Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2025/2026] Twente - Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 26 oktober 2025 om 19:53:

Sevic schreef op 26 oktober 2025 om 16:22:

3 goals en 4 assists in 8 potjes onder coach Bassie. Welke van onze vleugelspelers doet het precies beter?

Dat is echt alleen naar goals en assists kijken

Daar gaat het spelletje toch ook om?

Kijk, ik snap best dat je goed kunt voetballen zonder te scoren en ook dat je rendement kunt noteren ook terwijl je slecht speelt, maar feit is dat we momenteel maar één vleugelspeler hebben die serieus bijdraagt in de vorm van contributies. Waarom zou je die er in deze fase dan uit halen?

iets wat je bij Weghorst dan weer niet doet.

Hoezo niet? Ik heb eindeloos aangegeven dat ondanks dat Weghorst niet mijn type spits is, ik vind dat hij in zijn eerste seizoen uitstekend heeft gefunctioneerd. Dat is dan uiteraard op basis van zijn goals. Ik snap deze opmerking niet.

Overigens zie ik bij jou Dolberg in je favoriete opstelling staan, en niet Weghorst. Zijn we het daar dus over eens.

Godts is ook je enige buitenspeler die altijd mag blijven staan en ook op zijn favoriete plek mag spelen.

Nogmaals: hij is de enige buitenspeler die dit seizoen contributies levert. Als hij deze lijn doortrekt eindigt hij zomaar tussen de 10 en 15 goals en tussen de 15 en 20 assists. Dan heb je een 20-jarige linksbuiten die 25 à 30 contributies noteert. Die kun je gewoon voor 40 miljoen wegzetten he. Godts kan gezien zijn leeftijd en positie veel geld waard worden, ik ben er voorstander van om daar dan je tijd, moeite en energie in te steken, want we moeten waarde creëren in de selectie als we PSV weer willen bijhalen. Kun je wel met Berghuis, Klaassen, McConnell, Weghorst en Edvardsen gaan spelen (ik zeg niet dat jij dat voorstelt, maar even ter voorbeeld), maar daar gaat de kassa niet van rinkelen. De schoorsteen moet roken, jongens.

Hoe moet Edvardsen op rechts aan veel goals en assists komen?

Door ballen in het doel te schieten en goede voorzetten te geven.

In alle ernst: ik vind Edvardsen niet zo'n slechte speler hoor, maar ook weer geen basismateriaal. Hij werkt hard en heeft best techniek, maar a. wordt nooit serieus geld waard, en b. zit aan zijn plafond en wordt dus niet beter dan dit. Investeer dan liever in Moro en Godts, waar je nog ontwikkeling kunt verwachten.

Ik vind Edvardsen wel een zeer geschikte invaller. Slimme speler die gister ook hielp de 3 punten over de streep trekken. Zeikt niet als hij op de bank zit, goede werkethos en loopvermogen. Een iets langzamere uitvoering van Rommedahl, zou ik zeggen.

+2/-0

Sevic schreef op 27 oktober 2025 om 07:50:

Kijk, ik snap best dat je goed kunt voetballen zonder te scoren en ook dat je rendement kunt noteren ook terwijl je slecht speelt, maar feit is dat we momenteel maar één vleugelspeler hebben die serieus bijdraagt in de vorm van contributies. Waarom zou je die er in deze fase dan uit halen?

Op zich zijn het goeie cijfers, maar als je wat dieper inzoomt blijft er toch een iets meer genuanceerd beeld over. Er zijn in totaal 11 wedstrijden gespeeld (competitie + CL) en zijn contributies waren in 4 wedstrijden (waarbij 2 doelpunten tegen 1 tegenstander). Dat betekent dat hij in 7 wedstrijden niet thuis gaf.

Van mij moet hij er voorlopig niet uit, maar je kan ook niet ontkennen dat er grote delen van wedstrijden zijn, waar hij volledig onzichtbaar is. Technisch gezien was zijn pass gisteren op Gloukh een assist, maar dat was eerder enorm knap afgemaakt van Gloukh vond ik persoonlijk.

