Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Johan Cruijff Schaal - 2022/2023] Ajax - PSV

Deze normale topic is open en bestaat uit 7 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7

Ik vergeleek Gorter laatst nog met niveau Drommeltje. Maar eerlijk is eerlijk: Drommeltje is nog beter. Gorter zit meer op het niveau van Erwin Mulder. Ook zo'n jankgezicht die niks kan.

Bij alle tegendoelpunten maakt Gorter vanavond een slechte indruk. Dat is toch knap. En ja er gaat wel meer fout bij de tegengoals. Toch zou Pasveer niet 5 ballen uit het netje halen en Pasveer brengt veel meer rust voor de verdediging. Dus dit is al 1 van de eerste fouten van Schreuder.

Ik vind de rol van Alvarez ook kwalijk. De ballen die Gakpo daar geeft zijn gewoon goed en moeilijk te verdedigen (hetzelfde als Antony ze laat indraaien vanaf rechts of Bergwijn vanaf links). Indraaiende ballen zijn als back lastig te voorkomen. Maar waar is het centrum? Als Timber de rugdekking verleent moet Blind daar dus zijn en ook Alvarez. Maar die was nergens te bekennen en dan moet Wijndal het duel aangaan met Til? Niet echt logisch.

Ajax verliest voorin veel te snel de bal en dan staan er zoveel spelers voor de bal... het is heel simpel; het balletje erachter leggen en rennen. Speel je zo tegen Liverpool dan ga je met 0-8 naar huis. Zo kinderlijk allemaal.

Taylor ook. Knap dat hij bij meerdere kansen betrokken was. Dat doet hij goed. Toch levert hij ook simpel de meest knullige ballen in en ontbreekt hij op het middenveld in de omschakeling. Berghuis is sowieso onzichtbaar en levert amper verdedigend werk. Dus waar is het middenveld als Ajax de bal niet heeft?

Want met Bergwijn op links en Antony op rechts heb je echt de vleugels fantastisch bezet. Dan moet je alleen nog een spits hebben die daar bij past. Want dat is Tadic niet.

Overigens hoeven we na deze pot nog niet heel dramatisch te doen. Over een maandje zijn ze allemaal een stuk fitter en dan zijn ze ook beter op elkaar ingespeeld. Het is alleen teleurstellend dat je tegen dit PSV zo onnodig 5 tegengoals incasseert. Want PSV maakte niet eens een goede indruk aan de bal.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 30 juli 2022 om 22:06:

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 30 juli 2022 om 21:41:

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 30 juli 2022 om 21:39:

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 30 juli 2022 om 21:35:

Scherpen > Gorter?

Wat een armoede op doel, maar dat wisten velen hier ook al lang.



Lood om oud ijzer. Beiden niet goed genoeg voor Ajax.

Daarom, gewoon treurnis.

Bassey valt ook vooral op door z’n oogkleppen. Totaal het tegenovergestelde van Martinez.



Knap dat jij dat constateert. Dan heb ik toch naar een andere Bassey zitten kijken.


Ik zag vooral iemand die hard rent en voorzetten geeft zonder te kijken, niet de rustige rots in de branding die we achterin nodig hebben, zoals Martinez dat was. Maar goed, 10 minuten zijn nog niet veel.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 30 juli 2022 om 22:03:

Als mensen hier nog wat positiefs uithalen, schiet mij maar lek. Een schiettent, een schande en de dure aankopen vallen vooral in beperkte zin op.



Bassey kwam erg lomp over en AZ lijkt het plafond te zijn voor Wijndal. Uiteraard was dit de eerste wedstrijd, dus het is te hopen dat het beter zal worden.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 30 juli 2022 om 22:06:

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 30 juli 2022 om 21:41:

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 30 juli 2022 om 21:39:

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 30 juli 2022 om 21:35:

Scherpen > Gorter?

Wat een armoede op doel, maar dat wisten velen hier ook al lang.



Lood om oud ijzer. Beiden niet goed genoeg voor Ajax.

Daarom, gewoon treurnis.

Bassey valt ook vooral op door z’n oogkleppen. Totaal het tegenovergestelde van Martinez.



Knap dat jij dat constateert. Dan heb ik toch naar een andere Bassey zitten kijken.



