Forumreacties: 4.480
Reg.: 3 juli 2017
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 29 oktober 2025 om 10:50:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 29 oktober 2025 om 10:36:
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 29 oktober 2025 om 08:33:
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 28 oktober 2025 om 23:41:
open/sluit de onderstaande quote:thomas83 schreef op 28 oktober 2025 om 21:10:
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 28 oktober 2025 om 08:18:
Probleem is dat hij toen o.b.v. zijn eerste helft al niet meer op het veld had moeten staan. Het is nu de tweede week op rij dat hij een pingel veroorzaakt. Hij had bovendien het laagste percentage geslaagde passes van al onze verdedigers, ver onder de 80 procent. Ik leg de lat echt hoger.
Je legt de lat hoger en wil vervolgens Gaaei in de basis? Dat Rosa op basis van zijn eerste helft niet meer op het veld had mogen staan slaat echt helemaal nergens op. Je gaat niet zomaar even een back wisselen, of hij moet het wel dramatisch doen. Ik vind zijn percentage geslaagde passes ook een wat rare graadmeter voor de prestaties van een back. Je kan dan beter naar zijn defensieve statistieken kijken. 76% is niet eens zo buitensporig slecht.
open/sluit de onderstaande quote:Trainer kut = alles kut. Ik zie diverse spelers continu onder hun niveau presteren, en ja, Godts heeft zeker slechte wedstrijden gespeeld. Maar mijn punt was dat Godts, ondanks dat alles, de enige vleugelspeler is die scoort en assists geeft. En die willen mensen er dan uit halen. Geretardeerd.
Dit heeft niet zoveel met trainers te maken. Ook onder Farioli was hij al maanden zwaar uit vorm. Hij loopt al te ploeteren sinds hij is teruggekeerd van zijn hamstringblessure eind vorig jaar.
open/sluit de onderstaande quote:Ik vind hem te weinig technisch onderlegd, maar dat is ook een kwestie van smaak. Ik hou van spitsen als Kanu, Arveladze, Pantelic. Was ook niet zo'n fan van Huntelaar bijvoorbeeld.
Los daarvan: Weghorst is toch ook een uitmuntende pinchhitter? Als je kijkt wat hij vorig seizoen telkens teweegbracht als hij erin werd gebracht, dat was ongekend. Maar dat mag niet benoemd worden van jou of zo? Jij doet net of pinchhitter een scheldwoord is. Als ik zeg dat Weghorst een uitmuntende pinchhitter is, dan is dat een compliment. Dat beheersen maar weinig spelers.
Een 'gevaar voor de eigen ploeg' heb ik hem nooit genoemd. Ik heb n.a.v. die tackle tegen Chelsea en die actie tegen Wouter Goes gezegd dat hij op die momenten zijn eigen team benadeelt. Overigens heb jij die laatste actie ook veroordeeld. Volgens mij zijn we het daar gewoon eens, maar het lijkt heel belangrijk voor je te zijn dat ik Wout 'de credits' ergens voor geef. Als hij scoort en goed speelt, zeg ik het, en als hij er met een domme actie voor zorgt dat een goal van Youri Baas wordt afgekeurd, zeg ik het ook. Heel simpel.
Die gebrekkige techniek leek bij Brobbey nooit zo'n probleem voor jou te zijn. Weghorst bewijst zeker dit seizoen dat hij goed mee kan voetballen en een prima aanspeelpunt is.
Een goede pinchhitter is hij altijd wel geweest ja, met name in Oranje. Toch heeft hij veruit zijn meeste goals gemaakt als basisspeler. Om hem dan altijd als pinchhitter neer te zetten vind ik dan wel een tikkeltje oneerbiedig.
open/sluit de onderstaande quote:Jouw argument komt nu neer op 'haal Godts er maar uit want dan kunnen andere vleugelspelers op zijn positie spelen en misschien ook scoren'. Tja, kan een overweging zijn. Ik zou de gozer laten staan die er nu al goals maakt, maar dat is misschien heel ouderwets.
Ik vind dat je iets teveel van die contributies maakt. Die assist op Gloukh stelde bijvoorbeeld maar weinig voor, dat is echt Gloukh zijn goal. Zijn goal is netjes, maar die maakt Berghuis ook nog wel. Hij kwam hier precies goed uit en kreeg ook alle tijd om hem als rechtspoot in de lange hoek te leggen. Wie weet creëer je ook wel meer kansen met een buitenspeler die betere keuzes en loopacties maakt. Het beste argument om een speler op te stellen vind ik uiteindelijk zijn specifieke kwaliteiten. Je kan moeilijk stellen dat Godts een rendementsspeler is op dit moment.
open/sluit de onderstaande quote:Als ik naar jouw favoriete opstelling kijk, staan er met Sutalo, Gloukh en Moro maar drie spelers in het veld die mogelijk veel geld gaan opleveren. Heel misschien Youri Baas maar dat wordt nooit een echte klapper, ben ik bang.
