Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Europa League 2024/2025] SK Slavia Praha - Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

open/sluit de onderstaande quote:

Donderdag 3 oktober, 18.45 uur
Fortuna Arena, Praag, Tsjechië



De volgende EL-wedstrijd komt er alweer aan. We gaan als koploper van de EL op bezoek bij Slavia Praag.

Slavia won zijn eerste wedstrijd uit bij Ludogorets met 0-2. Slavia had grote kansen op meer goals en zag nog een goal afgekeurd worden (nipt buitenspel). Ludogorets speelde eigenlijk niets klaar.

Slavia stroomde begin dit seizoen in de voorrondes van de CL in. Ze wonnen een tweeluik van het Belgische Union Sint-Gillis, maar verloren daarna in de play-offs van Lille. (3-2 over 2 wedstrijden).

In de competitie staan ze ongeslagen bovenaan met 8 overwinningen en 1 gelijkspel. Ze wonnen onder meer al overtuigend van Viktoria Plzen. Tegen grootste concurrent Sparta Praha hebben ze nog niet gespeeld - die wedstrijd staat voor zondag op de planning. Slavia heeft dus twee zware wedstrijden op rij - dan reken ik een potje tegen Ajax maar even als zware wedstrijd.

De selectie van Slavia Praha is niet heel aansprekend. Noemenswaardige spelers:
- Ondrej Lingr, afgelopen zomer gekocht van Feyenoord, nadat juist net de koopoptie in zijn huurovereenkomst was gelicht. Slavia heeft 'm dus eerst verhuurd, afgelopen zomer verkocht, en direct teruggekocht. Rare constructie. Hoe dan ook: zit er voorlopig op de bank.
- Oscar, Liberiaanse middenvelder. De belangrijkste man op het middenveld. Speelt alles.
- Diouf, Senegalese linksback/linkshalf. Nog maar 19 jaar, sinds kort international. Groot talent. Gek genoeg de topscorer tot nu toe.
- Chory, Tsjechische spits en international. Deze gozer is letterlijk 2 meter lang. Staat op 5 goals en 2 assists in 14 wedstrijden tot nu toe. Lange ballen op deze klant zijn gevaarlijk, evenals corners en vrije trappen.
- Provod en Jurasek, de twee creatievelingen die achter de spits spelen. Jurasek maakte een mooie goal tegen Ludogorets, Provod is de assistkoning tot nu toe. Dit zijn de spelers die je wilt beteugelen.

Slavia speelt in een 3-4-3 formatie met 1 diepe spits. De halven staan breed opgesteld en denderen over de schaduwspitsen heen. Het wordt de kunst om Traoré en Godts (ga ervan uit dat die spelen) in de 1 tegen 1 te krijgen op de buitenste centrale verdedigers. Het is een typisch team met 'lopende harde werkers' en ze zetten tegenstanders ook graag vast. Ze scoren verhoudingsgewijs vaak uit dode spelsituaties en counters, zaak dus om uit de duels te blijven en geen dom balverlies te lijden op het middenveld.

Op papier is Slavia een mindere tegenstander dan Besiktas, maar het soort voetbal ligt ons niet, ben ik bang. Kon weleens een zwaar potje worden. De sleutel ligt op het middenveld: daar moeten we aan de bal komen en aan het voetballen zien te komen. Ik zou met dezelfde elf spelen als tegen Besiktas.

 

+5/-0

Zal lastiger worden dan tegen Besiktas verwacht ik. Ik zie Slavia niet zoals Besiktas op veel balbezit spelen.

 

+1/-0

Henderson en Weghorst niet fit genoeg voor deze wedstrijd. Van Weghorst maakt dat niet uit; die voegt vooralsnog niets toe.

Henderson zal wel gemist worden. Wie is zijn eerste vervanger? Van den Boomen?

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

s0lido schreef op 02 oktober 2024 om 10:53:

Henderson en Weghorst niet fit genoeg voor deze wedstrijd. Van Weghorst maakt dat niet uit; die voegt vooralsnog niets toe.

Henderson zal wel gemist worden. Wie is zijn eerste vervanger? Van den Boomen?


In principe Mannsverk, volgens mij, maar die is er voor zover ik weet ook niet bij.

Henderson afwezig vind ik wel een aderlating hoor. Ik denk dat menigeen onderschat hoe belangrijk hij in het veld is, ook qua leiderschap en coaching.

 

+3/-0

In other news: Faberski voor het eerst bij de selectie!

Faberski maakt een razendsnelle opmars, maar ik vind zijn uitverkiezing in de A-selectie niet onterecht. Is bij JA bijna wekelijks één van de uitblinkers, en dat op een positie die bij het eerste mager bezet is.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 02 oktober 2024 om 11:31:

In other news: Faberski voor het eerst bij de selectie!

Faberski maakt een razendsnelle opmars, maar ik vind zijn uitverkiezing in de A-selectie niet onterecht. Is bij JA bijna wekelijks één van de uitblinkers, en dat op een positie die bij het eerste mager bezet is.



