Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Voorronde Europa League 2024/25] Jagiellonia Białystok - Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

open/sluit de onderstaande quote:

Jagiellonia Białystok - AFC Ajax (EL)
Donderdag 22 augustus, 8:45pm – 10:30pm
Białystok City Stadium, Białystok, Polen



Morgenavond moet het gaan gebeuren: plaatsing voor de Europa League. Een lang kwalificatietraject, wat mij betreft te lang. We kunnen de plaatsing echter goed gebruiken, zowel financieel als voor de status van Ajax. Mochten we verliezen, dan zijn we al verzekerd van plaatsing in de Conference League.

Jagiellonia is een grote onbekende op het Europese toneel. Ze werden vorig seizoen voor het eerst Pools kampioen, overigens op doelsaldo. In 2017 en 2018 werden ze al eens tweede en in 2019 waren ze bekerfinalist. In 2010 wonnen ze hun laatste prijs tot het kampioenschap van vorig jaar: ze wonnen dat jaar de beker én de Supercup.

Jagiellonia startte hun kwalificatieserie in de CL-kwalificaties. Hun eerste tweeluik speelden ze tegen het Litouwse FK Panevėžys. Ze wonnen afgetekend met 4-0 en 3-1. Daarna gingen ze er tegen Bodo/Glimt af met 5-1 over twee wedstrijden.

De competitie in Polen is medio juli al gestart. Jagiellonia heeft al vier wedstrijden gespeeld, plus de vier Europese duels. We kunnen er dus van uit gaan dat ze een wedstrijdfitte selectie hebben. Voor zover bekend zijn er geen blessuregevallen, op één langdurig geblesseerd talent na. Ook geen schorsingen. Ze hebben dus in principe de voltallige selectie tot hun beschikking.

Van de vier competitiewedstrijden wonnen ze er drie en verloren ze er één. Daarmee staan ze vijfde. Geen slecht begin dus. Ze scoren veel, maar krijgen ook veel goals tegen.

Afgelopen zomer hebben ze alleen transfervrije spelers binnengehaald, en wat huurlingen. De selectie kent niet één bekende naam. Ze huurden Churlinov, een Macedonische linksbuiten (24 interlands), van Burnley. Nene, een 29-jarige Portugees, is de grote man op het middenveld. Clubtopscorer is middenvelder Kubicki, een 29-jarige Pool met wat jeugdinterlands. Hij scoorde 3 goals in 8 wedstrijden. Voorin is de 23-jarige Fransman Diaby-Fadiga (voormalig jeugdinternational) noemenswaardig met 2 goals in 7 wedstrijden. De aanvoerder is de Poolse 32-jarige Romanczuk. Hij is naast die gehuurde linksbuiten de enige A-international in de selectie.

Op basis van kwaliteit in de selectie zou dit een slechtere tegenstander moeten zijn dan Panathinaikos. Ze werden dan wel kampioen, maar ten opzichte van vorig jaar zijn er wel meer dan 10 spelers vertrokken. Hun beste speler, Marczuk, verkochten ze aan Salt Lake. Als je hier als Ajax van verliest, zou ik dat eigenlijk schandalig vinden. Tegen Bodo/Glimt kregen ze de goals vrij eenvoudig tegen, waarbij de keeper ook niet heel overtuigend speelde. Verdedigers waren ook vaak wat passief (met de handen op de rug staan te wachten i.p.v. proberen in te grijpen). Ze hebben moeite met technisch begaafde middenvelders en vleugelspelers die de vrije man vinden of het spel verplaatsen.

Ik zou zoveel mogelijk uit de duels blijven en starten met een opstelling met zoveel mogelijk creatieve spelers. Dit is typisch een tegenstander waar je 70-80 procent balbezit kunt halen als je geconcentreerd voetbalt. Ze zijn gezien het verschil in kwaliteit echt wel kapot te spelen door ons spelersmateriaal. Dan verwacht ik dat je in de tweede helft steeds meer ruimte krijgt en goals kunt maken.

Ik zou starten met:

Ramaj
Gaaei, Sutalo, Hato, Baas
Henderson, Fitz-Jim, Mannsverk
Berghuis, Brobbey, Godts

Gaandeweg de tweede helft kun je dan Bergwijn, Traoré en Forbs voorin zetten en misschien Berghuis daar kort achter. Ik zou nu toch ook wel een keer Kaplan minuten laten maken en Baas wat rust gunnen vroeg in de tweede helft. Taylor of Van den Boomen kan de vijfde wissel zijn.

Ik hoop dat we de stijgende lijn weer inzetten, want tegen Panathinaikos en NAC was het echt niet best. We gaan het zien!

 

+3/-0

In de media wordt Jagiellonia Bialystok behoorlijk opgeklopt als een niet te onderschatten tegenstander met veel kwaliteiten. Vermoedelijk praten ze elkaar gewoon na zonder ooit een wedstrijd van deze Poolse ploeg of de nieuwe spelers gezien te hebben. Dan ga ik liever af op de expertise op dit forum (van in dit geval Sevic).

Mocht de wedstrijd van Ajax kant tegenvallen vanavond dan hoeven ze achteraf in elk geval niet aan te komen met teksten als dat deze Polen wel even opgerold hadden moeten worden.

 

+2/-0

Je moet nooit de tegenstander onderschatten, maar in het geval van Ajax mag je eerst vooral naar jezelf kijken.

 

+2/-0

Dit Ajax mag helemaal niemand onderschatten, voor Ajax begrippen kunnen ze er geen bal van!

