Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2025/2026] Ajax - FC Utrecht

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

open/sluit de onderstaande quote:

Kroepoek schreef op 10 mei 2026 om 20:31:

ElSimao2 schreef op 10 mei 2026 om 20:20:

Kroepoek schreef op 10 mei 2026 om 20:08:

Bedank maar voor die playoffs en laat die losers maar lekker op vakantie gaan. Het vooruitzicht om deze treurwilgen eventueel in de Conference League te moeten aanschouwen, nee dankje. Daarbij worden ze waarschijnlijk al moe van de gedachte dat ze straks weer twee wedstrijden per week moeten spelen. Hebben ze twee maanden om bij te komen van dit loodzware seizoen. Waarschijnlijk kunnen ze dan wel shinen, op Instagram welteverstaan.

Deze post heb je bijna verbatim vorige week al gepost.

En toen wassie al niet leuk.

Lijkt me dodelijk vermoeiend om week in, week uit een Ajax wedstrijd “serieus” te analyseren.

Voor iemand die zichzelf erg serieus neemt, is dat geen enkele moeite hoor. Sevic, Simao en Thomas gaan de komende week gedetailleerd vertellen waar de schoen wringt. Ik verheug mij nu al op alle uiteenzettingen.

+5/-0

Ewige-Blumenkraft schreef op 10 mei 2026 om 20:48:

Bedank maar voor die playoffs en laat die losers maar lekker op vakantie gaan. Het vooruitzicht om deze treurwilgen eventueel in de Conference League te moeten aanschouwen, nee dankje. Daarbij worden ze waarschijnlijk al moe van de gedachte dat ze straks weer twee wedstrijden per week moeten spelen. Hebben ze twee maanden om bij te komen van dit loodzware seizoen. Waarschijnlijk kunnen ze dan wel shinen, op Instagram welteverstaan.

Lijkt me dodelijk vermoeiend om week in, week uit een Ajax wedstrijd “serieus” te analyseren.

Voor iemand die zichzelf erg serieus neemt, is dat geen enkele moeite hoor. Sevic, Simao en Thomas gaan de komende week gedetailleerd vertellen waar de schoen wringt. Ik verheug mij nu al op alle uiteenzettingen.

Niet zo moeilijk. Alles is momenteel van een te laag niveau. Noem iets en het is waarschijnlijk zo.

+2/-0

Het is ook niet leuk of grappig man. Jouw analyse zie je toch ook wekelijks langskomen: eerste helft lijken ze inzet te tonen, in de rust drinken ze waarschijnlijk een slappe thee en in de tweede helft vallen ze half in slaap.

Jij wil gekscherend (of niet?) volgend seizoen ook meteen maar weggooien en daar ben ik het niet mee eens. Al is het Conference League wat er op het spel staat, alsnog moeten we dat halen. Wellicht hebben we dan wel een serieuze trainer met wat nieuwe spelers waardoor het allemaal beter gaat.

+2/-0

ElSimao2 schreef op 10 mei 2026 om 21:51:

Het is ook niet leuk of grappig man. Jouw analyse zie je toch ook wekelijks langskomen: eerste helft lijken ze inzet te tonen, in de rust drinken ze waarschijnlijk een slappe thee en in de tweede helft vallen ze half in slaap.

Jij wil gekscherend (of niet?) volgend seizoen ook meteen maar weggooien en daar ben ik het niet mee eens. Al is het Conference League wat er op het spel staat, alsnog moeten we dat halen. Wellicht hebben we dan wel een serieuze trainer met wat nieuwe spelers waardoor het allemaal beter gaat.

Zeker waar.

+2/-0

Bij de 0-1 if I remember correctly zat Sutelo weereens lucht te happen en ook Gaaei was wederom volledig waardeloos. Hoe kan Gaaei met zijn lengte totaal niks betekenen in luchtduels? Sutalo kan heel goed verdedigen, maar kent eigenlijk veel 'brainfarts' momenten. We winnen dit seizoen vaker met Itakura in de basis dan Sutalo. Daar was ik mij al bewust van, maar werd grappig genoeg ook op tv geshowd.