Ik vond hem best aardig combineren over de flank met aardig wat drive naar voren. Hij kan dus meer dan alleen houthakken. Zou hem wel alleen puur als LCV inzetten.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 30 juli 2022 om 22:03:

Als mensen hier nog wat positiefs uithalen, schiet mij maar lek. Een schiettent, een schande en de dure aankopen vallen vooral in beperkte zin op.



Man man man. Blijkbaar zit je vol met emotie gezien je berichten. Bergwijn was goed. Wijndal redelijk. Bassey te kort gespeeld om echt te beoordelen, maar viel zeker niet tegen.

Maak me meer zorgen om Gorter. Om Tadic die geen spits is. En Blind die ook weer matig/redelijk speelde. Soms leuke passes, maar heeft niets in het hart van de verdediging te zoeken. Te traag en geen kopkracht.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 30 juli 2022 om 22:12:

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 30 juli 2022 om 22:03:

Als mensen hier nog wat positiefs uithalen, schiet mij maar lek. Een schiettent, een schande en de dure aankopen vallen vooral in beperkte zin op.



Man man man. Blijkbaar zit je vol met emotie gezien je berichten.

Nee hoor, jij?

Waar leggen we de lat als Ajax zijnde? Dit kondigt zich alweer zo lang aan (de zwakke plekken worden hier al lange tijd door allerlei mensen benoemd), en toch trappen ze weer in dezelfde valkuil. Tegen een ploeg die zelf ook niet veel liet zien, laten we eerlijk zijn. Dit was een veredelde jeugdwedstrijd.

open/sluit de onderstaande quote:

Maak me meer zorgen om Gorter. Om Tadic die geen spits is. En Blind die ook weer matig/redelijk speelde. Soms leuke passes, maar heeft niets in het hart van de verdediging te zoeken. Te traag en geen kopkracht.

Allemaal waar.

 

+1/-0

Waarom Kudus toch weer op de bank moest beginnen ipv. Taylor is me een raadsel..net zoals Rensch en Gorter opstellen en Tadic in de spits zetten. Iedereen wist al dat dit niet kan. Schreuder lijkt me nu al niet de trainer die we nodig hadden na Ten Hag.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 30 juli 2022 om 22:03:

Als mensen hier nog wat positiefs uithalen (...)



1. Dit kan zo niet lang duren.
2. Ze scoren 3x tegen PSV.
3. Ronald Koeman, Louis van Gaal en Sjaak Swart naast elkaar op de tribune.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 31 juli 2022, 02:47:26.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 30 juli 2022 om 21:47:

Mij is iig wel duidelijk dat we met Schreuder niks zijn opgeschoten. (...)



Ja, daar begint het wel op te lijken. Ik heb nog niets gezien wat op het tegendeel wijst.

 

+1/-0

Het zal mij niet verbazen als onderstaande quotes de rode draad worden komend seizoen:

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 30 juli 2022 om 21:04:

Zoals ik al zei moet je niet naar ons kijken maar naar de zwakte van de rest van de competitie. Als de tegenstanders al niet geslacht worden op snelheid door Gakpo, Madueke en Bakayoko dan slepen ze de punten wel binnen in de laatste minuten door de bal erin te slingeren op de Jong, Til en Sangaré.

PSV heeft een plan B waar ze tijdens de wedstrijd op kunnen terugvallen. Zet je hoog druk wordt je geslacht op de counter, zak je in dan komt de luchtmacht. (...)



open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 30 juli 2022 om 21:04:

(...) Wij blijven altijd hetzelfde doen net als vorig seizoen. Clubs kunnen gewoon exact hetzelfde blijven doen tegen ons. Met z'n allen met de kont in de eigen 16 en je hebt een goede kans op minstens één punt.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 30 juli 2022 om 22:07:

Ik vergeleek Gorter laatst nog met niveau Drommeltje. Maar eerlijk is eerlijk: Drommeltje is nog beter. Gorter zit meer op het niveau van Erwin Mulder. Ook zo'n jankgezicht die niks kan.

Bij alle tegendoelpunten maakt Gorter vanavond een slechte indruk. Dat is toch knap. En ja er gaat wel meer fout bij de tegengoals. Toch zou Pasveer niet 5 ballen uit het netje halen en Pasveer brengt veel meer rust voor de verdediging. Dus dit is al 1 van de eerste fouten van Schreuder.

