Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Opvolger John Heitinga

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Laten we maar vast een voorschot nemen op het onvermijdelijke.

Ik denk dat het ergens in de loop van oktober bijltjesdag wordt voor ome Sjon. Als je dat programma bekijkt in relatie tot het huidige spel, kun je zomaar 3, 4 keer op je bek gaan in een maand tijd. Dan is er geen houden meer aan natuurlijk.

Potentiële opvolgers die ik wel interessant zou vinden, eventueel pas aan het eind van het seizoen als ze niet tussentijds de stap willen maken:

Sébastien Pocognoli. Trainer van Union Sint-Gillis. Won in zijn eerste seizoen direct de Supercup en het landskampioenschap. Is nu ook goed begonnen in de CL met een uitoverwinning bij PSV. Het spel van Union vind ik indrukwekkend. Daar zie je echt niet één speler verzaken, iedereen kent exact zijn rol en voert die op 100% mentaliteit uit. Pocognoli's contract loopt na dit seizoen af, bij ons zou hij de kans hebben om bij een kapitaalkrachtigere club te werken met internationaal wat meer aanzien, wellicht als springplank naar meer.

Carles Martínez. Trainer van Toulouse. Ik vind hem interessant omdat hij geen geschiedenis als profvoetballer heeft, maar zich nu langzaam maar zeker toch aan het opwerken is. Heeft jarenlang de jeugd van Barca getraind en staat nu sinds 2023 aan het roer bij Toulouse. Ze presteren niet bizar goed, maar wel consistent en hij krijgt relatief weinig goals tegen. Vorig seizoen 10e (prima, gezien het beschikbare materiaal) en staat momenteel ook weer 10e.

Eder Sarabia. Trainer van Elche. Vorig jaar in zijn eerste seizoen gepromoveerd naar La Liga met Elche, dit seizoen uitstekend begonnen en staat momenteel ongeslagen 4e. Ook dit is een trainer zonder geschiedenis als profvoetballer. Hij was eerst bij een aantal teams assistent, waaronder Barcelona, voordat hij manager van Andorra werd en nu met Elche aan zijn eerste clubhoofdtrainerschap bezig is. Als hij zich met Elche eenvoudig kan handhaven of zelfs het linkerrijtje haalt, is hij wat mij betreft een kandidaat.

Liam Rosenior. Jonge Britse trainer van Strasbourg. Nu bezig aan zijn tweede seizoen daar, eerder trainde hij Hull City. In zijn eerste seizoen met Strasbourg Europees voetbal gehaald, momenteel staat hij ook weer knap 5e. Ik had ergens gehoopt dat Kroes hem dit jaar al zou binnenhalen, vind dit wel een trainerstalent. Ook iemand die overperformt.

Iñigo Pérez. Trainer van Vallecano. Haalde vorig seizoen Europees voetbal met de club, ondanks zeer beperkte middelen. Jonge gozer die aan zijn eerste klus bezig is, nu inmiddels ruim 2 jaar in dienst. Als Vallecano het dit jaar weer goed doet, is hij een interessant om in beeld te hebben, denk ik.

Maarten Martens. Coach van AZ. Heeft er na dit seizoen alweer drie jaar als hoofdcoach op zitten. In Nederland zou ik dit de enige optie vinden die het overwegen waard is. Hij laat AZ wel verzorgd voetballen en je ziet dat er daar waarde ontstaat binnen de selectie. Spelers gaan voor de hoofdprijs weg en opvolgers zijn vaak in de luwte al klaargestoomd voor vervanging.

Míchel. De welbekende trainer van Girona die twee jaar geleden bijna kampioen werd met die club. Sindsdien zit de klad er wel wat meer in, dus het zou een eendagsvlieg kunnen zijn, maar over het algemeen heeft hij toch iets moois opgebouwd bij Girona, van oudsher een klein clubje. Momenteel staat hij kansloos laatste trouwens, dus zou zomaar kunnen dat hij later dit seizoen beschikbaar komt.

