Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie Play-Offs 2025/2026] Ajax - FC Utrecht

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

Deze reactie is verwijderd door de originele poster.

open/sluit de onderstaande quote:

Bjorn121 schreef op 24 mei 2026 om 19:10:

Sevic schreef op 24 mei 2026 om 18:34:

Jij ziet liever dat we 'm niet proberen te winnen? Reserves opstellen en zo?

Waar is je gogme?

Dat was het punt niet, maar leuk geprobeerd.

Wat was je punt dan wel?

Niemand beweert hier namelijk dat het makkelijk zal zijn of dat het Europese seizoen alleen geslaagd is als we die beker winnen. Sterker nog, ik denk dat er met Brighton, Atalanta en Monaco nu al drie teams in de play-offs zitten waar wij onder de huidige omstandigheden normaal gesproken niet van winnen.

Maar Ajax moet altijd meedoen om te winnen en Europees voetbal serieus nemen. Ik reageerde op iemand die opperde dat het beter was geweest als we ons niet gekwalificeerd hadden. Nou, daar denk ik fundamenteel anders over. Tuurlijk, liever EL of CL, maar nu het dit toernooi wordt: serieus nemen en proberen te winnen.

+2/-0

Dalsim schreef op 25 mei 2026 om 12:33:

BertjeK schreef op 24 mei 2026 om 20:36:

Laat die miljoenen maar komen!

Die hebben jullie toch al? Hopelijk besteden jullie het niet aan een afkoopsom voor Van Persie en blijft hij netjes zitten.

Ik kan met nog een wedstrijd van jouw club in de voorronde CL herinneren tegen het hoog aangeschreven Drita. Alsof de grootst denkbare prijs was binnengehaald, zo werd het gevierd. Het betrof slechts een voorronde van de CL. Dus neem het ons alvast niet kwalijk dat we het ook zo vieren, mochten we door de voorronde heenkomen.

Uiteindelijk is ons doel om weer net zulke fantastische resultaten te behalen als jouw club!

Hahaha pipo! Ik ben helemaal niet voor Feyenoord! Jij snapt er écht niks van! Haha maar ik vind het wel grappig!

Ik hoop trouwens ook dat RvP blijft. Ik begreep dat er daar 15 spelers vertrekken. Die zijn daar dus wel een seizoen of 2-3 bezig met herstellen.

+1/-0

Dit is precies het probleem waar we nu tegenaan lopen. Klaassen heeft een paar keer gescoord en is nu volgens de goegemeente de man die "levert". Dat de ploeg zo weinig creeert ligt dan buiten hem, ofzo.

Het is een beetje als die gozer in de vriendengroep die de meeste meisjes wegjaagt, maar dan om 5 uur snachts wel wat dronken, Engelse toeristes zonder tanden aan weet te haken en daarom bejubeld wordt. Leuk want hij "scoort" maar je zou door hem te vervangen door een redelijk normale guy kans maken bij veel leukere meiden en daardoor een beter eindresultaat boeken.

thomas83 schreef op 25 mei 2026 om 20:11:

maar er zitten aanvallend zo weinig ideeën in deze ploeg.

Ik zag geloof ik voorbijkomen dat Klaassen al 48 keer de openingsgoal heeft gemaakt. Dat zijn echt ongekende cijfers. Hij toonde ook veel leiderschap en stond er eigenlijk altijd wel in alle grote wedstrijden de afgelopen twee seizoenen.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 26 mei 2026, 10:26:05.

+2/-0

ElSimao2 schreef op 26 mei 2026 om 09:59:

Dit is precies het probleem waar we nu tegenaan lopen. Klaassen heeft een paar keer gescoord en is nu volgens de goegemeente de man die "levert". Dat de ploeg zo weinig creeert ligt dan buiten hem, ofzo.

Het is een beetje als die gozer in de vriendengroep die de meeste meisjes wegjaagt, maar dan om 5 uur snachts wel wat dronken, Engelse toeristes zonder tanden aan weet te haken en daarom bejubeld wordt. Leuk want hij "scoort" maar je zou door hem te vervangen door een redelijk normale guy kans maken bij veel leukere meiden en daardoor een beter eindresultaat boeken.

maar er zitten aanvallend zo weinig ideeën in deze ploeg.

Ik zag geloof ik voorbijkomen dat Klaassen al 48 keer de openingsgoal heeft gemaakt. Dat zijn echt ongekende cijfers. Hij toonde ook veel leiderschap en stond er eigenlijk altijd wel in alle grote wedstrijden de afgelopen twee seizoenen.

