Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Europa League 2024/2025] Union Saint-Gilloise - AFC Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 5 pagina's: 1 2 3 4 5

Royale Union Saint-Gilloise - AFC Ajax (EL)
Thursday, February 13 · 6:45 – 8:30pm

De tussenronde in de Europa League gaat deze week van start. Volgende week is de return. Het Brusselse Union St-Gilloise is de tegenstander.

Union staat derde in de Pro League. Kenmerkend is dat ze de minste tegengoals van alle clubs in de competitie hebben. Ze scoren er ook niet al te veel. Het is een degelijk voetballende ploeg zonder grote namen, maar met een taaie defensie en veel discipline. Wordt dus sowieso geen walk-over.

Ze belandden in de EL omdat ze in de voorronde CL verloren van Slavia Praag. In Europa verloren ze van Fenerbahce, Midtjylland en Rangers. Ze speelden gelijk tegen Roma en Bodo/Glimt. Overwinningen waren er op Nice, Braga en Twente. Driemaal met één goal verschil, overigens.

Beelden van de pot tegen Twente:
https://youtu.be/kTi39ssJzcI?si=IPdf175Ac1GdfX55link

En terwijl ik dit typ, komt dit nieuws binnen:

Het Europa League-duel dat Ajax komende donderdag zou spelen tegen Union Sint-Gillis in Brussel staat op losse schroeven. De UEFA heeft het veld van het Koning Boudewijnstadion onbespeelbaar verklaard.

Union moet per direct op zoek naar een alternatieve speellocatie. Meerdere lijntjes zijn in de loop van de week al uitgegooid, maar vooralsnog zonder succes. Als de Belgen er niet in slagen om elders onderdak te vinden, dan dreigt een afgelasting.

In ieder geval geen RFS / Fortuna taferelen. Maar afgelasting word ik ook niet vrolijk van. Er moet toch ergens wel een normaal veld zijn daar rondom Brussel?

Dit bericht is gewijzigd op 11 februari 2025, 18:31:25.

+2/-0

Het was me geheel onbekend, maar dit was de succesclub van Brussel en staat op elf Belgische kampioenschappen, behaald tussen 1904 en 1935. Men is degradatie in de jaren '70 lang niet te boven gekomen maar daar is na overname door de Britse investeerder Tony Bloom is 2018 verandering in gekomen. Men timmert aan de weg en kan inmiddels ook aardige sommen aan transferbedragen uitgeven, dit seizoen alleen al rond de 20M. Bekende (ex-)spelers zijn Victor Boniface, die nu bij Leverkusen speelt, Soufiane Boufal was een bekende naam in de Marokkaanse stuntploeg tijdens het WK en Kevin MacAllister is de broer van de bekende Liverpool-speler. Hun trainer, Sebastien Pocognoli, heeft een verleden bij AZ. De meest waardevolle speler is de Japanse centrale verdediger Koki Machida.

Hun stadion, het antieke Stade Joseph Marien (vernoemd naar een succesvol voorzitter), ligt op een half uur loopafstand van dat van Anderlecht en gewoon in een woonwijk. Het ziet er erg nostalgisch, karakteristiek en volks uit. Best leuk lijkt mij om een keer te bezoeken als je in de buurt bent. Ze hebben ook best een deftig clublied (https://www.youtube.com/watch?v=FcIiJX616xQlink). Het lijkt me als club in de verte een beetje lijken op Standaard Luik vanwege het Waalse en volkse karakter, als heb ik het idee dat deze club veel minder extreem en tokkie is.

Heb wel zin in een wedstrijd op donderdag maar voor Ajax zou het veel beter uitkomen als het afgelast zou worden. Die extra belasting vermijden zou voor deze ploeg geen overbodige luxe zijn.

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 11 februari 2025 om 19:33:

Het was me geheel onbekend, maar dit was de succesclub van Brussel en staat op elf Belgische kampioenschappen, behaald tussen 1904 en 1935. Men is degradatie in de jaren '70 lang niet te boven gekomen maar daar is na overname door de Britse investeerder Tony Bloom is 2018 verandering in gekomen. Men timmert aan de weg en kan inmiddels ook aardige sommen aan transferbedragen uitgeven, dit seizoen alleen al rond de 20M. Bekende (ex-)spelers zijn Victor Boniface, die nu bij Leverkusen speelt, Soufiane Boufal was een bekende naam in de Marokkaanse stuntploeg tijdens het WK en Kevin MacAllister is de broer van de bekende Liverpool-speler. Hun trainer, Sebastien Pocognoli, heeft een verleden bij AZ. De meest waardevolle speler is de Japanse centrale verdediger Koki Machida.