Wie ik nu nog niet als optie zie, maar wel interessant om te volgen, is Carlos Cuesta van Parma. Is nog maar 30 jaar (!) en nu al hoofdtrainer in de Serie A, ondanks dat hij nooit heeft gevoetbald. Jeugdtrainer geweest bij Atletico en Juventus, werd op zijn 25e assistent bij Arsenal en nu sinds juli op eigen benen bij Parma. Eerst maar eens zien hoe het uitpakt, maar dit vind ik altijd interessante figuren.

Gezien al deze interessante opties in het buitenland zal onze directie echter uiteindelijk wel bij Dick Lukkien uitkomen.

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 29 september 2025 om 09:11:

Sébastien Pocognoli. Trainer van Union Sint-Gillis. Won in zijn eerste seizoen direct de Supercup en het landskampioenschap. Is nu ook goed begonnen in de CL met een uitoverwinning bij PSV. Het spel van Union vind ik indrukwekkend. Daar zie je echt niet één speler verzaken, iedereen kent exact zijn rol en voert die op 100% mentaliteit uit. Pocognoli's contract loopt na dit seizoen af, bij ons zou hij de kans hebben om bij een kapitaalkrachtigere club te werken met internationaal wat meer aanzien, wellicht als springplank naar meer.

Als je bij Union gaat shoppen, zou ik eerder hun scouting en analyse team overnemen. Veel coaches die het bij Union geweldig deden (Karel Geraerts, Mazzu) vielen daarna snel door de mand, al hielpen hun keuzes daarbij niet (Geraerts naar Schalke, Mazzu naar Anderlecht). Maar het moet wel gezegd worden dat ze daar fantastisch werk leveren met het scouten van nieuwe spelers en hun aankoopbeleid. De meerwaarde die ze realiseren op de verkoop van spelers is hallucinant en ze voetballen altijd volgens een herkenbare stijl (veel inzet, veel strijd, groot werkvermogen en geen sterallures), waardoor het als coach makkelijker is om in te stromen.

Het lijstje is al outdated, maar bekijk dit eens voor het plezier: https://sporza.be/nl/2025/07/29/union-vangt-recordbedrag-franjo-ivanovic-trekt-naar-benfica-voor-22-8-miljoen-en-die-som-kan-nog-flink-oplopen~1753811737613/link. Maar zoals ik al zei, ze gaan altijd bewust naar een bepaald profiel van speler op zoek.

Ik zeg niet dat het succes van Pocognoli alleen te danken is aan zijn spelersgroep, maar er het is wel een kanttekening waard imo.

Zolang Kroes blijft zitten, heeft het wegsturen van Heitinga geen nut imo. Je moet de bron van het probleem aanpakken, niet het symptoom. We zitten dan aan 5 trainers op 3 jaar, met een hoop dood gewicht aan spelersmateriaal. Laat ons eindelijk eens schoon schip maken, een waardige TD aanstellen en daarop verder borduren.

+2/-0

Bjorn121 schreef op 29 september 2025 om 10:00:

Als je bij Union gaat shoppen, zou ik eerder hun scouting en analyse team overnemen. Veel coaches die het bij Union geweldig deden (Karel Geraerts, Mazzu) vielen daarna snel door de mand, al hielpen hun keuzes daarbij niet (Geraerts naar Schalke, Mazzu naar Anderlecht). Maar het moet wel gezegd worden dat ze daar fantastisch werk leveren met het scouten van nieuwe spelers en hun aankoopbeleid. De meerwaarde die ze realiseren op de verkoop van spelers is hallucinant en ze voetballen altijd volgens een herkenbare stijl (veel inzet, veel strijd, groot werkvermogen en geen sterallures), waardoor het als coach makkelijker is om in te stromen.

Het lijstje is al outdated, maar bekijk dit eens voor het plezier: https://sporza.be/nl/2025/07/29/union-vangt-recordbedrag-franjo-ivanovic-trekt-naar-benfica-voor-22-8-miljoen-en-die-som-kan-nog-flink-oplopen~1753811737613/link. Maar zoals ik al zei, ze gaan altijd bewust naar een bepaald profiel van speler op zoek.

Ik zeg niet dat het succes van Pocognoli alleen te danken is aan zijn spelersgroep, maar er het is wel een kanttekening waard imo.

