Vak: Geen Seizoen Club Card
Forumreacties: 535
Reg.: 13 september 2022
Favoriete opstelling: 4-3-3
Voorspel nu Shelbourne FC-Ajax
Man van de Wedstrijd PEC Zwolle-Ajax: -
T-Bag
Fan van Ajax
Derde plek Ajax Netwerk VoVo 2014/2015
Derde plek Ajax Netwerk VoVo 2012/2013
Derde plek Algemeen Klassement Ajax Netwerk VoVo 2016/2017
Winnaar Ajax.Supporters.nl VoVo Eredivisie 2021/2022
Winnaar Supporters.nl VoVo Eredivisie 2021/2022
Winnaar Ajax.Supporters.nl VoVo Eredivisie 2022/2023
Runner-up Supporters.nl VoVo Eredivisie 2022/2023
Runner-up Ajax.Supporters.nl VoVo 2022/2023
Runner-up Supporters.nl VoVo 2022/2023
Uit: valkenswaard
Vak: -
Forumreacties: 11.645
Reg.: 26 september 2004
Favoriete opstelling: geen
Je zou zo'n discussie eerder op PN verwachten. Dacht dat wij hier wel wat meer boven stonden itt de calimero's daar die achter iedere boom wel een vijand(lees iets wat pro-Ajax is en of anti-Psv) zien. Ze tellen daar zelfs het aantal artikelen die over Ajax gaan om maar iets te noemen waar werkelijk niemand zich druk over maakt verder...
Forumreacties: 89
Reg.: 6 augustus 2019
Je zou je eens moeten verdiepen in de wereld van scheidsrechters. Het is een sport op zich. En geloof me, iedere professionele scheidsrechter doet zijn best om een wedstrijd zo goed mogelijk te leiden. Alleen zullen er altijd fouten gemaakt blijven worden. Dat is normaal, zolang het mensenwerk blijft. Helaas zijn er altijd weer mensen die bij een foute beslissing gaan roepen dat er een complot achter zit. Scheidsrechters balen zelf ook als ze een fout maken. Dat zie je wel bij GAE tegen Willem II, waar Robin Hensgens terwijl de bal in het doel vloog, floot voor een vrije trap voor de aanvallende partij. Dat is een verschrikkelijke fout om te maken, en zijn weekend zal er door verpest zijn.
Forumreacties: 4.008
Reg.: 8 augustus 2001
open/sluit de onderstaande quote:Mark B schreef op 10 augustus 2026 om 15:18:
Je zou je eens moeten verdiepen in de wereld van scheidsrechters. Het is een sport op zich. En geloof me, iedere professionele scheidsrechter doet zijn best om een wedstrijd zo goed mogelijk te leiden. Alleen zullen er altijd fouten gemaakt blijven worden. Dat is normaal, zolang het mensenwerk blijft. Helaas zijn er altijd weer mensen die bij een foute beslissing gaan roepen dat er een complot achter zit. Scheidsrechters balen zelf ook als ze een fout maken. Dat zie je wel bij GAE tegen Willem II, waar Robin Hensgens terwijl de bal in het doel vloog, floot voor een vrije trap voor de aanvallende partij. Dat is een verschrikkelijke fout om te maken, en zijn weekend zal er door verpest zijn.
Forumreacties: 5.872
Reg.: 3 juli 2017
Het lijkt me ook wat onrealistisch dat de KNVB al decennialang bezig zou zijn om Ajax in alles achter te stellen met allerlei dubieuze praktijken en dat er al die tijd nog nooit iemand uit de school geklapt is.
Is er bij de KNVB een soort Omertá van kracht? Slapen jij en je kids met de vissen vanavond als je deze zaakjes aan de pers doorspeelt? Of weet men al die jaren lang steeds hardcore PSV-supporters aan te stellen met de juiste haat naar Ajax die uit zichzelf al zwijgen?
