Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » Ajax in Groep B Europa League

Deze normale topic is open en bestaat uit 7 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7

open/sluit de onderstaande quote:

joe_dimaggio schreef op 21 september 2023 om 22:48:

Het is natuurlijk nog geen Europese top, maar zoals het vanavond staat kun je wel op voortbouwen.



Een zwak Marseille en een zwak Ajax. Twee ploegen die beide zoekende zijn, twee ploegen die beiden in zwaar weer verkeren en dit zag je ook op het veld.

Het was gatenkaas, beide ploegen konden zo telkens van achter naar voor lopen. Dit maakte de wedstrijd wel spectaculair overigens, voor hetzelfde geld wordt het 5-5.

Beide ploegen waren slordig (veel ballen zomaar over de zijlijn), slordig in de opbouw, slordig in het drukzetten.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

BertjeK schreef op 22 september 2023 om 16:20:

open/sluit de onderstaande quote:

joe_dimaggio schreef op 21 september 2023 om 22:48:

Het is natuurlijk nog geen Europese top, maar zoals het vanavond staat kun je wel op voortbouwen.



Een zwak Marseille en een zwak Ajax. Twee ploegen die beide zoekende zijn, twee ploegen die beiden in zwaar weer verkeren en dit zag je ook op het veld.

Het was gatenkaas, beide ploegen konden zo telkens van achter naar voor lopen. Dit maakte de wedstrijd wel spectaculair overigens, voor hetzelfde geld wordt het 5-5.

Beide ploegen waren slordig (veel ballen zomaar over de zijlijn), slordig in de opbouw, slordig in het drukzetten.


Marseille staat "gewoon" vierde in Frankrijk, de onrust daar gaat niet over de resultaten, maar dat de clubleiding hun oren teveel laat hangen naar de geweldadige achterban van Marseille. Daarom is de vorige trainer opgestapt.

 

+1/-0

Dit was zo ongeveer de opstelling waarmee Steijn tegen Twente al had moeten beginnen: niet direct allerlei nieuwelingen in het diepe gooien en van daaruit sleutelen en geleidelijk aan andere spelers inbrengen. Wel was het denk ik logischer geweest om de puur aanvallende backs Gaaei en Sosa niet allebei tegelijk te laten starten. Dan krijg je van nature al wat minder situaties waarin je enorme ruimtes weggeeft. Nu geef je met name in de eerste helft een gigantische hoeveelheid (schiet)kansen aan de tegenstander. Je moet veel georganiseerder staan en van daaruit meer lef tonen bij het druk zetten.

Daarbij hielp het ook niet dat Tahirovic dramatisch speelde. Je zag hem echt onbegrijpelijke passes geven, en op dit moment is hij nog te veel een twijfelaar bij het kiezen van zijn momenten om druk te zetten. De ploeg is nog heel erg zoekende naar de beste optie als verdedigende middenvelder. Vos viel sterk in maar is op dit moment (net als Mannsverk denk ik?) iets meer een centrale middenvelder dan een echte verdediger.

Berghuis was ook weer te vaak een gevaar voor eigen ploeg, en Gorter is nog niet goed genoeg voor in de basis. Hoewel ik snap dat Steijn aanvankelijk voor hem koos wil ik toch wel gauw Ramaj eens een kans zien krijgen. Gorter drukt nu in een week tijd tweemaal een zeer negatief stempel, en dat is in relatief weinig wedstrijden niet voor het eerst. Met een fatsoenlijke keeper had je waarschijnlijk gewonnen gister.

Forbs wist me dan weer zeer aangenaam te verrassen. Misschien kan hij dan toch goed op rechts spelen. Het zal er denk ik een beetje van afhangen hoe veel ruimte er voorin is. Ook over Taylor ben ik redelijk positief. Hij had alleen soms wel wat meer zijn positie op het middenveld bezet moeten houden en minimaal 1 keer meer moeten scoren. Maar goed, hij is dan ook geen echte aanvallende middenvelder.