Ik vind de rol van Alvarez ook kwalijk. De ballen die Gakpo daar geeft zijn gewoon goed en moeilijk te verdedigen (hetzelfde als Antony ze laat indraaien vanaf rechts of Bergwijn vanaf links). Indraaiende ballen zijn als back lastig te voorkomen. Maar waar is het centrum? Als Timber de rugdekking verleent moet Blind daar dus zijn en ook Alvarez. Maar die was nergens te bekennen en dan moet Wijndal het duel aangaan met Til? Niet echt logisch.

Ajax verliest voorin veel te snel de bal en dan staan er zoveel spelers voor de bal... het is heel simpel; het balletje erachter leggen en rennen. Speel je zo tegen Liverpool dan ga je met 0-8 naar huis. Zo kinderlijk allemaal.

Taylor ook. Knap dat hij bij meerdere kansen betrokken was. Dat doet hij goed. Toch levert hij ook simpel de meest knullige ballen in en ontbreekt hij op het middenveld in de omschakeling. Berghuis is sowieso onzichtbaar en levert amper verdedigend werk. Dus waar is het middenveld als Ajax de bal niet heeft?

Want met Bergwijn op links en Antony op rechts heb je echt de vleugels fantastisch bezet. Dan moet je alleen nog een spits hebben die daar bij past. Want dat is Tadic niet.

Overigens hoeven we na deze pot nog niet heel dramatisch te doen. Over een maandje zijn ze allemaal een stuk fitter en dan zijn ze ook beter op elkaar ingespeeld. Het is alleen teleurstellend dat je tegen dit PSV zo onnodig 5 tegengoals incasseert. Want PSV maakte niet eens een goede indruk aan de bal.



Prima analyse, ik maak me eigenlijk weinig zorgen ervan uitgaande dat er die rechtsback ook daadwerkelijk gaat komen. Ik vind nog steeds dat er een keeper gehaald moet worden die direct overduidelijk de nummer 1 zal zijn. Je kan en mag als Ajax zijnde niet de CL in met 2 blessuregevoelige op leeftijd zijnde keepers en 1 overduidelijke onervaren keeper die (nog) tekort komt. Er moet een onbetwiste nummer 1 bij ,dit is te broos. Met alle respect met name voor Pasveer die het bovenverwachting goed heeft gedaan, maar simpelweg niet je eerste doelman mag zijn.

Ik hoop verder toch echt dat Schreuder wel een Blind en een Tadic wisselt als ze tekort komen en niet altijd maar mogen blijven staan als ze rijp voor een wissel zijn.

Na 1 wedstrijd is de ergernis terug vwb Luuk de Jong die weer constant verongelijkt met zn armen in de lucht overal een pingel voor wil. Ook na 1 wedstrijd gaat het in Eindhoven alweer over hoe Ajax altijd geholpen wordt en de Var blabla...zucht... Psv = het nieuwe Feyenoord geworden. Ik zou me meer druk maken om die Hoever bijvoorbeeld, die kan er helemaal niets van :D

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

T-Bag schreef op 31 juli 2022 om 01:48:

Je kan en mag als Ajax zijnde niet de CL in met 2 blessuregevoelige op leeftijd zijnde keepers en 1 overduidelijke onervaren keeper die (nog) tekort komt. (...)



Daarmee mag je ook niet de competitie in!

Dit Ajax moet helemaal niet denken aan een Champions League.
Laat ze eerst eens proberen te winnen van Almere City en Fortuna Sittard.

 

+3/-0

Wij PSVers hebben gisteren gewonnen, maar toch ben ik niet heel positief. Het eerste half uur zijn we overklast en waren we heel slordig met de bal én zonder de bal. Uit open spel creëren wij nauwelijks kansen. Het is gokken op de kopkracht van De Jong en Til. En we hebben inderdaad een rechtsback die het niveau (nog) niet aankan. Gelukkig hebben we met Mauro en Mwene en Teze nog alternatieven achter de hand.

Ik denk dat we echt een goede keeper hebben aangetrokken, maar gisteren bij de 2e goal zag het er ook allemaal niet zo goed uit.

Waar jullie jezelf storen aan gemekker van Luuk de Jong (kan ik begrijpen), storen wij ons aan de aanstellerij van Anthony. Iedere selectie heeft wel een paar van die jankers.