Forumreacties: 1.284
Reg.: 21 mei 2008
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 10 augustus 2026 om 11:49:
open/sluit de onderstaande quote:Zijaanzij schreef op 10 augustus 2026 om 10:57:
open/sluit de onderstaande quote:Bjorn121 schreef op 10 augustus 2026 om 10:43:
open/sluit de onderstaande quote:Zijaanzij schreef op 10 augustus 2026 om 08:38:
Nee Bjorn, jouw weinig serieuze opvatting van dit onderwerp zit je leervermogen op dit vlak aardig in de weg.
Zo maar een vraag, dat Ajax vrijwel alleen maar uitspeelt aankomend seizoen na een Europees duel en psv vrijwel alleen maar thuis. Ik chargeer enigszins, maar vind je daar dan niks van?
Met alle respect, maar dat is gewoon een onnozele stelling. "Stel dat de scheidsrechter bij aftrap meteen 5 Ajacieden een rode kaart geeft, zonder aanleiding. WAT ZOU JE DAARVAN VINDEN????"
Je stelt een hypothetische stelling die bij voorbaat al gekleurd is en vraagt dan een mening daarover. En dan ga je die conclusie mappen op de realiteit.
Je stelling zou moeten zijn: "Neem het aantal Europese wedstrijden van de afgelopen 5/10/15/20 seizoenen. Kijk dan naar de uit- en thuiswedstrijden die volgen op een Europese wedstrijd? Zit daar een patroon in? Zoja, zijn er verklaringen voor die patronen?".
Dat is de enige analyse die je moet maken, al de rest is confirmation bias. Als je statistisch kan aantonen over een langere periode dat er een patroon te zien is, dan kunnen we daarop verder gaan. Maar dan is dat nog altijd geen bevestiging dat de KNVB gekleurd zou zijn of het kampioenschap bewust sturing geeft, aangezien er dan nog een verklaring moet gezocht worden.
Dat is hoe statistische analyse werkt. Al de rest is buikgevoel en toogpraat.
Wat ik schrijf is geen hypothetische stelling maar gebeurt gewoon aankomend seizoen.
Wat vind je daarvan?
Het klopt dat PSV dit en vorig seizoen wat meer thuiswedstrijden in de Eredivisie heeft na Europese groepsfaseduels en Ajax vooral veel uitduels. Voor mij wel aanleiding om wat dieper in de data te graven en dan kom je erachter dat in de 7 seizoenen ervoor, Ajax dit "voordeel" 5x had en dat het alles bij elkaar over deze periode min of meer gelijk is. Ook qua sterkte van de tegenstand in deze duels.
Ook het feit dat de KNVB in goede seizoenen van Ajax geholpen heeft door duels te verzetten naar gunstiger tijdstippen werkt niet mee voor jullie complotten. Dan zou de KNVB net veel tijd en moeite steken om een zo kut mogelijk programma voor Ajax te fabriceren, gaan ze out of their way om het op het moment supreme weer gunstiger te maken. Dat schiet niet op als je Ajax wil dwarsbomen!
open/sluit de onderstaande quote:T-Bag schreef op 10 augustus 2026 om 15:05:
Je zou zo'n discussie eerder op PN verwachten. Dacht dat wij hier wel wat meer boven stonden itt de calimero's daar die achter iedere boom wel een vijand(lees iets wat pro-Ajax is en of anti-Psv) zien.
open/sluit de onderstaande quote:Ze tellen daar zelfs het aantal artikelen die over Ajax gaan om maar iets te noemen waar werkelijk niemand zich druk over maakt verder...
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 10 augustus 2026 om 13:17:
Ik heb even snel gekeken naar PSV in de periode 2006-2026, aangezien aangegeven werd dat men dan in 70% na een Europees groepsduel thuis zou mogen spelen. Dit uiteraard met het idee dat de KNVB na een zwaar Europees duel de Eindhovenaren een zachte landing zou gunnen met een simpel thuisduel, terwijl men Ajax over de kling zou willen jagen door juist na zo'n wedstrijd weer een zwaar Eredivisieduel te geven. Dat is waarom het al die jaren misgaat bij ons!
