Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Binnenlandse competities » Voetbalspelregels & VAR

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

forumillustratie



In dit topic kan alles besproken worden dat met de voetbalspelregels en de VAR (Video Assistent Referee) te maken heeft.

 

+1/-0

Dan wil ik meteen de discussie starten. Waarom krijgt PSV geen penalty tegen na de handsbal van Sadilek tegen Heracles. Het gaat mij gewoon puur om het moment en niet omdat het een concurrent van Ajax is. Het is gewoon puur willekeur en er word niet gekeken naar de situatie. Het lijkt soms ook wel dat de VAR niet genoeg lef heeft om de scheidsrechter te overrulen.

Verder vind ik bij overtredingen dat ze er in slowmotion erger uit zien dan er in werkelijkheid iets aan de hand is. Voetbal is een contact sport, dat levert nu eenmaal blauwe plekken op.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Spoon1984 schreef op 20 augustus 2019 om 09:45:

Dan wil ik meteen de discussie starten. Waarom krijgt PSV geen penalty tegen na de handsbal van Sadilek tegen Heracles. Het gaat mij gewoon puur om het moment en niet omdat het een concurrent van Ajax is. Het is gewoon puur willekeur en er word niet gekeken naar de situatie. Het lijkt soms ook wel dat de VAR niet genoeg lef heeft om de scheidsrechter te overrulen.

Verder vind ik bij overtredingen dat ze er in slowmotion erger uit zien dan er in werkelijkheid iets aan de hand is. Voetbal is een contact sport, dat levert nu eenmaal blauwe plekken op.



Dat de scheids er niet voor fluit heeft met de nieuwe regel over hands te maken. Aanvallend hands is ten alle tijden hands, verdedigend hands is niet altijd hands, daar wordt de oude handsregel gehandhaafd (arm langs het lichaam). Dit is waarschijnlijk gedaan om strafcornerachtige taferelen die we uit het hockey kennen te voorkomen. Daar spelen ze opzettelijk de bal tegen de voet om zo een strafcorner te krijgen. In het voetbal zou je dat een schwalbe noemen.

Dat elke scheids het vervolgens weer anders interpreteert en sommigen er wel voor fluiten, dat heeft meer met de onkunde van de fluitist te maken dan met iets anders. Maar voor ons als supporters wordt het er weer niet duidelijker op.

Bij de 5-0 van Ajax tegen Emmen kon de var dus niet bepalen of KJH buitenspel liep. Bij internationale wedstrijden op TV zien we wel eens lijnen lopen en kunnen ze zelfs als het moet de hoeveelheid cm buitenspel bepalen. De Nederlandse var heeft die technologie dus niet. Bij mij op het vak zit iemand die Kevin Blom kent, die zegt dat ook, wij kunnen dat dus niet zien als var. Ik vind dat raar, de knvb moet gewoon zorgen dat ze de juiste en modernste apparatuur hebben voor de var, dan kan hij het juiste oordeel vellen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

the birdman schreef op 20 augustus 2019 om 10:21:

open/sluit de onderstaande quote:

Spoon1984 schreef op 20 augustus 2019 om 09:45:

Dan wil ik meteen de discussie starten. Waarom krijgt PSV geen penalty tegen na de handsbal van Sadilek tegen Heracles. Het gaat mij gewoon puur om het moment en niet omdat het een concurrent van Ajax is. Het is gewoon puur willekeur en er word niet gekeken naar de situatie. Het lijkt soms ook wel dat de VAR niet genoeg lef heeft om de scheidsrechter te overrulen.

Verder vind ik bij overtredingen dat ze er in slowmotion erger uit zien dan er in werkelijkheid iets aan de hand is. Voetbal is een contact sport, dat levert nu eenmaal blauwe plekken op.



(...)

Bij de 5-0 van Ajax tegen Emmen kon de var dus niet bepalen of KJH buitenspel liep. Bij internationale wedstrijden op TV zien we wel eens lijnen lopen en kunnen ze zelfs als het moet de hoeveelheid cm buitenspel bepalen. (...)



