Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Raad van Commissarissen

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

open/sluit de onderstaande quote:

Schip ahoy schreef op 08 oktober 2025 om 16:39:

TADIC10 schreef op 08 oktober 2025 om 16:19:

Danny heeft natuurlijk tijdens de fluwelen revolutie Ajax wel een geniepig kunstje geflikt.

Danny Blind werd toen benoemd tot technisch directeur van Ajax, samen met Louis van Gaal als algemeen directeur. Deze benoeming werd gedaan door de RvC, zonder medeweten of instemming van Johan Cruijff.

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind van Gaal en Blind grote Ajacieden maar door dit kunstje heb ik toch wel grote twijfels gekregen over de integriteit van Blind en van Gaal. Zitten zij er vooral voor zichzelf of voor Ajax?

Maar zeker eens dat Daley Blind niet had misstaan in dit elftal!

Begrijp je punt, maar die RvC was wel rechtsgeldig benoemd.

Dus als de RvC jou aanstelt en Van Gaal jou wil hebben in die rol, zeg dan maar eens nee.

Ik ben fervent voorstander geweest van de FR en behoorde bij de eersten hier die over de verkeerde selectiecriteria postte in de opleiding. Samen met een paar namen die ik nu alweer ben vergeten eerlijk gezegd. Dat was nog ruim voor de FR. Ook altijd opgenomen voor Jonk en Bergkamp die als eersten intern de verwaterde opleiding signaleerden en hun nek daarvoor uitstaken.

Maar als een rapport met anonieme bronnen jou als scholletje wegzetten, weet ik niet of je daar loyaal aan moet zijn. Heb dan lef en verklaar dat niet anoniem.

Blind gelooft heilig in Van Gaal en dat begrijpen de meesten die die glorietijd hebben meegemaakt maar al te goed. Niettemin blij dat Jonk en co hun wensen hebben doorgedrukt.

Maar ik twijfel niet aan de intenties van Blind. En als commissaris vond ik hem op zijn plaats zitten. Kroes heeft geen goede relatie met de RvC na alles wat er is gebeurd en zoekt steun bij de bestuursraad. Lijkt me ook niet vreselijk gezond of goed voor de interne pais en vree.

Ik twijfel steeds meer over zijn visie en vooral over hoe hij optreedt. Blind heb je nodig als tegenwicht in de RvC. Nu is er niemand meer, terwijl je nu de directie moet controleren. Grim aanstellen? Wtf.

Ja, helemaal met je eens!
En inderdaad, Fred Grim? Hoe verzin je het!

+3/-0

Schip ahoy schreef op 08 oktober 2025 om 16:05:

ElSimao2 schreef op 29 september 2025 om 12:25:

Sevic schreef op 29 september 2025 om 12:18:

ElSimao2 schreef op 29 september 2025 om 11:50:

Sevic schreef op 29 september 2025 om 11:05:

thomas83 schreef op 26 september 2025 om 19:47:

Sevic schreef op 26 september 2025 om 14:08:

Even los van de inhoud - de komst van McConnell vind ik ook waanzin, maar de verkoop van Traoré wel prima eigenlijk, en dat je Daley niet terughaalt is ook wel te onderbouwen - is dit toch helemaal niet waar een RvC zich mee bezig moet houden?

Als Danny Blind invloed wil uitoefenen op het transferbeleid, moet hij zorgen dat hij in de directie komt. Als commissaris houd je slechts toezicht op het functioneren van de directie en geef je je fiat bij de belangrijkste besluiten. Op detailniveau je met transfers willen bemoeien, is not done als commissaris.

Als dit detailniveau is dan houden wij ons hier ook bezig met transfers op detailniveau.

Met detailniveau doel ik op de mogelijk verhuur van een 18-jarige Jong Ajax-speler. Dat vind ik te veel detail voor een RvC ja. Of vind jij dat ze daar inhoudelijk iets van moeten vinden?

De RVC moet overigens wel degelijks transfers boven een bepaald bedrag goedkeuren.

Dat schrijf ik toch ook letterlijk in mijn navolgende post?

Onder dat 'bepaalde bedrag' dus trouwens niet. En daar moet je dan als RvC ook niet te veel van vinden, lijkt me. Die ondergrens is er niet voor niets, maar om de TD ook enige autonomiteit te geven.