Daarentegen hebben jullie ook wat (luxe)problemen. Tadic in de spits is het niet, maar die zal Schreuder niet snel wisselen ben ik bang. En dan zit er nog een spits van 20Mln op de bank. Bergwijn is vaak hele wedstrijden onzichtbaar. Als hij geen uitspatting heeft zoals gisteren heb je er vrij weinig aan. Anthony is natuurlijk top, al is zijn rendement nog niet indrukwekkend.

Ik verwacht dat Pasveer wel weer de eerste keeper wordt. Die is ook wel belangrijk in de rust, coaching en de opbouw. Er zal ook wel een vervanger voor Rensch komen, want die kan er net als Hoever vrij weinig van. Persoonlijk denk ik dat Blind het ook niet meer kan, die zal in de loop van het seizoen worden vervangen door Bassey verwacht ik.

Het zal wel weer een spannend jaar worden, waarbij de onderlinge duels misschien wel het verschil gaan maken. Op naar een mooi seizoen.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

legerjas schreef op 31 juli 2022 om 10:11:

Wij PSVers hebben gisteren gewonnen, maar toch ben ik niet heel positief. Het eerste half uur zijn we overklast en waren we heel slordig met de bal én zonder de bal. Uit open spel creëren wij nauwelijks kansen. Het is gokken op de kopkracht van De Jong en Til. En we hebben inderdaad een rechtsback die het niveau (nog) niet aankan. Gelukkig hebben we met Mauro en Mwene en Teze nog alternatieven achter de hand.

Ik denk dat we echt een goede keeper hebben aangetrokken, maar gisteren bij de 2e goal zag het er ook allemaal niet zo goed uit.

Waar jullie jezelf storen aan gemekker van Luuk de Jong (kan ik begrijpen), storen wij ons aan de aanstellerij van Anthony. Iedere selectie heeft wel een paar van die jankers.

Daarentegen hebben jullie ook wat (luxe)problemen. Tadic in de spits is het niet, maar die zal Schreuder niet snel wisselen ben ik bang. En dan zit er nog een spits van 20Mln op de bank. Bergwijn is vaak hele wedstrijden onzichtbaar. Als hij geen uitspatting heeft zoals gisteren heb je er vrij weinig aan. Anthony is natuurlijk top, al is zijn rendement nog niet indrukwekkend.

Ik verwacht dat Pasveer wel weer de eerste keeper wordt. Die is ook wel belangrijk in de rust, coaching en de opbouw. Er zal ook wel een vervanger voor Rensch komen, want die kan er net als Hoever vrij weinig van. Persoonlijk denk ik dat Blind het ook niet meer kan, die zal in de loop van het seizoen worden vervangen door Bassey verwacht ik.

Het zal wel weer een spannend jaar worden, waarbij de onderlinge duels misschien wel het verschil gaan maken. Op naar een mooi seizoen.



Zo slecht deed Rensch het niet. Hij had wel meer kunnen doen bij de voorzetten van Gakpo maar dan had iemand achter hem de buitenkant moeten afdekken. Dat is dus coaching. Buiten de 2 goede assists van Gakpo werd hij toch aardig afgestopt. En ook Rensch krijgt de opdracht om heel aanvallend te staan. We weten dat hij kan voetballen. Het is alleen geen type speler zoals Mazraoui die overal op het veld uit de voeten kan. Daarnaast zal de aandacht veel naar links verhuizen vanwege de combinatie Bergwijn, Wijndal en Taylor. Ik mis bij Rensch alleen de over mijn lijk mentaliteit. Er moet iets meer pit in. Hij is stukken beter dan Hoever (ik had hem lang niet gezien, maar die is echt stil blijven staan in zijn ontwikkeling).

Wat PSV betreft maken ze duidelijk een stap in de juiste richting. Alleen als je praat over zelf het spel maken is het inderdaad pover. Het gaat toch weer veel neerkomen op counteren en veel hoge ballen in de 16. Want daar blinken De Jong en Til in uit. Over de grond stelt het weinig voor.

Gakpo natuurlijk een duidelijke meerwaarde die vaak het verschil zal maken. Bakayoko is nog best aardig als vervanger van Madueke. Die gaat PSV ook missen.

