Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Spelers » Oscar Gloukh

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

open/sluit de onderstaande quote:

s0lido schreef op 05 oktober 2025 om 13:35:

ElSimao2 schreef op 05 oktober 2025 om 13:28:

Sevic schreef op 05 oktober 2025 om 11:55:

Als Oscar nu tegen AZ weer vanaf de bank mag starten (mocht Sjon dan nog trainer zijn) dan zou ik een transferverzoek indienen als ik hem was. Hoe vaak moet je hoogstpersoonlijk punten binnen slepen voordat je gewoon eens bij de basiself behoort? Dit is toch veruit je beste middenvelder man. Denk dat Klaassen ook veel meer in zijn kracht komt te spelen als je Oscar naast 'm op het middenveld zet.

Dit ziet iedereen, behalve... Sjon.

Ik zou zelfs verder willen gaan: het is de beste speler van het hele elftal.

In ieder geval de enige middenvelder die geen verstoppertje speelt. Maar Heitinga ziet liever Klaassen en Taylor, terwijl die twee zouden moeten concurreren om 1 plek.

Ik denk wel dat we de lessen van Farioli niet moeten vergeten in de zin van fitheid / rouleren. Als je wil dat spelers op hun kunnen presteren, kun je de meesten niet 2x per week 90 minuten inzetten.

Gloukh heeft 90 minuten gespeeld in het Velodrome, maar had er eigenlijk in de rust uitgehaald moeten worden omdat het toch kansloos was. Zodoende had hij op het Kasteel kunnen starten en wellicht daar het verschil gemaakt.

Dat soort kleine slimmigheden zijn denk ik niet aan Sjonnie besteed.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 05 oktober 2025 om 13:49:

Als Oscar nu tegen AZ weer vanaf de bank mag starten (mocht Sjon dan nog trainer zijn) dan zou ik een transferverzoek indienen als ik hem was. Hoe vaak moet je hoogstpersoonlijk punten binnen slepen voordat je gewoon eens bij de basiself behoort? Dit is toch veruit je beste middenvelder man. Denk dat Klaassen ook veel meer in zijn kracht komt te spelen als je Oscar naast 'm op het middenveld zet.

In ieder geval de enige middenvelder die geen verstoppertje speelt. Maar Heitinga ziet liever Klaassen en Taylor, terwijl die twee zouden moeten concurreren om 1 plek.

Ik denk wel dat we de lessen van Farioli niet moeten vergeten in de zin van fitheid / rouleren. Als je wil dat spelers op hun kunnen presteren, kun je de meesten niet 2x per week 90 minuten inzetten.

Gloukh heeft 90 minuten gespeeld in het Velodrome, maar had er eigenlijk in de rust uitgehaald moeten worden omdat het toch kansloos was. Zodoende had hij op het Kasteel kunnen starten en wellicht daar het verschil gemaakt.

Ja snap ik, dan heb je wellicht Berghuis die met Gloukh strijd om een plek strijdt en Klaassen met Taylor. Maar in ieder geval hoort Klaassen niet onbetwist basisspeler te zijn.

+2/-0

s0lido schreef op 05 oktober 2025 om 15:53:

Ja snap ik, dan heb je wellicht Berghuis die met Gloukh strijd om een plek strijdt en Klaassen met Taylor. Maar in ieder geval hoort Klaassen niet onbetwist basisspeler te zijn.

Tja, Sjon heeft zichzelf al in een hoekje gedweild door Klaassen en Berghuis als aanvoerders te bombarderen. Ik had zelf serieus overwogen om Taylor of Baas aanvoerder te maken. Die zijn net wat zekerder van hun basisplaats, in mijn ogen. Dat vind ik toch wel een randvoorwaarde.

+5/-0

Sevic schreef op 05 oktober 2025 om 16:11:

s0lido schreef op 05 oktober 2025 om 15:53:

Tja, Sjon heeft zichzelf al in een hoekje gedweild door Klaassen en Berghuis als aanvoerders te bombarderen. Ik had zelf serieus overwogen om Taylor of Baas aanvoerder te maken. Die zijn net wat zekerder van hun basisplaats, in mijn ogen. Dat vind ik toch wel een randvoorwaarde.