Traoré was verre van onomstreden, maar in het licht van de financiële situatie snap ik wel dat Blind tegen het vertrek van hem was.

En dat kan Blind vinden, maar in zijn functie als RvC is dat niet aan hem.

Mijn kritiek op Blind ziet niet op de inhoud van zijn mening, maar op het feit dat hij meningen ten grondslag legt aan zijn besluit om op te stappen die helemaal niet bij de verantwoordelijkheid van een RvC-lid horen. Alsof de trainer opstapt omdat hij vindt dat de commercieel directeur de verkeerde sponsorcontracten afsluit.

Als iedereen binnen Ajax nou eens gewoon zijn eigen werk gaat doen, zijn we al een stuk verder.

Als de acties omtrent McConnell en Traoré zo'n probleem waren, konden ze die dan niet veto'en als rvc zijnde? Zou ie McConnell blokken (en Jaros) zou Blind low key erg gestegen zijn in mijn achting.

Verder vind ik het ook lachwekkende argumentatie. Opstappen omdat Traoré er niet meer is. Kom nou. Ik denk nog steeds dat het allemaal om Daley ging en dat deze uitspraken een rookgordijn vormen. Je kunt moeilijk je functie neerleggen met de reden dat je pissig bent dat je zoontje niet terug mag.

Dat laatste zal het wel zijn ja. Suggesties doen voor aankopen gaat hij al helemáál niet over. Hebben we een scoutingsafdeling voor.

Nogmaals: als iedereen nou gewoon zijn werk gaat doen...

Uiteindelijk moet je blij zijn dat lui als Blind uit zichzelf opbokken. Schiet je niks mee op, dit soort klanten in je gelederen.

Dat het nu weer rommelt in de RvC geeft wel aan dat er een hoop ontevredenheid is over hoe het rondom het eerste elftal allemaal gaat momenteel. Prestaties van het eerste elftal zijn altijd leidend. Zolang we goed spelen, punten pakken en meespelen om kampioenschappen, wordt het altijd vanzelf rustig in de bestuurskamers. Zodra men er op het veld weer een potje van maakt, pakken de donkere wolken zich daar ook weer samen. Je kunt er echt de klok op gelijkzetten.

Het zou eventueel ook kunnen dat er een soort strategisch idee achter zit. Dat Blind aan ziet komen dat het onder Kroes verkeerd gaat en dat hij nu vast zijn conclusies trekt zodat hij later geloofwaardigheid heeft: "ik probeerde toen en toen al aan de bel te trekken". En wellicht dat hij daar dan later toch weer een functie mee kan pakken ofzo.

Maar wat je zegt, we missen helemaal niks aan Danny Blind. Hopelijk is dat boek hiermee gesloten.

Ik denk dat je een heleboel mist aan Blind in de RvC. Heeft met Overmars prima samengewerkt, dus in de samenwerking met een directeur die flink uitgeeft aan transfersommen en salarissen zit geen probleem. Dat was onder Van Duivenbode zo.

Maar hij is ook geen willoos en visieloos ding als Van Halst, die als commissaris zelfs naast Mislintat ging zitten in de directie en nog nergens op de rem trapte bij de ene kansloze aanwinst na de andere.

Niet voor niets werd Blind nog benaderd voor advies op afstand, toen hij al weg was uit de RvC (met Van Gaal mee dacht ik).

En als je nu ziet hoe Kroes opteert voor een Heitinga als trainer, Farioli en Vos niet weet vast te houden, Grim als noodoplossing aantrekt om maar niet te hoeven erkennen dat de aanstelling van Heitinga een blunder was en wederom geen gebalanceerde selectie heeft, dan kan ik me voorstellen dat Blind opstapt omdat hij daar onvoldoende vat op krijgt.

Overigens zou Daley Blind op 6 nu nog steeds meer brengen aan slimme passjes en positiespel dan degene die er nu staat. Zo ongeloofwaardig is de support van Danny voor die optie als opvolger van Henderson ook weer niet.

Maar dat makkelijke zondebokken van Blind iedere keer als er een crisis is vind ik jammer. Eigenlijk een beetje beneden peil, ik zie er zelden een inhoudelijke onderbouwing voor.

