Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Spelers » Josip Sutalo

Deze normale topic is open en bestaat uit 27 pagina's: 1 2 3 4 ... 23 24 25 26 27

open/sluit de onderstaande quote:

Ewige-Blumenkraft schreef op 06 november 2025 om 10:54:

Tien jaar geleden lagen de verhouding wel even iets anders. Ajax is nu het lachtertje van Europa waarbij Sutalo niet eens onbetwiste basisspeler is. Maar een club uit Italië moet wel lukken.

Vorig seizoen waren de meeste posters hier het erover eens dat hij onze beste speler van het seizoen was.

Het kan verkeren.

+2/-0

Jij stelt dat Sutalo makkelijk voor 40 miljoen verkocht kan worden, snap niet wat meningen op een forum vorig jaar hiermee te maken hebben. Overigens was het eerste seizoen van Sutalo ook slecht tot matig. Hij kan blijkbaar alleen in een specifiek systeem renderen onder een trainer die alles voorkauwt. Sutalo is inmiddels al 25 jaar en nog steeds een twijfelaar. Daar mist Ajax niets aan bij verkoop.

+1/-0

Ewige-Blumenkraft schreef op 06 november 2025 om 11:01:

Jij stelt dat Sutalo makkelijk voor 40 miljoen verkocht kan worden, snap niet wat meningen op een forum vorig jaar hiermee te maken hebben. Overigens was het eerste seizoen van Sutalo ook slecht tot matig. Hij kan blijkbaar alleen in een specifiek systeem renderen onder een trainer die alles voorkauwt. Sutalo is inmiddels al 25 jaar en nog steeds een twijfelaar. Daar mist Ajax niets aan bij verkoop.

Nou ja, ik lees dat hij hier een prutser wordt genoemd en dat men lijkt aan te nemen dat die 23 miljoen nooit meer terugkomt.

Dan breng ik alleen maar even in herinnering dat we in mei nog over Josip riepen dat het de Ajacied van het jaar had moeten zijn i.p.v. Taylor.

Ik neem jou specifiek niets kwalijk, maar wil alleen maar zeggen: het tij kan snel keren. Als Sjon er volgende week uitvliegt, er een normale coach komt en Sutalo weer soeverein gaat spelen als vorig seizoen, kan het zomaar zijn dat hij er in de zomer alsnog goed opstaat.

+3/-0

Sevic schreef op 06 november 2025 om 10:57:

Tien jaar geleden lagen de verhouding wel even iets anders. Ajax is nu het lachtertje van Europa waarbij Sutalo niet eens onbetwiste basisspeler is. Maar een club uit Italië moet wel lukken.

Vorig seizoen waren de meeste posters hier het erover eens dat hij onze beste speler van het seizoen was.

Het kan verkeren.

Ik ben daar één van. Baas de meest onmisbare overigens. Dat centrum was cruciaal voor ons dat seizoen. Om nu mensen negatief te zien spreken over Sutalo vind ik waardeloos. Gooi (o.a.) Heitinga en Kroes eruit en zorg ervoor dat alles weer klopt binnen én buiten het veld en Sutalo zal weer ijzersterk op het veld staan. Als deze jongen straks met verlies wordt verkocht, dan is dat kapitaalvernietiging. Hij gaat sowieso slagen bij zijn volgende club. Kijk maar naar Forbs. Bij ons ook? Dát is de vraag...

+4/-0

Wat Ajax nu al een paar jaar doet, en met name onder leiding van Kroes, is pure kapitaalvernietiging door spelers niet in hun kracht te gebruiken, en ze vervolgens ook nog eens publiekelijk af te vallen.

waarbij Sutalo niet eens onbetwiste basisspeler is.

Case in point.

Sutalo is, zoals gezegd, volwaardig Kroatisch international en vaak basisspeler bij een van de sterkste nationale teams van de laatste 10 jaar, maar hij is door Mislintat gehaald, en Itakura - ex FC Groningen en Duitse middenmoter - is door Kroes gehaald, dus die moet spelen.