En je drijft daarmee hun prijs wat omhoog. Bij Klaassen en Berghuis heb je sowieso geen restwaarde en met de aanvoerdersband is het daarnaast ook moeilijker door te selecteren zoals je al zegt. Het is onkunde.

+3/-0

Verstoppertje spelen is zo'n uitdrukking die wordt gebruikt door supporters die denken dat je de kwaliteit van het spel kan afmeten aan balcontacten.

Sevic schreef op 05 oktober 2025 om 13:45:

Fitz-Jim op 6 vind ik dan ook een goede keuze, die komt dan in balbezit naast Mokio te spelen waardoor je een links- en rechtspoot naast elkaar hebt die elkaar goed aanvullen. Fitz-Jim wat meer de dynamische passer en Mokio (zeker in potentie) wat meer de fysieke breker met snelheid.

Ik vind Fitz-Jim en Mokio elkaar maar nauwelijks aanvullen. Mokio is ook dynamisch en Fitz-Jim is misschien een iets betere passer. Echt lekker ging het tegen Sparta ook niet met Fitz-Jim op zes. Bij die derde goal staat hij bij de uiteindelijke doelpuntenmaker maar besluit hij de voorzet te verdedigen. Nu hoef je niet altijd per se je man te volgen, maar in dit geval was dat echt de verkeerde keuze. Sutalo, Baas en Mokio staan goed genoeg gepositioneerd. Het is een redelijk overzichtelijke situatie nog.

Volgens mij rouleert hij tot nu toe juist erg veel. Deels ook wel doordat niet iedereen even fit is. Bij Sutalo en Moro kan hij daar niet zoveel aan doen denk ik, maar bij de rest wel. We hebben duidelijk meer kleine blessures dan onder Farioli.

+1/-0

thomas83 schreef op 06 oktober 2025 om 21:38:

Ik vind Fitz-Jim en Mokio elkaar maar nauwelijks aanvullen. Mokio is ook dynamisch en Fitz-Jim is misschien een iets betere passer. Echt lekker ging het tegen Sparta ook niet met Fitz-Jim op zes. Bij die derde goal staat hij bij de uiteindelijke doelpuntenmaker maar besluit hij de voorzet te verdedigen. Nu hoef je niet altijd per se je man te volgen, maar in dit geval was dat echt de verkeerde keuze. Sutalo, Baas en Mokio staan goed genoeg gepositioneerd. Het is een redelijk overzichtelijke situatie nog.

Ik vind Mokio, zeker in potentie, wel echt wat meer fysieke kracht hebben dan Fitz-Jim. Fitz-Jim is zeker een betere passer en heeft ook wat meer creatief inzicht/visie denk ik, inclusief een betere techniek. Ik vind het wel een interessant blok op het middenveld.

Je kritiek op Fitz-Jim vind ik wel wat gezocht. Bij die derde Sparta-goal probeert hij inderdaad de voorzet af te dekken, want dat is daar ook zijn rol (want Sutalo moet naar de zijkant omdat Gaaei weg is). Klaassen z'n man komt vrij op de rand zestien en schiet binnen, maar Davy is überhaupt nergens te bekennen.

Op één keer onnodig balverlies in de eerste helft na (slechte pass op eigen helft) en die bal die hij iets te ver voor zich uit speelt, heeft Fitz-Jim in mijn ogen eigenlijk alles goed gedaan. Als je hem nu eens laat staan en Oscar op de plek van Klaassen zet, heb je een sterk middenveld denk ik.

+1/-0

Sevic schreef op 07 oktober 2025 om 12:11:

Ik vind Mokio, zeker in potentie, wel echt wat meer fysieke kracht hebben dan Fitz-Jim. Fitz-Jim is zeker een betere passer en heeft ook wat meer creatief inzicht/visie denk ik, inclusief een betere techniek. Ik vind het wel een interessant blok op het middenveld.

