Forumreacties: 3.368
Reg.: 21 januari 2021
Favoriete opstelling: 4-3-3
Voorspel nu Ajax-Heracles Almelo
Man van de Wedstrijd Go Ahead Eagles-Ajax: Ko Itakura
Tijdens de Mislintaatse zomer was Sutalo bij verreweg mijn droomtransfer. Hij kwam daadwerkelijk ook. Na eerst een drama-seizoen vervolgens een uitstekend seizoen bij ons gehad, met een verrassende partner naast zich: Baas. Nu hebben we Itakura met een jonge doelman; geen Pasveer en Henderson meer om de defensie te leiden en bij te sturen.
Itakura liet bij zijn debuut direct zien een uitstekende verdediger te zijn. Ja, ik was kritisch om al die miljoenen uit te geven, terwijl je al Sutalo en Baas had. Nu hij Ajacied is, ben ik blij met hem. Zonder hem hadden we waarschijnlijk in Deventer verloren.
Nu is eigenlijk het perfecte moment om een grote zak geld voor Sutalo te ontvangen, maar als die niet komt, dan wellicht later. Als hij blijft, dan denk ik ook dat Itakura en Sutalo samen een kans horen te krijgen. Baas zou ik dan op 6 zetten.
Bij NEC speelde Baas in het begin als linksback en ik deed zelfs verslag daarover. Hij bracht aanvallend veel, maar werd ook makkelijk verslagen door een vleugelaanvaller. Vervolgens speelde hij als linkshalf- of buiten.
Terug bij Ajax kwam Farioli met een magische ingreep. Hato linksback en Baas centraal. Ik had tijd nodig om dit te kunnen waarderen.
Baas is dus niet vergelijkbaar met Hato. Daarom zou ik hem niet op linksback zetten; zie zijn tijd bij NEC.
Afgelopen seizoen was Baas voor ons onmisbaar in de Eredivisie, maar stelde meermaals teleur in de Europa League. Nu gaan we Champions League spelen.
Itakura en Sutalo zijn wél twee uitstekende verdedigers, wie niet in de CL zullen verzuipen.
Op 6 kan Baas ook zijn ding doen, zonder ontmaskerd te worden in de zware wedstrijden. Daarom kies ik voor dit driehoekje en Mokio kan rustig toewerken naar een toekomstige basisplek.
Wijndal heeft de twee eerste wedstrijden al goede dingen laten zien, dus zou ik hem laten staan en juist Mokio als diens backup gebruiken (en natuurlijk ook als middenveld-backup), om zo Baas in het midden(veld) te houden.
Mokio en Klaassen op 6 vallen tegen. Voor de één komt een vaste basisplek te vroeg en de ander moet aanvallender staan (of allebei zelfs, in ieder geval voor nu). Misschien dat Mokio op linksback nog altijd het beste is op het moment.
Al met al snap ik de zoektocht naar een nieuwe 6, maar ik zou niet zómaar iemand halen. Het totaalplaatje moet kloppen. Iemand wie mij op zijn minst het gevoel geeft een betere investering te zijn dan Mannsverk wie in de kliko zit, maar de kliko moet nog geleegd worden.
Afsluitende woorden: we worden makkelijk overlopen de afgelopen wedstrijden. Hoeveel kansen we tegen hebben gekregen is om te huilen; Telstar in het bijzonder! Met Baas heb je wel een bijtertje op het middenveld staan, wie scherp in verdedigen is en beter aan de bal is dan een x aantal andere middenvelders van ons. Het zal ook minder statisch worden, denk ik.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 19 augustus 2025, 13:35:52.
Ajax Forum » Inkomende transfers & transfergeruchten » Supporters adviseren nieuwe Technisch Directeur.