Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Algemeen directeur AFC Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 8 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 09 februari 2023 om 00:35:

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 08 februari 2023 om 16:03:

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 08 februari 2023 om 15:25:

Ten dele eens, maar naar mijn mening blijf je (net als de club in het algemeen) een beetje hangen in het verleden. Alle namen die je noemt voor de technische functies zijn Nederlands en mensen waar de club een verleden mee heeft. De grootste clubs ter wereld, of we het nou over ManU, Real Madrid, Barcelona, PSG, Bayern, City, Arsenal, Liverpool of anderen hebben, stellen gewoon een (voor hen) onbekende buitenlander aan als trainer of TD. Waarom dat bij Ajax niet kan is mij een raadsel.

Ook qua spelersbeleid stel je de vraag of we bepaalde spelers terug moeten halen en wie "de nieuwe" Blind en Tadic zijn. Vd Beek zou ik niet terugnemen en Ziyech alleen als je een goede deal kunt sluiten. Men spreekt echt veel te veel over Ziyech, zoals dat in het verleden over o.a. VDV gebeurde. Laat die jongens gewoon gaan en focus je op nieuwe sterren.

Specifieke namen heb ik niet, maar ik zou de vijver waaruit gevist wordt en daarmee de denkwijze nogal verbreden. Wat dat betreft positief dat we aan die Ward gelinkt worden al vrees ik dat dat meer een stunt is zodat Sar aan kan geven wel degelijk verder gekeken te hebben voordat ie Hamstra als TD aanstelt.

Wat betreft spelers moeten we het voornamelijk van goede jeugd hebben met slechts een paar routiniers, die het liefst in de as spelen. Denk dat 2, maximaal 3, al genoeg is.


Hoezo blijf ik hangen in het verleden? Het gaat niet om mij. Het gaat erom dat ze bij Ajax vaak uitkomen bij personen met een Nederlandse identiteit en vaak ook met een Ajax achtergrond.

Ik kan hier Monchi opnoemen. Is in het verleden zeer succesvol geweest. Zo ook met aankopen voor weinig geld die later veel hebben opgeleverd naast het sportieve succes. Maar hoe realistisch is dat? Ik noem toch geen Guardiola of Zidane als trainers? Dat heeft totaal geen zin.

Ik denk oprecht dat veel fans onderschatten hoe moeilijk het is. Je bent toch niet blind? Je ziet toch dat de beste Nederlandse voetballers van de afgelopen 25 jaar vrij matig presteren na hun carrière als voetballer? Hoeveel succesvolle directeuren, trainers zijn er uit voortgekomen? Het zijn gewoon de feiten.

Dus nogmaals: noem de namen eens op. Want sowieso in de Nederlandse markt valt het aanbod gewoon tegen. Dan druk ik me voorzichtig uit. Als Heitinga en Van Nistelrooij de komende anderhalf jaar matig presteren zijn er weer wat trainerscarrières naar de knoppen gegaan. Nog voordat het echt begonnen is.

Als ze 1 of andere willekeurige trainer uit het buitenland aanstellen en het loopt niet dan wil je niet weten hoeveel kritiek er zal komen. Waarom hebben ze in hemelsnaam een trainer aangesteld die niks met Ajax en het Ajax spelletje heeft? Waarom een resultaattrainer? We zijn toch geen Feyenoord of PSV? Waarom stelt die trainer geen eigen jeugd op? Waarom spelen ze geen 4-3-3 meer? Enzovoorts.

Echt kijk er eens kritisch naar. Net zoals de namen voor de TD of de ervaren aankopen in de categorie Blind en Tadic. Denk je nou echt dat Tadic gekomen was als hij geen enkele link had met Nederland en met Veldmate? En Blind als Ajacied? Je zal het toch in die categorie moeten zoeken.

Of denk je dat Isco volgende week gaat tekenen? Misschien vraagt hij wel 8 miljoen per seizoen. Transfervrij, goede optie he? :D

Het is dus heel logisch om het te zoeken in de categorie Van de Beek en Ziyech. Die nauwelijks spelen, Ajax kennen en ook succesvol zijn geweest bij Ajax. Ziyech wilde afgelopen zomer al terug naar Ajax. Het is alleen een hele dure speler en waarschijnlijk is hij door het WK niet meer haalbaar. Geen idee. Dat is wel een speler die in een kort tijdsbestek heel veel kan veranderen aan het spel van Ajax 1. In positieve zin. Dus altijd proberen.