Verwacht dat er bij Gloekh een mentaliteits- of werkethos probleempje ofzo zit. Hij werd bij Grim en nu bij Garcia eigenlijk als 5e middenvelder gezien (of misschien wel minder als iedereen fit zou zijn). Hij is vaak niet eens de eerste wissel. Waar het aan ligt weet ik niet, maar er moet iets zijn. Ik kan mijn vinger er niet op leggen.

+1/-1

Uiteindelijk toch best wel een goed gevoel aan die play-off overgehouden. De manier waarop maakt het toch wat bevredigender dan wanneer je een Europees ticket had bemachtigd door vierde te worden, op een zelfde manier dat een 1-0 overwinning door een goal in de laatste minuut je met een positiever gevoel achterlaat dan wanneer je al veel eerder op voorsprong was gekomen. De ploeg kwam net als tegen Groningen ook een stuk fitter voor de dag.

Het was wel een vrij beroerde wedstrijd natuurlijk, waarin met name Utrecht heel voorzichtig speelde. Zij hebben aanvallend op die gevaarlijke corners aan het begin na ook weinig klaargespeeld eigenlijk. Wij probeerden het nog wel en hadden ook enorm veel pech met al die ballen op de paal of lat, maar er zitten aanvallend zo weinig ideeën in deze ploeg.

Ik vond de scheidsrechter trouwens wel weer echt een schande. In de eerste helft lijkt het wel alsof hij iedere vrijetrapsituatie verkeerd beoordeelde. Het dieptepunt vond ik wel toen er tegen Dolberg werd gefloten wegens gevaarlijk spel, terwijl het De Wit was die zelf het risico nam om heel laag met zijn hoofd te komen.

Dat akkefietje over waar de strafschoppen werden genomen vond ik ook heel raar. Ik heb er werkelijk nog nooit van gehoord dat een scheidsrechter ineens zelf gaat bepalen waar ze genomen moeten worden. Als er nou een veiligheidsincident had plaatsgevonden dan kon ik me er nog wel iets bij voorstellen. Maar volgens mij is een heel stadion er al op ingericht om de veiligheid te waarborgen. Dit was net zo'n raar momentje van afwijken van het normale scenario als met die tien minuten aan waterballet in Heerenveen.

Paes had best wel een belangrijke rol deze wedstrijd. Ik vond hem ook een stuk meer voor de voetballende oplossing kiezen de laatste twee wedstrijden. Dat heb je ook wel nodig om controle te krijgen. Klaassen, Mokio en Rosa waren ook weer echt heel solide. Ik zag geloof ik voorbijkomen dat Klaassen al 48 keer de openingsgoal heeft gemaakt. Dat zijn echt ongekende cijfers. Hij toonde ook veel leiderschap en stond er eigenlijk altijd wel in alle grote wedstrijden de afgelopen twee seizoenen.

Die goal was uiteraard erg belangrijk, maar bij de tegengoal geeft Klaassen eigenlijk een assist aan 1 van Utrecht. Daarnaast heb ik me behoorlijk zitten ergeren aan de vele fouten van hem. En niet alleen deze wedstrijd.

Die 48 openingsgoals die zijn voornamelijk van zn eerste periode bij Ajax, ongekend goed, maar dit seizoen is het erg mager. Leiderschap zie ik nergens in terug, hij trekt wel regelmatig zn mond open, maar ik wil dat in zn spel terug zien en ik zie het niet. Wat mij betreft is het klaar met Klaassen bij Ajax.

+5/-0

ElSimao2 schreef op 26 mei 2026 om 09:59:

Het "leveren" van Klaassen gaat wat verder dan goals alleen natuurlijk. Hij is simpelweg een betrouwbare speler die altijd alles geeft en ook thuis geeft op belangrijke momenten. In de beslissende fase van het seizoen behoorde hij tot de beste spelers.

Tegen Heerenveen was hij zo'n beetje de enige speler met urgentie in zijn spel. En in de play-offs leek hij haast wel een verdedigende middenvelder zoals hij zijn duels won en verdedigend werk opknapte. Mede daardoor hadden we voor de verandering eens controle over een groot deel van die wedstrijden. In balbezit droeg hij daar ook aan bij als een van je weinige aanvallende spelers die bijna altijd wel de goede keuzes maakt. Dan blijf je als je niet tot een kans weet te komen in elk geval vaak wel in balbezit op de helft van de tegenstander.