Ik vind de bepaling wel of geen buitenspel sowieso helemaal doorgeslagen.
Die regel is nooit bedoeld om het zo te beoordelen als nu. De regel is ingevoerd om af te zijn van 'balletjes afwachters' voor de goal.

Het schijnt dat van Basten recent heeft gezegd dat een criterium voor buitenspel zou kunnen zijn: ,,je moet licht kunnen zien tussen de verdediger en de aanvaller". Dat vind ik een betere beoordeling dan dat ze nu doen met een voetje of centimeters verschil. Dergelijke minimale verschillen heeft niets met 'balletjes afwachten' te maken of dat een aanvaller dat expres doet.

 

+1/-0

Op dit moment worden de VAR's volgens mij gekozen uit het bestand scheidsrechters.
Bij een flink aantal dubieuze beslissingen gaat het om interpretatie van overtredingen die er, zoals eerder genoemd, in herhaling vaak veel ernstiger uitzien dan live.
Zou het niet handig zijn om naast een scheidsrechter voor de regelkennis een ex-voetballer neer te zetten, die waarschijnlijk veel sneller ziet wat de intentie van een overtreding is?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Scunthorpe schreef op 20 augustus 2019 om 20:16:

(...)
Zou het niet handig zijn om naast een scheidsrechter voor de regelkennis een ex-voetballer neer te zetten, die waarschijnlijk veel sneller ziet wat de intentie van een overtreding is?



Nee. Dat lost de willekeur niet op.

Een schopper als van Bommel interpreteert een situatie anders dan de liefhebber Jan Mulder.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

the birdman schreef op 20 augustus 2019 om 10:21:

open/sluit de onderstaande quote:

Spoon1984 schreef op 20 augustus 2019 om 09:45:

Dan wil ik meteen de discussie starten. Waarom krijgt PSV geen penalty tegen na de handsbal van Sadilek tegen Heracles. Het gaat mij gewoon puur om het moment en niet omdat het een concurrent van Ajax is. Het is gewoon puur willekeur en er word niet gekeken naar de situatie. Het lijkt soms ook wel dat de VAR niet genoeg lef heeft om de scheidsrechter te overrulen.

Verder vind ik bij overtredingen dat ze er in slowmotion erger uit zien dan er in werkelijkheid iets aan de hand is. Voetbal is een contact sport, dat levert nu eenmaal blauwe plekken op.



Bij de 5-0 van Ajax tegen Emmen kon de var dus niet bepalen of KJH buitenspel liep. Bij internationale wedstrijden op TV zien we wel eens lijnen lopen en kunnen ze zelfs als het moet de hoeveelheid cm buitenspel bepalen. De Nederlandse var heeft die technologie dus niet. Bij mij op het vak zit iemand die Kevin Blom kent, die zegt dat ook, wij kunnen dat dus niet zien als var. Ik vind dat raar, de knvb moet gewoon zorgen dat ze de juiste en modernste apparatuur hebben voor de var, dan kan hij het juiste oordeel vellen.



In Engeland werken ze met visuele lijnen en maken ze een vak achter de verdediging (zoals in het voetbalspel fifa) waarom heeft Nederland deze technologie nog niet terwijl ze in Engeland pas voor het eerste jaar de VAR hebben. Overigens is het ook onkunde om niet genoeg camera's te plaatsen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Spoon1984 schreef op 20 augustus 2019 om 21:14:

open/sluit de onderstaande quote:

the birdman schreef op 20 augustus 2019 om 10:21:

open/sluit de onderstaande quote:

Spoon1984 schreef op 20 augustus 2019 om 09:45:

Dan wil ik meteen de discussie starten. Waarom krijgt PSV geen penalty tegen na de handsbal van Sadilek tegen Heracles. Het gaat mij gewoon puur om het moment en niet omdat het een concurrent van Ajax is. Het is gewoon puur willekeur en er word niet gekeken naar de situatie. Het lijkt soms ook wel dat de VAR niet genoeg lef heeft om de scheidsrechter te overrulen.

Verder vind ik bij overtredingen dat ze er in slowmotion erger uit zien dan er in werkelijkheid iets aan de hand is. Voetbal is een contact sport, dat levert nu eenmaal blauwe plekken op.



