open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 21 september 2024 om 00:05:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 20 september 2024 om 23:28:
Eens over Kroes.
Dat over Bosz klopt natuurlijk niet, die begon al in 1999 als trainer en was dus al 17 jaar bezig toen Jordi hem oppikte. Hij had daarvoor jarenlang bij Vitesse gezeten, wat destijds een stabiele subtopper was. Dat Jordi eén van de eersten zou zijn die het in hem zou zien zitten, is dus simpelweg onjuist.
Hij viel niet zo heel erg op als trainer toen, toch? Mij niet in elk geval. Kan ook aan mij liggen. Ik kan me ook niet herinneren dat hij toen al aan grote clubs werd gelinkt. Vitesse was al een gevestigde subtopper, en voor de rest had hij alleen maar kleine clubs getraind. Ik zou dus zeggen dat zijn doorbraak of bij Maccabi kwam of bij Vitesse al. Dat maakt Cruijff dan een van de eersten die het serieus in hem zag zitten.
Uit: Dordrecht
Vak: -
Forumreacties: 4.797
Reg.: 25 april 2004
Favoriete opstelling: 4-3-3
Man van de Wedstrijd PSV-Ajax: -
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 21 september 2024 om 10:07:
Ja man, dat Ajax hem wilde had niks met zijn tijd bij Vitesse te maken maar alles met de 23 wedstrijden die hij Maccabi coachte. Waarin hij overigens een team dat 3x op rij kampioen werd 2e maakte. We volgen hier in Amsterdam de Israelische competitie op de voet en ondanks het tegenvallende resultaat was deze periode zijn doorbraak. Jordi is de eerste die het zag.
Jordi zal best een sympathieke man zijn maar als bestuurder is het iemand die pret-functies najaagt in onserieuze oorden. Hem bij Ajax willen hebben omdat dat zo "mooi" is, is alles dat er momenteel mis is met de club.
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 21 september 2024 om 13:59:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 21 september 2024 om 10:07:
Ja man, dat Ajax hem wilde had niks met zijn tijd bij Vitesse te maken maar alles met de 23 wedstrijden die hij Maccabi coachte. Waarin hij overigens een team dat 3x op rij kampioen werd 2e maakte. We volgen hier in Amsterdam de Israelische competitie op de voet en ondanks het tegenvallende resultaat was deze periode zijn doorbraak. Jordi is de eerste die het zag.
Jordi zal best een sympathieke man zijn maar als bestuurder is het iemand die pret-functies najaagt in onserieuze oorden. Hem bij Ajax willen hebben omdat dat zo "mooi" is, is alles dat er momenteel mis is met de club.
Ik zeg nergens dat zijn periode bij Vitesse niet van invloed is geweest. Ze zullen alleen ook naar zijn prestaties bij zijn laatste club hebben gekeken. Het is wat kort door de bocht om te zeggen dat hij het daar slecht heeft gedaan omdat hij tweede is geworden. Ik vind het ook zeker niet een nadeel dat hij in verschillende minder grote voetballanden heeft gewerkt. Hij heeft veel ervaring in verschillende culturen op kunnen doen en heeft ook bij Barcelona gewerkt voor twee jaar.
Je hoeft ook niet per se een heel indrukwekkend CV te hebben voor die functie. Kijk naar waar de verschillende (oud-)directeuren van de Nederlandse topclubs hebben gewerkt voordat ze bij een topclub begonnen. Dat zag er vaak ook niet zo indrukwekkend uit. De enige uitzondering die ik me zo gauw kan bedenken is Arnesen, en daar waren ze volgens mij niet onverdeeld positief over bij Feyenoord.
Uit: Antwerpen-Wilrijk
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 2.993
Reg.: 23 juli 2002
Geelen heeft het als interim AD nu ingevuld, was en is als commercieel directeur erg goed maar er moeten nu harde keuzes gemaakt worden, Kroes moet ontslagen worden en als er weerstand is zijn vriendje Kelvin ook. 'superscout' mn hol, elke 11 jarige met een playstation kan wat beters verzinnen dan deze klootviolen. En ik wil Geelen niet kwijt als Commercieel directeur.