Je kritiek op Fitz-Jim vind ik wel wat gezocht. Bij die derde Sparta-goal probeert hij inderdaad de voorzet af te dekken, want dat is daar ook zijn rol (want Sutalo moet naar de zijkant omdat Gaaei weg is). Klaassen z'n man komt vrij op de rand zestien en schiet binnen, maar Davy is überhaupt nergens te bekennen.

Op één keer onnodig balverlies in de eerste helft na (slechte pass op eigen helft) en die bal die hij iets te ver voor zich uit speelt, heeft Fitz-Jim in mijn ogen eigenlijk alles goed gedaan. Als je hem nu eens laat staan en Oscar op de plek van Klaassen zet, heb je een sterk middenveld denk ik.

Mokio heeft veel meer fysieke kracht. Hij wint veel duels waar Fitz-Jim er maar weinig wint. Technisch vind ik hem ook niet onderdoen. Inzicht en creativiteit heeft Fitz-Jim juist niet echt. Er zijn weinig situaties waarbij de moed mij meer in de schoenen zakt dan wanneer er een kansrijke counteraanval is met Fitz-Jim in het midden aan de bal. Het maakt niet of het aanval in ondertal is of bijvoorbeeld 3 tegen 3, Fitz-Jim weet dat soort situaties haast gegarandeerd te verpesten. Ook deze wedstrijd hielp hij weer een aantal kansrijke aanvallen om zeep.

Bij die derde tegengoal was de situatie zo overzichtelijk als wat. Gaaei zet druk op de back terwijl Sutalo inderdaad Van Bergen overneemt. Weghorst en Moro pakken de centrale verdedigers op en Klaassen de uitzakkende middenvelder. Alle achterste spelers kunnen gewoon een man oppikken hier. Fitz-Jim herkent alleen niet dat het grootste gevaar van de teruggetrokken voorzet op de uiteindelijke doelpuntenmaker komt. Hij mag hem best loslaten maar hem helemaal kwijtraken kan gewoon niet. Hij kijkt alleen maar naar de bal, coacht niet en is een stapje te laat. Dat verwijt ik hem ook niet zozeer, want dit is gewoon een voorbeeld van waarom de rol hem niet ligt.

+3/-0

thomas83 schreef op 07 oktober 2025 om 20:33:

Sevic schreef op 07 oktober 2025 om 12:11:

Ook deze wedstrijd hielp hij weer een aantal kansrijke aanvallen om zeep.

??
Ik herinner me maar één moment, waar hij de bal te ver voor zich uitspeelt. Wanneer nog meer dan? Volgens mij eenvoudigweg niet waar dit.

Bij die derde tegengoal was de situatie zo overzichtelijk als wat. Gaaei zet druk op de back terwijl Sutalo inderdaad Van Bergen overneemt. Weghorst en Moro pakken de centrale verdedigers op en Klaassen de uitzakkende middenvelder. Alle achterste spelers kunnen gewoon een man oppikken hier. Fitz-Jim herkent alleen niet dat het grootste gevaar van de teruggetrokken voorzet op de uiteindelijke doelpuntenmaker komt. Hij mag hem best loslaten maar hem helemaal kwijtraken kan gewoon niet. Hij kijkt alleen maar naar de bal, coacht niet en is een stapje te laat. Dat verwijt ik hem ook niet zozeer, want dit is gewoon een voorbeeld van waarom de rol hem niet ligt.

Leuke uitleg maar de consequentie van jouw theorie is dat je pertinent 1 op 1 staat achterin. Als Van Bergen dan binnendoor gaat over Sutalo's zwakke been ligt ie er bijna gegarandeerd in. De VM moet daar de ruimte krijgen om rugdekking te geven en Klaassen (en ook Taylor) moet gewoon allang terug zijn. Ik begrijp dat je fan bent van Klaassen (en minder van Fitz-Jim) maar het is toch echt Davy's man die daar de bal kan inschieten omdat Davy nergens te bekennen is en de rest het maar moet opknappen. Als Fitz-Jim die man overneemt en Van Bergen glipt binnendoor om binnen te schieten of de spits aan te spelen, heeft hij het ook gedaan want had hij rugdekking moeten geven. Die uitzakkende middenvelder pakt Weghorst of Moro dan maar op, want als de tegenstander bij je eigen 16 staat hoef je de CV's niet meer te pakken hoor.