Dit bericht is gewijzigd op 11 mei 2026, 11:13:03.

+3/-0

Kiki schreef op 11 mei 2026 om 10:47:

Bij de 0-1 if I remember correctly zat Sutelo weereens lucht te happen en ook Gaaei was wederom volledig waardeloos. Hoe kan Gaaei met zijn lengte totaal niks betekenen in luchtduels? Sutalo kan heel goed verdedigen, maar kent eigenlijk veel 'brainfarts' momenten. We winnen dit seizoen vaker met Itakura in de basis dan Sutalo. Daar was ik mij al bewust van, maar werd grappig genoeg ook op tv geshowd.

Ajax heeft ook een goede trainer nodig.

+2/-0

Juichtoon schreef op 11 mei 2026 om 11:16:

Kiki schreef op 11 mei 2026 om 10:47:

Ajax heeft ook een goede trainer nodig.

Ja, dat sowieso, o.a. Deze wedstrijd laat dat zien. Eigenlijk klopt niks. Ik hoopte dat óf Ajax won óf Utreg om het écht goed af te straffen. Sowieso geen titel én geen CL. Dus we hebben niks Ajaxwaardigs om nog voor te strijden. Wel of geen Europees voetbal volgend seizoen... ik wil het liefste dat we weer een sterk seizoen draaien in de Eredivisie. Dan krijg je (naast een evt. titel) ook weer CL-voetbal erbij. Jordi zegt ervoor te gaan. Ik houd mijn hart vast waarmee hij gaat komen.

+2/-0

Mie Toe schreef op 08 mei 2026 om 15:56:

ElSimao2 schreef op 08 mei 2026 om 11:53:

Het maakt in principe wel uit op welke plaats je eindigt, omdat je tegen een zwakkere tegenstander speelt in de play-offs als je hoger staat in de reguliere competitie en ook eerder thuis speelt. Plus het is belangrijk om nu in vorm te blijven zodat je tijdens de play-offs beter speelt. Maar goed, vraag is hoe serieus clubs en spelers het zullen nemen. Gezien Utrecht bij Excelsior met 6-0 verloren heeft boeit het ze waarschijnlijk allemaal niet zo meer.

Alhoewel Ajax natuurlijk altijd nieuwe krachten losmaakt.

Maar om van Ajax te winnen moet je als Utrecht jezelf dus helemaal opnaaien, en dan:

1. Zit je mentaal niet meer in een goed ritme (ik ben benieuwd hoe vaak Utrecht tegen puntverlies oploopt nadat de wedstrijd van het jaar is gewonnen).
2. Je hebt kans dat je in de play-offs een Ajax tegenkomt dat op revanche uit is.

Heel lastig voor Utrecht dit!

Ja, laten we monitoren hoe het helemaal opgenaaide Utrecht nu compleet uit hun ritme de boel vanaf nu vergooit. Goede call weer.

+2/-0

Wat een zooitje, man. Ik kan nog steeds niet geloven dat er zo weinig gehaald wordt uit deze groep. Je gaat bijna denken dat Heitinga het misschien beter had gedaan als hij was gebleven.... ????????

+2/-0

s0lido schreef op 11 mei 2026 om 12:25:

Wat een zooitje, man. Ik kan nog steeds niet geloven dat er zo weinig gehaald wordt uit deze groep. Je gaat bijna denken dat Heitinga het misschien beter had gedaan als hij was gebleven.... ????????

Johnny had nooit trainer moeten worden. Komt bij dat die man zo koppig als wat was. Belde niet eens even met Farioli, die het toch aardig op de rit had (2e, en dus CL voetbal) na een rampzalig jaar waarin we 5e werden.

Nu eindigen we weer als 5e met nagenoeg hetzelfde materiaal.