 

+1/-0

Hopelijk een overwinning vanavond en daarop voortborduren.

 

+1/-0

Had verwacht dat AEK na Brighton te hebben verslagen wel beter zou zijn, maar die zijn aan de bal nog slechter dan Ajax. Het lijkt wel alsof de enige opdracht voor de spelers is om alle ballen op Brobbey te geven. Die vind ik de beste man op het veld vooralsnog. Als aanspeelpunt, maar hij maakte zowaar ook een loopactie om ruimte voor een medespeler te creëren voorafgaand aan dat strafschopmoment. Dat is misschien pas de tweede keer dat ik dat zie dit seizoen.

Verder valt het me van de ploeg (en Steijn) ook weer tegen hoe gigantisch veel ruimte ze vooral op het middenveld weggeven. Zonder countervoetbal te spelen kan AEK zo toch nog vrij simpel de aanval zoeken. De backs zie je wel ineens hoog doordekken vaak, alleen vaak wel een stap of twee te laat.

 

+1/-0

Comedy capers wedstrijd. Nul organisatie, lijn en idee.

 

+3/-0

Echt zo dom dit ook weer. Die corners worden al de hele wedstrijd door twee man genomen en steeds krijgt dus een van de twee alle tijd om voor te zetten. Dat moest wel een keer misgaan.

Het is echt zo ontzettend slecht in elk aspect, bijna niet te bevatten. Zoals bijna elke wedstrijd lijkt het wel of we met 8 man spelen. Met en zonder bal.

 

+3/-0

Dat vond ik ook heel merkwaardig bij de tegengoal. Er klopt gewoon helemaal niets van de organisatie en communicatie. Vaak als je een team slecht ziet spelen zie je dat het in elk geval grotendeels aan de uitvoering ligt, maar nu gaat het bij dat soort dingen al fout en geef je de tegenstander gigantische ruimtes om in te spelen en tot schotkansen te komen. Vond de tweede helft ook nog slechter dan de eerste. Raar dat je na de tegengoal ineens wel een stuk beter staat en de wedstrijd een fase kan controleren.

 

+2/-0

Mij valt vooral op dat de meeste spelers een halfhartige poging doen om druk te zetten, de bal af te pakken of gaten dicht te lopen en als dat "gedaan" is geven ze het op en blijven gewoon staan. Minimale plicht gedaan, "succes er verder mee boys!".

Alsof de spelers niet meer willen strijden voor de trainer. De trainer moét er uit als dat punt is bereikt. Is geen optie, nog eens wekenlang aanmodderen gaat dat niet veranderen, dat moét zsm gebeuren. Hoe eerder dat gebeurd hoe meer tijd je hebt om het tij nog te keren.

 

+2/-0

Het is meer twijfel bij de spelers denk ik. Een goede trainer moedigt spelers aan om fouten te maken en is heel duidelijk over de manier van spelen. Zie de periode onder Bosz een paar jaar geleden. Aanvankelijk was het kamikazevoetbal, maar uiteindelijk betaalt het zich uit en speel je leuk voetbal waarmee je wat afdwingt. Als je ervoor kiest om minder aanvallend te spelen behoor je op zijn minst compact te staan. De hoeveelheid schoten die je zelfs tegen middelmatige tegenstanders tegen krijgt is ongekend.

 

+2/-0

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vond het iig een stuk overtuigender dan de afgelopen wedstrijden. Het is duidelijk dat de communicatie er niet is, en sommigen lijken maar wat te doen. Misschien snappen ze nog niet hoe het werkt zoals wij willen spelen. Maar er zat toch een stuk minder angst in. Avila had veel balverlies, maar verschuilde zich niet. Zo'n bijter hebben we nodig achterin, en Hato speelt ook fantastisch in de Daley Blind rol. Rensch deed eindelijk weer eens wat, Tahirovic was ook sterk. Als het allemaal een beetje op elkaar ingespeeld is zit er best muziek in.

 

+1/-0

Dit AEK moet je gewoon met 0-3 of 0-4 wegvegen. Een squadwaarde van 60mil totaal... kom op zeg...