Zolang Kroes blijft zitten, heeft het wegsturen van Heitinga geen nut imo. Je moet de bron van het probleem aanpakken, niet het symptoom. We zitten dan aan 5 trainers op 3 jaar, met een hoop dood gewicht aan spelersmateriaal. Laat ons eindelijk eens schoon schip maken, een waardige TD aanstellen en daarop verder borduren.

Eens betreft dat laatste hoor, maar als Sjon eruit vliegt moet er toch een opvolger komen...

Ook eens over Union. Zij hebben die Oostenrijkse spits gehaald afgelopen zomer die ik in mei tipte als opvolger van Brobbey: Raul Florucz. 5 miljoen, heeft er inmiddels al 4 in liggen in nog geen 600 speelminuten, plus 2 assists. Ik kan je nu al zeggen dat dat zeker voor de lange termijn, maar zeer goed mogelijk ook voor de korte termijn, een betere (en goedkopere) aankoop is dan Dolberg.

Pocognoli krijgt inderdaad elk seizoen een evenwichtige, zorgvuldig samengestelde spelersgroep, maar hij perst daar vervolgens ook het maximale uit, vind ik. Zet Sjon voor die groep en ze spelen om de kruimels.

+3/-0

Het lichtpuntje van deze grotendeels hopeloze situatie, is dat er wel een selectie staat waar een goede coach iets mee zou kunnen bouwen. Achteraf gezien is het een godsgeschenk dat Farioli zin had om uberhaupt in te stappen. De situatie van toen was echt een stuk slechter en hopelozer dan nu. Het is nu aan Kroes om deze pleister er zo snel mogelijk af te trekken. Dan is het seizoen nog te redden en kun je gewoon 2e worden met deze selectie.

+2/-0

Jake Styles schreef op 29 september 2025 om 10:43:

Het lichtpuntje van deze grotendeels hopeloze situatie, is dat er wel een selectie staat waar een goede coach iets mee zou kunnen bouwen. Achteraf gezien is het een godsgeschenk dat Farioli zin had om uberhaupt in te stappen. De situatie van toen was echt een stuk slechter en hopelozer dan nu. Het is nu aan Kroes om deze pleister er zo snel mogelijk af te trekken. Dan is het seizoen nog te redden en kun je gewoon 2e worden met deze selectie.

Is dat zo? Dat betwijfel ik, eerlijk gezegd. Farioli stapte in met o.a. Hato en Henderson.

+1/-0

Kiki schreef op 29 september 2025 om 10:47:

Is dat zo? Dat betwijfel ik, eerlijk gezegd. Farioli stapte in met o.a. Hato en Henderson.

Ja dat vind ik wel eigenlijk. Deze selectie is (op papier in ieder geval) veel meer in evenwicht met betere bezetting van posities en simpelweg meer kwaliteit. Farioli moest het echt hebben van extreem rouleren op basis van fysieke metrics, de boel verdedigend dichtzetten en totale focus op het iedere wedstrijd puur op tactisch vernuft en discipline over streep trekken. We zullen het nooit weten, maar die had met deze selectie gewoon 1e gestaan en aanvallender kunnens spelen. Farioli is gewoon een topcoach, die heeft alles.

+2/-0

Jake Styles schreef op 29 september 2025 om 10:52:

Ja dat vind ik wel eigenlijk. Deze selectie is (op papier in ieder geval) veel meer in evenwicht met betere bezetting van posities en simpelweg meer kwaliteit. Farioli moest het echt hebben van extreem rouleren op basis van fysieke metrics, de boel verdedigend dichtzetten en totale focus op het iedere wedstrijd puur op tactisch vernuft en discipline over streep trekken. We zullen het nooit weten, maar die had met deze selectie gewoon 1e gestaan en aanvallender kunnens spelen. Farioli is gewoon een topcoach, die heeft alles.

Ik denk ook wel dat Farioli er een stuk beter voor had gestaan met deze selectie. Die had PSV wel op de knieën gekregen.

Maar Farioli is echt geen unieke Messias. In het lijstje waarmee ik dit topic startte staan coaches die ik ook wel in staat acht om met onze selectie serieus mee te spelen om het kampioenschap. Die Brit van Strasbourg was afgelopen zomer waarschijnlijk gewoon op te halen, maar Kroes koos voor 'Ajax-DNA'. Nou, daar zijn we mooi klaar mee nu.