Natuurlijk komt dit allemaal ook mede doordat we geen echte 6 in de selectie hebben. Johnny's idee was om dat jochie van Liverpool te huren als opvolger van Henderson. Te idioot voor woorden.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 11 mei 2026, 12:47:50.

+2/-0

3xA schreef op 11 mei 2026 om 12:42:

Johnny had nooit trainer moeten worden. Komt bij dat die man zo koppig als wat was. Belde niet eens even met Farioli, die het toch aardig op de rit had (2e, en dus CL voetbal) na een rampzalig jaar waarin we 5e werden.

Natuurlijk komt dit allemaal ook mede doordat we geen echte 6 in de selectie hebben.

En misschien omdat de pijp steeds na 60 minuten leeg is en misschien omdat ze nergens op trainen. Amateurs.
Toen Oscar mee ging trainen dacht hij dat hij met het 2e elftal meedeed. Met dit gegeven dit Ajax helemaal niks.

+2/-0

Juichtoon schreef op 11 mei 2026 om 12:47:

Natuurlijk komt dit allemaal ook mede doordat we geen echte 6 in de selectie hebben.

En misschien omdat de pijp steeds na 60 minuten leeg is. Amateurs.

Dat was onder Farioli niet zo.

Maar Johnny wist het beter. Iedereen zag het verschil op de trainingen toen Johnny er was.

+2/-0

3xA schreef op 11 mei 2026 om 12:50:

Juichtoon schreef op 11 mei 2026 om 12:47:

En misschien omdat de pijp steeds na 60 minuten leeg is. Amateurs.

Dat was onder Farioli niet zo.

Maar Johnny wist het beter. Iedereen zag het verschil op de trainingen toen Johnny er was.

Precies. Alleen doet niemand er iets mee. Amateurs dus in alle geledingen.

+3/-0

Natuurlijk komt dit allemaal ook mede doordat we geen echte 6 in de selectie hebben. Johnny's idee was om dat jochie van Liverpool te huren als opvolger van Henderson. Te idioot voor woorden.

Eens hoor, maar ik vergelijk Heitinga ff met Grim en nu Garcia..

+2/-0

s0lido schreef op 11 mei 2026 om 13:00:

Eens hoor, maar ik vergelijk Heitinga ff met Grim en nu Garcia..

Echt gewoon lood om oud ijzer.

Bovendien, Heitinga heeft de voorbereiding gedaan en had dus echt iets neer kunnen zetten. Grim en Garcia komen er ergens in het seizoen in zonder een degelijke periode om echt ergens aan te kunnen werken.

+4/-0

Iedere week hetzelfde verhaal. Als we al eens best aardig spelen, zoals in de eerste helft, dan is het nog altijd maar de vraag of de kansen goed worden uitgespeeld. Gebeurt dat niet dan betaal je daar de rekening voor als de ploeg haast onvermijdelijk instort na een uur spelen. Vanaf dat moment werd Utrecht ook pas dreigend. Niet verrassend dat ze uit een corner scoren als je er zoveel weggeeft en daar al kwetsbaar op bent.

Vond ditmaal de ene wissel ook wat beter dan de ander. Weghorst viel op zijn goal (de corners van Bounida zijn van een ander niveau) na hopeloos in. Klaassen had wel een goede invalbeurt en had de winnende nog kunnen maken als Godts wat meer overzicht had. Gloukh was sowieso wel rijp voor een wissel, en Gaaei ook met Tomiyasu op de bank.

+3/-0

thomas83 schreef op 11 mei 2026 om 19:48:

Iedere week hetzelfde verhaal. Als we al eens best aardig spelen, zoals in de eerste helft, dan is het nog altijd maar de vraag of de kansen goed worden uitgespeeld. Gebeurt dat niet dan betaal je daar de rekening voor als de ploeg haast onvermijdelijk instort na een uur spelen. Vanaf dat moment werd Utrecht ook pas dreigend. Niet verrassend dat ze uit een corner scoren als je er zoveel weggeeft en daar al kwetsbaar op bent.

