Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Ajax (v)

Deze normale topic is open en bestaat uit 14 pagina's: 1 2 3 4 ... 9 10 11 12 13 14

Ajax heeft de volgende ronde bereikt van het Europa Cup toernooi. Op de Toekomst werd het 2-1 tegen GC Frauenfussball. Na 5 minuten brak Van Asten de ban door een corner van Van Hensbergen binnen te koppen. 10 minuten later onderschepte Tolhoek een terugspeelbal, omspeelde de keeper en schoot binnen in het lege doel. De Zwitserse dames stelden er weinig tegenover op 1 vlijmscherpe counter na, die goed werd gepakt door Van Eijk.

De 2e helft werd wat meer gelijkopgaand, GC zette meer druk en Ajax vergat de bal achter de verdediging te leggen om zo Van Egmond, Tolhoek en Van Koppen diep te sturen. De enkele keer dat ze het wel deden vlagde de grens direct af. Ook twijfelgevallen werden teruggefloten. In de 89e minuut dwarrelde er een bal pardoes de verre hoek in over van Eijk. Er volgde nog een hectische slotfase waarin GC zowaar een offensief eruit perste, maar het mocht niet baten.

+3/-1

De eerste helft hadden ze alle controle na die vrij vroege comfortabele voorsprong. Daarna vond ik ze op zich wel volwassen en met veel intensiteit spelen, alleen voorin gebeurde er wat te weinig. De centrumverdedigers mochten ook best wel wat vaker indribbelen. Je hebt overigens wel mazzel dat die McKenna of zo in beide wedstrijden echt twee gigantische kansen om zeep hielp. Van Tolhoek blijf ik echt van. Noordman was slordig voor haar doen. Die is normaal altijd een van de beste spelers.

+3/-1

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 17 oktober 2025 om 00:52:

De eerste helft hadden ze alle controle na die vrij vroege comfortabele voorsprong. Daarna vond ik ze op zich wel volwassen en met veel intensiteit spelen, alleen voorin gebeurde er wat te weinig. De centrumverdedigers mochten ook best wel wat vaker indribbelen. Je hebt overigens wel mazzel dat die McKenna of zo in beide wedstrijden echt twee gigantische kansen om zeep hielp. Van Tolhoek blijf ik echt van. Noordman was slordig voor haar doen. Die is normaal altijd een van de beste spelers.

ik heb alleen de 2e helft gezien en idd achterin werd er vaak gebreid en gingen simpele passes soms ook fout, het is nog wel heel jong allemaal en het was de laatste minuten idd billen knijpen.
Met Tolhoek en van Koppen hebben we potentiële toppers in huis.
Van de Velde en Noordman waren al goed.
Wel leuk voor ze dat ze door zijn naar de volgende ronde.

Dit bericht is gewijzigd op 17 oktober 2025, 07:10:39.

+3/-0

Ajax heeft Hammarby geloot in de 1/8e finale van het Europacup toernooi. Eerst wordt er in Amsterdam gespeeld en daarna in Zweden. Er is meteen doorgeloot voor de 1/4e finale. Mocht Ajax de Zweedse club verslaan, volgt een tweeluik tegen de winnaar van Glasgow City en Sporting Club de Portugal. Ajax zou dan eerst uit spelen. De eventuele halve finale begint Ajax dan ook uit. De finale wordt gespeeld over 2 wedstrijden, zoals vroeger ook het Uefacup toernooi.

Ajax komt PSV niet tegen in dit toernooi, tenzij ze allebei de finale halen. PSV zit in de andere helft van het schema.

Van het international front is bekend geworden dat Daphne van Domselaar heeft afgezegd voor deze periode. Aangezien er 4 keepers waren geselecteerd, zal Regina van Eijk bij de selectie zitten naast Daniëlle de Jong en oud Ajacied Lize Kop.

+2/-0

Het Ajax talent team is uitgeschakeld in de beker. Na een 2-2 gelijkspel hebben ze na strafschoppen verloren van Rijnvogels.Rijnvogels staat 2e in de Topklasse van het vrouwenvoetbal, dat is het 4e niveau.

+2/-0

Ajax heeft in de 1/8 finale van de KNVB beker AZ geloot. De wedstrijd is 13 of 14 december op de Toekomst. AZ haalde de 1/8 finale door Wartburgia te verslaan met 4-0. Ajax was als Europees spelende club vrij in de 1e ronde, net als Twente en PSV.