Het zal je niet ontgaan zijn dat we dit seizoen recordaantallen gelijk hebben gespeeld en het vaak niet een hele wedstrijd vol hebben kunnen houden. Dat heeft voor een groot gedeelte nou precies met dit soort controle en effectiviteit voorin te maken. En laat Klaassen in dat laatste nou ook nog eens goed zijn. We hebben verder al zo weinig goede afmakers.

3LittleBirds schreef op 26 mei 2026 om 13:57:

Die goal was uiteraard erg belangrijk, maar bij de tegengoal geeft Klaassen eigenlijk een assist aan 1 van Utrecht. Daarnaast heb ik me behoorlijk zitten ergeren aan de vele fouten van hem. En niet alleen deze wedstrijd.

Die 48 openingsgoals die zijn voornamelijk van zn eerste periode bij Ajax, ongekend goed, maar dit seizoen is het erg mager. Leiderschap zie ik nergens in terug, hij trekt wel regelmatig zn mond open, maar ik wil dat in zn spel terug zien en ik zie het niet. Wat mij betreft is het klaar met Klaassen bij Ajax.

Beetje raar om Klaassen die tegengoal te verwijten. Hij verdedigt daar goed actief mee en het is niet zo raar dat hij een bal die van zo dichtbij wordt gekopt niet vol kan raken. Dan is het pech dat die de bal precies zo voor de voeten van Zechiël valt. Als hij die bal niet probeert te onderscheppen dan komt hij daar ook terecht.

Hij heeft uiteraard wel een stuk meer gescoord in zijn eerste periode. Toen speelde hij nog altijd als aanvallende middenvelder. Maar ook sindsdien heeft hij nog behoorlijk vaak de eerste goal gemaakt. Dat zouden er een stuk meer zijn als hij daadwerkelijk voorin mocht blijven spelen. Zijn leiderschap is evident. Vele fouten maakt hij juist niet. Zonder voorbeelden is het lastig hierop te reageren.

+1/-2

thomas83 schreef op 26 mei 2026 om 20:31:

Het "leveren" van Klaassen gaat wat verder dan goals alleen natuurlijk. Hij is simpelweg een betrouwbare speler die altijd alles geeft en ook thuis geeft op belangrijke momenten. In de beslissende fase van het seizoen behoorde hij tot de beste spelers.

Er is niet zoiets als een beslissende fase van het seizoen, aangezien je voor ieder duel evenveel punten krijgt. Hij hadden in Heerenveen moeten winnen om 4e te worden...of in een ander duel. Als je in een ander duel wel had gewonnen, had je ook genoeg punten gehad.

Los daarvan denk ik dat we het met elkaar eens zijn dat Klaassen nou niet bepaald een dominante speler is in balbezit, recent had je nog de ophef dat hij in een wedstrijd in 20 minuten geen balcontact had. Nou is het meestal niet zo extreem, maar als je je ergert aan het gebrek aan aanvallende ideeen dat is Klaassen een van de eersten om naar te kijken.

Jij vindt Dolberg volgens mij een klinische afmaker. Zou je dan niet zijn geringe aantal goals op het gebrek aan gecreeerde kansen af moeten schuiven? Wat is de rol van Klaassen daarin?

+3/-0

ElSimao2 schreef op 26 mei 2026 om 23:32:

Er is niet zoiets als een beslissende fase van het seizoen, aangezien je voor ieder duel evenveel punten krijgt. Hij hadden in Heerenveen moeten winnen om 4e te worden...of in een ander duel. Als je in een ander duel wel had gewonnen, had je ook genoeg punten gehad.

Los daarvan denk ik dat we het met elkaar eens zijn dat Klaassen nou niet bepaald een dominante speler is in balbezit, recent had je nog de ophef dat hij in een wedstrijd in 20 minuten geen balcontact had. Nou is het meestal niet zo extreem, maar als je je ergert aan het gebrek aan aanvallende ideeen dat is Klaassen een van de eersten om naar te kijken.

Jij vindt Dolberg volgens mij een klinische afmaker. Zou je dan niet zijn geringe aantal goals op het gebrek aan gecreeerde kansen af moeten schuiven? Wat is de rol van Klaassen daarin?