Mooi voor die jongen. Ik denk dat hij zich staande gaat kunnen houden in dit Ajax mocht hij speeltijd krijgen.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 02 oktober 2024 om 11:31:

In other news: Faberski voor het eerst bij de selectie!

Faberski maakt een razendsnelle opmars, maar ik vind zijn uitverkiezing in de A-selectie niet onterecht. Is bij JA bijna wekelijks één van de uitblinkers, en dat op een positie die bij het eerste mager bezet is.


Dat is goed nieuws.

Weghorst, Klaassen, Mannsverk, Henderson en natuurlijk nog altijd Berghuis ontbreken morgen om diverse redenen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 02 oktober 2024 om 13:38:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 02 oktober 2024 om 11:31:

In other news: Faberski voor het eerst bij de selectie!

Faberski maakt een razendsnelle opmars, maar ik vind zijn uitverkiezing in de A-selectie niet onterecht. Is bij JA bijna wekelijks één van de uitblinkers, en dat op een positie die bij het eerste mager bezet is.


Dat is goed nieuws.

Weghorst, Klaassen, Mannsverk, Henderson en natuurlijk nog altijd Berghuis ontbreken morgen om diverse redenen.


Klaassen ook? Wat is er met Klaassen?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 02 oktober 2024 om 13:40:

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 02 oktober 2024 om 13:38:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 02 oktober 2024 om 11:31:

In other news: Faberski voor het eerst bij de selectie!

Faberski maakt een razendsnelle opmars, maar ik vind zijn uitverkiezing in de A-selectie niet onterecht. Is bij JA bijna wekelijks één van de uitblinkers, en dat op een positie die bij het eerste mager bezet is.


Dat is goed nieuws.

Weghorst, Klaassen, Mannsverk, Henderson en natuurlijk nog altijd Berghuis ontbreken morgen om diverse redenen.


Klaassen ook? Wat is er met Klaassen?


Niet speelgerechtigd.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 02 oktober 2024 om 13:43:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 02 oktober 2024 om 13:40:

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 02 oktober 2024 om 13:38:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 02 oktober 2024 om 11:31:

In other news: Faberski voor het eerst bij de selectie!

Faberski maakt een razendsnelle opmars, maar ik vind zijn uitverkiezing in de A-selectie niet onterecht. Is bij JA bijna wekelijks één van de uitblinkers, en dat op een positie die bij het eerste mager bezet is.


Dat is goed nieuws.

Weghorst, Klaassen, Mannsverk, Henderson en natuurlijk nog altijd Berghuis ontbreken morgen om diverse redenen.


Klaassen ook? Wat is er met Klaassen?


Niet speelgerechtigd.


Oh, totaal ontgaan. Thanks.

Dan komen we straks zowaar middenvelders tekort. De opties zijn:
- Hlynsson
- Fitz-Jim
- Taylor
- Van den Boomen
- Tahirovic

Zal wel Fitz-Jim, Taylor en Van den Boomen worden morgenavond.

Het middenveld is niet onze beste linie, laat ik het daar maar op houden.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 02 oktober 2024 om 13:51:

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 02 oktober 2024 om 13:43:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 02 oktober 2024 om 13:40:

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 02 oktober 2024 om 13:38:

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 02 oktober 2024 om 11:31:

In other news: Faberski voor het eerst bij de selectie!

Faberski maakt een razendsnelle opmars, maar ik vind zijn uitverkiezing in de A-selectie niet onterecht. Is bij JA bijna wekelijks één van de uitblinkers, en dat op een positie die bij het eerste mager bezet is.


Dat is goed nieuws.

Weghorst, Klaassen, Mannsverk, Henderson en natuurlijk nog altijd Berghuis ontbreken morgen om diverse redenen.


Klaassen ook? Wat is er met Klaassen?


Niet speelgerechtigd.


Oh, totaal ontgaan. Thanks.

Dan komen we straks zowaar middenvelders tekort. De opties zijn:
- Hlynsson
- Fitz-Jim
- Taylor
- Van den Boomen
- Tahirovic

Zal wel Fitz-Jim, Taylor en Van den Boomen worden morgenavond.

Het middenveld is niet onze beste linie, laat ik het daar maar op houden.



Inderdaad, het enige voordeel is dat je niet echt kwaliteit inlevert wanneer er gewisseld zal worden :B

 

+2/-0

Het wordt nog erger:

Ajax is woensdag zonder Kian Fitz-Jim, Jordan Henderson, Bertrand Traoré en Wout Weghorst naar Tsjechië afgereisd voor het Europa League-duel met Slavia Praag. De Amsterdamse club maakt niet bekend waarom het viertal ontbreekt.
Zowel de 34-jarige Henderson als de twee jaar jongere Weghorst ontbrak volgens VI woensdag op de laatste training voor vertrek naar Praag. Naast dit duo zitten ook Fitz-Jim en Traoré niet bij de 23-koppige selectie.

Jan Faberski en Don-Angelo Konadu zitten voor het eerst bij de Ajax-selectie. De Poolse vleugelspeler en de Nederlandse spits, beiden achttien jaar, maken dit seizoen een goede indruk in het beloftenelftal van de Amsterdammers.