De RvC bewaakt slechts kaders, het is dus niet zo dat individuele RvC-leden zelf een inhoudelijke visie moeten hebben. Redenen om een transfer te blokkeren zijn bijvoorbeeld dat een transfersom buiten de kaders valt of dat je een A-keeper wil kopen terwijl je er al 5 hebt. Het is niet zo dat een RvC-lid kan veto'en omdat ie de eerste aanname van een speler niet goed genoeg vindt of een ander type als linksbuiten wil zien. Het kan zijn dat Blind opstapt omdat ie zogenaamd de selectie niet gebalanceerd vond, maar dat heeft met zijn functie niks te maken. Zoals iemand anders al zei, dat is het zoiets als dat Farioli opstapt omdat ie vindt dat de accountant niet goed is.

Over de aankopen van Mislintat kunnen we best genuanceerd zijn, jongens als Sutalo en Gaaei spelen gewoon en Ramaj en Mikautadze waren goede aankopen. Forbs laat het nu in Brugge zien en Mannsverk en Akpom zijn best bruikbaar. Er zit ook brandhout tussen maar de balans is niet zo slecht als men altijd beweert. Op wat voor gronden de RvC had moeten veto'en is mij onbekend.

Het probleem met Danny en Daley Blind is niet de kwaliteiten van Daley, maar het feit dat je iemand hebt die onafhankelijk te werk moet gaan maar eigenlijk bezig is een familierelatie binnen te fietsen. Dat gaat natuurlijk nergens over, al zouden we het over Mbappé of Haaland hebben.

+4/-0

ElSimao2 schreef op 08 oktober 2025 om 21:11:

Schip ahoy schreef op 08 oktober 2025 om 16:05:

ElSimao2 schreef op 29 september 2025 om 12:25:

Sevic schreef op 29 september 2025 om 12:18:

ElSimao2 schreef op 29 september 2025 om 11:50:

Sevic schreef op 29 september 2025 om 11:05:

thomas83 schreef op 26 september 2025 om 19:47:

Sevic schreef op 26 september 2025 om 14:08:

Even los van de inhoud - de komst van McConnell vind ik ook waanzin, maar de verkoop van Traoré wel prima eigenlijk, en dat je Daley niet terughaalt is ook wel te onderbouwen - is dit toch helemaal niet waar een RvC zich mee bezig moet houden?

Als Danny Blind invloed wil uitoefenen op het transferbeleid, moet hij zorgen dat hij in de directie komt. Als commissaris houd je slechts toezicht op het functioneren van de directie en geef je je fiat bij de belangrijkste besluiten. Op detailniveau je met transfers willen bemoeien, is not done als commissaris.

Als dit detailniveau is dan houden wij ons hier ook bezig met transfers op detailniveau.

Met detailniveau doel ik op de mogelijk verhuur van een 18-jarige Jong Ajax-speler. Dat vind ik te veel detail voor een RvC ja. Of vind jij dat ze daar inhoudelijk iets van moeten vinden?

De RVC moet overigens wel degelijks transfers boven een bepaald bedrag goedkeuren.

Dat schrijf ik toch ook letterlijk in mijn navolgende post?

Onder dat 'bepaalde bedrag' dus trouwens niet. En daar moet je dan als RvC ook niet te veel van vinden, lijkt me. Die ondergrens is er niet voor niets, maar om de TD ook enige autonomiteit te geven.

Traoré was verre van onomstreden, maar in het licht van de financiële situatie snap ik wel dat Blind tegen het vertrek van hem was.

En dat kan Blind vinden, maar in zijn functie als RvC is dat niet aan hem.

Mijn kritiek op Blind ziet niet op de inhoud van zijn mening, maar op het feit dat hij meningen ten grondslag legt aan zijn besluit om op te stappen die helemaal niet bij de verantwoordelijkheid van een RvC-lid horen. Alsof de trainer opstapt omdat hij vindt dat de commercieel directeur de verkeerde sponsorcontracten afsluit.

Als iedereen binnen Ajax nou eens gewoon zijn eigen werk gaat doen, zijn we al een stuk verder.

Als de acties omtrent McConnell en Traoré zo'n probleem waren, konden ze die dan niet veto'en als rvc zijnde? Zou ie McConnell blokken (en Jaros) zou Blind low key erg gestegen zijn in mijn achting.

