Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Spelers » Mohammed Kudus

Deze normale topic is open en bestaat uit 17 pagina's: 1 2 3 4 ... 12 13 14 15 16 17

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 30 januari 2023 om 09:11:

Toch zag ik hem weer rondjes draaien en zich vastlopen. Ajax heeft gewoon geen middenvelders in de basis staan die simpel kunnen voetballen. Als je kijkt naar de korte passes in de kleine ruimte dan gaat er veel te veel fout. Niet alleen bij Alvarez maar ook bij Taylor, Klaassen, Berghuis en Kudus.

Je hebt op dit moment gewoon geen basis om tegenstanders mee uit te spelen. Alleen als de ruimtes wat groter worden zal het minder opvallen, want die passes kunnen ze wel geven.

De meeste tegenstanders spelen zo compact tegen Ajax dat je technisch een stuk beter moet zijn en een hoog tempo moet hanteren. De huidige opties proberen wel door het midden te combineren richting de goal, maar het mislukt te vaak. De eindpasses zijn ook van een erbarmelijk niveau. Natuurlijk krijg je niet zo snel het niveau van Pedri of Gavi.. dat niveau is exceptioneel. Alleen is het tegenovergestelde nu eerder het geval.

Kijk naar de groep van 2018/2019. Je had toen een middenveld met Schone, Van de Beek en Frenkie de Jong. Met Ziyech die vaak als extra middenvelder kwam te spelen. Dat is toch een wereld van verschil met de spelers die er nu staan?!

Bovendien had je toen een betere opbouw van achteruit, betere backs en een dynamische aanval. Over het algemeen waren ze veel vaardiger aan de bal. En dat is het grootste probleem van het huidige Ajax. Er is te weinig kwaliteit. Alsnog zou je met de huidige selectie bovenaan moeten staan. Dat is duidelijk.

Als ze niet teruggaan naar de basis van het Ajax spel dan kun je het wel vergeten. Kansloos.

Daarom pleit ik er ook voor om eigen jeugd in te brengen. Investeer in die jongens, want zij spelen al jaren het Ajax spelletje en weten wat ze moeten doen. Dan kom je alleen bij een cruciaal punt. Ze hebben tientallen miljoenen geïnvesteerd in bepaalde spelers en ze zullen toch moeten proberen om een gedeelte daarvan terug te krijgen. Bassey die zo onwetend is als de pest zal dus zijn kansen blijven krijgen. Terwijl het totaal niet past bij de manier van spelen. Dat zal ook nooit veranderen.

Kudus is geen slechte speler. Ik vind hem alleen niet bij Ajax passen. Hij is een stuk beter als hij meer ruimte krijgt in de omschakeling. Want dan heeft hij minder last van zijn beperkingen. En Alvarez kan best uit de voeten als een team heel defensief speelt. Dan kan hij vaak in de duels komen, beetje trekken, sleuren en zichzelf voor de bal gooien. Laat je hem grote ruimtes verdedigen dan zie je zijn kwetsbaarheid. Zoals nu het geval is centraal achterin of op de 6 met de ruimtes die ze dit seizoen weggeven. Dat staat dan nog los van zijn spel in balbezit.

Mijn advies is dan ook om dit soort spelers zo snel als mogelijk te lozen en op zoek te gaan naar spelers die bij het type spel passen. Waarbij het logisch is dat Kudus eerder in aanmerking komt om te blijven vergeleken met een Alvarez of een Sanchez.

Ze lijken op dit moment geen visie te hebben bij Ajax. Hamstra en Huntelaar als noodoplossing is toch te kansloos voor woorden? En dan Van der Sar die zich er mee moet bemoeien omdat het al zo moeizaam gaat. Wat ze aan doen zijn is pleisters plakken op de open wonden. Maar de pleisters zijn te klein......



Als voorstopper komt Kudus denk ik het beste tot zijn recht. Daarom zou ik Kudus voor de verdediging zetten ipv rechsbuiten. Al was het best slim van Heitinga door kudus eerst als buitenspeler te laten opereren in combinatie met Berghuis. Waarna Kudus op het middenveld werd geplaatst opdat Conceicao een halve wedstrijd mocht aantreden, maar goed, Kudus is inderdaad op zijn sterkst in de omschakeling zoals jij ook al aangaf en dan laten opstomen tot rond de 16. Daar kan hij eventueel ook als een 10 functioneren/combineren. Zijn beste schoten kwamen van de tweede lijn alhoewel hij ook binnen de 16 gevaarlijk kan zijn.

Hij zou zich in de kleine ruimtes alleen meer bewust moeten worden qua afspeelmogelijkheden. Wat dat betreft waren Litmanen en Petterson van nature verder dan hem. Zij hadden meer inzicht/overzicht. Je hebt het of je hebt het niet, maar er valt enigzins nog op te trainen. Ik heb gisteren wel genoten van een paar momenten van Kudus. Die jongen is vrij sterk. Blijkt maar lastig van de bal te zetten en hij onderschepte er ook een paar. Een speler die richting onze 16 snelde werd in een beweging weggezet. Kudus was in die zelfde beweging meteen ook alweer vertrokken en bedankt voor de bal. Daar kan ik nou ook weer van genieten.