Om ontopic te blijven, ik zou Kinsbergen overwegen om het al dan niet tijdelijk te overbruggen.
Uit: Nijmegen
Forumreacties: 2.168
Reg.: 16 augustus 2007
open/sluit de onderstaande quote:skimovic schreef op 15 oktober 2024 om 05:39:
Geelen heeft het als interim AD nu ingevuld, was en is als commercieel directeur erg goed maar er moeten nu harde keuzes gemaakt worden, Kroes moet ontslagen worden en als er weerstand is zijn vriendje Kelvin ook. 'superscout' mn hol, elke 11 jarige met een playstation kan wat beters verzinnen dan deze klootviolen. En ik wil Geelen niet kwijt als Commercieel directeur.
Om ontopic te blijven, ik zou Kinsbergen overwegen om het al dan niet tijdelijk te overbruggen.
Ik snap de kritiek die er sinds een paar maanden ineens op De Lang is niet zo. Het is niet de schuld van de scouting als de TD allerlei voor de hand liggende namen gaat halen. De scouting heeft echt alleen een adviserende functie.
Daarnaast doet De Lang in zijn functie ook meer dan alleen maar spelers halen. Zo hebben ze bijvoorbeeld duidelijk op papier gezet wat ze voor iedere positie precies voor spelers willen halen of opleiden, en daarnaast is scoutingsafdeling ook gemoderniseerd en zijn er best wat scouts vertrokken of bijgekomen. Dat was ook nodig, want het was eerder echt een absurde situatie met Van der Zee en Doesburg die niet door een deur konden.
Over het algemeen is de sportieve koers die nu wordt gevaren wel een goede volgens mij. In Farioli en Beuker heb ik sowieso alle vertrouwen. Alleen bij de capaciteiten van Kroes heb ik wel mijn twijfels. Toch zou ik hem er niet gelijk uitgooien. Zijn grootste fout is denk ik geweest dat hij de onderhandelingspositie van de club heeft ondermijnd met domme uitspraken in de media. En als je een goede AD aanstelt met enig verstand van voetbal dan krijgt hij ook wat meer tegengas. Daarnaast helpt het de club ook niet als je weer geen compleet directieteam hebt.
https://www.ajax.nl/artikelen/kandidaten-voor-raad-van-commissarissen-ajax-2024/link
open/sluit de onderstaande quote:De Raad van Commissarissen (RvC) van AFC Ajax NV draagt Hermine Voûte, Dirk Anbeek en Sirik Goeman voor als leden van de RvC. De voordracht van deze kandidaten heeft de steun van de Ondernemingsraad en de Bestuursraad van Ajax. Over de voordracht wordt besloten op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA), die wordt gehouden op maandag 16 december 2024.
https://www.ajax.nl/artikelen/martijn-redegeld-benoemd-tot-hoofd-topsport-bij-afc-ajax/link
https://www.ajax.nl/artikelen/ajax-draagt-nieuwe-financieel-directeur-voor/link
Ze hebben de opvolger van Lenderink snel gevonden. Knap gedaan. Vind vooral de nieuwe functie voor Redegeld erg interessant. Dat is weer een verdere stap in de professionalisering van de club.
Uit: Ergens in den Landen
Vak: 0-vak
Forumreacties: 7.123
Reg.: 19 maart 2003
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 29 maart 2025 om 15:53:
Menno Geelen heeft van de week contractverlenging gekregen en is nu vast in dienst als Algemeen Directeur. Persoonlijk had ik liever iemand gezien met iets meer een voetbalachtergrond, maar je kiest hiermee als club wel voor stabiliteit.
open/sluit de onderstaande quote:tackle schreef op 29 maart 2025 om 16:05:
Waarom moet een een algemeen directeur persé een voetbalachtergrond hebben. Ik denk dat hij hele andere kwaliteiten moet hebben en een voetbalachtergrond helemaal niet relevant is.
Voor voetbalzaken heb je andere mensen in dienst.
