Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie - 2021/2022] Vitesse - Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

open/sluit de onderstaande quote:

spelbos schreef op 19 mei 2022 om 08:56:

(...)
Ook de verdedigers van Dordtmund en Sporting lieten zich het kaas van de brood eten door Haller.



Dat zie ik als momentopnames.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 20 mei 2022 om 02:13:

open/sluit de onderstaande quote:

spelbos schreef op 19 mei 2022 om 08:56:

(...)
Ook de verdedigers van Dordtmund en Sporting lieten zich het kaas van de brood eten door Haller.



Dat zie ik als momentopnames.



Je bedoelt incidenten?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 19 mei 2022 om 22:11:

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 19 mei 2022 om 20:36:

Door gebrek aan kwaliteit! Dé tijdloze oorzaak van de problemen.  


.. voor Ajax haalbare kwaliteit. 

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 19 mei 2022 om 20:36:
Onderstaand een simpel voorbeeldje van ‘goed voetbal’ en van een ‘goede spits’, gefilmd in de Arena en niet in De Meer.



Mooi filmpje man. Ik zat vlakbij. Ik kan me de wedstrijd ook nog herinneren als gisteren. 

Maar als je het over verfijnde techniek hebt, hebben naar mijn mening Mounier el Hamdaoui en Shota Arveladze meer laten zien dan Zlatan in hun Ajax tijd. 

Nou heeft Zlatan 35 goals in 3 seizoenen gemaakt, is nooit topscorer geweest en is nooit verkozen tot beste speler van de Eredivisie. Dat zijn kwalificaties die jij ook nogal eens te pas en te onpas op Ajax spelers wil plakken. 

Desalniettemin, mooi filmpje. 

Maar dit soort beelden zeggen allemaal niets over kwaliteit als maatstaf. 
Die beelden zijn een momentopname. Tenzij je met 5 andere solo's van Zlatan afkomt (in Ajax) die hij doeltreffend afsloot. 

En even for the record: dit doet niets af aan de kwaliteiten van Ibrahimovic. 
Maar als je deze ene solo inzet als maatstaf voor de 'kenmerkende Ajax kwaliteit' doe je op jouw beurt Zlatan te kort.



Cruyff zei niet voor niets over Zlatan: "Hij heeft een zwakke techiek voor een goede spits en een goede techniek voor een matige spits."

Sibon was technisch ook goed, evenals Pettersson. Altijd heel goede aannames en zuiver in de kaats.

Zlatan is natuurlijk wel een fenomeen en één van de beste spitsen worldwide over de laatste 20 jaar.

Bij Ajax is Zlatan nooit helemaal tot wasdom gekomen, het was één groot leerproces voor hem. Toen hij eindelijk leek te gaan schitteren werd hij weggekocht. Ik meen een paar dagen na die legendarische goal tegen NAC.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 20 mei 2022 om 11:51:

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 19 mei 2022 om 22:11:

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 19 mei 2022 om 20:36:

Door gebrek aan kwaliteit! Dé tijdloze oorzaak van de problemen.  


.. voor Ajax haalbare kwaliteit. 

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 19 mei 2022 om 20:36:
Onderstaand een simpel voorbeeldje van ‘goed voetbal’ en van een ‘goede spits’, gefilmd in de Arena en niet in De Meer.



Mooi filmpje man. Ik zat vlakbij. Ik kan me de wedstrijd ook nog herinneren als gisteren. 

Maar als je het over verfijnde techniek hebt, hebben naar mijn mening Mounier el Hamdaoui en Shota Arveladze meer laten zien dan Zlatan in hun Ajax tijd. 

Nou heeft Zlatan 35 goals in 3 seizoenen gemaakt, is nooit topscorer geweest en is nooit verkozen tot beste speler van de Eredivisie. Dat zijn kwalificaties die jij ook nogal eens te pas en te onpas op Ajax spelers wil plakken. 

Desalniettemin, mooi filmpje. 

Maar dit soort beelden zeggen allemaal niets over kwaliteit als maatstaf. 
Die beelden zijn een momentopname. Tenzij je met 5 andere solo's van Zlatan afkomt (in Ajax) die hij doeltreffend afsloot. 

En even for the record: dit doet niets af aan de kwaliteiten van Ibrahimovic. 
Maar als je deze ene solo inzet als maatstaf voor de 'kenmerkende Ajax kwaliteit' doe je op jouw beurt Zlatan te kort.



Cruyff zei niet voor niets over Zlatan: "Hij heeft een zwakke techiek voor een goede spits en een goede techniek voor een matige spits."

Sibon was technisch ook goed, evenals Pettersson. Altijd heel goede aannames en zuiver in de kaats.

Zlatan is natuurlijk wel een fenomeen en één van de beste spitsen worldwide over de laatste 20 jaar.

