Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Raad van Commissarissen

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 04 november 2025 om 15:51:

Sevic schreef op 04 november 2025 om 15:51:

ElSimao2 schreef op 04 november 2025 om 15:40:

Sevic schreef op 04 november 2025 om 11:29:

Mike1976 schreef op 04 november 2025 om 11:19:

Analyse van de gevolgen bij een beursexit. M.i. de belangrijkste: een bestuursraad die helemaal geen tegenspraak meer heeft en geen verantwoording meer hoeft af te leggen.

Een sneltreinvaart richting de Vitesse Experience.

https://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws/diepe-zakken-na-een-beursexit-komen-er-weer-nieuwe-bestuursproblemenlink

Wel eens met die analyse, dat 'van de beurs gaan' kent voornamelijk nostalgische argumenten. Het kost een hoop geld en je krijgt er niet iets tastbaars voor terug. Sterker nog, zoals het artikel ook schetst: minder interne controle en meer macht bij een bestuur, dat zonder tegengas kan doen wat het wil.

Met een verstandig bestuur dat altijd in het belang van de club handelt is dat een pré, want je bent lekker wendbaar en gevrijwaard van stroperige procedures, maar als er een idioot opstaat kan die de club binnen mum van tijd pas écht naar de kloten helpen.

Ik zie het voordeel van een beursexit ook niet zo. We kunnen de centen wel beter besteden. En het is niet zo dat we dividend uitkeren en daardoor winst zien wegvloeien of zo.

Ik wil vooral dat het weer eens over voetbal gaat! We zijn een voetbalclub! Geen BV!

Klopt, we zijn een NV.

Ik wil dat we weer een voetbalclub worden! Geen NV!

Het gáát over voetbal. Dat het over slecht voetbal gaat met een niet bewezen en niet functionerende trainer en ook een TD die deze onbegrijpelijke aanstelling op zijn geweten heeft, maakt dat niet anders.

Ik snap deze opmerking en vooral de achterliggende suggestie nooit zo goed. Alsof je met korte lijntjes niet net zo zeer deze troep had gekregen. Dus bij een club waar enkel de eigenaar of TD aan de touwtjes trekt, zoals destijds bij H'veen of Heracles onder Smit. Dan zou Kroes nog steeds deze trainer hebben aangesteld. En zou je dezelfde sores hebben.

Ik geloof ook niet dat Farioli is vertrokken omdat de organisatie stroperig en langzaam werkt door die structuur. Kroes wilde gewoon niet met hem mee in zijn verbeterpunten, die Farioli al bij zijn start op een lijstje aanleverde. Ik denk niet dat dat erg tactisch was van Farioli, die meestal juist erg tactisch / diplomatiek is. Kroes zag dat wellicht als een soort kritiek op de organisatie en dus op hem.

Maar een RvC is geen vijand, maar vooral een schatbewaker. Niet te veel uitgeven. Dat is cruciaal voor de gezondheid op lange termijn. Als het sportief goed loopt, maak je een RvC in principe onzichtbaar.

Zonder goede trainer en zonder goede TD ben je sowieso de pisang. Dat heeft geen moer met de constructie en beurs genoteerdheid te maken.

+4/-0

Schip ahoy schreef op 05 november 2025 om 11:39:

Analyse van de gevolgen bij een beursexit. M.i. de belangrijkste: een bestuursraad die helemaal geen tegenspraak meer heeft en geen verantwoording meer hoeft af te leggen.

https://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws/diepe-zakken-na-een-beursexit-komen-er-weer-nieuwe-bestuursproblemenlink

Wel eens met die analyse, dat 'van de beurs gaan' kent voornamelijk nostalgische argumenten. Het kost een hoop geld en je krijgt er niet iets tastbaars voor terug. Sterker nog, zoals het artikel ook schetst: minder interne controle en meer macht bij een bestuur, dat zonder tegengas kan doen wat het wil.