Van der Sar zei letterlijk dat ze vorige zomer voor een tijdelijke oplossing gingen ter vervanging van Antony. Vanwege aankoop Conceicao. Nou wees eerlijk: is die nou zo goed? Er komt helemaal niks uit joh. Leuk druktemakertje die weinig impact heeft. Misschien prima voor op de bank. Niet als eerste optie als vervanging van Antony. Echt te schandalig voor woorden!



Ajax is als de jongen die een nieuwe vriendin zoekt en alleen zijn ex, zijn buurmeisje dat ie al 20 jaar kent en zijn zusje overweegt. Laten we wel zijn, organisatorisch is het nogal een incestkliek bij ons. En net zoals je die jongen niet zou adviseren om dan maar een wildvreemde van straat te plukken pleit ik ook niet voor een random buitenlander. Je moet goed zoeken maar je maakt mij niet wijs dat er nergens iemand is die graag een aanvallende 433 hanteert, de jeugd de kans geeft en daar succesvol mee is. De trainers die wat verder van ons af stonden, zoals ten Hag en Bosz, hebben het beter gedaan dan al die clubjongens zoals Blind, van Basten, de Boer en Keizer.

Namen heb ik niet, ik vind de voetballerij buiten Ajax niet interessant, maar er zijn professionals binnen Ajax die die markt in kaart moeten brengen. Gewoon de vijver waaruit gevist wordt eens vergroten. Natuurlijk is het niet erg om af en toe een ex-speler of bekende de kans te geven op een bestuurlijke positie als ie daar duidelijk talent voor heeft, maar wij schieten daarin nogal door

Over de rechtsbuiten-positie, die was in theorie aardig ingevuld met Ocampos als de nieuwe "Tadic" en Conceicao die daarachter minuten zou maken. Ocampos was net als Tadic eind 20, speelde in een sterke competitie en heeft een fanatiek karakter, dus dat zit wel goed, dacht H2. Vandaar dat ze het niet meer nodig vonden hem echt te bekijken.

Achteraf vraag ik me trouwens wel af of hij echt zo slecht is als we denken. Hij maakte geen indruk maar kreeg zo weinig minuten dat je hem nauwelijks kunt beoordelen. Ik vraag me af in hoeverre Schreuder bang was om aanvoerder Tadic of recordaankoop Bergwijn teleur te stellen en zodoende Ocampos het kind van de rekening werd. Wat overigens vast geen wereldwonder was hoor, maar zo snel afserveren was wellicht wat overdreven.



Ocampos is zeker niet zo slecht maar als er al staande rechtsbuiten ongeschikt. In mijn ogen, heb dat toen ook gezegd, zou hij echter als rechtsback zeer goed kunnen acteren. Zeker in het systeem van Ajax.

Maar dat heeft Schreuder nooit uitgeprobeerd. Echt heel raar.

 

+2/-1

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 09 februari 2023 om 12:24:

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 09 februari 2023 om 00:35:

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 08 februari 2023 om 16:03:

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 08 februari 2023 om 15:25:

Ten dele eens, maar naar mijn mening blijf je (net als de club in het algemeen) een beetje hangen in het verleden. Alle namen die je noemt voor de technische functies zijn Nederlands en mensen waar de club een verleden mee heeft. De grootste clubs ter wereld, of we het nou over ManU, Real Madrid, Barcelona, PSG, Bayern, City, Arsenal, Liverpool of anderen hebben, stellen gewoon een (voor hen) onbekende buitenlander aan als trainer of TD. Waarom dat bij Ajax niet kan is mij een raadsel.

Ook qua spelersbeleid stel je de vraag of we bepaalde spelers terug moeten halen en wie "de nieuwe" Blind en Tadic zijn. Vd Beek zou ik niet terugnemen en Ziyech alleen als je een goede deal kunt sluiten. Men spreekt echt veel te veel over Ziyech, zoals dat in het verleden over o.a. VDV gebeurde. Laat die jongens gewoon gaan en focus je op nieuwe sterren.

Specifieke namen heb ik niet, maar ik zou de vijver waaruit gevist wordt en daarmee de denkwijze nogal verbreden. Wat dat betreft positief dat we aan die Ward gelinkt worden al vrees ik dat dat meer een stunt is zodat Sar aan kan geven wel degelijk verder gekeken te hebben voordat ie Hamstra als TD aanstelt.