De play-offs zijn dat natuurlijk wel. Daarin speel je direct om een Europees ticket. En in de slotfase van het seizoen had je die vierde plek nog kunnen pakken, zoals je zelf al aangeeft. Klaassen speelde goed in die wedstrijden. We hebben vorig seizoen gezien hoe zwaar de slotfase nog weegt. Als je een vroege voorsprong pakt (op punten in de competitie of in een wedstrijd) dan is er nog tijd voor de tegenstander om zich terug te vechten. In de slotfase liggen die kansen er een stuk minder.

Ophef over hoeveel balcontacten een speler heeft vind ik altijd een beetje onzinnig. Het gaat om de kwaliteit van het balbezit, niet om de kwantiteit. Ik vind het echt een ziekte van het Nederlandse voetbal dat niet iedereen dit begrijpt. Op bepaalde posities kom je nu eenmaal ook minder aan de bal.

In een seizoen waarin we erg vaak gelijk hebben gespeeld omdat we de kansen niet wisten af te maken of creëren had je juist een stuk meer aan een Klaassen op zijn beste positie als aanvallende middenvelder gehad. Ik heb het eens opgezocht, en hij heeft dit seizoen in alle competities 17 keer in de basis gestaan en was daarin goed voor 8 goals en 2 assists. Dat zijn heel duidelijke cijfers die ook tegenspreken dat hij over the hill zou zijn.

Het probleem met het aanvalsspel is in mijn ogen dat veel spelers maar wat doen en geen loopacties voor elkaar maken, en dat de kansen vaak voor de buitenspelers zijn en niet voor je beste afmakers (Klaassen en Dolberg inderdaad). Probeer je je maar eens de laatste grote gemiste kansen van Dolberg voor de geest te halen en doe datzelfde bij Godts of Berghuis. Bij die laatste twee kan ik me bijna iedere wedstrijd wel wat serieuze kansen voor de geest halen. Bij Dolberg was er die gemiste intikker op de voorzet van Gaaei laatst, en voor de vorige kans moet je misschien wel maanden terug.

+1/-0

thomas83 schreef op 27 mei 2026 om 20:46:

De play-offs zijn dat natuurlijk wel. Daarin speel je direct om een Europees ticket. En in de slotfase van het seizoen had je die vierde plek nog kunnen pakken, zoals je zelf al aangeeft. Klaassen speelde goed in die wedstrijden. We hebben vorig seizoen gezien hoe zwaar de slotfase nog weegt. Als je een vroege voorsprong pakt (op punten in de competitie of in een wedstrijd) dan is er nog tijd voor de tegenstander om zich terug te vechten. In de slotfase liggen die kansen er een stuk minder.

Ik snap dat mensen denken dat de latere wedstrijden, inclusief de play-offs, steeds belangrijker worden en dat je er dan "moet staan" maar logisch gezien werkt dat natuurlijk niet zo. Daarnaast vond ik Klaassen ook niet zo bijzonder daarin als jij kennelijk vindt.

Ophef over hoeveel balcontacten een speler heeft vind ik altijd een beetje onzinnig. Het gaat om de kwaliteit van het balbezit, niet om de kwantiteit. Ik vind het echt een ziekte van het Nederlandse voetbal dat niet iedereen dit begrijpt. Op bepaalde posities kom je nu eenmaal ook minder aan de bal.

Als je combinatievoetbal wil spelen, moeten je middenvelders bijna per definitie veel balcontacten hebben. Klaassen heeft een rol in de verdedigende arbeid en in het afwerken maar in het stuk ertussen is hij vrijwel afwezig. Hij staat vaak diep, waardoor hij weinig aan de bal komt, maar als ie het is is het ook niks bijzonders. Hij heeft geen actie en geen geweldige pass. Hem op het middenveld hebben wil zeggen dat je voetballend bijna met een man minder speelt.

In een seizoen waarin we erg vaak gelijk hebben gespeeld omdat we de kansen niet wisten af te maken of creëren had je juist een stuk meer aan een Klaassen op zijn beste positie als aanvallende middenvelder gehad. Ik heb het eens opgezocht, en hij heeft dit seizoen in alle competities 17 keer in de basis gestaan en was daarin goed voor 8 goals en 2 assists. Dat zijn heel duidelijke cijfers die ook tegenspreken dat hij over the hill zou zijn.

Hij heeft 31x in de basis gestaan dit seizoen en in totaal 2644 minuten gemaakt. Daarin heeft hij 10 contributies geleverd, oftewel 1 in 264,4 minuten. Je moet bijna 4,5 uur voetballen voordat hij bijdraagt.