 

+1/-0

Exact dezelfde opstelling als in het vorige Europese duel tegen Panathinaikos, behalve de geblesseerde Fitz-Jim, in het inmiddels bekende roulatiepatroon vanwege de fysieke belasting zo vroeg in het seizoen (7e wedstrijd al en pas 22 augustus).

Media

VI: "Alleen Remko Pasveer, Josip Sutalo, Jorrel Hato en Mika Godts behouden hun basisplaats na de vernederende middag in het Rat Verlegh Stadion."

Voetbalzone: "Trainer Francesco Farioli wijzigt flink ten opzichte van het duel met NAC Breda. Zo verdwijnt ook Brian Brobbey uit het basiselftal."

Voetbalnieuws: "Francesco Farioli voert weer veel wijzigingen door in zijn basiselftal. Zo zal Steven Berghuis als middenvelder starten en begint Brian Brobbey op de bank."

FCupdate: "Opstelling Ajax: Farioli kiest voor zeven nieuwe spelers tegen Jagiellonia Bialystok."

Soccernews: "Francesco Farioli heeft voor de wedstrijd in de Europa League tegen Jagiellonia Bialystok opnieuw voor veel andere namen gekozen. Vergeleken met het duel met NAC Breda, behouden vier spelers hun basisplaats."

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 22 augustus 2024 om 20:32:

Exact dezelfde opstelling als in het vorige Europese duel tegen Panathinaikos, behalve de geblesseerde Fitz-Jim, in het inmiddels bekende roulatiepatroon vanwege de fysieke belasting zo vroeg in het seizoen (7e wedstrijd al en pas 22 augustus).

Media

VI: "Alleen Remko Pasveer, Josip Sutalo, Jorrel Hato en Mika Godts behouden hun basisplaats na de vernederende middag in het Rat Verlegh Stadion."

Voetbalzone: "Trainer Francesco Farioli wijzigt flink ten opzichte van het duel met NAC Breda. Zo verdwijnt ook Brian Brobbey uit het basiselftal."

Voetbalnieuws: "Francesco Farioli voert weer veel wijzigingen door in zijn basiselftal. Zo zal Steven Berghuis als middenvelder starten en begint Brian Brobbey op de bank."

FCupdate: "Opstelling Ajax: Farioli kiest voor zeven nieuwe spelers tegen Jagiellonia Bialystok."

Soccernews: "Francesco Farioli heeft voor de wedstrijd in de Europa League tegen Jagiellonia Bialystok opnieuw voor veel andere namen gekozen. Vergeleken met het duel met NAC Breda, behouden vier spelers hun basisplaats."


Op VI na zijn dit geen serieuze media, maar stukjes natikkende semi-studenten. Lekker negeren dat soort sites - qua opinie, althans.

 

+1/-0

Forbs, Baas en Pasveer weten goal niet te voorkomen.

Verrassing!

 

+1/-0

Al dat geleuter over ‘de nul’ ook na drie wedstrijden tegen de lamme en de blinde.

 

+2/-0

Berghuis assisteert Akpom bij de gelijkmaker.

Dat ging snel.

 

+1/-0

Ik sla deze wedstrijd bewust over na het zien van de opstelling. En zelfs dan had ik zo een vroege achterstand niet verwacht. Is het echt zo klungelig?

Oh, ik lees net dat Akpom scoort. Hopelijk haalt een PL club hem voor 15-20 miljoen.

 

+1/-0

Organisatorisch is het weer ouderwets gatenkaas op het middenveld. Het is dat die Polen er niet veel van kunnen. Defensief wankel.

 

+1/-0

Wat een slecht team zeg die Polen. Hebben die 11 spelers bij de plaatselijke hockeyclub gehaald?

Weet niet of ik Europees ooit zon zwak team heb gezien...

 

+1/-0

Als Tadic, Suarez of Huntelaar hier in de aanval had gestaan zou hij al een dubbele hattrick hebben gehad.

 

+2/-0

Forbs is volledig onzichtbaar.

Mooie assist van Rensch op Godts.

Berghuis is lichtpuntje. Godts is nog jong, maar leuke speler.

 

+2/-0

Sevic had helemaal gelijk. Deze Poolse ploeg is zeer zwak. 1-2 voorsprong moet in de tweede helft uitgebreid worden. Ajax is heer en meester, maar moet niet vergeten de kansen te benutten. Zeker Godts en Hato hadden die derde al moeten maken.

 

+1/-0

Brobbey erin voor Forbs. Dan Akpom op rechts. Kan je goals gaan maken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 22 augustus 2024 om 21:35:

Forbs is volledig onzichtbaar.

Mooie assist van Rensch op Godts.

Berghuis is lichtpuntje. Godts is nog jong, maar leuke speler.



Forbs moet je in de diepte aanspelen om zijn snelheid te benutten, niet in de voeten met een tegenstander in zijn nek. Er ligt ruimte zat. Maargoed dat doen we al een jaar of tien niet meer.

Nochtans geeft Farioli aan dat Forbs zo gebruikt moet worden (in de diepte), dus wie pak je dan aan? Forbs of de spelers die het weigeren uit te voeren?

Forbs is voor de supporters dan de makkelijke zondebok.

 

+1/-0

Wat een clown is die scheidsrechter trouwens. Die is net zo beroerd als die Polen.

 

+2/-0

Defensief organisatorisch vind ik het misschien wel de minste pot.

De laatste tien minuten kunnen echt niet en ik hoop dat er hard tegenop getreden wordt. De laksheid en het niks doen zijn schrijnend en kinderlijk, terwijl er juist meer ‘ervaren’ spelers op het veld staan.

Forbs > Traore.

 

+3/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Voorronde Europa League 2024/25] Jagiellonia Białystok - Ajax