Wat betreft spelers moeten we het voornamelijk van goede jeugd hebben met slechts een paar routiniers, die het liefst in de as spelen. Denk dat 2, maximaal 3, al genoeg is.


Hoezo blijf ik hangen in het verleden? Het gaat niet om mij. Het gaat erom dat ze bij Ajax vaak uitkomen bij personen met een Nederlandse identiteit en vaak ook met een Ajax achtergrond.

Ik kan hier Monchi opnoemen. Is in het verleden zeer succesvol geweest. Zo ook met aankopen voor weinig geld die later veel hebben opgeleverd naast het sportieve succes. Maar hoe realistisch is dat? Ik noem toch geen Guardiola of Zidane als trainers? Dat heeft totaal geen zin.

Ik denk oprecht dat veel fans onderschatten hoe moeilijk het is. Je bent toch niet blind? Je ziet toch dat de beste Nederlandse voetballers van de afgelopen 25 jaar vrij matig presteren na hun carrière als voetballer? Hoeveel succesvolle directeuren, trainers zijn er uit voortgekomen? Het zijn gewoon de feiten.

Dus nogmaals: noem de namen eens op. Want sowieso in de Nederlandse markt valt het aanbod gewoon tegen. Dan druk ik me voorzichtig uit. Als Heitinga en Van Nistelrooij de komende anderhalf jaar matig presteren zijn er weer wat trainerscarrières naar de knoppen gegaan. Nog voordat het echt begonnen is.

Als ze 1 of andere willekeurige trainer uit het buitenland aanstellen en het loopt niet dan wil je niet weten hoeveel kritiek er zal komen. Waarom hebben ze in hemelsnaam een trainer aangesteld die niks met Ajax en het Ajax spelletje heeft? Waarom een resultaattrainer? We zijn toch geen Feyenoord of PSV? Waarom stelt die trainer geen eigen jeugd op? Waarom spelen ze geen 4-3-3 meer? Enzovoorts.

Echt kijk er eens kritisch naar. Net zoals de namen voor de TD of de ervaren aankopen in de categorie Blind en Tadic. Denk je nou echt dat Tadic gekomen was als hij geen enkele link had met Nederland en met Veldmate? En Blind als Ajacied? Je zal het toch in die categorie moeten zoeken.

Of denk je dat Isco volgende week gaat tekenen? Misschien vraagt hij wel 8 miljoen per seizoen. Transfervrij, goede optie he? :D

Het is dus heel logisch om het te zoeken in de categorie Van de Beek en Ziyech. Die nauwelijks spelen, Ajax kennen en ook succesvol zijn geweest bij Ajax. Ziyech wilde afgelopen zomer al terug naar Ajax. Het is alleen een hele dure speler en waarschijnlijk is hij door het WK niet meer haalbaar. Geen idee. Dat is wel een speler die in een kort tijdsbestek heel veel kan veranderen aan het spel van Ajax 1. In positieve zin. Dus altijd proberen.

Van der Sar zei letterlijk dat ze vorige zomer voor een tijdelijke oplossing gingen ter vervanging van Antony. Vanwege aankoop Conceicao. Nou wees eerlijk: is die nou zo goed? Er komt helemaal niks uit joh. Leuk druktemakertje die weinig impact heeft. Misschien prima voor op de bank. Niet als eerste optie als vervanging van Antony. Echt te schandalig voor woorden!



Ajax is als de jongen die een nieuwe vriendin zoekt en alleen zijn ex, zijn buurmeisje dat ie al 20 jaar kent en zijn zusje overweegt. Laten we wel zijn, organisatorisch is het nogal een incestkliek bij ons. En net zoals je die jongen niet zou adviseren om dan maar een wildvreemde van straat te plukken pleit ik ook niet voor een random buitenlander. Je moet goed zoeken maar je maakt mij niet wijs dat er nergens iemand is die graag een aanvallende 433 hanteert, de jeugd de kans geeft en daar succesvol mee is. De trainers die wat verder van ons af stonden, zoals ten Hag en Bosz, hebben het beter gedaan dan al die clubjongens zoals Blind, van Basten, de Boer en Keizer.