Toch zijn er echter mensen die er kennelijk blij mee zijn. Zag laatst ook een hele lofzang over Berghuis. Nou, Gloukh heeft evenveel contributies als die 2 samen en die heeft het allemaal gedaan volgens de "kenners". Compleet omgekeerde wereld natuurlijk.

Het probleem met het aanvalsspel is in mijn ogen dat veel spelers maar wat doen en geen loopacties voor elkaar maken, en dat de kansen vaak voor de buitenspelers zijn en niet voor je beste afmakers (Klaassen en Dolberg inderdaad). Probeer je je maar eens de laatste grote gemiste kansen van Dolberg voor de geest te halen en doe datzelfde bij Godts of Berghuis. Bij die laatste twee kan ik me bijna iedere wedstrijd wel wat serieuze kansen voor de geest halen. Bij Dolberg was er die gemiste intikker op de voorzet van Gaaei laatst, en voor de vorige kans moet je misschien wel maanden terug.

Verwijt jij Klaassen en Dolberg eigenlijk iets dit seizoen of waren die alleen maar een slachtoffer van de situatie?

+3/-0

Deze reactie is verwijderd door de originele poster.

ElSimao2 schreef op 27 mei 2026 om 21:49:

Ik snap dat mensen denken dat de latere wedstrijden, inclusief de play-offs, steeds belangrijker worden en dat je er dan "moet staan" maar logisch gezien werkt dat natuurlijk niet zo. Daarnaast vond ik Klaassen ook niet zo bijzonder daarin als jij kennelijk vindt.

Ik heb onderbouwd waarom ik dit vind. Later in het seizoen of een wedstrijd heb je veel minder de gelegenheid om het nog goed te maken. Zeker de play-offs zijn voorbeelden van belangrijke wedstrijden. Als je tegen Groningen niet wint dan lig je er al uit en kan je een Europees ticket vergeten.

Als je combinatievoetbal wil spelen, moeten je middenvelders bijna per definitie veel balcontacten hebben. Klaassen heeft een rol in de verdedigende arbeid en in het afwerken maar in het stuk ertussen is hij vrijwel afwezig. Hij staat vaak diep, waardoor hij weinig aan de bal komt, maar als ie het is is het ook niks bijzonders. Hij heeft geen actie en geen geweldige pass. Hem op het middenveld hebben wil zeggen dat je voetballend bijna met een man minder speelt.

Een erg dogmatische manier van denken. Daarnaast moet Klaassen het juist ook van zijn combinatiespel hebben. Tegen Utrecht was hij zo ook betrokken bij wat aanvallen. In de tweede helft stond hij bijvoorbeeld aan de basis van een gevaarlijk moment met een mooi hakje.

Hij heeft 31x in de basis gestaan dit seizoen en in totaal 2644 minuten gemaakt. Daarin heeft hij 10 contributies geleverd, oftewel 1 in 264,4 minuten. Je moet bijna 4,5 uur voetballen voordat hij bijdraagt.

Toch zijn er echter mensen die er kennelijk blij mee zijn. Zag laatst ook een hele lofzang over Berghuis. Nou, Gloukh heeft evenveel contributies als die 2 samen en die heeft het allemaal gedaan volgens de "kenners". Compleet omgekeerde wereld natuurlijk.

Nogmaals, als hij in een meer verdedigende rol speelt zal hij natuurlijk niet bij veel goals betrokken zijn. Daarom heb ik ook specifiek de wedstrijden genoemd waarin hij als basisspeler je meest aanvallende middenvelder was. Dan is hij gelijk weer betrokken bij goals. Dat is ook de rol waarin hij op zijn best is. Wat mij betreft spelen Klaassen en Gloukh samen op het middenveld. Dan spelen ze allebei op hun beste positie en vullen ze elkaar ook echt aan.

Verwijt jij Klaassen en Dolberg eigenlijk iets dit seizoen of waren die alleen maar een slachtoffer van de situatie?

Moet ik op zo'n domme vraag werkelijk antwoord geven? Dit wekt de valse suggestie dat ik die twee altijd perfect vond spelen en zoiets normaal zou zijn. Waarom ga je niet gewoon inhoudelijk op mijn verhaal in?