Bij de 5-0 van Ajax tegen Emmen kon de var dus niet bepalen of KJH buitenspel liep. Bij internationale wedstrijden op TV zien we wel eens lijnen lopen en kunnen ze zelfs als het moet de hoeveelheid cm buitenspel bepalen. De Nederlandse var heeft die technologie dus niet. Bij mij op het vak zit iemand die Kevin Blom kent, die zegt dat ook, wij kunnen dat dus niet zien als var. Ik vind dat raar, de knvb moet gewoon zorgen dat ze de juiste en modernste apparatuur hebben voor de var, dan kan hij het juiste oordeel vellen.



(...) Overigens is het ook onkunde om niet genoeg camera's te plaatsen.



Onkunde of te duur ... ?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 20 augustus 2019 om 22:14:

open/sluit de onderstaande quote:

Spoon1984 schreef op 20 augustus 2019 om 21:14:

open/sluit de onderstaande quote:

the birdman schreef op 20 augustus 2019 om 10:21:

open/sluit de onderstaande quote:

Spoon1984 schreef op 20 augustus 2019 om 09:45:

Dan wil ik meteen de discussie starten. Waarom krijgt PSV geen penalty tegen na de handsbal van Sadilek tegen Heracles. Het gaat mij gewoon puur om het moment en niet omdat het een concurrent van Ajax is. Het is gewoon puur willekeur en er word niet gekeken naar de situatie. Het lijkt soms ook wel dat de VAR niet genoeg lef heeft om de scheidsrechter te overrulen.

Verder vind ik bij overtredingen dat ze er in slowmotion erger uit zien dan er in werkelijkheid iets aan de hand is. Voetbal is een contact sport, dat levert nu eenmaal blauwe plekken op.



Bij de 5-0 van Ajax tegen Emmen kon de var dus niet bepalen of KJH buitenspel liep. Bij internationale wedstrijden op TV zien we wel eens lijnen lopen en kunnen ze zelfs als het moet de hoeveelheid cm buitenspel bepalen. De Nederlandse var heeft die technologie dus niet. Bij mij op het vak zit iemand die Kevin Blom kent, die zegt dat ook, wij kunnen dat dus niet zien als var. Ik vind dat raar, de knvb moet gewoon zorgen dat ze de juiste en modernste apparatuur hebben voor de var, dan kan hij het juiste oordeel vellen.



(...) Overigens is het ook onkunde om niet genoeg camera's te plaatsen.



Onkunde of te duur ... ?



Geen idee, Engeland beschikt er wel over dus waarom wij niet. Tevens vind ik het ook een prima argument dat cm buitenspel gewoon door de vingers word gezien.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Spoon1984 schreef op 21 augustus 2019 om 08:44:

(...)
Geen idee, Engeland beschikt er wel over dus waarom wij niet. (...)



Vanwege de kosten ...

 

+1/-0

Misschien past dit niet in deze topic, maar vinden we nou niet met z'n allen dat kunstgras verboden zou moeten worden in de Eredivisie?

Natuurgras zou een van de vereisten moeten zijn om in de Eredivisie te mogen spelen. Volgens mij zijn er op dit moment 5 clubs met kunstgras. Kun je als voetbalclub geen natuurgras permitteren? Jammer, dan richt je maar een hockeyclub op.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

s0lidus schreef op 30 augustus 2019 om 19:04:

Misschien past dit niet in deze topic, maar vinden we nou niet met z'n allen dat kunstgras verboden zou moeten worden in de Eredivisie?

Natuurgras zou een van de vereisten moeten zijn om in de Eredivisie te mogen spelen. Volgens mij zijn er op dit moment 5 clubs met kunstgras. Kun je als voetbalclub geen natuurgras permitteren? Jammer, dan richt je maar een hockeyclub op.



Ze zijn hier wel mee bezig. PEC moet namelijk een nieuw veld en dat wordt dan weer natuurgras. Tevens word er een pot gemaakt uit de prestaties in Europa dat gaat dan naar de kleinere clubs voor het onderhoud van hun natuurgras. Vind dat eerste divisie clubs prima op kunstgras vooruit kunnen omdat die ploegen sowieso al moeite hebben om het hoofd boven water te houden, alleen moet dan in het reglement staan dat wanneer je promoveert je dus natuurgras verplicht bent.