Hun stadion, het antieke Stade Joseph Marien (vernoemd naar een succesvol voorzitter), ligt op een half uur loopafstand van dat van Anderlecht en gewoon in een woonwijk. Het ziet er erg nostalgisch, karakteristiek en volks uit. Best leuk lijkt mij om een keer te bezoeken als je in de buurt bent. Ze hebben ook best een deftig clublied (https://www.youtube.com/watch?v=FcIiJX616xQlink). Het lijkt me als club in de verte een beetje lijken op Standaard Luik vanwege het Waalse en volkse karakter, als heb ik het idee dat deze club veel minder extreem en tokkie is.

Heb wel zin in een wedstrijd op donderdag maar voor Ajax zou het veel beter uitkomen als het afgelast zou worden. Die extra belasting vermijden zou voor deze ploeg geen overbodige luxe zijn.

Dank voor de toevoeging, mooie info. Had zelf even geen tijd en zin om dit soort dingen uit te zoeken. Zag wel dat Pocognoli idd trainer is. Linksback van AZ in hun kampioensjaar volgens mij.

Zouden we bij een afgelasting niet gewoon elders een midweekse wedstrijd krijgen? Dan doe 'm nu maar gewoon, tussen 2 relatief simpele thuiswedstrijden in.

+1/-0

Is nog niet bekend in welk stadion ze gaan spelen.

+1/-0

De Kuip of dat dingetje in Eindhoven zou wel goed zijn.

+1/-0

De stadions van Anderlecht en KV Mechelen liggen om de hoek. Anderlecht speelt uit deze midweek, dus dat zou gewoon moeten kunnen.

+1/-0

De Johan Cruijff Arena is ook beschikbaar😂

+1/-0

spelbos schreef op 12 februari 2025 om 09:51:

De Johan Cruijff Arena is ook beschikbaar😂

Haha, ja, we kunnen het voorstellen. Gewoon 2 keer in de ArenA spelen. Ook direct achter elkaar, morgen. Zijn we in één avond klaar. Volgende week lekker vrij met z'n allen.

Ik zie nog wel dat ze het omdraaien: Ajax eerst thuis en dan volgende week alsnog op dat veredelde maïsveld. Laat ze het maar lekker naar het Anderlecht-stadion verplaatsen. Fatsoenlijke grasmat, veldverwarming, niks aan de hand.

+2/-0

Het is gewoon schandalig dat een Belgisch BVO geen stadion heeft dat voldoet aan de UEFA eisen.
Soms zie ik een samenvatting van FC Antwerp voorbij komen en dan zie je dat stadion, volgens mij zijn ze al 3 of 4 jaar bezig met het verbouwen van het stadion een zijde is altijd leeg.

+1/-0

spelbos schreef op 12 februari 2025 om 10:18:

Het is gewoon schandalig dat een Belgisch BVO geen stadion heeft dat voldoet aan de UEFA eisen.
Soms zie ik een samenvatting van FC Antwerp voorbij komen en dan zie je dat stadion, volgens mij zijn ze al 3 of 4 jaar bezig met het verbouwen van het stadion een zijde is altijd leeg.

Dat komt omdat je aan de ene kant de geldschieter hebt (Paul Gheysen) en aan de andere kant een miljardair (Tanja Mintjens) de de gronden van het stadion bezit. En zoals gewoonlijk zijn het allebei ego's die niet met elkaar door 1 deur kunnen en elkaar het zonlicht in de ogen niet gunnen, waardoor ze al jaren in een impasse zitten rond die befaamde tribune. Gheysen wil verbouwen, Mintjens wil niet dat er verbouwd wordt zonder dat er een toekomstplan klaar ligt waaruit blijkt dat de club op eigen benen kan staan en dat het niet leeggezogen wordt.

En het ziet er niet naar uit dat daar de komende jaren verandering in zal komen, dus die tribune zal nog wel even leegstaan.

+2/-0

Henderson én Van den Boomen kunnen naar verwachting niet spelen, morgen. Dat wordt Taylor op VM met Klaassen en Fitz-Jim ervoor, verwacht ik. En een grote kans op debutanten als Bounida of Steur.