Namen heb ik niet, ik vind de voetballerij buiten Ajax niet interessant, maar er zijn professionals binnen Ajax die die markt in kaart moeten brengen. Gewoon de vijver waaruit gevist wordt eens vergroten. Natuurlijk is het niet erg om af en toe een ex-speler of bekende de kans te geven op een bestuurlijke positie als ie daar duidelijk talent voor heeft, maar wij schieten daarin nogal door

Over de rechtsbuiten-positie, die was in theorie aardig ingevuld met Ocampos als de nieuwe "Tadic" en Conceicao die daarachter minuten zou maken. Ocampos was net als Tadic eind 20, speelde in een sterke competitie en heeft een fanatiek karakter, dus dat zit wel goed, dacht H2. Vandaar dat ze het niet meer nodig vonden hem echt te bekijken.

Achteraf vraag ik me trouwens wel af of hij echt zo slecht is als we denken. Hij maakte geen indruk maar kreeg zo weinig minuten dat je hem nauwelijks kunt beoordelen. Ik vraag me af in hoeverre Schreuder bang was om aanvoerder Tadic of recordaankoop Bergwijn teleur te stellen en zodoende Ocampos het kind van de rekening werd. Wat overigens vast geen wereldwonder was hoor, maar zo snel afserveren was wellicht wat overdreven.



Ocampos is zeker niet zo slecht maar als er al staande rechtsbuiten ongeschikt. In mijn ogen, heb dat toen ook gezegd, zou hij echter als rechtsback zeer goed kunnen acteren. Zeker in het systeem van Ajax.

Maar dat heeft Schreuder nooit uitgeprobeerd. Echt heel raar.



Blij toe. Ocampos koste namelijk 20 miljoen euro aan salaris. Het moet niet keer worden toch :D

 

+1/-0

''De uitschakeling in de Europa League vind ik een teleurstelling. We worden nu gepakt op onze woorden. Leuk Ajax. Je wilt naar de internationale top, maar je wint niet eens van Union Berlin. We moeten het volgend jaar maar weer laten zien. En dit seizoen. Eerst is het zaak om ons te kwalificeren. Sportief lopen we achter op de verwachting. Het is vechten om voor de rest te eindigen.''

- Van der Sar in gesprek met Voetbal International.

Nou ja. Als je een half dozijn van je beste spelers verkoopt plus nog een paar. Geen enkele directe versterking er voor terughaalde, maar een combinatie van middelmaat die voor een half jaar of langer bijgeschoold dient te worden, tot en met spelers die weinig bij Ajax te zoeken hebben dan de bank warmhouden, dan moet je niet verbaasd zijn dat je op je woorden gepakt word.

Het komt er volgens mij eerder op neer dat ze zelf achter de feiten aanlopen. Is er sprake geweest van wanbeleid voor zover dat woord hier en daar al duizendmaal gevallen is. De organisatie handelde niet adequaat maar schoot te kort.

 

+3/-0

Ik blijf me erover verbazen dat er ruim een jaar na het vertrek van Overmars nog altijd geen vervanger is aangesteld, met mede de beroerde transferzomer tot gevolg. In welk bedrijf kun je er probleemloos ruim een jaar over doen om zo'n belangrijke vacature op te vullen...?

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 15 maart 2023 om 13:23:

In welk bedrijf kun je er probleemloos ruim een jaar over doen om zo'n belangrijke vacature op te vullen...?



En bij de start van het functioneringsgesprek voor straf een verbeterd contract tot 2025 mogen tekenen.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 15 maart 2023 om 14:19:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 15 maart 2023 om 13:23:

In welk bedrijf kun je er probleemloos ruim een jaar over doen om zo'n belangrijke vacature op te vullen...?



En bij de start van het functioneringsgesprek voor straf een verbeterd contract tot 2025 mogen tekenen.



Ik vermoed dat inmiddels de grootste voetballeek van Nederland wel door heeft waar het over gaat. Voor zowel de Superbingo als Monstertoto al zijn geld inzet op de NV Ajax💥💯

 

+1/-0

Zal deze slome vent ook nog een keer serieus beoordeeld worden op zijn functioneren?

Het feit dat Hamstra weg gaat (de vlag mag uit!), maar naar nu blijkt, uit eigen overweging, geeft ook wel weer de slagkracht van bange Edwin aan. Hij verzamelt ja-knikkers om hem heen van het zelfde soort charme en durft geen impopulaire beslissingen te nemen (zie ook Schreuder die 7(!) wedstrijden achter elkaar punten mocht verliezen).

Door Edwin’s incompetente en te late beslissingen, z’n droevig samengestelde TD-team, en Carte blanche aan die loesje zaakwaarnemer, sta je nu op kansloze achterstand in de competitie, uitgeschakeld in CL en EL en straks waarschijnlijk ook in de beker.