+1/-2

thomas83 schreef op 27 mei 2026 om 23:05:

Ik heb onderbouwd waarom ik dit vind. Later in het seizoen of een wedstrijd heb je veel minder de gelegenheid om het nog goed te maken. Zeker de play-offs zijn voorbeelden van belangrijke wedstrijden. Als je tegen Groningen niet wint dan lig je er al uit en kan je een Europees ticket vergeten.

Als je tegen Groningen niet wint lig je er inderdaad uit en kun je Europees voetbal op je buik schrijven. Hadden we echter in speelronde 4 gewoon in Volendam gewonnen, hadden we 2 punten meer gehad en daarmee kwalificatie voor de EL veilig gesteld. Deze playoffs zouden we dan niet eens spelen. Is speelronde 4 dan niet belangrijker dan die wedstrijd tegen Groningen?

Het idee dat je actief punten "goed kunt maken" tijdens een competitie is een illusie. Snap wel waarom je dat denkt.

Een erg dogmatische manier van denken. Daarnaast moet Klaassen het juist ook van zijn combinatiespel hebben. Tegen Utrecht was hij zo ook betrokken bij wat aanvallen. In de tweede helft stond hij bijvoorbeeld aan de basis van een gevaarlijk moment met een mooi hakje.

Het meevoetballende vermogen van Klaassen is erg basic. De opties zijn bij hem breed, terug of balverlies. Beetje gecharcheerd natuurlijk, maar hij is niet de man van de openingen, spelversnellingen, individuele acties of andere technische hoogtepunten.

Nogmaals, als hij in een meer verdedigende rol speelt zal hij natuurlijk niet bij veel goals betrokken zijn. Daarom heb ik ook specifiek de wedstrijden genoemd waarin hij als basisspeler je meest aanvallende middenvelder was. Dan is hij gelijk weer betrokken bij goals. Dat is ook de rol waarin hij op zijn best is. Wat mij betreft spelen Klaassen en Gloukh samen op het middenveld. Dan spelen ze allebei op hun beste positie en vullen ze elkaar ook echt aan.

Naar mijn mening moeten we Klaassen vervangen door een ervaren 6 met geslaagde ervaring in topcompetities. Om hem heen dan Steur, Mokio en op termijn Ouazane en Abdalla. Voor Gloukh en Bounida kan ook plaats zijn, maar Klaassen is wmb een gepasseerd station. Hij is voetballend gewoon een te grote dissonant.

Moet ik op zo'n domme vraag werkelijk antwoord geven? Dit wekt de valse suggestie dat ik die twee altijd perfect vond spelen en zoiets normaal zou zijn. Waarom ga je niet gewoon inhoudelijk op mijn verhaal in?

We hebben wel eens een discussie gehad over waarom Dolberg in zijn Ajax-seizoenen buiten zijn eerste zo weinig scoorde. Toen zei je dat het kwam omdat er onder TH een taktiek gespeeld zou worden waar spitsen nauwelijks kansen in krijgen. Had Huntelaar geen last van overigens, maar dat terzijde. Nu lees ik weer dat de vleugels de kansen krijgen maar de spits niet.

Dus daarom mijn vraag, ligt het ergens ook aan Dolberg of wordt er iedere keer dat hij speelt ineens een nare taktiek gehanteerd?

+4/-0

ElSimao2 schreef op 27 mei 2026 om 23:50:

Als je tegen Groningen niet wint lig je er inderdaad uit en kun je Europees voetbal op je buik schrijven. Hadden we echter in speelronde 4 gewoon in Volendam gewonnen, hadden we 2 punten meer gehad en daarmee kwalificatie voor de EL veilig gesteld. Deze playoffs zouden we dan niet eens spelen. Is speelronde 4 dan niet belangrijker dan die wedstrijd tegen Groningen?

Het idee dat je actief punten "goed kunt maken" tijdens een competitie is een illusie. Snap wel waarom je dat denkt.

Ik vind dit een erg droge manier om naar de situatie te kijken. Als PSV tegen een gemiddelde Eredivisie na een kwartier op achterstand komt dan is de kans vrij groot dat ze hem alsnog weten te winnen. Valt die goal tien minuten voor tijd dan is het een heel ander verhaal. In de slotfase van een seizoen is de druk vaak heel anders. Ploegen kunnen daar onder bezwijken. En misschien had je met Klaassen als aanvallende middenvelder in speelronde 4 wel gewonnen.