Ook is de vergelijking met andere buitenspelers niet echt fair, want we hebben eigenlijk geen rechtsbuiten, waardoor daar bijna elke wedstrijd wel iemand anders op het wedstrijdblad staat. Moro en Edvardsen worden daar dan regelmatig geposteerd, maar dat zijn beide LB, dus die spelen dan op een positie die niet de hunne is (ik stel voor dat we het niet over Berghuis hebben, die zou enkel nog de bank voor de TV mogen warm houden). Als we straks Godts op RB neerpoten, zal zijn rendement ook wel snel dalen vermoed ik.

Hij is nog jong, dus hij krijgt best wel wat krediet van mij. Maar om nu te zeggen dat hij onomstreden is ...

+2/-0

Bjorn121 schreef op 27 oktober 2025 om 08:12:

Op zich zijn het goeie cijfers, maar als je wat dieper inzoomt blijft er toch een iets meer genuanceerd beeld over. Er zijn in totaal 11 wedstrijden gespeeld (competitie + CL) en zijn contributies waren in 4 wedstrijden (waarbij 2 doelpunten tegen 1 tegenstander). Dat betekent dat hij in 7 wedstrijden niet thuis gaf.

Van mij moet hij er voorlopig niet uit, maar je kan ook niet ontkennen dat er grote delen van wedstrijden zijn, waar hij volledig onzichtbaar is. Technisch gezien was zijn pass gisteren op Gloukh een assist, maar dat was eerder enorm knap afgemaakt van Gloukh vond ik persoonlijk.

Ook is de vergelijking met andere buitenspelers niet echt fair, want we hebben eigenlijk geen rechtsbuiten, waardoor daar bijna elke wedstrijd wel iemand anders op het wedstrijdblad staat. Moro en Edvardsen worden daar dan regelmatig geposteerd, maar dat zijn beide LB, dus die spelen dan op een positie die niet de hunne is (ik stel voor dat we het niet over Berghuis hebben, die zou enkel nog de bank voor de TV mogen warm houden). Als we straks Godts op RB neerpoten, zal zijn rendement ook wel snel dalen vermoed ik.

Hij is nog jong, dus hij krijgt best wel wat krediet van mij. Maar om nu te zeggen dat hij onomstreden is ...

Heel eind met je eens, maar je legt me ook woorden in de mond. Het woord onomstreden heb ik niet gebruikt.

Ik zei: laat Moro en Godts voorlopig maar even staan.

Jij zegt nu ook dat hij er wat jou betreft voorlopig niet uit gaat. Dan zijn we het toch eens?

+2/-0

Sevic schreef op 27 oktober 2025 om 08:15:

Heel eind met je eens, maar je legt me ook woorden in de mond. Het woord onomstreden heb ik niet gebruikt.

Ik zei: laat Moro en Godts voorlopig maar even staan.

Jij zegt nu ook dat hij er wat jou betreft voorlopig niet uit gaat. Dan zijn we het toch eens?

Excuus, zo had ik jouw comment wel geïnterpreteerd :).

+5/-0

Het is iets dat je toch wel vaker ziet. Een team dat vrijwel niks doet aanvallend en dat dan ineens uit een ander vaatje tapt. De tegenpartij, die tot kort daarvoor alleen maar aan aanvallen hoefde te denken, is compleet overrompeld en heeft wel even nodig om aan de nieuwe realiteit te wennen. Beetje hautain ook van Twente en ik denk dat het ook met vd Brom te maken heeft, die had al wat arrogante uitspraken vooraf. Dom.

Baal er wel van, na weer een nederlaag was het denk ik over en sluiten voor iig Heitinga en hadden we mogelijk vooruit gekund. Nu blijven we minimaal tot de winterstop hiermee zitten vrees ik.

+3/-0

Net eens de hele wedstrijd teruggekeken om wat specifieker te kijken naar hoe het tactisch allemaal stond. Wat in de eerste helft heel erg opviel is dat spelers voortdurend met elkaar aan het praten waren over waar ze moesten staan of wie ze moesten oppikken. Daar was duidelijk verwarring over en dat had al voor rust gecorrigeerd moeten worden door Heitinga. Het had weinig met individuele spelers te maken en veel meer met tactiek. Ajax vond maar geen oplossing voor de zwervende Hlynsson.