Valt me uberhaupt op dat meer mensen hier het inhoudelijk weer meer over het spel hebben, en dat is een goed teken. Het is ook best lang geleden en zegt denk ik veel over de periode onder Schreuder. Ben het eens dat we op dit moment nog steeds te veel balverlies leiden. Ook onrustig aan de bal. Een aantal namen die jij noemt waaronder Berghuis, Taylor en Klaassen, maar ook Timber en Alvarez, spelen nog steeds onder niveau. De reeks van slechte uitslagen en spel zullen daaraan bijgedragen hebben. Het zelfvertrouwen word er dan ook niet beter op. En dan weet ik niet wat Schreuder en Kaltenbach op de trainingen allemaal uitgespookt hebben? maar het kan nooit goed zijn geweest. Hopelijk weet Heitinga dit binnen enkele weken te herstellen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 30 januari 2023 om 09:11:

Toch zag ik hem weer rondjes draaien en zich vastlopen. Ajax heeft gewoon geen middenvelders in de basis staan die simpel kunnen voetballen. Als je kijkt naar de korte passes in de kleine ruimte dan gaat er veel te veel fout. Niet alleen bij Alvarez maar ook bij Taylor, Klaassen, Berghuis en Kudus.

Je hebt op dit moment gewoon geen basis om tegenstanders mee uit te spelen. Alleen als de ruimtes wat groter worden zal het minder opvallen, want die passes kunnen ze wel geven.

De meeste tegenstanders spelen zo compact tegen Ajax dat je technisch een stuk beter moet zijn en een hoog tempo moet hanteren. De huidige opties proberen wel door het midden te combineren richting de goal, maar het mislukt te vaak. De eindpasses zijn ook van een erbarmelijk niveau. Natuurlijk krijg je niet zo snel het niveau van Pedri of Gavi.. dat niveau is exceptioneel. Alleen is het tegenovergestelde nu eerder het geval.

Kijk naar de groep van 2018/2019. Je had toen een middenveld met Schone, Van de Beek en Frenkie de Jong. Met Ziyech die vaak als extra middenvelder kwam te spelen. Dat is toch een wereld van verschil met de spelers die er nu staan?!

Bovendien had je toen een betere opbouw van achteruit, betere backs en een dynamische aanval. Over het algemeen waren ze veel vaardiger aan de bal. En dat is het grootste probleem van het huidige Ajax. Er is te weinig kwaliteit. Alsnog zou je met de huidige selectie bovenaan moeten staan. Dat is duidelijk.

Als ze niet teruggaan naar de basis van het Ajax spel dan kun je het wel vergeten. Kansloos.

Daarom pleit ik er ook voor om eigen jeugd in te brengen. Investeer in die jongens, want zij spelen al jaren het Ajax spelletje en weten wat ze moeten doen. Dan kom je alleen bij een cruciaal punt. Ze hebben tientallen miljoenen geïnvesteerd in bepaalde spelers en ze zullen toch moeten proberen om een gedeelte daarvan terug te krijgen. Bassey die zo onwetend is als de pest zal dus zijn kansen blijven krijgen. Terwijl het totaal niet past bij de manier van spelen. Dat zal ook nooit veranderen.

Kudus is geen slechte speler. Ik vind hem alleen niet bij Ajax passen. Hij is een stuk beter als hij meer ruimte krijgt in de omschakeling. Want dan heeft hij minder last van zijn beperkingen. En Alvarez kan best uit de voeten als een team heel defensief speelt. Dan kan hij vaak in de duels komen, beetje trekken, sleuren en zichzelf voor de bal gooien. Laat je hem grote ruimtes verdedigen dan zie je zijn kwetsbaarheid. Zoals nu het geval is centraal achterin of op de 6 met de ruimtes die ze dit seizoen weggeven. Dat staat dan nog los van zijn spel in balbezit.

Mijn advies is dan ook om dit soort spelers zo snel als mogelijk te lozen en op zoek te gaan naar spelers die bij het type spel passen. Waarbij het logisch is dat Kudus eerder in aanmerking komt om te blijven vergeleken met een Alvarez of een Sanchez.

Ze lijken op dit moment geen visie te hebben bij Ajax. Hamstra en Huntelaar als noodoplossing is toch te kansloos voor woorden? En dan Van der Sar die zich er mee moet bemoeien omdat het al zo moeizaam gaat. Wat ze aan doen zijn is pleisters plakken op de open wonden. Maar de pleisters zijn te klein......



Ze zijn te veel in die grinta onzin gaan geloven. Een beetje als onder Frank de Boer in zijn laatste jaren die spelers wilde met gif. Bij Ajax gaat normaal gesproken techniek en voetballend vermogen altijd voor. Nu zitten we met een groep spelers die de bal niet eens behoorlijk kan aannemen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

s0lidus schreef op 30 januari 2023 om 10:00:

open/sluit de onderstaande quote:

JeroenE schreef op 30 januari 2023 om 09:11:

Toch zag ik hem weer rondjes draaien en zich vastlopen. Ajax heeft gewoon geen middenvelders in de basis staan die simpel kunnen voetballen. Als je kijkt naar de korte passes in de kleine ruimte dan gaat er veel te veel fout. Niet alleen bij Alvarez maar ook bij Taylor, Klaassen, Berghuis en Kudus.