Verder vind ik het ook lachwekkende argumentatie. Opstappen omdat Traoré er niet meer is. Kom nou. Ik denk nog steeds dat het allemaal om Daley ging en dat deze uitspraken een rookgordijn vormen. Je kunt moeilijk je functie neerleggen met de reden dat je pissig bent dat je zoontje niet terug mag.

Dat laatste zal het wel zijn ja. Suggesties doen voor aankopen gaat hij al helemáál niet over. Hebben we een scoutingsafdeling voor.

Nogmaals: als iedereen nou gewoon zijn werk gaat doen...

Uiteindelijk moet je blij zijn dat lui als Blind uit zichzelf opbokken. Schiet je niks mee op, dit soort klanten in je gelederen.

Dat het nu weer rommelt in de RvC geeft wel aan dat er een hoop ontevredenheid is over hoe het rondom het eerste elftal allemaal gaat momenteel. Prestaties van het eerste elftal zijn altijd leidend. Zolang we goed spelen, punten pakken en meespelen om kampioenschappen, wordt het altijd vanzelf rustig in de bestuurskamers. Zodra men er op het veld weer een potje van maakt, pakken de donkere wolken zich daar ook weer samen. Je kunt er echt de klok op gelijkzetten.

Het zou eventueel ook kunnen dat er een soort strategisch idee achter zit. Dat Blind aan ziet komen dat het onder Kroes verkeerd gaat en dat hij nu vast zijn conclusies trekt zodat hij later geloofwaardigheid heeft: "ik probeerde toen en toen al aan de bel te trekken". En wellicht dat hij daar dan later toch weer een functie mee kan pakken ofzo.

Maar wat je zegt, we missen helemaal niks aan Danny Blind. Hopelijk is dat boek hiermee gesloten.

Ik denk dat je een heleboel mist aan Blind in de RvC. Heeft met Overmars prima samengewerkt, dus in de samenwerking met een directeur die flink uitgeeft aan transfersommen en salarissen zit geen probleem. Dat was onder Van Duivenbode zo.

Maar hij is ook geen willoos en visieloos ding als Van Halst, die als commissaris zelfs naast Mislintat ging zitten in de directie en nog nergens op de rem trapte bij de ene kansloze aanwinst na de andere.

Niet voor niets werd Blind nog benaderd voor advies op afstand, toen hij al weg was uit de RvC (met Van Gaal mee dacht ik).

En als je nu ziet hoe Kroes opteert voor een Heitinga als trainer, Farioli en Vos niet weet vast te houden, Grim als noodoplossing aantrekt om maar niet te hoeven erkennen dat de aanstelling van Heitinga een blunder was en wederom geen gebalanceerde selectie heeft, dan kan ik me voorstellen dat Blind opstapt omdat hij daar onvoldoende vat op krijgt.

Overigens zou Daley Blind op 6 nu nog steeds meer brengen aan slimme passjes en positiespel dan degene die er nu staat. Zo ongeloofwaardig is de support van Danny voor die optie als opvolger van Henderson ook weer niet.

Maar dat makkelijke zondebokken van Blind iedere keer als er een crisis is vind ik jammer. Eigenlijk een beetje beneden peil, ik zie er zelden een inhoudelijke onderbouwing voor.

De RvC bewaakt slechts kaders, het is dus niet zo dat individuele RvC-leden zelf een inhoudelijke visie moeten hebben. Redenen om een transfer te blokkeren zijn bijvoorbeeld dat een transfersom buiten de kaders valt of dat je een A-keeper wil kopen terwijl je er al 5 hebt. Het is niet zo dat een RvC-lid kan veto'en omdat ie de eerste aanname van een speler niet goed genoeg vindt of een ander type als linksbuiten wil zien. Het kan zijn dat Blind opstapt omdat ie zogenaamd de selectie niet gebalanceerd vond, maar dat heeft met zijn functie niks te maken. Zoals iemand anders al zei, dat is het zoiets als dat Farioli opstapt omdat ie vindt dat de accountant niet goed is.

