Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 625
Reg.: 13 september 2022
Favoriete opstelling: 4-3-3
Het is moeilijk om te zeggen wat Ajax precies moet doen omdat het voor ons lastig is om te weten 1) wat Ajax wil en 2) wat Ajax überhaupt te willen heeft. Buiten deze summiere uitleg is het bijvoorbeeld niet bekend hoe het opstellen van het speelschema precies in z'n werking gaat. Neemt niet weg dat er wat mij betreft duidelijk een ongelijk speelveld is als het om deze factoren gaat (die ik aan het begin van de topic heb benoemd):
1) Arbitrage
2a) Speelschema na Europese wedstrijden
2b) Speelschema qua eerder/later spelen
3) Benadering door pers
4) Benadering door andere clubs
Ik ben zelf niet voor een grootschalige PR-campagne of zo, waarbij Ajax het via de publieke opinie probeert te spelen. Ten eerste is dat kansloos, en ten tweede is er een groot risico op backfire. Bovendien heeft Ajax waarschijnlijk in verband met het speelschema allerlei NDAs getekend. Nee, gewoon binnenskamers druk uitoefenen zodat het speelveld voor al deze factoren zo gelijk mogelijk wordt.
Het gaat er bij een professionele sportvereniging uiteindelijk om dat op alle mogelijke vlakken de meest ideale omstandigheden worden gecreëerd, zodat de staf en spelers optimaal kunnen presteren. Als het zo is dat ijsbaden helpen bij sneller herstel en alle andere clubs hebben een ijsbad, maar jij niet, dan trek je dat speelveld weer gelijk door ook een ijsbad aan te schaffen. Hetzelfde geldt voor arbitrage of speelschema. Het kan niet zijn dat je concurrent structureel na de winterstop 2-4 keer vaker eerder mag aantreden dan jij. Of dat je dit seizoen na Europese duels 1 keer thuis en 5 keer uit speelt, en dan ook nog eens tegen Groningen, Twente en Feyenoord. Of dat jij de laatste 20 minuten van een superbelangrijke wedstrijd met 5cm water op het veld moet spelen omdat iedereen het zo leuk vindt dat je voor de playoffs naar een ander stadion moet uitwijken. Of dat er een bepaalde recidivist in de VAR-kamer zit met als gevolg dat je van je directe concurrent verliest in plaats van ertegen gelijkspeelt. Of dat bepaalde teams met schuim op de bek en bloeddoorlopen ogen je spelers een blessure schoppen, weigeren spelers aan je te verkopen, maar elke transferperiode wel weer graag wat van je willen huren. Of dat de pers kan doen wat het wil voor clicks en abonnementen, over jouw rug.
In plaats van dit soort dingen steeds maar weer over je kant te laten gaan, breng je dingen zoveel mogelijk pro-actief in kaart en dan probeer je er iets aan te doen. Dat is niet iets waar de hele club zich mee bezig hoeft te houden, en het hoeft zeker niet aan de grote klok gehangen te worden.
Ik kom binnenkort met data en analyse voor 2b, en dan nog wat case studies.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 18 september 2026, 18:18:23.
Overigens, en ook dit heb ik herhaaldelijk vanaf het begin gezegd:
Misschien zit ik er wel naast en moet Ajax helemaal niets aan deze ongelijke speelvelden doen. Misschien is het juist goed dat Ajax met extra tegenwerking te maken heeft, omdat daardoor de lat hoger ligt, en als Ajax die lat aantikt, dan presteert het ook automatisch vele malen beter in Europa dan de concurrentie (wat in mijn ogen het ultieme doel zou moeten zijn).
Het is een hele rits aan gevolgtrekkingen, en bij elke stap zijn er meerdere perspectieven mogelijk.
Is er een ongelijk speelveld op dit of dat vlak?
Is het erg dat het speelveld op dit vlak ongelijk is?
Wat is de oorzaak van deze ongelijkheid?
Moet je er iets aan doen?
Het Calimero-taboe maakt deze discussie veel ingewikkelder dan het hoeft te zijn. Gewoon goed de verschillende zaken van elkaar scheiden, en dan zie je dat er eigenlijk helemaal niet zoveel aan de hand is. Het is dus niet nodig om bij elke stap meteen in de ontkenning te schieten omdat je bang bent dat als je ook maar één vinger toegeeft, je vervolgens je hele arm kwijt bent. Dat hoeft niet altijd zo te zijn, en al zeker niet als je achter je standpunt staat en er goed over nagedacht hebt.
Forumreacties: 4.853
Reg.: 21 januari 2021
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 18 september 2026 om 18:28:
Misschien zit ik er wel naast en moet Ajax helemaal niets aan deze ongelijke speelvelden doen.
open/sluit de onderstaande quote:
Forumreacties: 4.853
Reg.: 21 januari 2021
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 18 september 2026 om 19:49:
open/sluit de onderstaande quote:
Mag ik m'n analyse niet afmaken? Ik wil graag nog uitleggen waar mijn persoonlijke wantrouwen van de KNVB vandaan komt.
Ik sta ervoor open dat ik ongelijk heb als het op de vraag aankomt of Ajax iets aan die ongelijke speelvelden moet doen. Dat heb ik minder met de eerdere drie vragen, al moet je er natuurlijk altijd rekening mee houden dat je ongelijk kunt hebben. Een mens is nu eenmaal beperkt door onvolmaakte informatie en ingebouwde gebreken, zoals dat je je nooit volledig bewust van al je beweegredenen kunt zijn.
Ik vertrouw advocaten per definitie niet, dus ik ga hier ook niet proberen om er een te zijn. Ik presenteer m'n analyse, probeer zo transparant mogelijk te zijn, en dan moeten mensen zelf maar kijken wat ze ervan vinden.
Vind je dat oké, of staat (de mogelijke uitkomst van) de discussie je zo tegen dat je liever wat meer censuur toegepast ziet worden? Niemand dwingt je om het te lezen of om te reageren.
T-Bag
Fan van Ajax
Derde plek Ajax Netwerk VoVo 2014/2015
Derde plek Ajax Netwerk VoVo 2012/2013
Derde plek Algemeen Klassement Ajax Netwerk VoVo 2016/2017
Winnaar Ajax.Supporters.nl VoVo Eredivisie 2021/2022
Winnaar Supporters.nl VoVo Eredivisie 2021/2022
Winnaar Ajax.Supporters.nl VoVo Eredivisie 2022/2023
Runner-up Supporters.nl VoVo Eredivisie 2022/2023
Runner-up Ajax.Supporters.nl VoVo 2022/2023
Runner-up Supporters.nl VoVo 2022/2023
Uit: valkenswaard
Vak: -
Forumreacties: 11.684
Reg.: 26 september 2004
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:T-Bag schreef op 18 september 2026 om 20:18:
Als ik ooit nog eens echt iets moet verzinnen om zinloos tijd aan te verspillen,
Ajax Forum » Binnenlandse competities » Gelijk speelveld