Je hebt op dit moment gewoon geen basis om tegenstanders mee uit te spelen. Alleen als de ruimtes wat groter worden zal het minder opvallen, want die passes kunnen ze wel geven.

De meeste tegenstanders spelen zo compact tegen Ajax dat je technisch een stuk beter moet zijn en een hoog tempo moet hanteren. De huidige opties proberen wel door het midden te combineren richting de goal, maar het mislukt te vaak. De eindpasses zijn ook van een erbarmelijk niveau. Natuurlijk krijg je niet zo snel het niveau van Pedri of Gavi.. dat niveau is exceptioneel. Alleen is het tegenovergestelde nu eerder het geval.

Kijk naar de groep van 2018/2019. Je had toen een middenveld met Schone, Van de Beek en Frenkie de Jong. Met Ziyech die vaak als extra middenvelder kwam te spelen. Dat is toch een wereld van verschil met de spelers die er nu staan?!

Bovendien had je toen een betere opbouw van achteruit, betere backs en een dynamische aanval. Over het algemeen waren ze veel vaardiger aan de bal. En dat is het grootste probleem van het huidige Ajax. Er is te weinig kwaliteit. Alsnog zou je met de huidige selectie bovenaan moeten staan. Dat is duidelijk.

Als ze niet teruggaan naar de basis van het Ajax spel dan kun je het wel vergeten. Kansloos.

Daarom pleit ik er ook voor om eigen jeugd in te brengen. Investeer in die jongens, want zij spelen al jaren het Ajax spelletje en weten wat ze moeten doen. Dan kom je alleen bij een cruciaal punt. Ze hebben tientallen miljoenen geïnvesteerd in bepaalde spelers en ze zullen toch moeten proberen om een gedeelte daarvan terug te krijgen. Bassey die zo onwetend is als de pest zal dus zijn kansen blijven krijgen. Terwijl het totaal niet past bij de manier van spelen. Dat zal ook nooit veranderen.

Kudus is geen slechte speler. Ik vind hem alleen niet bij Ajax passen. Hij is een stuk beter als hij meer ruimte krijgt in de omschakeling. Want dan heeft hij minder last van zijn beperkingen. En Alvarez kan best uit de voeten als een team heel defensief speelt. Dan kan hij vaak in de duels komen, beetje trekken, sleuren en zichzelf voor de bal gooien. Laat je hem grote ruimtes verdedigen dan zie je zijn kwetsbaarheid. Zoals nu het geval is centraal achterin of op de 6 met de ruimtes die ze dit seizoen weggeven. Dat staat dan nog los van zijn spel in balbezit.

Mijn advies is dan ook om dit soort spelers zo snel als mogelijk te lozen en op zoek te gaan naar spelers die bij het type spel passen. Waarbij het logisch is dat Kudus eerder in aanmerking komt om te blijven vergeleken met een Alvarez of een Sanchez.

Ze lijken op dit moment geen visie te hebben bij Ajax. Hamstra en Huntelaar als noodoplossing is toch te kansloos voor woorden? En dan Van der Sar die zich er mee moet bemoeien omdat het al zo moeizaam gaat. Wat ze aan doen zijn is pleisters plakken op de open wonden. Maar de pleisters zijn te klein......



Ze zijn te veel in die grinta onzin gaan geloven. Een beetje als onder Frank de Boer in zijn laatste jaren die spelers wilde met gif. Bij Ajax gaat normaal gesproken techniek en voetballend vermogen altijd voor. Nu zitten we met een groep spelers die de bal niet eens behoorlijk kan aannemen.


Grinta is een leuke bijkomstigheid voor spelers die al goed kunnen voetballen en een term om spelers die dat niet kunnen nog enige waarde toe te dichten.

Als een speler het van zijn grinta moet hebben hoort hij bij ADO te spelen.

 

+3/-0

Kudus is echt een Ajax speler. Sterk aan de bal, goed aanspeelbaar onder druk. Enorme duelkracht als het moet, snelheid. Kan op het middenveld een man uitspelen, iets wat je nog zelden ziet.

Kudus moet gewoon op het middenveld. Taylor kan een pas op de plaats maken, dat is niet erg, die komt ook pas net kijken. Klaassen is waardevol met zijn goals, maar kan ook prima vanaf de bank komen. Berghuis zou je ook weer meer in een Ziyech rol op rechts kunnen zetten.

Kortom, Kudus kan prima als middenvelder

 

+3/-1

open/sluit de onderstaande quote:

Derk Johanssen schreef op 01 februari 2023 om 13:23:

Kudus is echt een Ajax speler. Sterk aan de bal, goed aanspeelbaar onder druk. Enorme duelkracht als het moet, snelheid. Kan op het middenveld een man uitspelen, iets wat je nog zelden ziet.

Kudus moet gewoon op het middenveld. Taylor kan een pas op de plaats maken, dat is niet erg, die komt ook pas net kijken. Klaassen is waardevol met zijn goals, maar kan ook prima vanaf de bank komen. Berghuis zou je ook weer meer in een Ziyech rol op rechts kunnen zetten.

