Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Opvolger John Heitinga

Deze normale topic is open en bestaat uit 16 pagina's: 1 2 3 4 ... 12 13 14 15 16

open/sluit de onderstaande quote:

Sjakie Meulemans schreef op 12 november 2025 om 23:03:

Het Liverpool van succestrainer Arne Slot heeft opnieuw verloren., nu van Manchester City met 3-0. Zou mooi zijn wanneer zijn laatste dagen in de stad van The Beatles zijn geteld. Laat hem maar, zoals Johan Derksen laatst opperde, naar Ajax komen.

Het houdt een keer op voor slot. Interessante gedachte, maar ik denk niet dat Slot zou willen als hij beschikbaar wordt rond de Kerst bijvoorbeeld. Als Ten Hag al nee zegt. Slot Huiberts zou mooi zijn maar zie het niet gebeuren

+1/-0

Sevic schreef op 14 november 2025 om 08:14:

Je gaat toch niet de kwaliteiten van een trainer ophangen aan één wedstrijd tegen ons? Dat hij het goed heeft gedaan met Utrecht is een feit, maar twee jaar voordat Ten Hag trainer werd bij Utrecht werden ze ook al 5e en sinds hij weg is zijn ze ook nooit lager geëindigd dan de 7e plek. Het is nou niet zo dat hij ze uit het slop van de KKD heeft getrokken en naar Europa heeft geloodst.

Als Ten Hag het optimale haalt uit zijn spelersmateriaal, hoe verklaar je dan dat het zowel bij Man Utd als bij Leverkusen een zootje werd?

Uiteraard niet. Daarom noemde ik ook wat hij verder bij FC Utrecht heeft gepresteerd. De twee seizoenen daarvoor eindigde Utrecht als tiende en elfde in de competitie. Het seizoen daarvoor inderdaad wel vijfde, maar dat was ook meer een uitschieter. Meestal eindigden ze ongeveer rond de tiende plaats.

Het optimale uit het spelersmateriaal halen vind ik een beetje een utopie, ook als je het woord optimaal niet letterlijk neemt. Ik vind het ook een beetje flauw om veel gewicht aan zijn periode bij Leverkusen te hangen. Hij werd daar al na drie speelrondes of zo weggestuurd. Er is geen enkel scenario te bedenken waarin dat logisch is.

Bij Manchester United heeft hij de ploeg niet structureel goed kunnen laten spelen, maar hij begeeft zich wat dat betreft in goed gezelschap. Als je naar alle coaches die daar sinds Ferguson hebben gewerkt gaat kijken dan hebben Ten Hag en Mourinho het misschien nog het beste gedaan op basis van prijzen en punten. Hoe dan ook is het werkelijke probleem niet de coaches daar.

Ik neem aan dat je 'overschat' bedoelt, maar los daarvan: ik denk dat jij juist onderschat wat de impact van de komst van Tadic en Blind was. je impliceert nu dat het vanaf zomer 2018 beter ging omdat Ten Hag ging 'experimenteren met verschillende opstellingen'. Ik denk dat het vooral kwam doordat er betere spelers kwamen.

Overigens vond Erik zelf dat het vanaf winter 2018 al veel beter ging dan onder Keizer. In een werkelijk genant interview stond hij te vertellen dat we 'meer passes' en 'meer balbezit' zouden hebben sinds hij het had overgenomen. Probleem was alleen dat niemand dat zag behalve hij zelf.

Overschat bedoelde ik inderdaad. Ik zeg niet dat Tadic en Blind geen enorme impact hadden, maar om nou te doen alsof de trainer geen enorm aandeel in het succes had vind ik wat raar om te zeggen. De afgelopen seizoenen hebben volgens mij overduidelijk gemaakt hoe cruciaal de rol van de trainer is. Zonder een goede trainer heb je geen goede organisatie of tactiek, geen spelpatronen, geen duidelijkheid, geen discipline.

Ik noemde die laatste speelrondes waarin hij ging experimenten om aan te geven dat dit de eerste keer was dat hij echt meer kon doen dan van wedstrijd tot wedstrijd leven. Als er een nieuwe coach is aangesteld zie je vaak dat er aanvankelijk niet zo gigantisch veel verandert omdat daar simpelweg de trainingsuren niet voor beschikbaar zijn. Het halen van goede spelers als Tadic en Blind is slechts 1 onderdeel van de puzzel die Ten Hag pas vanaf het einde van dat seizoen echt begon te leggen. En hij heeft natuurlijk wel een belangrijke stem gehad in het halen van die spelers.

Dat interview dat je aanhaalt kan ik me niet meer herinneren. Doel je op onderstaande uitspraken?

"We hebben meer passes. Ajax staat voor dominant voetbal", zegt Ten Hag op de persconferentie. "Als je meer passes hebt, beheers je het spel beter. We komen tot heel veel kansen. We zijn verdedigend stabieler. In z'n algemeenheid zijn de loopprestaties van het team ook beter. Dat zijn wel een aantal zaken die vooruit zijn gegaan. Maar er is uiteindelijk maar één statistiek en dat is de ranglijst. Maar onderliggend zijn er een aantal dingen die vooruit zijn gegaan."