Over de aankopen van Mislintat kunnen we best genuanceerd zijn, jongens als Sutalo en Gaaei spelen gewoon en Ramaj en Mikautadze waren goede aankopen. Forbs laat het nu in Brugge zien en Mannsverk en Akpom zijn best bruikbaar. Er zit ook brandhout tussen maar de balans is niet zo slecht als men altijd beweert. Op wat voor gronden de RvC had moeten veto'en is mij onbekend.

Het probleem met Danny en Daley Blind is niet de kwaliteiten van Daley, maar het feit dat je iemand hebt die onafhankelijk te werk moet gaan maar eigenlijk bezig is een familierelatie binnen te fietsen. Dat gaat natuurlijk nergens over, al zouden we het over Mbappé of Haaland hebben.

Niet mee eens.

Er is juist keer op keer vastgesteld dat bij Ajax een probleem ontstaat wanneer er geen voetbalkennis in de RvC zit, omdat de RvC dan zijn controlerende werk niet kan uitvoeren. Je zult immers ook het sportieve beleid moeten toetsen wanneer dat fundamentele beslissingen betreft en wanneer dat samenhangt met de cijfers.

Dat is nu zo vaak vastgesteld dat ik een beetje verbaasd ben over jouw opvatting. Zeker na het Mislintat echec is duidelijk geworden dat je een sterke voetbal know how in de RvC moet hebben en er werd zelfs gepleit voor 2 of drie meen ik, als hun stemmen zouden staken.

BVO's hebben de neiging om als er veel geld binnenkomt of veel geld valt te verdienen (CL), dat er in een impuls veel wordt aangekocht met lange contracten ook nog.

Maar ook om gedurfde investeringen te doen is soms kennis nodig, zodat het niet enkel als rem, maar ook de andere kant op kan werken.

Dus heel anders dan jij nu doet voorkomen, kan de RvC wel degelijk voor individuele transfers gaan liggen. Daarvan hebben we immers al een prachtig voorbeeld gezien meerdere jaren terug. Dat zo'n transfer dan in een patroon van eerdere transfers plaatsvindt waar de RvC moeite mee heeft maar niet ingrijpt, maakt dat niet anders.

En ik hoor echt amper iets van substantie waaruit zou blijken dat Blind zijn werk niet goed doet. Lijkt me vrij fundamenteel als je kritiek hebt op iemand met zijn verdiensten.

De periode met Overmars was uitstekend.

En nu zou hij voor Daley zijn. Maar wie zegt dat hij het niet gewoon beter ziet dan jij en ik? Naar objectieve maatstaven is dat namelijk behoorlijk waarschijnlijk.

Daley blinkt vrijwel altijd uit op het middenveld. Als hij op basis van ervaring en inzicht - zie een Koeman destijds bij Feyenoord - daar de lijnen kan uitzetten in de opbouw en organisatie, had je een transfervrije top oplossing gehad.

Ja, je levert in qua loopvermogen, maar dat redt ons ook niet van de ene zeperd na de andere nu Regeer daar bijvoorbeeld staat.

Waarom zou een sportieve inschatting per se als vorm van voortrekkerij worden bestempeld? Vind ik wat kort door de bocht. Als de ene routinier vertrekt en je zoekt iemand met dat profiel, had Daley juist een logische en goedkope oplossing gevormd.

Maar Kroes maakt dan wederom een volledige U turn en trekteen jonge bankspeler aan. Die zo indrukwekkend presteert dat hij ergens als nr 4 in de pikorde staat. Achter Regeer, Mokio, Klaassen.

En die transfers van Mislintat waren natuurlijk desastreus. Dat sommigen nu boven komen drijven maakt dat werkelijk in niets anders. De opdracht was een selectie samen te stellen die met de top meekon. Niet over een paar jaar.

Niemand stond er direct op Akpom na. Gaaeij is pas gaan presteren na 1,5 jaar toen Rensch vertrok. Sutalo was geen leiderstype, zoals hij werd gepresenteerd, maar een introverte, beperkte speler met een forse aanpassingstijd. Avila. Tahirovic. Sosa. Tel die sommen eens op. Forbs komt nu door, maar was een jeugdspeler. Overigens uit de koker van de Lange dacht ik.

Hoe dan ook, Blind was een prima commissaris die een hiaat achterlaat in de RvC.

Lachwekkend slechte prestaties.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Raad van Commissarissen