Het kan tegen Monaco zo weer anders zijn. Til gaat echt niks doen op CL niveau om maar iets te noemen. Voor de Eredivisie is het een prima speler. Benitez is duidelijk een verbetering t.o.v. de clownkeepers die ze hebben gehad. De goal van Xavi Simons was knap uitgespeeld. Daar zie je toch weer dat techniek belangrijk is.

Over Bergwijn maak ik mij geen zorgen. In de competitie zal hij regelmatig zijn bijdrage leveren. Vergeet niet dat hij volwassener is t.o.v. zijn periode bij PSV. Ik maak me eerder druk om Blind en Tadic. Tadic is toch de aanvoerder.. en Blind de opbouwer van achteruit. 2 spelers die vrijwel altijd spelen en die toch op een moment komen dat je denkt: wanneer is het klaar?!

Als je Brobbey haalt voor bijna 20 miljoen moet je hem ook opstellen. Niet halen voor de bank. Want op dit moment speel je gewoon zonder spits. Een voorzet geven heeft überhaupt geen zin met Tadic in de spits.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 30 juli 2022 om 22:26:

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 30 juli 2022 om 22:12:

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 30 juli 2022 om 22:03:

Als mensen hier nog wat positiefs uithalen, schiet mij maar lek. Een schiettent, een schande en de dure aankopen vallen vooral in beperkte zin op.



Man man man. Blijkbaar zit je vol met emotie gezien je berichten.

Nee hoor, jij?

Waar leggen we de lat als Ajax zijnde? Dit kondigt zich alweer zo lang aan (de zwakke plekken worden hier al lange tijd door allerlei mensen benoemd), en toch trappen ze weer in dezelfde valkuil. Tegen een ploeg die zelf ook niet veel liet zien, laten we eerlijk zijn. Dit was een veredelde jeugdwedstrijd.

open/sluit de onderstaande quote:

Maak me meer zorgen om Gorter. Om Tadic die geen spits is. En Blind die ook weer matig/redelijk speelde. Soms leuke passes, maar heeft niets in het hart van de verdediging te zoeken. Te traag en geen kopkracht.

Allemaal waar.



Ik ook niet, want ik zie dit soort wedstrijden als de laatste test hoe we ervoor staan voor de competitie. En dat is niet best heb ik moeten constateren.

Schreuder gaat verder waar Ten Hag geëindigd is.

De instituten Tadic en Blind ten kosten van alles opstellen en het liefste de hele wedstrijd laten staan. In het geval van Blind: Die is wars van elke vorm van zelfreflectie. Een tenenkrommend interview na afloop. Nooit ligt het aan hem. En Tadic is geen spits.

Geen fatsoenlijke keeper in de selectie die punten gaat winnen.

Heel naïef voetbal met veel druk naar voren en in de omschakeling verzaken er een aantal spelers. Als je nog niet fit genoeg bent om de hele wedstrijd druk te zetten dan moet je dat doseren. Het leek erop dat na pakweg 35 minuten de pijp al aardig leeg was bij een aantal spelers en dan kun je het beoogde spelletje niet meer spelen.

Wat ik al voorspelde is dat dit centrum tegen PSV niet kan. Te weinig (geen) kopkracht in het centrum. En Rensch tegen Gakpo is vragen om problemen. Ik had bij het ontbreken van een fatsoenlijke rechtsback Timber daar neergezet.

Ik vraag me af of die Taylor wel zo goed is als velen denken. Leuk in de combinatie, maar voor de rest zag je hem niet. In de omschakeling verzaakte hij meermaals en dat uitzakken naar de linksback plaats slaat nergens op. Zijn pogingen om te schieten op doel sloegen nergens op. Terwijl medespelers er beter voor stonden toch proberen.

Wijndal aanvallend goed, maar de basis is verdedigen en laat dat niet zijn sterkste kant zijn.

De vleugels zijn goed bezet, maar er moet langzamerhand wel meer rendement uit Antony komen.

Waarom Kudus niet speelde is mij een raadsel. Geef hem eens een paar wedstrijden de kans.

Timber was degelijk, maar moet weer in zijn ritme komen en heeft een goede centrale verdediger naast zich nodig.

Berghuis moet op links of op tien spelen.

Alvarez had gisteren gewoon laatste man moeten staan en Timber rechtsback. In tegenstelling tot sommige andere vind ik niet dat Alvarez verzaakte bij sommige goals en doelpogingen. In het centrum moet in ieder één speler staan die goed kan koppen met de juiste timing.