Kortom, Kudus kan prima als middenvelder



Kudus op het middenveld en Berghuis op rechtsbuiten lijkt me geen slecht idee idd. Twee spelers die tijdens de wedstrijd van positie kunnen wisselen komt het spel alleen maar ten goede. Een beetje dynamiek is wat het elftal nodig heeft. En voor de rechtsbuiten positie is Conceicao nog te ligt (als invaller prima). Alleen hoeft Taylor toch niet te wijken? Je kan ook met Taylor, Kudus en Klaassen op het middenveld. Wat mij betreft is het Alvarez de eerste die pas op de plaats moet maken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kudus op het middenveld en Berghuis op rechtsbuiten lijkt me geen slecht idee idd. Twee spelers die tijdens de wedstrijd van positie kunnen wisselen komt het spel alleen maar ten goede. Een beetje dynamiek is wat het elftal nodig heeft. En voor de rechtsbuiten positie is Conceicao nog te ligt (als invaller prima). Alleen hoeft Taylor toch niet te wijken? Je kan ook met Taylor, Kudus en Klaassen op het middenveld. Wat mij betreft is het Alvarez de eerste die pas op de plaats moet maken.



Alvarez naast Timber vind ik ook niet erg hoor. Als het kan doorschuivend naar het middenveld. Dan moeten de backs niet zo hoog staan. Daarmee kun je zowel in de as als over vleugels een mannetje meer creeeren. moet je wel retefit zijn allemaal. Maar warom niet? In dat geval kun je inderdaad met Taylor en Klaassen op het middenveld spelen. Voor mijn gevoel wordt het dan met Berghuis allemaal een beetje te veel van hetzelfde, vandaar Kudus. Maar inderdaad, in die dynamiek kun je een hoop verwarring stichten.

 

+2/-0

Toen Kudus nog nieuw bij ons was, vond ik hem de meeste indruk maken op 6: rechtscentraal op het middenveld met veel ruimte om naar voren toe te trekken. Taylor is erg defensief ingesteld en neemt hier en daar waar in de defensie, wat handig is als je met een aanvallende Wijndal-Bergwijn combinatie wilt spelen. Onze linksbuiten trekt graag naar binnen toe en dan heb je in Conceição een rechtsbuiten wie buitenom gaat, net als onze linksback. Met Tadic heb je een aanspeelpunt en in Berghuis een diepliggende spelmaker, wie op iedere middenveld én aanval positie uit de voeten kan. Rensch is natuurlijk beter dan Sánchez en Rulli is ook duidelijk. Iedereen flopt tegenwoordig linkscentraal achterin, dus laten we een jeugdspeler deze kans geven, namelijk Milovanovic wie lang is en goed aan de bal, om een duo met de beweeglijke Timber te vormen: twee échte centrale verdedigers.

BERGWIJN TADIC CONCEIÇÃO

BERGHUIS

TAYLOR KUDUS

WIJNDAL MILOVANOVIC TIMBER RENSCH

RULLI

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Derk Johanssen schreef op 01 februari 2023 om 16:50:

open/sluit de onderstaande quote:

Kudus op het middenveld en Berghuis op rechtsbuiten lijkt me geen slecht idee idd. Twee spelers die tijdens de wedstrijd van positie kunnen wisselen komt het spel alleen maar ten goede. Een beetje dynamiek is wat het elftal nodig heeft. En voor de rechtsbuiten positie is Conceicao nog te ligt (als invaller prima). Alleen hoeft Taylor toch niet te wijken? Je kan ook met Taylor, Kudus en Klaassen op het middenveld. Wat mij betreft is het Alvarez de eerste die pas op de plaats moet maken.



Alvarez naast Timber vind ik ook niet erg hoor. Als het kan doorschuivend naar het middenveld. Dan moeten de backs niet zo hoog staan. Daarmee kun je zowel in de as als over vleugels een mannetje meer creeeren. moet je wel retefit zijn allemaal. Maar warom niet? In dat geval kun je inderdaad met Taylor en Klaassen op het middenveld spelen. Voor mijn gevoel wordt het dan met Berghuis allemaal een beetje te veel van hetzelfde, vandaar Kudus. Maar inderdaad, in die dynamiek kun je een hoop verwarring stichten.




Rulli

Rensch
Timber
Wijndal

Álvarez
Kudus
Taylor

Berghuis
Klaassen
Bergwijn

Tadic

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 01 februari 2023 om 18:25:

open/sluit de onderstaande quote:

Derk Johanssen schreef op 01 februari 2023 om 16:50:

open/sluit de onderstaande quote:

Kudus op het middenveld en Berghuis op rechtsbuiten lijkt me geen slecht idee idd. Twee spelers die tijdens de wedstrijd van positie kunnen wisselen komt het spel alleen maar ten goede. Een beetje dynamiek is wat het elftal nodig heeft. En voor de rechtsbuiten positie is Conceicao nog te ligt (als invaller prima). Alleen hoeft Taylor toch niet te wijken? Je kan ook met Taylor, Kudus en Klaassen op het middenveld. Wat mij betreft is het Alvarez de eerste die pas op de plaats moet maken.



Alvarez naast Timber vind ik ook niet erg hoor. Als het kan doorschuivend naar het middenveld. Dan moeten de backs niet zo hoog staan. Daarmee kun je zowel in de as als over vleugels een mannetje meer creeeren. moet je wel retefit zijn allemaal. Maar warom niet? In dat geval kun je inderdaad met Taylor en Klaassen op het middenveld spelen. Voor mijn gevoel wordt het dan met Berghuis allemaal een beetje te veel van hetzelfde, vandaar Kudus. Maar inderdaad, in die dynamiek kun je een hoop verwarring stichten.