Na rust waren een stuk meer omzettingen dan alleen maar de ene speler voor de ander brengen. Waar Gloukh eerst altijd op Zerrouki stond en McConnell het moest overnemen als Gloukh doorliep naar de opbouwende centrumverdedigers bleef Gloukh nu altijd in de passlijn staan en ging Taylor pas naar Zerrouki toe als die de bal kreeg. De buitenspelers verdedigden ook aanzienlijk meer mee, met name totdat Moro werd gewisseld. Het leek toen wel meer alsof er 5-3-2 werd gespeeld of zo.

Vond Rosa ondanks die strafschop tegen echt goed spelen in de tweede helft. Baas vond ik niet eens zo verkeerd op linksback, en ik heb ook eens speciaal op McConnell gelet. Zijn coaching en verdedigende oriëntatie zijn wel goed in elk geval. Ik wil het de komende wedstrijden ook wel eens zien met deze opstelling.

Uiteindelijk gaat het er vooral om wat het team nodig heeft en hoe effectief een speler omspringt met zijn kansen en kansrijke aanvallen. Wat dat betreft is het over het algemeen al vele maanden niet best met Godts. Vooral in thuiswedstrijden, als er wat minder ruimte is, is hij regelmatig echt ergerniswekkend met domme keuzes, het vertragen van het spel en een gebrek aan loopacties.

Gister vond ik overigens niet zo enorm veel op zijn spel aan te merken. Hij had nog twee keer voor de keeper gezet kunnen worden.

Hoezo niet? Ik heb eindeloos aangegeven dat ondanks dat Weghorst niet mijn type spits is, ik vind dat hij in zijn eerste seizoen uitstekend heeft gefunctioneerd. Dat is dan uiteraard op basis van zijn goals. Ik snap deze opmerking niet.

Overigens zie ik bij jou Dolberg in je favoriete opstelling staan, en niet Weghorst. Zijn we het daar dus over eens.

Dit seizoen speelt hij ook weer prima over het algemeen en is hij belangrijk als aanspeelpunt. Daar geef je hem de credits niet voor. Je zet hem consequent neer als een pinchhitter. Ook behoor je tot het clubje supporters dat hem als een gevaar voor de eigen ploeg afschildert. Dolberg zou verder wel mijn eerste keuze zijn, mits hij hetzelfde levert als hij bij Anderlecht en eerder ook Ajax deed.

Nogmaals: hij is de enige buitenspeler die dit seizoen contributies levert. Als hij deze lijn doortrekt eindigt hij zomaar tussen de 10 en 15 goals en tussen de 15 en 20 assists. Dan heb je een 20-jarige linksbuiten die 25 à 30 contributies noteert. Die kun je gewoon voor 40 miljoen wegzetten he. Godts kan gezien zijn leeftijd en positie veel geld waard worden, ik ben er voorstander van om daar dan je tijd, moeite en energie in te steken, want we moeten waarde creëren in de selectie als we PSV weer willen bijhalen. Kun je wel met Berghuis, Klaassen, McConnell, Weghorst en Edvardsen gaan spelen (ik zeg niet dat jij dat voorstelt, maar even ter voorbeeld), maar daar gaat de kassa niet van rinkelen. De schoorsteen moet roken, jongens.

Je negeert nu alleen precies wat ik hier zeg: die andere buitenspelers kunnen op hun positie minder makkelijk aan doelpunten komen. Moro lijkt op rechts best comfortabel, maar hij zal het als rechtspoot voor zijn contributies eerder van assist dan van goals moeten hebben.

Als je kijkt naar wat de spelers nog kunnen opleveren aan een transfersom dan is het functioneren van het team ook heel belangrijk. Anders zit je toch in een heel andere categorie qua transfersommen. Op dit moment zou 20 miljoen voor Godts al heel mooi zijn. Alleen voor Gloukh zie ik een club echt hoge bedragen aftikken op dit moment (wat betreft de aanvallers).