Bij Ajax is Zlatan nooit helemaal tot wasdom gekomen, het was één groot leerproces voor hem. Toen hij eindelijk leek te gaan schitteren werd hij weggekocht. Ik meen een paar dagen na die legendarische goal tegen NAC.



Liam, je hebt helemaal gelijk hoor!

En die goal was ook weergaloos. Maar in zijn Ajax tijd heb ik vooral veel goals van hem gezien die tot stand kwamen vanuit overtuiging (wil en zelfvertrouwen) en niet vanuit een sublieme techniek of intuïtie. Niets mis mee, want het was een fenomeen.

Maar ik krijg echt voetschimmel als personen blijven oreren over "kwaliteit", en daarbij die éne goal van Ibrahimovic (ze kunnen niet eens zijn naam spellen) als voorbeeld nemen en voorbeelden van andere (minder welgevallige) spelers afdoen als momentopnames/incidenten.

Het is zó negatief dat ik eigenlijk niet zo goed begrijp waarom die personen nog >14K posts plaatsen op een forum wat helemaal los staat van Ajax zelf.

Volgens vele kenners (oa van Gaal, van Duijvenbode en Cruyff zelf) was het allergrootste talent wat we ooit binnen hebben gehaald Daniel de cruz Carvalho. Eeuwig zonde dat die jongen het uitgaansleven in Amsterdam zo kon waarderen. Uiteindelijk werd anderhalf jaar na zijn transfer naar Atletico Madrid bij zijn moeder terminale kanker geconstateerd en is hij van de een op de andere dag gestopt met voetbal om voor haar te zorgen. Dat dan weer wel.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 20 mei 2022, 13:19:03.

 

+1/-0

Dani was ongetwijfeld een supertalent maar sowieso niet te vergelijken met een spits.
Dus dan heb je het over verschillende posities op het veld, andere vereisten.

Ja...Dani. Technisch briljant, mooie trap, kon ook koppen (zie goals tegen Rangers), elegant. Ik denk dat het niet alleen aan de ziekte van zijn moeder, hoe spijtig ook, dat hij voortijdig stopte. Dani had meerdere interesses dan alleen Getafe-uit of Rayo Vallecano-thuis.

Als Mido goed voor zijn sport had geleefd was hij misschien ook wel van niveau Zlatan geworden, op 20-jarige leeftijd was hij feitelijk beter dan de inmiddels illustere Zweed.
Veel Ajacieden stonden te geilen toen Zlatan er tijdens zijn debuut op het A'dam-toernooi meteen een Akka uitgooide. Dat is natuurlijk een leuk street-trucje maar heeft verder weinig te maken met een functionele voetbaltechniek. Het is een teken van de huidige tijd waarin backs ballen achter het standbeen om hakken belangrijker vinden dan ballen goed en zuiver inspelen.
De functionele techniek van Zlatan was in die tijd echt niet zo geweldig.

Technisch gezien stonden bijvoorbeeld spelers als Ronald de Boer en Jari Litmanen op grote hoogte. Geen tierlantijnen, techniek puur in dienst van.
Zoals Vanenburg speelde op EK 1988.

 

+3/-0

Kieft en Bosman waren ook geen technische spitsen maar pure afmakers, je hoeft als spits echt geen kunstjes te kunnen met de bal, je staat er om die bal in het netje te schieten/koppen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 20 mei 2022 om 11:49:

Je bedoelt incidenten?



Tja. Ik zie een momentopname als een kortstondige gebeurtenis. En een incident meer als een eenmalige gebeurtenis.

Het komt allebei heel dicht bij wat Spelbos schreef.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 20 mei 2022 om 13:43:

(...) Veel Ajacieden stonden te geilen toen Zlatan er tijdens zijn debuut op het A'dam-toernooi meteen een Akka uitgooide. Dat is natuurlijk een leuk street-trucje maar heeft verder weinig te maken met een functionele voetbaltechniek. (...)



Als je een trucje beheerst en daarmee je tegenstander passeert (of een ander doel succesvol bereikt), vind ik het wel vallen onder functionele techniek.

Zoals onderstaand voorbeeld:


forumillustratie

forumillustratie


open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 20 mei 2022 om 13:43:

(...)

Het is een teken van de huidige tijd waarin backs ballen achter het standbeen om hakken belangrijker vinden dan ballen goed en zuiver inspelen. (...)



Zo vaak gebeurt dat toch niet?

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 20 mei 2022 om 13:43:

(...)

De functionele techniek van Zlatan was in die tijd echt niet zo geweldig. (...)



Nee. Toen had hij nog veel te vaak steun van zijn ellebogen nodig.

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 20 mei 2022 om 13:43:

(...)

Technisch gezien stonden bijvoorbeeld spelers als Ronald de Boer en Jari Litmanen op grote hoogte. Geen tierlantijnen, techniek puur in dienst van.
Zoals Vanenburg speelde op EK 1988.