Rulli

Rensch
Timber
Wijndal

Álvarez
Kudus
Taylor

Berghuis
Klaassen
Bergwijn

Tadic


Hoe zie je Wijndal voor je in een driemanschap achterin?

 

+1/-0

Wijndal heeft het vervelende kenmerk veels te hoog te staan. Terwijl het spel van achteruit word opgebouwd loopt meneer al richting hoekvlag wachtend op de bal om een actie, of voorzet te geven. Tegen Excelsior gebeurde het ook weer een paar keer te veel. Als ik Heitinga was zou ik aangeven dat in dergelijke situaties je hem daar niet wilt zien. Anders maar banken. Laat bovendien de actie's maar over aan Bergwijn. Daarvoor is hij gehaald ook al is de man uit vorm.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 01 februari 2023 om 18:32:

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 01 februari 2023 om 18:25:

open/sluit de onderstaande quote:

Derk Johanssen schreef op 01 februari 2023 om 16:50:

open/sluit de onderstaande quote:

Kudus op het middenveld en Berghuis op rechtsbuiten lijkt me geen slecht idee idd. Twee spelers die tijdens de wedstrijd van positie kunnen wisselen komt het spel alleen maar ten goede. Een beetje dynamiek is wat het elftal nodig heeft. En voor de rechtsbuiten positie is Conceicao nog te ligt (als invaller prima). Alleen hoeft Taylor toch niet te wijken? Je kan ook met Taylor, Kudus en Klaassen op het middenveld. Wat mij betreft is het Alvarez de eerste die pas op de plaats moet maken.



Alvarez naast Timber vind ik ook niet erg hoor. Als het kan doorschuivend naar het middenveld. Dan moeten de backs niet zo hoog staan. Daarmee kun je zowel in de as als over vleugels een mannetje meer creeeren. moet je wel retefit zijn allemaal. Maar warom niet? In dat geval kun je inderdaad met Taylor en Klaassen op het middenveld spelen. Voor mijn gevoel wordt het dan met Berghuis allemaal een beetje te veel van hetzelfde, vandaar Kudus. Maar inderdaad, in die dynamiek kun je een hoop verwarring stichten.




Rulli

Rensch
Timber
Wijndal

Álvarez
Kudus
Taylor

Berghuis
Klaassen
Bergwijn

Tadic


Hoe zie je Wijndal voor je in een driemanschap achterin?



Wijndal kan als vleugelverdediger opereren. Taylor neemt zijn positie over wanneer Wijndal over Bergwijn heengaat. Wordt Ajax teruggedrongen dan laat Álvarez zich zakken om naast Timber het centrum te verdedigen (ook handig voor kopkracht bij voorzetten).

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

JCdeBest schreef op 01 februari 2023 om 19:26:

Wijndal heeft het vervelende kenmerk veels te hoog te staan. Terwijl het spel van achteruit word opgebouwd loopt meneer al richting hoekvlag wachtend op de bal om een actie, of voorzet te geven. Tegen Excelsior gebeurde het ook weer een paar keer te veel. Als ik Heitinga was zou ik aangeven dat in dergelijke situaties je hem daar niet wilt zien. Anders maar banken. Laat bovendien de actie's maar over aan Bergwijn. Daarvoor is hij gehaald ook al is de man uit vorm.



Vond ik in de laatste fase onder Ten Hag ook al het geval met Tagliafico en Blind al waren zij slimmer in de uitvoering. Onder Schreuder leek het nergens meer op.

De veldbezetting over het algemeen en de verdediging bij balverlies in het bijzonder is m.i. de eerste prioriteit voor Heitinga. Zorgen dat spelers er komen ipv al te staan en dat niet iedereen blindelings naar voren rent bij balbezit. Dat "bestormen" van de 16 slaat nergens op en is de grootste reden van de onbalans bij de omschakeling. Teveel spelers voor de bal. Verdedigers die op één lijn of zelfs dieper staan dan de aanvallers. Als ze zo goed konden voetballen zouden ze niet in de verdediging zijn gezet. Complete kolder.

 

+4/-0

Helemaal mee eens. Verdediging verdient eerste prioriteit. Als dat goed staat kan aan de rest gewerkt worden want het klopt dat er te veel spelers voor de bal staan.

Ik stoorde me al veel langer dat spelers met minimale basistechnieken te vaak in de positie worden gebracht om een actie te maken. Sanchez, Bassey, en Wijndal tot zekere hoogte

Daley Blind had er ook een handje van. Poogde zelfs binnen de 16 spelers te passeren om te scoren maar verloor altijd de bal op een manier die een spits of buitenspeler instinctief niet zou maken. Daar zit het verschil hem meestal in tussen een verdediger of aamvaller.

Of je moet idd een Tagliafico hebben die de afstanden makkelijker dicht loopt. Mazraoui had ook meer kwaliteiten om als wingback te functioneren maar dan halen ze daarvoor Sanchez terug die moeilijk kan voetballen vanwege twee linker poten.