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 29 maart 2025 om 16:22:
Waarom moet een een algemeen directeur persé een voetbalachtergrond hebben. Ik denk dat hij hele andere kwaliteiten moet hebben en een voetbalachtergrond helemaal niet relevant is.
Als algemeen directeur heb je feitelijk eindverantwoordelijkheid over alle afdelingen, en dus ook de voetbaltak. Als je verstand van voetbal hebt en een naam hebt opgebouwd in de voetbalwereld dan is dat meer dan een bonus. Van der Sar heeft ook altijd veel aan zijn naam gehad.
Uit: Amsterdam
Vak: 117
Forumreacties: 15.459
Reg.: 1 juli 2006
Favoriete opstelling: 3-4-3
Man van de Wedstrijd PSV-Ajax: Davy Klaassen
Deze an werk al 10 jaar bij Ajax dus hij zal wel enige kennis van zaken hebben.
Daarnaast doet de directie het prima, ze hebben rust gebracht op de burelen en hebben de juiste coach voor dit moment aangetrokken.
Alleen wel verrassend dat zijn contract maar met 1 jaar is verlengt, je zou zeggen dat directieleden langere verlengingen krijgen.
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 29 maart 2025 om 19:40:
Een voetbalachtergrond is een voordeel in de zin dat er op basis van die status wellicht deuren opengaan die anders gesloten waren gebleven. Een correlatie tussen een voetbalachtergrond en "verstand van voetbal" zie ik echter niet.
Uit: Ergens in den Landen
Vak: 0-vak
Forumreacties: 7.123
Reg.: 19 maart 2003
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 29 maart 2025 om 16:22:
Als algemeen directeur heb je feitelijk eindverantwoordelijkheid over alle afdelingen, en dus ook de voetbaltak. Als je verstand van voetbal hebt en een naam hebt opgebouwd in de voetbalwereld dan is dat meer dan een bonus. Van der Sar heeft ook altijd veel aan zijn naam gehad.
Uit: Antwerpen-Wilrijk
Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 2.993
Reg.: 23 juli 2002
Zoals op een ander forum al aangegeven. Ik ben hier niet echt blij mee.
Niks ten nadele van Geelen, zowat het enige directielid dat wel gewoon constant goed gepresteerd heeft en het is hem van harte gegund, vulde de functie ook al even ad-interim in.
Toch had ik hem liever gewoon behouden als de top commercieel directeur die hij is. De rol van AD is toch anders en er zit een bepaald afbreuk risico aan vast. Als de boel straks niet loopt is hij als AD mede verantwoordelijk en als er koppen gaan rollen kan hij ook niet ineens terug de functie van commercieel directeur opnemen en ben je hem dus gewoon helemaal kwijt.
Daarnaast betwijfel ik of hij voldoende overwicht op bv een Kroes heeft. In feite is hij zijn rechtstreekse leiding gevende als AD. Onder dat mandaat valt onder andere het evalueren, aannemen en ontslaan van onder andere de TD. Ik weet niet of hij dat voldoende in huis heeft als je weet wat voor slangenkuil het bij Ajax soms kan worden.
Dusja, gun het Geelen van harte en wens hem veel succes, maar had liever gehad dat hij gewoon de top Commercieel directeur zou blijven tot in jaar en dag en we voor de AD rol (desnoods tijdelijk) bv een Kinsbergen of iets in die trend aan zouden stellen.
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 29 maart 2025 om 20:19:
Een voetbalachtergrond is een voordeel in de zin dat er op basis van die status wellicht deuren opengaan die anders gesloten waren gebleven. Een correlatie tussen een voetbalachtergrond en "verstand van voetbal" zie ik echter niet.
Het is natuurlijk niet zo dat je verstand van voetbal hebt als je zelf hebt gevoetbald of zo, maar er zijn zat mensen die wel in de voetballerij hebben gewerkt en dat verstand wel hebben. Een AD die bijvoorbeeld vroeger als trainer of TD heeft gewerkt is veel beter in staat om transfers te beoordelen dan iemand als Geelen, die zelf ook aan heeft gegeven op dat vlak afhankelijk van anderen te zijn. En daarnaast is er nog de functie als uithangbord die je mist inderdaad.