Eens, ik weet niet hoeveel gigakansen je nodig hebt voordat je er eens één binnen knalt, maar deze nederlaag riepen we over onszelf af.

Regeer in minuut 2 alleen op de keeper af, Dolberg heeft die voorzet van Gaaei voor het intikken, Godts op de paal, die rebound van Regeer moet natuurlijk 1.000 % zitten en in de tweede helft kan Bounida nog alleen op de keeper af en staat Klaassen vrij om in te tikken maar kijkt Godts niet om zich heen.

En dan doordat we gewoon niet fit genoeg zijn word je na de 60e minuut weer door twee momenten van verslapping in de luren gelegd.

Ik snap het he, dat zoneverdedigen bij corners tegen en zo, maar het werkt alleen als je spelers wel 100% scherp zijn en dan ook hun zone met hand en tand verdedigen.

Enorm kutseizoen uiteindelijk terwijl de concurrentie voor de 2e, en zeker de 3e, plaats er ook niks van bakt. Schande dat we CL mislopen.

+3/-0

Sevic schreef op 11 mei 2026 om 20:44:

thomas83 schreef op 11 mei 2026 om 19:48:

Eens, ik weet niet hoeveel gigakansen je nodig hebt voordat je er eens één binnen knalt, maar deze nederlaag riepen we over onszelf af.

Regeer in minuut 2 alleen op de keeper af, Dolberg heeft die voorzet van Gaaei voor het intikken, Godts op de paal, die rebound van Regeer moet natuurlijk 1.000 % zitten en in de tweede helft kan Bounida nog alleen op de keeper af en staat Klaassen vrij om in te tikken maar kijkt Godts niet om zich heen.

En dan doordat we gewoon niet fit genoeg zijn word je na de 60e minuut weer door twee momenten van verslapping in de luren gelegd.

Ik snap het he, dat zoneverdedigen bij corners tegen en zo, maar het werkt alleen als je spelers wel 100% scherp zijn en dan ook hun zone met hand en tand verdedigen.

Enorm kutseizoen uiteindelijk terwijl de concurrentie voor de 2e, en zeker de 3e, plaats er ook niks van bakt. Schande dat we CL mislopen.

Amen.

+3/-0

ElSimao2 schreef op 11 mei 2026 om 11:39:

Maar om van Ajax te winnen moet je als Utrecht jezelf dus helemaal opnaaien, en dan:

1. Zit je mentaal niet meer in een goed ritme (ik ben benieuwd hoe vaak Utrecht tegen puntverlies oploopt nadat de wedstrijd van het jaar is gewonnen).
2. Je hebt kans dat je in de play-offs een Ajax tegenkomt dat op revanche uit is.

Heel lastig voor Utrecht dit!

Ja, laten we monitoren hoe het helemaal opgenaaide Utrecht nu compleet uit hun ritme de boel vanaf nu vergooit. Goede call weer.

Ik speculeerde over de vraag wat Utrecht ging doen. Gingen ze als gekken erin, zoals ze gebruikelijk doen (en velen met hen), of zouden ze verstandig en professioneel zijn?

Het antwoord is duidelijk: Utrecht heeft het perfect gedaan, en dat is natuurlijk volledig op het conto van trainer Jans toe te schrijven, want dat is een normale vent met verstand. Ze gedroegen zich dus niet als dollemannen op het veld, al nodigde de scheidsrechter ze daar aanvankelijk opzichtig toe uit (meteen geel voor Berghuis, maar voor De Wit en Van der Hoorn gold een bijna eindeloze optelsom).