Hopelijk leert hij hiervan - mocht Kroes zelf niet ook opstappen - en is zijn volgende keuze er weer één in de categorie Farioli. Daar was overigens ook kritiek op bij aanstelling, ook hier onder de supporters. Maar je ziet dat als je gewoon zorgvuldig een trainer kiest op basis van data en performance, in plaats van op nostalgie en onderbuikgevoel, je daarmee al direct een gat kunt slaan met je concurrenten die dat niet doen.

+2/-0

Sevic schreef op 29 september 2025 om 10:58:

Ik denk ook wel dat Farioli er een stuk beter voor had gestaan met deze selectie. Die had PSV wel op de knieën gekregen.

Vorig seizoen met de selectie van toen tweemaal exact dat gedaan en ook tegen Feyenoord.

+1/-0

We hebben geen goede rechtsbuitens en linksbacks en nog steeds zoekende naar een goede invulling van de #6-positie. Totaal niet in evenwicht en een duidelijk gebrek aan kwaliteit. Gloukh is een goede, maar wie nog meer maakt ons beter en meer in evenwicht sinds het vertrek van o.a. Hato, Henderson en zelfs Traoré? Itakura heeft kwaliteit, maar helpt zijn komst met een betere bezetting?

+1/-0

Ik hoor hier de naam van Farioli al weer voor bij komen. Dat het een top coach is etc. Vorig jaar schreeuwen ze allemaal dat het het anti Ajax is en zijn wissel beleid was ruk. Nu moet Johnny al weer plaats maken. Als je 4x op rij verliest bij Ajax moet trouwens welke coach ook plaats maken. Maar dat is nog niet gebeurd, en Johnny zal nu ook wel zien, dat het nu met harde hand moet.

+1/-1

Kroes moet eerst vertrekken. Hij heeft bewezen enkel om te kunnen gaan met een ja-knikker.

+2/-0

Gezien al deze interessante opties in het buitenland zal onze directie echter uiteindelijk wel bij Dick Lukkien uitkomen.

Die hep geeeen Ajax D-N-A!

+1/-0

Mike1976 schreef op 29 september 2025 om 18:21:

Die hep geeeen Ajax D-N-A!

Oh, dan is het wellicht toch een goede optie!

+2/-0

Sébastien Pocognoli heb ik niet eerder aan gedacht. Zou wel een goeie zijn denk ik, als je ziet dat hij ook het maximale kan halen uit zijn selectie.

+2/-0

Sevic schreef op 29 september 2025 om 10:58:

Maar Farioli is echt geen unieke Messias. In het lijstje waarmee ik dit topic startte staan coaches die ik ook wel in staat acht om met onze selectie serieus mee te spelen om het kampioenschap. Die Brit van Strasbourg was afgelopen zomer waarschijnlijk gewoon op te halen, maar Kroes koos voor 'Ajax-DNA'. Nou, daar zijn we mooi klaar mee nu.

Hopelijk leert hij hiervan - mocht Kroes zelf niet ook opstappen - en is zijn volgende keuze er weer één in de categorie Farioli. Daar was overigens ook kritiek op bij aanstelling, ook hier onder de supporters. Maar je ziet dat als je gewoon zorgvuldig een trainer kiest op basis van data en performance, in plaats van op nostalgie en onderbuikgevoel, je daarmee al direct een gat kunt slaan met je concurrenten die dat niet doen.

Wellicht waren enkele van deze types te halen van de zomer, alhoewel ik denk dat we als club momenteel minder aantrekkelijk zijn dan sommigen denken. Mocht je Heitinga eruit schoppen dan stapt op dit moment geen zichzelf respecterende trainer erin. Crisis-stemming, geen voorbereiding en een selectie die niet overloopt van kwaliteit. Ik vrees dat je tot het einde van het seizoen een tussenpaus aan moet stellen en dan maar moet hopen dat een serieuze trainer zijn reputatie op het spel wil zetten voor deze bende. Dan kom je in de categorie de Boer, Jonk, Vos kun je smeken om terug te komen of je moet gokken op een echt onbekende naam in een kleinere competitie.

We staan er niet lekker voor. Ik denk daarom dat Kroes gewoon Heitinga laat zitten en maar op het beste hoopt.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Opvolger John Heitinga