Had Sutalo dan gewoon voor 35-45 miljoen verkocht, afgelopen zomer.

Pure kapitaalvernietiging. Zelfde geldt voor Gaaei, en elke blinde had kunnen zien dat Taylor verkocht had moeten worden.

Dit bericht is gewijzigd op 6 november 2025, 11:34:13.

+3/-0

Sevic schreef op 06 november 2025 om 11:03:

Ewige-Blumenkraft schreef op 06 november 2025 om 11:01:

Nou ja, ik lees dat hij hier een prutser wordt genoemd en dat men lijkt aan te nemen dat die 23 miljoen nooit meer terugkomt.

Dan breng ik alleen maar even in herinnering dat we in mei nog over Josip riepen dat het de Ajacied van het jaar had moeten zijn i.p.v. Taylor.

Ik neem jou specifiek niets kwalijk, maar wil alleen maar zeggen: het tij kan snel keren. Als Sjon er volgende week uitvliegt, er een normale coach komt en Sutalo weer soeverein gaat spelen als vorig seizoen, kan het zomaar zijn dat hij er in de zomer alsnog goed opstaat.

De kapitaalkrachtige clubs zijn op zoek naar de krenten in de pap. Jong, succesvol en talentvol. Zelfs na het relatief succesvolle vorige seizoen is er alleen bescheiden interesse in Hato en wat relatief lage biedingen op Brobbey. Voor zover wij weten was er in Sutalo en Taylor (buiten Porto) geen interesse.

Straks zijn we een bijzonder slecht jaar verder, is Josip weer een jaar ouder waarin hij tussen de basis en bank pendelde. Men zal hem voornamelijk op zijn Europese duels beoordelen en dan zal hij er niet best vanaf komen. Gisteren was de man met het masker hem volledig de baas ondanks dat we in een zeer defensief systeem speelden.

Ik denk dat iets als 15M gewoon realistisch is en dat alles daarboven pure bonus is.

+2/-0

ElSimao2 schreef op 06 november 2025 om 11:35:

Ik denk dat iets als 15M gewoon realistisch is en dat alles daarboven pure bonus is.

En al zeker als Kroes de onderhandelingen doet, want a) hij kan niet goed onderhandelen en b) al helemaal niet als het om een Mislintat-speler gaat.

Afgelopen zomer was het moment om Sutalo te verkopen, en een goede TD had hem voor 35-45 miljoen verkocht.

Een goede TD verkoopt Sutalo volgende zomer nog steeds voor 20-30 miljoen, tenzij hij gigantische blunders maakt en z'n basisplaats in het Kroatische nationale elftal verliest.

+2/-0

Met de voetbalkwaliteiten van Kroatisch international Josip Sutalo is niets mis. Vorig jaar heeft al bewezen dat een toptrainer hem ook bij Ajax kan laten excelleren.

+2/-0

Ik vind niet dat je echt kan zeggen dat hij geen onbetwiste basisspeler is. Hij begon met een enkelblessure aan het seizoen en Heitinga had de luxe dat hij Itakura nog altijd naast Baas kon zetten. Daardoor kon Sutalo geleidelijk gebracht worden. Sinds eind september is hij weer basisspeler en heeft hij alleen in de wedstrijd tegen Heerenveen niet mogen starten. Dat kan heel goed ook te maken hebben met wedstrijd van gisteravond. Er stonden een hoop andere spelers in.

+1/-0

https://www.youtube.com/watch?v=DRcx29BWGYs&t=245slink

Vanaf 3:54

Sutalo probeert Haller te dekken, maar staat voor hem. De bal komt hoog de zestien in, waar Haller naartoe rent. Sutalo heeft door zijn verkeerde positionering een achterstand, rent voor de vorm nog een meter of 2 mee, maar gooit dan het bijltje erbij neer. Met als gevolg van dit alles dat Haller ongehinderd de 2-0 kan maken.