+1/-0

Sherida Spitse heeft vandaag met haar 248e interland afscheid genomen van de Oranje leeuwinnen. In het vak van haar genodigden zat de hele Ajax selectie en op het veld stonden ondermeer oud Ajacieden Romée Leuchter, Lotte Keukelaar, Victoria Pelova, Lize Kop. Op de bank zat haar teamgenoot Regina van Eijk.

Nederland won de wedstrijd van Canada met 1-0 door een doelpunt in de 1e helft van Lynn Wilms. Canada scoorde 2x in de 2e helft, maar beide goals werden wegens buitenspel afgekeurd.

+3/-0

Ajax heeft de derby tegen Hera United gewonnen. Op Sportpark Goed Genoeg won Ajax met 5-0. Hera United heeft de licentie van Telstar overgenomen en mochten daardoor in de eredivisie starten ipv de 2e divisie zoals alle nieuwkomers de laatste jaren.

Ajax zette de thuisploeg van meet af aan onder druk en daar kwam Hera nauwelijks onderuit. Dostmohamed scoorde in de 6e minuut de 1-0 door vanaf links naar binnen te dribbelen en in de korte hoek te scoren. In de 12e minuut scoorde Van Egmond uit een voorzet van Spitse en 2 minuten later stond de 3-0 al op het bord. Van Hensbergen schoot via de paal binnen. Visscher zette in de 24e minuut de ruststand op het bord met een droge knal. Hera stelde daar bitter weinig tegenover, slecht een dwarrelbal die boven op de lat belandde.

Hera tapte uit een ander vaatje in de 2e helft. Ze zetten hoger druk, kwamen zelfs tot een schot dat goed verwerkt werd door Van Eijk. Ajax voetbalde telkens simpel onder de druk uit en vergaten afstand te nemen. Dit was wel een pot om goed te werken aan het doelsaldo. Hera begon ook met vasthouden aan het shirt, maar omdat er ‘voordeel’ uitkwam vergat de verder waardeloos leidende scheids daar geel voor te geven. Dostmohamed werd in de 72e minuut neergelegd in het strafschopgebied, Spitse verzilverde de toegekende penalty.

Het was verder goed toeven bij AFC, maar je werd misselijk van de manier waarop Hera zich profileert. Hera United is nl geen club maar een missie om het vrouwenvoetbal op de kaart te zetten. Volgens mij heeft het Nederlands Elftal dat al gedaan in 2017. Ook dragen clubs als Twente, Ajax en PSV op een doordeweekse dag meer bij aan vrouwenvoetbal dan Hera ooit zal kunnen. De sponsoren zullen wel heel blij zijn want te pas en te onpas werden die namen de ether in gegild door de dame met de microfoon.

+2/-0

Met 2-1 gewonnen in de Arena tegen PSV dankzij een eigen goal in de laatste minuut. Echt een waanzinnige blunder bij een ongevaarlijke voorzet. Vond dat Ajax op basis van de tweede helft wel het meeste aanspraak op de overwinning maakte. Ik heb me nog behoorlijk geërgerd aan Van Koppen, die een hoop fout deed in balbezit. Noordman weer met afstand je beste speler. Ik vind haar, Tolhoek en in iets mindere mate Spitse wel echt boven de rest uitsteken in dit team.

+3/-0

Ajax heeft de topper tegen PSV in extremis gewonnen. Een eigen doelpunt van Kemper-Morrees was voldoende voor de 2-1 overwinning. Ajax begon dramatisch, na 2 minuten maakte Ripa de 0-1 en niet veel later kreeg de topscorer van de eredivisie Xhemaili de kans op 0-2 maar schoot tegen Van Eijk op. Ajax leed veel balverlies en veel foute en slechte passes. Na een minuut of 20 begon Ajax eindelijk te voetballen en werden er wat mogelijkheden gecreëerd. In de 40e minuut draaide Noordman zich vrij en haar voorzet werd door Tolhoek gepromoveerd tot doelpunt. Ajax speelde na het doelpunt veel meer bevrijd en kregen nig wat kleine kansen, maar de rust werd bereikt met 1-1 op het bord.

De tweede helft was Ajax veel dominanter en kregen een paar kansen en mogelijkheden, maar de eindpass was niet zuiver, of er lag wel een Eindhovens been of lijf in de weg. Noordman was een plaag voor de verdediging, speelde ern dijk van een wedstrijd, maar ook bij haar was de eindpass net niet goed genoeg. De wedstrijd leek af te stevenen op 1-1, tot Van Koppen in 90+5 diep werd gestuurd en een voorzet gaf. De communicatie tussen keeper Evrard en Kemper-Morrees was niet goed en laatstgenoemde stuurde bal met haar lichaam naar het doel, maar de keeper was daar niet meer. 2-1 en het wanhoopsoffensief van PSV was niet voldoende voor een doelpunt.

