Fan van Ajax
open/sluit de onderstaande quote:s0lido schreef op 15 december 2025 om 00:39:
Valt me op dat mensen die kritiek hadden op Gloukh (en Godts) heel erg stil zijn.
Prima partij weer, al had hij 1x de bal moeten afgeven na een geweldige counter
open/sluit de onderstaande quote:BertjeK schreef op 15 januari 2026 om 08:53:
open/sluit de onderstaande quote:Ewige-Blumenkraft schreef op 15 januari 2026 om 08:28:
Ik vind hem ook, voor het bedrag dat we ervoor betaald hebben, onwijs tegenvallen. Springt er totaal niet uit op het moment dat het team niet draait.
Lijkt mentaal niet super sterk, als het even niet lukt dan zie je hem ook hele wedstrijd niet. Neemt het team niet aan de hand.
Mag inderdaad de veters van Ziyech niet strikken.
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 15 januari 2026 om 20:05:
Ik vind hem ook, voor het bedrag dat we ervoor betaald hebben, onwijs tegenvallen. Springt er totaal niet uit op het moment dat het team niet draait.
Lijkt mentaal niet super sterk, als het even niet lukt dan zie je hem ook hele wedstrijd niet. Neemt het team niet aan de hand.
Gloukh heeft de ploeg onder andere tegen Qarabag, PSV en Sparta van een nederlaag gered. Dus dat je niks aan het hebt als het team niet draait is onzin.
Daarnaast blijft het een beetje simpel om hem op zijn transfersom af te blijven rekenen omdat hij daar niks aan kan doen. Als Ajax 100M voor hem had betaald, kun je dan ontevreden zijn als ie niet iedere wedstrijd een hattrick scoort? Nogal onredelijk of niet?
Dit bericht is gewijzigd op 15 januari 2026, 20:47:50.
Ewige-Blumenkraft
Fan van Ajax
Nergens lees ik dat Bertje het Gloukh verwijt hoeveel er voor hem betaald is. Best een goedkope frame. Hij vindt volgens mij dat het best veel geld is voor wat je ervoor terugkrijgt. Daar ben ik het volledig mee eens.
Overigens gaat het in het voetbal altijd over geld. Volgens mij heb ik jou hier ook vaak horen klagen over de hoogte van transfersommen bij zowel aan- als verkopen.
open/sluit de onderstaande quote:BertjeK schreef op 15 januari 2026 om 20:41:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 15 januari 2026 om 20:05:
Gloukh heeft de ploeg onder andere tegen Qarabag, PSV en Sparta van een nederlaag gered. Dus dat je niks aan het hebt als het team niet draait is onzin.
Daarnaast blijft het een beetje simpel om hem op zijn transfersom af te blijven rekenen omdat hij daar niks aan kan doen. Als Ajax 100M voor hem had betaald, kun je dan ontevreden zijn als ie niet iedere wedstrijd een hattrick scoort? Nogal onredelijk of niet?
Het is heel logisch dat je iemand beoordeelt op zijn transfersom. Als iemand als een grote naam wordt binnengehaald, mag je ook verwachten dat hij op dat niveau presteert. Dat is in het bedrijfsleven niet anders. Neem ik een starter aan die af en toe een fout maakt, dan is dat acceptabel. Maar neem ik een senior aan in mijn team met een salaris van 6.000 euro per maand, dan verwacht ik dat hij extra waarde zal toevoegen en die beginnersfouten niet meer maakt. Daar heb ik ook in geinvesteerd op dat moment.
Dus ja, hij zal, mede vanwege zijn hoge prijskaartje, kritisch beoordeeld blijven worden. Wat volledig logisch en redelijk is.
open/sluit de onderstaande quote:Ewige-Blumenkraft schreef op 15 januari 2026 om 20:44:
Nergens lees ik dat Bertje het Gloukh verwijt hoeveel er voor hem betaald is. Best een goedkope frame. Hij vindt volgens mij dat het best veel geld is voor wat je ervoor terugkrijgt. Daar ben ik het volledig mee eens.
Overigens gaat het in het voetbal altijd over geld. Volgens mij heb ik jou hier ook vaak horen klagen over de hoogte van transfersommen bij zowel aan- als verkopen.
Ewige-Blumenkraft
Fan van Ajax
Gloukh hoort wat mij betreft mij de beste 11 van deze selectie. Hij heeft duidelijk kwaliteiten. Ik ben alleen niet echt onder de indruk. Loopt te veel met de bal en heeft weinig overzicht, waardoor hij onnodig balverlies lijdt.
Als ik een aankoop doe voor veel geld en het blijkt een miskoop, baal ik daar meer van als wanneer iets weinig geld heeft gekost. Jij hebt dat nooit?
Uit: Nijmegen
Forumreacties: 3.701
Reg.: 16 augustus 2007
open/sluit de onderstaande quote:Ewige-Blumenkraft schreef op 15 januari 2026 om 21:20:
Gloukh hoort wat mij betreft mij de beste 11 van deze selectie. Hij heeft duidelijk kwaliteiten. Ik ben alleen niet echt onder de indruk. Loopt te veel met de bal en heeft weinig overzicht, waardoor hij onnodig balverlies lijdt.
Als ik een aankoop doe voor veel geld en het blijkt een miskoop, baal ik daar meer van als wanneer iets weinig geld heeft gekost. Jij hebt dat nooit?
Dit bericht is gewijzigd op 16 januari 2026, 01:55:11.
Ewige-Blumenkraft
Fan van Ajax
Uit: Nijmegen
Forumreacties: 3.701
Reg.: 16 augustus 2007
open/sluit de onderstaande quote:Ewige-Blumenkraft schreef op 16 januari 2026 om 07:52:
Het is vooral onzinnig om te doen alsof geld geen enkele rol speelt in het voetbal. Vooral gezien de financiële positie van Ajax.
Het is meer dan logisch, redelijk en rationeel om iemand te beoordelen op een hogere transfersom.
1. Een hoge transfersom weerspiegelt de verwachting van directe en significante waarde
2. Een hoge transfersom zorgt voor een hogere verantwoording richting club en stakeholders
3. Als een dure speler onderpresteert, zijn de gevolgen sportief en financieel groter (dat geld kan niet worden geinvesteerd in jeugd of andere spelers).
4. De transfersom fungeert gewoon als een marktgebaseerde inschatting van kwaliteit, ervaring en impact. Hoe jong een speler ook is.
5. Dure spelers krijgen doorgaans sleutelrollen in een selectie. Met deze status komt bepaalde verantwoordelijkheid.
6. Bij het aankopen van een dure speler ga je uit dat deze kan omgaan met bepaalde druk. Mentale weerbaarheid en een bepaalde consistentie (continu minimaal een 6.5 scoren en niet de ene week een 7 en de andere week een 4).
Een hogere transfersom creeert hogere verwachtingen, grotere verantwoordelijkheid en grotere risico's. Kritischer beoordelen is daarom geen vorm van vooringenomenheid, maar een logisch en gerechtvaardigd gevolg van economische en sportieve realiteit van het moderne voetbal.
Ajax Forum » Spelers » Oscar Gloukh