Snap dat het wel lekker was dat Farioli alles voorkauwde, maar dit soort spelers mogen zelf ook wat bedenken. Daarbij vind ik zijn mentaliteit ook slecht. Dat hij te laat was voor het kopduel is duidelijk, maar er kon een situatie met een rebound ontstaan waar ie wel voor op tijd was.

T.e.a.b. af te halen wat mij betreft. 15M of meer is default accepteren wmb.

+3/-0

Vorig jaar deed hij het aardig, maar toen deed iedereen het aardig. Het seizoen daarvoor vond ik Sutalo niet goed, ook dit seizoen maakt hij teveel simpele fouten. Je verwacht bij een international dat een trainer niet zoveel invloed zou moeten hebben, die moet ook kunnen presteren op individuele klasse. Maar helaas blijkt dat niet het geval te zijn.

+2/-1

Sutalo moet het gezien zijn leeftijd en ervaring inderdaad ook zelf kunnen. Maar vorig seizoen was/leek hij zo goed omdat hij veel ondersteund werd door Henderson, toch?

+1/-0

De voetbalkwaliteiten van Josip Sutalo staan buiten kijf. Volgens mij is de technische staf het probleem. Zij zijn er debet aan dat de spelers ver onder hun kunnen presteren.

+3/-1

Ik blijf erbij dat Baas en Sutalo ons beste centrum is en dat ik de Kroaat enkel met veel winst zou verkopen. Itakura blijft een rare aankoop en wat mij betreft de stand-in van Sutalo. Sowieso zal Sutalo meer dan slagen bij zijn volgende club. Wij krijgen allicht geen 40 miljoen euro voor hem, maar dat zal hij in de toekomst zeer zeker wél waard zijn.

Iedere verdediger wordt momenteel afgekraakt. Sutalo is de duurste en krijgt extra harde klappen. Het is niet dat ik het niet snap, maar vorig seizoen hadden wij de beste defensie van de Eredivisie met Hato, Baas, Sutalo en Rensch. Des te pijnlijker dat Kroes wederom een dure jongen haalt voor de positie van Sutalo (na eerst Rugani), terwijl we het op de backs met middelmaat moeten doen.

PSV is alweer aan het domineren met Salah-Eddine als linksback. Als PSV straks door kan gaan naar de KO-ronde van de CL en kampioen worden met hem als linksback, dan zet je dat toch te denken? Het totaalplaatje moet kloppen! Ook Godts ontvangt nog altijd kritiek, laat staan de overige vleugelaanvallers waaronder Moro en dat terwijl de Belg dit seizoen eindelijk een hoog rendement kent.

Iedere wedstrijd zie ik een hoopje ellende op het veld staan. Ik zou vast houden aan spelers waarvan ik weet dat ze kwaliteit en/of potentie hebben. Dat deed ik ook met Sutalo tijdens zijn eerste seizoen en dat werd beloond. Sutalo, Baas, Taylor, Oscar, Godts en momenteel ook Weghorst zou ik als houvast zien voor het huidige basiselftal.

+2/-0

Vorig jaar was de defensie het sterkste gedeelte van het team, maar dat kwam ook met een spelopvatting die iedereen ertoe dwong om de defensie te ondersteunen. Nogal wiedes dat de verdedigers er beter uit zagen en de aanvallers bijna allemaal "uit vorm" leken.

Het is net zoiets als bowlen met bumpers. Dat je een goede score behaalt betekent niet dat je per sé heel goed bent.

+2/-2

Ik ben het er op zich wel mee eens dat Josip allerminst ongenaakbaar speelt dit seizoen. Anderzijds vind ik ook weer niet dat je 'm voor 15 miljoen moet dumpen als je de 'kans' krijgt.

Als de organisatie slecht is en er matige spelers om je heen staan (Regeer i.p.v. Henderson is nog wel een verschilletje denk ik zo) krijg je het als verdediger druk en neemt de kans toe dat je af en toe een fout maakt. En een centrumverdediger die een fout maakt, luidt al gauw een tegengoal in.