Noordman was de absolute uitblinker aan Ajaxzijde, dat Van Schoonhoven en Colin geblesseerd zag uitvallen, allebei na een nare tik op de achillespezen. Ajax staat nu bovenaan met 3 punten voor op Twente met een wedstrijd meer. PSV blijft 4e.

+3/-0

Ajax heeft het contract met Danique Noordman verlengd tot 30-6-2027. De oude verbintenis liep tot medio 2026. Noordman was afgelopen zaterdag een ware plaag voor het middenveld en de verdediging van PSV in de met 2-1 gewonnen topper. Ze stond met een assist aan de basis van de 1-1 van Danique Tolhoek. Ze is ook terecht uitgeroepen tot speler van de wedstrijd.

+3/-0

Ik vraag me af waarom Kroes hier nog steeds het woord deed. Koster is inmiddels alweer enige tijd terug.

+1/-0

thomas83 schreef op 10 november 2025 om 20:29:

Ik vraag me af waarom Kroes hier nog steeds het woord deed. Koster is inmiddels alweer enige tijd terug.

Zoals ik al langer zeg, die is m.i. aan de kant geschoven na de miskleun met Bakker en het warrige selectiebeleid van vorig seizoen en aan het einde van het seizoen loopt haar contract af en zal ze uitvoerig bedankt worden voor bewezen diensten *ahum*

+1/-0

Mike1976 schreef op 10 november 2025 om 20:34:

Zoals ik al langer zeg, die is m.i. aan de kant geschoven na de miskleun met Bakker en het warrige selectiebeleid van vorig seizoen en aan het einde van het seizoen loopt haar contract af en zal ze uitvoerig bedankt worden voor bewezen diensten *ahum*

Dat lijkt me heel sterk. Ik heb haar al zeker een keer op het balkon van het clubhuis zien staan bij een wedstrijd, en als ze echt was weggestuurd zou je denken dat hier al een mededeling over was gedaan. Het zou ook niet echt fair zijn om haar op die trainerswissel af te rekenen.

+1/-0

thomas83 schreef op 10 november 2025 om 20:41:

Dat lijkt me heel sterk. Ik heb haar al zeker een keer op het balkon van het clubhuis zien staan bij een wedstrijd, en als ze echt was weggestuurd zou je denken dat hier al een mededeling over was gedaan. Het zou ook niet echt fair zijn om haar op die trainerswissel af te rekenen.

Die trainerswissel kan wel aanleiding zijn om te besluiten niet verder te gaan met haar. Dat was nou niet direct de beste beslissing die ze heeft genomen. Ze was op een sabbatical, volgens mij tot het eind van dit kalenderjaar. Dat ze gewoon naar de wedstrijden komt lijkt me vrij normaal. Er is nl ook niet gecommuniceerd dat ze haar werkzaamheden weer heeft opgepakt.

+2/-0

thomas83 schreef op 10 november 2025 om 20:41:

Zoals ik al zei was ook het selectiebeleid vorig seizoen matig waardoor er een selectie stond die niet in balans was. Er is dit jaar naast de gebruikelijke verkopen aan grotere clubs ook flink doorgeselecteerd. Het was ook niet alleen het dumpen van Bakker, maar vervolgens ook het aanstellen van een compleet incompetente opvolgster die ook nog eens de meest krankzinnige uitspraken gaat doen. Door die werkwijze heeft ze haar positie min of meer verbonden aan die van de falende coach (heel die affaire van wegwerken,selectiebeleid van lik m'n vestje, clowntje aanstellen als vervangster van een succescoach, en daar je lot aan verbinden klinkt helaas erg bekend). De prestaties zijn tot nu toe een stuk stabieler.

Of ze echt een burnout had of dat dit was om haar gezichtsverlies te besparen is moeilijk te zeggen, maar ze zou volgens schema al terug moeten zijn geweest. Kroes lijkt nog alle touwtjes in handen te hebben. Ze wordt nog betaald, bezoekt wedstrijdjes, maar haar rol lijkt volledig uitgespeeld in de functie die ze bekleedde.

Dat wordt m.i. een face saving exercise vanuit beide kampen aan het einde van het seizoen.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 11 november 2025, 14:17:35.