Davy Klaassen reist ook mee naar Praag. De middenvelder is Europees niet speelgerechtigd.


De definitieve selectie:

open/sluit de onderstaande quote:

Keepers: Jay Gorter, Remko Pasveer, Diant Ramaj
Verdedigers: Devyne Rensch, Anton Gaaei, Jorrel Hato, Owen Wijndal, Ahmetcan Kaplan, Youri Baas, Daniele Rugani, Dies Janse, Josip Šutalo
Middenvelders: Kenneth Taylor, Branco van den Boomen, Benjamin Tahirović, Kristian Hlynsson
Aanvallers: Brian Brobbey, Chuba Akpom, Mika Godts, Christian Rasmussen, Jaydon Banel, Jan Faberski, Don-Angelo Konadu




Faberski gaat starten, let op mijn woorden.

Ik verwacht nu:

Pasveer
Rensch, Sutalo, Baas, Hato
Taylor, Van den Boomen, Hlynsson
Faberski, Brobbey, Godts

Gaaei is wel weer terug. Die zal dan wel op rechtsbuiten invallen. Het middenveld is wel heel zwak nu. Krijg steeds minder vertrouwen in deze wedstrijd.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 2 oktober 2024, 14:43:17.

 

+2/-0

Opvallende selectie met slechts vier middenvelders. Banel, Rasmussen en Wijndal weer van de partij. Hopelijk Faberski, Janse en Konadu voorkeur boven dit drietal.

 

+2/-0

Fitz-Jim en Traore er ook niet bij.. Vallen ze nu al bij bosjes neer of worden ze gespaard? Pff, en dan moeten de zware weken nog komen..

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

s0lido schreef op 02 oktober 2024 om 15:40:

Fitz-Jim en Traore er ook niet bij.. Vallen ze nu al bij bosjes neer of worden ze gespaard? Pff, en dan moeten de zware weken nog komen..


Ze werden juist tegen RKC deels gespaard, dus wat hun redenen van afwezigheid is, weet ik niet. Eerst maar eens horen wat ze hebben. Het drukke programma helpt niet mee.

 

+1/-0

Drukke programma valt ook nog wel mee, het seizoen is amper 12 wedstrijden oud. Als je naar de statistieken van Fitz-Jim kijkt, heeft hij 1 wedstrijd 90 minuten gespeeld. In de competitie gaat het over 34', 60', 90', 25' minuten en Europees 62', 71', 67', 71' en 74' minuten.

Dat lijken mij nu niet echt statistieken die overbelasting schreeuwen, maar kan verkeerd zijn :).

Traoré heeft een aantal wedstrijden meer gespeeld, maar daar zit ook maar 1 wedstrijd tussen van 90 minuten. Henderson heeft wel al veel minuten in de benen, maar ik ga ervan uit dat met zijn ervaring hij wel op tijd kan aangeven als hij rust nodig heeft.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

s0lido schreef op 02 oktober 2024 om 15:40:

Fitz-Jim en Traore er ook niet bij.. Vallen ze nu al bij bosjes neer of worden ze gespaard? Pff, en dan moeten de zware weken nog komen..


Henderson had al langer klachten. Traoré heeft de training afgebroken las ik. Zonder die info en met meerdere "blessures" binnen 24 uur zou ik eerder aan griep/corona gaan denken.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Bjorn121 schreef op 02 oktober 2024 om 16:37:

Drukke programma valt ook nog wel mee, het seizoen is amper 12 wedstrijden oud. Als je naar de statistieken van Fitz-Jim kijkt, heeft hij 1 wedstrijd 90 minuten gespeeld. In de competitie gaat het over 34', 60', 90', 25' minuten en Europees 62', 71', 67', 71' en 74' minuten.

Dat lijken mij nu niet echt statistieken die overbelasting schreeuwen, maar kan verkeerd zijn :).

Traoré heeft een aantal wedstrijden meer gespeeld, maar daar zit ook maar 1 wedstrijd tussen van 90 minuten. Henderson heeft wel al veel minuten in de benen, maar ik ga ervan uit dat met zijn ervaring hij wel op tijd kan aangeven als hij rust nodig heeft.



Bij Fitz-Jim is het niet zozeer het aantal minuten dat ie speelt, maar ook vooral het niveau dat hij niet gewend is. Zal voor wel meerdere spelers gelden.

Daarbij denk ik dat Farioli meer eist van spelers dan iemand als van 't Schip. Daar moet je ook rekening mee houden.

 

+1/-0

Dat Tahirovic niet aansluit in deze situatie, is die ook geblesseerd?


nvm, ik zie dat hij er gewoon bij is.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 3 oktober 2024, 17:48:50.

 

+1/-0

Het werd al een lastige wedstrijd denk ik, maar nu al helemaal. Wel tof dat Faberski nu mee mag. Gewoon in de basis ermee. Heb je gelijk ook een stuk meer creativiteit, en een energieke speler erbij.

 

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Europa League 2024/2025] SK Slavia Praha - Ajax