Kijk, als Wout Weghorst een keer verkeerd timet bij een aanvallende kopbal, denken we er niet zoveel van. Kans voorbij, volgende keer beter. Als Sutalo verkeerd timet bij een verdedigende kopbal, ligt ie in het netje en moet Sutalo bokken. Bij wijze van spreken. Niet helemaal fair natuurlijk.

Matthijs de Ligt leek in 2019 bij ons centraal achterin de beste verdediger van de Europese velden, op 19-jarige leeftijd. Jaren later is hij nooit een vaste waarde in oranje geworden en valt hij eigenlijk bij elke topclub een beetje tegen, laten we wel zijn. En zo zijn er voorbeelden te over van centrumverdedigers die ineens een stuk slechter uit de verf kwamen/komen in een team dat organisatorisch niet helemaal lekker in elkaar steekt.

Ik weet nog dat we ooit eerst Oleguer haalden (die destijds gewoon jaarlijks 15-20 keer meedeed bij Barcelona en niet negatief uit de toon viel daar) en schrokken van zijn lage niveau bij Ajax. Een half jaar later moest Wielaert uit Twente worden ingevlogen om 'm te vervangen, want die liet wekelijks in Enschede zien dat hij zo ongeveer de beste verdediger van Nederland was, en die bakte er bij ons vervolgens ook niks van.

Conclusie: Van Basten had de verdedigende organisatie gewoon niet op orde. Wielaert zei daarover: "Het was los zand en het bleef los zand."

Niet dat Rob Wielaert nou de nieuwe Cannavaro was, maar ik geef maar even een Ajax-voorbeeld.

+1/-0

Sevic schreef op 10 november 2025 om 13:42:

Ik ben het er op zich wel mee eens dat Josip allerminst ongenaakbaar speelt dit seizoen. Anderzijds vind ik ook weer niet dat je 'm voor 15 miljoen moet dumpen als je de 'kans' krijgt.

Als de organisatie slecht is en er matige spelers om je heen staan (Regeer i.p.v. Henderson is nog wel een verschilletje denk ik zo) krijg je het als verdediger druk en neemt de kans toe dat je af en toe een fout maakt. En een centrumverdediger die een fout maakt, luidt al gauw een tegengoal in.

Kijk, als Wout Weghorst een keer verkeerd timet bij een aanvallende kopbal, denken we er niet zoveel van. Kans voorbij, volgende keer beter. Als Sutalo verkeerd timet bij een verdedigende kopbal, ligt ie in het netje en moet Sutalo bokken. Bij wijze van spreken. Niet helemaal fair natuurlijk.

Matthijs de Ligt leek in 2019 bij ons centraal achterin de beste verdediger van de Europese velden, op 19-jarige leeftijd. Jaren later is hij nooit een vaste waarde in oranje geworden en valt hij eigenlijk bij elke topclub een beetje tegen, laten we wel zijn. En zo zijn er voorbeelden te over van centrumverdedigers die ineens een stuk slechter uit de verf kwamen/komen in een team dat organisatorisch niet helemaal lekker in elkaar steekt.

Ik weet nog dat we ooit eerst Oleguer haalden (die destijds gewoon jaarlijks 15-20 keer meedeed bij Barcelona en niet negatief uit de toon viel daar) en schrokken van zijn lage niveau bij Ajax. Een half jaar later moest Wielaert uit Twente worden ingevlogen om 'm te vervangen, want die liet wekelijks in Enschede zien dat hij zo ongeveer de beste verdediger van Nederland was, en die bakte er bij ons vervolgens ook niks van.

Conclusie: Van Basten had de verdedigende organisatie gewoon niet op orde. Wielaert zei daarover: "Het was los zand en het bleef los zand."

Niet dat Rob Wielaert nou de nieuwe Cannavaro was, maar ik geef maar even een Ajax-voorbeeld.