Zoals ElSimao2 ook al aangeeft: bij voorkeur heb je wel echt 7 spelers in het veld waarmee je transferwaarde creëert. Nog maar eens for the people in the back: zonder minimaal één vette uitgaande transfer maakt Ajax jaarlijks verlies. CL-gelden maken een hoop goed, maar verhogen ook de salariskosten, dus we maken in zo'n situatie nog altijd geen noemenswaardige winst.
Je moet er bovendien altijd rekening mee houden dat potentiële cash cows (jouw woorden) zich niet ontwikkelen zoals je hoopt en dat een deel ervan door omstandigheden gratis de deur uit wandelt. Team van 18/19 als voorbeeld (omdat ElSimao2 die aanhaalt): er stonden 7 potentieel waardevolle spelers in het veld, waarvan Mazraoui en Onana gratis zijn vertrokken en Neres uiteindelijk qua opbrengst tegenviel. Als je Dolberg meerekent viel daar de opbrengst ook wat tegen. Alleen op Ziyech, De Jong, De Ligt en Van de Beek hebben we gecasht. De helft dus.
Als je slechts 3 potentiële 'cash cows' (jouw woorden) opstelt, moet je er dus serieus rekening mee houden dat je maar op één van die drie geld gaat pakken. Da's te weinig. Je moet richten op 2 grote transfers per seizoen als je inkomsten wilt genereren waarmee je zelf weer kunt investeren, want die eerste transfer heb je nodig om gaten te dichten. Als je spelers gemiddeld twee à drie seizoenen in je basis wilt kunnen gebruiken, moet je er dus echt minimaal 7 opstellen.
Dat is langetermijndenken. Dan kun je zeggen 'prestaties gaan voor geld', maar die twee gaan hand in hand. Als je nú kiest voor slim beleid waarmee je geld creëert, kun je op langere termijn steeds vaker gaan voor prestaties. Ik hoop op beleidsmakers die dat eens snappen en ernaar handelen.
Daarom had je Itakura en Dolberg ook niet moeten halen en moeten investeren in een fatsoenlijke 6 en bijvoorbeeld die spits waarmee Union nu aan de haal is gegaan.
Zoals je weet ben ik geen voorstander van altijd dezelfde elf spelers opstellen, maar het klopt dat we op dit moment ver van de ideale situatie zitten. Ajax moet inderdaad ook jaarlijks verkopen om het hoofd boven water te houden. Daarom noemde ik zelf ook al die 40 miljoen gemiddeld per seizoen in mijn vorige post. Zolang je niet extreme dure spelers haalt moet dat doel nog haalbaar zijn, ook met ingecalculeerde tegenvallende opbrengsten of bijvoorbeeld een seizoen waarin je geen speler voor het gewenste bedrag weet te verkopen. Vandaar ook dat ik een gemiddelde aanhoud.
Zelfs afgelopen zomer zijn we nog op +30 miljoen uitgekomen na Kroes zijn uitverkoop. Over het seizoen daarvoor was het +57 en het seizoen daarvoor +48. In andere woorden, het is echt wel mogelijk. Soms kan je er met een of twee transfers al komen. Daarnaast is alles wat je op eigen kweek pakt pure winst. Ik verwacht dat we misschien wel een cyclus overslaan en pakweg een seizoen twee minder transferinkomsten hebben dan normaal, maar je kan je aankoopbeleid daarop aanpassen of de schade beperken. Het idee van 7 potentiële cash cows (mijn woorden) per team is uiteindelijk ook wel meer een ideaalplaatje dan per se echt de gebruikelijke situatie.
Er is de laatste jaren een positief transferresultaat geboekt, maar dat is door te verkopen zonder er veel bijzonders voor terug te halen. Het is zoiets als je woning verkopen voor een hutje op de hei. Ja, je hebt "winst" geboekt maar de situatie is verre van ideaal. Dit aangrijpen om aan te geven "dat het mogelijk is" slaat de plank wat mij betreft dus mis. We zullen veel meer inkomsten moeten genereren om er ook voldoende kwaliteit voor terug te kunnen halen, als dat niet in de jeugd zit.
Exact. Als je je winst niet herinvesteert in spelers die nieuwe winst op kunnen leveren, houd je deze cyclus een jaar of 3 vol, maar daarna droogt het op. Tenzij je jeugdopleiding enorme talenten kweekt. Maar dan moeten er meerdere grote talenten per seizoen doorbreken.
De plusjes die Thomas noemt (48 miljoen, 30 miljoen) zijn maar net genoeg om de operationele verliezen te dekken en een klein beetje over te houden. Als de aankopen die je hebt gedaan dan ook nog in de categorie Itakura vallen (als in: eind 20 en hoog bedrag) dan wordt het straks vanaf 2026 wel nijpend.
We kunnen straks Sutalo nog voor een hoog bedrag kwijt, maar dan houdt het al wel zo ongeveer op. Taylor heeft na dit seizoen nog maar 1 jaar contract dus tenzij je dat verlengt, draait dat uit op een Scapino-prijs van 15 miljoen of zo. Moro heeft alles nog te bewijzen en is op dit moment minder waard dan wij betaalden, vrees ik. Baas moet je gezien zijn contractsituatie komende zomer verkopen, maar de vraag is hoeveel hij oplevert. Gaaei zelfde verhaal.