Lekker gewerkt pik!

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

TADIC10 schreef op 21 maart 2023 om 12:45:

Zal deze slome vent ook nog een keer serieus beoordeeld worden op zijn functioneren?

Het feit dat Hamstra weg gaat (de vlag mag uit!), maar naar nu blijkt, uit eigen overweging, geeft ook wel weer de slagkracht van bange Edwin aan. Hij verzamelt ja-knikkers om hem heen van het zelfde soort charme en durft geen impopulaire beslissingen te nemen (zie ook Schreuder die 7(!) wedstrijden achter elkaar punten mocht verliezen).

Door Edwin’s incompetente en te late beslissingen, z’n droevig samengestelde TD-team, en Carte blanche aan die loesje zaakwaarnemer, sta je nu op kansloze achterstand in de competitie, uitgeschakeld in CL en EL en straks waarschijnlijk ook in de beker.

Lekker gewerkt pik!


Heb je eigenlijk al gehoord he, Pier vindt dat hij het goed doet.

Vriendjes helpen vriendjes en Hamstra is geen vriendje.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 21 maart 2023 om 13:32:

open/sluit de onderstaande quote:

TADIC10 schreef op 21 maart 2023 om 12:45:

Zal deze slome vent ook nog een keer serieus beoordeeld worden op zijn functioneren?

Het feit dat Hamstra weg gaat (de vlag mag uit!), maar naar nu blijkt, uit eigen overweging, geeft ook wel weer de slagkracht van bange Edwin aan. Hij verzamelt ja-knikkers om hem heen van het zelfde soort charme en durft geen impopulaire beslissingen te nemen (zie ook Schreuder die 7(!) wedstrijden achter elkaar punten mocht verliezen).

Door Edwin’s incompetente en te late beslissingen, z’n droevig samengestelde TD-team, en Carte blanche aan die loesje zaakwaarnemer, sta je nu op kansloze achterstand in de competitie, uitgeschakeld in CL en EL en straks waarschijnlijk ook in de beker.

Lekker gewerkt pik!


Heb je eigenlijk al gehoord he, Pier vindt dat hij het goed doet.

Vriendjes helpen vriendjes en Hamstra is geen vriendje.




Heeft Pier het dan ook ergens over het functioneren van van der Sar gehad als tijdelijk TD?

 

+1/-0

De uitspraak van Pier lijkt mij pure politiek.
Tis net als men roept dat ze 100% achter de trainer staan, de week erop vliegt hij eruit.
Sar heeft er als cultuurbewaker en beleidsbepaler een zooitje van gemaakt.
Dramatisch ingekocht, jeugdopleiding naar de knoppen geholpen (alle elftallen worden regelmatig op een pak slaag getrakteerd en weggespeeld), Schreuder veel te lang laten zitten waardoor je waarschijnlijk de CL misloopt.
Je goede spelers lopen weg en een topspeler heeft geen trek in de eredivisie en EL, dus dan moet je het doen met spelers die top kunnen worden maar dat kost tijd.
Dit kan niet zonder gevolgen blijven, daar geloof ik niks van.
Ward weet ik te weinig van, hoop niet dat we allemaal Liverpool afdankertjes krijgen en een Vitesse 2.0 gaan worden..
Spannende tijden in het vooruitzicht.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 22 maart 2023, 21:01:29.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Glotur schreef op 22 maart 2023 om 20:56:

De uitspraak van Pier lijkt mij pure politiek.
Tis net als men roept dat ze 100% achter de trainer staan, de week erop vliegt hij eruit.
Sar heeft er als cultuurbewaker en beleidsbepaler een zooitje van gemaakt.
Dramatisch ingekocht, jeugdopleiding naar de knoppen geholpen (alle elftallen worden regelmatig op een pak slaag getrakteerd en weggespeeld), Schreuder veel te lang laten zitten waardoor je waarschijnlijk de CL misloopt.
Je goede spelers lopen weg en een topspeler heeft geen trek in de eredivisie en EL, dus dan moet je het doen met spelers die top kunnen worden maar dat kost tijd.
Dit kan niet zonder gevolgen blijven, daar geloof ik niks van.
Ward weet ik te weinig van, hoop niet dat we allemaal Liverpool afdankertjes krijgen en een Vitesse 2.0 gaan worden..
Spannende tijden in het vooruitzicht.