+2/-0

the birdman schreef op 11 november 2025 om 04:48:

Die trainerswissel kan wel aanleiding zijn om te besluiten niet verder te gaan met haar. Dat was nou niet direct de beste beslissing die ze heeft genomen. Ze was op een sabbatical, volgens mij tot het eind van dit kalenderjaar. Dat ze gewoon naar de wedstrijden komt lijkt me vrij normaal. Er is nl ook niet gecommuniceerd dat ze haar werkzaamheden weer heeft opgepakt.

Dat zou kunnen. Je verwacht daar dan alleen wel een persbericht of zo over. Toen ze die sabbatical nam is er ook gecommuniceerd dat deze tot en met juli zou lopen.

Ik vond die trainerswissel overigens niet per se zo'n heel slechte keuze achteraf. De Reus maakte vooral een paar keer een slechte beurt met rare uitspraken in interviews. Wat betreft het spel zag het er vaak goed uit, en ook echt met veel eigen jeugd en meer typische Ajaxspelers in mijn ogen. Wel stortte de ploeg flink in op het einde van het seizoen. Of dat iets met de trainer te maken heeft is moeilijk te beoordelen als buitenstaander.

Mike1976 schreef op 11 november 2025 om 14:12:

Zoals ik al zei was ook het selectiebeleid vorig seizoen matig waardoor er een selectie stond die niet in balans was. Er is dit jaar naast de gebruikelijke verkopen aan grotere clubs ook flink doorgeselecteerd. Het was ook niet alleen het dumpen van Bakker, maar vervolgens ook het aanstellen van een compleet incompetente opvolgster die ook nog eens de meest krankzinnige uitspraken gaat doen. Door die werkwijze heeft ze haar positie min of meer verbonden aan die van de falende coach (heel die affaire van wegwerken,selectiebeleid van lik m'n vestje, clowntje aanstellen als vervangster van een succescoach, en daar je lot aan verbinden klinkt helaas erg bekend). De prestaties zijn tot nu toe een stuk stabieler.

Of ze echt een burnout had of dat dit was om haar gezichtsverlies te besparen is moeilijk te zeggen, maar ze zou volgens schema al terug moeten zijn geweest. Kroes lijkt nog alle touwtjes in handen te hebben. Ze wordt nog betaald, bezoekt wedstrijdjes, maar haar rol lijkt volledig uitgespeeld in de functie die ze bekleedde.

Dat wordt m.i. een face saving exercise vanuit beide kampen aan het einde van het seizoen.

Ik vond dat met die slechte balans wel meevallen eigenlijk. Nadat Noordam halverwege vertrok waren ze wel even zoekende naar een betrouwbare speler met ervaring, maar verder viel dat toch wel mee. Bij die vertrekkende spelers zou ik ook niet per se van doorselecteren spreken. Het woord burnout heb ik nooit horen vallen. Volgens mij nam ze juist een sabbatical om zoiets voor te zijn.

+1/-0

Kan Kroes niet als Dames/Vrouwen-TD aanblijven?

+2/-0

Ajax heeft met 3-1 verloren van Hammarby in de Europacup. De Zweedse dames waren van een veel beter kaliber dan de Oostenrijkse en Zwitserse dames in de vorige rondes. Uit een corner viel de 0-1 in de 19e minuut en daarna was het te danken aan Van Eijk dat de Zweedsen niet meer scoorden. Vlak na rust viel de 0-2, een halve voorzet die over Van Eijk in de verre hoek viel en halverwege de 2e helft viel de 0-3, de spits werd alleen voor Van Eijk gezet en scoorde in de lange hoek.

Van de Velde schoot met een prachtige curve de 1-3 op het bord, Ajax drong daarna nog wel aan, maar verder dan een schot van Noordman, door de keeper over de lat getikt, en een bal op de paal van Van Egmond kwam de ploeg niet.

Volgende week is de return in Stockholm. PSV heeft thuis een 2-1 nederlaag geleden tegen Frankfurt. Zij spelen in hetzelfde toernooi als Ajax, maar zijn na de doorloting in de andere helft terecht gekomen.

+2/-0

Heb de eerste helft nog mee kunnen pikken. Ze werden best wel weggespeeld eigenlijk. Ajax had moeite om de pass naar voren te geven. Zelfs als Hammarby in de fout ging en de bal hoog op het veld veroverd werd volgde er een pass naar achter. In die situatie moet de eerste pass juist altijd naar voren zijn. Hammarby zag er veel meer als een volwassen team uit.

+3/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 14 pagina's: 1 2 3 4 ... 9 10 11 12 13 14

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Ajax (v)