De werkelijkheid is dat PSV in deze periode in minder dan 50% van het aantal gevallen thuis mocht spelen. Dus het is niet alleen niet die 70% die geclaimd werd, het is zelfs minder dan je statistisch zou verwachten.
Weer een statistiek die niet lekker uitpakt voor de huilies. Calimero zijn is zwaar werk!
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 10 augustus 2026, 17:00:55.
open/sluit de onderstaande quote:Bjorn121 schreef op 10 augustus 2026 om 15:56:
Oppassen Mark, we hebben een andere topic waar we kunnen klagen over de complotten van scheidsrechters om Ajax een loer te draaien en het kampioenschap te ontzeggen.
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 10 augustus 2026 om 16:26:
Het lijkt me ook wat onrealistisch dat de KNVB al decennialang bezig zou zijn om Ajax in alles achter te stellen met allerlei dubieuze praktijken en dat er al die tijd nog nooit iemand uit de school geklapt is.
Is er bij de KNVB een soort Omertá van kracht? Slapen jij en je kids met de vissen vanavond als je deze zaakjes aan de pers doorspeelt? Of weet men al die jaren lang steeds hardcore PSV-supporters aan te stellen met de juiste haat naar Ajax die uit zichzelf al zwijgen?
open/sluit de onderstaande quote:Bjorn121 schreef op 10 augustus 2026 om 12:10:
open/sluit de onderstaande quote:Zijaanzij schreef op 10 augustus 2026 om 10:57:
Wat ik schrijf is geen hypothetische stelling maar gebeurt gewoon aankomend seizoen.
Wat vind je daarvan?
Weinig tot niets? Ajax heeft zich zelfs nog niet geplaatst voor Europees voetbal. Wie weet falen ze alsnog en speelt Ajax dit seizoen 0x uit na een Europees duel. Daar zit je dan met je theorie.
En als ze zich plaatsen, weten we nog niet eens hoe hun speelschema eruit ziet. Kan perfect zijn dat ze voor een uit-wedstrijd thuis spelen in de Conference League en zit je ook niet met verplaatsingen. Dan ziet het programma er al heel anders uit.
Over de laatste 20 seizoenen speelt psv 70% thuis na een Europees duel. Ajax net geen 50%.
Wat jij stelt heb ik natuurlijk al getest anders zou ik er niet mee komen.
En nog een stapje verder stel dat we in een situatie zitten waarbij het eigelijk best redelijk uitgevlakt is, zou Ajax dan dienen in te stemmen met de 'score ' van aankomend seizoen (psv 5x thuis, 3x uit na een Europees duel, Ajax 2x thuis en (6!)x uit).
Waarom niet? Iedereen roept toch elke week WZAWZDB? Of staat daar een voetnoot bij [(*) Behalve als we teveel uit moeten spelen na een Europees duel, dan zijn we niet altijd DB]?
Allemaal een beetje much ado about nothing eerlijk gezegd. Nogmaals, er zijn veel meer parameters die bepalen wanneer bepaalde wedstrijden vallen dan "speelt team A Europees of niet de week ervoor". Dat moet je dan ook meenemen in je analyse, maar aangezien je die informatie niet hebt, kan je daar moeilijk een conclusie uit trekken.
Wie weet is de KNVB gestart met een 50/50 verdeling, maar kwamen ze daardoor in de problemen in de 2e seizoenshelft, waardoor er aanpassingen moesten gebeuren.
open/sluit de onderstaande quote:Zijaanzij schreef op 10 augustus 2026 om 16:58:
open/sluit de onderstaande quote:Bjorn121 schreef op 10 augustus 2026 om 12:10:
Wat vind je daarvan?