Met een verstandig bestuur dat altijd in het belang van de club handelt is dat een pré, want je bent lekker wendbaar en gevrijwaard van stroperige procedures, maar als er een idioot opstaat kan die de club binnen mum van tijd pas écht naar de kloten helpen.

Ik zie het voordeel van een beursexit ook niet zo. We kunnen de centen wel beter besteden. En het is niet zo dat we dividend uitkeren en daardoor winst zien wegvloeien of zo.

Ik wil vooral dat het weer eens over voetbal gaat! We zijn een voetbalclub! Geen BV!

Klopt, we zijn een NV.

Het gáát over voetbal. Dat het over slecht voetbal gaat met een niet bewezen en niet functionerende trainer en ook een TD die deze onbegrijpelijke aanstelling op zijn geweten heeft, maakt dat niet anders.

Ik snap deze opmerking en vooral de achterliggende suggestie nooit zo goed. Alsof je met korte lijntjes niet net zo zeer deze troep had gekregen. Dus bij een club waar enkel de eigenaar of TD aan de touwtjes trekt, zoals destijds bij H'veen of Heracles onder Smit. Dan zou Kroes nog steeds deze trainer hebben aangesteld. En zou je dezelfde sores hebben.

Ik geloof ook niet dat Farioli is vertrokken omdat de organisatie stroperig en langzaam werkt door die structuur. Kroes wilde gewoon niet met hem mee in zijn verbeterpunten, die Farioli al bij zijn start op een lijstje aanleverde. Ik denk niet dat dat erg tactisch was van Farioli, die meestal juist erg tactisch / diplomatiek is. Kroes zag dat wellicht als een soort kritiek op de organisatie en dus op hem.

Maar een RvC is geen vijand, maar vooral een schatbewaker. Niet te veel uitgeven. Dat is cruciaal voor de gezondheid op lange termijn. Als het sportief goed loopt, maak je een RvC in principe onzichtbaar.

Zonder goede trainer en zonder goede TD ben je sowieso de pisang. Dat heeft geen moer met de constructie en beurs genoteerdheid te maken.

Ik denk dat ElSimao2 het wellicht ironisch bedoelt. ;)

+1/-0

Sevic schreef op 05 november 2025 om 11:44:

Schip ahoy schreef op 05 november 2025 om 11:39:

Klopt, we zijn een NV.

Ik denk dat ElSimao2 het wellicht ironisch bedoelt. ;)

Ah, ik zie dat ik inderdaad direct in een lopende threat binnenval, dus laat mijn commentaar dan maar in algemene zin worden opgevat, maar je hoort die uitspraak vaker in voetbalprogramma's. Kraaij is er een ster in.

Het gaat er gewoon om of je goede mensen aanstelt. En niet of Danny Blind in de RvC zit, waar hier helaas genoeg over werd gezegd. Zeg maar teveel.

Dit bericht is gewijzigd op 5 november 2025, 12:31:33.

+2/-0

Zou de familie Blind nog een kerstkaartje aan Rob Jansen sturen dit jaar?

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/1711728/blind-kraakt-rob-jansen-moet-zich-schamen-voor-leugens.htmllink

Wat een vertoning zeg, al die zestigplussers die nu al wekenlang rollebollend over straat gaan. Allemaal ruzie over wie nu precies Sjon heeft willen wegsturen terwijl heel Nederland zag dat die man totaal niet functioneerde. Je kon verdomme de TV niet aanzetten 's avonds of Sjon en Ajax werden belachelijk gemaakt. Heb er nou maar allemaal vrede mee dat dat hoofdstuk ten einde is.

