Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Spelers » Oscar Gloukh

Deze normale topic is open en bestaat uit 9 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Doet vandaag vooralsnog niets fout vanaf de bank.

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

s0lido schreef op 17 januari 2026 om 18:10:

Doet vandaag vooralsnog niets fout vanaf de bank.

Vandaag vond ik hem prima idd!

+2/-0

ElSimao2 schreef op 16 januari 2026 om 17:42:

Sevic schreef op 16 januari 2026 om 17:32:

Ik denk dat er hier twee discussies door elkaar lopen.

Enerzijds is er het verwachtingspatroon dat ontstaat op basis van een transfersom. Dat is er gewoon, en ik denk dat ElSimao2 dat ook wel zal erkennen. Als Ajax Antony uit Brazilië ophaalt voor 16 miljoen dan verwachten we er meer van dan als Sana voor 3 ton uit Zweden overvliegt, of waar ie dan ook vandaan kwam. Een begrijpelijk fenomeen.

Anderzijds is er de beoordeling van individuele prestaties van individuele spelers. Daarbij is de transfersom irrelevant. Stel Edvardsen vinden we redelijk presteren, en Gloukh vrij goed. Dan zou je, als je de transfersom meerekent als beoordelingsinstrument, kunnen betogen dat Edvardsen dan maar moet spelen omdat die dichterbij zijn verwachtingspatroon presteert. Ridicuul natuurlijk. De beter spelende speler moet spelen, ook als hij (veel) meer kostte en we er wellicht eigenlijk meer van verwachtten.

Je kunt het Gloukh dan inderdaad niet kwalijk nemen dat Alex er 15 miljoen voor neertelde. Overigens vind ik dat hij statistisch gezien (en ook voetbalinhoudelijk, meestal) prima presteert, maar dat terzijde.

Als je de transfersom structureel zou meewegen in de beoordelingen van spelersprestaties, zou je altijd met alleen maar eigen jeugd moeten spelen want die waren gratis en dus hoef je er niks van te verwachten. Even gechargeerd uiteraard.

Het is prima om veel van een speler te verwachten als hij ook veel kostte. Maar het is niet reëel om het bij elke wedstrijd maar mee te wegen in de prestaties. En zeker niet in je besluit om 'm wel of niet op te stellen. Een speler die transfervrij komt zal ook moeten presteren.

Voor de rest baseer ik mijzelf op YouTube en het cv / TransferMarkt en zodoende verwachtte is al veel van Gloukh. Hadden we hem transfervrij gehaald dan was dat niet anders.

Van Moro had ik geen hoge pet op. Zelfs als een zot als Kroes er 100M voor neer had geteld had ik er alsnog niks in gezien.

Als Gloukh transfervrij was gekomen, had Ajax 15 miljoen bespaard hetgeen aan andere versterkingen gebruikt had kunnen worden.

Als “ome Alex” 100 miljoen voor Moro had betaald, had Ajax op dit moment 85 miljoen euro minder op de balans. Kun je ook aardig wat mee doen lijkt mij.

Maar goed, voor jou is dat allemaal niet relevant want jij kijkt niet op een euro meer of minder.

+3/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 9 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Ajax Forum » Spelers » Oscar Gloukh