Maar buiten de interpretatie van het belang van iedere wedstrijd om, je kan er niet omheen dat de goals van Klaassen een direct invloed op het resultaat hebben gehad in de play-offs.

Het meevoetballende vermogen van Klaassen is erg basic. De opties zijn bij hem breed, terug of balverlies. Beetje gecharcheerd natuurlijk, maar hij is niet de man van de openingen, spelversnellingen, individuele acties of andere technische hoogtepunten.

Je praat vooral over wat Klaassen niet zou kunnen in plaats van dat je nou specifiek benoemt wat hij verkeerd deed in de wedstrijd. Ik zie vooral een onderwaardering voor simpel voetbal. Klaassen speelt altijd simpel als dat kan. Cruijff zei niet voor niets dat simpel voetbal het moeilijkste is dat er is. Spelers die simpel spelen voorin zijn vaak spelers die vooruitdenken. Het tempo van het spel gaat omhoog als je simpel speelt. De bal is altijd sneller dan de speler.

Daarnaast klopt het ook niet dat hij helemaal niet de man van de openingen is. Hij is veel situaties weliswaar de loper, maar hij heeft wel degelijk een prima pass in huis. Tegen Groningen stond hij zo bijvoorbeeld aan de basis van een counterkans die een goal op had moeten leveren door Godts weg te steken. Tegen ik geloof Utrecht of Heerenveen hakt hij een bal mooi door en leverde dat ook veel gevaar op.

Naar mijn mening moeten we Klaassen vervangen door een ervaren 6 met geslaagde ervaring in topcompetities. Om hem heen dan Steur, Mokio en op termijn Ouazane en Abdalla. Voor Gloukh en Bounida kan ook plaats zijn, maar Klaassen is wmb een gepasseerd station. Hij is voetballend gewoon een te grote dissonant.

Klaassen is maar zelden een dissonant. Zijn betrouwbaarheid is een van zijn sterkste punten. Dat is ook waarom eigenlijk alle trainers hem op blijven stellen.

Als je Steur en Mokio voor een verdedigende middenvelder wil zetten, van wie moeten de goals dan in godsnaam komen? Je middenvelders moeten echt goed zijn voor een bepaald aantal goals als je om de prijzen mee wil spelen. Stel je moet minimaal 80 keer scoren in een seizoen, hoe wil je dat redden als je middenvelders gezamenlijk 10 goals maken in een realistisch scenario?

We hebben wel eens een discussie gehad over waarom Dolberg in zijn Ajax-seizoenen buiten zijn eerste zo weinig scoorde. Toen zei je dat het kwam omdat er onder TH een taktiek gespeeld zou worden waar spitsen nauwelijks kansen in krijgen. Had Huntelaar geen last van overigens, maar dat terzijde. Nu lees ik weer dat de vleugels de kansen krijgen maar de spits niet.

Nee, ik zei dat de kansen een stuk minder voor de spits waren en vaker ook voor de lopers die in de ruimte kwamen. Onder Bosz kwam Dolberg in veel grotere ruimtes te spelen. Onder Ten Hag waren we vaak super dominant en speelden we veelvuldig op de helft van de tegenstander.

Huntelaar heeft alleen in 18/19 samen met Dolberg de spitspositie ingevuld. Hij scoorde daarin toen meer, maar het verschil was ook weer niet zo enorm groot. Hij blijft natuurlijk wel de beste pure zestienmeterspits die Ajax heeft gehad in de laatste 20 jaar. Daarnaast was hij ook een veel betere invaller dan Dolberg ooit is geweest.

Dus daarom mijn vraag, ligt het ergens ook aan Dolberg of wordt er iedere keer dat hij speelt ineens een nare taktiek gehanteerd?

Hij heeft ook wel eens wat kansen gemist natuurlijk, dus in die zin ligt het ook aan hem dat hij niet meer heeft gescoord. Het kan alleen niet ontkend worden dat de kansen vooral voor de buitenspelers zijn. Zoals ik eerder al vroeg hier, hoeveel gemiste grote kansen van hem kan je je nou helemaal herinneren? Bij de buitenspelers zijn die veel makkelijker voor de geest te halen. Ik zie Dolberg verder maar weinig fout doen in zijn positionering etc. Hij krijgt simpelweg de bal vaak niet. Als je beste afmakers de bal niet krijgen dan is het ook niet zo verwonderlijk dat je zo vaak gelijkgespeeld.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie Play-Offs 2025/2026] Ajax - FC Utrecht