Weinig tot niets? Ajax heeft zich zelfs nog niet geplaatst voor Europees voetbal. Wie weet falen ze alsnog en speelt Ajax dit seizoen 0x uit na een Europees duel. Daar zit je dan met je theorie.
En als ze zich plaatsen, weten we nog niet eens hoe hun speelschema eruit ziet. Kan perfect zijn dat ze voor een uit-wedstrijd thuis spelen in de Conference League en zit je ook niet met verplaatsingen. Dan ziet het programma er al heel anders uit.
Over de laatste 20 seizoenen speelt psv 70% thuis na een Europees duel. Ajax net geen 50%.
Wat jij stelt heb ik natuurlijk al getest anders zou ik er niet mee komen.
En nog een stapje verder stel dat we in een situatie zitten waarbij het eigelijk best redelijk uitgevlakt is, zou Ajax dan dienen in te stemmen met de 'score ' van aankomend seizoen (psv 5x thuis, 3x uit na een Europees duel, Ajax 2x thuis en (6!)x uit).
Waarom niet? Iedereen roept toch elke week WZAWZDB? Of staat daar een voetnoot bij [(*) Behalve als we teveel uit moeten spelen na een Europees duel, dan zijn we niet altijd DB]?
Allemaal een beetje much ado about nothing eerlijk gezegd. Nogmaals, er zijn veel meer parameters die bepalen wanneer bepaalde wedstrijden vallen dan "speelt team A Europees of niet de week ervoor". Dat moet je dan ook meenemen in je analyse, maar aangezien je die informatie niet hebt, kan je daar moeilijk een conclusie uit trekken.
Wie weet is de KNVB gestart met een 50/50 verdeling, maar kwamen ze daardoor in de problemen in de 2e seizoenshelft, waardoor er aanpassingen moesten gebeuren.
De speeldata van de Europese wedstrijden zijn bekend op het moment dat het speelschema wordt opgesteld. De clubs weten precies wanneer welke speelronde na een Europees duel is.
Dan is het een kwestie van in die ronden minstens de helft thuis te spelen. Dan is gewoon redelijk. Maar Ajax trekt veel te vaak aan het kortste eind en speelt niet zelden Dan ook nog eens uit tegen Utrecht of Groningen.
Natuurlijk is dit een achterhoedegevecht. Heb ik hier ook al geschreven. Maar aangezien de verschillen met psv heel klein zijn (soms zelfs 1 punt of doelpunt) dien je ervoor te zorgen dat bijzaken geen hoofdzaken worden.
Dus dient Ajax ervoor te zorgen dat zij net zo vaak uitspeelt na een Europees duel als psv en zeker niet zoals nu psv 3 maal uit na een Europees duel en Ajax bijna alle keren (te weten 6x!). En dit gaat niet alleen over een grotere kans op meer puntenverlies maar ook over een grotere belasting en daardoor meer kans op blessures.
Zo kan Ajax aankomend seizoen steeds na een donderdag naar Groningen bv en psv speelt na een dinsdag of woensdag, ook nog eens, thuis tegen nac. Dat gaat doorwegen.
En dat zou je voor moeten zijn. Ik pleit daarvoor.
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 10 augustus 2026 om 16:46:
open/sluit de onderstaande quote:Bjorn121 schreef op 10 augustus 2026 om 15:56:
Oppassen Mark, we hebben een andere topic waar we kunnen klagen over de complotten van scheidsrechters om Ajax een loer te draaien en het kampioenschap te ontzeggen.
Nee, er is een andere topic om dit in real-time bij te houden (wat een stuk makkelijker is dan met terugwerkende kracht) om juist inzicht hierin te krijgen. Meten is weten. Wie weet wordt Feyenoord wel structureel benadeeld, toch?
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 10 augustus 2026 om 16:26:
De hele dat tijd dat ongeduldige hak op de tak.
Zullen we gewoon eerst proberen te bepalen of er op de genoemde vlakken sprake van een ongelijk speelveld is, en dan vervolgens gaan speculeren en discussiëren over de mogelijke oorzaken?