Ik vind niet dat hij per se heel rare dingen zegt hier. "Meer passes" is misschien een wat rare manier om over controle door middel van balbezit te praten maar het idee erachter is niet zo vreemd. Ten Hag is nooit een groot spreker geweest, in elk geval niet in de media. Dat zegt alleen weinig over zijn kwaliteiten als trainer.

Ik zeg ook niet dat hij een brokkenpiloot is die er een zootje van maakt, maar ik denk dat hij niet met een matige selectie stabiel en boven verwachting kan presteren. Met een goede selectie kan hij naar behoren functioneren, schat ik in. Ten Hag had inderdaad zeker een aandeel in wie er gehaald is: daarom stonden figuren als Klaiber, Marin en Labyad op een zeker moment onder contract. Bij Man Utd zijn ze daar met o.a. die 100 miljoen voor Antony weer ingetrapt. We waren er natuurlijk niet bij, maar als de verhalen kloppen, stond Ten Hag om het halfjaar te zeiken om spelers uit zijn eigen netwerk die hij zogenaamd nodig had, en stelt hij dat tegenwoordig zelfs als arbeidsvoorwaarde.

Met de huidige selectie waarin we niet eens een echte verdedigende middenvelder hebben misschien niet nee. Dat maakt hem alleen niet minder een toptrainer. Het gaat er vooral omdat je echt een goede trainer hebt waarmee je van onderaf weer wat op kan bouwen. Ajax staat echt niet zo ver van succes als soms beweerd wordt. Zie afgelopen seizoen.

Ik had al verwacht dat je aankopen als Labyad aan zou halen, alsof die totaal geen waarde hebben gehad. Het slaat ook helemaal nergens om bij aansprekende transfers de credits aan Overmars te geven en bij minder aansprekende te doen alsof het puur op Ten Hag zijn voorspraak was. Antony doet het fantastisch nu in Spanje. Je kan alleen je vraagtekens plaatsen bij het bedrag dat is neergelegd. Daar gaat een trainer natuurlijk niet over. Heel veel trainers kijken naar hun eigen netwerk als ze spelers halen. Dat doet Farioli ook door Pablo Rosario naar Porto te halen, of Slot die wat Nederlanders naar Liverpool haalt. Daarnaast heeft Ten Hag altijd gepresteerd met sterk wisselende selecties. Uiteindelijk wordt je altijd wel leeggekocht, en hij heeft dat goed gemanaged met verschillende type spelers die succesvol zijn geweest.

Het probleem tegen Getafe was niet zozeer het laten opnaaien, maar het feit dat we niet onder de druk vandaan kwamen. Die gasten voetbalden net zoals Union tegen PSV speelde laatst. Waarbij Getafe er nog een onsportieve laag overheen gooide. Maar dat we niet in ons spel kwamen, continu uit onnodig balverlies tegengoals kregen en vervolgens in het mes liepen, ja dat ligt zeker aan Ten Hag. We stonden daar voor joker op een manier waaruit bleek dat de tegenstander nou niet zo denderend was geanalyseerd, of minstens dat er met die analyse onvoldoende gedaan was. Getafe had op elke positie een slechtere speler (behalve linksback misschien) en won toch; dan heeft hun trainer het gewoon uitstekend gedaan en die van ons matig.

Dat en het eeuwige tijdrekken dat maar werd toegestaan door de arbitrage. En Schuurs die totaal onnodig een tweede goal weggaf in blessuretijd van de uitwedstrijd, waardoor het perspectief in de return heel anders werd. Maar ook als je daadwerkelijk zou kunnen zeggen dat het resultaat in dit soort wedstrijden de schuld van de trainer was dan praten we uiteindelijk nog altijd over maar 1 of 2 wedstrijden. Zoals jij het terecht aan het begin van je bericht niet fair vindt om de kwaliteiten van de trainer op te hangen aan 1 wedstrijd mag je dat dan eigenlijk ook niet bij dit soort knock-outwedstrijden doen. Soms heb je in voetbal ook pech of maakt een speler een domme fout of zo. Zeker in Europese wedstrijden zijn momentopnames vaak bepalend voor het resultaat.

Maar goed, smaken kunnen verschillen, en ik zeg niet dat Ten Hag er helemaal niks van kan. Maar ik vrees gewoon voor een deceptie als hij zou terugkomen. Ik verwacht niet dat hij de prestaties uit zijn eerste termijn kan benaderen. Nou, dan laat maar zitten en kies voor een ander. Ik vind het altijd treurig als mensen terugkeren en dat er dan weinig van terechtkomt door tegenvallende prestaties. Doet toch wat met de herinnering.

Ik was ook zeker niet per se voor zijn komst. Het afbreukrisico is best groot, en het hoeft natuurlijk niet per se Ten Hag te zijn. Er zijn zat andere goede trainers. Ik vind het alleen wel jammer dat je met weinig waardering over hem praat. Over het algemeen waren het spel en de resultaten in 80 of 90% van de wedstrijden fantastisch. Hij is de beste die we hebben gehad sinds Van Gaal. Je kan op details best het een en ander bekritiseren, maar wij hebben als supporters ook de luxe dat we achteraf kunnen praten.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 16 pagina's: 1 2 3 4 ... 12 13 14 15 16

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Opvolger John Heitinga