Dat zie ik helaas ook. Voor de Amsterdamsche Football club Ajax staan er inderdaad spannende tijden aan te komen. En dan ben ik bij lange na ook niet tevreden over het functioneren van der Sar, maar zal nooit vergeten dat hij destijds samen met Overmars in de bres sprong om de Johan Cruijff revolutie in uitwerking gestalte te geven door met een voetbalachtergrond als directielid onderdeel te worden van dat proces. Wat dat betreft bravo. Van der Sar heeft er destijds wel moeite voor moeten doen om in opleiding aan de hand een periode mee te lopen om het directieschap onder de knie te krijgen.

Alles bij elkaar gerekend had men even de tijd nodig om van alles wat voor Ajax stond met de Cruijff revolutie een aanloop nodig. Nadien pakte dat ook uitstekend uit doordat er sportief gezien weer beter werd gevoetbald met resultaat waarbij er financieel steeds meer mogelijk was. De formule werkte zoals Johan Cruijff die gisteren zeven jaar geleden overleed had voorspeld. Een verhaal tussen goed opleiden en gericht aankoopbeleid.

Het functioneerde dermate goed dat Ajax sinds lange tijd driemaal achter elkaar overwinterde in de Champions League. Mede dankzij dat voor iedereen de werkwijze als de richting die het uit moest duidelijk was. Zagen we wedstrijden voorbij komen dat Bayern en Madrid op eigen terrein of in de Arena kansloos letterlijk om ver werden gespeeld. Waar zij met een half miljard mee op de proppen kwamen interesseerde niet.

Inmiddels is die revolutie sinds afgelopen zomer beëindigd. Met name omdat de NV achter beleef. Te kort schoot en/of incompleet functioneerde waardoor van der Sar er een taak extra bij kreeg, hij kreeg de supervisie over het aankoopbeleid er bij.

Op zich een zeer belangrijk onderwerp omdat Ajax op twee funderingen rust, de jeugdopleiding die ten alle tijde moet renderen, en het aankoopbeleid. Daar ging het afgelopen zomer vooral flink mis. En wel dermate sterk dat de identiteit van de club op het spel begon te staan. Het één keer raken werd er sowieso al mee uitgeblust waarna het overgrote deel van de aangetrokken spelers in principe terug moet naar de opleiding.

Dit kan natuurlijk niet want dan kom je vanzelf in de problemen. Daarmee doet het grote Ajax zich enorm tekort mee. Aan de andere logisch dat derden er mee aan de haal gingen en zelfs met honderd miljoen minder bovenaan kunnen staan. Dat krijg je er dan automatisch bij als afrekening.

Het enige wat het voetbal weer op peil kan krijgen is een sterke Ajax man. Pier Eringa zou dat kunnen worden maar laat hem dan vooral het proces zien en waar het fout ging om van te leren. Vooral dat laatste, het leren van... is in feite weinig tot niks mee gedaan.

De enige die ik nog voor de geest kan halen die tijdens de revolutie geregeld over verbetering sprak is Marc Overmars. Of het nou ging om aansluiting Europese sub top? Het halen van een specifieke kwaliteit? Of het dichten van de gaten met stoelen in de Arena? Het was vooral Overmars die dan in beeld verscheen om het nieuws te vertellen voor de camera. Van der Sar verscheen pas later meer in beeld toen Overmars vertrok. Edwin kwam des te meer op de voorgrond toen bleek dat hij als Algemeen Directeur faalde als supervisor voor de tijdelijk aangesteld Technisch Directeur, Gerry Hamstra.

Voor het algehele plaatje. Of voor derden dat het al een brug te ver word? Lijkt mij het een verstandig plan dat er allereerst een persoon word aangesteld die de voetbalclub Ajax begrijpt. Gezien de uitspraken van Pier Eringa kon hij wel eens de man worden die kan begrijpen hoe het er aan toe is gegaan. Daarvoor verdient Eringa wel een compleet overzicht van de afgelopen 10 jaar inclusief grafieken en resultaten. Boor het er schematisch door en eindig met de vraag of de naam Johan Cruijff nog iets zegt?

Dat is stap 1.

Stap 2 is wat mij betreft of er geïnformeerd word of een stel oud spelers nog iets voor het voetbal bij Ajax kunnen beteken? Wat ik vooral zie is dat een hoop vooral aan de zijlijn over Ajax zitt te kletsen voor een euro of meer.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 25 maart 2023, 21:52:24.