Ik zie Godts momenteel als enige speler die 30+ miljoen kan opleveren bij goede prestaties, naast Gloukh (die we hopelijk minimaal 2 seizoenen hier houden). Die twee zouden samen met Sutalo alleen al om die reden de eersten op mijn wedstrijdformulier zijn eigenlijk.
Grotendeels eens. Ik denk alleen niet dat Sutalo zoveel op gaat leveren en Godts zal flink moeten verbeteren voor die 30M+. Desondanks moet hij gewoon de 1e keuze zijn zolang hij soort van presteert en hij niet door jongere spelers zoals Bounida voorbij gestreefd wordt.
Thomas wilde destijds ook altijd Brobbey eruit halen voor Akpom want dat was zo'n goede en complete spits. Inmiddels is die man bij Ipswitch vaker invaller dan basisklant en levert hij vrijwel niets. Zo zie ik het idee om nu voor Edvardsen te gaan ook een beetje. Compleet krankzinnig.
Akpom is een eendagsvlieg die wij na zijn eerste en enige écht productieve seizoen voor de hoofdprijs hebben gekocht. Had je nooit moeten halen, had je moeten wegdoen toen je de mogelijkheid had in januari 2024, en nu zitten we er straks nog steeds mee.
Edvardsen heeft weinig gekost dus dat is een kleiner probleem, voor op de bank is hij prima. Punt blijft staan dat ik principieel tegen breedte-aankopen ben. Kopen doe je voor de basis, je bank vul je met aanwas vanuit JA en met spelers die je hebt vervangen doordat je betere basisspelers hebt gekocht.
Als je dat beleid volgt, gecombineerd met het vrijwel uitsluitend aanschaffen van relatief jonge spelers die in waarde toenemen ipv afnemen, is zo ongeveer twee derde van de aankopen van Kroes een miskoop. Een andere conclusie kan ik niet trekken. Rosa, Itakura, Dolberg, Edvardsen - je had ze allemaal niet moeten halen.
Het probleem is dat je als trainer vooral bezig bent met de volgende wedstrijd, en niet met waardecreatie op lange termijn. Daarom moet je als TD een selectie samenstellen waarmee je afdwingt dat welke keuze de trainer ook maakt, er altijd aan waardecreatie wordt gedaan.
Forumreacties: 489
Reg.: 22 september 2023
Favoriete opstelling: geen
open/sluit de onderstaande quote:Dalsim schreef op 29 oktober 2025 om 06:46:
open/sluit de onderstaande quote:BertjeK schreef op 26 oktober 2025 om 18:25:
Het resultaat is goed. Maar eigenlijk het slechts mogelijke scenario. Je speelt een belabberde wedstrijd, maar wint wel.
Je mag na de eerste helft blij zijn dat het geen 3-0 staat.
Dus op het veld weinig verschil, maar Sjonnie mag wel blijven zitten.
Nu is het wachten op de volgende verliespunten....
Doe mij aub nog 24 belabberde wedstrijden die we winnen. Dat vind ik niet het slechtst, maar juist het best mogelijke scenario!
Wachten op de volgende verliespunten....ik sla deze even over. Ik wacht alleen op verliespunten van tegenstanders. Spijker op de kop.....
Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 29 oktober 2025, 15:25:01.
Uit: Dordrecht
Vak: -
Forumreacties: 5.168
Reg.: 25 april 2004
Favoriete opstelling: 4-3-3
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 28 oktober 2025 om 23:41:
Er is de laatste jaren een positief transferresultaat geboekt, maar dat is door te verkopen zonder er veel bijzonders voor terug te halen. Het is zoiets als je woning verkopen voor een hutje op de hei. Ja, je hebt "winst" geboekt maar de situatie is verre van ideaal. Dit aangrijpen om aan te geven "dat het mogelijk is" slaat de plank wat mij betreft dus mis. We zullen veel meer inkomsten moeten genereren om er ook voldoende kwaliteit voor terug te kunnen halen, als dat niet in de jeugd zit.
open/sluit de onderstaande quote:Sevic schreef op 29 oktober 2025 om 08:33:
De plusjes die Thomas noemt (48 miljoen, 30 miljoen) zijn maar net genoeg om de operationele verliezen te dekken en een klein beetje over te houden. Als de aankopen die je hebt gedaan dan ook nog in de categorie Itakura vallen (als in: eind 20 en hoog bedrag) dan wordt het straks vanaf 2026 wel nijpend.
open/sluit de onderstaande quote:ElSimao2 schreef op 29 oktober 2025 om 10:36:
Thomas wilde destijds ook altijd Brobbey eruit halen voor Akpom want dat was zo'n goede en complete spits. Inmiddels is die man bij Ipswitch vaker invaller dan basisklant en levert hij vrijwel niets. Zo zie ik het idee om nu voor Edvardsen te gaan ook een beetje. Compleet krankzinnig.
Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2025/2026] Twente - Ajax