Tjonge jonge, wat is het ook allemaal slecht gegaan. Voor het eerst 200 miljoen om uit te geven en komen ze daar mee aanzetten. Ik ben ergens blij dat Cruijff het niet meer mee heeft gekregen want die had zich kapot geërgerd. Sowieso aan het slordige spel en waarschijnlijk nog meer aan de laconieke amateuristische houding van het bestuur.

 

+1/-0

Kudus lijkt een beetje op Jay-Jay Okocha. Geweldige dribbelaar ook en technisch goed onderlegd, maar ook een voetballer die geen tactisch keurslijf paste en nooit zijn ware potentie er uit heeft gehaald. Voor een (control) trainer een ware nachtmerrie -:)))

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

JCdeBest schreef op 01 februari 2023 om 19:26:

Wijndal heeft het vervelende kenmerk veels te hoog te staan. Terwijl het spel van achteruit word opgebouwd loopt meneer al richting hoekvlag wachtend op de bal om een actie, of voorzet te geven. Tegen Excelsior gebeurde het ook weer een paar keer te veel. Als ik Heitinga was zou ik aangeven dat in dergelijke situaties je hem daar niet wilt zien. Anders maar banken. Laat bovendien de actie's maar over aan Bergwijn. Daarvoor is hij gehaald ook al is de man uit vorm.



Dat is natuurlijk gewoon een tactische keuze en opdracht. Wijndal draafde voor Schreuder langs. Als ie niet had gewild dat hij zo hoog stond dan had hij wel wat gedaan. Rensch doet hetzelfde. Basssey ook. Het is een tactische keuze.


Overigens kan in de 3-4-3 Wijndal natuurlijk best als LCV spelen. Je kunt met goede afspraken ook gewoon Alvarez terug laten zaken om die positie in te nemen als Wijndal wel een keer wil opstomen. Verder kan die 3-4-3 natuurlijk prima. Afhankelijk van de situatie kunnen Alvarez of Wijndal doorschuiven naar het middenveld.

Het draait om mannetjes meer creeeren, met name op het middenveld. Door te schuiven lukt dat niet. Zelfs niet tegen VOlendam. Iedereen schuift vrolijk mee. Alleen door een mannetje te passeren creeer je dat mannetje extra. Door passen tussen de linies door kan dat ook, mits je goed loopt.

Het is een illusie om te denken dat door je backs maar verder omhoog te zetten dat je vanzelf ruimte krijgt. Het tegendeel is waar. Die backs daar hebben alleen zin als je een buitenspeler hebt met de bal, zodat ze erover heen kunnen en er keuzes gemaakt moeten worden.

En nu terug naar het topic: met Kudus wordt dat hele verhaal veel en veel simpeler.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Derk Johanssen schreef op 02 februari 2023 om 12:09:

open/sluit de onderstaande quote:

JCdeBest schreef op 01 februari 2023 om 19:26:

Wijndal heeft het vervelende kenmerk veels te hoog te staan. Terwijl het spel van achteruit word opgebouwd loopt meneer al richting hoekvlag wachtend op de bal om een actie, of voorzet te geven. Tegen Excelsior gebeurde het ook weer een paar keer te veel. Als ik Heitinga was zou ik aangeven dat in dergelijke situaties je hem daar niet wilt zien. Anders maar banken. Laat bovendien de actie's maar over aan Bergwijn. Daarvoor is hij gehaald ook al is de man uit vorm.





''...Dat is natuurlijk gewoon een tactische keuze en opdracht. Wijndal draafde voor Schreuder langs. Als ie niet had gewild dat hij zo hoog stond dan had hij wel wat gedaan. Rensch doet hetzelfde. Basssey ook. Het is een tactische keuze.''


Dat zal ongetwijfeld. Schreuder werd er vaak op aangesproken dat de restverdediging weer niet goed stond. Er grote gaten vielen. Een aantal keer reageerde Schreuder er op en beloofde beterschap. Er zou aan gewerkt worden maar met de volgende wedstrijden gebeurde het zelfde weer.

Maar goed, die tijd is geweest. Maar met het huidig materiaal blijft het denk ik lastig om met wingbacks te spelen. En dan was er uberhaupt al te veel onnodig balverlies. Vorig seizoen had Ten Hag Blind, Martinez, Mazraoui en Tagliafico bij zich. Meer kwaliteit en word het een ander verhaal. Rensch en Wijndal zijn nog niet zo ver en met Bassey en Sanchez word het lastig, alhoewel ik Bassey wel een paar uitstekende voorzetten heb zien geven. Juiste snelheid en redelijk op maat. Haller had ze er vast ingekopt.

Maar goed, terug naar Kudus! Ik zie hem het liefst in de oude rol van Alvarez. Meer als voorstopper. Hij kan uitstekend iemand van de bal afzetten. Opstomen op middenveld richting 16. Vind wel dat bij Kudus van alles beter moet. Zorgvuldiger in de passing en het zien van momenten opdat hij eens een keer een goede steekpass afgeeft, mogelijk terugkrijgt en kan uithalen. Schoten op doel rond de 16 lijkt voor Kudus geen probleem.