Fortuna heeft hybride veld en bij onze amateur club spelen wij er ook op. 50% natuurgras, 50% kunst. De mat is sterker en er zit dus voldoende natuurgras tussen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

s0lidus schreef op 30 augustus 2019 om 19:04:

(...) Kun je als voetbalclub geen natuurgras permitteren? Jammer, dan richt je maar een hockeyclub op.



Ik vind om twee redenen dat het in de ban moet:

1.
Kun je het niet betalen, genereer je te weinig inkomsten, hoor je niet in het betaalde voetbal thuis.

2.
Kunstgras is de oorzaak van veel meer blessures.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 30 augustus 2019 om 23:30:

open/sluit de onderstaande quote:

s0lidus schreef op 30 augustus 2019 om 19:04:

(...) Kun je als voetbalclub geen natuurgras permitteren? Jammer, dan richt je maar een hockeyclub op.



Ik vind om twee redenen dat het in de ban moet:

1.
Kun je het niet betalen, genereer je te weinig inkomsten, hoor je niet in het betaalde voetbal thuis.

2.
Kunstgras is de oorzaak van veel meer blessures.



Precies. Met name het eerste punt wordt bijna nooit over gesproken. Zo krijg je een natuurlijke sanering.

 

+1/-0

Wat dacht die Makkelie in vredesnaam toen hij besloot dat geel voldoende was voor de overtreding van Berghuis? Een schoolvoorbeeld van een rode kaart leek mij. Dit toont het failliet van de var wel een beetje aan.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

the birdman schreef op 26 september 2019 om 23:50:

Wat dacht die Makkelie in vredesnaam toen hij besloot dat geel voldoende was voor de overtreding van Berghuis? Een schoolvoorbeeld van een rode kaart leek mij. Dit toont het failliet van de var wel een beetje aan.



De VAR is prima.

Er zijn echter wel voorwaarden aan verbonden:
- Laat de functie uitvoeren door mensen die de spelregels kennen;
- Pas de spelregels toe.

 

+1/-0

Na vanavond kan je de var net zo goed afschaffen

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Revaba schreef op 27 september 2019 om 02:19:

Na vanavond kan je de var net zo goed afschaffen



Nee. De VAR moet verbetert worden.

 

+1/-0

De VAR is een uitstekend hulpmiddel maar moet gewoon nog enkele jaren slijten in gebruik. Al dat geroep van 'net zo goed afschaffen' en 'het failliet van de VAR', zoals hierboven, vind ik onzin. Wie had verwacht dat deze ingrijpende wijziging in 1 seizoen feilloos zou staan, is wat naïef.

Het spel is vele malen eerlijker geworden en daarmee het aantal onterechte uitslagen schaarser.

De kaders rondom het gebruik van de VAR (wanneer mag ie wel/niet ingrijpen, wat zijn de voorwaarden voor een ingreep, etc) moeten wel duidelijker worden gecommuniceerd aan het publiek. Dat vermindert de weerstand.

Nu nog zuivere speeltijd invoeren en een verbod op het aanraken van de bal nadat er 'tegen' jouw team gefloten is.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 06 oktober 2019 om 15:28:

(...)

Nu nog zuivere speeltijd invoeren en een verbod op het aanraken van de bal nadat er 'tegen' jouw team gefloten is.



Het direct door kunnen spelen na een overtreding, zonder dat de scheidsrechter eerst moet fluiten, moet ook toegepast worden. (Kan alleen wanneer er geen geblesseerden zijn na een overtreding).

En gewoon door kunnen voetballen (dribbelen) na een overtreding (dus geen specifieke vrije trap) komt het kijkspel ook ten goede.

Evenals het vervangen van de ingooi door een intrap of ook gewoon verder dribbelen vanaf de zijlijn.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

Ajax Forum » Binnenlandse competities » Voetbalspelregels & VAR