 

+2/-0

Dit rampseizoen is volledig op het conto van van der Sar te schrijven. Morgen ontslaan die man. Heeft Ajax aan de rand van de afgrond gebracht. Misschien liggen ze er wel al in.

 

+3/-1

In Rondo wordt vanavond vd Sar even gefileerd door oa Bogarde. Het is pijnlijk om te constateretn wat voor schade die vdS aangericht heeft sinds hij het voor het zeggen heeft.

 

+4/-1

open/sluit de onderstaande quote:

Johan Nahoj schreef op 24 april 2023 om 21:27:

In Rondo wordt vanavond vd Sar even gefileerd door oa Bogarde. Het is pijnlijk om te constateretn wat voor schade die vdS aangericht heeft sinds hij het voor het zeggen heeft.



Alle grootste kandidaten voor het trainerschap zijn geen optie omdat Sar ze niet moet. Nou dan weet je wie het probleem is.

 

+4/-1

Vandenburg is de volgende die het zinkende schip verlaat!

Zeg Edwin, hoe vind je zelf eigenlijk dat het gaat?
Man man man, deze man kan GEEN organisatie leiden. Nog geen eenmanszaak, laat staan Ajax NV! Oprotten met deze idioot en weer de juiste poppetjes op de juiste plaats zetten!

Bij de jeugd loopt het ook helemaal is.
Drama!

 

+3/-0

Dit is niet alleen Van der Sar en het is inderdaad zorgwekkend. Dit begint niet eens bij Sarretje. Je moet kijken naar deze engnek:
https://www.ajax.nl/artikelen/ajax-stelt-maurits-hendriks-aan/

En de RVC/bestuursraad. Als je leest wat er laatst door Driessen en Verweij werd gezegd dan zitten er een aantal figuren die voor de data kant gaan. Niet voor het pure voetbal. Laatst waren er nog lyrische teksten over Heitinga:

open/sluit de onderstaande quote:

Vosse de Boode, hoofd sportwetenschap en data-analyse bij Ajax, is te spreken over de samenwerking met John Heitinga. Zij ziet dat de kersverse hoofdtrainer van de Amsterdammers technologie makkelijk omarmt.

"Ik ken John als speler en als trainer", vertelt De Boode (38) in het Financieele Dagblad. "Hij is opgeleid met alles wat wij hem als sportwetenschappers en data-analisten kunnen bieden. Je merkt dat hij van een generatie is die makkelijk technologie aan zijn werkwijze toevoegt. Bovendien doet hij zelf factchecks. Dat werkt heel prettig."



Dezelfde John Heitinga die Alvarez of Grillitsch doodleuk centraal achterin neerzet...

Sorry maar ik vind dit allemaal heel triest. Als een voetballer pur sang zoals Vanenburg vertrekt... dan is er iets goed mis. De jeugdopleiding legt het af tegen AZ... jeugdspelers krijgen ook amper een kans in het eerste (als we het moeten geloven zijn ze niet goed genoeg).

De man met de technische achtergrond in de RVC is nu Jan van Halst. Een harde werker die niks met Ajax of met Ajax voetbal te maken heeft. ALLE ALARMBELLEN MOETEN HIER AFGAAN.

Ajax was goed op weg. Een keer wat minder presteren in Europa is niet het probleem. Veel goede spelers verkopen en er stuk voor stuk twijfelgevallen of miskopen voor terughalen wel. Eigen jeugd krijgt geen kans of heeft niet de kwaliteit. De trainers krijgen het zooitje ongeregeld ook niet aan de praat. Het drukzetten, de inzet, het meeverdedigen, het positiespel, de opbouw.. noem het maar op het lijkt allemaal nergens meer op.

Als we kijken naar de financiële positie dan zijn ze hard op weg om veel van wat ze hebben opgebouwd weer af te breken. De vaste kosten zijn torenhoog en het ontbeert de selectie aan kwaliteit. De spelers vertegenwoordigen weinig kapitaal. Een paar individuen kunnen op korte termijn nog aardig wat opleveren, maar dan moet je ze nog vervangen en je moet de overige zwakke posities aanpakken. Dan moet elke transfer een voltreffer zijn. Onmogelijk.

Succes zonder CL voetbal. Scheelt even tientallen miljoenen. Dat kan zo 40/50 miljoen schelen. Ondertussen betalen ze giga salarissen aan spelers die daar te weinig voor laten zien.