Ik ben het met je eens dat verdedigers erg gebaat zijn bij een goede organisatie. Echter moet het naar mijn mening geen excuus zijn dat niet Henderson voor je staat, want is defensief en qua organiserend vermogen echt een luxe voor een club als Ajax. Dat geldt ook voor een trainer als Farioli. Die weet wel hoe je een verdediging neerzet, maar ook dat kun je niet altijd verwachten. De keeper van Porto, Diogo Costa, heeft na 11 wedstrijden in de Primeira Liga nog maar 3x de bal uit het netje hoeven te halen.

Mij gaat het meer om specifieke situaties en hoe Sutalo dan handelt. Tegen Osimhen ging het meerdere malen goed mis en als ik hem zie handelen tegen Haller daar zakt mijn broek daar toch wel vanaf. Zelfs zonder Henderson, Farioli en dat soort figuren moet het toch beter kunnen?

+1/-2

Sommige supporters hebben te snel de neiging individuele spelers de schuld te geven. De dode spelmomenten kloppen duidelijk al heel het seizoen niet. Ook bij deze vrije trap kan je direct al een hoop fouten zien. De spelers staan allemaal op een lijn om de aanvallers ver weg te houden, maar Weghorst vertrouwt het niet en heeft vooral oog voor de verdediger, waardoor hij die buitenspelval al opheft. Dat heeft niet zozeer met Weghorst of Sutalo te maken maar is meer een indicatie dat het plan van aanpak hier onduidelijk is of dat de spelers er niet in geloven.

+1/-0

thomas83 schreef op 10 november 2025 om 20:26:

Sommige supporters hebben te snel de neiging individuele spelers de schuld te geven. De dode spelmomenten kloppen duidelijk al heel het seizoen niet. Ook bij deze vrije trap kan je direct al een hoop fouten zien. De spelers staan allemaal op een lijn om de aanvallers ver weg te houden, maar Weghorst vertrouwt het niet en heeft vooral oog voor de verdediger, waardoor hij die buitenspelval al opheft. Dat heeft niet zozeer met Weghorst of Sutalo te maken maar is meer een indicatie dat het plan van aanpak hier onduidelijk is of dat de spelers er niet in geloven.

Op een gegeven moment verwacht je dan ook van een wat ervarener jongen zoals Sutalo dat als het plan niet duidelijk is of niet werkt, hij met de vuist op tafel slaat en beterschap van de technische staf eist.

Natuurlijk zijn Heitinga, Peereboom en al die figuren incompetent, maar hoe makkelijk iedereen de verantwoordelijkheid bij een jongen als Sutalo wegneemt vind ik wel heel makkelijk. Die jongen moet karakter en leiderschap tonen. Als je ziet hoe hij bij Haller handelt is dat het tegenovergestelde.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 10 november 2025 om 22:28:

Op een gegeven moment verwacht je dan ook van een wat ervarener jongen zoals Sutalo dat als het plan niet duidelijk is of niet werkt, hij met de vuist op tafel slaat en beterschap van de technische staf eist.

Natuurlijk zijn Heitinga, Peereboom en al die figuren incompetent, maar hoe makkelijk iedereen de verantwoordelijkheid bij een jongen als Sutalo wegneemt vind ik wel heel makkelijk. Die jongen moet karakter en leiderschap tonen. Als je ziet hoe hij bij Haller handelt is dat het tegenovergestelde.

Dat weet ik niet. Ervaring is niet hetzelfde als leiderschap. Je moet er ook de persoonlijkheid voor hebben. Ik zeg niet dat spelers geen verantwoordelijkheid hebben, maar als er iets niet klopt met het plan of de onderlinge afstemming dan is het vrij zinloos om naar zondebokken te zoeken onder de spelers. Tenzij ze echt overduidelijke persoonlijke ketser maken, zoals Pasveer laatst bij die tegengoal tegen Heerenveen.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 27 pagina's: 1 2 3 4 ... 23 24 25 26 27

Ajax Forum » Spelers » Josip Sutalo