Jij en Zijaanzij gaan jullie data over Eredivisie-duels na Europese verplichtingen plaatsen (ik eventueel ook nog), en ik kom te zijner tijd met een analyse van het vroeger mogen spelen.
Dat lijkt me een goed begin. We hoeven dit niet binnen 24 uur afgesloten te hebben omdat sommige mensen er niet tegen kunnen dat hier vragen over gesteld worden.
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 10 augustus 2026, 17:22:31.
open/sluit de onderstaande quote:Mark B schreef op 10 augustus 2026 om 15:18:
Fun fact, in het seizoen 2009/2010 moest PSV na alle groepsduels 6 uit spelen in de Eredivisie.
https://www.fcupdate.nl/voetbalteams/nederland/psv/programma-uitslagen/2009-2010link
Hoewel ze alles wonnen, is de conspiracy hier even goed in de soep gelopen. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Vakantiekracht die het allemaal nog niet zo goed begreep? Heeft naderhand wel klappen gehad zeker?
Allemaal gewonnen? Weet je het zeker? En dan bedoel ik nog even afgezien van de twee thuiswedstrijden na Europese voorrondewedstrijden.
Waarom plaats je nou niet gewoon alle data die je hebt verzameld? Je hebt het toch allemaal? Als Zijaanzij hetzelfde doet, kunnen we gaan vergelijken en het over de data, methodologie en statistieken hebben.
Uit: Nijmegen
Forumreacties: 4.779
Reg.: 16 augustus 2007
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 10 augustus 2026 om 18:18:
Allemaal gewonnen? Weet je het zeker? En dan bedoel ik nog even afgezien van de twee thuiswedstrijden na Europese voorrondewedstrijden.
Waarom plaats je nou niet gewoon alle data die je hebt verzameld? Je hebt het toch allemaal? Als Zijaanzij hetzelfde doet, kunnen we gaan vergelijken en het over de data, methodologie en statistieken hebben.
open/sluit de onderstaande quote:Zijaanzij schreef op 10 augustus 2026 om 17:04:
Hij heeft nu ook, zegt hij, de laatste 20 jaar doorgenomen en het is allemaal anders als wat ik zeg. Maar hij komt niet met het bewijs, waar hij mij zo nadrukkelijk om vraagt.
open/sluit de onderstaande quote:Mie Toe schreef op 10 augustus 2026 om 16:46:
Nee, er is een andere topic om dit in real-time bij te houden (wat een stuk makkelijker is dan met terugwerkende kracht) om juist inzicht hierin te krijgen. Meten is weten. Wie weet wordt Feyenoord wel structureel benadeeld, toch?
PSV is in de laatste 30 jaar 14x kampioen geworden. Deze (simpele) poster denkt dat de helft daarvan eigenlijk aan Ajax toebehoort, maar door ingrijpen van de KNVB toch in Eindhoven beland is.
Krijgen we nog een onderbouwing van deze quatsch of wordt daar vakkundig omheen geluld?
Ik ben er al langere tijd van overtuigd dat de KNVB bijstuurt en er alles aan doet om een Bayern-scenario te voorkomen. PSV maakt daar handig gebruik van en heeft zo de afgelopen 30 jaar een titel of 5-10 bij kunnen schrijven.
open/sluit de onderstaande quote:Bjorn121 schreef op 10 augustus 2026 om 18:51:
Itt zijaanzij die *checks notes* ook helemaal nog niets gedeeld heeft, buiten zijn eigen conclusie dat het allemaal doorgestoken kaart is.
open/sluit de onderstaande quote:Ik kijk al uit naar de eigen interpretatie. Wat ga je doen met situaties waar 5 mensen 5 andere interpretaties hebben. Ga je die dan zo laten, of je eigen mening doorduwen en het dan maar draaien zodat het in jouw straatje past?
Ajax Forum » Binnenlandse competities » Gelijk speelveld