+3/-0

Nieuw op dit forum, maar zag toevallig vanochtend deze podcast voorbijkomen waar Luuc Eisenga, voormalig voorzitter van NAC Breda en SC Heerenveen, vertelt wat er mis is in de RvC vann Ajax. Twee boardroomtypes vertellen ook hoe Kroes en Geelen het rust in de top terug kunnen krijgen. Ik vond het interessant. Benieuwd naar jullie mening

Bron: BusinessWise podcast over RvC-crisis Ajax

+2/-2

https://www.ajax.nl/club/pers/persberichten/voordracht-leden-raad-van-commissarissen/link

De nieuwe commissarissen zijn voorgedragen. Eindelijk weer wat rust als de posities allemaal weer ingevuld zijn. Al vind ik Ophof wel echt een flinke downgrade ten opzichte van Blind als voetbalcommissaris. Was er nou echt niets beters te vinden?

+1/-0

thomas83 schreef op 21 januari 2026 om 20:05:

https://www.ajax.nl/club/pers/persberichten/voordracht-leden-raad-van-commissarissen/link

De nieuwe commissarissen zijn voorgedragen. Eindelijk weer wat rust als de posities allemaal weer ingevuld zijn. Al vind ik Ophof wel echt een flinke downgrade ten opzichte van Blind als voetbalcommissaris. Was er nou echt niets beters te vinden?

Wat is er mis met Edo Ophof? Heeft heel lang bij Ajax gespeeld. Werd indertijd ook door Cruijff naar voren geschoven. Is verder geslaagd in zijn 'normale" carriere. Heeft bestuurlijke ervaring.
Alles beter dan 'scholletje" Blind die na zijn voetbal carriere op elke post het slecht gedaan heeft. Vooral bij Ajax.

+2/-0

Who cares!

+1/-1

Een commissaris moet wat mij betreft maar 2 dingen doen:

1. Directieleden tot de orde roepen zodra die helemaal loco dreigen te gaan, zoals destijds H2 die 22 miljoen wilden stukslaan op Lucas Fucking Ocampos.

2. Onzichtbaar zijn en je verder nergens mee bemoeien.

Dientengevolge boeit het me weinig wie het worden.

+2/-0

Sevic schreef op 22 januari 2026 om 12:11:

Een commissaris moet wat mij betreft maar 2 dingen doen:

1. Directieleden tot de orde roepen zodra die helemaal loco dreigen te gaan, zoals destijds H2 die 22 miljoen wilden stukslaan op Lucas Fucking Ocampos.

2. Onzichtbaar zijn en je verder nergens mee bemoeien.

Dientengevolge boeit het me weinig wie het worden.

Ik begrijp dat de RvC ook gaat over het aanstellen en ontslaan van directeuren. Mocht men dus een of meerdere Ocampos-gevallen tegenkomen is het gewenst dat ze er dan ook geen gras over laten groeien en snel tot ontslag over gaan.

Mbt Kroes en Beuker zou je dan al snel veel aanknopingspunten moeten hebben om door te pakken. Is liegen over je kwalificaties niet gewoon eem gegronde reden voor ontslag op staande voet? Luchtfietser Beuker geeft het openlijk tie maar er gebeurt niks.

+2/-0

tackle schreef op 22 januari 2026 om 11:54:

Wat is er mis met Edo Ophof? Heeft heel lang bij Ajax gespeeld. Werd indertijd ook door Cruijff naar voren geschoven. Is verder geslaagd in zijn 'normale" carriere. Heeft bestuurlijke ervaring.
Alles beter dan 'scholletje" Blind die na zijn voetbal carriere op elke post het slecht gedaan heeft. Vooral bij Ajax.

Sorry, maar ik vind het een beetje een sektarische manier van denken hoe supporters die volledig buiten de roddel en achterklap binnen de club staan bijnaampjes als "scholletje" over zijn gaan nemen sinds Johan Derksen met dit verhaal is gekomen. Hoe weten we überhaupt of die bijnaam niet door jaloezie of rancune is ingegeven?