Alleen overzicht houden schort het nog wel eens aan. Ook op het juiste moment temporiseren doet wonderen maar het is niet alleen Kudus waar het bij mis gaat. De afgelopen tijd speelde Ajax sowieso slordig en onder niveau. De kunst voor Heitinga en traingsstaf om dat als eerst er uit te krijgen. Als de organisatie beter staat en de slordigheden des te meer verdwenen, gaan ze vanzelf ook beter tussen de linies spelen.

Dat continue geschuif van Schreuder heeft wat dat betreft niks goeds teweeg gebracht. Wat dat betreft waren de kwaliteiten in betere tijden van Klaassen en Berghuis al bekent. Taylor en Kudus hebben daar nog weinig van kunnen profiteren door zich op te trekken aan dat niveau, maar dat kan de komende periode gebeuren. Ik zou ze beidden altijd opstellen.

 

+1/-0

Natuurlijk was dat een tactische keuze maar dat maakt het nog dommer.
Onder Ten Hag gebeurde dat in het seizoen 2019-2020 ook een tijdje. In de rust van Heerenveen - Ajax (debuut Timber) werd dat eindelijk gecorrigeerd. Ajax verloor daarvoor ook veel punten door dit systeem.

Ten Hag paste het toen aan, Ajax won die wedstrijd alsnog met 1-3. Daarna brak de corona uit...daarom ben ik er ook zeker van dat ze uiteindelijk in 2020 ook makkelijk kampioen waren geworden. AZ kon gelijk komen juist omdat die backs constant tegelijk weg waren.

Heitinga pakt dit nu zo te horen meteen aan. Goed zo. Scheelt echt al heel veel. Doe je niet zo gek dan win je sowieso van Vitesse thuis, Go Ahead en Emmen. Ook toen ontstonden er goals omdat iedereen weg was, plus dat Pasveer als een drol reageerde op die houdbare inzetten.


De tactische reden was volgens mij omdat ze dan gevarieerder denken te kunnen aanvallen. Natuurlijk onzin want tegen de meeste clubs in Nederland creëert Ajax sowieso handenvol opgelegde kansen. Als je dan je restverdediging op orde hebt win je altijd.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 2 februari 2023, 16:54:50.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 02 februari 2023 om 15:53:

Natuurlijk was dat een tactische keuze maar dat maakt het nog dommer.
Onder Ten Hag gebeurde dat in het seizoen 2019-2020 ook een tijdje. In de rust van Heerenveen - Ajax (debuut Timber) werd dat eindelijk gecorrigeerd. Ajax verloor daarvoor ook veel punten door dit systeem.

Ten Hag paste het toen aan, Ajax won die wedstrijd alsnog met 1-3. Daarna brak de corona uit...daarom ben ik er ook zeker van dat ze uiteindelijk in 2020 ook makkelijk kampioen waren geworden. AZ kon gelijk komen juist omdat die backs constant tegelijk weg waren.

Heitinga pakt dit nu zo te horen meteen aan. Goed zo. Scheelt echt al heel veel. Doe je niet zo gek dan win je sowieso van Vitesse thuis, Go Ahead en Emmen. Ook toen ontstonden er goals omdat iedereen weg was, plus dat Pasveer als een drol reageerde op die houdbare inzetten.


De tactische reden was volgens mij omdat ze dan gevarieerder denken te kunnen aanvallen. Natuurlijk onzin want tegen de meeste clubs in Nederland creëert Ajax sowieso handenvol opgelegde kansen. Als je dan je restverdediging op orde hebt win je altijd.



Precies. Als ik Heitinga was zou ik dat gevarieerder aanvallen door onder meer de backs piek-hoog te zetten voorlopig maar even parkeren. Zelfs Cruijff wist te vertellen dat hij zijn elftal verdedigender liet spelen dan menigeen dacht. Als ik Heitinga was zou ik eerst verdedigend orde op zaken stellen. Als die organisatie staat kunnen we verder kijken richting middenveld en aanval.

Ten Hag maakte veelvuldig gebruik van wingbacks. Dat bracht veel resultaat met zich mee omdat hij er het materiaal er voor had. Zo hadden Tagliafico en Mazraoui als wing-back meer kwaliteit en twee paar longen.

Schreuder ging onderuit omdat hij een vervolg wilde geven aan wat Ten Hag had neergezet maar had het materiaal er niet meer voor. Veel wedstrijden verloren we doordat de restverdediging halfbakken aanwezig was. Dat werd onder Schreuder wel heel erg zichtbaar. Zelfs onlangs, Excelsior uit zagen we een glimp van dat verleden terug.

Ook onder Ten Hag gebeurde het wel eens. Stond Ajax dermate hoog een rondo rondom de 16 van de tegenstander uit te voeren met goed/verzorgd voetbal, maar werden hierdoor de ruimtes achter ons groter en groter. Gingen we onder Ten Hag ook een paar keer genadeloos onderuit doordat de tegenstander simpel gebruik maakte van de situatie. Het grootste voorbeeld is denk ik de belangrijke CL wedstrijd thuis tegen Benfica die we onnodig verloren, omdat we de ruimtes met de uitwedstrijd ook al hadden weggegeven. Erg jammer want Ajax had een beter elftal die het verdiende een ronde verder te komen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

JCdeBest schreef op 03 februari 2023 om 10:12:

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 02 februari 2023 om 15:53:

Natuurlijk was dat een tactische keuze maar dat maakt het nog dommer.
Onder Ten Hag gebeurde dat in het seizoen 2019-2020 ook een tijdje. In de rust van Heerenveen - Ajax (debuut Timber) werd dat eindelijk gecorrigeerd. Ajax verloor daarvoor ook veel punten door dit systeem.