+2/-0

Helemaal eens. Als het nou nog een armlastige club was die de middelen niet heeft was het nog te begrijpen, maar dat is hier niet aan de orde.

Als Union geen betere locatie kan vinden moet Ajax naar mijn mening reglementair doorgaan. Als je als club niet aan de vereisten van een bepaalde competitie kunt voldoen zou je niet moeten kunnen spelen.

Als ik zou willen tennissen maar geen racket heb en die ook nergens kan lenen houdt het op. Dat zou voor een voetbalclub ook moeten gelden.

Zal je net zien dat we gedwongen worden op toch op dat veld van ze te spelen.

+2/-0

Waarom gingen wel alle voorgaande thuiswedstrijden van Union door zonder gedoe over het veld?

+1/-0

Kiki schreef op 12 februari 2025 om 11:49:

Waarom gingen wel alle voorgaande thuiswedstrijden van Union door zonder gedoe over het veld?

Denk door het weer, want ze speelden wat ik begrijp hun wedstrijden in het koning Boudewijn stadion ipv hun eigen stadion.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 12 februari 2025 om 11:41:

Helemaal eens. Als het nou nog een armlastige club was die de middelen niet heeft was het nog te begrijpen, maar dat is hier niet aan de orde.

Als Union geen betere locatie kan vinden moet Ajax naar mijn mening reglementair doorgaan. Als je als club niet aan de vereisten van een bepaalde competitie kunt voldoen zou je niet moeten kunnen spelen.

Als ik zou willen tennissen maar geen racket heb en die ook nergens kan lenen houdt het op. Dat zou voor een voetbalclub ook moeten gelden.

Dat laatste is uitgesloten. Het veld is reeds formeel afgekeurd. Dat ze nog op dat besluit terugkomen, lijkt me onbestaanbaar. Dan heeft een afkeuring ook geen waarde meer.

Als ze geen andere locatie kunnen vinden, komt het volgens mij inderdaad neer op een reglementaire 0-3. Vergelijkbaar met niet komen opdagen.

+2/-0

Sevic schreef op 12 februari 2025 om 12:13:

Dat laatste is uitgesloten. Het veld is reeds formeel afgekeurd. Dat ze nog op dat besluit terugkomen, lijkt me onbestaanbaar. Dan heeft een afkeuring ook geen waarde meer.

Als ze geen andere locatie kunnen vinden, komt het volgens mij inderdaad neer op een reglementaire 0-3. Vergelijkbaar met niet komen opdagen.

Naar mijn mening moet Ajax echt keihard op dat laatste inzetten, met de reglementen in de hand, en op geen enkele manier "meedenken" tenzij we echt ergens niet aan ontkomen.

Stel dat er een beter veld gehosseld wordt dan is het alsnog koud en guur tegen een stugge en fysieke tegenstander. Los van vermoeidheid is dit ook een recept voor nog meer blessures. Als er een manier is om dat te vermijden, hoe flauw het ook is naar die Belgen, zou ik daar volledig voor gaan.

+1/-0

1 dag van te voren is de locatie nog onbekend? Dat is ongekend! Niet waar?

+1/-0

Kiki schreef op 12 februari 2025 om 12:32:

1 dag van te voren is de locatie nog onbekend? Dat is ongekend! Niet waar?

Ook lekker als je tickets hebt gekocht. Ik dacht dat we nog altijd voetbalden voor het publiek...

+2/-0

Sevic schreef op 12 februari 2025 om 12:13:

Volgens mij keuren ze het veld 2x, 1x vooraf, en als het dan afgekeurd is, dan moet er aan gewerkt worden en dan kan het alsnog goedgekeurd worden volgens mij. (Kan mij een pot ergens in het hoge noorden herinneren waar dat ook gebeurde). Maar, als het nog onder water heeft gestaan, dan zie ik niet hoe je dit goed krijgt. Dan krijg je een half bevroren veld (vanaf 5 cm onder de grond) en een supergladde toplaag. Ik zou als Ajax zijnde alles op alles zetten om deze pot niet op een slecht veld te moeten spelen.

+2/-0

Het blessuremonster lijkt nu ook Ajax te grazen te nemen!

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 5 pagina's: 1 2 3 4 5

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Europa League 2024/2025] Union Saint-Gilloise - AFC Ajax