Als we de voetbaltechnische carrières van Blind en Ophof na hun periode als voetballer met elkaar gaan vergelijken dan heeft Blind een schat aan ervaring waar dat bij Ophof toch een stuk minder het geval is. Hij heeft eigenlijk alleen bij NEC gewerkt, dat toen voor het eerst in de clubgeschiedenis is gedegradeerd geloof ik.

Nu is de positie van commissaris niet een enorm veeleisende, maar Blind heeft juist ook in deze rol ruimschoots ervaring, ook in een periode dat het de club voor de wind ging.

+2/-0

thomas83 schreef op 22 januari 2026 om 19:35:

Sorry, maar ik vind het een beetje een sektarische manier van denken hoe supporters die volledig buiten de roddel en achterklap binnen de club staan bijnaampjes als "scholletje" over zijn gaan nemen sinds Johan Derksen met dit verhaal is gekomen. Hoe weten we überhaupt of die bijnaam niet door jaloezie of rancune is ingegeven?

Bingo! Zo rolt dit forum.

+2/-1

thomas83 schreef op 22 januari 2026 om 19:35:

Als we de voetbaltechnische carrières van Blind en Ophof na hun periode als voetballer met elkaar gaan vergelijken dan heeft Blind een schat aan ervaring waar dat bij Ophof toch een stuk minder het geval is. Hij heeft eigenlijk alleen bij NEC gewerkt, dat toen voor het eerst in de clubgeschiedenis is gedegradeerd geloof ik.

Nu is de positie van commissaris niet een enorm veeleisende, maar Blind heeft juist ook in deze rol ruimschoots ervaring, ook in een periode dat het de club voor de wind ging.

Waar is Blind dan succesvol geweest na zijn voetbal carriere? Daar ben ik zeer benieuwd naar.
Scholletje heeft hij te danken aan zijn achterbakse acties, ook al tijdens zijn voetbal tijd. Denk alleen al aan zijn optreden tijdens de fluwelen revolutie.

Jij noemt het sektarisch, prima. Niet alleen Johan Derksen heeft kritiek gehad.

+3/-0

tackle schreef op 22 januari 2026 om 20:01:

Waar is Blind dan succesvol geweest na zijn voetbal carriere? Daar ben ik zeer benieuwd naar.
Scholletje heeft hij te danken aan zijn achterbakse acties, ook al tijdens zijn voetbal tijd. Denk alleen al aan zijn optreden tijdens de fluwelen revolutie.

Jij noemt het sektarisch, prima. Niet alleen Johan Derksen heeft kritiek gehad.

Sowieso dus als commissaris (wat in dit geval het meest relevant is). Als hoofd van de jeugdopleiding en coach van de A1 heeft hij het ook prima gedaan. Daarnaast heeft hij ook gewerkt als directeur spelersbeleid, coach van het eerste en als bondscoach en tv-analyticus onder andere. Of hij het nou in in al die functies goed heeft gedaan of niet, het is in elk geval nuttige bagage voor zijn werk als commissaris. Ophof heeft alleen een periode als TD bij NEC op zijn CV staan.

De bijnaam "scholletje" (als die daadwerkelijk door veel mensen binnen de club werd gebruikt) komt voort uit het feit dat Blind altijd weer een nieuwe mooie baan binnen de club binnen weet te slepen. Het klinkt behoorlijk alsof dat door rancune of jaloezie is ingegeven. Waarom zou je per se zoveel waarde hechten aan mensen die roddelen en bijnaampjes verspreiden?

Als Blind steeds weer een nieuwe baan vindt zou de logische conclusie moeten zijn dat er blijkbaar ook veel mensen binnen de club zijn die hem wel waarderen. Ik zie geen reden om het oordeel van de ene partij boven de ander te plaatsen. Het is gewoon een ordinaire stammenstrijd, en dat is iets waar ik in elk geval niet aan mee wil doen. Zeker als je er zelf niet bij bent geweest is dat bespottelijk. Het is aan dit soort drama te danken dat de club vaak zo'n slangenkuil is.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Raad van Commissarissen