Ten Hag paste het toen aan, Ajax won die wedstrijd alsnog met 1-3. Daarna brak de corona uit...daarom ben ik er ook zeker van dat ze uiteindelijk in 2020 ook makkelijk kampioen waren geworden. AZ kon gelijk komen juist omdat die backs constant tegelijk weg waren.

Heitinga pakt dit nu zo te horen meteen aan. Goed zo. Scheelt echt al heel veel. Doe je niet zo gek dan win je sowieso van Vitesse thuis, Go Ahead en Emmen. Ook toen ontstonden er goals omdat iedereen weg was, plus dat Pasveer als een drol reageerde op die houdbare inzetten.


De tactische reden was volgens mij omdat ze dan gevarieerder denken te kunnen aanvallen. Natuurlijk onzin want tegen de meeste clubs in Nederland creëert Ajax sowieso handenvol opgelegde kansen. Als je dan je restverdediging op orde hebt win je altijd.



Precies. Als ik Heitinga was zou ik dat gevarieerder aanvallen door onder meer de backs piek-hoog te zetten voorlopig maar even parkeren. Zelfs Cruijff wist te vertellen dat hij zijn elftal verdedigender liet spelen dan menigeen dacht. Als ik Heitinga was zou ik eerst verdedigend orde op zaken stellen. Als die organisatie staat kunnen we verder kijken richting middenveld en aanval.

Ten Hag maakte veelvuldig gebruik van wingbacks. Dat bracht veel resultaat met zich mee omdat hij er het materiaal er voor had. Zo hadden Tagliafico en Mazraoui als wing-back meer kwaliteit en twee paar longen.

Schreuder ging onderuit omdat hij een vervolg wilde geven aan wat Ten Hag had neergezet maar had het materiaal er niet meer voor. Veel wedstrijden verloren we doordat de restverdediging halfbakken aanwezig was. Dat werd onder Schreuder wel heel erg zichtbaar. Zelfs onlangs, Excelsior uit zagen we een glimp van dat verleden terug.

Ook onder Ten Hag gebeurde het wel eens. Stond Ajax dermate hoog een rondo rondom de 16 van de tegenstander uit te voeren met goed/verzorgd voetbal, maar werden hierdoor de ruimtes achter ons groter en groter. Gingen we onder Ten Hag ook een paar keer genadeloos onderuit doordat de tegenstander simpel gebruik maakte van de situatie. Het grootste voorbeeld is denk ik de belangrijke CL wedstrijd thuis tegen Benfica die we onnodig verloren, omdat we de ruimtes met de uitwedstrijd ook al hadden weggegeven. Erg jammer want Ajax had een beter elftal die het verdiende een ronde verder te komen.



Jij denkt werkelijk PRECIES hetzelfde als ik en haalt de juiste voorbeelden aan. Benfica-uit inderdaad...was ik alweer vergeten. Overigens toen ook met een fout van Pasveer er bovenop.

Schreuder was het overigens wel aan het aanpassen de laatste weken maar gebruikte daar dan weer de verkeerde poppetjes voor, bovendien deed hij nog veel andere zaken fout.

Ik heb dat nooit begrepen: tegen een Vitesse thuis krijg je gewoon 15 uitgespeelde kansen, raak je vier keer paal en lat. Je komt snel met 1-0 voor....waarom dan die risico's?? Als je die goals terugkijkt....echt onvoorstelbaar. (net als het keepen van Pasveer)

Waarom?? Vitesse had werkelijk niets in te brengen. Ongelooflijk.

Maar goed. Is gebeurd, kunnen we niet meer terugdraaien. Ik ben ervan overtuigt als Heitinga die backs wat laat staffelen.....dus de ene moet blijven en naar binnen knijpen als de ander weg is....dan los je al 90% op.

Voorin krijgen we toch genoeg kansen. Daarvoor hebben we echt geen extra twee verdedigers nodig...die ook nog eens alle gaten dichtlopen.

 

+2/-0

Backs mee laten aanvallen is prima, maar zoals zo vaak is dat vaak vooral nuttig als ze opkomen en niet als ze er al zijn. Veel backs kunnen niet goed voetballen. En je hebt altijd die klote zijlijn nog waardoor je keuzes sowieso al beperkter zijn., Terug naar achteren, zijwaarts naar het middenveld of vooruit. Waarbij terug altijd veilig is, maar vrijwel altijd eindigt bij de doelman. De andere twee opties, als die worden afgeschermd zijn dodelijk in balverlies.

Backs moeten opkomen, over de butienspelen heen, zeker als die in merendeel van de keren naar binnen trekt. Dan moet de tegenstander keuzes maken.

Ik gruwel van die voorbeelden, Vitesse met kop en schouder er bovenuit. Ongelofelijk wat daar gebeurde... Nogmaals: backs horen op te komen, niet er al te zijn. Hopelijk wordt dat nu gefikst.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 17 pagina's: 1 2 3 4 ... 12 13 14 15 16 17

Ajax Forum » Spelers » Mohammed Kudus