Maar goed, let's agree to disagree en terug naar Oscar. Volgens mij zijn we het er in ieder geval over eens dat die nu eens een basisplaats verdient ;)

+2/-0

Sevic schreef op 08 oktober 2025 om 07:39:

??
Ik herinner me maar één moment, waar hij de bal te ver voor zich uitspeelt. Wanneer nog meer dan? Volgens mij eenvoudigweg niet waar dit.

Er waren nog een stuk of twee andere aanvallen waarbij hij de verkeerde keuze maakte of de bal verloor. Volgens mij waren ze allemaal in de eerste helft.

Leuke uitleg maar de consequentie van jouw theorie is dat je pertinent 1 op 1 staat achterin. Als Van Bergen dan binnendoor gaat over Sutalo's zwakke been ligt ie er bijna gegarandeerd in. De VM moet daar de ruimte krijgen om rugdekking te geven en Klaassen (en ook Taylor) moet gewoon allang terug zijn. Ik begrijp dat je fan bent van Klaassen (en minder van Fitz-Jim) maar het is toch echt Davy's man die daar de bal kan inschieten omdat Davy nergens te bekennen is en de rest het maar moet opknappen. Als Fitz-Jim die man overneemt en Van Bergen glipt binnendoor om binnen te schieten of de spits aan te spelen, heeft hij het ook gedaan want had hij rugdekking moeten geven. Die uitzakkende middenvelder pakt Weghorst of Moro dan maar op, want als de tegenstander bij je eigen 16 staat hoef je de CV's niet meer te pakken hoor.

Maar goed, let's agree to disagree en terug naar Oscar. Volgens mij zijn we het er in ieder geval over eens dat die nu eens een basisplaats verdient ;)

Er zijn in de praktijk altijd wel situaties waarin je achterin even 1 op 1 kan komen te staan als iemand een positie over moet nemen of zo. Zeker ook onder Heitinga, die dit seizoen al meerdere wedstrijden over het hele veld of over delen van het veld 1 op 1 heeft gespeeld (tegen Inter en Marseille bijvoorbeeld).

Fitz-Jim moet inderdaad ook de centrale ruimte afdekken, maar alleen naar de bal kijken is typisch zo'n verdedigende fout. Hij leest uiteindelijk de situatie verkeerd. Dat heeft alles te maken met het feit dat hij geen echte verdedigende middenvelder is. Daardoor is zijn positionering en timing verkeerd.

Sutalo is je beste verdediger, en die weet zelf ook wel dat hij in elk geval moet zorgen dat Van Bergen niet naar binnen komt. Klaassen staat gewoon waar hij moet staan na het druk zetten. Nadat de bal lang wordt gespeeld laat hij zijn man weer los en staat hij waar hij moet staan. Je kan als middenvelder ook niet even helemaal naar de andere kant sprinten en groot gat op het middenveld achterlaten, de veldbezetting is ook belangrijk. Ook Taylor kan van nog verder die oversteek niet maken.

Aan die kant was er ook het probleem dat rechtsback Sambo helemaal naar voren was gelopen, waardoor er het gevaar was dat Mokio tegen twee man zou komen te staan. Dat tactische foefje is eigenlijk de hele aanleiding van de goal. Daardoor komt Gaaei in een situatie terecht dat hij moet kiezen tussen een grote ruimte belopen om door te dekken op de lage back of blijven staan.