Al met al. De eerste 30-35 minuten waren best aardig tot goed. Meer scoren is een must. Daarna matig/ redelijk met vlagen een uitschieter naar boven. Ze zijn nog lang niet 90 minuten wedstrijdfit.

 

+2/-0

We hadden gewoon een nieuwe doelman moeten aantrekken wie de strijd aanging met Pasveer, om Gorter als derde doelman te zien of hem verhuren en Stekelenburg als derde doelman zien.

Ik zie een overgangsfase aankomen: het beste van Tadic en Blind is er vanaf. Martínez en ook Haller gaan gemist worden dit seizoen.

Bergwijn, Brobbey, Antony
Berghuis
Taylor, Kudus
Wijndal, Bassey, Timber, Álvarez
Pasveer

Ik geloof dat dit ons beste elftal gaat worden, tenzij we nog spelers halen zoals een rechtsback. Bassey en Wijndal is maar afwachten hoe goed ze voor ons zullen zijn. Zowel Wijndal als Blind waren erg kwetsbaar in de lucht tegen Til. Ik hoop van harte dat we nog een goede centrale verdediger halen om naast Timber te zetten, want ik denk dat Bassey onze beste linksback gaat worden, ondanks gisteren. Anders zou ik nog Blind overwegen centraal achterin, maar dat is ook niet ideaal. Of we moeten Schuurs een kans geven, maar dat is ook verre van ideaal gebleken. Schuurs verkopen en een hele goede vervanger halen.

 

+1/-0

Ik zie in Alvarez wel een onmisbare middenvelder, geen rechtsback. Dit soort spelers zijn zo belangrijk voor de balans in het elftal en je centrale verdediging wordt daarmee ook ontlast. Iets wat geen overbodige luxe is zolang Blind altijd opgesteld wordt. Er zijn bij jullie genoeg creatieve spelers die de weg naar de goal moeten kunnen vinden.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 31 juli 2022 om 11:26:

Ik ook niet, want ik zie dit soort wedstrijden als de laatste test hoe we ervoor staan voor de competitie. En dat is niet best heb ik moeten constateren.



Ik begrijp het hoor, maar voor Ajax heeft deze wedstrijd 0,0 belang. Voor PSV volgt komende week de belangrijkste wedstrijd van het seizoen, dus die MOETEN er nu staan. Ajax opent straks het seizoen tegen Fortuna Sittard, een wedstrijd die ze normaal gezien vrij makkelijk winnen, want ook die ploegen zitten natuurlijk nog een beetje in de voorbereidingsfase.

Ik hecht weinig belang aan de uitslag van gisteren. Vorig jaar kreeg Ajax ook een groot pak slaag en aan het einde van het seizoen stonden ze met de schaal. Ik vind dit veredelde oefenwedstrijden eerlijk gezegd.

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 31 juli 2022 om 11:26:

Heel naïef voetbal met veel druk naar voren en in de omschakeling verzaken er een aantal spelers. Als je nog niet fit genoeg bent om de hele wedstrijd druk te zetten dan moet je dat doseren. Het leek erop dat na pakweg 35 minuten de pijp al aardig leeg was bij een aantal spelers en dan kun je het beoogde spelletje niet meer spelen.



Ik heb de wedstrijd niet gezien, maar je kan toch moeilijk verwachten dat ze nu topfit zijn en 90 minuten lang vol gas geven? Het seizoen begint volgende week pas en je hebt altijd een curve die je moet opbouwen. Ik zou mij eerlijk gezegd meer zorgen maken als ze nu wel in staat zouden zijn om 90 minuten gas te geven, want dan ben je zeker dat ze vanaf januari niet meer vooruit te branden zijn, omdat ze zo vroeg al pieken.

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 31 juli 2022 om 11:26:

Al met al. De eerste 30-35 minuten waren best aardig tot goed. Meer scoren is een must. Daarna matig/ redelijk met vlagen een uitschieter naar boven. Ze zijn nog lang niet 90 minuten wedstrijdfit.



Dat is positief om te horen. Daar kunnen ze rustig verder bouwen en dan zien we in september wel waar ze staan, als ze 3 wedstrijden per week moeten spelen.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 31 juli 2022 om 10:45:

(...) De goal van Xavi Simons was knap uitgespeeld. Daar zie je toch weer dat techniek belangrijk is. (...)