Door ballen in het doel te schieten en goede voorzetten te geven.

In alle ernst: ik vind Edvardsen niet zo'n slechte speler hoor, maar ook weer geen basismateriaal. Hij werkt hard en heeft best techniek, maar a. wordt nooit serieus geld waard, en b. zit aan zijn plafond en wordt dus niet beter dan dit. Investeer dan liever in Moro en Godts, waar je nog ontwikkeling kunt verwachten.

Ik vind Edvardsen wel een zeer geschikte invaller. Slimme speler die gister ook hielp de 3 punten over de streep trekken. Zeikt niet als hij op de bank zit, goede werkethos en loopvermogen. Een iets langzamere uitvoering van Rommedahl, zou ik zeggen.

Ik vind dat je hier te weinig naar het team kijkt. Je stelt de spelers op die op korte termijn het meest kunnen leveren en het best bij elkaar passen. Geld moet pas op de tweede plaats komen. Je hoeft echt niet op vele posities een cash cow te hebben.

+2/-0

thomas83 Je hoeft echt niet op vele posities een cash cow te hebben.

Jewel, dat moet wel en het probleem is dat we die verder nauwelijks hebben. Je noemt terecht Gloukh maar verder zie ik niemand (buiten evt. Godts) waar serieus de buidel voor getrokken gaat worden. Sutalo en Baas kunnen wellicht 20M opleveren maar dan ben je er wel vrees ik.

+1/-0

ElSimao2 schreef op 27 oktober 2025 om 20:40:

Jewel, dat moet wel en het probleem is dat we die verder nauwelijks hebben. Je noemt terecht Gloukh maar verder zie ik niemand (buiten evt. Godts) waar serieus de buidel voor getrokken gaat worden. Sutalo en Baas kunnen wellicht 20M opleveren maar dan ben je er wel vrees ik.

Zolang je niet ineens weer gekke bedragen aan spelers uit gaat geven kan je makkelijk genoeg winst behalen om de boel draaiende te houden en het team geleidelijk aan te verbeteren. De winst zal uiteindelijk wel echt weer groter moeten worden, maar dat betekent niet dat je overal maar voor de potentiële grootste cash cows moet kiezen. Spelers ontwikkelen zich uiteindelijk het beste in het sterkste en meest stabiele team. Daar kunnen oudere en goedkopere spelers ook aan bijdragen. Sportieve prestaties moeten leidend zijn.

+2/-0

thomas83 schreef op 27 oktober 2025 om 20:48:

ElSimao2 schreef op 27 oktober 2025 om 20:40:

Zolang je niet ineens weer gekke bedragen aan spelers uit gaat geven kan je makkelijk genoeg winst behalen om de boel draaiende te houden en het team geleidelijk aan te verbeteren. De winst zal uiteindelijk wel echt weer groter moeten worden, maar dat betekent niet dat je overal maar voor de potentiële grootste cash cows moet kiezen. Spelers ontwikkelen zich uiteindelijk het beste in het sterkste en meest stabiele team. Daar kunnen oudere en goedkopere spelers ook aan bijdragen. Sportieve prestaties moeten leidend zijn.

Ik zie het graag zoals in het seizoen 2018/2019, toen waren er met Tagliafico, Schone, Blind en Tadic 4 basisspelers die die stabiliteit brachten. De rest, dus Onana, de Ligt, Mazraoui, FdJ, vd Beek, Neres en Ziyach, waren potentiële cashcows. Van die gasten zul je ook nooit iedereen voor veel geld verkopen.

Momenteel zie ik alleen Gloukh als een speler die veel op zou kunnen leveren. Godts eventueel ook maar verder ben je er dan wel, dus dat is wel degelijk een argument hem erin te zetten.

Alleen als een speler nou echt veel beter zou presteren op lb kun je hem eruit halen, maar daarvan is geen sprake. Godts levert 1 contributie in minder dan 100 minuten, dus dat gaat de goede kant op. Edward en Moro hebben echter beiden slechts 1 contributie genoteerd.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2025/2026] Twente - Ajax