Bijna geen woorden meer voor. Puur wanbeleid en je schaamt je kapot dat een bij elkaar geraapt zooitje uit Rotterdam gewoon beter presteert. En dat een rasvoetballer als Xavi Simons bij PSV loopt te ballen terwijl ook Ajax hem transfervrij had kunnen oppikken.

Het is schandalig!

De diverse stromingen binnen Ajax zorgen enkel voor onrust.

 

+5/-1

Nou hij stapt dus zelf op.

Natuurlijk heeft hij aardig wat fouten gemaakt en was het een groot leerproces. Maar sommigen doen net of alles de schuld is van Edwin en dat is niet eerlijk. Ajax is toch ook succesvol geweest met o.a. Van der Sar aan het roer.

Ik vind het geen goede ontwikkeling dat namen als Jonk, Bergkamp, Van der Sar, Overmars, Vanenburg, Ouali, Bogarde, Reiziger enzovoorts allemaal geen rol meer hebben bij Ajax.

De volgorde waarin de poppetjes komen en gaan is ook niet ideaal. Want nu heb je een nieuwe onbekende Duitse technisch directeur met een tijdelijke hoofdtrainer vanuit de jeugd die weleens de vaste hoofdtrainer zou kunnen worden. Zonder de algemeen directeur daarboven.

Ik ben benieuwd wie het nu voor het zeggen krijgt.. steeds meer voetbalmensen verdwijnen. Dat is geen goede zaak.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 30 mei 2023 om 09:47:

Ik ben benieuwd wie het nu voor het zeggen krijgt.. steeds meer voetbalmensen verdwijnen. Dat is geen goede zaak.



Is dat wel zo?

Op de momenten dat Ajax een Europacup (welke dan ook) won, stonden er ook geen voetbalmensen aan het roer: https://www.afc-ajax.info/nl/overzicht/bestuur-per-seizoenlink

De belangrijkste perioden voor Ajax waren dat Michael en Jaap van Praag.
Michael bouwde als ondernemer een keten op van 45 elektronicazaken op luchthavens voordat hij voorzitter werd, en Jaap van Praag was vooral een zakenman in de muziekindustrie.

Maar beiden hadden voor hun rol als voorzitter nog nooit tegen iets ronds aangetrapt. Als je het dan hebt over het "Ajax-DNA", dan is dat gebouwd onder deze twee personen. Twee personen die zelf nog geen pepernoot 11 cm weg konden trappen.

Dus waar komt nu vandaan dat het "Ajax-DNA" in het bestuur moet zitten?
Dat heeft het in geen enkele succesvolle periode gezeten.

Komt dat niet alleen maar omdat in de samenleving van deze tijd, men vooral naar anderen kijkt en zich afkeert van 'in hun ogen onnodige overhead'?

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 30 mei 2023, 14:05:39.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 30 mei 2023 om 09:47:

Nou hij stapt dus zelf op.

Natuurlijk heeft hij aardig wat fouten gemaakt en was het een groot leerproces. Maar sommigen doen net of alles de schuld is van Edwin en dat is niet eerlijk. Ajax is toch ook succesvol geweest met o.a. Van der Sar aan het roer.

Ik vind het geen goede ontwikkeling dat namen als Jonk, Bergkamp, Van der Sar, Overmars, Vanenburg, Ouali, Bogarde, Reiziger enzovoorts allemaal geen rol meer hebben bij Ajax.

De volgorde waarin de poppetjes komen en gaan is ook niet ideaal. Want nu heb je een nieuwe onbekende Duitse technisch directeur met een tijdelijke hoofdtrainer vanuit de jeugd die weleens de vaste hoofdtrainer zou kunnen worden. Zonder de algemeen directeur daarboven.

Ik ben benieuwd wie het nu voor het zeggen krijgt.. steeds meer voetbalmensen verdwijnen. Dat is geen goede zaak.



Succesvol met hem aan het roer. Je bedoelt ondanks zijn aanwezigheid toch een succesvol Ajax. Overmars heeft voor dat succes gezorgd en niemand anders.
En ja hij zal best ook wat goede dingen hebben gedaan, maar die vallen in het niet bij de puinhoop die hij achterlaat.

Van het hele rijtje wat jij opsomt, zijn er diverse vertrokken door van der Sar. Deze man was gewoon totaal incompetent om leiding te geven.

Een zegen voor Ajax dat hij vertrekt. Jordi Cruijff kom er maar in en neem een grote bezem mee.

 

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 8 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Algemeen directeur AFC Ajax