Nee hoor, ze deden gewoon rustig hun ding, dus geen onnatuurlijke onderbreking in hun ritme richting de play-offs, en mochten ze daarin Ajax tegenkomen, dan zal er geen sprake van getergdheid of revanchegevoelens zijn. Waarom? Omdat iedereen bij Ajax weet dat ze het volledig aan zichzelf te wijten hebben. Als ze in de eerste helft gewoon 1 of 2 keer gescoord hadden, dan is er een gerede kans dat ze dat bij Utrecht geaccepteerd hadden en ze zich niet bovenmatig waren gaan inspannen om alsnog te proberen punten te halen die ze niet echt meer nodig hadden (ook gezien de tussenstand bij Twente tegen Sparta). Nu is het tegenovergestelde waar: Mocht het zover komen (waarschijnlijk wel, want heel Nederland wil het), dan zal Ajax met angst en beven naar Utrecht en Volendam gaan.

Ajax wierp het Utrecht simpelweg in de schoot, en daar zijn de Utrechtenaren prima mee omgegaan. Je zag ook bij de 1-2 dat Jans het bovenal heel grappig vond, een mooie bonus. Er stond natuurlijk geen enkele druk voor hen erop, want er viel ook eigenlijk niets te verliezen, mits ze zich normaal gedroegen. Utrecht is klaar voor de play-offs.

---

Mijn conclusie: Er zijn het hele seizoen mogelijkheden genoeg voor Ajax geweest, en dus waren er argumenten genoeg om te speculeren op basis van positivisme en hoop, maar Ajax heeft geen enkel moment gebruikgemaakt van die mogelijkheden en blijft dus steken in een vicieuze cirkel van onstabiliteit, onzekerheid en negativiteit.

Ik heb er geen problemen om iets toe te geven als ik ernaast zit, zoals jij deed met je Farioli-voorspelling (waar niemand om vroeg). Dat is namelijk een louterende ervaring waar ik in het echte leven dagelijks mee te maken heb. Het punt is alleen dat ik nooit een voorspelling heb gedaan, niet met betrekking tot de waarde van het gelijkspel tegen NEC, en nu ook niet met betrekking tot de manier waarop Utrecht de wedstrijd zou aangaan. Ik heb voornamelijk gespeculeerd, net als dat ik dat deed met de mogelijke aanstelling van García bij het eerste, of met de vraag of Grim een echte clubman was (of dat hij voornamelijk bezig was met de eventuele verlenging van z'n trainerschap). Ik heb volgens mij alleen voorspeld dat Fred de inteGrim zou worden, maar dat was een spontane ingeving op basis van wat beelden die ik zag.

Overigens was ik gisteren aan het einde van de wedstrijd wel even heel paranoïde toen ik Weghorst zag klootviolen. Ik dacht bij mezelf: Gaat die vent nu heel hypocriet minder z'n best doen, en dan vervolgens doodleuk met Twente voorrondes CL spelen?

Maar toen scoorde hij. :D

+2/-0

Mie Toe schreef op 12 mei 2026 om 15:11:

Overigens was ik gisteren aan het einde van de wedstrijd wel even heel paranoïde toen ik Weghorst zag klootviolen. Ik dacht bij mezelf: Gaat die vent nu heel hypocriet minder z'n best doen, en dan vervolgens doodleuk met Twente voorrondes CL spelen?

Maar toen scoorde hij. :D

Speelde sowieso prima, goed doorgekopt ook waardoor Bounida een levensgrote kans kreeg.

Jij bent het type dat achter iedere boom een complot / vijand / vooropgesteld plan ziet. Dat is op zich prima, daardoor had je ook goed gezien dat Grim en Garcia trainer van het eerste zouden worden voordat daar officieel sprake van was. Soms schiet je echter ietwat door.

Het is ook wat jammer dat je zo'n ego bent. Ellenlange colleges over hoe het puntje tegen NEC een overduidelijke tactiche overwinning voor Ajax was. Nu echter niks erop wijst dat we daar nou wat aan gehad hebben verschuil je je erachter dat je zogenaamd nooit wat voorspeld zou hebben. Zoals gezegd jammer, maar goed, dat is het forumleven soms.

+2/-2

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2025/2026] Ajax - FC Utrecht