Zeker een knappe goal. Die had meer aandacht verdient.

Simons is een gewoon een goede voetballer. Hij heeft de laatste jaren ook alleen maar tussen goede voetballers vertoeft, niet tussen een Maggalán, Pirie, Klaiber, etc.
Hij kan echt wel iets.

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 31 juli 2022 om 10:45:

(...) Een voorzet geven heeft überhaupt geen zin met Tadic in de spits.



Terwijl er veel spelers zijn die een voorzet kunnen geven. Een kwaliteit waar ze nu niets mee kunnen.

 

+1/-0

Goedemorge of was het al middag?

Gisteren vermakelijke wedstrijd gezien waar Ajax wat mee kan. Helaas 3-5 verloren maar beter zo dan vorig jaar met 4-0 de boot in. Voor de rest zegt de uitslag weinig tot niks over het verdere verloop van het seizoen. Wel dat er een hoop werk aan de winkel is maar dat is niet opmerkelijk met een nieuwe coach/trainer die veel lering uit de wedstrijd zal kunnen trekken. Eerste 30 minuten waren goed daarna wed het een foutenfestival. Ik heb verder geen zin om mijn menig over de hele wedstrijd te geven, alleen een paar details die mij (weer) opvielen.

Zo heb ik genoten van Antony en Bergwijn. Niet dat van alles bijster goed was. Bij langer na niet maar de klasse druipt er van af.

Gorter kan per direct terug naar Ajax II. In deze fase heeft Ajax een ervaren doelman nodig die de rust achterin de tent bewaard. Ik dacht dat Pasveer vorig jaar een uitstekende demonstratie had gegeven om de aangewezen persoon hiervoor te zijn. Nadat hij geblesseerd raakte en Onana terugkeerde brak de onrust in de verdediging uit, werd het een gatenkaas. Daarnaast word het tijd dat Ajax een fatsoenlijke keeper haalt. Op zijn minst 15 jaar jonger dan Pasveer met minimaal de zelfde kwaliteiten. Het is schandalig dat Ajax dit nog niet voor elkaar heeft terwijl ze een directeur hebben rondlopen die tot de beste keepers ter wereld behoorde, Edwin van der Sar, jij zat gisteren ook op de tribune...

Wijndal; Sommige hier beweren dat hij beter kan voetballen dan verdedigen? Ik zie er weinig van terug. Ik had hem de laatste paar wedstrijden al betrapt dat hij te vaak onnodig balverlies leed. Het gaat vooral fout tijdens de opbouw als hij over de linkerflank opschuift over de middenlijn opzoek naar een teamgenoot van de voorhoede om aan te spelen. 6 van de 10 keer geeft hij een (diepte)pass af die beland in de voeten van de tegenstander. Gisteren flikte hij het weer. Kan me voorstellen dat die jongen de druk van het verwachtingspatroon voelt. Hij verdient tijd maar laat dit soort grappen geen exces worden.

Blind; Onbegrijpelijk dat hij nog steeds in de zestien van de tegenpartij blijft opduiken. Wat doet hij daar want het is er al druk genoeg. Gisteren poogde hij zelfs in de kleine ruimte een verdediger uit te spelen die van links achter zijn rug opdook. Wat doen je dan als aanvaller? Dan draai je als eerste weg naar rechts. Blind niet. Die wilde hem over links passeren wat logisch resulteerde in een blok, einde oefening. Al met al denk ik dat Daley aan het Bergkamp syndroom leidt. Hij denkt dat hij Bergkamp is maar in feite een centrale verdediger.

Bassey; Viel niet lekker in en kreeg rood. Eigenlijk had de kaart voor Schreuder moeten zijn. Diep rood weliswaar want hoe kan je iemand opstellen als je weet dat hij slechts één keer heeft meegetraind omdat hij moest wachten op een werkvergunning. Dit werd mij gisterochtend ook pas duidelijk. Bassey had daarom gisteren als toeschouwer op de tribune moeten zitten. Speciaal voor hem om te kijken hoe de Ajax verdediging zich positioneert, opbouwt etc.. Daar had Bassey meer aan gehad.

 

+3/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 7 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Johan Cruijff Schaal - 2022/2023] Ajax - PSV