Wel inzet bij sommigen, maar geen organisatie, geen leiders, geen strategie, slordig, traag...

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Calavaro schreef op 05 oktober 2023 om 21:42:

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vond het iig een stuk overtuigender dan de afgelopen wedstrijden. Het is duidelijk dat de communicatie er niet is, en sommigen lijken maar wat te doen. Misschien snappen ze nog niet hoe het werkt zoals wij willen spelen. Maar er zat toch een stuk minder angst in. Avila had veel balverlies, maar verschuilde zich niet. Zo'n bijter hebben we nodig achterin, en Hato speelt ook fantastisch in de Daley Blind rol. Rensch deed eindelijk weer eens wat, Tahirovic was ook sterk. Als het allemaal een beetje op elkaar ingespeeld is zit er best muziek in.



Ik denk dat dit meer komt doordat je met Avila nu een speler met veel lef en persoonlijkheid achterin hebt staan. Hato vond ik helemaal niet zo geweldig, en zeker niet Blind-achtig. Vind hem sinds de voorbereiding eigenlijk best wisselvallig en op linksback vind ik hem niet de beste keuze. Hij vulde die positie eind vorig seizoen beter in dan hij de laatste twee wedstrijden heeft gedaan.

Hoewel hij over het algemeen zeer goed bezig is voor een 17-jarige in een zwalkend team lijkt iedereen wat milder over hem te zijn omdat hij een speler uit de eigen jeugdopleiding is. In zijn passing vind ik hem regelmatig nog best onrustig, en vandaag stond hij veel voorzetten toe.

Tahirovic vond ik nog best veel verdedigende situaties oplossen. Hij kwam wel wat weinig in de duels. Dat is ook wel wat lastiger als je maar met twee echte middenvelders speelt. Rensch speelt over het algemeen vrij solide sinds de voorbereiding. Hij verricht best een hoop verdedigend werk waar hij de credits nooit voor krijgt omdat het niet per se spectaculaire ingrepen zijn en hij ook niet echt uitstraling heeft.

 

+2/-0

Behoudende tactiek en meer op de counter. Zeer verstandig van Maduro.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 26 oktober 2023 om 21:17:

Behoudende tactiek en meer op de counter. Zeer verstandig van Maduro.




Er lijkt ook meer rust te zijn met Ramaj op het doel.

 

+1/-0

Op zich een verstandige tactiek, maar ik heb Ajax de laatste 25 minuten 0 x op goal zien schieten. Triest. Aan de andere kant zie ik wel inzet en de wil om te werken, ook van Bergwijn en Berghuis. Het valt iig niet mee om naar te kijken...

 

+1/-0

"rust"

Denk dat het meer geluk dan kunde is dat er weinig kansen werden weggegeven. Eindelijk wel eens een trainer die zich aanpast aan de situatie en niet van eigen kracht uitgaat. Met Steijn aan de zijlijn had het nu al 4-0 gestaan denk ik.

edit>
Taylor speelt meer rond de eigen 16 dan de 16 van de tegenstander. Het kan dus toch.

 

+1/-0

Heeft iemand geteld hoevaak we van onze eigen helft zijn gekomen??? Ik ben nog helemaal niet zo enthousiast over deze keeper. Hij heeft geen bal vast.

 

+1/-0

Wat een armoede. Snap dat je organisatorisch de boel dicht wil houden, maar dit slaat als een tang op een varken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 26 oktober 2023 om 21:53:

Wat een armoede. Snap dat je organisatorisch de boel dicht wil houden, maar dit slaat als een tang op een varken.



Ajax siddert voor Brighton. Je kunt Bergwijn en Forbs er eigenlijk gewoon uithalen.
Staan voor noppes op het veld. Krijgen geen bal. Onze middenvelders en aanvallers zijn doodsbenauwd om zich aan te bieden en dus lukt het niet om van de eigen helft af te komen.

 

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 7 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » Ajax in Groep B Europa League