Uit: Nijmegen
Forumreacties: 2.168
Reg.: 16 augustus 2007
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 29 maart 2025 om 21:52:
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 29 maart 2025 om 20:19:
Het is natuurlijk niet zo dat je verstand van voetbal hebt als je zelf hebt gevoetbald of zo, maar er zijn zat mensen die wel in de voetballerij hebben gewerkt en dat verstand wel hebben. Een AD die bijvoorbeeld vroeger als trainer of TD heeft gewerkt is veel beter in staat om transfers te beoordelen dan iemand als Geelen, die zelf ook aan heeft gegeven op dat vlak afhankelijk van anderen te zijn. En daarnaast is er nog de functie als uithangbord die je mist inderdaad.
Ik ben het niet altijd met je eens hoor, maar ik denk dat jij of Sevic of nog een aantal anderen op het forum niet minder zouden zijn in het beoordelen van transfers dan vele ex-topspelers die als trainer of TD gewerkt hebben. Jullie doen niet onder voor de Boer, van Basten, Blind, ten Hag etc.etc.
Geen idee hoe Geelen daarin is, maar het idee dat je een bepaalde ervaring moet hebben om dat goed te kunnen zie ik gewoon niet zo werken in de praktijk.
open/sluit de onderstaande quote:tackle schreef op 29 maart 2025 om 21:15:
Heeft veel aan zijn naam gehad? Nou daar zijn de meningen over verdeeld. Hij was in ieder geval het schoolvoorbeeld van iemand met een voetbal achtergrond en totaal ongeschikt als algemeen directeur.
Ik ben het niet altijd met je eens hoor, maar ik denk dat jij of Sevic of nog een aantal anderen op het forum niet minder zouden zijn in het beoordelen van transfers dan vele ex-topspelers die als trainer of TD gewerkt hebben. Jullie doen niet onder voor de Boer, van Basten, Blind, ten Hag etc.etc.
Geen idee hoe Geelen daarin is, maar het idee dat je een bepaalde ervaring moet hebben om dat goed te kunnen zie ik gewoon niet zo werken in de praktijk.
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 30 maart 2025 om 17:06:
open/sluit de onderstaande quote:tackle schreef op 29 maart 2025 om 21:15:
Heeft veel aan zijn naam gehad? Nou daar zijn de meningen over verdeeld. Hij was in ieder geval het schoolvoorbeeld van iemand met een voetbal achtergrond en totaal ongeschikt als algemeen directeur.
Hierbij ga ik puur af op wat mensen die op bestuurlijk- en directieniveau zelf met hem hebben gewerkt over hem gezegd hebben. Als uithangbord van de club is hij gewoon heel goed voor de club geweest volgens mij, puur en alleen al door zijn staat van dienst als speler.
Dat hij later in zijn periode ook fouten heeft gemaakt is duidelijk. Het was een grote fout om te denken dat het aanstellen van Overmars' zijn opvolger wel kon wachten. Ik vind het alleen wel jammer dat de algemene tendens nu vaak is dat hij er niets van heeft gebakken als directeur, terwijl de club juist grote successen onder hem heeft geboekt. Dat is ook zijn verdienste geweest.
Uiteindelijk is dat wel wat makkelijk om te zeggen als je dat werkt zelf niet hebt gedaan en dus nooit hebt kunnen falen.Als directeur beoordeel je ook wel meer dan transfers alleen natuurlijk. Er zijn bijvoorbeeld ook de contacten die je gedurende je carrière opbouwt. Naast de trainer zijn de AD, TD en in mindere mate de voorzitter wel een beetje het gezicht van de club. Als je op die positie echte voetbalmannen kan hebben dan zie ik dat zeker wel als een bonus. Je kan een ex-voetballer leren om een directeur te worden, maar de ervaring van een carrière als profvoetballer kan je iemand als Geelen niet meegeven.
Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Algemeen directeur AFC Ajax