Van Basten mag ook wel genoemd. Ook een speler zonder tierlantijnen en puur in dienst van.

Vanenburg was een wereldspeler. Als ik beelden terug zie valt pas op hoe goed hij echt was. Met name in de speelwijze waar jij op doelt.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

spelbos schreef op 20 mei 2022 om 14:58:

(...) je hoeft als spits echt geen kunstjes te kunnen met de bal, je staat er om die bal in het netje te schieten/koppen.



Precies. En dat is nu net het manko van Haller en de bron van alle kritieken.

 

+2/-0

Dit seizoen 34 doelpunten en 9 assists in 43 wedstrijden, dat vind ik aardige cijfers voor een spits.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

spelbos schreef op 21 mei 2022 om 11:58:

Dit seizoen 34 doelpunten en 9 assists in 43 wedstrijden, dat vind ik aardige cijfers voor een spits.



En de cijfers van het aantal goede wedstrijden dat hij gespeeld heeft?
Supporters die ik ken kijken niet naar Ajax om kennis te nemen van statistieken.

Maa goed. Ieder zijn voorkeur hoe hij of zij Ajax beleeft.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 21 mei 2022 om 12:08:

open/sluit de onderstaande quote:

spelbos schreef op 21 mei 2022 om 11:58:

Dit seizoen 34 doelpunten en 9 assists in 43 wedstrijden, dat vind ik aardige cijfers voor een spits.



En de cijfers van het aantal goede wedstrijden dat hij gespeeld heeft?
Supporters die ik ken kijken niet naar Ajax om kennis te nemen van statistieken.

Maa goed. Ieder zijn voorkeur hoe hij of zij Ajax beleeft.



@spelbos: Ik heb het je al eens geschreven, mensen zitten helemaal niet naar de cijfers van Haller te kijken. Al scoort ie er 87 in een seizoen.

Ze willen een kopie van van Basten en Bergkamp, en het liefste in een Le Cocq Sportif shirt met TDK er op. En zolang dat niet zo is moet iedereen hier op het forum het vooral kut vinden.

 

+2/-3

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 21 mei 2022 om 13:25:

(...) mensen zitten helemaal niet naar de cijfers van Haller te kijken. Al scoort ie er 87 in een seizoen. (...)



Dat gaat hij nooit doen. Geen enkele goede spits haalt dat aantal.

Bovendien heeft Haller daar de kwaliteiten helemaal niet voor.

open/sluit de onderstaande quote:

Marek schreef op 21 mei 2022 om 13:25:

(...)

Ze willen een kopie van van Basten en Bergkamp, en het liefste in een Le Cocq Sportif shirt met TDK er op. En zolang dat niet zo is moet iedereen hier op het forum het vooral kut vinden.



Dat is jouw interpretatie.

Ik kan me niet herinneren dat iemand dat hier geschreven heeft.
En al helemaal niet in die bewoordingen.

 

+5/-0

open/sluit de onderstaande quote:

spelbos schreef op 21 mei 2022 om 11:58:

Dit seizoen 34 doelpunten en 9 assists in 43 wedstrijden, dat vind ik aardige cijfers voor een spits.



"There are lies, damn lies and statistics" :).

Het is al vaak aangehaald denk ik, maar voor een gemankeerde spits heeft hij goeie statistieken. Maar ik vind persoonlijk dat hij voetballend tekort komt. Ik hoef heus geen Kluivert of Van Basten voorin lopen hebben, dat zijn nu eenmaal unieke spelers waar er weinig van komen bovendrijven.

Ik vind zijn basistechniek gewoon bedroevend en het is ook geen speler die het team naar een hoger niveau tilt. In zijn laatste 10 wedstrijden scoort hij weliswaar 5 doelpunten en 1 assist, maar dat was in 4 wedstrijden, waar hij in 1 wedstrijd 2 doelpunten maakt (RKC, Cambuur, Feyenoord en Heerenveen). En het is niet dat hij in overige wedstrijden een grote rol speelde in het aanvalsspel, al kan dat ook aan mijn (gekleurde) herinneringen liggen.

Als statistieken de maatstaf zijn, dan moeten ze hem vooral houden. Maar als ze voetballend beter willen spelen en een spits willen die ook actief aan het spel deelneemt, dan gaan ze toch een vervanger moeten halen.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Bjorn121 schreef op 22 mei 2022 om 08:57:

(...) En het is niet dat hij in overige wedstrijden een grote rol speelde in het aanvalsspel, al kan dat ook aan mijn (gekleurde) herinneringen liggen. (...)



Nee, dat ligt niet aan jouw herinneringen.

open/sluit de onderstaande quote:

Bjorn121 schreef op 22 mei 2022 om 08:57:

(...)

Als statistieken de maatstaf zijn, dan moeten ze hem vooral houden. (...)



Ze voetballen voor publiek, niet voor statistieken.

 

+5/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie - 2021/2022] Vitesse - Ajax