Ter verduidelijking ook nog even een screenshot van de situatie:

forumillustratie

Over Gloukh zijn we het helemaal eens ja. Ik vind hem op dit moment eigenlijk de meest onmisbare speler. Hij is dé creatieve man, heeft de handelingssnelheid en een korte dribbel, en hij is een van je weinige spelers waarvan ik echt verwacht dat er iets gaat gebeuren als hij aanlegt voor een schot. Raar eigenlijk dat hij niet standaard alle vrije trappen en corners neemt.

+3/-0

thomas83 schreef op 08 oktober 2025 om 20:55:

Over Gloukh zijn we het helemaal eens ja. Ik vind hem op dit moment eigenlijk de meest onmisbare speler. Hij is dé creatieve man, heeft de handelingssnelheid en een korte dribbel, en hij is een van je weinige spelers waarvan ik echt verwacht dat er iets gaat gebeuren als hij aanlegt voor een schot. Raar eigenlijk dat hij niet standaard alle vrije trappen en corners neemt.

Als je op de bank zit kun je moeilijk de spelhervattingen nemen... ;)

Hij gaat deze rol op den duur wel krijgen denk ik. De vraag is alleen of Sjon dat nog meemaakt.

+3/-0

Gloukh inderdaad onze beste speler. Ook Baas blijft onmisbaar. Mika onze enige vleugspeler met een goed rendement dit seizoen vooralsnog en vanaf zijn komst bij Ajax al die tijd als een groot talent gezien. Taylor zonder Farioli vind ik helaas minder maar nog altijd rendement en meer toevoegen dan andere opties. Ko doet het goed. Ook Josip minder tot nu met Heitinga. Wout heeft ook een goed rendement.

Als je ze allemaal op de juiste plek zet:

Godts lb. Weghorst sp. Open rb.
Oscar cam.
Taylor lcm. Open rcm.
Open la. Baas lcv. Itakura rcv. Open rcv.
Open dm.

Berghuis heeft geen rendement meer als rb helaas. Moro ook nog niet, net als Edvardsen. Een probleem. Waarschijnlijk Moro beste keuze.

Op rcm kunnen spelers als Regeer, Fitz-Jim en Klaassen, maar ik denk: Mokio. Toptalent en niemand overtuigt. McConnell vergeet ik bijna.

Linksback: Owen valt tegen. Misschien Jetten gewoon erin gooien. Rechtsback: Gaaei en Rosa. Het is allemaal niet overtuigend. Waar staat Alders?

Doelman: ik denk dat Jaros geen goede uitdager kent.

Cirkel rond: Oscar sowieso op 10 en daar omheen verder bouwen naar een zo sterk mogelijk elftal!

+3/-0

Godts een goed rendement? Misschien lijkt dat zo als je echt alleen naar de cijfers kijkt, maar als je gedurende de wedstrijden kijkt naar hoe hij omgaat met kansrijke situaties dan mag je zijn rendement gerust gewoon slecht noemen. Laten we ook niet vergeten dat hij meer speeltijd krijgt dan zijn concurrenten, en in tegenstelling tot die spelers mag hij het altijd op zijn favoriete positie laten zien.

Taylor brengt nog steeds goals, alleen hij is lang niet zo efficiënt en rustig voorin als Klaassen is. En belangrijker nog, zijn voorkeurspositie is op dezelfde plek als waar Gloukh moet spelen. Sutalo trekt tot nu toe juist de goede lijn van vorig seizoen door. Alleen tegen PEC Zwolle had hij alleen een minder moment door die goal weg te geven na nonchalant balverlies.

Sevic schreef op 09 oktober 2025 om 14:12:

Als je op de bank zit kun je moeilijk de spelhervattingen nemen... ;)

Hij gaat deze rol op den duur wel krijgen denk ik. De vraag is alleen of Sjon dat nog meemaakt.

Laatst stond hij wel in de basis en stonden Taylor en Godts bij de vrije trappen. Ik vind het bizar. Taylor was vroeger in jeugd wel iemand die vaak vrije trappen nam. Dat is alleen weer aardig lang geleden. Die vaardigheid moet je bij blijven slijpen.

+3/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

Ajax Forum » Spelers » Oscar Gloukh